Anotācija (ex-ante)

24-TA-1233: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumos Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumos Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai precizētu nosacījumu līdzfinansējumu saņēmējiem, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde, paredzot iespēju saņemt avansa maksājumu ne vairāk kā 90 procentu apmērā Programmas Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanai. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumu Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 93) grozījumu mērķis ir nodrošināt līdzfinansējuma saņēmējam, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde, iespēju saņemt avansa maksājumu līdz 90% apmērā, tādējādi atvieglotu līdzfinansējuma saņēmēja finansiālo slogu, uzlabojot finanšu plūsmu un stimulētu mērķa grupas īstenot Divpusējās sadarbības fonda pasākumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumu Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 93) 33.1. apakšpunkts nosaka, ka līdzfinansējuma saņēmējam, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde, iniciatīvas īstenošanai izdevumi sākotnēji jāsedz no saviem līdzekļiem, neparedzot iespēju saņemt avansa maksājumu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sākotnēji avansa maksājums līdzfinansējuma saņēmējiem, kas nav valsts budžeta iestāde, netika paredzēts, ņemot vērā, ka Divpusējās sadarbības fondam bija piešķirts salīdzinoši neliels finansējums attiecībā pret īstenotāju skaitu un īstenošanas termiņu. Programmas projekti noslēdzās 2024.gada 30.aprīlī un projektu ietvaros ir radies finansējuma atlikums, kuru ir iespējams novirzīt Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanai, tādējādi veicinot ieguldījumus Programmas jomā klimata pārmaiņu mazināšanai un vides kvalitātes uzlabošanai. Ņemot vērā, ka pieejamās investīcijas vairākkārtēji pārsniedz sākotnēji Divpusējās sadarbības fondam piešķirto finansējuma apmēru ar īsāku īstenošanas termiņu, ir nepieciešams pārvērtēt Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanas nosacījumus.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) kā Programmas apsaimniekotājs, izvērtējot pieejamo finansējumu un iniciatīvu pietecēju gatavību īstenot papildu pasākumus, secināja, ka ir iespēja atbalstīt jaunas Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas. Tomēr, lai līdzfinansējuma saņēmēji varētu īstenot šīs iniciatīvas jēgpilni un neradot slogu finanšu plānošanā, nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr.93 33.1. apakšpunktu un papildināt 33.punktu ar jaunu apakšpunktu, nosakot iespēju līdzfinansējuma saņēmējiem, kas nav Latvijas valsts budžeta iestādes, saņemt avansa maksājumu ne vairāk kā 90 procentu apmērā Programmas Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 2.punktu tiek precizēti MK noteikumi Nr.93, paredzot iespēju līdzfinansējuma saņēmējam, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde, Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas īstenošanai saņemt avansa maksājumu ne vairāk kā 90 procentu apmērā. Tas nodrošinās līdzfinansējuma saņēmējiem labvēlīgāku nosacījumu un finansiālo stabilitāti, kas uzlabos finanšu plūsmu, veicinās ātrāku iniciatīvas īstenošanas uzsākšanu un efektīvāku tās īstenošanu. Tāpat labvēlīgāki nosacījumi palielinās potenciālo līdzfinansējuma saņēmēju iespējas pieteikties Divpusējās sadarbības fonda aktivitātēs, ņemot vērā ierobežoto ieviešanas laiku. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai nodrošinātu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada periodā pieejamo līdzekļu pilnīgu investēšanu, atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 28.maija sēdes protokola Nr.22 44. § 8.1. apakšpunktam, programmu projektos līdz 2024. gada 30. aprīlim neinvestēto finansējumu paredzēts pārdalīt uz Divpusējās sadarbības fondu programmas līmeņa iniciatīvu īstenošanai vai stratēģisko iniciatīvu īstenošanai.
Ministru kabinets tiks informēts par veiktajām pārdalēm ar Finanšu ministrijas virzīto informatīvo ziņojumu “Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm (pusgada ziņojums)”.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Programmas līdzfinansējuma saņēmēji, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums sniegs iespēju Programmas līdzfinansējuma saņēmējam, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde, īstenot Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu un pieprasīt līdz 90% avansu, lai veicinātu Programmas ietekmi vides jomā un stiprinātu sadarbību ar Norvēģijas institūcijām. 
Sabiedrības grupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības. Administratīvais slogs nemainās, taču līdzfinansējuma saņēmējam iespēja saņemt 90% avansa maksājumu  nodrošinās Divpusējā sadarbības fonda iniciatīvas īstenošanai pietiekamus resursus un savlaicīgu uzsākšanu ierobežotajā laika termiņā .

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekta izstrādes gaitā nav nepieciešama sabiedrības līdzdalības iesaiste, jo grozījumi precizē nosacījumu līdzfinansējumu saņēmējiem, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde, Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanai saņemt avansa maksājumu ne vairāk kā 90 procentu apmērā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi