Anotācija (ex-ante)

23-TA-3175: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīguma par Atveseļošanas un noturības mehānisma papildinājumu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts “Par Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīguma par Atveseļošanas un noturības mehānisma papildinājumu” (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas.
Lai Latvija saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 18. panta 2. punktu un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2023/435 (2023. gada 27. februāris), ar ko groza Regulu (ES) 2021/241 attiecībā uz REPowerEU nodaļām atveseļošanas un noturības plānos un groza Regulas (ES) Nr. 1303/2013, (ES) 2021/1060 un (ES) 2021/1755 un Direktīvu 2003/87/EK 21.a, 21.b. pantu saņemtu papildus piešķīrumu, ir jānoslēdz Līgums ar Eiropas Komisiju (turpmāk – EK).
Saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 2. punktu, Ministru kabinets (turpmāk – MK) var izdot ārējus normatīvos aktus, lai apstiprinātu starptautisko līgumu vai tā projektu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir apstiprināt Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) finansēšanas nolīguma par Atveseļošanas un noturības mehānisma papildinājumu (turpmāk – Līgums), lai Latvija saņemtu tai papildus piešķirto papildu finansējumu 143 244 522 EUR apmērā.
Līgumā paredzēto saistību izpildi koordinē Finanšu ministrija.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Finanšu ministrija ir izstrādājusi Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna papildinājumu (turpmāk – AF grozījumi), lai:
1. ieviestu reformas un investīcijas par papildu finansējumu 143 244 522 EUR apmērā, ko veido:
1.1. Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna mainīgās daļas finansējums – 8 501 144 EUR[1];
1.2. “RePowerEU” iniciatīvas piešķīrums – 123 797 035 EUR[2];
1.3. papildus finansējums “RePowerEU” iniciatīvai no Brexit korekcijas rezerves instrumenta – 10 946 343 EUR[3].
2. veiktu atsevišķas nepieciešamās izmaiņas – rādītāju termiņu, definīciju, vērtību aprakstu izmaiņas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 21.pantu – objektīvu apstākļu dēļ. Lielākā daļa izmaiņu piedāvātas kontekstā ar sadārdzinājumu.

2023. gada 26.septembrī AF grozījumi ir apstiprināti MK ((protokols Nr. 47, 37. §), lai oficiāli iesniegtu tos EK. AF grozījumi ir iesniegti EK 2023.gada 15.novembrī.
2023. gada 8.decembrī AF grozījumus plānots apstiprināt Eiropas Savienības Padomē.

[1] Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 18. panta 2. punktu
[2] Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2023/435 (2023. gada 27. februāris), ar ko groza Regulu (ES) 2021/241 attiecībā uz REPowerEU nodaļām atveseļošanas un noturības plānos un groza Regulas (ES) Nr. 1303/2013, (ES) 2021/1060 un (ES) 2021/1755 un Direktīvu 2003/87/EK 21.a pantu
[3] Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2023/435 (2023. gada 27. februāris), ar ko groza Regulu (ES) 2021/241 attiecībā uz REPowerEU nodaļām atveseļošanas un noturības plānos un groza Regulas (ES) Nr. 1303/2013, (ES) 2021/1060 un (ES) 2021/1755 un Direktīvu 2003/87/EK 21.b panta 2. punktu
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK nepieciešams pieņemt lēmumu par Līguma ar EK apstiprināšanu. Tāpat Līguma ar Eiropas Komisiju noslēgšanai ir nepieciešams MK pilnvarojums finanšu ministram Līguma parakstīšanai. Attiecīgi jāizstrādā tiesiskais regulējums par Līguma apstiprināšanu un jāizdod attiecīgais pilnvarojums Līguma parakstīšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta līmenī apstiprināt Līgumu ar EK.
Īstenojot sarunas par Eiropas Savienības daudzgadu budžetu un Atveseļošanas un noturības mehānismu, Saeimā tika apstiprinātas pozīcijas (2020.gada 8.jūnija pozīcija Nr.1 “Par Eiropas Atveseļošanas plānam paredzēto finansējumu”; 2020.gada 5.jūnija pozīcija Nr.1 “Par atsevišķiem Finanšu ministrijas kompetences jautājumiem Eiropas Komisijas 2020.gada 27. un 28.maija priekšlikumu pakotnes jautājumiem ekonomikas atveseļošanas atbalstam pēc COVID-19 pandēmijas). Ņemot vērā minēto valdības institūcijas ieguva nepieciešamo mandātu no Saeimas apstiprināt ANM dokumentus no Latvijas puses. Analoģiski kā Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumu par Atveseļošanas un noturības mehānismu, kurš ir pieņemts un apstiprināts ar Ministru kabineta noteikumiem, ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts “Par Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīguma papildinājumu par Atveseļošanas un noturības mehānismu”, kas pilnvaro finanšu ministru parakstīt ANM finansēšanas nolīguma papildinājumu. Ņemot vērā iepriekš minēto, kopā ar informatīvo ziņojumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu tiek virzīts MK noteikumu projekts, kurš paredz pilnvarot finanšu ministru Latvijas Republikas vārdā parakstīt finansēšanas nolīguma papildinājumu ar Eiropas Komisiju saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31.panta 2) punktu. Papildus skaidrojam, ka MK noteikumu projekts un ar to apstiprinātais nolīguma papildinājums un tajā ietvertais tiesiskais regulējums satur valsts pārvaldei saistošus izpildes nosacījumus, neskarot likumdošanas jautājumu.
Ņemot vērā minēto Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīguma par Atveseļošanas un noturības mehānismu papildinājuma projekts nav apstiprināms Saeimā atbilstoši likuma "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" 9. panta 1. punktam, bet ir apstiprināms tādā pašā kārtībā kā Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgums par Atveseļošanas un noturības mehānismu.
Ņemot vērā, ka jau AF plāna izstrādes sākumā MK konceptuāli lēma[1], ka AF plāna izstrādes koordinējošo funkciju nodrošina Finanšu ministrija, kā arī 2021.g. 24.augustā tika pieņemti MK noteikumi Nr. 585 “Par Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumu par Atveseļošanas un noturības mehānismu”, tad šobrīd, lai nodrošinātu darbību pēctecību un, ņemot vērā MK iepriekš lemto, aicinām pilnvarot finanšu ministru parakstīt Līgumu.

[1] atbilstoši MK 2020.gada 18.augusta protokollēmuma Nr.49 39.§ “Informatīvais ziņojums “Par Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānismu” 2.punktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Latvija saņems papildu AF finansējumu 143 244 522 EUR apmērā:
1. Mainīgās daļas finansējumu 8 501 144 EUR apmērā
Pārrēķina rezultātā Latvijai papildus pieejamā AF finansējuma mainīgā granta daļa 8 501 144 EUR apmērā ir novirzīta AF plānā esošiem investīciju pasākumiem, kuru mērķis ir nodrošināt ilgstošu sociālās aprūpes pakalpojumu pieejamību un stiprināt cilvēku ar invaliditāti piekļuvi pakalpojumiem un  iekļaušanu darba tirgū (papildu finansējums nevienlīdzības mazināšanas komponentes deinstitucionalizācijas pasākumiem). 

2. “RePowerEU” iniciatīvas  finansējumu 123,79 milj. EUR apmērā
Latvija “RePowerEU” iniciatīvu īstenos kā jaunu AF plāna RePowerEU komponenti, iekļaujot jaunas reformas un investīcijas, kurām tiks novirzīts finansējums 123 797 035 EUR apmērā, kas ir Latvijai maksimālais piešķīrums no “RePowerEU” iniciatīvas. Ņemot vērā jaunās prioritātes enerģētikā nozīmi, papildus tiks piesaistīti 10 946 343 EUR, veicot pārvedumu no Brexit korekcijas rezerves instrumenta. Komponentes mērķis ir stiprināt enerģētikas drošību un pāreju uz atjaunojamiem resursiem,  kas nodrošinās ikgadējā ieteikuma īstenošanu attiecībā uz energoneatkarību. Tāpat RePowerEU komponente sniegs ieguldījumu Padomes ikgadējos ieteikumos energoneatkarības jomā – samazināt vispārējo atkarību no fosilajām degvielām, paātrinot atjaunīgo energoresursu apguvi, nodrošinot pietiekamas starpsavienojumu jaudas, diversificējot enerģijas piegādes un piegāžu maršrutus. Finansējumu plānots novirzīt AS “Augstsprieguma tīkls”, AS “Sadales tīkls” un AS “Conexus Baltic Grid” projektiem ar būtisku ietekmi uz tarifu samazināšanu un enerģētiskās neatkarības nostiprināšanu.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts

Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgums stājās spēkā 2021. gada 3. septembrī.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 11. panta 2. punktu maksimālā finanšu iemaksa katras dalībvalsts neatmaksājamajam finansiālajam atbalstam bija jāatjaunina līdz 2022. gada 30. jūnijam atbilstoši regulā noteiktajai metodikai. Eiropas Komisija 2022. gada 30. jūnijā iesniedza Eiropas Parlamentam un Padomei šīs atjaunināšanas rezultātus.
AF regula paredz REPowerEU nodaļu iekļaušanu atveseļošanas un noturības plānos ar nolūku sniegt dalībvalstīm finansiālu atbalstu, lai tās varētu sasniegt savos atveseļošanas un noturības plānos izvirzītos reformu un ieguldījumu starpposma rādītājus un mērķrādītājus REPowerEU mērķu sasniegšanai.
Latvija 2023. gada 14. jūlijā neformāli iesniedza Komisijai grozītu Atveseļošanas un noturības plānu, kurā bija iekļauta REPowerEU nodaļa. Grozītajā AF plānā bija ņemta vērā arī atjauninātā maksimālā finanšu iemaksa saskaņā ar AF regulas 18. panta 2. punktu. Pamatojoties uz to, atbilstoši Finansēšanas nolīguma 1. panta 3. punktam ir nepieciešams Finansēšanas nolīguma papildinājums, ņemot vērā arī atjaunināto finanšu iemaksu.
Skaidrojums
Noteikumu projekts neskar sabiedrības pārstāvju intereses.

6.4. Cita informācija


Lai nodrošinātu lielāku sabiedrības iesaisti AF grozījumu izstrādē un saskaņošanā, par ko plānots parakstīt Līgumu, no 2023. gada 18. maija līdz 1. jūnijam Tiesību aktu portālā (TAP) tika organizēta AF grozījumu publiskā apspriešana, kā arī paralēli tiesību akta projekts (23-TA-1103) tikai nodots oficiālai saskaņošanai TAP nozaru ministrijām un Valsts kancelejai (turpmāk – VK) (no 2023. gada 16. maija līdz 29.maijam), kuras ietvaros atzinumus sniedza arī sadarbības partneri. No 2023. gada 28.augusta līdz 4.septembrim notika atkārtota tiesību akta saskaņošana ar nozaru ministrijām un VK, kā arī sadarbības partneriem.
Lai informētu par iespējām izteikties, 2023. gada 19.maijā tika izmantots arī ES fondu uzraudzības komitejas 2021.–2027. gadam forums. Tā sastāvā ir iesaistīti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk – KP) ieviešanā iesaistīto valsts un pašvaldību institūciju, teritoriālās pārvaldības, sociālo un ekonomisko partneru, nevalstisko organizāciju, kā arī citu KP fondu plānošanā un īstenošanā iesaistīto institūciju pārstāvji.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Plānots, ka AF administrēšana turpināsies esošo amata vietu ietvaros, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu resorā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi