Anotācija (ex-ante)

22-TA-2404: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Izglītības likuma pārejas noteikumu 107.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – VIIS noteikumi) atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un faktiskai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 29.septembrī tika pieņemti grozījumi Izglītības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 25.oktobrī, nostiprinot pedagogu, tai skaitā izglītības iestāžu vadītāju, pienākumu prast un lietot valsts valodu normatīvajos aktos noteiktajā profesionālo un amata pienākumu veikšanai nepieciešamajā apjomā. Praksē ir gadījumi, kad, neraugoties uz atbilstīga dokumenta esību, pedagogs neprot un līdz ar to nav spējīgs lietot valsts valodu augstākajā pakāpē (C līmeņa 1.pakāpē), tādejādi nespējot pildīt Izglītības likuma 51.panta pirmās daļas 1., 2. un 2.1 punktā noteiktos pedagoga vispārīgos pienākumus izglītības procesā. Tāpēc ir nepieciešama kontrole, lai konstatētu, vai pedagogu un izglītības iestādes vadītāju valodas lietošana atbilst normatīvajos aktos noteiktajā profesionālo un amata pienākumu veikšanai nepieciešamajā apjomā. Minētie grozījumi Izglītības likumā paredz Valsts valodas centram veikt pedagogu un izglītības iestādes vadītāju valodas lietošanas kontroli, savukārt darba devējam – pienākumu atstādināt no amata pienākumu pildīšanas attiecīgo personu līdz dienai, kad tiek nokārtota valsts valodas prasmes pārbaude tādā apjomā, kāds nepieciešams profesionālo un amata pienākumu veikšanai.

Ievērojot 2022.gada 14.jūlijā pieņemtos grozījumus Izglītības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 11.augustā, un 2022.gada 3.martā pieņemtos grozījumus Profesionālās izglītības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 1.aprīlī, ir izstrādāta jauna izglītības programmu licencēšanas un licencēšanas anulēšanas kārtība (Ministru kabineta noteikumu projekts “Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība” tiesību akta lietas ID 22-TA-3348).
Izglītības programmu licencēšanā kopumā ir saglabāts līdzšinējais Ministru kabineta 2019.gada 28.maija noteikumu Nr.218 “Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība” regulējums, kas ar minēto noteikumu projektu pilnveidots atbilstoši grozījumiem Izglītības likumā un Profesionālās izglītības likumā, tostarp paredzot:
-         izglītības programmu licencēšanas anulēšanas kārtību;
-         izglītības iestāžu profesionālās izglītības programmu licencēšanu, ja tās licencē Izglītības un zinātnes ministrijas izdotam un apstiprinātam paraugam atbilstošu profesionālās izglītības programmu, ievadot sistēmā informāciju par licencējamo izglītības programmu atbilstoši normatīvajiem aktiem par sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību.
Profesionālajā izglītībā darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" ESF projekta "Profesionālās izglītības iestāžu efektīva pārvaldība un personāla kompetences pilnveide" (vienošanās Nr.8.5.3.0/16/I/001) (turpmāk – ES projekts) ietvaros ir izstrādāti arī profesionālās izglītības programmu paraugi, kuru mērķis ir nodrošināt profesionālās izglītības iestādēm efektīvu izglītības kvalitātes vadību un uzraudzību, mazināt administratīvo slogu, atvieglojot dokumentu izstrādes un aprites procesus izglītības programmu licencēšanai. Šie izglītības programmu paraugi tiek izdoti un apstiprināti Izglītības un zinātnes ministrijā, ievērojot Izglītības likuma 15.panta 7.punktā noteikto Izglītības un zinātnes ministrijas kompetenci (izstrādāt valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijas, valsts izglītības standartus, kā arī valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām vai valsts izglītības standartu prasībām atbilstošus izglītības programmu paraugus). ES projekta ietvaros ir izstrādāta sistēmas funkcionalitāte ar iespēju licencēt arī paraugprogrammas profesionālajā izglītībā.
Ievērojot minēto, noteikumu projekts precizē arī Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk – sistēma) iekļaujamo informāciju par izglītības programmām atbilstoši aktuālajam tiesiskajam regulējumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd sistēma, kuras sastāvdaļa ir Pedagogu reģistrs, neparedz funkcionalitāti ar iespēju Valsts valodas centram ievadīt informāciju par pedagogu un izglītības iestādes vadītāju valsts valodas lietošanu mācību procesā atbilstoši Izglītības likuma 30.panta septītajā un 48.panta septītajā daļā noteiktajam, kā arī iespēju ievadīt informāciju par pedagoga atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas (VIIS noteikumi šobrīd paredz, ka par pedagogu ievada darba tiesisko attiecību nodibināšanas un izbeigšanas datums izglītības iestādē, bet ne atstādināšanas no amata pienākumu pildīšanas datumu).
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka sākotnējo pazīmi (par Valsts valodas centra konstatēto pedagoga valsts valodas zināšanu neatbilstību Ministru kabineta noteiktajam valsts valodas prasmes līmenim, kāds nepieciešams viņa profesionālo un amata pienākumu veikšanai) sistēmā norāda Valsts valodas centrs, bet beigu datums šai pazīmei sistēmā uzstādās automātiski, pēc datu saņemšanas no Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas par nokārtotu valsts valodas pārbaudījumu. Minētā sistēmas funkcionalitāte attiecināma gan uz izglītības iestāžu pedagogiem, gan privātpraksē strādājošiem pedagogiem, bet nav attiecināma uz starptautisko skolu pedagogiem, kas starptautiskajā skolā nodrošina starptautiskas izglītības programmas satura īstenošanu, jo saskaņā ar Starptautisko skolu likuma 15.panta pirmajā daļā un 16.panta pirmajā daļā noteikto uz šīm personām neattiecas prasības par valsts valodas prasmi.
Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka sistēmā par pedagogu tiek iekļauta informācija par pedagoga atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas atbilstoši Izglītības likuma 30.panta septītajā un 48.panta septītajā daļā noteiktajam.

Minētās informācijas mērķis sistēmā ir nodrošināt Izglītības likuma 30.panta septītajā un astotajā, kā arī 48.panta septītajā un astotajā daļā noteikto un novērstu to, ka mācību procesā pedagogam ir neatbilstoša valsts valodas prasme un lietošana, kas var tiešā mērā negatīvi ietekmēt izglītojamo tiesības uz kvalitatīvas izglītības ieguvi.
Atbilstoši Izglītības likuma 20.panta pirmajai daļai Izglītības kvalitātes valsts dienests kontrolē izglītības jomas normatīvo aktu ievērošanu, līdz ar to Izglītības kvalitātes valsts dienestam nepieciešama šī informācija, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildi.
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumi neatspoguļo pilnīgu informāciju attiecībā uz izglītības programmām iekļaujamo informāciju sistēmā atbilstoši aktuālajam tiesiskajam regulējumam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts precizē sistēmā iekļaujamo informāciju par izglītības programmām atbilstoši aktuālajam tiesiskajam regulējumam, tostarp, ņemot vērā, ka ES projekta ietvaros ir izstrādāta sistēmas funkcionalitāte ar iespēju licencēt arī paraugprogrammas profesionālajā izglītībā, papildus paredzot iekļaut par izglītības programmām šādu informāciju (par ko ir nepieciešama jauna sistēmas funkcionalitātes izstrāde):
- izglītības programmai atbilstošais Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenis (izņemot pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības pirmā posma programmas un profesionālās ievirzes izglītības programmas, kuras īsteno līdztekus pamatizglītības pirmā posma programmai) un Starptautiskās standartizētās izglītības klasifikācijas līmenis (ISCED-2011);
 - atzīme par izglītības iestādes dibinātāja saskaņojumu paraugprogrammām (pievienojot dokumentāru apliecinājumu).
Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka minētā informācija sistēmā tiek iekļauta līdz ar attiecīgās sistēmas funkcionalitātes nodrošināšanu, bet ne vēlāk kā līdz 2023.gada 1.septembrim.
 
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumi paredz, ka par promocijas darbu norāda zinātnes nozari
Risinājuma apraksts
Šobrīd VIIS noteikumi paredz, ka par promocijas darbu norāda zinātnes nozari, tomēr 2022. gadā ir veikti grozījumi Zinātniskās darbības likumā, kas paredz, ka zinātnes nozares tiek grupētas nozaru grupās. Šādu grupēšānu ieviešam arī VIIS, veicot attiecīgu grozījumu VIIS noteikumu 19. punktā. Grozījums šajā punktā nepalielina administratīvo slogu iestādēm, jo norādot zinātnes nozari, nozaru grupa tiek norādīta automātiski.
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumu 23.1 punktā noteikts datums, līdz kuram datu sniedzējs iesniedz sistēmā kopsavilkuma datus.
Risinājuma apraksts
Veikti tehniski grozījumi noteikumos - precizēts datums, līdz kuram tiek iesniegti kopsavilkuma dati. Tehniskie grozījumi veikti, ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes priekšlikumu.
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumu 11.25. apakšpunktā minēto informāciju par sociālā riska faktoriem VIIS ievada izglītības iestādes, ja vecāki šādu informāciju iestādei iesniedz, lāi ar to minētā informācija var būt nepilnīga.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu vecākiem un izglītības iestādēm, kā arī informāciju varētu tālāk izmantot (piemēram, nododot to uz Informācijas resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu atbilstoši šīs sistēmas tiesiskajam regulējumam) atbalsta sniegšanai izglītojamajiem, noteikumu projektā paredzēts, ka 11.25. apakšpunktā minētās informācijas ievadi informācijas sistēmā nodrošina pašvaldības, vēlams tiešsaistes režīmā no pašvaldību rīcībā esošajām informācijas sistēmām. 
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumu 66.2 punktā noteikts, kādos gadījumos sistēmā esošo informāciju var izsniegt zinātniskajām institūcijām, žurnālistiem un trešajām pusēm.
Risinājuma apraksts
Precizēta noteikumu projekta 66.2 punkta redakcija, aizstājot vārdu "pieprasījumu" ar "iesniegumu", jo vārds "pieprasījums" iepriekš skaidrots 66. punktā, bet 66.2 punktā netiek runāts par iepriekš atrunāto pieprasījumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pedagogi, tai skaitā privātpraksē strādājošie pedagogi, izglītības iestāžu vadītāji, fiziskas personas (pedagogu darba devēji)
Ietekmes apraksts
Sistēmā tiks apstrādāti personu dati par Valsts valodas centra konstatēto pedagoga, tai skaitā izglītības iestādes vadītāja un privātpraksē strādājoša pedagoga, valsts valodas zināšanu neatbilstību Ministru kabineta noteiktajam valsts valodas prasmes līmenim, kāds nepieciešams viņa profesionālo un amata pienākumu veikšanai (izņemot starptautisko skolu pedagogiem, kas starptautiskajā skolā nodrošina starptautiskas izglītības programmas satura īstenošanu). Pēc nokārtotas valsts valodas prasmes pārbaudes tādā apjomā, kāds nepieciešams profesionālo un amata pienākumu veikšanai, šai pazīmei sistēmā automātiski tiek uzstādīts beigu datums, kas sakrīt ar atkārtotās valsts valodas pārbaudes lēmuma datumu. Vienlaikus sistēmā par pedagogu tiks iekļauta informācija par pedagoga atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas atbilstoši Izglītības likuma 30.panta septītajā un 48.panta septītajā daļā noteiktajam.
Juridiskās personas
  • Vispārējās un profesionālās izglītības iestādes, juridiskas personas (pedagogu darba devēji).
Ietekmes apraksts
Atbilstoši Izglītības likuma 30.panta septītajā un 48.panta septītajā daļā noteiktajam darba devējam ir pienākums atstādināt no amata pienākumu pildīšanas pedagogu, tai skaitā izglītības iestādes vadītāju, līdz dienai, kad tiek nokārtota valsts valodas prasmes pārbaude tādā apjomā, kāds nepieciešams profesionālo un amata pienākumu veikšanai. Līdz ar to sistēmā par pedagogu tiek iekļauta informācija par pedagoga atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas atbilstoši Izglītības likuma 30.panta septītajā un 48.panta septītajā daļā noteiktajam.

Izglītības iestādēm ir iespēja pieteikt licencēšanai Izglītības un zinātnes ministrijas izdotam un apstiprinātam paraugam atbilstošu profesionālās izglītības programmu, ievadot sistēmā informāciju par licencējamo izglītības programmu atbilstoši normatīvajiem aktiem par sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība”

Pamatojums un apraksts
Ievērojot 2022.gada 14.jūlijā pieņemtos grozījumus Izglītības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 11.augustā, un 2022.gada 3.martā pieņemtos grozījumus Profesionālās izglītības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 1.aprīlī, ir izstrādāta jauna izglītības programmu licencēšanas un licencēšanas anulēšanas kārtība (Ministru kabineta noteikumu projekts “Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība” tiesību akta lietas ID 22-TA-3348).
Izglītības programmu licencēšanā kopumā ir saglabāts līdzšinējais Ministru kabineta 2019.gada 28.maija noteikumu Nr.218 “Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība” regulējums, kas ar minēto noteikumu projektu pilnveidots atbilstoši grozījumiem Izglītības likumā un Profesionālās izglītības likumā, tostarp paredzot:
-         izglītības programmu licencēšanas anulēšanas kārtību;
-         izglītības iestāžu profesionālās izglītības programmu licencēšanu, ja tās licencē Izglītības un zinātnes ministrijas izdotam un apstiprinātam paraugam atbilstošu profesionālās izglītības programmu, ievadot sistēmā informāciju par licencējamo izglītības programmu atbilstoši normatīvajiem aktiem par sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību.
Ievērojot minēto, noteikumu projekts precizē arī sistēmā iekļaujamo informāciju par izglītības programmām atbilstoši aktuālajam tiesiskajam regulējumam.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pilnvedota datu apstrāde Valsts izglītības informācijas sistēmā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi