25-TA-406: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 1227 "Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas un tā mērķis ir, ievērojot Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 2. panta 4.punktā noteikto kārtību, kas paredz, ka sabiedrisko pakalpojumu veidus, kuru sniegšanu nepieciešams regulēt, regulējamās nozarēs nosaka Ministru kabinets, papildināt Ministru kabineta 2009.gada 27.oktobra noteikumos Nr.1227 "Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr.1227) ietvertos regulējamos sabiedrisko pakalpojumu veidus:
1) elektroenerģijas apgādē ar elektroenerģijas uzkrāšanu saskaņā ar 2025.gada 27.marta likumu "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" (stājas spēkā 24.04.2025.), ar kuru tika veikti grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā, izveidojot regulējumu elektroenerģijas uzkrātuvēm;
2)dabasgāzes apgādē ar dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi, ja dabasgāzes paredzēta ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, lai nodrošinātu atbilstību 2024. gada 13. jūnija likumam "Grozījumi Enerģētikas likumā", ar kuru tika noteikts dabasgāzes ieguves un dabasgāzes ražotāja regulējums, kā arī ar sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanu, izkraušanu, uzglabāšanu un pārvēršanu gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei uz dabasgāzes sadales sistēmu atbilstoši 2025.gada 2.jūlija likumam "Grozījumi Enerģētikas likumā", kas noteica, ka sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi ir sašķidrinātās dabasgāzes saņemšana, izkraušana, uzglabāšana un pārvēršana gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei ne tikai uz dabasgāzes pārvades sistēmu vai enerģijas lietotājam, bet arī piegādei uz sadales sistēmu;
3) ūdenssaimniecības nozarē ar notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai saskaņā ar 2025.gada 13.februāra likumu "Grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā" (stājās spēkā 18.03.2025.), ar kuru tika veikti grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā, precizējot sabiedrisko pakalpojumu definīciju un atsevišķi izdalot notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai un papildinot regulējamo sabiedrisko pakalpojumu uzskaitījumu ar jaunu pakalpojumu – notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veikto notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrāde, pārstrāde un sagatavošana utilizācijai, ja komersants šos pakalpojumus atsevišķi sniedz sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam
4) aukstumapgādes nozarē saskaņā ar 2025. gada 19. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" (stājas spēkā 16.07.2025.) ir papildināts Enerģētikas likumā ietvertais energoapgādes termina skaidrojums, iekļaujot tajā arī aukstumapgādi (jeb dzesēšanai un saldēšanai nepieciešamās enerģijas piegādi). Ņemot vērā to, ka līdz šim nacionālajos tiesību aktos nebija izveidots regulējums aukstumapgādei (atskaitot atsevišķus terminus un vispārējas normas Enerģētikas likumā), kas regulētu attiecības starp pakalpojumu sniedzēju un saņēmēju, līdz ar attiecīgo Enerģētikas likuma normu stāšanos spēkā nepieciešams veikt grozījumus tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos, papildinot tos ar centralizētās aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējam piemērojamām normām, tai skaitā - iekļaujot aukstumapgādi kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu no noteikta piegādātās enerģijas sliekšņa. Ieviešot regulējumu, uz aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējiem tiks attiecināti jauni pienākumi - pakalpojumu sniedzējiem būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites par saimniecisko darbību, kā arī jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
1) elektroenerģijas apgādē ar elektroenerģijas uzkrāšanu saskaņā ar 2025.gada 27.marta likumu "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" (stājas spēkā 24.04.2025.), ar kuru tika veikti grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā, izveidojot regulējumu elektroenerģijas uzkrātuvēm;
2)dabasgāzes apgādē ar dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi, ja dabasgāzes paredzēta ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, lai nodrošinātu atbilstību 2024. gada 13. jūnija likumam "Grozījumi Enerģētikas likumā", ar kuru tika noteikts dabasgāzes ieguves un dabasgāzes ražotāja regulējums, kā arī ar sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanu, izkraušanu, uzglabāšanu un pārvēršanu gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei uz dabasgāzes sadales sistēmu atbilstoši 2025.gada 2.jūlija likumam "Grozījumi Enerģētikas likumā", kas noteica, ka sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi ir sašķidrinātās dabasgāzes saņemšana, izkraušana, uzglabāšana un pārvēršana gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei ne tikai uz dabasgāzes pārvades sistēmu vai enerģijas lietotājam, bet arī piegādei uz sadales sistēmu;
3) ūdenssaimniecības nozarē ar notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai saskaņā ar 2025.gada 13.februāra likumu "Grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā" (stājās spēkā 18.03.2025.), ar kuru tika veikti grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā, precizējot sabiedrisko pakalpojumu definīciju un atsevišķi izdalot notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai un papildinot regulējamo sabiedrisko pakalpojumu uzskaitījumu ar jaunu pakalpojumu – notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veikto notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrāde, pārstrāde un sagatavošana utilizācijai, ja komersants šos pakalpojumus atsevišķi sniedz sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam
4) aukstumapgādes nozarē saskaņā ar 2025. gada 19. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" (stājas spēkā 16.07.2025.) ir papildināts Enerģētikas likumā ietvertais energoapgādes termina skaidrojums, iekļaujot tajā arī aukstumapgādi (jeb dzesēšanai un saldēšanai nepieciešamās enerģijas piegādi). Ņemot vērā to, ka līdz šim nacionālajos tiesību aktos nebija izveidots regulējums aukstumapgādei (atskaitot atsevišķus terminus un vispārējas normas Enerģētikas likumā), kas regulētu attiecības starp pakalpojumu sniedzēju un saņēmēju, līdz ar attiecīgo Enerģētikas likuma normu stāšanos spēkā nepieciešams veikt grozījumus tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos, papildinot tos ar centralizētās aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējam piemērojamām normām, tai skaitā - iekļaujot aukstumapgādi kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu no noteikta piegādātās enerģijas sliekšņa. Ieviešot regulējumu, uz aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējiem tiks attiecināti jauni pienākumi - pakalpojumu sniedzējiem būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites par saimniecisko darbību, kā arī jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt MK noteikumos Nr.1227 ietvertos regulējamos sabiedrisko pakalpojumu veidus ar aukstumapgādi, elektroenerģijas apgādē ar elektroenerģijas uzkrāšanu, dabasgāzes apgādē ar dabasgāzes ieguvi un sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanu, izkraušanu, uzglabāšanu un pārvēršanu gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei uz dabasgāzes sadales sistēmu, kā arī ūdenssaimniecības nozarē ar notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ievērojot Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 2. panta 4.punktā noteikto kārtību, ka sabiedrisko pakalpojumu veidus, kuru sniegšanu nepieciešams regulēt, regulējamās nozarēs nosaka Ministru kabinets. Nepieciešamību veikt izmainas MK noteikumos Nr.1227 nosaka apstāklis, ka 2025. gada jūlijā veikti grozījumi Enerģētikas likumā, izveidojot regulējumu aukstumapgādei un dabasgāzes ražošanai, Elektroenerģijas tirgus likumā 2025. gada martā izdarīti grozījumi, kas nosaka jaunus pienākumus elektroenerģijas uzkrātuvju darbībai, savukārt 2025. gada martā stājās spēkā likums "Grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā", ar kuru notekūdeņu dūņu apsaimniekošana ir atsevišķi izdalīta kā sabiedriskais pakalpojums, kā arī ir izveidots notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā sniegtā pakalpojuma regulējums.
Elektroenerģijas apgādē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Elektroenerģijas tirgus likumā (turpmāk - Likums) līdz šim netika skaidri definētas elektroenerģijas uzkrātuves, to operatori un tiem noteiktie pienākumi un tiesības. Elektroenerģijas uzkrātuves tika definētas kā daļa no ražošanas vai daļa no lietotāja kopējas ražošanas/patēriņa sistēmas, bet elektroenerģijas uzkrātuves nebija atsevišķi iekļautas ne tirgus dalībnieka, ne sistēmas dalībnieka definīcijās. Ņemot vērā praksē pastāvošo situāciju, elektroenerģijas uzkrātuves sistēmai var tikt pieslēgtas arī kā individuāli objekti, ar ko iespējams veikt ne tikai elektroenerģijas ražošanas iekārtās saražotās elektroenerģijas uzkrāšanu, bet arī veikt elektroenerģijas uzkrāšanu no tīkla tās vēlākai nodošanai tīklā ("elektroenerģijas ražošana izmantojot elektroenerģiju"), vai tās var tikt izmantotas pieprasījuma reakcijas nodrošināšanai vai sistēmas balansēšanai. Attiecīgi, lai neizslēgtu iespēju uzstādīt tikai elektroenerģijas uzkrātuvi vai elektroenerģijas uzkrātuvju sistēmu ar atsevišķu pieslēgumu elektroenerģijas sistēmai, tika veikti grozījumi Likumā, kas skaidri definē elektroenerģijas uzkrātuves operatoru, tā tiesības un pienākumus.
Tika veikti grozījumi arī Likuma 26.1 pantā, panta pirmajā daļā norādot, ka uzkrātuves operatoram, kura darbību nepieciešams regulēt saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, ir tiesības uzsākt elektroenerģijas ražošanu vai elektroenerģijas uzkrātuves ekspluatēšanu, ja tas reģistrēts elektroenerģijas ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā. Jau līdz šim atsevišķas uzkrātuves var pastāvēt, uz tām, atbilstoši līdz šim spēkā esošajai elektroenerģijas ražotāja definīcijai bija attiecināms elektroenerģijas ražotāju regulējums. Attiecīgi reģistrācijas un darbības nosacījumi pēc iespējas pielīdzināmi elektroenerģijas ražotājiem. Nepieciešamības gadījumā papildus specifiskas prasības nākotnē var tikt noteiktas Likumā, uz tā deleģējuma izdotajos Ministru kabineta noteikumos vai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - Regulators) izstrādātos sistēmas pieslēgumu noteikumos, tarifu metodikās u.c.
Attiecīgi, ja elektroenerģijas uzkrātuves operators plāno ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuvi, kuras uzstādītā elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu un to izmantot darījumu veikšanai elektroenerģijas tirgū, elektroenerģijas uzkrātuves operatoram, atbilstoši Likuma 26.1 panta pirmajai daļai jābūt reģistrētam elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā.
Attiecīgi, lai arī elektroenerģijas uzkrātuves tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas iekārtu regulējuma, tām veidotais jaunais regulējums ir pēc būtības līdzīgs ar regulējumu, kas tiek piemērots elektroenerģijas ražotājiem, kas līdz šim tika attiecināts arī uz elektroenerģijas uzkrātuvēm, tajā skaitā nosakot slieksni, no kāda ir regulējama elektroenerģijas uzkrāšana.
Ņemot vērā minēto, elektroenergijas uzkrātuvju operatoriem, tāpat kā elektroenerģijas ražotājiem, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 30. pantā noteikto kārtību. Savukārt elektroenerģijas ražotājiem, kuru īpašumā būs uzkrātuve, būs jānodala grāmatvedība un uzskaite attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu un uzkrāšanu, kā arī būs nepieciešami līgumi starp ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru utt.
Dabasgāzes apgādē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Regulējamie sabiedrisko pakalpojumu veidi dabasgāzes apgādē ir noteikti Enerģētikas likumā. Līdz 2024. gada 15. jūlijam, kad stājās spēkā 2024. gada 13. jūnija likums "Grozījumi Enerģētikas likumā", Enerģētikas likums noteica, ka dabasgāzes apgādē ir regulējams dabasgāzes pārvades, sadales, uzglabāšanas un tirdzniecības pakalpojumi, kā arī sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi.
2024. gada 13. jūnija grozījumi Enerģētikas likumā noteic, ka enerģijas ražošana ietver arī dabasgāzes, tajā skaitā biometāna un cita gāzveida kurināmā no atjaunīgajiem energoresursiem ieguvi, kā arī mazoglekļa gāzveida kurināmā ieguvi (turpmāk viss kopā – atjaunīgā gāze). Šādas izmaiņas enerģētikas regulējumā veiktas, jo biometāns ir viena no Eiropas Savienībā pieejamākajām atjaunīgajām gāzēm enerģētikas sistēmas dekarbonizēšanai. Biometānam ir mazāks kopējais siltumnīcefekta gāzu izmešu apjoms nekā fosilajām degvielām, līdz ar to tā ieguve un izmantošana samazinās atkarību no fosilā kurināmā, vienlaikus samazinot atkarību mainīgajām dabasgāzes cenām, un palīdzēs virzībā uz Latvijas klimatneitralitātes mērķi. Regulējums veidots tā, lai tas attiektos ne tikai uz pašlaik veikto biometāna ieguvi, bet aptvertu arī atjaunīgās gāzes, kuru ieguve nākotnē būtu iespējama.
Ar minētiem Grozījumiem Enerģētikas likumā tika noteikts, ka dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguve, ja dabasgāze paredzēta turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, ir enerģētikas jomā veicama komercdarbība, kuru nepieciešams reģistrēt un ka Regulators veido dabasgāzes ražotāju reģistru un nosaka dabasgāzes ražošanas vispārējās atļaujas noteikumus, kas ir saistoši visiem dabasgāzes ražotājiem, kuru darbību regulē saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem".
Ūdenssaimniecības nozarē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Regulējamie sabiedriskie pakalpojumu veidi ūdenssaimniecības nozarē ir noteikti Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā. Līdz 2025.gada 18.martam, kad stājās spēkā likums "Grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā" darbības saistībā ar notekūdeņu dūņu apsaimniekošanu nebija atsevišķi izdalītas kā sabiedriskie pakalpojumi, kā arī nebija paredzēts notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā sniegtā pakalpojuma regulējums. Šobrīd atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 1.panta 9.punktam un 5.panta pirmajai daļai saskaņā ar šo likumu un likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" Regulators regulē šādus sabiedriskie ūdenssaimniecības pakalpojumus:
1) visus sabiedriskos ūdenssaimniecības pakalpojumus, ja komersanta sniegto sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu apjoms vismaz vienā veidā pārsniedz 100 000 kubikmetru gadā;
2) notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veikto notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai, ja komersants šos pakalpojumus atsevišķi sniedz sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam.
Ievērojot to, ka par sabiedriskajiem ūdenssaimniecības pakalpojumiem uzskatāmas ne tikai notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veiktās darbības notekūdeņu attīrīšanā, attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādē, pārstrādē un sagatavošanā utilizācijai, bet arī darbības, kuras veic esošie ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji pēc pašu veiktā notekūdeņu attīrīšanas procesa, papildināms arī visu sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu uzskaitījums (Noteikumu projekta 9.1.5.apakšpunkts).
MK noteikumi Nr.1227 neparedz šādu regulējamo sabiedrisko pakalpojumu veidu – notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai.
Aukstumapgādes nozarē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra direktīva 2023/1791/ES par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu 2023/955/ES (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2023/1791) paredz virkni jaunu nosacījumu centralizētas aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējiem, pārsvarā tos salāgojot ar centralizētās siltumapgādes regulējumu.Saskaņā ar 2025. gada 19. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" (stājas spēkā 16.07.2025.) ir papildināts Enerģētikas likumā ietvertais energoapgādes termina skaidrojums, iekļaujot tajā arī aukstumapgādi (jeb dzesēšanai un saldēšanai nepieciešamās enerģijas piegādi). Ņemot vērā to, ka līdz šim nacionālajos tiesību aktos nebija izveidots regulējums aukstumapgādei (atskaitot atsevišķus terminus un vispārējas normas Enerģētikas likumā), kas regulētu attiecības starp pakalpojuma sniedzēju un saņēmēju, līdz ar attiecīgo Enerģētikas likuma normu stāšanos spēkā nepieciešams veikt grozījumus tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos, papildinot tos ar centralizētās aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējam piemērojamām normām, tai skaitā - iekļaujot aukstumapgādi kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu no noteikta piegādātās enerģijas sliekšņa. Deleģējums grozījumiem MK noteikumos Nr.1227 izriet no likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu veidiem" 2. panta ceturtās daļas, kur noteikts, ka sabiedrisko pakalpojumu veidus, kuru sniegšanu nepieciešams regulēt, regulējamās nozarēs nosaka Ministru kabinets. Attiecīgi ņemot vērā Enerģētikas likumā ietverto papildinājumu ar aukstumapgādi kā energoapgādes veidu, nepieciešams papildināt arī MK noteikumus Nr.1227, iekļaujot tajos aukstumapgādi. Aukstumapgādes nozares pakalpojumu sniedzējiem būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 30. pantā noteikto kārtību.
Elektroenerģijas apgādē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Elektroenerģijas tirgus likumā (turpmāk - Likums) līdz šim netika skaidri definētas elektroenerģijas uzkrātuves, to operatori un tiem noteiktie pienākumi un tiesības. Elektroenerģijas uzkrātuves tika definētas kā daļa no ražošanas vai daļa no lietotāja kopējas ražošanas/patēriņa sistēmas, bet elektroenerģijas uzkrātuves nebija atsevišķi iekļautas ne tirgus dalībnieka, ne sistēmas dalībnieka definīcijās. Ņemot vērā praksē pastāvošo situāciju, elektroenerģijas uzkrātuves sistēmai var tikt pieslēgtas arī kā individuāli objekti, ar ko iespējams veikt ne tikai elektroenerģijas ražošanas iekārtās saražotās elektroenerģijas uzkrāšanu, bet arī veikt elektroenerģijas uzkrāšanu no tīkla tās vēlākai nodošanai tīklā ("elektroenerģijas ražošana izmantojot elektroenerģiju"), vai tās var tikt izmantotas pieprasījuma reakcijas nodrošināšanai vai sistēmas balansēšanai. Attiecīgi, lai neizslēgtu iespēju uzstādīt tikai elektroenerģijas uzkrātuvi vai elektroenerģijas uzkrātuvju sistēmu ar atsevišķu pieslēgumu elektroenerģijas sistēmai, tika veikti grozījumi Likumā, kas skaidri definē elektroenerģijas uzkrātuves operatoru, tā tiesības un pienākumus.
Tika veikti grozījumi arī Likuma 26.1 pantā, panta pirmajā daļā norādot, ka uzkrātuves operatoram, kura darbību nepieciešams regulēt saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, ir tiesības uzsākt elektroenerģijas ražošanu vai elektroenerģijas uzkrātuves ekspluatēšanu, ja tas reģistrēts elektroenerģijas ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā. Jau līdz šim atsevišķas uzkrātuves var pastāvēt, uz tām, atbilstoši līdz šim spēkā esošajai elektroenerģijas ražotāja definīcijai bija attiecināms elektroenerģijas ražotāju regulējums. Attiecīgi reģistrācijas un darbības nosacījumi pēc iespējas pielīdzināmi elektroenerģijas ražotājiem. Nepieciešamības gadījumā papildus specifiskas prasības nākotnē var tikt noteiktas Likumā, uz tā deleģējuma izdotajos Ministru kabineta noteikumos vai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - Regulators) izstrādātos sistēmas pieslēgumu noteikumos, tarifu metodikās u.c.
Attiecīgi, ja elektroenerģijas uzkrātuves operators plāno ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuvi, kuras uzstādītā elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu un to izmantot darījumu veikšanai elektroenerģijas tirgū, elektroenerģijas uzkrātuves operatoram, atbilstoši Likuma 26.1 panta pirmajai daļai jābūt reģistrētam elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā.
Attiecīgi, lai arī elektroenerģijas uzkrātuves tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas iekārtu regulējuma, tām veidotais jaunais regulējums ir pēc būtības līdzīgs ar regulējumu, kas tiek piemērots elektroenerģijas ražotājiem, kas līdz šim tika attiecināts arī uz elektroenerģijas uzkrātuvēm, tajā skaitā nosakot slieksni, no kāda ir regulējama elektroenerģijas uzkrāšana.
Ņemot vērā minēto, elektroenergijas uzkrātuvju operatoriem, tāpat kā elektroenerģijas ražotājiem, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 30. pantā noteikto kārtību. Savukārt elektroenerģijas ražotājiem, kuru īpašumā būs uzkrātuve, būs jānodala grāmatvedība un uzskaite attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu un uzkrāšanu, kā arī būs nepieciešami līgumi starp ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru utt.
Dabasgāzes apgādē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Regulējamie sabiedrisko pakalpojumu veidi dabasgāzes apgādē ir noteikti Enerģētikas likumā. Līdz 2024. gada 15. jūlijam, kad stājās spēkā 2024. gada 13. jūnija likums "Grozījumi Enerģētikas likumā", Enerģētikas likums noteica, ka dabasgāzes apgādē ir regulējams dabasgāzes pārvades, sadales, uzglabāšanas un tirdzniecības pakalpojumi, kā arī sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi.
2024. gada 13. jūnija grozījumi Enerģētikas likumā noteic, ka enerģijas ražošana ietver arī dabasgāzes, tajā skaitā biometāna un cita gāzveida kurināmā no atjaunīgajiem energoresursiem ieguvi, kā arī mazoglekļa gāzveida kurināmā ieguvi (turpmāk viss kopā – atjaunīgā gāze). Šādas izmaiņas enerģētikas regulējumā veiktas, jo biometāns ir viena no Eiropas Savienībā pieejamākajām atjaunīgajām gāzēm enerģētikas sistēmas dekarbonizēšanai. Biometānam ir mazāks kopējais siltumnīcefekta gāzu izmešu apjoms nekā fosilajām degvielām, līdz ar to tā ieguve un izmantošana samazinās atkarību no fosilā kurināmā, vienlaikus samazinot atkarību mainīgajām dabasgāzes cenām, un palīdzēs virzībā uz Latvijas klimatneitralitātes mērķi. Regulējums veidots tā, lai tas attiektos ne tikai uz pašlaik veikto biometāna ieguvi, bet aptvertu arī atjaunīgās gāzes, kuru ieguve nākotnē būtu iespējama.
Ar minētiem Grozījumiem Enerģētikas likumā tika noteikts, ka dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguve, ja dabasgāze paredzēta turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, ir enerģētikas jomā veicama komercdarbība, kuru nepieciešams reģistrēt un ka Regulators veido dabasgāzes ražotāju reģistru un nosaka dabasgāzes ražošanas vispārējās atļaujas noteikumus, kas ir saistoši visiem dabasgāzes ražotājiem, kuru darbību regulē saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem".
Ūdenssaimniecības nozarē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Regulējamie sabiedriskie pakalpojumu veidi ūdenssaimniecības nozarē ir noteikti Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā. Līdz 2025.gada 18.martam, kad stājās spēkā likums "Grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā" darbības saistībā ar notekūdeņu dūņu apsaimniekošanu nebija atsevišķi izdalītas kā sabiedriskie pakalpojumi, kā arī nebija paredzēts notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā sniegtā pakalpojuma regulējums. Šobrīd atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 1.panta 9.punktam un 5.panta pirmajai daļai saskaņā ar šo likumu un likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" Regulators regulē šādus sabiedriskie ūdenssaimniecības pakalpojumus:
1) visus sabiedriskos ūdenssaimniecības pakalpojumus, ja komersanta sniegto sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu apjoms vismaz vienā veidā pārsniedz 100 000 kubikmetru gadā;
2) notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veikto notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai, ja komersants šos pakalpojumus atsevišķi sniedz sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam.
Ievērojot to, ka par sabiedriskajiem ūdenssaimniecības pakalpojumiem uzskatāmas ne tikai notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veiktās darbības notekūdeņu attīrīšanā, attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādē, pārstrādē un sagatavošanā utilizācijai, bet arī darbības, kuras veic esošie ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji pēc pašu veiktā notekūdeņu attīrīšanas procesa, papildināms arī visu sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu uzskaitījums (Noteikumu projekta 9.1.5.apakšpunkts).
MK noteikumi Nr.1227 neparedz šādu regulējamo sabiedrisko pakalpojumu veidu – notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai.
Aukstumapgādes nozarē regulējamie sabiedriskie pakalpojumi
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra direktīva 2023/1791/ES par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu 2023/955/ES (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2023/1791) paredz virkni jaunu nosacījumu centralizētas aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējiem, pārsvarā tos salāgojot ar centralizētās siltumapgādes regulējumu.Saskaņā ar 2025. gada 19. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" (stājas spēkā 16.07.2025.) ir papildināts Enerģētikas likumā ietvertais energoapgādes termina skaidrojums, iekļaujot tajā arī aukstumapgādi (jeb dzesēšanai un saldēšanai nepieciešamās enerģijas piegādi). Ņemot vērā to, ka līdz šim nacionālajos tiesību aktos nebija izveidots regulējums aukstumapgādei (atskaitot atsevišķus terminus un vispārējas normas Enerģētikas likumā), kas regulētu attiecības starp pakalpojuma sniedzēju un saņēmēju, līdz ar attiecīgo Enerģētikas likuma normu stāšanos spēkā nepieciešams veikt grozījumus tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos, papildinot tos ar centralizētās aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējam piemērojamām normām, tai skaitā - iekļaujot aukstumapgādi kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu no noteikta piegādātās enerģijas sliekšņa. Deleģējums grozījumiem MK noteikumos Nr.1227 izriet no likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu veidiem" 2. panta ceturtās daļas, kur noteikts, ka sabiedrisko pakalpojumu veidus, kuru sniegšanu nepieciešams regulēt, regulējamās nozarēs nosaka Ministru kabinets. Attiecīgi ņemot vērā Enerģētikas likumā ietverto papildinājumu ar aukstumapgādi kā energoapgādes veidu, nepieciešams papildināt arī MK noteikumus Nr.1227, iekļaujot tajos aukstumapgādi. Aukstumapgādes nozares pakalpojumu sniedzējiem būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 30. pantā noteikto kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.1227 šobrīd nav skaidri noteikts, ka elektroenerģijas apgādē regulējama ir arī elektroenerģijas uzkrāšana, kas ar grozījumiem Likumā ir izdalīta atsevišķi no elektroenerģijas ražošanas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā veiktos grozījumus Likumā, izdalot elektroenerģijas uzkrāšanu un elektroenerģijas uzkrātuves operatorus atsevišķi no elektroenerģijas ražotājiem, MK noteikumi Nr.1227 papildināti ar jaunu 2.7. apakšpunktu, nosakot, ka elektroenerģijas apgādē nepieciešams regulēt elektroenerģijas uzkrāšanu elektroenerģijas uzkrātuvēs, kuru uzstādītā elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu.
Saskaņā ar Likumā ietvertajiem terminiem, elektroenerģijas uzkrāšana ir energoapgādes veids, kas ietver elektroenerģijas uzkrāšanu vēlākai izmantošanai elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmā. Attiecīgi regulējama ir tāda elektroenerģijas uzkrāšana, kur elektroenerģiju paredzēts izmantot elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmā. Attiecīgi tāda veida uzkrātuves, kur elektroenerģija tiek uzkrāta pašpatēriņa vajadzībām (nenododot sistēmā), netiek regulēta.
Papildus skaidrojam, ka:
- ja vienā objektā pie viena sistēmas pieslēguma ir uzstādītas vairākas elektroenerģijas uzkrātuves, to uzstādīto jaudu summē.
- pārvades un sadales sistēmas operatori, kuriem pieder elektroenerģijas uzkrātuves, ir elektroenerģijas uzkrātuves operatori, taču uz tiem neattieksies reģistrācijas noteikumi, ņemot vērā, ka šajā gadījumā uzkrātuve tiks izmantota, lai nodrošinātu sistēmas drošu, efektīvu un stabilu darbību, nevis lai pirktu vai pārdotu elektroenerģiju elektroenerģijas tirgos, un Elektroenerģijas tirgus likuma 16.3 pantā, 20.3 pantā jau ir noteikti īpaši noteikumi elektroenerģijas uzkrātuves ekspluatēšanai pārvades un sadales sistēmā.
Saskaņā ar Likumā ietvertajiem terminiem, elektroenerģijas uzkrāšana ir energoapgādes veids, kas ietver elektroenerģijas uzkrāšanu vēlākai izmantošanai elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmā. Attiecīgi regulējama ir tāda elektroenerģijas uzkrāšana, kur elektroenerģiju paredzēts izmantot elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmā. Attiecīgi tāda veida uzkrātuves, kur elektroenerģija tiek uzkrāta pašpatēriņa vajadzībām (nenododot sistēmā), netiek regulēta.
Papildus skaidrojam, ka:
- ja vienā objektā pie viena sistēmas pieslēguma ir uzstādītas vairākas elektroenerģijas uzkrātuves, to uzstādīto jaudu summē.
- pārvades un sadales sistēmas operatori, kuriem pieder elektroenerģijas uzkrātuves, ir elektroenerģijas uzkrātuves operatori, taču uz tiem neattieksies reģistrācijas noteikumi, ņemot vērā, ka šajā gadījumā uzkrātuve tiks izmantota, lai nodrošinātu sistēmas drošu, efektīvu un stabilu darbību, nevis lai pirktu vai pārdotu elektroenerģiju elektroenerģijas tirgos, un Elektroenerģijas tirgus likuma 16.3 pantā, 20.3 pantā jau ir noteikti īpaši noteikumi elektroenerģijas uzkrātuves ekspluatēšanai pārvades un sadales sistēmā.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā 2024.gada 13.jūnija likumā "Grozījumi Enerģētikas likumā" noteikto par dabasgāzes ieguvi un sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumu, MK noteikumi Nr.1227 šobrīd neatbilst Enerģētikas likumā minētajam attiecībā uz dabasgāzes apgādē regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem.
Risinājuma apraksts
Saskaņojot Enerģētikas likumā un MK noteikumos Nr.1227 noteikto attiecībā uz dabasgāzes apgādē regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem, Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.1227 4.punktu ar jaunu apakšpunktu, ar kuru tiek noteikts, ka dabasgāzes apgādē ir nepieciešams regulēt dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi, ja to paredzēts ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā. Veidi, kādos iegūto dabasgāzi var ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā - izmantojot pieslēgumu sistēmai vai dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotā vai iegūtā gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (tostarp ūdeņraža) ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā - ir noteikti Enerģētikas likuma 1.panta pirmās daļas 5.1 punktā minētajā termina "dabasgāzes ražotājs" skaidrojumā.
Bez tam, ievērojot Enerģētikas likuma 1.panta pirmās daļas 40. punktā noteikto, ka sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi ir sašķidrinātās dabasgāzes saņemšana, izkraušana, uzglabāšana un pārvēršana gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei ne tikai enerģijas lietotājam bet uz dabasgāzes pārvades un sadales sistēmu, tas ir, piegādei uz nacionālo dabasgāzes ieejas-izejas sistēmu, precizēts MK noteikumu Nr.1227 4.5. apakšpunkts, paredzot, ka nepieciešams regulēt sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanu, izkraušanu, uzglabāšanu un pārvēršanu gāzveida stāvoklī turpmākai ievadīšanai nevis dabasgāzes pārvades sistēmā, bet nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā.
Bez tam, ievērojot Enerģētikas likuma 1.panta pirmās daļas 40. punktā noteikto, ka sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi ir sašķidrinātās dabasgāzes saņemšana, izkraušana, uzglabāšana un pārvēršana gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei ne tikai enerģijas lietotājam bet uz dabasgāzes pārvades un sadales sistēmu, tas ir, piegādei uz nacionālo dabasgāzes ieejas-izejas sistēmu, precizēts MK noteikumu Nr.1227 4.5. apakšpunkts, paredzot, ka nepieciešams regulēt sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanu, izkraušanu, uzglabāšanu un pārvēršanu gāzveida stāvoklī turpmākai ievadīšanai nevis dabasgāzes pārvades sistēmā, bet nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā.
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.1227 šobrīd neatbilst Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 1.panta 9.punktam un 5.panta pirmajai daļai MK noteikumu Nr.1227 9.punkts izsakāms jaunā redakcijā, ietverot regulējamos pakalpojumus, kas saistīti ar notekūdeņu dūņu apsaimniekošanu.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.1227 šobrīd nav iekļauta aukstumapgāde kā regulējams sabiedrisko pakalpojumu veids
Risinājuma apraksts
Balstoties uz Enerģētikas likumā 7.1 pantā noteikto, Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.1227 ar jaunu 3.1 punktu un 3.11., 3.1 2. un 3.13. apakšpunktu, nosakot, ka aukstumapgādē ir nepieciešams regulēt dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanu iekārtās ar kopējo uzstādīto dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas jaudu, kas lielāka par vienu megavatu, ja centralizētajā aukstumapgādes sistēmā nodotais dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā, dzesēšanai nepieciešamās enerģijas pārvadi un sadali galalietotājiem, ja starp tiem ir mājsaimniecības lietotāji un ja kopējais pārvadītās un sadalītās dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā, izņemot gadījumus, ja autonomā ražotāja vai neatkarīgā ražotāja saražoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā līdz regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem, kā ari dzesēšanai nepieciešamās enerģijas tirdzniecību enerģijas lietotājiem, ja tirgoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā pa regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem. Papildus skaidrojam, ka aukstumapgādes kā regulējamam sabiedrisko pakalpojumu veidam noteiktie kritēriji ir noteikti analoģiski siltumapgādes kritērijiem, pamatojoties uz faktu, ka analoģiska pieeja ir ievērota arī Direktīvas 2023/1791 26. pantā, kurā, piemēram, tiek piemēroti vienādi tehniskie, ekonomiskie un vides kritēriji efektīvu centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmu darbībai un no tām izrietošajiem komersantu pienākumiem. Papildus piebilstams, ka aukstumapgādes nozares pakalpojumu sniedzējiem, līdzīgi kā komersantiem siltumapgādes nozarē, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 30. pantā noteikto kārtību.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā faktu, ka ar tiesību aktu grozījumiem ir paredzēts noteikt jaunus regulējamus sabiedrisko pakalpojumu veidus - elektroenerģijas uzkrāšanu elektroenerģijas uzkrātuvēs un aukstumapgādi, lai nodrošinātu uz šiem pakalpojumiem attiecināmo Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas normatīvo aktu savlaicīgu izstrādi, ir identificēta nepieciešamība noteikt noteikumu 3.1 punkta un 2.7. un 4.6. apakšpunktu spēkā stāšanās termiņu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija savlaicīgi izstrādā normatīvos aktus, kas būs piemērojami jaunajiem ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 1227 paredzētajiem regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem, un ņemot vērā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas atzinumu, MK noteikumi Nr. 1227 ir jāpapildina ar noslēguma jautājumu (12. punktu). Tas paredz, ka MK noteikumu Nr. 1227 3.1 punkts un 2.7. un 4.6. apakšpunkts stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kas veic elektroenerģijas uzkrāšanu (energoapgādes veids, kas ietver elektroenerģijas uzkrāšanu vēlākai izmantošanai elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmā) un kuru elektroenerģijas uzkrātuves ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu
- Dabasgāzes ražotāji, kuri iegūst dabasgāzi, izņemot sašķidrināto dabasgāzi, turpmākai ievadei nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā
- Fiziskas personas, kas sniedz sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumu, lai ievadītu dabasgāzi nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā.
- Fiziskas personas, kuras aukstumapgādes nozarē veic dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanu, pārvadi, sadali un piegādi lietotājiem.
Ietekmes apraksts
Grozījumi MK noteikumos Nr.1227 paredz noteikt kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu elektroenerģijas apgādē elektroenerģijas uzkrāšanu elektroenerģijas uzkrātuvēs, kuru elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu.
Attiecīgi, ja elektroenerģijas uzkrātuves operators plāno ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuvi, kuras pieslēgumā atļautā elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu un to izmantot darījumu veikšanai elektroenerģijas tirgū, elektroenerģijas uzkrātuves operatoram, atbilstoši Likuma 26.1 panta pirmajai daļai jābūt reģistrētam elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā.
Lai arī elektroenerģijas uzkrātuves tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas iekārtu regulējuma, tām veidotais jaunais regulējums ir pēc būtības līdzīgs ar regulējumu, kas tiek piemērots elektroenerģijas ražotājiem, kas līdz šim tika attiecināts arī uz elektroenerģijas uzkrātuvēm, tajā skaitā nosakot slieksni, no kāda ir regulējama elektroenerģijas uzkrāšana. Ņemot vērā minēto, elektroenergijas uzkrātuvju operatoriem, tāpat kā elektroenerģijas ražotājiem, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu atbilstoši likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 31. pantā noteiktajai kārtībai. Savukārt elektroenerģijas ražotājiem, kuru īpašumā būs uzkrātuve, būs jānodala grāmatvedība un uzskaite attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu un uzkrāšanu, kā arī būs nepieciešami līgumi starp ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru utt.
Grozījumi MK noteikumos Nr.1227 paredz noteikt kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu dabasgāzes apgādē dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā. Līdz ar to arī dabasgāzes ražotājiem, kuri ir fiziskas personas un paredz saražoto dabasgāzi ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, izmantojot pieslēgumu vai dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotā vai iegūtā gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (tostarp ūdeņraža) ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu atbilstoši likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 31. pantā noteiktajai kārtībai.
Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.1227 arī tiek noteikts, ka aukstumapgādē nepieciešams regulēt sekojošu saimniecisko darbību: dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanu iekārtās ar kopējo uzstādīto dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas jaudu, kas lielāka par vienu megavatu, ja centralizētajā aukstumapgādes sistēmā nodotais dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas pārvadi un sadali galalietotājiem, ja starp tiem ir mājsaimniecības lietotāji un ja kopējais pārvadītās un sadalītās dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā, izņemot gadījumus, ja autonomā ražotāja vai neatkarīgā ražotāja saražoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā līdz regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas tirdzniecību enerģijas lietotājiem, ja tirgoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā pa regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem. Stājoties spēkā MK noteikumu Nr.1227 atbilstošajiem grozījumiem, aukstumapgādes pakalpojumu komersanti pēc to reģistrācijas vai licencēšanas maksās valsts nodevu un sniegs Regulatoram nepieciešamo informāciju.
Attiecīgi, ja elektroenerģijas uzkrātuves operators plāno ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuvi, kuras pieslēgumā atļautā elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu un to izmantot darījumu veikšanai elektroenerģijas tirgū, elektroenerģijas uzkrātuves operatoram, atbilstoši Likuma 26.1 panta pirmajai daļai jābūt reģistrētam elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā.
Lai arī elektroenerģijas uzkrātuves tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas iekārtu regulējuma, tām veidotais jaunais regulējums ir pēc būtības līdzīgs ar regulējumu, kas tiek piemērots elektroenerģijas ražotājiem, kas līdz šim tika attiecināts arī uz elektroenerģijas uzkrātuvēm, tajā skaitā nosakot slieksni, no kāda ir regulējama elektroenerģijas uzkrāšana. Ņemot vērā minēto, elektroenergijas uzkrātuvju operatoriem, tāpat kā elektroenerģijas ražotājiem, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu atbilstoši likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 31. pantā noteiktajai kārtībai. Savukārt elektroenerģijas ražotājiem, kuru īpašumā būs uzkrātuve, būs jānodala grāmatvedība un uzskaite attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu un uzkrāšanu, kā arī būs nepieciešami līgumi starp ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru utt.
Grozījumi MK noteikumos Nr.1227 paredz noteikt kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu dabasgāzes apgādē dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā. Līdz ar to arī dabasgāzes ražotājiem, kuri ir fiziskas personas un paredz saražoto dabasgāzi ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, izmantojot pieslēgumu vai dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotā vai iegūtā gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (tostarp ūdeņraža) ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu atbilstoši likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 30. un 31. pantā noteiktajai kārtībai.
Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.1227 arī tiek noteikts, ka aukstumapgādē nepieciešams regulēt sekojošu saimniecisko darbību: dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanu iekārtās ar kopējo uzstādīto dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas jaudu, kas lielāka par vienu megavatu, ja centralizētajā aukstumapgādes sistēmā nodotais dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas pārvadi un sadali galalietotājiem, ja starp tiem ir mājsaimniecības lietotāji un ja kopējais pārvadītās un sadalītās dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā, izņemot gadījumus, ja autonomā ražotāja vai neatkarīgā ražotāja saražoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā līdz regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas tirdzniecību enerģijas lietotājiem, ja tirgoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā pa regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem. Stājoties spēkā MK noteikumu Nr.1227 atbilstošajiem grozījumiem, aukstumapgādes pakalpojumu komersanti pēc to reģistrācijas vai licencēšanas maksās valsts nodevu un sniegs Regulatoram nepieciešamo informāciju.
Juridiskās personas
- Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji
- Juridiskas personas, kas veic elektroenerģijas uzkrāšanu (energoapgādes veids, kas ietver elektroenerģijas uzkrāšanu vēlākai izmantošanai elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmā) un kuru elektroenerģijas uzkrātuves ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu
- Dabasgāzes ražotāji, kuri iegūst dabasgāzi, izņemot sašķidrināto dabasgāzi, turpmākai ievadei nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā
- Juridiskas personas, personas, kas sniedz sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumu, lai ievadītu dabasgāzi nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā
- Juridiskas personas, kuras aukstumapgādes nozarē veic dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanu, pārvadi, sadali un piegādi lietotājiem.
Ietekmes apraksts
Grozījumi MK noteikumos Nr.1227 paredz kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu elektroenerģijas apgādē noteikt elektroenerģijas uzkrāšanu elektroenerģijas uzkrātuvēs, kuru elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu.
Attiecīgi, ja elektroenerģijas uzkrātuves operators plāno ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuvi, kuras pieslēgumā atļautā elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu un to izmantot darījumu veikšanai elektroenerģijas tirgū, elektroenerģijas uzkrātuves operatoram, atbilstoši Likuma 26.1 panta pirmajai daļai jābūt reģistrētam elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā.
Lai arī elektroenerģijas uzkrātuves tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas iekārtu regulējuma, tām veidotais jaunais regulējums ir pēc būtības līdzīgs ar regulējumu, kas tiek piemērots elektroenerģijas ražotājiem, kas līdz šim tika attiecināts arī uz elektroenerģijas uzkrātuvēm, tajā skaitā nosakot slieksni, no kāda ir regulējama elektroenerģijas uzkrāšana. Ņemot vērā minēto, elektroenergijas uzkrātuvju operatoriem, tā pat kā elektroenerģijas ražotājiem, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu. Savukārt elektroenerģijas ražotājiem, kuru īpašumā būs uzkrātuve, būs jānodala grāmatvedība un uzskaite attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu un uzkrāšanu, kā arī būs nepieciešami līgumi starp ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru u.t.t.
Grozījumi MK noteikumos Nr.1227 paredz noteikt kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu dabasgāzes apgādē dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā. Līdz ar to arī dabasgāzes ražotājiem, kuri ir juridiskas personas un paredz saražoto dabasgāzi ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, izmantojot pieslēgumu vai dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotā vai iegūtā gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (tostarp ūdeņraža) ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
ka kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu dabasgāzes apgādē dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā. Līdz ar to arī dabasgāzes ražotājiem, kuri ir juridiskas personas un paredz saražoto dabasgāzi ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, izmantojot pieslēgumu vai dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotā vai iegūtā gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (tostarp ūdeņraža) ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.1227 arī tiek noteikts, ka aukstumapgādē nepieciešams regulēt sekojošu saimniecisko darbību: dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanu iekārtās ar kopējo uzstādīto dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas jaudu, kas lielāka par vienu megavatu, ja centralizētajā aukstumapgādes sistēmā nodotais dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas pārvadi un sadali galalietotājiem, ja starp tiem ir mājsaimniecības lietotāji un ja kopējais pārvadītās un sadalītās dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā, izņemot gadījumus, ja autonomā ražotāja vai neatkarīgā ražotāja saražoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā līdz regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas tirdzniecību enerģijas lietotājiem, ja tirgoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā pa regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem. Stājoties spēkā MK noteikumu Nr.1227 atbilstošajiem grozījumiem, aukstumapgādes pakalpojumu komersanti pēc to reģistrācijas vai licencēšanas maksās valsts nodevu un sniegs Regulatoram nepieciešamo informāciju.
Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas norādījumiem būs jāsagatavo un jāsniedz informācija par izmaksām, kādas radušās notekūdeņu dūņu apstrādes, pārstrādes un sagatavošanas utilizācijai procesā.
Attiecīgi, ja elektroenerģijas uzkrātuves operators plāno ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuvi, kuras pieslēgumā atļautā elektroenerģijas ražošanas jauda ir lielāka par vienu megavatu un to izmantot darījumu veikšanai elektroenerģijas tirgū, elektroenerģijas uzkrātuves operatoram, atbilstoši Likuma 26.1 panta pirmajai daļai jābūt reģistrētam elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistrā.
Lai arī elektroenerģijas uzkrātuves tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas iekārtu regulējuma, tām veidotais jaunais regulējums ir pēc būtības līdzīgs ar regulējumu, kas tiek piemērots elektroenerģijas ražotājiem, kas līdz šim tika attiecināts arī uz elektroenerģijas uzkrātuvēm, tajā skaitā nosakot slieksni, no kāda ir regulējama elektroenerģijas uzkrāšana. Ņemot vērā minēto, elektroenergijas uzkrātuvju operatoriem, tā pat kā elektroenerģijas ražotājiem, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu. Savukārt elektroenerģijas ražotājiem, kuru īpašumā būs uzkrātuve, būs jānodala grāmatvedība un uzskaite attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu un uzkrāšanu, kā arī būs nepieciešami līgumi starp ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru u.t.t.
Grozījumi MK noteikumos Nr.1227 paredz noteikt kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu dabasgāzes apgādē dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā. Līdz ar to arī dabasgāzes ražotājiem, kuri ir juridiskas personas un paredz saražoto dabasgāzi ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, izmantojot pieslēgumu vai dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotā vai iegūtā gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (tostarp ūdeņraža) ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
ka kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu dabasgāzes apgādē dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguvi turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā. Līdz ar to arī dabasgāzes ražotājiem, kuri ir juridiskas personas un paredz saražoto dabasgāzi ievadīt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, izmantojot pieslēgumu vai dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotā vai iegūtā gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (tostarp ūdeņraža) ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā, būs regulāri jāinformē Regulators par savu darbību, iesniedzot atskaites saskaņā ar Regulatora lēmumu Nr.1/36 "Informācijas iesniegšanas noteikumi enerģētikas nozarē" un Regulatora lēmumu Nr.1/42 "Informācijas iesniegšanas vispārīgie noteikumi" un jāmaksā valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.1227 arī tiek noteikts, ka aukstumapgādē nepieciešams regulēt sekojošu saimniecisko darbību: dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanu iekārtās ar kopējo uzstādīto dzesēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas jaudu, kas lielāka par vienu megavatu, ja centralizētajā aukstumapgādes sistēmā nodotais dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas pārvadi un sadali galalietotājiem, ja starp tiem ir mājsaimniecības lietotāji un ja kopējais pārvadītās un sadalītās dzesēšanai nepieciešamās enerģijas apjoms pārsniedz 5000 megavatstundu gadā, izņemot gadījumus, ja autonomā ražotāja vai neatkarīgā ražotāja saražoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā līdz regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem; dzesēšanai nepieciešamās enerģijas tirdzniecību enerģijas lietotājiem, ja tirgoto dzesēšanai nepieciešamo enerģiju piegādā pa regulējamā aukstumapgādes sistēmas operatora tīkliem. Stājoties spēkā MK noteikumu Nr.1227 atbilstošajiem grozījumiem, aukstumapgādes pakalpojumu komersanti pēc to reģistrācijas vai licencēšanas maksās valsts nodevu un sniegs Regulatoram nepieciešamo informāciju.
Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas norādījumiem būs jāsagatavo un jāsniedz informācija par izmaksām, kādas radušās notekūdeņu dūņu apstrādes, pārstrādes un sagatavošanas utilizācijai procesā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Elektroenerģijas tirgus likums
Pamatojums un apraksts
Likumā ar 2025. gada 27. marta likumu"Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" tika veikti grozījumi, izdalot regulējumu elektroenerģijas uzkrātuvēm un definējot jaunu elektroenerģijas tirgus dalībnieku - elektroenerģijas uzkrātuves operators. Jau līdz šim faktiski elektroenerģijas uzkrātuves varēja darboties, bet uz tām līdz šim bija attiecināms elektroenerģijas ražotāju regulējums un nosacījumi, kas atsevišķos gadījumos rada neskaidrību.
Tā kā elektroenerģijas uzkrātuves Likumā tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas, to nepieciešams nodrošināt arī MK noteikumos Nr.1227, nosakot, ka regulējama ir arī elektroenerģijas uzkrāšana no noteikta jaudas sliekšņa.
Tā kā elektroenerģijas uzkrātuves Likumā tiek izdalītas no elektroenerģijas ražošanas, to nepieciešams nodrošināt arī MK noteikumos Nr.1227, nosakot, ka regulējama ir arī elektroenerģijas uzkrāšana no noteikta jaudas sliekšņa.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.1.2. Ūdenssaimniecības pakalpojumu likums
Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar 2025.gada 13.februāra likumu "Grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā" (stājās spēkā 18.03.2025.), ar kuru tika veikti grozījumi Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā, precizēta sabiedrisko pakalpojumu definīcija un atsevišķi izdalīta notekūdeņu dūņu apstrāde, pārstrāde un sagatavošana utilizācijai un papildināts regulējamo sabiedrisko pakalpojumu uzskaitījums ar jaunu pakalpojumu – notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veikto notekūdeņu attīrīšanas procesā radušos notekūdeņu dūņu apstrāde, pārstrāde un sagatavošana utilizācijai, ja komersants šos pakalpojumus atsevišķi sniedz sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam.
Atbilstoši nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.1227.
Atbilstoši nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.1227.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.1.3. Enerģētikas likums
Pamatojums un apraksts
Likumā ar 2025. gada 2. jūlija likumu"Grozījumi Enerģētikas likumā" tika veikti grozījumi, ar kuriem papildināts Enerģētikas likumā ietvertais energoapgādes termina skaidrojums, iekļaujot tajā arī aukstumapgādi (jeb dzesēšanai un saldēšanai nepieciešamās enerģijas piegādi). Līdz ar attiecīgo Enerģētikas likuma normu stāšanos spēkā nepieciešams veikt grozījumus tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos, papildinot tos ar centralizētās aukstumapgādes pakalpojumu sniedzējam piemērojamām normām, tai skaitā - iekļaujot aukstumapgādi kā regulējamu sabiedrisko pakalpojumu veidu no noteikta piegādātās enerģijas sliekšņa.
Papildus tam 2024. gada 13. jūnija grozījumi Enerģētikas likumā noteic, ka enerģijas ražošana ietver arī dabasgāzes, tajā skaitā biometāna un cita gāzveida kurināmā no atjaunīgajiem energoresursiem ieguvi, kā arī mazoglekļa gāzveida kurināmā ieguvi (turpmāk viss kopā – atjaunīgā gāze). Ar minētajem Grozījumiem Enerģētikas likumā tika noteikts, ka dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguve, ja dabasgāze paredzēta turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, ir enerģētikas jomā veicama komercdarbība, kuru nepieciešams reģistrēt un ka Regulators veido dabasgāzes ražotāju reģistru un nosaka dabasgāzes ražošanas vispārējās atļaujas noteikumus, kas ir saistoši visiem dabasgāzes ražotājiem, kuru darbību regulē saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem". Bez tam, ievērojot Enerģētikas likuma 1.panta pirmās daļas 40. punktā noteikto, ka sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi ir sašķidrinātās dabasgāzes saņemšana, izkraušana, uzglabāšana un pārvēršana gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei ne tikai enerģijas lietotājam bet uz dabasgāzes pārvades un sadales sistēmu, tas ir, piegādei uz nacionālo dabasgāzes ieejas-izejas sistēmu, precizēts MK noteikumu Nr.1227 4.5. apakšpunkts, paredzot, ka nepieciešams regulēt sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanu, izkraušanu, uzglabāšanu un pārvēršanu gāzveida stāvoklī turpmākai ievadīšanai nevis dabasgāzes pārvades sistēmā, bet nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā.
Papildus tam 2024. gada 13. jūnija grozījumi Enerģētikas likumā noteic, ka enerģijas ražošana ietver arī dabasgāzes, tajā skaitā biometāna un cita gāzveida kurināmā no atjaunīgajiem energoresursiem ieguvi, kā arī mazoglekļa gāzveida kurināmā ieguvi (turpmāk viss kopā – atjaunīgā gāze). Ar minētajem Grozījumiem Enerģētikas likumā tika noteikts, ka dabasgāzes, izņemot sašķidrinātās dabasgāzes, ieguve, ja dabasgāze paredzēta turpmākai ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, ir enerģētikas jomā veicama komercdarbība, kuru nepieciešams reģistrēt un ka Regulators veido dabasgāzes ražotāju reģistru un nosaka dabasgāzes ražošanas vispārējās atļaujas noteikumus, kas ir saistoši visiem dabasgāzes ražotājiem, kuru darbību regulē saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem". Bez tam, ievērojot Enerģētikas likuma 1.panta pirmās daļas 40. punktā noteikto, ka sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumi ir sašķidrinātās dabasgāzes saņemšana, izkraušana, uzglabāšana un pārvēršana gāzveida stāvoklī turpmākai piegādei ne tikai enerģijas lietotājam bet uz dabasgāzes pārvades un sadales sistēmu, tas ir, piegādei uz nacionālo dabasgāzes ieejas-izejas sistēmu, precizēts MK noteikumu Nr.1227 4.5. apakšpunkts, paredzot, ka nepieciešams regulēt sašķidrinātās dabasgāzes saņemšanu, izkraušanu, uzglabāšanu un pārvēršanu gāzveida stāvoklī turpmākai ievadīšanai nevis dabasgāzes pārvades sistēmā, bet nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/889f6015-d5ee-44d3-a4a5-a3b6e93e12df un https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/a4defbb2-48f7-4ff5-9ce2-91fa0442b88e/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā priekšlikumi un iebildumi netika saņemti. Ņemts vērā atzinumos par tiesību aktu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 1227 "Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem"(24-TA-2751) minētais.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Regulatora funkcijas un uzdevumi netiks mainīti, bet tie tiks paplašināti. Elektroenerģijas uzkrāšana, kā arī dabasgāzes ieguve būs jauni regulējamie sabiedrisko pakalpojumu veidi, attiecīgi būs jāizveido jauni reģistri, lai reģistrētu elektroenerģijas uzkrātuves operatorus un dabasgāzes ražotājus, jāveic to uzraudzība.
Tāpat Regulatoram tiek noteikts jauns uzdevums - regulēt notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veikto notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai. Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas budžeta ietvaros.
Tāpat Regulatoram tiek noteikts jauns uzdevums - regulēt notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas reģionālajā centrā veikto notekūdeņu dūņu apstrādi, pārstrādi un sagatavošanu utilizācijai. Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas budžeta ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija saskaņā ar Likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" regulē MK noteikumos Nr.1227 noteiktās nozares. Elektroenerģijas uzkrāšana normatīvajos aktos līdz šim tika definēta kā daļa no elektroenerģijas ražošanas, bet turpmāk tā būs izdalīta atsevišķi, ņemot vērā Elektroenerģijas tirgus likumā un šajos noteikumos veiktos grozījumus.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
