Anotācija (ex-ante)

23-TA-23: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts „Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā” (turpmāk - likumprojekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija protokola Nr.51 101.§ 2. punktā doto uzdevumu Ekonomikas ministrijai izstrādāt un līdz 2021. gada 30. novembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu prioritāro investīciju projektu "Zaļā koridora" pastāvīgajam regulējumam, kas rada tiesisko ietvaru uzņēmējdarbības atbalstam prioritārajos sektoros un regulatīvo smilškastu izveidei, kā arī prioritāro projektu atbalsta (t.i., prioritāra apkalpošanas kārtība) izstrādei.    

Likumprojektā paredzēts dzēst deleģējumu Ministru kabinetam noteikt prioritāro investīciju projektu sektorus un citus ar šo nosacījumu saistītus aspektus no Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma, tā kā tas tiek pārcelts uz
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojektu, kas tieši attieksies uz atbalsta piešķiršanu prioritāro projektu īstenošanai. Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumprojektā ir nepieciešams, lai nodrošinātu normu caurspīdīguma ievērošanu un to nedublēšanos. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir novērst Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojektā iekļauto normu dublēšanos, kas attiecas uz nosacījumiem par prioritāro projektu sektoriem, komersantu kvalifikācijas kritērijiem, projektu apstiprināšanas kārtību un valsts pārvaldes sniedzamajiem pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošais 2020. gada 10. jūnija Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likums, kura 59. panta otrā daļa ietver deleģējumu Ministru kabinetam noteikt prioritāro investīciju projektu sektorus, ir zaudējis savu līdzšinējo nozīmi, jo paralēli tiek izstrādāts jauns likums, uz kuru ir paredzēts pārcelt attiecīgo deleģējumu, kas konkrēti attieksies uz standartu piemērošanu prioritāriem projektiem. 
Ar Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojektu tiek noteikts, ka Ministru kabinets nosaka sektorus, kas tiek definēti saskaņā ar viedās specializācijas jomām un Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm un kuros paredzēts īstenot prioritāro investīciju projektus. Sekojoši tiek noteikts, ka Ministru kabinets nosaka komersantu kvalifikācijas kritērijus, investīciju projektu apstiprināšanas kārtību, valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo pakalpojumu sarakstu, kā arī nosaka gadījumus, kad uz prioritāro investīciju  projektiem attiecināmā pakalpojumu sniegšana tiek nodrošināta prioritārā kārtībā un termiņā. 
Jaunais regulējums Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likumprojekts veido priekšnoteikumus, lai būtu iespējams palielināt ilgtspējīgu un sociāli atbildīgu investīciju piesaisti prioritārajos sektoros. Realizējot šo mērķi, tiks sekmēta Latvijas tautsaimniecības re-industrializācija un produktivitātes kāpināšana, kā arī resursefektīvas, oglekļa mazietilpīgas un konkurētspējīgas tautsaimniecības attīstība, visbeidzot tiks veicināta ieguldījumu veikšana viedās specializācijas jomās. 
Ar tiesību aktu "Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumprojektā" tiek veikts grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā, lai pārceltu spēkā esošo deleģējumu Ministru kabinetam par atbalsta sniegšanu prioritāro investīciju projektiem paātrinātā kārtībā un termiņā uz jauno Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojektu. Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumprojektā nodrošinās, ka šajā likumprojektā tiks ievērots atbilstošs juridiskās tehnikas lietojums, normu skaidrība un tiks novērsta normu dublēšanās. 
Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu", kas tika izstrādāti ar mērķi piemērot konkrētus nosacījumus komersantiem prioritāro investīciju projektu īstenošanai līdz ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59. panta otrās daļas izslēgšanu zaudēs spēku saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu, kas noteic, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījuma Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā rezultātā uz Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojekta regulējumu tiks pārcelts Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā ietvertais deleģējums Ministru kabinetam noteikt prioritāro investīciju projektu sektorus un citus ar tiem saistītos nosacījumus. Tādējādi šis deleģējums regulējumā par Covid-19 izplatības seku pārvarēšanu turpmāk zaudē savu aktualitāti un līdzšinējo pielietojumu. Lai veicinātu ieguldījumus viedās specializācijas jomās un ar tām saistītajos sektoros, kā arī noteiktu standartus prioritāro investīciju projektiem, vēlams, lai visi uz prioritāro investīciju projektu apkalpošanu attiecināmie nosacījumi tiktu ietverti vienā specifiski tiem paredzētā likumā.  
Uzņēmējus apvienojošās organizācijas kā, piemēram, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) un Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) ir norādījušas uz lēnu investīciju projektu virzību un lēnu dažādu ar to saistītu saskaņojumu apstiprināšanu valsts un pašvaldību iestādēs. Apjomīgu investīciju projektu īstenošana nereti aizņem 2-3 gadus. 
Ņemot vērā, ka daļai uzņēmēju investīciju projektu īstenošana tika plānota vairākos gados un tās šobrīd nav apguvušas visu valsts aizdevumu pilnā apmērā, jo Covid-19 izraisīto seku rezultātā, kā arī Krievijas Federācijas uzsāktās karadarbības Ukrainā ietekmē, uz laiku daļa no plānotajiem darbiem ir apturēta vai notiek ierobežotā apjomā, kas liedz plānotos darbu pabeigt noteiktajā termiņā, ir nepieciešams pilnveidots valsts atbalsta mehānisms, lai nodrošinātu uzsākto investīciju projektu sekmīgu pabeigšanu, kā arī jaunu investīciju projektu uzsākšanu.
Lai veicinātu prioritāro investīciju projektu veiksmīgu virzību un pabeigšanu, kas sekmēs ekonomikas atveseļošanos un turpmāku izaugsmi, radot konkurētspējīgu vidi investīciju ieplūšanai ekonomikā, nepieciešams izstrādāt jaunu, uzņēmējus atbalstošu, regulējumu. Tika atbalstīta “Zaļā koridora” iniciatīvas ieviešana, kuras pamatmērķis ir radīt administratīvos atvieglojumus vērienīgiem prioritārajiem projektiem. Visi uz “Zaļo koridoru” attiecināmie nosacījumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu tiks iekļauti Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojektā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pareizu juridiskās tehnikas lietojumu, normu sakārtotību un nedublēšanos, tiks izdarīti grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā, dzēšot tā 59. pantu. Attiecīgais minētā pantā iekļautais deleģējums tiek pārcelts uz Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojektu, lai panāktu to, ka visi nosacījumi, kas attiecas uz atbalsta sniegšanu prioritāro investīciju projektiem, tiktu apvienoti vienā regulējumā. 
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojekta regulējums pozitīvi ietekmēs Latvijas konkurētspēju piesaistīt ārvalstu tiešās investīcijas, kā arī veicinās Latvijas tautsaimniecības re-industrializāciju un produktivitāti. 
Papildu norādāms, ka Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumprojekta (24-TA-66) pārejas noteikumi paredz, ka līdz jauno Ministru kabineta noteikumu izdošanai tiek piemēroti Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 “Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

n/a
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts veicinās to, ka tiks atvieglota informācijas meklēšana par visiem uz prioritāro investīciju projektu apkalpošanu attiecināmajiem nosacījumiem un prasībām, kas tiks apvienoti vienā likumā nevis iekļauti vairākos atsevišķos regulējumos, kā tas bija līdz šim. Rezultātā visa saistošā informācija par prioritāro investīciju projektiem tiks apkopota vienā konkrēti šim mērķim paredzētā regulējumā, un sabiedrības mērķgrupas tiesības, pienākumi vai veicamās darbības šī likumprojekta grozījumu ietekmē nemainīsies.


 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likumprojekts

Pamatojums un apraksts
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likumprojekts (21-TA-1164) ir nepieciešams, lai radītu tiesisko ietvaru uzņēmējdarbības atbalstam prioritārajos sektoros, inovāciju zonu un “regulējuma smilškastu” izveidei, kā arī noteiktu atbalstu projektu izstrādei prioritāro investīciju projekta statusa ieguvējiem, paredzot nodrošināt valsts pārvaldes pakalpojumus paātrinātā kārtībā un termiņā.
Likumprojekts izstrādāts, balstoties uz Latvijas attīstības plānošanas dokumentos - Latvijas nacionālās attīstības plānā 2021.-2027. gadam un Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam izvirzītajām prioritātēm un mērķiem Latvijas tautsaimniecības transformācijai un re-industrializācijai.
Likumprojekts nosaka standartus tādiem investīciju projektiem, kas ir uzskatāmi par prioritāriem, kritērijos ietverot arī Eiropas Savienības vispārīgās attīstības prioritātes, kā sociāli atbildīgu un ilgtspējīgu ieguldījumu princips un atbilstība “Eiropas Zaļā kursa” mērķiem. Tajā ir noteikti prioritāro ieguldījumu galvenie virzieni, atbilstoši kuriem projekts var kvalificēties kā prioritāro investīciju projekts. Likumprojekts sniegs atbalstu inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā, radīs priekšnoteikumus ieguldījumu palielināšanai viedās specializācijas jeb RIS3 jomās, tādējādi veicinot Latvijas tautsaimniecības transformāciju uz zināšanu ietilpīgu un augstas pievienotās vērtības jomu virzītu ekonomiku.
Pēc Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likumprojekta pieņemšanas vēl būs spēkā esošais prioritāro investīciju projektu apkalpošanas kārtības regulējums – Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 “Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu”, kurus būs nepieciešams izdot no jauna, jo Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likumprojekta pārejas noteikumi paredz, ka līdz jauno Ministru kabineta noteikumu izdošanai tiek piemēroti Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 “Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

Likumprojekts tiks virzīts uz izskatīšanu Ministru kabineta sēdē vienlaikus ar Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likumprojektu.
 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav 
 

6.4. Cita informācija

Tiesību akta projekts nemaina sabiedrības tiesības un pienākumus, nerada jaunas saistības un izmaksas, tāpēc sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Valsts kanceleja

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi