Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-666: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ekonomikas ministrijas iniciatīva

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt finanšu atbalstu aizsargātajiem lietotājiem par 10 euro, izslēgt iespēju, ka šo atbalstu saņem uzturlīdzekļu parādnieki, kā arī ieviest sistēmu, kā daudzbērnu ģimenes, kurās vismaz viens bērns vecumā līdz 24 gadiem mācās vai studē ārzemēs var saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Atbalsta apmēra palielināšanai un pakalpojuma nodrošināšanai daudzbērnu ģimenēm, kurās vismaz viens bērnā mācās ārzemēs no 2021.gada novembra nav šķēršļu, tomēr pārējām izmaiņām nepieciešams aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēmas (turpmāk -ALDIS) pielāgojumu izstrādes laiks, kas saskaņā ar izstrādātāju aprēķiniem ir paveicams 3 mēnešu laikā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada 1.septembrī stājās spēkā Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumi Nr. 345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 345), ka kuros noteikti nosacījumi aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma (turpmāk – pakalpojums) sniegšanai un kārtība pakalpojuma saņemšanai, kā arī reglamentēta ALDIS darbība un noteikts pakalpojuma finansiālais atbalsts, kas tiek piemērots, kā maksājuma samazinājums elektroenerģijas rēķinos un tiek finansēts no valsts budžeta līdzekļiem šādā apmēra:
•   trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai  (personai) – 5 EUR;
•   ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti – 5 EUR;
•   personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 5 EUR;
•   daudzbērnu ģimenei – 10 EUR.
Minētais maksājuma samazinājuma apmērs noteikts kā konstants atbalsts ikmēneša norēķiniem par elektroenerģiju, ņemot vērā 2019.gadā un 2020.gadā piemēroto vidējo atbalsta apjomu elektroenerģijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Noteikumu Nr.345 pieņemšanas 2021.gada 1. jūnijā  dažādu iemeslu dēļ- klimatiskie apstākļ, globālā ekonomika pandēmijas apstākļos, CO2 emisiju kvotu izmaksu kāpums u.c.- ievērojami ir kāpusi elektroenerģijas cena vairumtirgū, kas secīgi atstāj ietekmi arī uz aizsargāto lietotāju elektroenerģijas rēķinu apmēru un Noteikumos Nr.345 noteiktais atbalsta apmērs nav proporcionāli atbilstošs kopējām aizsargāto lietotāju izmaksām par elektroenerģiju, kā tas būtu bijis, ja elektroenerģijas vairumtirgus cena būtu 2019.gada un 2020.gada līmenī.

Ekonomikas ministrija ir saņēmusi izvērtējumu gan par tuvākās ziemas sezonas, gan tuvākās piecgades elektroenerģijas vairumtirgus cenu prognozēm, kas liecina, ka elektroenerģijas cena saglabāsies vismaz divreiz augstāka nekā 2019.gadā, un secina, ka minētais atbalsta apjoms aizsargātajiem lietotājiem atbilstoši jāpalielina par 10 EUR katrā kategorijā.

Tāpat ir secināts, ka daudzbērnu ģimenes, kurās vismaz viens bērns mācās vai studē ārzemēs, nesaņem maksājuma samazinājumu, jo Latvijā nav reģistra par bērniem, kas iegūst izglītību ārzemēs.

Tāpat secināts, ka no aizsargāto lietotāju loka nav izslēgtas personas, kas reģistrētas Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā (turpmāk - reģistrs) kā parādnieki, šobrīd reģistrēti 42 649 uzturlīdzekļu parādnieki.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumos Nr. 345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi”” (turpmāk – Noteikumu projekts) no 2021.gada 1.novembra līdz 2022.gada 31.decembrim tiek noteikts šāds atbalsta norēķiniem par elektroenerģiju apmērs:
trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai  (personai) – 15 EUR;
ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti – 15 EUR;
personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 15 EUR;
daudzbērnu ģimenei – 20 EUR

No 2021.gada 1.novembra līdz 2022.gada beigām palielināto atbalsta apmēru Ekonomikas ministrija segs tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Savukārt līdz 2022.gada 31.oktobrim Ekonomikas ministrija veiks izvērtējumu par atbalsta likmi  arī turpmakajos gados.

Lai nodrošinātu, ka pakalpojumu saņem daudzbērnu ģimenes, kurās vismaz viens bērns mācās vai studē ārzemēs, nesaņem maksājuma samazinājumu, jo Latvijā nav valsts datu sistēmas par bērniem, kas iegūst izglītību ārzemēs, tiek ieviests manuāls risinājums, izmantojot Latvijas Goda ģimenes apliecības (turpmāk-apliecība) programmā noteikto nosacījumu, uz kura pamata Sabiedrības integrācijas fonds veic apliecības izsniegšanu, izvērtējot arī ārvalstu izglītības iestādes dokumentu, kas apliecina, ka bērns vai pilngadīgā persona līdz 24 gadiem iegūst izglītību attiecīgajā izglītības iestādē, piešķir apliecību. Šajā gadījumā pakalpojuma saņemšanai vienam no daudzbērnu ģimenes vecākiem, kas ir elektroenerģijas tirdzniecības līguma slēdzējs, jāiesniedz Būvniecības valsts kontroles birojam (turpmāk -  BVKB) savs vārds, uzvārds, personas kods un apliecības kopija. Ja daudzbērnu ģimene ir apakšlietotājs, tai jāpiesakās pakalpojuma saņemšanai pie pakalpojuma sniedzēja Noteikumu Nr.345 19.punktā paredzētajā kārtībā, vienaikus iesniedzot BVKB iepriekš minēto iesniegumu.

Ar Noteikumu projektu tiek izslēgta iespēja maksājuma samazinājumu saņemt uzturlīdzekļu parādniekiem, kas reģistrēti reģistrā, veidojot ALDIS saskarni ar reģistru, izmantojot Valsts informācijas sistēmu savietotāju (turpmāk - Savietotājs). ALDIS tiks nodoti minēto personu personas kodi.

Papildus iepriekš minētajam, Noteikumu projektā tiek precizēts, ka ģimenēs, kurās ir vairāki bērni ar invaliditāti, maksājuma samazinājumu ģimene saņem par katru bērnu ar invaliditāti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Aprēķini liecina, ka, ņemot vērā elektroenerģijas cenas kāpumu, maksājuma samazinājuma apmēra palielinājums par 10 eur proporcionāli atstās tādu pašu ietekmi aizsargāto lietotāju elektroenerģijas rēķinos, kāds tas bijis 2019., 2020.gadā un 2021.gada 1.pusē.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas ar invaliditāti
  • trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības
  • uzturlīdzekļu parādnieki
Ietekmes apraksts
Visas personas, kas ir aizsargātie lietotāji, saņems lielāku finansiālo atbalstu norēķiniem par elektroenerģiju. Tā daļa no aizsargātajiem lietotājiem, kas ir vienlaikus reģistrēti kā uzturlīdzekļu parādnieki, no 2022.gada 1.februāra nesaņems maksājuma samazinājumu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 000 000
0
12 000 000
0
12 000 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 000 000
0
12 000 000
0
12 000 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
12 000 000
2 970 000
12 000 000
17 524 920
12 000 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
12 000 000
2 970 000
12 000 000
17 524 920
12 000 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 970 000
0
-17 524 920
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 970 000
0
-17 524 920
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 970 000
0
17 524 920
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar pēdējiem pieejamajiem datiem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Labklājības ministrijas aizsargāto lietotāju skaits pa kategorijām:
Daudzbērnu ģimenes -45 000
personas ar I invaliditātes grupu – 26 901;
ģimenes ar bērniem ar invaliditāti – 8 156;
trūcīgas/maznodrošinātas ģimenes (personas) – 65 984.
Tuvināts papildu finanšu līdzekļu aprēķins 2021.gada periodam, sākot no 2021.gada 1.novembra= (45000*10+26901*10+8156*10+65984*10)*2 (mēneši)+50 000 (ALDIS papildizstrādes un Noteikumu projekta papildfunkcionalitātes nodrošināšanas izmaksas)=2 970 000 EUR


Tuvināts papildu finanšu līdzekļu aprēķins gada periodam -no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada decembrim= (45000*10+26901*10+8156*10+65984*10)*12 (mēneši)=17 524 920eur
Svarīgi uzsvērt, ka aizsargāto lietotāju skaits ik mēnesi ir manīgs.

Izdevumus 2021.gadā un 2022.gadā Ekonomikas ministrija sedz no tai jau piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo papildu finansējumu noteikumu projekta īstenošanai no 2021.gada 1.novembra līdz 2022.gada 31.decembrim Ekonomikas ministrija nodrošinās budžeta apakšprogrammā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts" paredzētā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
BVKB jāveic daudzbērnu ģimeņu, kurās vismaz viens no bērniem iegūst izglītību ārzemēs iesniegumu apstrāde un personas datu ievade ALDIS
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek pilnveidots aizsargātā lietotāja tirdzniecibas pakalpojuma īstenošanas regulatīvais ietvars un ALDIS funkcionalitāte

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek izmantots Savietotājs un esošo datu pārziņu (Uzturlīdzekļu garantiju fonds) izveidotie reģistri, veicinot digitalizāciju valsts pārvaldē.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts mazina enerģētisko nabadzību

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek palielināts atbalsts norēķiniem par elektroenerģiju arī personām ar invaliditāti

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi