25-TA-1126: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu"" (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 19. punktu un Profesionālās izglītības likuma 23. panta otro daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt izglītojam, kurš apguvis vispārējās pamatizglītības programmu 9. klasē un ieguvis vērtējumus visos mācību priekšmetos gadā, kas nav zemāki par četrām ballēm, ir kārtojis valsts pārbaudes darbus un nav ieguvis vērtējumu ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), iespēju apgūt arodizglītības programmu un vienu vispārējās pamatizglītības mācību priekšmetu, kurā nav nokārtots eksāmens vai centralizētais eksāmens.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Projekts stāsies spēkā 2025. gada 1.septembrī, lai projektā paredzētā kārtība attiektos uz izglītojamiem, kuri uzsāks arodizglītības programmas apguvi 2025./2026. mācību gadā un kuri 2024./2025. mācību gadā nav nokārtojuši valsts pārbaudes darbu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) par vispārējās pamatizglītības apguvi.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu" (turpmāk - noteikumi Nr. 332) nosaka pamatizglītību, kā prasību attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību, lai uzsāktu arodizglītības programmas apguvi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vispārējās izglītības likuma 39. panta trešajā daļa nosaka, ka par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi izglītojamam izsniedz liecību, ja nav iegūts vērtējums gadā kādā no mācību priekšmetiem, vērtējums divos vai vairākos mācību priekšmetos gadā ir zemāks par četrām ballēm, nav iegūts vērtējums kādā no valsts pārbaudījumiem, izņemot gadījumu, kad izglītojamais Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atbrīvots no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” 26. punktu izglītojamais, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, 9. klasē atkārtoti apgūst visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus, tādējādi izglītojamiem, kuri ir apguvuši pamatizglītības programmu un ieguvuši sekmīgus vērtējumus gadā visos mācību priekšmetos ne zemāk kā 4 balles un ir kārtojuši noteiktos valsts pārbaudes darbus (eksāmenus vai centralizētos eksāmenus), bet nav ieguvuši pietiekamu vērtējumu kaut vienā minētajā valsts pārbaudes darbā, ir atkārtoti jāmācās vispārizglītojošās izglītības iestādes 9. klasē un atkārtoti jāapgūst 9. klases mācību priekšmeti. Šāda pieeja nav motivējoša un efektīva, tā neveicina izglītojamā interesi par mācībām un nenodrošina izglītojamam nekādas alternatīvas izvēles iespējas apgūt profesionālo kvalifikāciju.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt noteikumus Nr. 332 ar 4.4. un 10.4. apakšpunktu, kā arī noteikumu Nr. 332 1.pielikuma 1. tabulu ar 14. piezīmi un 5. tabulu ar regulējumu, kas nosaka, ka izglītojamais, kurš ir apguvis vispārējās pamatizglītības programmu 9. klasē un visos mācību priekšmetos ir ieguvis vērtējums vismaz četras balles, ir veicis visus valsts noteiktos pārbaudes darbus un nav ieguvis vērtējumu ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā) var apgūt arodizglītības programmu.
Izglītības iestāde, kurā notiek arodizglītības programmas apguve nodrošina izglītojamā zināšanu un prasmju novērtēšanu un iespēju apgūstot arī to mācību priekšmetu, kurā nav nokārtots eksāmens vai centralizētais eksāmens, atbilstoši valsts pamatizglītības standartā noteiktajiem plānotajiem sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. Izglītības iestāde, kurā notiek arodizglītības programmas apguve nodrošina izglītojamam individuāla izglītības programmas apguves plāna izstrādi izglītības programmas apguvei, iekļaujot plānā datus par izglītojamo, informācija par riskiem, atbalsta pasākumi un stundu skaits, kas paredzēts katram atbalsta pasākumam, kā arī atbalsta personālu, kas piesaistīts to nodrošināšanai, pamatojoties uz izglītojamā iepriekšējas izglītības iestādes ieteikumiem. Precizēti arī noteikumu Nr. 332 1.pielikuma 1. tabulā minētie profesionālās kvalifikācijas līmeņi atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam.
Jāatzīmē, ka uzņemšanas process kā tāds profesionālās izglītības programmās netiks mainīts, tai skaitā uzņemamo skaits programmās saskaņots ar Nozaru ekspertu padomēm un Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomi.
Plānots, ka izglītības iestādes arodizglītības programmas ar mācību ilgumu trīs gadi uzsāks īstenot 2025. gada septembrī. Izglītojamiem būs iespējas apgūt arodizglītības programmas “Frizieru pakalpojumi”, “Ēdināšanas pakalpojumi”, “Dārzkopība”, “Kokizstrādājumu izgatavošana”, “Sociālā aprūpe”, “Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija”, t.sk. mācību grupās personām ar invaliditāti. Ministrijas un tās padotības profesionālo izglītības iestāžu sākotnējais piedāvājums ietvēra arī iespēju mācīties arodizglītības programmā “Metālapstrāde”, tomēr šīs programmas īstenošana netika atbalstīta no nozares darba devēju puses.
Izglītojamam tiks saglabāta vieta eksterņa statusā iepriekšējā izglītības iestādē, lai mācību gada noslēgumā viņš atkārtoti varētu kārtot valsts pārbaudījumu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) mācību priekšmetā, kurā iepriekš netika iegūts vērtējums, iegūtu vērtējumu un saņemtu dokumentu par vispārējās pamatizglītības apguvi.
Minētā pasākuma īstenošana tiks nodrošināta Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros, kura īstenošanu nosaka Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 483 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti” 4.2.3.1. pasākuma ”Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – projekts “Skola – kopiena”).
Projekta “Skola – kopiena” ietvaros no 2025.gada 1.septembra atbalstu mācību priekšmeta apguvē paredzēts nodrošināt 2 stundas nedēļā vienam mācību priekšmetam ( 48h pirmā semestrī un 60 h otrā semestrī). Mentora individuāls atbalsts ir paredzēts vienam izglītojamiem no 13 gadu vecuma 20 h mēnesī.
Projekts “Skola – kopiena” mentora individuālo atbalstu izglītojamajam definē kā sistemātisku un profesionālu pieeju, kas balstīta savstarpējā uzticībā, kur izglītojamā mentors, izmantojot savas zināšanas un pieredzi, sniedz personalizētu palīdzību izglītojamajam, lai veicinātu viņa personīgo attīstību, akadēmiskos sasniegumus un sociālo integrāciju. Atbalsta mērķis ir stiprināt izglītojamā pašapziņu, motivāciju un cieņpilnu attiecību veidošanas prasmes, kas ir pamats veiksmīga izglītības procesa nodrošināšanai, kā arī palīdzēt identificēt un risināt potenciālos izaicinājumus, kas var novest pie sociālās atstumtības un/vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas. Paredzēts izstrādāt speciālu moduli.
Projekta “Skola – kopiena” ietvaros tiek izstrādāta izglītojamo mentora mācību programma, ko paredzēts uzsākt 2025.gada otrajā pusē, izveidojot 5 reģionālas mācību grupas un apmācīt ne mazāk kā 100 mentorus. Mentora individuālo atbalstu izglītojamajiem plānots uzsākt no 2026.gada 1.janvāra.
Projekts “Skola – kopiena” paredz individualizēta atbalsta sniegšanu gan izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē (I modulis), gan mērķa grupas izglītojamiem, kuriem ir konstatēts sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks (II modulis).
Finansiālu atbalstu saņems tā izglītības iestāde, kura būs noslēgts sadarbības līgums ar projektu "Skola-kopienā" par projekta darbību īstenošanu un kura izstrādās, un īstenos izglītojamā individuālo apguves plānu un sniegs individuālu atbalstu mācību priekšmetos, vai konsultatīvo atbalstu vai nodrošinās mentora atbalstu.
Sadarbības partneris - profesionālā izglītības iestāde izglītojamā individuālo atbalsta plānu izstrādās projekta "Skola-kopienā" interaktīvajā rīkā, saskaņā ar sadarbības partneriem izstrādātajām vadlīnijām projekta darbību īstenošanai (vadlīnijas pieejamas: https://www.skola-kopiena.lv/uploads/7c/38/7c38827a-0e49-4370-b137-2b9df58ade17.pdf). Tādējādi izglītojamiem saskaņā ar individuālu plānu un pieejamiem individualizētiem atbalsta pasākumiem būs iespēja pilnveidot zināšanas tajā mācību priekšmetā, kurā iepriekš bijis nepietiekams vērtējums, kā arī lai varētu nokārtot iepriekš nenokārtoto valsts pārbaudes darbu un iegūtu apliecību par vispārējo pamatizglītību, vienlaikus iegūstot dzīvei un darba tirgum noderīgas prasmes.
Vienlaicīgi ņemams vērā, ka risinājumi saistībā ar izglītojamo, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši liecību, turpmāko izglītību, atkarīgi arī no tā, kāda ir valsts pārbaudījumu (eksāmenu, centralizēto eksāmenu) organizēšanas un īstenošanas kārtība, tādējādi minēto procesu izmaiņu gadījumā, projektā iekļautais regulējums var tikt pārskatīts.
Izglītības iestāde, kurā notiek arodizglītības programmas apguve nodrošina izglītojamā zināšanu un prasmju novērtēšanu un iespēju apgūstot arī to mācību priekšmetu, kurā nav nokārtots eksāmens vai centralizētais eksāmens, atbilstoši valsts pamatizglītības standartā noteiktajiem plānotajiem sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. Izglītības iestāde, kurā notiek arodizglītības programmas apguve nodrošina izglītojamam individuāla izglītības programmas apguves plāna izstrādi izglītības programmas apguvei, iekļaujot plānā datus par izglītojamo, informācija par riskiem, atbalsta pasākumi un stundu skaits, kas paredzēts katram atbalsta pasākumam, kā arī atbalsta personālu, kas piesaistīts to nodrošināšanai, pamatojoties uz izglītojamā iepriekšējas izglītības iestādes ieteikumiem. Precizēti arī noteikumu Nr. 332 1.pielikuma 1. tabulā minētie profesionālās kvalifikācijas līmeņi atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam.
Jāatzīmē, ka uzņemšanas process kā tāds profesionālās izglītības programmās netiks mainīts, tai skaitā uzņemamo skaits programmās saskaņots ar Nozaru ekspertu padomēm un Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomi.
Plānots, ka izglītības iestādes arodizglītības programmas ar mācību ilgumu trīs gadi uzsāks īstenot 2025. gada septembrī. Izglītojamiem būs iespējas apgūt arodizglītības programmas “Frizieru pakalpojumi”, “Ēdināšanas pakalpojumi”, “Dārzkopība”, “Kokizstrādājumu izgatavošana”, “Sociālā aprūpe”, “Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija”, t.sk. mācību grupās personām ar invaliditāti. Ministrijas un tās padotības profesionālo izglītības iestāžu sākotnējais piedāvājums ietvēra arī iespēju mācīties arodizglītības programmā “Metālapstrāde”, tomēr šīs programmas īstenošana netika atbalstīta no nozares darba devēju puses.
Izglītojamam tiks saglabāta vieta eksterņa statusā iepriekšējā izglītības iestādē, lai mācību gada noslēgumā viņš atkārtoti varētu kārtot valsts pārbaudījumu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) mācību priekšmetā, kurā iepriekš netika iegūts vērtējums, iegūtu vērtējumu un saņemtu dokumentu par vispārējās pamatizglītības apguvi.
Minētā pasākuma īstenošana tiks nodrošināta Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros, kura īstenošanu nosaka Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 483 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti” 4.2.3.1. pasākuma ”Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – projekts “Skola – kopiena”).
Projekta “Skola – kopiena” ietvaros no 2025.gada 1.septembra atbalstu mācību priekšmeta apguvē paredzēts nodrošināt 2 stundas nedēļā vienam mācību priekšmetam ( 48h pirmā semestrī un 60 h otrā semestrī). Mentora individuāls atbalsts ir paredzēts vienam izglītojamiem no 13 gadu vecuma 20 h mēnesī.
Projekts “Skola – kopiena” mentora individuālo atbalstu izglītojamajam definē kā sistemātisku un profesionālu pieeju, kas balstīta savstarpējā uzticībā, kur izglītojamā mentors, izmantojot savas zināšanas un pieredzi, sniedz personalizētu palīdzību izglītojamajam, lai veicinātu viņa personīgo attīstību, akadēmiskos sasniegumus un sociālo integrāciju. Atbalsta mērķis ir stiprināt izglītojamā pašapziņu, motivāciju un cieņpilnu attiecību veidošanas prasmes, kas ir pamats veiksmīga izglītības procesa nodrošināšanai, kā arī palīdzēt identificēt un risināt potenciālos izaicinājumus, kas var novest pie sociālās atstumtības un/vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas. Paredzēts izstrādāt speciālu moduli.
Projekta “Skola – kopiena” ietvaros tiek izstrādāta izglītojamo mentora mācību programma, ko paredzēts uzsākt 2025.gada otrajā pusē, izveidojot 5 reģionālas mācību grupas un apmācīt ne mazāk kā 100 mentorus. Mentora individuālo atbalstu izglītojamajiem plānots uzsākt no 2026.gada 1.janvāra.
Projekts “Skola – kopiena” paredz individualizēta atbalsta sniegšanu gan izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē (I modulis), gan mērķa grupas izglītojamiem, kuriem ir konstatēts sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks (II modulis).
Finansiālu atbalstu saņems tā izglītības iestāde, kura būs noslēgts sadarbības līgums ar projektu "Skola-kopienā" par projekta darbību īstenošanu un kura izstrādās, un īstenos izglītojamā individuālo apguves plānu un sniegs individuālu atbalstu mācību priekšmetos, vai konsultatīvo atbalstu vai nodrošinās mentora atbalstu.
Sadarbības partneris - profesionālā izglītības iestāde izglītojamā individuālo atbalsta plānu izstrādās projekta "Skola-kopienā" interaktīvajā rīkā, saskaņā ar sadarbības partneriem izstrādātajām vadlīnijām projekta darbību īstenošanai (vadlīnijas pieejamas: https://www.skola-kopiena.lv/uploads/7c/38/7c38827a-0e49-4370-b137-2b9df58ade17.pdf). Tādējādi izglītojamiem saskaņā ar individuālu plānu un pieejamiem individualizētiem atbalsta pasākumiem būs iespēja pilnveidot zināšanas tajā mācību priekšmetā, kurā iepriekš bijis nepietiekams vērtējums, kā arī lai varētu nokārtot iepriekš nenokārtoto valsts pārbaudes darbu un iegūtu apliecību par vispārējo pamatizglītību, vienlaikus iegūstot dzīvei un darba tirgum noderīgas prasmes.
Vienlaicīgi ņemams vērā, ka risinājumi saistībā ar izglītojamo, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši liecību, turpmāko izglītību, atkarīgi arī no tā, kāda ir valsts pārbaudījumu (eksāmenu, centralizēto eksāmenu) organizēšanas un īstenošanas kārtība, tādējādi minēto procesu izmaiņu gadījumā, projektā iekļautais regulējums var tikt pārskatīts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie, kuri apguvuši vispārējās pamatizglītības programmu 9. klasē, visos mācību priekšmetos ir ieguvuši vērtējumu vismaz četras balles, bet nav saņēmuši vērtējumu ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā). Pedagogi un citas izglītības iestādē nodarbinātās personas, kas nodrošina arodizglītības programmas apguvi.
Ietekmes apraksts
Pedagogi un citas izglītības iestādēs nodarbinātās personas, kas iesaistīti arodizglītības programmas īstenošanā, nodrošinās izglītojamiem plašākas iespējas apgūt arodizglītības programmu, kā arī to vispārējās pamatizglītības programmas mācību priekšmetu, kurā nav nokārtots eksāmens vai centralizētais eksāmens.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes, kas īsteno arodizglītības programmas.
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, kas īsteno arodizglītības programmas nodrošinās arī to vispārējās pamatizglītības programmas mācību priekšmetu apguvi, kurā izglītojamais nav nokārtojis eksāmenu vai centralizēto eksāmenu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projektā paredzētais tiks īstenots izglītības iestādes esošo finanšu līdzekļu ietvaros. Projekts neietekmē profesionālās izglītības programmas īstenošanas izmaksu apmēru.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2023. gada 2. maija noteikumi Nr. 220 "Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt prasības un kārtību, kādā persona, kas par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi 9. klasē saņēmusi liecību, tiek uzņemta arodizglītības programmā, ja vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm, kārtoti valsts pārbaudes darbi (eksāmens vai centralizētais eksāmens) un vērtējums nav iegūts ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā).
Nepieciešams arī noteikt, ka izglītojamais, kurš uzsācis mācības un izpildījis valsts arodizglītības standarta nosacījumus (sekmīgs kursa beigās), bet tomēr kursa beigās nav ieguvis vērtējumu valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), ir pārceļams arodizglītības programmas nākamajā kursā. Šādā gadījumā izglītības iestāde izstrādā individuālo izglītības programmas apguves plānu viena tā vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta, kurā nav iegūts vērtējums valsts pārbaudes darbā, apguves turpināšanai.
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 2. maija noteikumos Nr. 220 "Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām"" (25-TA-1147) tiek virzīts vienlaicīgi ar šo projektu.
Nepieciešams arī noteikt, ka izglītojamais, kurš uzsācis mācības un izpildījis valsts arodizglītības standarta nosacījumus (sekmīgs kursa beigās), bet tomēr kursa beigās nav ieguvis vērtējumu valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), ir pārceļams arodizglītības programmas nākamajā kursā. Šādā gadījumā izglītības iestāde izstrādā individuālo izglītības programmas apguves plānu viena tā vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta, kurā nav iegūts vērtējums valsts pārbaudes darbā, apguves turpināšanai.
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 2. maija noteikumos Nr. 220 "Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām"" (25-TA-1147) tiek virzīts vienlaicīgi ar šo projektu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. Ministru kabineta noteikumi Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē”
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē”Šobrīd minētie noteikumi paredz, ka izglītojamais, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, 9. klasē atkārtoti apgūst visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus. Tādējādi jāparedz, ka izglītojamais, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, jo nav ieguvis vērtējumu vienā no valsts pārbaudes darbiem un vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm, ir tiesīgs apgūt arodizglītības programmu.
Vienlaicīgi paredzams, ka izglītojamam, lai atkārtoti kārtotu vispārējās pamatizglītības valsts pārbaudes darbu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) vienā mācību priekšmetā, tiek saglabāta vieta eksterņa statusā iepriekšējā vispārējās izglītības iestādē, kas izglītojamo atkārtoti pieteiktu pārbaudījumu kārtošanai un izsniegtu attiecīgu izglītības dokumentu par pamatizglītības ieguvi. Vispārējai izglītības iestādei ir pieejami visi iepriekšējos mācību gados iegūtie vērtējumi mācību priekšmetos. Dokumentus par pamatizglītības programmas apguvi izglītības iestāde ir tiesīga izsniegt, ja izglītojamais ir izpildījis Vispārējās izglītības likuma 39. panta prasības.
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” (25-TA-1255) tiek virzīts vienlaicīgi ar šo projektu.
Vienlaicīgi paredzams, ka izglītojamam, lai atkārtoti kārtotu vispārējās pamatizglītības valsts pārbaudes darbu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) vienā mācību priekšmetā, tiek saglabāta vieta eksterņa statusā iepriekšējā vispārējās izglītības iestādē, kas izglītojamo atkārtoti pieteiktu pārbaudījumu kārtošanai un izsniegtu attiecīgu izglītības dokumentu par pamatizglītības ieguvi. Vispārējai izglītības iestādei ir pieejami visi iepriekšējos mācību gados iegūtie vērtējumi mācību priekšmetos. Dokumentus par pamatizglītības programmas apguvi izglītības iestāde ir tiesīga izsniegt, ja izglītojamais ir izpildījis Vispārējās izglītības likuma 39. panta prasības.
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” (25-TA-1255) tiek virzīts vienlaicīgi ar šo projektu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, tādēļ sabiedrības iesaiste projekta izstrādē netika organizēta. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā "Tiesību aktu projekti".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Izglītības kvalitātes valsts dienests
- Valsts izglītības attīstības aģentūra
- Izglītības iestādes, kas īsteno arodizglītības programmas.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts veicina izglītojamo plašākas iespējas apgūt arodizglītības programmu.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
