Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
23-TA-485: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Digitālā kultūras mantojuma platformas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Latvijas Nacionālās bibliotēkas iniciatīvas, pamatojoties uz Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piekto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir apstiprināt un noteikt jaunas valsts digitālā kultūras mantojuma platformas (turpmāk – platforma) darbības, datu apstrādes, finansēšanas, izmantošanas un pārvaldības kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Platforma izveidota divu Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts līdzfinansētu projektu "Digitālā kultūras mantojuma satura digitalizācija (1.kārta)", Nr. 2.2.1.2/17/I/001 un "Digitālā kultūras mantojuma satura digitalizācija (2.kārta)", Nr. 2.2.1.2/19/I/001 īstenošanas rezultātā. Platforma ir valsts platforma un tās mērķis ir nodrošināt valsts un pašvaldības iestāžu funkciju īstenošanu kultūras mantojuma digitālo objektu vienotai pārvaldībai, saglabāšanai un izplatīšanai, un digitālā kultūras mantojuma datu apriti starp pamatdarbības informācijas sistēmām un platformas koplietošanas informācijas sistēmām, kā arī uzkrāt kultūras mantojuma digitālos objektus un datus.
Platformas koplietošanas informācijas sistēmas:
1) digitālo objektu pārvaldības sistēma (DOM) nodrošina vienotu kultūras mantojuma digitālo objektu pārvaldību un saglabāšanu, tajā skaitā standartizētu un konsolidētu kultūras mantojuma digitālo objektu kataloga uzturēšanu;
2) atsauces datu sistēma (ATS) nodrošina vienotas koplietojamas kultūras mantojuma atsauces datu kopas pārvaldību un pieejamību;
3) autortiesību pārvaldības un licencēšanas sistēma (APLIS) nodrošina autortiesību, blakustiesību un piekļuves tiesību korektu noteikšanu, pārvaldību, norēķinu veikšanu ar autortiesību un blakustiesību subjektiem;
4) vienotā digitālā kultūras mantojuma izplatīšanas sistēma tīmekļvietnē www.digitalabiblioteka.lv nodrošina vienotu kultūras mantojuma digitālo objektu izplatīšanu.

Platformā jau šobrīd uzkrāti vairāk nekā 3,8 miljoni digitālie objekti no 500 valsts un pašvaldības institūciju, privātu tiesību subjektu un privātpersonu kolekcijām – unikāli attēli, dokumenti, periodiskie izdevumi, grāmatas, kartes, muzeju priekšmeti, gleznas, publikācijas, notis, kino, skaņu un video ieraksti u.c.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2016.gada 8.marta noteikumi Nr.151 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.2.pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" īstenošanas noteikumi" 31.punkts nosaka pienākumu izstrādāt un apstiprināt tiesisko regulējumu, kas nosaka Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu.

2022.gada 1.jūnijā stājās spēkā grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā, kur 18.pantā ieviests regulējums valsts platformu izmantošanai. Valsts platformas izmantošanai nepieciešams tiesiskais ietvars, kas ir noregulēts ārējos normatīvajos aktos un atbilst Valsts informācijas sistēmu likumam.
Risinājuma apraksts
Projekts nosaka valsts platformas darbības tiesisko ietvaru atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektajai daļai un atbilstoši likuma "Par Latvijas Nacionālo bibliotēku" 6.panta pirmās daļas 8.punktā noteiktajai Latvijas Nacionālās bibliotēkas funkcijai – īstenot kultūras mantojuma digitalizācijas procesus, attīstīt nacionālā kultūras mantojuma digitālos resursus, tai skaitā veidot Latvijas kultūras mantojuma digitālo bibliotēku un nodrošināt tā ilglaicīgu saglabāšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts paredz, ka valsts vai pašvaldības institūcija, privātu tiesību subjekts un privātpersona (turpmāk – datu devējs) iesniedz platformā kultūras mantojuma digitālos objektus un datus to saglabāšanai, pārvaldībai un izplatīšanai. Datu devējs ir tiesīgs neiesniegt platformā kultūras mantojuma digitālā objekta satura datnes vienīgi tajos gadījumos, kad datu devējs atsevišķi nodrošina kultūras mantojuma digitālo objektu datņu saglabāšanu, un ir ieviests ar platformas pārzini saskaņots risinājums kultūras mantojuma digitālo objektu satura izplatīšanai vienotajā digitālā kultūras mantojuma izplatīšanas sistēmā Latvijas Digitālā bibliotēka tīmekļvietnē www.digitalabiblioteka.lv.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Valsts un pašvaldības institūcijas
Ietekmes apraksts
Projekts paredz, ka valsts vai pašvaldības institūcija, privātu tiesību subjekts un privātpersona (turpmāk – datu devējs) iesniedz platformā kultūras mantojuma digitālos objektus un datus to saglabāšanai, pārvaldībai un izplatīšanai. Datu devējs ir tiesīgs neiesniegt platformā kultūras mantojuma digitālā objekta satura datnes vienīgi tajos gadījumos, kad datu devējs atsevišķi nodrošina kultūras mantojuma digitālo objektu datņu saglabāšanu, un ir ieviests ar platformas pārzini saskaņots risinājums kultūras mantojuma digitālo objektu satura izplatīšanai vienotajā digitālā kultūras mantojuma izplatīšanas sistēmā Latvijas Digitālā bibliotēka tīmekļvietnē www.digitalabiblioteka.lv.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras informācijas sistēmu centrs, Latvijas Nacionālais arhīvs, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par Projekta publiskās apspriešanas laikā saņemtajiem sabiedrības pārstāvju iebildumiem un priekšlikumiem informācija tiks iekļauta pēc publiskās apspriešanas.

6.4. Cita informācija

Ministru kabineta 2016.gada 8.marta noteikumu Nr.151 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.2.pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) I.sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 2.punkta "Pašreizējā situācija un problēmas, kuru risināšanai tiesību akta projekts izstrādāts, tiesiskā regulējuma mērķis un būtība" II.nodaļā "Iespējamo risinājumu identificēšana mērķa sasniegšanai un to analīze" ir norādīts, ka: "[..] Ir būtiski, lai 2.2.1.2. pasākuma mērķi tiktu sasniegti pēc iespējas efektīvākā veidā un nodrošinātu pēc iespējas ilgtspējīgu rezultātu, kas nodrošinātu ne tikai pasākuma īstenošanu, bet sniegtu arī ieguldījumu visas kultūras mantojuma digitalizācijas jomas sakārtošanā. Lai to nodrošinātu, uzdevumi ir jāveic saskaņā ar šādiem vienotiem principiem: Veicināt kultūras un atmiņas institūciju sadarbību un novērst darbību dublēšanos, ko nodrošinās Projektu pārvaldības modelis Kultūras mantojuma Digitalizācijas padomes vadībā. Kultūras un atmiņu institūciju sadarbība tiks veicināta, izveidojot visai nozarei izmantojamus digitalizācijas, digitālo objektu pārvaldības un ilgtermiņa saglabāšanas pakalpojumus, veidojot un izplatot digitalizācijas labākās prakses pieredzi, kā arī izstrādājot digitalizācijas normatīvo regulējumu. [..]".

Projekta izstrādes un saskaņošanas procesā piedalījās Latvijas Nacionālais arhīvs, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde un nozares IKT pārvaldības iestāde Kultūras informācijas sistēmu centrs.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras informācijas sistēmu centrs
  • Latvijas Nacionālais arhīvs
  • Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
  • Valsts un pašvaldības institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tā kā platforma nodrošina valsts un pašvaldības iestāžu funkciju īstenošanu kultūras mantojuma digitālo objektu vienotai pārvaldībai, saglabāšanai un izplatīšanai un digitālā kultūras mantojuma datu apriti starp pamatdarbības informācijas sistēmām un platformas koplietošanas informācijas sistēmām, kā arī uzkrāt kultūras mantojuma digitālos objektus un datus, tad valsts un pašvaldības iestādēm turpmāk ir jāizvērtē informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību atbilstoši Projektā noteiktajam regulējumam, piemēram, jāizvērtē jaunu risinājumu attīstības nepieciešamība digitālā kultūras mantojuma izplatīšanai vai iestādes īpašumā esošā digitālā kultūras mantojuma saglabāšana ārpus platformas.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts sekmē Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam prioritātes "Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei" rīcības virziena "Cilvēku līdzdalība kultūras un sporta aktivitātēs" uzdevuma [370] "Kultūras mantojuma, sporta tradīciju un vērtību saglabāšana un nodošana nākamajām paaudzēm, iesaistot iedzīvotājus un nodrošinot jaunāko informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu, lai pilnvērtīgi iekļautos pasaules kultūras telpā un sportā" izpildi.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts atbalsta atvērtu piekļuvi (Open Access) un FAIR datu principus – dati ir atrodami, pieejami, savietojami un atkalizmantojami, līdz ar to sekmē vienlīdzīgu piekļuvi informācijai un zināšanām. Droša Latvijas kultūras mantojuma ilgtermiņa saglabāšana un digitālie pakalpojumi, ko nodrošina vienota valsts platforma, kalpo par pamatu nacionālās identitātes stiprināšanai un pilsoniskās sabiedrības attīstībai.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta 13.punkts nosaka, ka platformā iekļauto koplietošanas informācijas sistēmu pārziņi ir personas datu pārziņi attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu piekļuvi attiecīgās informācijas sistēmas darbības organizēšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem. Savukārt saskaņā ar Projekta 20.punktu Latvijas Nacionālā bibliotēka ir personas datu pārzinis attiecībā uz vienotajiem kultūras mantojuma atsauces datiem atbilstoši normatīvajiem aktiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi