Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2771: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par investīcijas 2.1.1.1.i. projekta "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta izstrāde ir balstīta uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, prasībām, lēmumu par Latvijas iesniegtā Atveseļošanas fonda plāna novērtējumu, kas pieņemts ar Eiropas Padomes 2021.gada 13.jūlija Īstenošanas lēmumu par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (ST 10157/21, ST 10157/21 ADD 1) un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi”, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību, digitālā transformācija” prasībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Investīcijas projekta mērķis ir nodrošināt Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) datu apmaiņu moduļu tehnisko modernizāciju, ieliekot pamatus tehnoloģiski un ekonomiski pamatotai, efektīvai, kā arī politikas plānošanas dokumenta “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citām Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasībām atbilstošai arhitektūrai, lai nodrošinātu datu apstrādi un apmaiņu ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstīm ES normatīvo aktu izpildē.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patreiz VID datu apmaiņa ar ES dalībvalstīm notiek ar vairāku datu apmaiņu moduļu starpniecību, katrs no kuriem ir izstrādāts atbilstoši izstrādes brīdī aktuālajām funkcionālajām un nefunkcionālajām prasībām, normatīvajiem aktiem, standartiem un industrijas labās prakses nostādnēm. Datu apmaiņas moduļu esošās arhitektūras padziļinātās analīzes rezultātā ir secināts, ka:
- tie ir tehnoloģiski sadrumstaloti,  
- grūti mērogojami arvien pieaugošā datu apjoma apstākļos,  
- to darbināšanā tiek izmantotas patreiz neaktuālās tehnoloģijas,  
- to turpmākā ekspluatācija un uzturēšana, tai skaitā pilnveidošana atbilstoši izmaiņām ES normatīvajos aktos, paliek arvien komplicētāka un resursietilpīgāka,  
- to arhitektūra neatbilst aktuālajām IKT arhitektūras vadlīnijām. 
Ņemot vērā secinājumus, ir nepieciešama šo datu apmaiņas moduļu tehniskā modernizācija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Savienības nodokļu datu apmaiņas informācijas sistēmu (turpmāk - ESNDA IS) un ar to nodrošināto digitālo pakalpojumu darbības nepārtrauktība un pieejamība ir kritiski svarīga gan ES normatīvo aktu izpildei, gan VID uzdevumu izpildei pārrobežu sadarbības un sadarbības ar komersantiem stiprināšanā. ESNDA IS arhitektūra vēsturiski savā attīstības gaitā ir nonākusi stāvoklī, kas liedz tās efektīvu ekspluatāciju un uzturēšanu. ESNDA IS ekspluatācijā un uzturēšanā ir jāizceļ šādi ierobežojumi, kas ietekmē VID uzdevumu stiprināt  pārrobežu sadarbību nodokļu jomā:
- esošā arhitektūra ir balstīta uz dažādām tehnoloģiskām komponentēm, radot resursu pieejamības risku tās uzturēšanā. Piemēram, Informix tehnoloģijas, uz kuras šobrīd ir balstīta atsevišķas ESNDA IS  arhitektūra, uzturēšanas prasmes Latvijas tirgū nav plaši izplatītas, kā arī atbalsts no ražotāja ir ierobežots un prasa salīdzinoši augstas izmaksas. Papildu administrēšanas un finansiālo slogu rada arī Oracle datubāžu pārvaldības sistēmas izmantošana atsevišķu ESNDA IS komponenšu realizācijā;
- Informix balstītie tehnoloģiskie risinājumi ir nestabili, kā arī liela uzkrātā datu apjoma dēļ ir novērojama veiktspējas degradācija, kas būtiski paaugstina riskus attiecībā uz datu apmaiņu nepārtrauktību, pieejamību un uzticamību no lietotāju puses;
- neskatoties uz to, ka atsevišķu ESNDA IS arhitektūras pamatā ir trīs līmeņu arhitektūras principi, šobrīd ir novērojama ļoti cieša integrācija biznesa līmenim ar datu glabāšanas līmeni, kas sarežģa un sadārdzina nepieciešamo izmaiņu realizāciju, uzturēšanas un administrēšanas procesu, kā arī var negatīvi ietekmēt funkcionālo procesu izpildes ātrdarbību, kas savukārt var radīt neērtības attiecīgo digitālo pakalpojumu lietotājiem;  
- datu transformācijas rīkam IBM InfoSphere DataStage, kas tiek izmantots ESNDS IS,  ir identificēts ražotāja atbalsta trūkums un neatbilstība esošās infrastruktūras prasībām, kas rada uzturēšanas un drošības risku, savukārt ESNDA IS sasaiste ar Nodokļu informācijas sistēmu sarežģa un sadārdzina citu saistīto informācijas sistēmu izmaiņu realizāciju, uzturēšanas un administrēšanas procesu;
- ESNDA IS komponentes izmanto gan atšķirīgus atbalsta tehnoloģiskos risinājumus (piem., VID informācijas sistēmu savietotājs, DataStage transformācijas u.c.), gan dažādus saziņas protokolus (SOAP, REST), kas traucē VID homogenizēt integrācijas risinājumus un  pāriet uz vienota starpsistēmu servisu pārvaldības risinājuma izmantošanu;  
- Datu apmaiņas ar ES dalībvalstīm moduļi ir cieši saistīti ar Nodokļu informācijas sistēmu, kuras pakāpeniska izslēgšana ir plānota pēc Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas ieviešanas pabeigšanas. Investīcijas projekta ietvaros tiks nodrošināti tehnoloģiski un ekonomiski pamatoti arhitektūras pamati attiecīgo funkcionalitāšu pārnešanai un saistīto digitālo pakalpojumu nepārtrauktas un autonomas darbības nodrošināšanai, proti, tehniskā modernizācija ir kritiski svarīga attiecīgo risinājumu izstrādei un ieviešanai nepieciešamās, uz vienotiem izstrādes principiem balstītās, arhitektūras un infrastruktūras nodrošināšanā.
Risinājuma apraksts
Tehniskā modernizācija paredz datubāžu tehnoloģiju vienādošanu (izmantojot tādus atvērtā koda risinājumus kā Postgre), pāreju uz mikroservisu balstītu arhitektūru, datu (ienākošo un izejošo ziņojumu) apstrādes loģikas integrācijas, kā rezultātā tiks nodrošināta ESNDA IS darbības stabilitātes, veiktspējas un ātrdarbības uzlabošana, drošības risku samazināšana, administrēšanai un uzturēšanai nepieciešamo resursu optimizēšana. Tādējādi tehniskās modernizācijas rezultātā tiks panākta datu apmaiņas ar ES dalībvalstīm nepārtrauktība, pieejamības un lietojamības uzlabošana attiecīgo digitālo pakalpojumu lietotājiem, tādā veidā stiprinot pārrobežu sadarbību nodokļu jomā un vienlaikus nodrošinot attiecīgo VID informācijas sistēmu resursu atbilstību mūsdienīgas arhitektūras prasībām un to administrēšanas un uzturēšanas efektivizēšanu. Modernizācijas procesā tiek ņemts vērā 2020. gada 30. jūnijā Ministru kabinetā apstiprinātais Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvais ziņojums „Par valsts pārvaldes informācijas sistēmu arhitektūras reformu” (VSS-335, TA-1128), kura ietvaros ir sagatavoti un pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 11. oktobra noteikumos Nr. 764 "Valsts informācijas sistēmu vispārējās tehniskās prasības", nosakot nefunkcionālās prasības, t.sk. IKT arhitektūras un IKT infrastruktūras pakalpojumu izmantošanas prasības valsts informācijas sistēmu attīstībai, kā arī definējot prasības attīstāmo risinājumu programmatūras autoru mantisko tiesību regulējumam un komerciāli licencētu programmatūras produktu izmantošanai attīstāmajos risinājumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ņemot vērā ESNDA IS funkcionalitāti, ar tiesību akta projektu prasības ESNDA IS uzturēšanā paliek nemainīgas. Cilvēkresursu skaita samazinājums/palielinājums nav paredzēts, kā arī nav paredzētas  funkciju un institucionālās struktūras izmaiņas.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

VID nodrošina, ka  investīcijas projekta ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots/netiks sniegts. Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai VID informācijas sistēmu tehnoloģiskās modernizācijas īstenošanā, veicot pasūtījumus par attiecīgo darbu īstenošanu spēkā esošo VID informācijas sistēmu pilnveidošanas un uzturēšanas līgumu ietvaros, lai sasniegtu investīcijas projekta mērķus, nodrošinot digitālo pakalpojumu nepārtrauktību, ātrdarbību, drošību, augstu pieejamības un lietojamības līmeni lietotājiem, kā arī tehnoloģiski un ekonomiski efektīvāku to administrēšanu un uzturēšanu. Investīcijas projekta ietvaros modernizēto datu apmaiņu moduļu tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu / priekšrocības attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem. Vienlaikus, VID kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Investīcijas projekts sekmēs uzņēmumu iespējas saņemt augsta līmeņa pieejamības pakalpojumus pārrobežu darbības nodrošināšanai.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Tiks tehniski modernizēti datu apmaiņu moduļi, kas samazinās administratīvo slogu un paaugstinās pārrobežu digitālo pakalpojumu pieejamības līmeni uzņēmumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks tehniski modernizēti datu apmaiņu moduļi, kas samazinās administratīvo slogu uzņēmējiem un uzlabos uzņēmējdarbības efektivitāti.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
336 520
0
502 052
503 076
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
336 520
0
502 052
503 076
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
407 190
0
607 483
608 722
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
407 190
0
607 483
608 722
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-70 670
0
-105 431
-105 646
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-70 670
0
-105 431
-105 646
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-70 670
-105 431
-105 646
5.1. valsts pamatbudžets
0
-70 670
-105 431
-105 646
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Investīcijas projektu plānots īstenot no 2023. gada līdz 2026. gada 31. martam. Investīcijas projekta īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā zemāk.
 
Finansējuma avots 2023.gads 2024.gads 2025.gads 2026.gads Kopā
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums 336 520 502 052 503 076 338 352 1 680 000
Valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 70 670 105 431 105 646 71 054 352 801
Kopā 407 190 607 483 608 722 409 406 2 032 801












Pēc investīcijas projekta īstenošanas ikgadējās uzturēšanas indikatīvās izmaksas tiek plānotas 10% apmērā no izstrādes izmaksām un ir ne vairāk kā 203 280 euro gadā:
 
Informācijas sistēma EUR ar PVN
ESNDA IS 117 763,30
EMCS 85 516,70
Kopā 203 280,00



 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms.
Cita informācija
Investīcijas projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums VID budžetā tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajam.
Pēc investīcijas projekta pabeigšanas projekta uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešamais papildu finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Investīcijas projekta finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde – VID. Sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta līdz ar investīcijas projekta pieejamības nodrošināšanu tiesību aktu projektu (TAP) publiskajā portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekts nodrošinās modernizētu (ražotāja atbalstītu) programmatūras izmantošanu, kas ilgtermiņā nodrošina augsta līmeņa pieejamības pakalpojumus pārrobežu darbības nodrošināšanai. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošina pārrobežu datu apmaiņu moduļu tehnisko modernizāciju, ieliekot pamatus tehnoloģiski un ekonomiski pamatotai, efektīvai, kā arī politikas plānošanas dokumenta “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citām IKT nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasībām atbilstošai arhitektūrai.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi