Anotācija (ex-ante)

22-TA-1235: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 1 "Kārtība, kādā publiska persona pasūta pētījumus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši likuma «Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma» 9.2 pantā dotajam pilnvarojumam, ir izdoti Ministru kabineta 2013.gada 3. janvāra noteikumi Nr.1.” Kārtība, kādā publiska persona pasūta pētījumus” (turpmāk - Noteikumi) 
Noteikumu izdošanas vispārīgais mērķis ir veicināt sadarbības koordināciju starp valsts pārvaldi, plānošanas reģioniem un pašvaldībām pētījumu plānošanā un pasūtīšanā, uzlabot pasūtīto pētījumu sagatavošanas un vadības kvalitāti, pētījumu pieejamību, kā arī nodrošināt atbalstu pētniecību veicinošas vides veidošanai. Tāpat tiesiskā regulējuma izstrādes pamats saistīts ar nepieciešamību samazināt iespējamību, ka valsts institūciju pasūtīto pētījumu tēmas dublējas, kā arī ar tiesiskā regulējuma palīdzību veicināt to, ka pētījuma pasūtītājs ar pētījuma izstrādātāju savstarpēji sadarbojas pētījuma izstrādes gaitā, piesaistot visas ieinteresētās puses, lai gala rezultātā pētījums būtu kvalitatīvs un atbilstošs pētījuma pasūtītāja vajadzībām. Visbeidzot tiesiskā regulējuma mērķis ir ieviest noteiktu kārtību pētījumu pasūtīšanā, tādējādi tiesiskais regulējums netieši nosaka un veicina pētījuma izstrādes kvalitāti.

Lai nodrošinātu augstāk minētā mērķa sasniegšanu un informācijas par pētījumiem pieejamību vienkopus gan publiskām personām, gan sabiedrībai, ir izstrādāta un tiek administrēta pētījumu un publikāciju datubāze (turpmāk - datubāze.)
Minētās datubāzes administrētājs ir Pārresoru koordinācijas centrs (turpmāk - PKC) 

Lai nodrošinātu valsts pārvaldes sadarbības koordināciju par pētījumiem to plānošanā un pasūtīšanā, PKC reizi gadā publiskām personām aktualizē pētījumu gala versijas nodošanas un informācijas par plānotajiem pētījumiem iesniegšanu, nosūtot tām elektronisku vēstuli ar lūgumu aktualizēt un iesniegt nepieciešamo informāciju.

Publisko personu iesniegtā informācija par pētījumiem, kā arī tā informācija, kas tiek precizēta gada ietvaros, tiek ievadīta / administrēta datubāzē no PKC puses. Proti, tiek dublētas informācijas apmaiņas darbības par pētījumiem gan no publisko personu, gan PKC puses, kas ir novēršams, pilnveidojot informācijas nodošanas mehānismu, izmantojot elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Turklāt atbilstoši Noteikumu 11.punktam, tieši pētījuma pasūtītājs ir atbildīgs par iesniegtās informācijas pareizību un savlaicīgu informācijas atjaunošanu, kur savukārt PKC šīs informācijas aprites procesā veic tikai datu ievadīšanas funkciju.

Tāpat Noteikumu regulējumā ir veiktas atsauces uz citu tiesību aktu normām, kas šobrīd ir grozītas (Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" regulējums par  politikas jomām) un  zaudējušas spēku vai tiek dublētas (Publisko iepirkumu likuma regulējums), tāpēc ir nepieciešams veikt grozījumus.

Datubāzes tehniskais risinājums tiks nodrošināts PKC pamatbudžeta ietvaros, tāpat tiks nodrošināta identificēto lietotāju  autentifikācija noteiktu darbību veikšanai datubāzē, izmantojot institūciju rīcībā jau esošos tehnoloģiskos risinājumus un autorizācija noteiktu darbību veikšanai datubāzē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai pilnveidotu Noteikumos noteiktā vispārīgā mērķa sasniegšanu, izslēdzot no Noteikumiem tiesību normas, kas ir zaudējušas spēku, kā arī precizējot prasības, kas sekmē kvalitatīvu pētījumu vadīšanu katrā individuālā pētījumu plānošanas un uzraudzīšanas gadījumā. 
Spēkā stāšanās termiņš
02.01.2023.
Pamatojums
Spēkā esošais Noteikumu regulējums veido un ietver šādus izaicinājumus:
1) birokrātiskais slogs, kas veidojas no informācijas pārsūtīšanas institūcijām;
2) atsauces uz grozītām vai spēku zaudējušām citu tiesību aktu normām un citu tiesību aktu normu dublēšana.
Turklāt datubāzes tehniskais risinājums ir novecojis, kas ir iemesls tās neizmantošanai politikas plānošanā vai sabiedrības informēšanai par publiskas personas veiktajiem pētījumiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu regulējums publiskām personām nosaka informācijas par plānotajiem pētījumiem un pētījumu gala versiju iesniegšanas kārtību PKC, kā arī nosaka sabiedrības informēšanas kārtību par pētījumu gala versijām.

PKC datubāzē veic šādas informācijas administrēšanu:
1) informācijas par publiskas personas plānotajiem pētījumiem ievadi datubāzē;
2) plānoto pētījumu tēmu dublēšanās risku novērtēšanu;
3) sabiedrības par publisko personu veiktajiem pētījumiem informēšanu, tos ievietojot datubāzē.

Noteikumu  regulējums satur spēku zaudējušas PIL normas par pētījuma pasūtījuma līgumcenas vērtībām, kā rezultātā pētījuma pasūtītājam nav tiesiskās skaidrības, kuros gadījumos pētījumu vadīšanā, ievērojot pakalpojuma iepirkuma robežcenu, ir nosakāmas papildu prasības, lai sekmētu pētījuma kvalitatīvu izstrādi.

Tāpat Noteikumu regulējumā tiek dublētas PIL prasības (Noteikumu 22.2. apakšpunkts, 23. un 24. punkts), kas jaunu PIL grozījumu gadījumā, var apgrūtināt šo Noteikumu ievērošanu.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1a PKC veic iesūtītās informācijas administrēšanu datubāzē atbilstoši Noteikumu 10., 14., 16., 17., 19., 27. un 28. punktos noteiktajam. Lai novērstu informācijas apmaiņas slogu starp resoriem, ir nepieciešams pilnveidot informācijas nodošanas mehānismu, izmantojot kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus.
Risinājuma apraksts
1b Grozījumi nosaka, ka informācijas par plānotajiem pētījumiem ievadi, pētījumu nodevumu augšupielādi un citas saistītās informācijas ievadi datubāzē veic autorizēti  lietotāji - valsts institūcijas amatpersona, darbinieks vai cita persona, kurām ir piešķirtas piekļuves tiesības, izmantojot kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus (Grozījumu 1.1, 1.8., 1.9., 1.10., 1.12. un 1.19. punkts).

Publiska persona varēs noteikt vairākus autorizētos lietotājus. Autorizēto lietotāju atsaukšana būs iespējama, par to paziņojot PKC.

Grozījumu 1.1. punktā noteiktās prasības par kvalificētu elektroniskās identifikācijas līdzekļu izmantošanu tiks izpildītas izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošo Vienotās pieteikšanās moduli (turpmāk - VPM).
VPM integrācija datubāzē nodrošinās  lietotāju identifikāciju un autentifikāciju.

Tāpat tiek precizēta kārtība, lai novērstu plānoto pētījumu tēmu vai tajos iekļauto uzdevumu dublēšanos, proti, PKC noteiktā periodā informēs par to autorizētos lietotājus datubāzes vidē (Grozījumu 1.11.apakšpunkts).  
 
Problēmas apraksts
2a Noteikumu 2. punkts neparedz tādu pētījumu nodevumu datubāzē, kuru veic pati publiskā persona, kā arī neparedz pētījumu nodevumus, kas īstenoti publiskas personas uzdevumā. Turklāt, ievērojot publisko personu vēlmi datubāzē ievietot arī pētījumus, kuru pati publiska persona ir veikusi (bez pētījuma pasūtījuma), nepieciešami grozījumi Noteikumos. 
Risinājuma apraksts
2b Precizēts Noteikumu 2.punkts (Grozījumu 1.2.apakšpunkts) un izveidots jauns Noteikumu 21 punkts (Grozījumu 1.3. apakšpunkts), kas skaidro pētījuma nodevuma puses. Savukārt, ievērojot publisko personu vēlmi datubāzē ievadīt arī tādus pētījumus, kurus veikusi pati publiskā persona, precizēts Noteikumu 9. punkts (Grozījumu 1.6. apakšpunkts). 
Grozījuma 1.3. apakšpunkts skaidro atšķirīgu pētījuma vai tā daļas ierosinātāju, kas nav pētījuma pasūtītājs, kā rezultātā arī šāds pētījums ir iekļaujams datubāzē, proti, ja publiska persona ierosina pētījuma izpildi valsts kapitālsabiedrībai, tad šāds pētījums arī ir iekļaujams datubāzē, atbilstoši normatīvajā regulējumā iekļautajiem nosacījumiem.
Problēmas apraksts
3a Noteikumi nosaka, ka publiska persona par attiecīgajā gadā plānotajiem pētījumiem sniedz informāciju PKC atbilstoši Noteikumu 1. pielikumā noteiktās informācijas veidlapai. PKC minēto informāciju ievada datubāzē (Noteikumu 14. un 17. punkts). Tāpat Noteikumi nosaka, ka pētījuma pasūtītājs pētījuma gala versiju nosūta PKC, tā augšupielādēšanai datubāzē (Noteikumu 27. un 28. punkts). Minētās informācijas aprites slogs starp resoriem ir mazināms, izmantojot tehnoloģiskus datubāzes uzlabojumus.
Risinājuma apraksts
3b Lai mazinātu informācijas apmaiņas slogu starp resoriem, Noteikumu 14., 17., 27. un 28. punktos tiek precizēta  informācijas apmaiņas kārtība (Grozījumu 1.10., 1.11., 1.12., 1.19. un 1.20 apakšpunkts). Turpmāk datubāzes autorizētie lietotāji datubāzē ievadīs šādu informāciju par attiecīgajā gadā plānotajiem pētījumiem (Noteikumu 1. pielikums tiek svītrots):
- pētījuma pasūtītājs (iestādes nosaukums),
- pētījuma nosaukums,
- pētījuma mērķis un uzdevumi,
- pētījuma klasifikācija,
- plānotie pētījuma rezultāti un to izmantošana,
- par pētījuma pasūtīšanu atbildīgais darbinieks vai amatpersona (amats, vārds, uzvārds), 
- prognozētais pētījuma īstenošanas laiks, izpildes termiņš.

PKC, izmantojot datubāzes IT risinājumus, attiecīgajā gadā informāciju apkopos un nosūtīts datu sniedzējiem (autorizētiem lietotājiem) izvērtēšanai par plānoto pētījumu tēmu un uzdevumu iespējamo dublēšanos (Grozījumu 1.11. apakšpunkts)

Lai novērstu plānoto pētījumu tēmu dublēšanās riskus, PKC veiks datubāzes ģenerētā tabulā ierakstu par riskiem, ja tiks konstatēta pētījuma tēmu vai uzdevumu dublēšanās, un apkopotā informācija tiks nosūtīta publisko personu autorizētiem lietotājiem, kurām atbilstoši Noteikumu 17. punktā noteiktajam termiņam, mēneša laikā ir jāveic izmaiņas vai papildinājumi plānoto pētījumu ierakstos pēc Noteikumu 14.punktā (31.janvāris) noteiktā termiņa.

Savukārt pētījuma gala versiju  un ar to saistīto informāciju datubāzē ievadīs pētījuma pasūtītājs atbilstoši Noteikumu 3. pielikumam (Grozījumu 1.19. apakšpunkts), tā pārliecinoties par pētījuma izstrādes vadības nosacījumu ievērošanu, kas noteikti Noteikumu IV un V nodaļā.

Vienlaikus, lai sekmētu informācijas par pētījumiem plašāku apriti, atvērto datu portālā tiks nodota šāda informācija: pētījuma nosaukums,  finansējuma apjoms, publikācijas laiks, plānotais publikācijas laiks, pētījuma izpildītājs (autors), pētījuma pasūtītājs.
 
Problēmas apraksts
4a Noteikumu 6.2.apakšpunkta regulējums satur spēku zaudējušu PIL normu.
Risinājuma apraksts
4b Precizēta PIL norma par pētniecības un izstrādes pakalpojumiem, kuriem nepiemēro PIL prasības, tātad attiecīgajiem pētījumu pasūtījumiem nepiemēro arī Noteikumu II, III, IV un V nodaļās minētās prasības (Grozījumu 1.5. apakšpunkts)
Problēmas apraksts
5a Noteikumu 3.punkts ietver spēku zaudējušas PIL normas par pētījuma pasūtījuma līgumcenas vērtībām, kā rezultātā pētījuma pasūtītājam nav tiesiskās skaidrības, kuros gadījumos pētījumu vadīšanā (Noteikumu 20. punkta ievērošanā) ir jānodrošina Noteikumu V. nodaļas prasības.
Risinājuma apraksts
5b Precizēts Noteikumu 3. punkts (Grozījumu 1.4. apakšpunkts)  atbilstoši aktuālajai PIL redakcijai par pasūtījuma līgumcenu robežvērtībām.
Problēmas apraksts
6a Noteikumu  22.2. apakšpunkts, 23. un 24. punkts dublē PIL regulējumu.
Risinājuma apraksts
6b Svītrotas no Noteikumu regulējuma PIL prasības, kas ir dublējošās - Grozījumu 1.15., 1.16. un 1.17. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
7a Nepieciešams precizēt pētījuma izstrādes procesā apzināmās informācijas saturu atbilstoši Noteikumu V. nodaļā noteiktajam.
 
Risinājuma apraksts
7b Grozījumu 1.14. - 1.24. apakšpunkti pētījuma pasūtītājam precizē pētījuma plānošanas un ieviešanas vadības nosacījumus, kas jāievēro pētījumu pakalpojuma iepirkumam, kura paredzamā līgumcena ir 10 000 euro vai lielāka, kā arī tiek svītrots Noteikumu 2.pielikums.

Noteikumi stāsies spēkā 2023. gada 2. janvārī, jo PKC ir jāizstrādā un jāievieš datubāzes tehniskais risinājums.
Problēmas apraksts
8a Nepieciešams precizēt pētījumu un publikācijas datu bāzes saīsinājumu.
Risinājuma apraksts
8b Grozījumu 1.7. apakšpunktā novērsta vairākkārtīga norāde par datubāzes saīsinājumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Grozījumi publiskām personām neparedz papildu slodzi pētījumu un ar tiem saistītās informācijas ievadīšanai datubāzē. Proti, līdz šim publiskas personas informāciju par pētījumiem iesniedza PKC ievadīšanai datubāzē, savukārt Grozījumos paredzētais risinājums nodrošinās, ka publiskas personas autorizēti lietotāji  veiks attiecīgās informācijas ievadi bez PKC starpniecības. Tāpat arī lietotāju autentifikācija ir paredzēta izmantojot Vienoto pieteikšanās moduli. Vienlaicīgi varētu būt pieaugoša slodze personālam, kas piešķirs publiskām personām autorizāciju noteiktu funkciju izpildei datubāzē.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās līdzdalības iznākumā netika saņemti komentāri.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunajam datubāzes risinājum būs ietekme uz valsts IKT attīstību, jo īpaši uz datu integrācijas drošību, izmantojot vienoto pieteikšanās moduli un iespēju iegūt datus par pētījumiem, izmantojot atvērtos datus.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi