Anotācija (ex-ante)

22-TA-723: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par starpinstitucionālas darba grupas izveidi vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotās e-lietas arhitektūras īstenošanai un attīstībai, kā arī turpmākai e-lietas pārvaldības mehānisma īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likums, kas Saeimā pieņemts 3. lasījumā 2022. gada 10.martā, 11. panta sestās daļas 2. punktā ietvertais uzdevums Ministru kabinetam izveidot darba grupu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta  "Par starpinstitucionālas darba grupas izveidi vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotās e-lietas arhitektūras īstenošanai un attīstībai, kā arī turpmākai e-lietas pārvaldības mehānisma īstenošanai" (turpmāk - rīkojuma projekts) mērķis ir izveidot starpinstitucionālu darba grupu vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotās e-lietas arhitektūras īstenošanai un attīstībai, kā arī e-lietas pārvaldības mehānisma darbībai  (turpmāk – darba grupa), nosakot arī darba grupas pienākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
E-lietas platformu savu normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildei elektroniskā vidē izmantos iestādes ar savām pamatdarbības informācijas sistēmām. Ņemot vērā, ka e-lietas izstrādes process ir nepārtraukts un ir nepieciešama pastāvīga sadarbība starp iestādēm, pilnveidojot savas iestādes pamatdarbības informācijas sistēmas, lai tās būtu pielāgotas e-lietas platformas izmantošanai un arī visu iesaistīto iestāžu interesēm un vajadzībām, tad attiecīgi Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likumā tiek dots uzdevums Ministru kabinetam izveidot darba grupu.
Valsts kontroles 2020. gada 23. decembra revīzijas ziņojumā "Noziedzīgu nodarījumu ekonomikas un finanšu jomā izmeklēšanas un iztiesāšanas efektivitāte" (turpmāk – revīzijas ziņojums), kur viens no izvērtētajiem elementiem ir "E-lietas programmas vadības risku izvērtējums", tiek norādīts: "E-lietas ieviešanas mērķu sasniegšanai nav izveidota vienota organizatoriskā struktūra un noteikta atbildīgā iestāde par programmu kopumā, lai uzraudzītu ne tikai atsevišķo programmas komponenšu īstenošanu, bet arī e-lietas kā vienota procesa un vides īstenošanu. Līdz šim iestādēs izveidotās organizatoriskās struktūras ir atbildīgas par konkrētiem projektiem, bet nav noteikta atbildība par e-lietas kopējo pārvaldību, ieviešanas koordinēšanu un uzraudzību kopumā, kas aptvertu e-lietas ieviešanu izmeklēšanas un tiesvedības procesos visās jomās – kriminālprocesā, administratīvo pārkāpumu procesā, civilprocesā un administratīvajā procesā tiesā." (Valsts kontrole "E-lietas programmas vadības risku izvērtējums", Rīga, 2020, 7. un 8. lp. Pieejams: https://www.lrvk.gov.lv/lv/getrevisionfile/29451-ItgGSFfrrX10hQVILE4jizHEC4aWZIvu.pdf ). Ņemot vērā Valsts kontroles revīzijas ziņojumā minēto, Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likumā iestrādāta vienota e-lietas uzraudzība divos līmeņos, proti, tiek izveidota E-lietas uzraudzības padome (turpmāk – Padome), kas īstenos virsuzraudzības funkciju, kā arī tiek noteikts Ministru kabinetam izveidot darba grupu, kas, nodrošinot e-lietas platformas darbību un veicinot e-lietas attīstību, cieši sadarbosies ar Padomi un nodrošinās Padomes pieņemto lēmumu īstenošanu un uzdoto uzdevumu izpildi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Darba grupas izveide nepieciešama, lai nodrošinātu e-lietā iesaistīto iestāžu līmenī mērķtiecīgu sadarbību un koordināciju e-lietas īstenošanai un attīstībai. Ja darba grupa netiks izveidota, nebūs nodrošināta pastāvīga vienota nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas, vienotās e-lietas arhitektūras un e-lietas ieviešanas rīcības plāna īstenošana, tādējādi turpinot īstenot līdzšinējo praksi par sadrumstalotu e-lietas ieviešanas pārvaldību, par ko tiek norādīts revīzijas ziņojumā. Tādēļ, lai darba grupā iestādēm būtu iespēja pārstāvēt savas intereses un saņemt atbalstu saistībā ar e-lietas  platformu, kā arī, lai darba grupas darbs noritētu organizēti, tad atbilstoši Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma 11. panta sestās daļas 2. punktam ir izstrādāts šis rīkojuma projekts. Vienlaikus norādāms, ka, nodrošinot vienotu e-lietas ieviešanas pārvaldību, tiek novērsti riski, ka iestādes rada un izmanto risinājumus, kas nav saderīgi ar e-lietas funkcionēšanu, vai neizstrādā līdzīgus risinājumus, kas jau ir pieejami kā e-lietas platformas koplietošanas risinājumi.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu e-lietas attīstību atbilstoši vienotai nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijai, vienotajai e-lietas arhitektūrai un e-lietas ieviešanas rīcības plānam, darba grupa cieši sadarbosies ar Padomi un nodrošinās Padomes pieņemto lēmumu īstenošanu un uzdoto uzdevumu izpildi. Darba grupas sastāvs būs mainīgs un palielināsies, jo darba grupai nākotnē varētu pievienoties arī citas iestādes, kas kriminālprocesa, civilprocesa, administratīvā pārkāpuma procesa, administratīvā procesa, procesa par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem vai nolēmuma izpildes procesa vajadzībām vēlētos ieviest elektronisku procesu īstenošanu, izmantojot e-lietas platformas koplietošanas risinājumus, tāpēc šobrīd nav iespējams uzskaitīt visas iestādes, kuru informācijas sistēmas varētu nākotnē izmantot e-lietas platformu datu apmaiņai savu pamatfunkciju veikšanai. Rīkojuma projektā tiek paredzēts, ka darba grupu veidos to iestāžu, kuru pamatdarbības informācijas sistēmas jau ir pielāgotas izmantot e-lietas platformas koplietošanas risinājumu – elektronisko lietu katalogu datu apmaiņai savā starpā, kā arī citus e-lietas platformas koplietošanas risinājumus, informācijas tehnoloģiju jautājumu eksperti. Uz doto brīdi šīs iestādes ir Tiesu administrācija, Latvijas Republikas prokuratūra, Valsts probācijas dienests un Ieslodzījuma vietu pārvalde. Ņemot vērā, ka Iekšlietu ministrijas padotībā esošās iestādes arī paredz izmantot e-lietas platformas infrastruktūru un jau izstrādā atbilstošu risinājumu, tad arī Iekšlietu ministrijas padotībā esošās iestādes informācijas tehnoloģiju jautājumu eksperti būs iekļaujami darba grupas sastāvā. Vienlaikus norādāms, ka Iekšlietu ministrijas izstrādāto un uzturēto informācijas sistēmu izmanto arī citas izmeklēšanas iestādes, kas nav Iekšlietu ministrijas padotības iestādes, līdz ar to arī darba grupas sēdēs būs tiesīgi piedalīties Kriminālprocesa likuma 386.pantā noteiktās izmeklēšanas iestādes pārstāvji.
Tāpat rīkojuma projektā ir paredzēts, ka darba grupas sastāvā tiek iekļauts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas eksperts informācijas tehnoloģiju jautājumos. Ņemot vērā darba grupai uzticētos pienākumus, jau sākotnēji ir lietderīgi piesaistīt darba grupas darbam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju kā vadošo informāciju un komunikāciju tehnoloģiju jomas iestādi valstī, kas nosaka pamata prasības valsts informācijas sistēmu un valsts platformu attīstībai un pilnveidei. Savukārt, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 39.pantā noteiktā izpildi, darba grupas sastāvā tiek iekļauts arī Tiesu administrācijas eksperts datu aizsardzības jautājumos.

Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma 3.panta ceturtajā daļā ir norādīts, ka Tiesu administrācija ir e-lietas platformas pārzinis un turētājs. Tiesu administrācijai kā e-lietas platformas pārzinim un turētājam ir pienākums ne tikai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizēt un vadīt e-lietas platformas darbību, bet arī uzturēt e-lietas platformas informācijas un tehnisko resursu funkcionalitāti un nodrošināt informācijas apriti. Ņemot vērā minēto, kā darba grupas vadītājs tiek noteikts Tiesu administrācijas eksperts informācijas tehnoloģiju jautājumos. Vienlaikus minētais ir pamatojums ar to, ka Tiesu administrācija kā e-lietas platformas pārzinis un turētājs visefektīvāk spēs nodrošināt un attīstīt e-lietas darbību, koordinēt e-lietas darbību un veicināt e-lietā iesaistīto institūciju sadarbību, kā arī nodrošināt vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotās e-lietas arhitektūras īstenošanu un attīstību, kā arī turpmāko e-lietas pārvaldības mehānisma realizāciju.

Darba grupas vadītājs vada un organizē darba grupas sēdes, tai skaitā, darba grupas vadītājam, organizējot sēdi, atbilstoši darba grupas sēdē skatāmajam jautājumam uzaicināt dalībai darba grupas sēdēs kā konsultantus arī citus ekspertus, jo praksē var rasties situācijas, kad atsevišķu ar e-lietas ieviešanu un funkcionēšanu saistītu jautājumu risināšanai būs nepieciešamas zināšanas arī konkrētajā tiesību nozarē vai praktiskā pieredze procesu, kurus īsteno elektroniskā vidē, virzībā. Detalizētāks process par ekspertu pieaicināšanu tiks noteikts darba grupas reglamentā. Tāpat darba grupas vadītājs pēc rīkojuma projekta spēkā stāšanās uzrunās šī rīkojuma projekta 2. punktā minēto iestāžu vadītājus, lūdzot paziņot 2. punktā minēto informāciju par ekspertu, norādot tā vārdu, uzvārdu, ieņemamo amatu, kontaktinformāciju.

Darba grupas vadītājam ir piešķirtas tiesības pieprasīt no darba grupā pārstāvētajām iestādēm informāciju par e-lietas ieviešanu attiecīgajā iestādē, par panākto progresu pamatdarbības informācijas sistēmas pielāgošanai, lai tā varētu izmantot e-lietas platformu datu apmaiņai ar citām iestādēm, par e-lietas platformas koplietošanas risinājuma pielāgošanu iestādes vajadzībām un tā izmantošanu pamatdarbības informācijas sistēmā u.c. ar e-lietu saistītiem jautājumiem. Tāpat kā būtisks pienākums darba grupas vadītājam ir sniegt pārskatu Padomei par sasniegtajiem rezultativitātes rādītājiem attiecīgu risinājumu ieviešanā, vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotas e-lietas arhitektūras iniciatīvu īstenošanā.

Lai sasniegtu Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma 11.panta sestās daļas 2.punktā noteikto mērķi, darba grupas darbība ir cieši saistīta ar Padomes pieņemtajiem lēmumiem un darba grupai uzdotajiem uzdevumiem. Līdz ar to darba grupai virzoties uz tai noteikto mērķi, ir jānodrošina e-lietas ieviešana visās iestādēs vienoti un kvalitatīvi, pieņemot kopīgus lēmumus un meklējot vienotus risinājumus, kas būtu pieņemami visām iestādēm, kas izmantos e-lietas platformu. Tādēļ ir būtiski darba grupai izstrādāt un aktualizēt e-lietas ieviešanas rīcības plānu un citus dokumentus, nosakot piedāvātajām iniciatīvām finansēšanas avotu, lai iestādēm būtu skaidrs redzējums par turpmāko e-lietas darbību un attīstību.

Darba grupai noteiktos pienākumus nosacīti var sadalīt divās grupās, jo viena daļa no pienākumiem ir saistīti ar vienotas e-lietas ieviešanai nepieciešamo konceptuālo dokumentu izstrādi nacionālā līmenī, taču otra daļa ir vērsta uz iestāžu darbības koordināciju, vienotu prasību, kas attiecas uz e-lietas platformas izmantošanu, ieviešanu iestādes pamatdarbības informācijas sistēmās.

Darba grupas pārziņā, bez minēto konceptuālo dokumentu izstrādes un aktualizēšanas, ir arī izteikt priekšlikumus un ieteikumus ar e-lietu saistīto pamatdarbības informācijas sistēmu darbības pilnveidošanai, lai minētajā informācijas sistēmā varētu pilnvērtīgāk ieviest vienotā nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijā noteiktās prasības. Tāpat darba grupai savas kompetences ietvaros būs jāsagatavo priekšlikumi par attiecīga finansējuma apguvi gan valsts budžeta programmās, gan citos atbalsta instrumentos. Darba grupai būs arī jāizstrādā vadlīnijas par informācijas sistēmu sadarbspēju ar e-lietas platformu un drošības noteikumiem. Vienlaikus darba grupai būs jānodrošina izpēte par veiktspējas un drošības pazīmēm pamatdarbības informācijas sistēmām un informācijas sistēmām, kuras plāno izmantot e-lietas platformu, kā arī noteikt vienotu prasību ievērošanu un ieviešanu minētajās informācijas sistēmās. Attiecīgi balstoties uz izpētes rezultātiem darba grupa tālāk izstrādās e-lietai kā Tiesu informācijas sistēmas modulim un savietotājam papildinājumus vai jaunus risinājumus. Ņemot vērā izpētes par veiktspēju un drošības pazīmēm rezultātus, darba grupa tāpat arī izstrādās vienotu kārtību veiktspējas nodrošināšanai un drošības prasību izpildei e-lietas platformas koplietošanas risinājumos, tai skaitā, arī ieviešot vienotus drošības risinājumus, monitoringu u.tml.

Ņemot vērā, ka e-lietai ir jābūt ērti lietojamam un praktiskam darbarīkam, tad darba grupai svarīgi būs analizēt iestādes apzinātās pamatdarbības informācijas sistēmu lietotāju vajadzības un uzraudzīt šo vajadzību ieviešanu e-lietas platformas darbībā.  

Lai veidotos vienota e-lieta, darba grupai būs jākoordinē, kā pamatdarbības informācijas sistēmas un tās informācijas sistēmas, kas tuvākajā laikā izmantos e-lietas platformu, pielāgo savas sistēmas darbību, un nepieciešamības gadījumā jāsniedz atbalsts iestādei piemērotākā situācijas risinājuma atrašanā, kā arī būs jākoordinē minēto sistēmu datu apmaiņas servisu izstrādes principus un datu apmaiņas vienotu principu ieviešanu. Proti, e-lietas platformas koplietošanas risinājums - elektronisko lietu katalogs datu apmaiņas funkciju nodrošina visām pamatdarbības informācijas sistēmām pēc viena darbības principa, līdz ar to, lai iestādes informācijas sistēma varētu izmantot elektronisko lietu katalogu datu apmaiņai, tai būs jāpielāgo tam sava informācijas sistēma. 

Tiesu administrācijai tiek uzdots nodrošināt darba grupai materiāltehnisko un organizatorisko atbalstu, pildīt sekretariāta pienākumus, kā arī savā tīmekļvietnē uzturēt aktuālo informāciju par darba grupas sastāvu. Savukārt detalizēta darba grupas darbības organizēšana tiks noteikta darba grupas reglamentā, ko sākotnēji izstrādās Tiesu administrācija, pildot sekretariāta funkcijas, un nodos apstiprināšanai darba grupai pirmajā darba grupas sēdē. Turpmākos grozījumus darba grupas reglamentā ir tiesīgs iesniegt jebkurš darba grupas loceklis.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Rīkojuma projekts ir saistīts ar Ministru kabineta noteikumu projektu "E-lietas uzraudzības padomes nolikums" un tiks virzīti uz Ministru kabinetu izskatīšanai kopā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Tieslietu ministrija, Tiesu administrācija, Valsts probācijas dienests, Latvijas Republikas prokuratūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu administrācija
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Iekšlietu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Valsts probācijas dienests
  • Citas institūcijas, ka plāno izmantot e-lietas platformu datu apmaiņai

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiesu administrācijai tiek noteikta sekretariāta funkcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Ministru kabinets izveido jaunu starpinstitucionālu darba grupu. Institucionālā struktūra netiek mainīta, taču iestāžu, kuru pamatdarbības informācijas sistēmas ir savietotas e-lietas platformā vai kuras plāno izmantot e-lietas platformu, eksperti informācijas tehnoloģiju un datu aizsardzības jautājumos piedalīsies darba grupas darbā. Minēto personu pienākumos jau šobrīd ietilpst darbs pie e-lietas ieviešanas savā iestādē.

7.5. Cita informācija

Iesaistītās institūcijas rīkojuma projekta izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. Sekretariāta funkcija tiks nodrošināta Tiesu administrācijas esošo amata vietu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Darba grupa nodrošina vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotās e-lietas arhitektūras īstenošanu un attīstību un izstrādā vienotu e-lietas ieviešanas rīcības plānu un citus ar e-lietas darbību un attīstību saistītus dokumentus, ko apstiprina Padome. Atbilstoši darba grupā panāktajiem kompromisiem starp iestādēm, tiek izstrādāti visām darba grupā esošām iestādēm saistoši dokumenti, ko nodod apstiprināt Padomei.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi