Anotācija

24-TA-2649: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Gundegas 2" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Gundegas 2" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040130) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības ar kadastra apzīmējums 66720040130) daļu 0,6143 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.

Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 2, Rail Baltica projekta īstenošanai Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams atsavināt Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē  pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Gundegas 2" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040130) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS") 2024. gada 16. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-198 par nekustamā īpašuma "Gundegas 2" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr.66720040130, daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzību nodrošināšanai.
2. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) un zemesgrāmatā reģistrētie dati par Nekustamo īpašumu:
2.1.    Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 – 1,69 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība).  
Kadastra informācijas sistēmā norādīts, ka uz Zemes vienības atrodas divas būves – būve ar kadastra apzīmējumu 66720040027003 (Kūts) un būve ar kadastra apzīmējumu 66720040027004 (Klēts) – kas ar Rail Baltica projektu netiek skartas.
2.2.    Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000475323 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.3.    Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrēti apgrūtinājumi, nomas tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.4.    Kadastra informācijas sistēmā par Zemes vienību veiktie ieraksti:
2.4.1. Lietošanas mērķis – Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība (kods 0101).
2.4.2. Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 1,69 ha;
- dabas parka neitrālās zonas teritorija (7313050600) – 1,69 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,36 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,16 ha;
- ierīkotas ūdensnotekas aizsargjoslas teritorija (110402) – 0,24 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju (7312040200) – 0,03 ha.
2.4.3. Sadalījums pa zemes lietošanas veidiem:
- Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,49 ha (t.sk. aramzemes platība: 0,04 ha; t.sk. Augļu dārzu platība: 0,27 ha; t.sk. Pļavu platība: 1,18 ha);
- Krūmāju platība – 0,15 ha;
- Ūdens objektu zeme – 0,05 ha (t.sk. Zeme zem ūdeņiem: 0,05 ha).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienība ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienības atsavināmajai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Zemes vienība atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc daļas atsavināšanas attiecībā uz tās turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
3. Nekustamā īpašuma atlikušā (neatsavināmā) daļa.
3.1. Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Zemes vienības daļu aptuveni 0,6143 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 1,0757 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas) 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr. 8.2/23/1410, Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha, un šis ierobežojums neattiecas uz daļām, kas ir apbūvētas. Apbūvētām daļām nav platību ierobežojuma. Ņemot vērā, ka Zemes vienības atlikusī (neatsavināmā) daļa ar aptuveno platību 1,0757 ha ir apbūvēta, tā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi. Vienlaikus saskaņā ar Limbažu novada būvvaldes 2023. gada 20. novembra vēstulē Nr. 1.7/23/323 sniegto informāciju Limbažu novada būvvaldes rīcībā nav informācijas par izsniegtajām būvatļaujām, saskaņotiem būvprojektiem, kā arī būvju pieņemšanas ekspluatācijā aktiem vai vēsturiskām būvniecības lietām uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 plānotajā  atdalāmajā daļā.
4. Sarakste ar Īpašnieku:
4.1. 2024. gada 16. februārī Īpašnieks, atbildot uz Institūcijas 2024. gada 16. janvāra paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-198 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Gundegas 2" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr.66720040130, daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", iesniedza prasījumus un šādu apstākļu aprakstu:
-         Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā atrodas dzīvojamā moduļu māja, kurai ir pievilktas visas komunikācijas, tādēļ to nav iespējams pārvietot. Īpašnieks lūdz saglabāt esošā piebraucamā ceļa atrašanās vietu.
-         Nekustamā īpašuma atsavināmajā daļā atrodas sena ozolkoku rinda, kurai, visticamāk, ir kultūrvēsturiska vērtība saistībā ar tās tuvumā esošo Vecsalacas muižas parku. Tā kā Nekustamais īpašums kopā ar tās ozolkokiem atrodas Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātā un dabas parka "Salacas ieleja" teritorijā, ozoliem ir jo īpaši liela vērtība gan dabas aizsardzības, gan kultūrvēsturiskā kontekstā. Īpašnieks lūdz ozolkoku rindu saglabāt.
-         Ja nav iespējams saglabāt iepriekš minēto ozolkoku rindu, Īpašnieks vēlas, lai, aprēķinot tās materiālo vērtību, tiktu ņemti vērā Īpašnieka zaudējumi sakarā ar ozolkoku kultūrvēsturisko, ainavisko, kā arī kokmateriāla vērtību. Īpašnieks vēlas, lai tiktu izvērtēti arī morālie zaudējumi.
-         Nekustamā īpašuma atsavināmajā daļā atrodas arī daudzi citi koki. Īpašnieks vēlas, lai tiktu ņemta vērā šo koku gan ainaviskā, gan kokmateriāla vērtība. Iegādājoties Nekustamo īpašumu, Īpašnieks bija iecerējis Nekustamā īpašuma atsavināmajā daļā izveidot atpūtas zonu Salacgrīvas tūristiem.
-         Sakarā ar to, ka Institūcija plāno pie Īpašuma realizēt lielu infrastruktūras projektu, Īpašnieks lūdz gar Nekustamā īpašuma robežojošo malu gar autoceļu Salacgrīva – Vecsalaca – Limbaži sastādīt liela izmēra skujkokus (vēlams egles vai priedes), kas norobežotu Nekustamo īpašumu no liela gaisa piesārņojuma, trokšņiem, kā arī pasargātu augļkoku dārzu.
-         Īpašnieks informē, ka bija plānojis Nekustamajā īpašumā nodarboties ar ekotūrismu. Diemžēl Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas gadījumā tas zaudēs senvēsturiskus ozolkokus apkārtmērā ap 2,5 m, lielu daļu no pļavām, kas līdz šim ir bijušas īpaši uzturētas atbilstoši bioloģisko pļavu izveidošanas prasībām, kā arī zaudēs lielu Nekustamā īpašuma daļu, kurā bija plānots izbūvēt kempinga ciematiņu ekotūristiem. Nekustamais īpašums ir novērtēts kā īpaši piemērots ekotūrisma attīstībai. Īpašnieks vēlas, lai, aprēķinot Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas vērtību, šis apstāklis tiktu ņemts vērā un attiecīgi izmaksāti zaudējumi no Īpašnieka puses veltītajiem līdzekļiem un laikam, kas ieguldīti minēto biznesa plānu realizēšanai, kuri Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas rezultātā vairs nebūs iespējami.
2024.gada 29.maijā pēc Nekustamā īpašuma apsekošanas Īpašnieks Institūcijai un Vērtētājam elektroniskās sarakstes veidā iesniedz papildus informāciju, tai skaitā:
-         2023. gada 21. augustā starp Īpašnieku un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Biovide" parakstīto Darbu pieņemšanas – nodošanas aktu, saskaņā ar kuru Nekustamajā īpašumā veikti šādi darbi: Horizontālās pazemes tvertnes DN1200 3m3 izbūve ar infiltrācijas sistēmu; Ūdensvada ierīkošana no akas līdz ēkai; Pretvārsta ar rupjo filtru uzstādīšana akā; Ūdensvada DEVI sildelementa uzstādīšana iekštelpās; Ūdens sūkņa pazemes apsaistes akas uzstādīšana; Liekās grunts izlīdzināšana; Izbūves teritorijas, zemes virskārtas izlīdzināšana pēc pabeigtā darba.
-         2021. gada 6. jūlijā ar akciju sabiedrības "Sadales tīkls" noslēgto Pieslēguma līgumu Nr. 123234216.
-         Īpašnieks lūdz saglabāt Nekustamajam īpašuma piekļuvi no autoceļa V144, Salacgrīva – Vecsalaca, kur šobrīd ir labiekārtots ceļš.
2024. gada 29. maijā Nekustamā īpašuma apsekošanā tika konstatēts, ka uz Zemes vienības atrodas moduļu māja bez pamatiem ar elektrības, ūdens un kanalizācijas pieslēgumu, kas tiek apdzīvota.

Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" ar 2024. gada 06. septembra vēstuli Nr. 2.3.N/2024-4695 informēja Īpašnieku:
-         Par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes nepārtrauktības ievērošanu projektēšanas un būvniecības procesā.
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
-         Par elektrības pieslēguma saglabāšanu / nodrošināšanu.
Īpašniekam būs nodrošināma elektroenerģijas izmantošana, lietojot esošo pieslēgumu. Savukārt, ja būs nepieciešama elektrības pieslēguma vietas pārvietošana, tā tiks veikta projekta realizācijas gaitā.
-         Par pašreizējās piekļuves no valsts vietējā autoceļa V144 Salacgrīva-Vecsalaca puses saglabāšanu, nokļūšanai līdz dzīvojamai moduļu mājai.
Lūgums saglabāt Nekustamajam īpašumam piekļuvi no autoceļa V144 Salacgrīva - Vecsalaca ir ņemts vērā. Atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai precizētajai informācijai piekļuves vieta Nekustamā īpašuma atlikušai (neatsavināmai) daļai netiks mainīta. Akciju sabiedrības "RB Rail" sagatavotais precizētais grafiskais materiāls ar norādi par piekļuves vietu ir nosūtīts Īpašniekam.
-         Par Nekustamā īpašuma atlikušās daļas vērtības samazinājumu.
Sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs atbilstoši darba uzdevumam un nekustamā īpašuma tirgus datiem ir izvērtējis Nekustamā īpašuma atlikušās daļas vērtības samazinājumu un to iekļāvis Nekustamā īpašuma daļas vērtējuma aprēķinos.
-         Par seno ozolu rindas, kas atrodas Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātā un dabas parka "Salacas ieleja" teritorijā, saglabāšanu.
Minētā ozolu rinda ir tiešā Rail Baltica projekta trases tvērumā un atrodas atsavināmajā daļā. Koku saglabāšana iespējama gadījumā, ja pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas darbu noslēgšanās tiks konstatēts, ka koki atrodas Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā.
-         Par seno ozolu un arī citu koku novērtēšanu un ar to zaudēšanu radīto materiālo vērtību kompensēšanu, ievērojot šo ozolu kultūrvēsturisko, ainavisko un kokmateriālu vērtību un arī morālā kaitējuma nodarīšanu, tai skaitā ieceres – izveidot atpūtas zonu Salacgrīvas tūristiem un izbūvēt kempinga ciematiņu ekotūrisma attīstībai – īstenošanas neiespējamību un saistībā ar šāda biznesa idejas plānošanu veikto izdevumu un laika kompensēšanu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 23. pantu nekustamais īpašums ir novērtējams atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsāktajai nekustamā īpašuma izmantošanai tā apsekošanas dienā, ievērojot apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas, ja Īpašnieks ir veicis darbības šo iespēju izmantošanai. Nosakot Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas vērtību, tiek ņemtas vērā visas ar Nekustamo īpašumu nesaraujami saistītās blakus lietas, tostarp apstādījumi, koki, krūmi, labiekārtojuma elementi u.c. faktori, kas var ietekmēt Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas vērtību. Atbilstoši normai būtu vērtējama Nekustamā īpašuma labiekārtojuma iecere, ja dokumentālie pierādījumi apliecinātu tās izstrādes uzsākšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Civillikuma 1635. panta pirmās un otrās daļas regulējumu morālais kaitējums personai tiek nodarīts ar tiesību aizskārumu, tas ir, ar neatļautu darbību. Ar morālo kaitējumu jāsaprot fiziskas vai garīgas ciešanas, kas izraisītas ar neatļautas darbības rezultātā nodarītu cietušā nemantisko tiesību vai nemantisko labumu aizskārumu. Savukārt Institūcija, rīkojoties Atsavināšanas likuma un uz tā pamata izdoto saistošo normatīvo aktu kārtībā, nodrošina caurskatāmu, efektīvu un taisnīgu kārtību, kādā privātpersonas nekustamais īpašums atsavināms sabiedrības vajadzībām, un ar to personai netiek nodarīts tiesību aizskārums.
Par lūgumu Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas un tā sastāvā esošo augļu koku aizsardzībai no gaisa piesārņojuma un trokšņiem sastādīt liela izmēra skujkokus (egles vai priedes).
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 21. pantu Nekustamā īpašuma bijušajam īpašniekam nosakāma atlīdzība, kas nodrošina tādu mantisko stāvokli, kas ir līdzvērtīgs viņa iepriekšējam mantiskajam stāvoklim. Līdz ar to nav apmierināmi prasījumi par uzlabojumiem Nekustamā īpašuma sastāvā, kas nav saistīti ar faktisku nepieciešamību Nekustamā īpašuma nepārtrauktas izmantošanas iespējamībai vai citu neērtību novēršanai, kas ir radītas ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas labiekārtošana atbilstoši Īpašnieka interesēm var tikt nodrošināta, izmantojot par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu noteikto atlīdzību.  

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 26. septembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par sabiedrības vajadzībām – projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma "Gundegas 2" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040130) sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 daļu 0,6143 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavotajā vērtējumā noteiktai kopējai summai 12 557,25 EUR (divpadsmit tūkstoši pieci simti piecdesmit septiņi euro, 25 centi), ko veido:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 atsavināmās daļas 0,6143 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) tirgus vērtība - 10 443,10 EUR jeb 1,70 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
- uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 atsavināmās daļas 0,6143 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) augošo koku tirgus vērtība - 1361,16 EUR;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 atlikušās (neatsavināmās) daļas 1,0757 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) vērtības samazinājums 752,99 EUR jeb 0,07 EUR par zemes kvadrātmetru.

Komisija noteica, ka atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību un vērtības samazinājuma zemes kvadrātmetra vērtību, kā arī atbilstoši koku skaitam aktualizējot koku tirgus vērtību, ja zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies atsavināmās un/vai arī atlikušās (neatsavināmās) daļas platība.

2024. gada 25. septembrī Institūcijā saņemta Īpašnieka piekrišana Komisijas apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 17. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3576 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 12 557,25 EUR. 
Noraidīti Īpašnieka prasījumi:
1. Par ainaviskuma zaudēšanu un morālā kaitējuma nodarīšanu saistībā ar seno ozolu un arī citu koku atsavināšanu – Īpašnieka minētā ozolu rinda ir tiešā Rail Baltica projekta trases tvērumā un atrodas atsavināmajā daļā. Koku saglabāšana daļēji iespējama gadījumā, ja pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas darbu noslēgšanās tiks konstatēts, ka atsevišķi koki atrodas Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā.
Atbilstoši Satiksmes ministrijas uzdevumā 2015. gada 2. novembrī zvērinātu advokātu biroja "BORENIUS" sagatavotajā Galaziņojumā "Taisnīgas atlīdzības noteikšana par nekustamajiem īpašumiem, kas nepieciešami un atsavināmi sabiedrības vajadzībām, un par zaudējumiem īpašumiem, kas ir netieši skarti un kam radušies saimnieciskās darbības ierobežojumi vai netiešie zaudējumi transporta infrastruktūras projekta īstenošanas rezultātā" (75. lapā) sniegtajam skaidrojumam - Latvijas normatīvie akti neparedz personai tiesības prasīt atlīdzinājumu par nekustamā īpašuma vērtības krišanos, ko rada izmaiņas apkārtējā ainavā. Tieši pretēji – Latvijas administratīvo tiesu praksē ir atzīts, ka tas, ka dzīvojamā māja atradās klusā, nepiesārņotā vietā ar nelielu transporta plūsmu, kā arī apkārt līdz šim bija ne pārāk urbāniska vide, nenozīmē, ka blakus esošie zemesgabali nevarētu tikt apbūvēti. Neviena persona, kuras īpašumam blakus atrodas brīvi, neapbūvēti zemesgabali, nevar paļauties, ka blakus esošie brīvie zemesgabali paliks neapbūvēti. Personai ir jārēķinās, ka arī blakus esošā īpašuma īpašniekam ir tādas pašas tiesības izmantot savu īpašumu, arī apbūvēt.
Saskaņā ar Civillikuma 1635. panta pirmās un otrās daļas regulējumu morālais kaitējums personai tiek nodarīts ar tiesību aizskārumu, tas ir, ar neatļautu darbību. Ar morālo kaitējumu jāsaprot fiziskas vai garīgas ciešanas, kas izraisītas ar neatļautas darbības rezultātā nodarītu cietušā nemantisko tiesību vai nemantisko labumu aizskārumu. Savukārt Sabiedrība, rīkojoties Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) un uz tā pamata izdoto saistošo normatīvo aktu kārtībā, nodrošina caurskatāmu, efektīvu un taisnīgu kārtību, kādā privātpersonas nekustamais īpašums atsavināms sabiedrības vajadzībām, un ar to personai netiek nodarīts tiesību aizskārums.
2. Par ieceres – izveidot atpūtas zonu Salacgrīvas tūristiem un izbūvēt kempinga ciematiņu ekotūrisma attīstībai – īstenošanas zaudēšanu un saistībā ar šāda biznesa idejas plānošanu veikto izdevumu un laika kompensēšanu - Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 23. pantu nekustamais īpašums ir novērtējams atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsāktajai nekustamā īpašuma izmantošanai tā apsekošanas dienā, ievērojot apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas, ja Nekustamā īpašuma īpašnieks ir veicis darbības šo iespēju izmantošanai. Nosakot Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas vērtību, tiek ņemtas vērā visas ar Nekustamo īpašumu nesaraujami saistītās blakus lietas, tostarp apstādījumi, koki, krūmi, labiekārtojuma elementi u.c. faktori, kas var ietekmēt Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas vērtību. Atbilstoši normai būtu vērtējama Nekustamā īpašuma labiekārtojuma iecere, ja dokumentālie pierādījumi apliecinātu tās izstrādes uzsākšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Sabiedrībā nav saņemti pierādījumi par apbūves un labiekārtojuma darbu ieceres vajadzībām izstrādātajiem dokumentiem, to saskaņošanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un ari citu darbību izpildi. 
3. Par liela izmēra skujkoku (egles vai priedes) sastādīšanu Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas un tā sastāvā esošo augļu koku aizsardzībai no gaisa piesārņojuma un trokšņiem - Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 21. pantu Nekustamā īpašuma bijušajam īpašniekam nosakāma atlīdzība, kas nodrošina tādu mantisko stāvokli, kas ir līdzvērtīgs viņa iepriekšējam mantiskajam stāvoklim. Līdz ar to nav apmierināmi prasījumi par uzlabojumiem Nekustamā īpašuma sastāvā, kas nav saistīti ar faktisku nepieciešamību Nekustamā īpašuma nepārtrauktas izmantošanas iespējamībai vai citu neērtību novēršanai, kas ir radītas ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas labiekārtošana atbilstoši īpašnieka interesēm var tikt nodrošināta, izmantojot par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu noteikto atlīdzību.
 
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Gundegas 2" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040130) sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040130 daļas 0,6143 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas) – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojums projekts tiešā veidā ietekmē privātpersonu – Īpašnieku, no kura tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk