Anotācija (ex-ante)

23-TA-2607: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 22. augusta noteikumos Nr. 498 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.3. pasākuma "Atkritumu reģenerācijas veicināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktā ietverto deleģējumu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pagarināt 5.2.1.3. pasākuma "Atkritumu reģenerācijas veicināšana" īstenošanas termiņu līdz 2024. gada 31. oktobrim (esošais termiņš – 2023. gada 31. decembris), lai finansējuma saņēmējs varētu nodrošināt projekta sekmīgu pabeigšanu un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 22. augusta noteikumu Nr. 498 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.3. pasākuma "Atkritumu reģenerācijas veicināšana” īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 498) 30. punkts nosaka, ka projektus īsteno un projektu rādītājus sasniedz līdz 2023. gada 31. decembrim jeb līdz ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda izmaksu attiecināmības perioda beigām.

Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.3. pasākuma "Atkritumu reģenerācijas veicināšana” (turpmāk - 5.2.1.3. pasākums) ietvaros tiek īstenots viens projekts - Nr.5.2.1.3/18/A/001 "No atkritumiem iegūtā kurināmā reģenerācijas iekārtu izbūve Ventspilī, Talsu ielā 69". Finansējuma saņēmējs SIA "Ventspils labiekārtošanas kombināts" ir informējis Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk - CFLA), ka daļu darbību iepriekš minētajā projektā nebūs iespējams pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, ko skaidro ar kavējumiem galvenā būvprojekta izstrādē un saskaņošanā (vien 2023. gada 17. augustā saņemta atzīme būvatļaujā par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi), kas attiecīgi ietekmējis arī piegādājamo iekārtu savlaicīgu pasūtīšanu. Finansējuma saņēmējs apzinājis, ka atsevišķu iekārtu piegāde, to montāža, objekta darbināšana automātiskā režīmā, veiktspējas pārbaudes un objekta pieņemšana ekspluatācijā līdz 2023. gada 31. decembrim nebūs iespējama, tomēr galvenie būvniecības darbi un iekārtu piegādes tiks pabeigtas līdz 2023. gada 31. decembrim. Indikatīvais iekārtas nodošanas ekspluatācijā termiņš ir 2024. gada jūnijs.

Līdz 2023. gada 30. septembrim ir pabeigti zemes darbi, veikts ēku un būvju pamatu izbūves galvenais apjoms, izbūvēta lielākā daļa pazemes (ārējie) un pirmā stāva līmeņa (iekšējie) inženiertīklu, ceļu un laukumu pamatnes un nesošie slāņi, katlumājas ēkas karkasa metāla konstrukcijas ~50% apjomā. Fiziskā izpilde objektā dalījumā pa darbu veidiem novērtēta šādi: vispārējie būvdarbi ~70%, specializētie darbi (iekšējie tīkli, sistēmas) ~10%, tehnoloģiskās iekārtas ~25%, ārējie tīkli ~40%. Finanšu izpilde (ieskaitot septembra izpildi) ir ~31%. Finansējuma saņēmējs ir izvērtējis finanšu kapacitāti un apliecinājis savas iespējas pabeigt projektu 2024. gadā par saviem līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta un uz kuriem neattiecas komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 498 neparedz iespēju projektu pabeigt pēc 2023. gada 31. decembra.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 498 ar nosacījumiem, lai projektu varētu pabeigt līdz 2024. gada 31. oktobrim. Noteikumu projektā ir noteikti sadarbības iestādes un finansējuma saņēmēja pienākumi un veicamās darbības projekta pilnīgai pabeigšanai.

Noteikumu projektā iekļauta tiesību norma, ka grozījumi līgumā par projekta īstenošanu finansējuma saņēmējam jāiesniedz sadarbības iestādē līdz 2023. gada 31. decembrim. Noteikumu projekta izpildes nodrošināšana attiecībā uz projektu īstenošanas termiņu pagarināšanu tiks veikta saskaņā ar MK 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.5 apakšpunktā paredzēto gadījumu, kā arī atbilstoši minēto noteikumu VIII nodaļā paredzētajai kārtībai. Tādējādi noteikumu projekts paredz, ka gadījumos, kad projektu nevar pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, visi izdevumi, kas projektā radīsies pēc minētā datuma, jāsedz no saviem līdzekļiem,uz kuriem neattiecas komercdarbības atbalsta nosacījumi, un finansējuma saņēmējam ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. oktobrim jānodrošina projekta funkcionalitāte un jāsasniedz projektā noteiktie iznākuma rādītāji. Pretējā gadījumā finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto atbalsta finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem.

Finansējuma saņēmējam tiek izvirzīta prasība līdz 2024. gada 30. janvārim iesniegt noslēguma maksājuma pieprasījumu par izdevumiem, kas tam projektā radušies laikposmā līdz 2023. gada 31. decembrim, kaut arī projekts netiek vēl pabeigts. Šī norma ir līdzvērtīga tiem nosacījumiem, kas jāievēro projektiem, kam darbību īstenošana neturpinās 2024. gadā. Proti, saskaņā ar līguma par projekta īstenošanu vispārīgajiem noteikumiem noslēguma maksājuma pieprasījums iesniedzams sadarbības iestādē ne vēlāk kā 20 darba dienu laikā pēc līgumā par projekta īstenošanu noteiktā projekta darbību īstenošanas laika beigām. Tā kā nav vienotu noteikumu par projektiem, kam īstenošana turpinās pēc 2023. gada 31. decembra, šiem gadījumiem tiek noteikta atsevišķa norma, piemērojot nosacījumus, kas līdzvērtīgi projektos, ko pabeidz ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda attiecināmības perioda laikā.

Finansējuma saņēmējs, lai pierādītu un apliecinātu, ka projekta ietvaros plānotās darbības ir īstenotas pilnā apmērā, iesniedz tādu pat dokumentu kopu, kāds tas būtu jāiesniedz sadarbības iestādē līdz ar noslēguma maksājuma pieprasījumu, ja projekts tiktu izbeigts līdz 2023. gada 31. decembrim. Kā daļa no dokumentācijas ir akti par objektu pieņemšanu ekspluatācijā, saņemtas darbības atļaujas, noslēgti atbilstoši līgumi (ja iepriekš noslēgti tikai priekšlīgumi). Savukārt lai nodalītu darbības, kas tiks pabeigtas pēc 2023. gada 31. decembrim, izmanto darbu izpildes, pieņemšanas - nodošanas aktu u.c. informāciju, kurā fiksēts paveikto darbu apjoms.

Papildus ir paredzēta iespēja proporcionalitātes maiņai maksājumu veikšanā, prioritāri pieļaujot attiecināmo izmaksu finansēšanu 100% apmērā no projekta Kohēzijas fonda (turpmāk - KF) finansējuma, lai nodrošinātu KF finansējuma intensificēšanu un izlietošanu līdz 2023. gada 31. decembrim. Tas neietekmē MK noteikumos Nr. 498 iekļauto finanšu avotu likmi, jo darbībai ir tehnisks raksturs un attiecas tikai uz veidu, kā tiek ziņots par apstiprinātajām izmaksām. Projekts "No atkritumiem iegūtā kurināmā reģenerācijas iekārtu izbūve Ventspilī, Talsu ielā 69" ir unikāls, jo līdz šim Latvijā nav izveidotas šāda veida iekārtas, kur pamata kurināmā avots būtu tieši no atkritumiem iegūtais kurināmais (NAIK). NAIK reģenerācijas ar enerģijas atguvi rezultātā samazināsies centralizēto siltumapgādes pakalpojumu vajadzībām izmantoto atjaunojamo un fosilo energoresursu apjoms, jo reģenerācijas iekārtās siltumenerģija tiks saražota, izmantojot NAIK, tādējādi veicinot arī reģiona energoneatkarību. Projektam ir augsta pievienotā vērtība un īpaša tautsaimniecības nozīme. Tamdēļ, lai nodrošinātu KF lietderīgu un efektīvu investēšanu, tiek iekļauta norma, kas var maksājumiem piemērot kārtību, kad projektam pieejamā KF finansējuma daļa tiek iekļauta maksājumos pilnā apmērā, tādējādi maksimizējot KF piešķīruma apguvi. Kopējais finansējuma saņēmējam izmaksātais finansējums netiek palielināts. Skaidrojam, ka noteikumu projektā iekļautā tiesību norma pieļauj, nevis uzliek par pienākumu rīkoties.

5.2.1.3. pasākuma projektam nav iespējams piemērot darbību pakāpenisku īstenošanu divos plānošanas periodos saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) (2021. gada 24. jūnijs) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 118. panta un 118a. panta nosacījumiem, jo atbalsts no atkritumiem iegūta kurināmā reģenerācijai (ar enerģijas atguvi) ir no ES fondu darbības jomas izslēgtā darbība atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1058 (2021. gada 24. jūnijs) par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. pantam. Līdz ar to secināms, ka nepastāv līdzvērtīgi ieviešanas mehānismi, kas pieļautu iespēju šī viena projekta gadījumā to īstenot starp diviem plānošanas periodiem.

Projekts, kura funkcionalitāte tiks sasniegta 2024. gadā, saskaņā ar Informatīvo ziņojumu par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums) (23-TA-407) netiks uzskatīts par nefunkcionējošu Eiropas Komisijas 2022.gada 14.decembra Vadlīniju par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.-2020.gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01) izpratnē. 

Grozījumi MK noteikumos Nr. 498 nerada citas būtiskas izmaiņas projekta īstenošanas noteikumos. Grozījumi, kas veicami līgumā par projekta īstenošanu, nav uzskatāmi par būtiskiem un neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, izņemot tikai tos, kas attiecas uz izmaksu attiecināmības un projekta pabeigšanas termiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Finansējuma saņēmējam tiek noteikta prasība līdz 2023. gada 31. decembrim iesniegt grozījumus līgumā par projekta īstenošanu, kas uzskatāma par samērīgu prasību gadījumā, kad tiek pagarināts projekta īstenošanas termiņš, tādējādi mazinot risku finansējuma saņēmējam atmaksāt KF finansējumu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Finansējuma saņēmējs
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē 5.2.1.3. pasākuma finansējuma saņēmēju, kura īstenotajā projektā konstatēts, ka būvdarbus nav iespējams pabeigt un iznākumu rādītāju nav iespējams sasniegt līdz 2023. gada 31. decembrim.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējuma saņēmējs SIA "Ventspils labiekārtošanas kombināts" ir sniedzis informāciju, ka izmaksas, kas radīsies 2024. gadā, segs no saviem līdzekļiem, uz kuriem neattiecas komercdarbības atbalsta nosacījumi. Līdz ar to MK noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts vai pašvaldības budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar MK 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir paredzēt iespēju pagarināt projekta īstenošanas termiņu līdz 2024.gada 31.decembrim (tas attiecināms uz vienu gadījumu). Noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi