Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1081: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, lai atceltu papildu prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir no Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumiem Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 308) svītrot prasību pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru, triju kalendāra gadu laikā atjaunot mežu ar kategorijas "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Satversmes tiesas 2024. gada 8. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 nolēmuma daļas 1. punktu Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā" 7. pielikums, ciktāl ar to tiek samazināts galvenās cirtes caurmērs pēc valdošās koku sugas un bonitātes, atzīts par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 115. pantam un par spēkā neesošu no tā spēkā stāšanās brīža. Pašlaik spēkā vairs neesošā norma apstiprināšanai Ministru kabinetā tika virzīta vienlaikus ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"", paredzot, ka, mežaudzi nocērtot tad, kad tā ir sasniegusi galvenās cirtes caurmēru, meža īpašniekam ir papildu pienākumi meža atjaunošanai, proti, mežaudzi atjaunot ar selekcionētu stādāmo materiālu trīs kalendāra gadu laikā pēc cirtes.
Tā kā tiesības nocirst mežaudzi pie samazināta galvenās cirtes caurmēra tika atzītas par spēkā neesošām no to spēkā stāšanās brīža, ir jāatzīst par spēkā neesošu arī papildus noteiktais pienākums un jāsvītro noteikumos Nr. 308 noteiktās prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru.
Ar noteikumu projekta pieņemšanu pēc jebkuras cirtes būs vienādas meža atjaunošanas prasības, kā tas bija pirms Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" pieņemšanas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No noteikumiem Nr. 308 ir jāsvītro ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" noteiktās stingrākās prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru.
Satversmes tiesa 2024. gada 8. aprīļa spriedumā lietā Nr. 2023-01-03 vērtēja ilgtspējības un piesardzības principus attiecībā uz vides aizsardzību un norādīja, ka valstij ir jāņem vērā vides aizsardzības intereses tad, kad tiek izstrādāti un pieņemti tiesību akti, kā arī to, ka Satversmes 115. pants ietver valsts pozitīvo pienākumu nodrošināt, lai tiesiskais regulējums, kam var būt ietekme uz vidi, būtu vērsts uz ilgtspējību un pirms tā pieņemšanas būtu apzinātas un vērtētas iespējamās negatīvās sekas. 
Pieteikumu iesniegušās dabas aizsardzības organizācijas norādīja, ka aizvien intensīvāk apsaimniekotos mežos bioloģiskā daudzveidība ievērojami samazinoties, un Satversmes tiesa atzina, ka tas, ka tiks veidotas tādas mežaudzes, kuras sastāvēs no ģenētiski augstākas kvalitātes kokiem un būs noturīgākas pret klimata pārmaiņām, nav pietiekams arguments tam, ka galvenās cirtes caurmēra samazināšana kopsakarā ar grozījumiem Meža atjaunošanas noteikumos vidi ietekmēšot labvēlīgi. 
Satversmes tiesas ir atzinusi, ka valsts ir tiesīga pieņemt tādus lēmumus, kuriem var būt ietekme uz vidi, taču šādiem lēmumiem ir jābūt saskaņā ar ilgtspējības principu – vispusīgi izvērtētiem, līdzsvarojot sabiedrības labklājības, vides un ekonomikas intereses un pamatojot izraudzīto attīstības risinājumu. Tikai tāds risinājums, kas ir vispusīgi izvērtēts un pamatots, ir uzskatāms par ilgtspējīgu (sk. Satversmes tiesas 2011. gada 3. maija sprieduma lietā Nr. 2010-54-03 12.1.1. punktu).  
Lai sekmētu valsts ilgtspējību, ir izveidota attīstības plānošanas sistēma, kurā tiek izstrādāti dažādi attīstības plānošanas dokumenti. Viens no politikas plānošanas dokumentiem, ar kura palīdzību tiek īstenots ilgtspējības princips, ir pamatnostādnes. Nozaru politikas pamatnostādnēm veicamais ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums ir procesuāls līdzeklis, ar kura starpniecību ar vidi saistītu plānošanas dokumentu pieņemšanas procesā tiek ievērots piesardzības princips (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 17. janvāra sprieduma lietā Nr. 2007-11-03 20. punktu). Tādējādi stratēģiskais novērtējums nodrošina to, ka politikas mērķu un rīcības virzienu noteikšanā tiek ņemtas vērā vides aizsardzības intereses un vērtēta plānošanas dokumenta īstenošanas ietekme uz vidi (Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 20. punkts). Normatīvajam aktam, kas tiek pieņemts bez spēkā esoša plānošanas dokumenta, jāatbilst iepriekš noteiktajam attīstības virzienam un politikas mērķiem. Ja ar normatīvo aktu noteiktais attīstības virziens vai mērķi tiek būtiski mainīti, tā atbilstība ilgtspējības principam un piesardzības principam ir jāvērtē no jauna (Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 22. punkts). 
Pamatojoties uz iepriekšminēto un to, ka patlaban meža nozarē nav spēkā esošas politikas pamatnostādnes, svītrojot noteikumos Nr. 308 noteiktās papildus prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru, meža atjaunošanas prasības attiecībā uz meža atjaunošanas termiņu (noteikumu Nr. 308 41. punkts) un attiecībā uz augstvērtīga meža reproduktīvā materiāla izmantošanu (noteikumu Nr. 308 38.1. apakšpunkts) būs tādas, kādas tās bija tad, kad bija spēkā Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnes 2015.–2020. gadam, kurām ir veikts ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums un ievērots ilgtspējības un piesardzības princips attiecībā uz vides aizsardzību. 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu svītrots noteikumu Nr. 308 4.1, 49. un 50. punkts un 38.1. apakšpunktā noteiktā prasība attiecībā uz kailcirti mežaudzē, kas sasniegusi galvenās cirtes caurmēru. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projektā paredzētais regulējums attiecināms uz meža īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem. Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem 2018. gadā 108 tūkstoši fizisku personu bija meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tieši ietekmēs meža īpašniekus un tiesiskos valdītājus. Atbilstoši Satversmes tiesas 2024. gada 8. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 nolēmumam meža īpašnieku un tiesisko valdītāju tiesības cirst kokus, ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 374 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā"" mainītās galvenās cirtes caurmēra skaitliskās vērtības, ir atzītas par spēkā neesošām no to spēkā stāšanās brīža, tāpēc ar noteikumu projektu ir jāatzīst par spēkā neesošu arī meža īpašnieku un tiesisko valdītāju pienākums atjaunot mežu pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru, atbilstoši noteiktajām stingrākām prasībām saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"".
Juridiskās personas
  • Noteikumu projektā paredzētais regulējums attiecināms uz meža īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem. Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem 2018. gadā 5,6 tūkstoši juridisku personu bija meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tieši ietekmēs meža īpašniekus un tiesiskos valdītājus. Atbilstoši Satversmes tiesas 2024. gada 8. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 nolēmumam meža īpašnieku un tiesisko valdītāju tiesības cirst kokus, ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 374 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā"" mainītās galvenās cirtes caurmēra skaitliskās vērtības, ir atzītas par spēkā neesošām no to spēkā stāšanās brīža, tāpēc ar noteikumu projektu ir jāatzīst par spēkā neesošu arī meža īpašnieku un tiesisko valdītāju pienākums atjaunot mežu pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru, atbilstoši noteiktajām stingrākām prasībām saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Dabas aizsardzības pārvalde, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA", SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", Valsts meža dienests, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Latvijas Universitāte, Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts, Ogres Valsts tehnikums
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrība, Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju asociācija, Latvijas Ornitoloģijas biedrība, Latvijas Pašvaldību savienība, Nodibinājums "Latvijas Dabas fonds", Pasaules Dabas fonds, Latvijas Kokrūpniecības federācija
Cits
SIA "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/d098d676-9612-4bad-b873-aea4ab4fbf09

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskajā apspriešanā saņemti pieci atbalstoši komentāri un piecas personas ir izteikušas vienu priekšlikumu, kas ir ņemts vērā noteikumu projektā.

6.4. Cita informācija

2024. gada 23. aprīļa Meža konsultatīvās padomes sēdē Latvijas Meža īpašnieku biedrība ierosināja atcelt papildu noteiktās prasības meža atjaunošanai, kas ir noteiktas, ja mežaudzi cērt kailcirtē pēc galvenās cirtes caurmēra. Tā kā Satversmes tiesa atcēla galvenās cirtes caurmēra samazinātās vērtības, ir nesamērīgi prasīt meža īpašniekiem izpildīt papildu noteiktos pienākumus attiecībā uz meža atjaunošanu un ir nepieciešams noteikt tādas pašas meža atjaunošanas prasības, kādas tās bija pirms samazināto galvenās cirtes caurmēra vērtību pieņemšanas. Noteikumu projekts tika apspriests Meža konsultatīvās padomes sēdē, piedaloties šīs anotācijas 6.1. apakšpunktā minēto institūciju un nevalstisko organizāciju pārstāvjiem. Meža konsultatīvā padome nolēma virzīt grozījumus Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi", lai atzītu par spēkā neesošām papildu prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts meža dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekmes uz Valsts meža dienesta funkcijām. Valsts meža dienests kontrolēs noteikumu prasību izpildi tāpat kā līdz šim. Noteikumu projektā paredzētie grozījumi nerada ietekmi uz Valsts meža dienestu, un tā administratīvais slogs paliek nemainīgs.

7.5. Cita informācija

Tiesību akta izpildi nodrošinās Valsts meža dienests, Meža valsts reģistrā reģistrējot meža atjaunošanas termiņu pieci gadi arī visām tām mežaudzēm, kurām apliecinājums izsniegts galvenajā cirtē pēc caurmēra, sākot no 2023. gada 1. janvāra. Tāpat netiks prasīts izmantot kategoriju "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu eglei un bērzam, atjaunojot mežaudzi, kas nocirsta galvenajā cirtē pēc caurmēra. Sarežģītas administrēšanas dēļ, izvērtējot tam nepieciešamo ieguldījumu un ieguvumus, nav paredzēts piemērot trīs gadu atjaunošanas termiņu tām mežaudzēm, par kurām tika izsniegti apliecinājumi laikā starp 2023. gada 1. janvāri un Satversmes tiesas sprieduma spēkā stāšanos, tāpēc arī tām mežaudzēm, kas iepriekšminētajā periodā reāli dabā jau ir nocirstas pēc galvenās cirtes samazinātajiem caurmēriem, kurus Satversmes tiesa 08.04.2024. atzina par spēkā neesošiem no to spēkā stāšanās brīža, tiks piemērots noteikumu Nr. 308 4. punktā noteiktais meža atjaunošanas termiņš. Tāpat mežaudzēm, par kurām apliecinājumi koku ciršanai galvenajā cirtē pēc caurmēra izsniegti laikā no 2022. gada 30. jūnija līdz 2024. gada 8. aprīlim, tostarp par tām mežaudzēm, kas reāli dabā jau ir nocirstas pēc galvenās cirtes samazinātajiem caurmēriem, bet meža atjaunošana paredzēta pēc 2024. gada 1. janvāra, netiks piemērota prasība stādīt kategoriju "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu eglei un bērzam. Prasība stādīt kategoriju "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu priedei saglabājas, jo šāda prasība neatkarīgi no cirtes veida, kādā mežaudze ir nocirsta, bija spēkā arī pirms galvenās cirtes caurmēra samazināto vērtību pieņemšanas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi