Anotācija

24-TA-2856: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Voitāni" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt īpašuma "Voitāni" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (kadastra Nr. 8025 006 0153) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 002 0582) 0,7796 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 002 0583) 0,1514 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 002 0591) 0,0422 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 002 0585) 0,0423 ha platībā
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot projektu "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Voitāni" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 006 0153) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0582) 0,7796 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0583) 0,1514 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0585) 0,0423 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0591) 0,0422 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu –
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0582) 0,7796 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0583) 0,1514 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
3) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0591) 0,0422 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
4) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0585) 0,0423 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
5) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet ir atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu par projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no: 
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 006 0153) 6,12 ha platībā. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastrs) datiem uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 006 0153) atrodas zemesgrāmatā nereģistrētas būves: dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 8025 006 0153 001), kūts (kadastra apzīmējums 8025 006 0153 002) un saimniecības ēka (kadastra apzīmējums 8025 006 0153 003);
2) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0129) sadales piecām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0580) 1,57 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0582) 0,7796 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0583) 0,1514 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0591) 0,0422 ha platībā;
3) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0201) sadales divām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0584) 1,6 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0585) 0,0423 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 10000073656, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
- Ceļa servitūts 6m, par labu saimniecībai Vīganti (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 006 0153) 0,03 ha;
- Ceļa servitūts 4m par labu Baldones pilsētas ar lauku teritoriju pašvaldībai (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 006 0153) 0,01 ha;
- Ceļa servitūts 6m par labu Baldones pilsētas ar lauku teritoriju pašvaldībai (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 006 0153) 0,01 ha;
- Ceļa servitūts 6m par labu saimniecībai Vīganti (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 006 0153) 0,04 ha;
- Ceļa servitūts 3m par labu saimniecībai Vīganti (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 0060153) 0,02 ha;
- Ceļa servitūts 3m par labu saimniecībai Vīganti (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 006 0153) 0,01 ha;
- Ceļa servitūts 6m par labu Baldones pilsētas ar lauku teritoriju pašvaldībai (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 006 0153) 0,08 ha;
- Ceļa servitūts 4m par labu Baldones pilsētas ar lauku teritoriju pašvaldībai (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 006 0153) 0,01 ha;
- Ceļa servitūts 4,5m par labu saimniecībai Ērgļi (zemes vienībai ar kadastra Nr. 8025 002 0201) 0,07 ha.
Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
Saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma 46. panta ceturto daļu atzīme nav šķērslis tālākai nostiprināšanai, bet piešķir ar atzīmi nodrošinātai tiesībai priekšrocību, sākot no atzīmes ierakstīšanas dienas zemesgrāmatā, un saistošu spēku pret tiem nekustamā īpašuma ieguvējiem un citām personām, kuru tiesības nostiprinātas pēc atzīmes ierakstīšanas.
Saskaņā ar Kadastra datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 8025 002 0581, 8025 002 0582, 8025 002 0583) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0585 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0423 ha un ceļa servitūta teritorija 0,01 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0591 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0422 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja. Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
2) noteikti lietošanas mērķi un veidi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0581 – "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība" (kods 0201), veids: mežu platība 0,0785 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0582 - "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), veidi: mežu platība 0,7312 ha un ūdens objektu zemes platība 0,0484 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0583 - "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), veids: mežu platība 0,1514 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0585 - "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), veidi: mežu platība 0,0373 ha un zemes zem ceļiem platība 0,005 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0591 - "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), veids: mežu platība 0,0422 ha.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0129) sadales rezultātā jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0582, 8025 002 0583, 8025 002 0591), atlikumā veidojas divas jaunizveidotās zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0580) 1,57 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā, savukārt nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0201) sadales rezultātā jaunizveidoto zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0585), atlikumā veidojas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0584) 1,6 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 3. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3166 un 2023. gada 16. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3292 sniegtai informācijai atlikušajām zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0580, 8025 002 0581 un 8025 002 20584) noteikta funkcionālā zona Mežu teritorija (M) un tās nav izmantojamas patstāvīgi atbilstoši Pašvaldības teritorijas plānojumam, jo platības neatbilst Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 65. punktā noteiktām prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (mazākas kā 2 ha).
Ņemot vērā, ka atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā Īpašnieks nevēlas paturēt savā īpašumā, saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu tā atsavināma valsts īpašumā. 
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajām (neatsavināmajām) zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējumi 8025 002 0580 un 8025 002 0584) piekļuves tiks nodrošinātas no projektētiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 5. septembra vēstulē Nr. VMD11-2/1375 sniegto informāciju:
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0582) esošās mežaudzes platība ir 0,77 ha (t.sk. mežs 0,73 ha un grāvji 0,04 ha) un meža inventarizācija veikta 2002. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0583) esošās mežaudzes platība ir 0,15 ha un meža inventarizācija veikta 2002. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0591) esošās mežaudzes platība ir 0,04 ha un meža inventarizācija veikta 2002. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0585) 0,0423 ha platībā esošās mežaudzes platība ir 0,04 ha, meža inventarizācija veikta 2002. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā esošās mežaudzes platība ir 0,08 ha, meža inventarizācija veikta 2002. gadā.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks lūdza izskatīt iespēju kā kompensāciju par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu izmantot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) piederošā nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 8025 002 0185 daļu, kas robežojas ar Īpašnieka pastāvīgo dzīves vietu "Vīgranti" un "Voitāni", Baldones pagastā. Īpašnieks 2024. gada 20. augusta vēstulē Nr. 2.3.N/2024-4296 informēts, ka:
1) Pašvaldības interneta vietnē www.kekava.lv sadaļā "Pašvaldība" → "Īpašumi" ir apkopota informācija par tās rīcībā esošiem atsavināšanai paredzētajiem nekustamajiem īpašumiem Ķekavas novadā (2024. gada 30. maija vēstule Nr. 1-7.1/24/1606);
2) Ķekavas novada teritorijā nav Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā esošas zemes vienības, kas atbilstoši Valsts meža zemes kā atlīdzības kompensācijas veida noteikšanas vadlīnijām potenciāli būtu izmantojamas kā atlīdzības kompensācijas veids par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, savukārt lūgums kā atlīdzības kompensāciju saņemt Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā esošā nekustamā īpašuma "Mašēnu sils" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0185 daļu neatbilst Valsts meža zemes kā atlīdzības kompensācijas veida noteikšanas vadlīnijās noteiktajiem izvērtēšanas principiem, līdz ar to LVM nevērtē un neizskata iespēju kā atlīdzības kompensācijas veidu izmantot minētās zemes vienības daļu (LVM 2024. gada 11. jūnija vēstule Nr. 4.1-2_04c8_101_24_408 un Zemkopības ministrijas 2024. gada 18. jūnija vēstule Nr. 3.4-11e/1141/2024);
3) Satiksmes ministrijas rīcībā esošo nekustamo īpašumu, kas nav nepieciešami ministrijas funkciju realizēšanai un varētu tikt potenciāli izmantoti kā atlīdzības kompensācijas veids, sarakstā nav iekļauts neviens Ķekavas novadā esošs īpašums (2023. gada 11. septembra vēstule Nr. 03.1-04/2569).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 7. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3783 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Voitāni" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 006 0153, daļas 1,094 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 7 228,80 EUR (septiņi tūkstoši divi simti divdesmit astoņi euro un 80 centi), ko veido:
1. atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 3 500,80 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes  vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā tirgus vērtība 251,20 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0582) 0,7796 ha platībā tirgus vērtība 2 494,72 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0583) 0,1514 ha platībā tirgus vērtība 484,48 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0585) 0,0423 ha platībā tirgus vērtība 135,36 EUR;
1.5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0591) 0,0422 ha platībā tirgus vērtība 135,04 EUR;
2. zaudējumi - uz atsavināmajām zemes vienībām esošās mežaudzes tirgus vērtība 3 728,00 EUR.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram. Prasījumu par cita atlīdzības kompensācijas veida izmantošanu neuztur.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļu izbūves šāda veida ceļi (autoceļi) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododami pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Voitāni" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 006 0153) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0581) 0,0785 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0582) 0,7796 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0583) 0,1514 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0585) 0,0423 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0591) 0,0422 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk