Anotācija (ex-ante)

21-TA-567: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 26. marta noteikumos Nr. 159 "Noteikumi par meža reproduktīvo materiālu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK (turpmāk - Augu veselības regula).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu vesela un kvalitatīva stādāmā materiāla tirdzniecību Eiropas Savienības apritē visiem stādīšanai paredzētiem augiem, atbilstoši Augu veselības regulā noteiktajām prasībām, jābūt ar augu pasēm. Noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 26.marta noteikumos Nr.159 “Noteikumi par meža reproduktīvo materiālu”” mērķis ir precizēt noteikumus attiecībā uz augu pasēm, lai saskaņotu spēkā esošos normatīvos aktus ar Augu veselības regulas prasībām. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013.gada 26.marta noteikumos Nr.159 “Noteikumi par meža reproduktīvo materiālu” (turpmāk – noteikumi Nr.159) 4.nodaļā noteiktas prasības materiāla (arī ģenētiski modificēta materiāla) tirdzniecībai un izmantošanai, materiāla (arī ģenētiski modificēta materiāla) tirdzniecības un izmantošanas kārtība, kā arī kārtība, kādā tiek noteikts aizliegums pārdot materiālu. Valsts augu aizsardzības dienests atbilstoši noteikumiem Nr.159 vismaz reizi gadā veģetācijas periodā pārbauda fitosanitārajai kontrolei pakļautā materiāla atbilstību noteikumos un normatīvajos aktos par augu karantīnu noteiktajām prasībām. Ja fitosanitārajai kontrolei pakļautais materiāls atbilst fitosanitārajām prasībām, Valsts augu aizsardzības dienests pieņem lēmumu par atļauju lietot augu pasi.
Saskaņā ar Augu veselības regulas stāšanos spēkā, nepieciešams saskaņot spēkā esošos normatīvos aktus ar regulā noteiktajām prasībām attiecībā uz augu pasēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā precizējami noteikumi Nr.159 attiecībā uz augu pasēm. Noteikumos Nr.159 svītrojami nosacījumi attiecībā uz apvienoto etiķeti-augu pasi, kas aizstājami ar nosacījumiem par augu pasi, augu pasē norādāmajiem elementiem un augu pases drukāšanu, lai saskaņotu prasības ar Augu veselības regulā noteiktajām. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikumu Nr.159 53.punkts precizējams, atbilstoši Augu veselības regulas 83.panta 1.punktā noteiktajam, paredzot, augu pase ir skaidri nodalīta no citas etiķetē vai piegādātāja dokumentā norādītās informācijas. 
Noteikumu projektā noteikumu Nr.159 54.punktā attiecībā uz augu pasē norādāmo informāciju punkts precizējams, norādot atsauci uz Augu veselības regulas VII pielikumu.
Noteikumu projektā noteikumu Nr.159 56.punkts precizējams, lai prasības saskaņotu ar Augu veselības regulu un Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumu Nr.772 “Augu karantīnas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr.772) 58.punkta prasībām, nosakot prasības piegādātājam augu pases drukāšanai un pievienošanai. 
Noteikumu projektā noteikumu Nr.159 55.punkts svītrojams un noteikumi papildināmi ar 56.1.punktu attiecībā uz prasībām Latvijā izsniegto augu pasu izsekojamības kodam. Noteiktās prasības 56.1. punktā ir saskaņotas ar Augu veselības regulā un noteikumu Nr.772 73.pantā noteiktajām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • meža reproduktīvā materiāla piegādātāji, kas nodarbojas ar fitosanitārajai kontrolei pakļautā materiāla ražošanu, tirdzniecību vai importu.
Ietekmes apraksts
Administratīvās procedūras nemainās. Mainās dokumenta nosaukums, aizpildīšanas kārtība un nosacījumi. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts meža dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi