Anotācija (ex-ante)

24-TA-446: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akts sagatavots, izpildot likuma “Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā”, kas pieņemts 2023. gada 9. novembrī un stāsies spēkā 2024. gada 1. jūlijā, prasības, kas noteic, ka Fizisko personu reģistrā iekļaus un aktualizēs ziņas par Latvijas Republikā reģistrētajām un izbeigtajām partnerībām un ziņas par ģimenes tiesiskajām attiecībām, kas konstatētas ar tiesas nolēmumu, kurš pieņemts par pieteikumu, kas iesniegts tiesā līdz 2024. gada 30. jūnijam.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt precīzu Fizisko personu reģistrā iekļaujamo un aktualizējamo ziņu apjomu par Latvijas Republikā reģistrētajām un izbeigtajām partnerībām un par ģimenes tiesiskajām attiecībām, kas konstatētas ar tiesas nolēmumu, kurš pieņemts par pieteikumu, kas iesniegts tiesā līdz 2024. gada 30. jūnijam.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
2024.gada 1.jūlijā stājas spēkā grozījumi Fizisko personu reģistra likumā, kas paredz ziņu iekļaušanu Fizisko personu reģistrā par Latvijā notikušo partnerības reģistrāciju vai izbeigšanu vai tiesas nolēmumu par ģimenes tiesisko attiecību konstatēšanu. Tādēļ ir jāveic grozījumi pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos, kas paredz iekļaujamo ziņu apjomu Fizisko personu reģistrā un tiesiskās kārtības nodrošināšanai šiem noteikumiem nosakāms tāds pats spēkā stāšanās termiņš kā likumam. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu noteic Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmā daļa, kur ir noteiktas Fizisko personu reģistrā iekļaujamo un aktualizējamo ziņu grupas. Likuma “Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā”, kas pieņemts 2023. gada 9. novembrī, 4. pants paredz, ka, sākot ar 2024. gada 1. jūliju, Fizisko personu reģistrā tiks iekļautas un aktualizētas ziņas par partnerību un tās izbeigšanu. Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu" (turpmāk – noteikumi) noteikts detalizēts Fizisko personu reģistrā iekļaujamo un aktualizējamo datu apjoms par katru Fizisko personu reģistra datu grupu. Šobrīd noteikumi nenosaka detalizētu informācijas apjomu, kas būs iekļaujams un aktualizējams par partnerības reģistrāciju vai tās izbeigšanu.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma “Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā”, kas pieņemts 2023. gada 9. novembrī, 4. pants paredz, ka, sākot ar 2024. gada 1. jūliju, Fizisko personu reģistrā tiks iekļautas un aktualizētas ziņas par partnerību un tās izbeigšanu. Šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumi Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu", kas nosaka detalizēti Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu, neparedz ziņu iekļaušanu par partnerības reģistrēšanu, izbeigšanu un partneri.
Risinājuma apraksts

         Noteikumu projekta 1. punkts paredz noteikt, ka Fizisko personu reģistrā par reģistrēto vai izbeigto partnerību iekļaus un aktualizēs ziņas par partneri (vārds, uzvārds, personas kods). Minētais informācijas apjoms iekļaujams un aktualizējams par partneri, lai viennozīmīgi identificētu personu Fizisko personu reģistrā. Norādāms, ka viennozīmīgi personu Fizisko personu reģistrā ir iespējams identificēt pēc personai piešķirtā personas koda. Tādējādi, lai Fizisko personu reģistrā  varētu  viennozīmīgi identificēt personas partneri, un personas varētu īstenot tām paredzētās tiesības un pienākumus, piemēram, pakalpojuma saņemšanu, tad ir svarīgi Fizisko personu reģistrā par personas partneri norādīt vārdu, uzvārdu un personas kodu.
          Saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 5. un 7. panta nosacījumiem, Fizisko personu reģistrā iekļauj un aktualizē ziņas, pamatojoties uz iesniegtajiem dokumentiem, kas pamato iekļaujamo vai aktualizējamo ziņu patiesumu. Līdz ar to, noteikumu projekta 1. punkts paredz noteikt, ka par partnerības reģistrēšanu vai izbeigšanu Fizisko personu reģistrā tiks iekļautas un aktualizētas ziņas par dokumentu, kas apliecina partnerības reģistrēšanu, izbeigšanu. Kā arī Fizisko personu reģistrā tiks uzkrātas ziņas par iestādi vai amatpersonu, kas izdeva partnerības reģistrācijas vai izbeigšanas dokumentu.
 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma  redakcijā, kas stāsies spēkā 2024. gada 1. jūlijā, pārejas noteikumu 8. punktu pēc personas lūguma Fizisko personu reģistrā tiks aktualizētas ziņas par partnerību, kas atzīta, balstoties uz  ģimenes tiesiskajām attiecībām, kas konstatētas ar tiesas nolēmumu, kurš pieņemts par pieteikumu, kas iesniegts tiesā līdz 2024. gada 30. jūnijam. Pēc šo ziņu aktualizēšanas Fizisko personu reģistrā ģimenes tiesiskās attiecības, kas konstatētas ar tiesas nolēmumu, tiks pielīdzināmas personu partnerībai, kas nodibināta ar notariālu aktu.

 
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka Fizisko personu reģistra likums paredz, ka ziņas par ģimenes tiesisko attiecību atzīšanu ar tiesas nolēmumu ir pielīdzināmas personu partnerībai, kas nodibināta ar notariālu aktu, tad noteikumu projekta ietvaros ir paredzēts, ka Fizisko personu reģistrā tiks aktualizētas arī ziņas par personas reģistrēto partnerību, kas noteikta, balstoties uz Latvijas tiesā atzītajām ģimenes tiesiskajām attiecībām . Noteikumu projekta punkts paredz, ka Fizisko personu reģistrā norāda informāciju par minēto ziņu apliecinošu dokumentu, kas ietver sevī gan notariālo aktu, gan tiesas lēmumu/spriedumu tiem gadījumiem, kad partnerība tiek aktualizēta Fizisko personu reģistrā, pamatojoties uz Latvijas tiesas spriedumu par ģimenes tiesisko attiecību atzīšanu. Šajos gadījumos ziņas tiks iekļautas noteikumu 19.1punktā paredzētajā apjomā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projekts skars personas, kuras Latvijā reģistrēs vai izbeigs partnerību.
Ietekmes apraksts
Ziņas par reģistrēto vai izbeigto partnerību tiks iekļautas un aktualizētas Fizisko personu reģistrā, tādējādi nodrošinot Fizisko personu reģistra datu pilnību un atbilstību faktiskajai situācijai.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
113 256
0
34 858
0
13 465
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
113 256
0
34 858
0
13 465
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
113 256
0
34 858
0
13 465
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
113 256
0
34 858
0
13 465
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdē nolemto (protokols Nr.47, 43.§ “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam” 2.punkts) (23-TA-2414)), lai īstenotu nepieciešamās izmaiņas Fizisko personu reģistrā, valsts budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” prioritārajam pasākumam “Likumprojektu pakotne reģistrētās partnerības jautājumā (ziņu aktualizēšana Fizisko personu reģistrā par reģistrētu partnerību un konstatētajām ģimenes tiesiskajām attiecībām)” piešķirts finansējums 2024. gadā 113 256 euro apmērā, 2025. gadā 34 858 euro apmērā, 2026. gadā un turpmāk 13 465 euro apmērā.
          Aprēķins Fizisko personu reģistra funkcionalitātes pielāgošanai jaunas datu grupas ievadei ir norādīts likuma “Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā”, kas pieņemts 2023. gada 9. novembrī, sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
          Tādējādi noteikumu projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” 2024. gadam un turpmākajiem gadiem šim mērķim piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/43110ca5-2ca2-498a-b446-5d5d7badeaac

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zvērinātu notāru padome
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks papildināta Fizisko personu reģistra funkcionalitāte, paredzot ziņu par partnerības reģistrēšanu vai izbeigšanu iekļaušanu, aktualizēšanu Fizisko personu reģistrā.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Iekļaujot un aktualizējot Fizisko personu reģistrā datus par partneri vai partnerības reģistrāciju, izbeigšanu, tiks apstrādāti personas dati minimālā apjomā, tikai tik daudz, cik nepieciešams, lai nodrošinātu Fizisko personu reģistra likumā noteiktā īstenošanu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi