Anotācija (ex-ante)

24-TA-2031: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par iekārtu sarakstu emisijas kvotu sadalei 2026.–2030. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par piesārņojumu”  32.1 panta 5.1 daļa noteic, ka Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk - KEM) Eiropas Savienības (turpmāk – ES) emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (turpmāk – ETS) ietvarā sagatavo un Ministru kabinets apstiprina iekārtu sarakstu bezmaksas emisijas kvotu sadalei reizi piecos gados periodā no 2021. līdz 2030. gadam, ik piecu gadu posmam. 
Iekārtu sarakstu posmam no 2026. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim KEM jāsagatavo un jāiesniedz Eiropas Komisijā līdz 2024. gada 30. septembrim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts “Par iekārtu sarakstu emisijas kvotu sadalei 2026. – 2030. gadam” (turpmāk – Rīkojuma projekts) sagatavots, lai Ministru kabinetā apstiprinātu Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas iekārtu sarakstu un nodrošinātu tā iesniegšanu Eiropas Komisijā līdz 2024. gada 30. septembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma “Par piesārņojumu” 32.1 panta vienpadsmito daļu KEM sagatavoto iekārtu sarakstu iesniedz apstiprināšanai Eiropas Komisijā ik pa pieciem gadiem laika periodā no 2021. līdz 2030. gadam. Līdz 2024. gada 30. septembrim Ministru kabineta apstiprināts saraksts periodam no 2026. līdz 2030. gadam jāiesniedz Eiropas Komisijā.

2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Eiropas Komisijas 2018. gada 19. decembra Deleģētās regulas (ES) 2019/331, ar ko nosaka Savienības mēroga pārejas noteikumus saskaņotai bezmaksas emisijas kvotu iedalei saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK 10.a pantu (turpmāk - Regula 2019/331), grozījumi, kas paredz jaunus papildu nosacījumus bezmaksas kvotu iedalei periodam no 2026. līdz 2030. gadam, tai skaitā klimatneitralitātes plānu sagatavošanu un iesniegšanu Latvijas ES ETS centralizētās siltumapgādes operatoriem gadījumā, ja tie vēlas pretendēt uz papildu 30% bezmaksas emisijas kvotām. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iekārtu saraksts līdz 2024. gada 30. septembrim ir jāiesniedz Eiropas Komisijā apstiprināšanai, lai Eiropas Komisija varētu pieņemt gala lēmumu par bezmaksas piešķiramā emisijas kvotu apjomu Latvijas ES ETS operatoriem. Paredzams, ka galējo lēmumu par piešķiramo bezmaksas emisijas kvotu apjomu Eiropas Komisija pieņems līdz 2026. gada jūnijam, kas ietvers ES ETS iekārtu līmeņatzīmju grozījumus.
Risinājuma apraksts
Lai sagatavotu iekārtu sarakstu katra likuma “Par piesārņojumu” 24.1 panta piektās daļas 4. punktā minētā 10 gadu perioda katram piecu gadu posmam, operators atbilstoši KEM pieprasījumam iesniedz Valsts vides dienestam pilnīgu un pārbaudītu informāciju un datus, kas nepieciešami, lai noteiktu emisijas kvotu piešķīruma apjomu attiecīgajai iekārtai. Likuma “Par piesārņojumu” 24.1 panta piektās daļas 4. punktā minētā pirmā 10 gadu perioda, kas sākas 2021. gada 1. janvārī, otrajam piecu gadu posmam Latvijas ES ETS operatori šo informāciju iesniedza (par laika periodu no 2019. līdz 2023. gadam) līdz 2024. gada 30. maijam.
Valsts vides dienests  pēc informācijas pārbaudes pieņēma lēmumus par šīs informācijas apstiprināšanu un lēmumus par katru iekārtu kopā ar bāzlīniju datu ziņojumu, monitoringa metodikas plānu un verifikācijas ziņojumu, kā arī nepieciešamības gadījumā - iesniegto klimatneitralitātes plānu, un iesniedza KEM. Valsts vides dienests pieņema lēmumu par operatoru iesniegtās informācijas apstiprināšanu līdz 2024. gada 20. jūnijam.
Operatoru iesniegto informāciju apkopojot speciālā formātā var iesniegt Eiropas Komisijai ETS Reporting elektroniskajā sistēmā sākot ar 2024. gada 29. augustu. 
Apkopojot Eiropas Komisijai, iesniegto informāciju, KEM ir sagatavojusi Rīkojuma projektu, kuru ir nepieciešams apstiprināt Ministru kabinetā. Pēc apstiprināšanas ministru kabinetā KEM Iekārtu sarakstu iesniegs Eiropas Komisijā.
Eiropas Komisija pēc datu apkopošanas, izskatot dalībvalstu sākotnējos sarakstus, veiks detalizētu saskaņošanas procedūru, informācijas apmaiņu, līmeņatzīmju grozījumus u.c. procedūras, kā arī piemēros starpsektoru korekcijas korekcijas koeficientu, līdz 2026. gada jūnijam. Saskaņošanas procesā radušās kvotu skaita izmaiņas dalībvalstīm jāņem vērā, iestrādājot nacionālajos iekārtu sarakstos. Nepieciešamības gadījumā Latvijai būs jāgroza Ministru Kabineta rīkojums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
ES ETS Latvijas operatori, kas veic kādu no likumā “Par piesārņojumu” 2.pielikumā minētajām darbībām un/vai kuriem ir piešķirta siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauja.
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Vērtējot rīkojuma projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Rīkojuma projekts tieši nepārņem Eiropas Savienības normatīvo aktu prasības. Vienlaikus Rīkojuma projekts sagatavots, ievērojot šādus Eiropas Savienības tiesību aktus:
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 14. marta Direktīva Nr.2018/410, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, lai sekmētu emisiju izmaksefektīvu samazināšanu un investīcijas mazoglekļa risinājumos, un Lēmumu 2015/1814;
2. Eiropas Komisijas 2018. gada 19. decembra Deleģētā regula 2019/331, ar ko nosaka Savienības mēroga pārejas noteikumus saskaņotai bezmaksas emisijas kvotu iedalei saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK 10.a pantu.
Skaidrojums
Atbilstoši MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība Rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. Rīkojuma  projekts un tā anotācija pēc tā izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē ir publiski pieejami MK tīmekļvietnē – sadaļā “Tiesību aktu projekti”, kā arī informācija par Rīkojuma projekta virzību nosūtīta ETS operatoriem elektroniski.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projektā ietvertie ES ETS bāzlīnijas ziņojumu par periodu no 2019. - 2023. gadam grozījumi ir saskaņoti ar tiem ETS operatoriem, kuru bāzlīniju ziņojumu veidlapas tika labotas. Grozījumi tika  verificēti un no operatoriem iebildumi par grozījumiem netika saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi