Anotācija

25-TA-792: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 6. septembra noteikumos Nr. 597 "Veterinārās, higiēnas un nekaitīguma prasības svaigpiena apritei"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojums Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" (turpmāk – rīkojums Nr. 55)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai īstenotu Valdības rīcības plāna 35.7. pasākumu "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs", nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2016. gada 6. septembra noteikumus Nr. 597 "Veterinārās, higiēnas un nekaitīguma prasības svaigpiena apritei" (turpmāk – noteikumi Nr. 597), atceļot aizliegumu svaigpiena ražotājam neatbilstības novēršanas laikā mainīt svaigpiena pircēju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr. 597 33. punktā noteikts: ja svaigpienā tiek pārsniegts Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulas (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku, III pielikuma IX sadaļas I nodaļas III apakšnodaļas 3. punktā noteiktais baktēriju kopskaita vai somatisko šūnu skaita, vai abu rādītāju vidējais ģeometriskais lielums, tad Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) reģistrē brīdinājumu svaigpiena kvalitātes datubāzē (turpmāk – datubāze). Vienlaikus tiek noteikts triju mēnešu termiņš neatbilstības novēršanai, un ražotājam ir pienākums par to informēt pircēju. Neatbilstības novēršanas termiņā svaigpiena ražotājs (turpmāk – ražotājs) nav tiesīgs mainīt svaigpiena pircēju (turpmāk – pircējs).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 597 noteiktais aizliegums ražotājam mainīt pircēju neatbilstības novēršanas laikā rada nelabvēlīgu situāciju pircējam, ja tas vēlas pārtraukt sadarbību ar ražotāju. Lai gan minētā tiesību norma tieši neparedz aizliegumu pircējam atteikties no sadarbības ar ražotāju, pastāv risks, ka ražotājs apzināti pasliktina svaigpiena kvalitāti, lai tiktu reģistrēts brīdinājums, kura laikā pircējs nevar atteikties no sadarbības ar konkrēto ražotāju. Šāda kārtība ierobežo pircēja rīcības brīvību un tā var tikt izmantota negodprātīgi. Tāpat pastāv situācijas, kad pats ražotājs vēlas mainīt pircēju, piemēram, ekonomisku apsvērumu vai sadarbības nosacījumu dēļ, lai saņemtu lielāku iepirkuma cenu, izdevīgākus apmaksas termiņus vai nodrošinātu efektīvāku loģistiku. Esošā norma liedz šādu iespēju, tā ierobežojot ražotāja un pircēja iespējas pielāgoties tirgus apstākļiem, turklāt šāds regulējums rada papildu birokrātisko slogu gan pircējam, gan ražotājam.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 597 33.2. apakšpunktu, svītrojot otro teikumu, kurā noteikts aizliegums ražotājam neatbilstības novēršanas laikā mainīt pircēju. Situācijās, kad ražotājam LAD reģistrē brīdinājumu, par to tiek informēts Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – PVD), kas turpmāko rīcību kontrolē neatkarīgi no pircēja. Visi svaigpiena obligātā parauga testēšanas rezultāti tiek reģistrēti LAD datubāzē, un neatbilstības novēršanas termiņa laikā tos regulāri uzrauga PVD inspektori. Tādējādi, lai samazinātu birokrātisko slogu, nav nepieciešams noteikt pircēja maiņas aizliegumu. Neatbilstības novēršanas termiņa beigās, pamatojoties uz testēšanas rezultātiem, ja konstatētā neatbilstība nav novērsta un baktēriju kopskaita vai somatisko šūnu skaita, vai abu rādītāju vidējais ģeometriskais lielums joprojām pārsniedz noteiktos kritērijus, PVD pieņem lēmumu par svaigpiena realizācijas aizliegumu. Turklāt noteikumu Nr. 597 3.1.2. apakšpunkts paredz, ka ražotājs, sākot svaigpienu izplatīt jaunam pircējam, tam uzrāda saražotā svaigpiena testēšanas rezultātus par iepriekšējiem sešiem mēnešiem. Tādējādi pircējam ir pieejama informācija par svaigpiena kvalitāti, ja ražotājs vēlas mainīt pircēju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Svaigpiena ražotāji un pircēji
Ietekmes apraksts
Turpmāk ražotājs neatbilstības novēršanas termiņā būs tiesīgs mainīt pircēju. 
Juridiskās personas
  • Svaigpiena ražotāji un pircēji
Ietekmes apraksts
Turpmāk ražotājs neatbilstības novēršanas termiņā būs tiesīgs mainīt pircēju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/4117f08e-d0ea-42a2-b584-64617332606c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tika izsludināts publiskajā apspriešanā un par to elektroniski informētas biedrības "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome", "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija", "Latvijas Piensaimnieku centrālā savienība", "Zemnieku saeima", "Pārtikas amatnieki", "Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija" un "Latvijas Zemnieku federācija". No šīm biedrībām nav saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi