Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-924: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Farmācijas likuma 5.panta 3.punkts un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 28.pants

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumu Nr.436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr.436) zāļu paraugu ievešanas un izvešanas kārtību, kā arī precizēt muitas noliktavu un pagaidu uzglabāšanas vietu uzraudzību saistībā ar citiem normatīvajiem aktiem, un aktualizēt citas normas, veicot nepieciešamās izmaiņas un tehniskus grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība tiek veikta saskaņā ar Noteikumos Nr.436 noteikto. Noregulējums attiecas uz zāļu un pētāmo zāļu importu un eksportu, un zāļu paraugu importu.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa (EK) regulā Nr.536/2014 par cilvēkiem paredzētu zāļu klīniskajām pārbaudēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/20/EK (turpmāk - Regula Nr.536/2014) pētāmās zāles ir definētas kā “zāles, ko klīniskā pārbaudē testē vai izmanto salīdzināšanai, tostarp izmanto par placebo”.

Pētāmo zāļu, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa (EK) regulas Nr.536/2014 par cilvēkiem paredzētu zāļu klīniskajām pārbaudēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/20/EK (turpmāk - Regula Nr.536/2014) 2. panta 2. punkta 5. apakšpunktā, (turpmāk - pētāmās zāles), un papildzāļu, kas noteiktas Regulā Nr.536/2014 2.panta 2.punkta 8. apakšpunktā, (turpmāk - papildzāles) importu veic saskaņā ar Regulas Nr. 536/2014 IX sadaļas noteikumiem.

Narkotisko un psihotropo zāļu apriti regulē Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā regulējumā Noteikumos Nr.436 par zāļu paraugu ievešanu un izvešanu, kas noteikta Noteikumu Nr.436 II.nodaļā (28., 28.1 , 28.2 29., 30., 31., 32. , 32.1  punkts) un 1. un 2. pielikumā nav pietiekoši skaidri šādi jautājumi zāļu paraugu ievešanas un izvešanas kārtībā:
1) importētos zāļu paraugus nodošanas tiesības izmantot zinātniskiem pētījumiem un testēšanai ārvalstīs, tai skaitā tos izvedot uz trešajām valstīm, jo pašlaik spēkā esošos Ministru kabineta noteikumos Nr.436 to nekonkretizē, šo jautājumu aktualizēja arī zāļu ražotāji.

2) saņemšanas nepieciešamība atļaujai zāļu paraugu importēšanai Latvijas Republikā, ko izsniedz Zāļu valsts aģentūra, ja importē salīdzinājuma zāles klīniskajiem pētījumiem, jo pašlaik spēkā esošais noregulējums Ministru kabineta noteikumos Nr.436 28.2. apakšpunktā nosaka, ka zāļu paraugu importēšana ar mērķi izmantot tos zinātniskajiem pētījumiem (ar ko nav domāti klīniskie pētījumi) ir atļauta, ja saņemta Zāļu valsts aģentūras atļauja zāļu  paraugu importam Latvijas Republikā, šo jautājumu aktualizēja arī zāļu ražotāji.

3) saņemšanas nepieciešamība Noteikumu Nr.436 28.1 punktā noteiktai atļaujas narkotisko un psihotropo zāļu paraugu importēšanā papildus Zāļu valsts aģentūras izsniegtai ANO Ekonomikas un sociālās padomes Narkotiku komisijas prasībām ikreizējai atļaujai, jo pašlaik spēkā esošos Ministru kabineta noteikumos Nr.436 tas nav skaidri pateikts.

4) personu loks, kas var saņemt Noteikumu Nr.436 28.1 punktā noteikto atļauju zāļu paraugu importēšanai Latvijas Republikā, jo pašlaik spēkā esošos Ministru kabineta noteikumos Nr.436 šis jautājums nav noregulēts.

Pašlaik spēkā esošais regulējums Noteikumos Nr.436 32.1 punktā paredz arī izdot dublikātus atļaujām zāļu paraugu importam, bet praksē atļaujas Zāļu valsts aģentūra izdod atļaujas izdod elektroniska dokumenta formā, līdz ar to minētais noregulējums attiecībā uz atļauju dublikātu izsniegšanu ir novecojis.

Noregulējums Noteikumos Nr.436 nav attiecināts uz papildzālēm, kas noteiktas Regulas Nr.536/2014 2.panta 2. punkta 8.apakšpunktā (ir zāles, ko lieto klīniskas pārbaudes vajadzībām saskaņā ar aprakstu protokolā, bet ne kā pētāmās zāles), tai skaitā 59. panta 3. punktā.
Risinājuma apraksts
Lai regulējumu Noteikumos Nr.436 pilnveidotu, padarot to skaidrāku un izslēgtu arī normu nepareizas interpretācijas, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Noteikumos Nr.436 un precizēt zāļu paraugu importēšanas un eksportēšanas kārtību (Projekta 6., 7., 26., 27., 28., 29., 30., 32., 33., 34. un 35. punkts). Vienlaicīgi precizēt arī informācija Noteikumu Nr.436 1. pielikumā “Atļauja zāļu paraugu importam Latvijas Republikā” un 2. pielikumā “Iesniegums atļaujas saņemšanai zāļu paraugu importam Latvijas Republikā” apstiprinātā veidlapas formā, saskaņojot to ar Noteikumu Nr.436 normām (Projekts 49. un 50. punkts). Līdz ar to mainās atļaujas zāļu paraugu importam un iesnieguma šo atļauju saņemšanai veidlapas forma, un lai neradītu administratīvu slogu personām, kurām atļaujas ir izsniegtas vai iesniegti iesniegumu atļaujas saņemšanai, tiek noteiktas normas par izsniegto atļauju un iesniegto iesniegumu derīgumu (Projekta 45. un 46.punkts).

Lai regulējumu Noteikumos Nr.436 pilnveidotu, padarot to skaidrāku, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Noteikumos Nr.436 un attiecināt noregulējumu par zālēm arī attiecībā uz papildzālēm, cik tālu tas nav pretrunā Regulas 536/2014 IX sadaļas noteikumiem (Projekta  3. un 4. punkts), tai skaitā uz atļautām papildizālēm (ko nosaka Regulas 536/2014 2.panta 2. punkta 10. apakšpunkts), kā arī uz neatļautām papildzālēm zālēm, kas minētas Regulas Nr.536/2014 59. panta 3. punktā (Noteikumu Nr.436 2.3. apakšpunkts un 27. punkts).
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā regulējumā Noteikumos Nr.436 7. punkta norma nosaka pienākumu muitas noliktavai saņemt Veselības inspekcijas atzinums par noliktavas atbilstību zāļu uzglabāšanas prasībām, ja muitas noliktavā uzglabā zāles, bet ar Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra noteikumiem Nr.820 (prot. Nr.80 27. §) "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr.416 "Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība"” ir ieviesta prasība ar 01.01.2023. licencēt muitas noliktavām, kurās uzglabāt zāles ilgāk par 72 stundām un noteikts pienākums Veselības inspekcijai kontrolēt muitas noliktavas un zāļu pagaidu uzglabāšanas vietas (1. un 10. punkts).
Pašreizējais regulējums ir neskaidrs attiecībā uz ievesto zāļu uzraudzības kārtību, tāpēc tas ir jākonkretizē, ņemot vērā saistošos normatīvos aktus, kā arī to, ka kompetento iestāžu rīcībā ir jānonāk informācijai par zāļu ievesto zāļu uzglabāšanas vietām, lai varētu efektīvāk īstenot Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīvas 2001/83 par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētām zālēm (kas grozīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 8.jūnija Direktīva 2011/62/ES, ar ko Direktīvu 2001/83/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētajām zālēm, groza attiecībā uz to, kā novērst viltotu zāļu nokļūšanu legālās piegādes ķēdē) 52. b panta 1. punkta normu, kas uzliek par pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nepieļautu, ka zāles, kuras ieved Eiropas Savienībā un kuras nav paredzēts laist Eiropas Savienības tirgū, nokļūst apritē, ja ir pietiekami pamatotas aizdomas, ka tās ir viltotas. 
Risinājuma apraksts
Tā kā Veselības inspekcija saskaņā ar saistošiem normatīvajiem (Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra noteikumiem Nr.820 (prot. Nr.80 27. §) "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr.416 "Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība"”) pārbauda muitas noliktavās, kurās uzglabā zāles ilgāk par 72 stundām, telpu, aprīkojuma un iekārtu, un personāla atbilstību pirms speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas vai saistībā ar tās pārreģistrēšanu, kā arī kontrolē muitas noliktavas, papildus atzinuma saņemšana muitas noliktavai par tās atbilstību zāļu uzglabāšanas prasībām, kādu to pašreiz paredz spēkā esošais regulējums Noteikumu Nr.436 (7. punkta) nebūtu piemērojama, bet šī prasība būtu saglabājama līdz licences saņemšanai (Projekta 41. un 44. punkts).
Savukārt tām muitas noliktavām, kurās zāles uzglabā īslaicīgi (līdz 72 stundām ieskaitot, arī novieto tranzītkravas), lai kompetentās iestādes rīcībā būtu informācija par subjektiem, kuri šādu pakalpojumu sniedz, atzinuma saņemšana par muitas noliktavas atbilstību zāļu uzglabāšanai, mazinot slogu, tiek aizstāta ar paziņošanu Veselības inspekcijai par zāļu uzglabāšanas pakalpojuma sniegšanu (Projekta 13. un 43. punkts).
Tāda pati paziņošana tiek ieviesta par pagaidu uzglabāšanas vietām, ja tajās uzglabā zāles (tai skaitā, īslaicīgi vai novieto tās kā tranzītkravas) (Projekta 13. punkts), vienlaicīgi paredzot pārejas periodu normas īstenošanai (Projekta 42. punkts), un konkretizējot arī zāļu īpašnieka pienākumus (Projekta 14. punkts).
Tādējādi kompetento iestāžu rīcībā ātrāk nonāk informācija par zāļu uzglabāšanas vietām, tas ir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīvas 2001/83 par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētām zālēm (kas grozīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 8.jūnija Direktīva 2011/62/ES, ar ko Direktīvu 2001/83/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētajām zālēm, groza attiecībā uz to, kā novērst viltotu zāļu nokļūšanu legālās piegādes ķēdē) 52. b panta 1. punkta normu, kas uzliek par pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nepieļautu, ka zāles, kuras ieved Eiropas Savienībā un kuras nav paredzēts laist Eiropas Savienības tirgū, nokļūst apritē, ja ir pietiekami pamatotas aizdomas, ka tās ir viltotas. 
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošais regulējums Noteikumos Nr.436 1. punktā  neatbilst noteiktam pilnvarojumam Ministru kabinetam Farmācijas likuma 5. panta 3. punktā.
Risinājuma apraksts
Jāveic Noteikumu Nr. 436 1. punkta normas precizējums, lai nodrošinātu tās atbilstību Farmācijas likumā (5. panta 3. punkts) noteiktam pilnvarojumam Ministru kabinetam, ievērojot Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 ”Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr.108) 100.2. apakšpunkta prasības (Projekta 2. punkts). Vienlaicīgi izdarāmi arī tehniski precizējumi,  lai saglabātu  termina ”eksports” skaidrojumu, ietverot to 2.5. apakšpunkta normā (Projekta 6. punkts) un 3.4. apakšpunktā norādot veterinārās zāles, jo uz tām Noteikumi Nr.436 netiek piemērotas (Projekta 11. punkts).
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā regulējuma Noteikumos Nr.436 20. punktā nav noregulējuma Zāļu valsts aģentūras rīcībai, lai pārliecinās par ārvalstīs esošas laboratorijas spēkā esoša labas ražošanas prakses sertifikāta esamību, sniedzot atzinumu par  laboratorijas atbilstību labas ražošanas prakses prasībām, arī Noteikumu Nr.436 22. punkta norma, nav skaidra attiecībā uz dokumentu uzglabāšanas ilguma nosacījumiem.
Risinājuma apraksts
Zāļu valsts aģentūrai pienākumu pārliecināties Eiropas Savienības datubāzē par ražošanas un importēšanas licencēm un labas ražošanas prakses sertifikātiem (EudraGMDP datubāze) par to vai konkrētajai laboratorijai  ir spēkā esošs labas ražošanas prakses sertifikāts, kas ietver kvalitātes kontroli attiecīgajam testēšanas veidam, par kuru paredzēts slēgt līgumu ar ražotāju, veicot papildinājumu Noteikumu Nr.436 20. punktā (Projekta 17. punkts).
arī Noteikumu Nr.436 22. punkta normu, lai tā kļūtu skaidrāka attiecībā uz dokumentu uzglabāšanas ilguma nosacījumiem  (Projekta 19. punkts).
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā regulējuma Noteikumos Nr.436 33.punkta norma paredz zāļu eksporta tiesības arī personai, kurai ir tiesības pārstāvēt licences turētāju, kas  rada nepareizu normas interpretācijas iespēju, jo zāles drīkst eksportēt persona, kura saskaņā ar normatīvajiem aktiem par farmaceitiskās darbības licencēšanas kārtību ir saņēmusi Zāļu valsts aģentūras izsniegtu speciālu atļauju (licenci) zāļu ražošanai vai importēšanai vai speciālu atļauju (licenci) cilvēkiem paredzēto zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kurā ir norādīts speciālās darbības nosacījums – zāļu eksports (speciālu atļauju (licenci) zāļu lieltirgotavas atvēršanai (darbībai)).
Risinājuma apraksts
Jākonkretizē Noteikumu Nr.436 33. punkta norma, izslēdzot vārdkopu “personu loku, kam ir tiesības veikt zāļu eksportu” (Projekta 33. punkts).
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā regulējumā MK noteikumos Nr.436 ir atsauce uz likumu "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību", bet tas neatbilst juridiskai terminoloģijai, jo 03.07.2019. spēkā stājušais likums "Grozījumi likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību"” maina likuma nosaukumu uz "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumu".
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr.436 veikt redakcionālus precizējumus, lai atsauces uz likumu atbilstu grozījumos likumā “Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību", 03.07.2019. mainītam likuma nosaukumam saskaņā ar Noteikumu Nr.108 2.2. apakšpunkta prasībām  (Projekta 1., 21., 24., 27. un 34. punkts).
Problēmas apraksts
Pašreizējā spēkā esoša regulējumā Noteikumos Nr.436 Informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 5. punktā ir atsauce uz Komisijas 2005.gada 8.aprīļa Direktīvu 2005/28/EK, ar ko nosaka labas klīniskās prakses principus un sīki izstrādātas pamatnostādnes attiecībā uz pētāmām cilvēkiem paredzētām zālēm, kā arī prasības attiecībā uz šādu zāļu ražošanas atļauju vai importēšanu, (turpmāk - Direktīva Nr.2005/28), kura ir zaudējusi spēku – ar atcelta ar Regulas Nr.536/2014 piemērošanas brīdi (31.01.2022.). Regulas Nr.536/2014 piemērošanas termiņš noteikts šīs regulas 99. panta otrajā daļā, un tas saistīts ar vienota Eiropas Savienības klīnisko pētījumu portāla un datu bāzes izveidošanu un darbību (regulu sāks piemērot sešus mēnešus pēc tam, kad Eiropas Komisija būs pārliecinājusies par Eiropas Savienības portāla un datubāzes pilnvērtīgu funkcionalitāti un publicējusi attiecīgu paziņojumu). Tā kā Eiropas Komisija 2021. gada 31. jūlijā publicējusi savu lēmumu par Klīnisko pētījumu informācijas sistēmas (CTIS) darbības uzsākšanu, līdz ar to Regulas Nr.536/2014 piemērošanas termiņš tiek noteikts no 2022. gada 31. janvāra.
Risinājuma apraksts
Jāsvītro  Informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 5. punkts - atsauce uz Direktīvu Nr.2005/2018 (Projekta 47. punkts).
Problēmas apraksts
Atsevišķas Noteikumu Nr.436 normas jāaktualizē, veicot arī tehniskus grozījumus.
Risinājuma apraksts
Jāprecizē Noteikumu Nr.436 normas, jo pašreizējā spēkā esošā Noteikumu Nr.436 21. punkta un 8.3. un 40.2. apakšpunkta redakcijā ir atsauce uz Muitas likuma 9. panta otro daļu (vietas, kurās muitas iestādes veic muitas uzraudzībā esošo preču kontroli), savukārt spēkā esošajā Muitas likumā, kas stājās spēkā 2016. gada 5. jūlijā, tās netiek vairs atsevišķi uzskaitītas (kā tas bija norādīts iepriekš Muitas likuma 9. pantā) (Projekta 8., 15. un 37. punkts).

Jāprecizē Noteikumu Nr.436 2.3. apakšpunktā, 26. un 27. punktā atbilstoši piemērotai praksei, jo zāļu importēšanai, ko veic importētājs budžeta iestādes vai sabiedriskā labuma organizācijas vārdā, Zāļu valsts aģentūra piemēro atļaujas izdošanu, kāda noteikta nereģistrētām zālēm (Projekta 5., 22., 23. un 25. punkts).

Jāprecizē Noteikumu Nr.436 3.2. un 3.3 apakšpunkta norma, lai saskaņotu to ar Noteikumu Nr.416 2.4. un 2.5. apakšpunkta normu, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes saskaņā ar   Noteikumu Nr.108 2.3. apakšpunkta prasībām (Projekta 9. un 10. punkts).
Jāprecizē terminoloģija, lai nodrošinātu atbilstību Regulai 536/2014 (Projekta 16. un 18. un 23. punkts).

Jāsvītro Noteikumu Nr.436 32. punkta norma, kurai ir deklaratīvs rakstus, jo lēmumi tiek pieņemti  Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. (Projekta 31. punkts).

Jāprecizē Noteikumu Nr.436 35.3 punkta norma, jo Eiropas Zāļu kvalitātes direktorāta izsniedz atbilstības sertifikātus aktīvai vielai nevis produktam (Projekta 36. punkts).

Jāprecizē Noteikumu Nr.436 42. punkts, apvienojot to ar 43. punkta normu, informācijas apriti starp iestādēm būtu jāveic elektroniski (Projekta 38. un 39. punkts).
Jālabo tehniska kļūda un jānorāda Informatīvajā atsaucē uz Eiropas Savienības direktīvām Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 8.jūnija Direktīva 2011/62/ES, ar ko Direktīvu 2001/83/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētajām zālēm, groza attiecībā uz to, kā novērst viltotu zāļu nokļūšanu legālās piegādes ķēdē, kas tika kļūdaini izslēgta ar grozījumiem Noteikumos Nr.436 2018. gadā (Ministru kabineta 2018. gada 25. septembra noteikumi Nr.610 “Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr.436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība"”(prot. Nr.44 35. §)), jo kompetento iestāžu sadarbības jomā Noteikumos Nr.436 53.1 un 53.2  punkta normas īsteno minētās Direktīvu 2011/62/ES 1.panta 10.punkta (Direktīvas 2001/83 52.b panta 1.punkts) normas prasības (Projekta 48. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Jautājumā par Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīvas 2001/83 par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētām zālēm (kas grozīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 8.jūnija Direktīva 2011/62/ES, ar ko Direktīvu 2001/83/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētajām zālēm, groza attiecībā uz to, kā novērst viltotu zāļu nokļūšanu legālās piegādes ķēdē) 52. b panta 1. punkta normas īstenošanu

Saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīvas 2001/83 par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētām zālēm (kas grozīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 8.jūnija Direktīva 2011/62/ES, ar ko Direktīvu 2001/83/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētajām zālēm, groza attiecībā uz to, kā novērst viltotu zāļu nokļūšanu legālās piegādes ķēdē) 52. b panta 1. punkta normas īstenošanu, kas uzliek par pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nepieļautu, ka zāles, kuras ieved Eiropas Savienībā un kuras nav paredzēts laist Eiropas Savienības tirgū, nokļūst apritē, ja ir pietiekami pamatotas aizdomas, ka tās ir viltotas, vērtējams  arī  paziņojumu sniegšanas iespējas muitai, kā to realizē atsevišķas valstis. Ir valstis, kurās par produktiem, tostarp zālēm, ko transportē no trešām valstīm uz EEZ, iesniedz paziņojumus tās dalībvalsts muitai, kurā jāsaņem preces (“pirmsievešanas deklarācija”), un uzņēmumiem, kas piedāvā uzglabāt tranzītpreces (nedeklarētas preces), ir jābūt atļaujai, ko izsniegusi muita, un tie tiek pakļauti arī licencēšanai (zāļu vairumtirdzniecības licence), ko izsniedz kompetentās veselības aizsardzības iestādes (piemēram, Norvēģija, Spānija). Kontrole notiek sadarbībā starp zāļu regulatorām iestādēm un muitu.
Eiropas Komisija ir atzīmējusi, ka pārbaudes var veikt dažādas iestādes dažādās dalībvalstīs. Atšķirīgas iestādes var būt kompetentas par dažādām verifikācijas procedūrām vienā un tajā pašā dalībvalstī (https://ec.europa.eu/health/human-use/falsified_medicines_en), tā ir dalībvalstu kompetento iestāžu atbildība noteikt skaidras procedūras sadarbībai savā starpā (piemēram, muita un publiskā sektora veselības aizsardzības iestādes), un dalībvalstu prakses ir dažādas. Ir dalībvalstis, kurās visas muitas noliktavas licencē (piemēram, Lietuva),  vai licencē visas uzglabāšanas vietas, kurās zāles uzglabājas ilgāk par 72 stundām (piemēram, pēc Zāļu valsts aģentūras sniegtās informācijas Nīderlandē).
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • muitas noliktavu atļauju turētāji un pagaidu uzglabāšanas vietu atļauju turētāji
  • zāļu un pētāmo zāļu un zāļu paraugu importētāji un eksportētāji
Ietekmes apraksts
1. Ar 01.01.2023. tiek ieviesta paziņošanas kārtība atļaujas vietā muitas noliktavām, kurās uzglabā zāles līdz 72 stundām (ieskaitot), atļauju turētājiem būs jāpaziņo Veselības inspekcijas, ja muitas noliktavā paredzēts uzglabāt zāles. Paziņojums aizstāj līdz šim noteikto kārtību atzinuma saņemšanai par zāļu uzglabāšanas atbilstību.
2. Minētā paziņošanas kārtība tiek piemērota arī pagaidu uzglabāšanas vietu atļauju turētājiem ar 01.01.2023., lai neuzliktu pārmērīgu administratīvo slogu saistībā ar atļauju/ licenču saņemšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0536
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa (EK) regulas Nr.536/2014 par cilvēkiem paredzētu zāļu klīniskajām pārbaudēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/20/EK [publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 158/1, 27.05.2014.].
Apraksts
Eiropas Komisija 2021. gada 31. jūlijā publicējusi savu lēmumu par Klīnisko pētījumu informācijas sistēmas (CTIS) darbības uzsākšanu, līdz ar to no 2022. gada 31. janvārī stājas spēkā regulas Nr. 536/2014 piemērošanas termiņš, kuras mērķis ir nodrošināt personu, kuras piedalās klīniskajās pārbaudēs, drošumu, kā arī vienkāršot un paātrināt šo pārbaužu atļaujas piešķiršanas procedūras, kas ir ļoti svarīgas jaunu zāļu izstrādei un tādu ārstniecības veidu uzlabošanai, kuros tiek izmantotas jau esošās zāles.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa (EK) regulas Nr.536/2014 par cilvēkiem paredzētu zāļu klīniskajām pārbaudēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/20/EK [publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 158/1, 27.05.2014.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
59. pants 3. punkts
2.3. apakšpunkts
27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neattiecas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
Nav
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.2. un 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai tiks dota iespēja piedalīties sabiedriskajā apspriedē, kā arī rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektiem to saskaņošanas stadijā.

Paziņojums par sabiedrisko apspriedi tiks ievietots Veselības ministrijas tīmekļa vietnē.

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zāļu valsts aģentūra
  • Veselības inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi