Anotācija

24-TA-1534: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. augusta noteikumos Nr. 531 "Noteikumi par neatkarīgu ekspertu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību ēku energoefektivitātes jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir veicināt neatkarīgo ekspertu, kas ir tiesīgi izsniegt ēkas energosertifikātu un veikt apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudi, skaita pieaugumu, nodrošinot papildus iespējas nepieciešamās izglītības iegūšanai, lai persona varētu iegūt neatkarīgā eksperta sertifikātu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. augusta noteikumu Nr. 531 "Noteikumi par neatkarīgu ekspertu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību ēku energoefektivitātes jomā 2.punkta 2.1.apakšpunktam, 3.punkta 3.1.apakšpunktam, 9. un 10.punktam, lai persona varētu pretendēt uz neatkarīgā eksperta kompetences pārbaudi ēkas energosertifikātu izsniegšanai vai veiktu apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudi, nepieciešams, ka viņa ir ieguvusi īsā, pirmā vai otrā cikla profesionālo augstāko izglītību, kuras programma nodrošina zināšanu apguvi šādos jautājumos – ēku norobežojošo konstrukciju siltumtehnika, ēku inženiertehniskās sistēmas (apkures, dzesēšanas, ventilācijas, gaisa kondicionēšanas, ūdensapgādes, apgaismošanas), būvklimatoloģija un telpu mikroklimats, energoefektivitātes novērtēšana un aprēķinu metodes (turpmāk – inženiertehniskās zināšanas).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ēkas rada 40% no patērētās enerģijas un 36% no ar enerģiju saistītajām tiešajām un netiešajām siltumnīcefekta gāzu emisijām Eiropas Savienībā. Atbilstoši Eiropas Komisijas 14.10.2020. paziņojumam "Eiropas renovācijas vilnis - par zaļākām ēkām, jaunām darbvietām un labāku dzīvi" (Renovācijas viļņa plāns) līdz 2030. gadam ir jādivkāršo ikgadējo ēku energorenovācijas līmenis un jāveicina dziļa renovācija ar īpašiem reglamentējošiem, finansēšanas un veicinošiem pasākumiem. Papildus Eiropas Komisijas publicētā klimata pakotne “Fit for 55” paredz to, ka jāsekmē klimata mērķu sasniegšanu līdz 2030. gadam, samazinot siltumnīcefekta gāzu emisijas par 55%, lai nodrošinātu nepieciešamo samazinājumu ilgtermiņa mērķa – klimatneitralitātes – sasniegšanu 2050. gadā. Latvijā atbilstoši Ēku ilgtermiņa atjaunošanas stratēģijai būtu jāatjauno 67 500 nedzīvojamās un 190 441 dzīvojamās ēkas. Savukārt ēku energoefektivitātes likuma 7.panta pirmās daļas 1.punkts paredz, ka ēkas energosertifikāciju veic projektējamai, pārbūvējamai vai atjaunojamai ēkai, lai to pieņemtu ekspluatācijā vai pārdotu. Atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas datiem kopš 2024.gada janvāra līdz 2024.gada jūlijam ir izsniegtas būvatļaujas ~4500 ēku pārbūves un atjaunošanas darbiem. Vienlaikus atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas Neatkarīgo ekspertu reģistra ēku energoefektivitātes jomā datiem uz Grozījumu sagatavošanas dienu reģistrā kā aktīvi praktizējoši ir reģistrēti tikai 79 neatkarīgi eksperti ēku energosertifikātu un ēku pagaidu energosertifikātu sagatavošanai un 23 neatkarīgi eksperti apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaužu veikšanai. Turpret norādāms, ka atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas Būvspeciālistu reģistra datiem arhitektu un ēku konstrukciju projektētāju skaits nozarē ir ievērojami lielāks - 763 arhitekti un 355 ēku konstrukciju projektētāji. Ievērojot minēto, ēku energoefektivitātes nozarē nepieciešams celt neatkarīgo ekspertu kapacitāti. Šobrīd Noteikumi paredz izglītības prasību - pirmā līmeņa augstākā izglītība (iespējams iegūt koledžā) vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība (iegūst augstskolās), kas nodrošina zināšanu apguvi šādos jautājumos – ēku norobežojošo konstrukciju siltumtehnika, ēku inženiertehniskās sistēmas (apkures, dzesēšanas, ventilācijas, gaisa kondicionēšanas, ūdensapgādes, apgaismošanas), būvklimatoloģija un telpu mikroklimats, energoefektivitātes novērtēšana un aprēķinu metodes (ja persona iegūst sertifikātu ēkas energosertifikātu izsniegšanai) vai - apkures iekārtas un sistēmas, gaisa kondicionēšanas iekārtas un sistēmas, dzesēšanas iekārtas un sistēmas un iekārtu mērījumi un regulēšana (ja persona iegūst sertifikātu apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudēm). Ievērojot minēto, šobrīd regulējums neparedz, ka inženiertehniskās zināšanas varētu apgūt ārpus īsā, pirmā vai otrā cikla  augstākās izglītības. Minētais nozīmē, ka personas, kuras ieguvušas augstāko izglītību citā nozarē, taču dzīves laikā ir praktiski ieguvušas vai būtu spējīgas iegūt inženiertehniskās zināšanas un praktiskas iemaņas ēkas energoefektivitātes novērtēšanā, nevar pretendēt uz neatkarīgā eksperta sertifikāta iegūšanu. 
Risinājuma apraksts
Grozījumi līdzās augstākajai un profesionālajai augstākajai izglītībai, kas iegūta koledžā vai augstskolā un nodrošina inženiertehniskās zināšanas, kā prasībai, lai varētu kārtot kompetences pārbaudi, paredz arī iespēju, ka inženiertehniskās zināšanas var tikt iegūtas papildus jau iegūtai augstākai izglītībai citā jomā. Turklāt papildus iegūstamo inženiertehnisko zināšanu apjoms atkarīgs no tā, kādā zinātnes jomā (humanitāro un sociālo vai eksakto zinātņu) personai iegūta izglītība un kādi priekšmeti apgūti. Gadījumā, ja personai iegūta izglītība humanitāro un sociālo zinātņu jomā, tad noteikta prasība līdzās noteikumos uzskaitītajiem inženiertehnisko zināšanu priekšmetiem apgūt arī fizikas un matemātikas pamatus (vismaz 6 kredītpunktu apjomā). Gadījumā, ja personai iegūta izglītība, kas jau ietvēra fizikas un matemātikas pamatus (vismaz 6 kredītpunktu apjomā), tad vēlreiz tie nebūs jāapgūst. Attiecīgi grozījumu projekts paredz iespēju apgūt ārpus studiju programmas akreditētā studiju virziena kursus vai moduļus, kas nodrošina zināšanu apguvi šādos jautājumos – fizikas un matemātikas pamati (vismaz 6 kredītpunktu apjomā), ēku norobežojošo konstrukciju siltumtehnika, ēku inženiertehniskās sistēmas (apkures, dzesēšanas, ventilācijas, gaisa kondicionēšanas, siltumapgādes, apgaismošanas), būvklimatoloģija un telpu mikroklimats, energoefektivitātes novērtēšana un aprēķinu metodes (vismaz 12 kredītpunktu apjomā) (ja persona iegūst sertifikātu ēkas energosertifikātu izsniegšanai) vai apkures iekārtas un sistēmas, gaisa kondicionēšanas iekārtas un sistēmas, dzesēšanas iekārtas un sistēmas un iekārtu mērījumi un regulēšana (vismaz 12 kredītpunktu apjomā) (ja persona iegūst sertifikātu apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudēm). Kredītpunktu apjoms ir noteikts atbilstoši 15.09.2022. pieņemtajiem grozījumiem Augstskolu likumā (stājās spēkā 11.10.2022.), atbilstoši kuriem viens kredītpunkts atbilst 25-30 stundu studiju darba apjomam. Personām, kuras būs ieguvušas izglītību pirms stājās spēkā minētie grozījumi Augstskolu likumā un būs apguvušas kādu no noteikumos uzskaitītajiem priekšmetiem, kredītpunktu novērtēšanai veiks konvertāciju, piemērojot koeficientu. Uz brīdi, kad Grozījumi tiek izstrādāti atbilstoši studiju kursi un moduļi jau ir pieejami Rīgas Tehniskajā Universitātē. 
Tāpat Grozījumi precizē izglītības prasību terminoloģiju, aizstājot pirmā un otrā līmeņa augstākās izglītības jēdzienus ar īsā un pirmā cikla augstāko izglītību (ietver sevī gan augstāko profesionālo, gan augstāko akadēmisko izglītību) atbilstoši spēkā esošajai Profesionālās izglītības likuma terminoloģijai. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kurām nav īsā vai pirmā cikla augstākā izglītība, taču vēlas pretendēt uz neatkarīgā eksperta ēku energoefektivitātes jomā sertifikātu un praksi.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs visus potenciālos pretendentus, kuriem nav īsā vai pirmā cikla augstākā izglītība, taču ir spējas apgūt inženiertehniskās izglītības jomas priekšmetus un vēlme nākotnē praktizēt ēku energoefektivitātes nozarē. Noteikumu projektā paredzētais attiecas arī uz personām, kas neatkarīgā ēku energoefektivitātes eksperta kvalifikāciju ir ieguvušas ārvalstīs un vēlas to atzīt Latvijā vai sniegt īslaicīgus pakalpojumus šajā profesijā. 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums sniedz iespēju izglītības iestādēm izstrādāt un piedāvāt izglītības programmas vai ārpus studiju programmas akreditētā studiju virzienā studiju kursus vai moduļus ar priekšmetiem inženiertehniskajā jomā. Personām ar ārvalstīs iegūtu kvalifikāciju neatkarīga ēku energoefektivitātes eksperta profesijā, kas vēlas veikt profesionālo darbību Latvijā šajā profesijā, ir jāveic profesionālās kvalifikācijas atzīšana saskaņā ar likumā “Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu” noteikto.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums veicinās ēku energoefektivitātes nozares konkurētspēju ar citām nozarēm, piesaistot arvien vairāk potenciālos speciālistus praktizēšanai. Tāpat regulējums veicinās konkurētspēju starp izglītības iestādēm, sniedzot iespēju nodrošināt atbilstošo kursu un modeļu apguves iespējas. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ēku energoefektivitātes novērtēšana ir viens no uzņēmējdarbības veidiem. Līdz ar tiesisko regulējumu, tiks veicināta šīs uzņēmējdarbības sfēras konkurētspēja. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tā kā tiesiskais regulējums veicinās jaunu speciālistu ienākšanu ēku energoefektivitātes nozarē, tas cels arī kopējos nodarbinātības rādītājus, kā arī jaunu mācībspēku ienākšanu izglītības nozarē. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
biedrība "Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju savienība", Rīgas Tehniskā Universitāte

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalības ietvaros nav iesniegti viedokļi. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības ietvaros nav iesniegti viedokļi. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Neatkarīgie eksperti ēku energoefektivitātes jomā ir reglamentētā profesija. Un tiesiskais regulējums būtiski atvieglos prasības, lai jauni speciālisti varētu iegūt iespēju sertificēties neatkarīgā eksperta profesijai. 

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi