22-TA-2572: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma (turpmāk – likums) 10. panta otrās daļas 4. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lauksaimniecībā izmantojamās zemes ilgtspējīgas izmantošanas nodrošināšana saskaņā ar likuma 10. panta pirmās prim divi daļas 4. punktu, un likuma 10. panta otrās daļas 4. punktā dotā deleģējuma izpilde. Noteikumu projekta mērķis ir sakārtot normatīvo regulējumu augsnes agroķīmisko analīžu laboratoriju jomā un veicināt visā valstī vienotu augsnes agroķīmiskās testēšanas metožu pielietojumu, nosakot kārtību, kādā īsteno augšņu references laboratorijas funkcijas un kā tiek atzītas citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Augšņu agroķīmiskās analīzes nodrošina informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes (turpmāk - LIZ) auglības rādītājiem, piemēram, reakciju, organiskās vielas saturu un augiem pieejamajiem barības elementiem, kā arī to nodrošinājuma grupām. Šāda informācija ir nepieciešama ilgtspējīgai augsnes apsaimniekošanai. Ilgtspējīgas zemes resursu pārvaldības veicināšana ir noteikta kā prioritāte Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam "Daba kā nākotnes kapitāls", kuras mērķis ir Latvijai sasniegt Eiropas Savienības līdera pozīcijas dabas kapitāla saglabāšanā, palielināšanā un ilgtspējīgā izmantošanā.
Patlaban augšņu analīzes var veikt vairākās laboratorijās, un tās šajā nolūkā lieto dažādas metodes, jo augšņu analīžu jomā nav vienotu Eiropas Savienības vai Starptautiskās standartizācijas organizācijas (ISO) standartu, tāpēc laboratoriju izsniegtie rezultāti bieži ir atšķirīgi un nav salīdzināmi. Neskaidrību augšņu testēšanas jomā piedevām rada tas, ka dažkārt laboratorijas lieto testēšanas metodes, ar kurām tiek noteikts kopējais augsnes elementu saturs, kas neraksturo to pieejamību augiem un nav izmantojams, piemēram, mēslošanas plānošanai, lai gan tas ir viens no galvenajiem priekšnosacījumiem ilgtspējīgai augsnes auglības nodrošināšanai un sabalansētai un ekonomiski pamatotai mēslošanas līdzekļu izmantošanai. Tā kā ir tik liela izmantoto metožu dažādība, nav iespējams iegūt visaptverošu un objektīvu informāciju par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Starptautiski arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta vienotām augšņu analīžu metodēm, kā arī iegūto augšņu datu salīdzināšanai. Pārtikas un lauksaimniecības organizācija, īstenojot Starptautisko augšņu partnerību, ir izveidojusi Starptautisko augšņu laboratoriju tīklu, kuru pamatuzdevums ir attīstīt un harmonizēt augšņu testēšanas metodes.
Augšņu testēšanas jomas sakārtošanā visas ir ieinteresētās personas – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimnieki, zinātnieki, starptautiskas organizācijas – tiks nodrošināti ar kvalitatīvu un visaptverošu informāciju par augsnes auglības rādītājiem un to izmaiņām, augšņu raksturojumu, kā arī datiem, kas nepieciešami LIZ siltumnīcas efekta gāzu (turpmāk – SEG) emisijas un oglekļa dioksīda (CO2) piesaistes aprēķinam un to prognozei, pasākumiem augsnes aizsardzībai un augsnes bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai.
Patlaban augšņu analīzes var veikt vairākās laboratorijās, un tās šajā nolūkā lieto dažādas metodes, jo augšņu analīžu jomā nav vienotu Eiropas Savienības vai Starptautiskās standartizācijas organizācijas (ISO) standartu, tāpēc laboratoriju izsniegtie rezultāti bieži ir atšķirīgi un nav salīdzināmi. Neskaidrību augšņu testēšanas jomā piedevām rada tas, ka dažkārt laboratorijas lieto testēšanas metodes, ar kurām tiek noteikts kopējais augsnes elementu saturs, kas neraksturo to pieejamību augiem un nav izmantojams, piemēram, mēslošanas plānošanai, lai gan tas ir viens no galvenajiem priekšnosacījumiem ilgtspējīgai augsnes auglības nodrošināšanai un sabalansētai un ekonomiski pamatotai mēslošanas līdzekļu izmantošanai. Tā kā ir tik liela izmantoto metožu dažādība, nav iespējams iegūt visaptverošu un objektīvu informāciju par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Starptautiski arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta vienotām augšņu analīžu metodēm, kā arī iegūto augšņu datu salīdzināšanai. Pārtikas un lauksaimniecības organizācija, īstenojot Starptautisko augšņu partnerību, ir izveidojusi Starptautisko augšņu laboratoriju tīklu, kuru pamatuzdevums ir attīstīt un harmonizēt augšņu testēšanas metodes.
Augšņu testēšanas jomas sakārtošanā visas ir ieinteresētās personas – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimnieki, zinātnieki, starptautiskas organizācijas – tiks nodrošināti ar kvalitatīvu un visaptverošu informāciju par augsnes auglības rādītājiem un to izmaiņām, augšņu raksturojumu, kā arī datiem, kas nepieciešami LIZ siltumnīcas efekta gāzu (turpmāk – SEG) emisijas un oglekļa dioksīda (CO2) piesaistes aprēķinam un to prognozei, pasākumiem augsnes aizsardzībai un augsnes bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar dažādām metodēm iegūti augsnes agroķīmiskie rādītāji nedod iespēju objektīvi novērtēt augsnes auglības līmeni, un tas var veicināt neatbilstošu augsnes apsaimniekošanu. Tas ir būtiski augsnes analīžu nodrošināšanā, lai klientiem, kam nepieciešama augšņu agroķīmiskā izpēte, neatšķirtos to analīžu rezultāti, kuras veiktas dažādās laboratorijās. Šāda informācija sniedz nepilnīgu priekšstatu par augsnes stāvokli un augiem izmantojamo barības elementu saturu un to pieejamību. Nesalīdzināmi dati var veicināt neatbilstošu un ekonomiski nepamatotu mēslošanas līdzekļu izmantošanu, tā negatīvi ietekmējot ražas kvantitāti un kvalitāti, kā arī radot vides piesārņojumu vai, gluži pretēji, samazinot augsnes auglību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts ļaus sakārtot normatīvo vidi augšņu analīžu jomā. Saskaņā ar likuma 10. panta 1.2 daļas 4. punktu Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) pilda references laboratorijas funkcijas augšņu jomā. Nosakot references laboratorijas pienākumus, tiks panākts, ka valstī ir kompetenta iestāde, kas seko augsnes testēšanas metožu attīstībai un nodrošina, ka ar dažādām metodēm iegūti rezultāti ir salīdzināmi.
Noteikumu projektā noteiktas dienesta funkcijas, tam pildot references laboratorijas funkcijas augšņu jomā, prasības references laboratorijai un references laboratorijas pienākumi.
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunktā ir noteikts, ka dienests savā tīmekļvietnē publicē informāciju par izmantojamām augšņu testēšanas metodēm. References laboratorija, veicot augšņu salīdzinošo testēšanu ar dažādām metodēm un ņemot vērā citu laboratoriju pieredzi, izstrādās vienādojumus, lai analīžu rezultātu, kas iegūts ar vienu metodi, varētu pārrēķināt uz rezultātiem, kas iegūti ar citu metodi. Tas ir darbietilpīgs process, tāpēc vienādojumi pēc nepieciešamības tiks izstrādāti plašāk izmantotajām analīžu metodēm. Noteikumu projekta 12. punktā noteikts, ka izmantojamo metožu saraksts ir jāpublicē līdz 2023. gada 30. aprīlim. Līdz minēto metožu publicēšanai references laboratorija izmantos Zemkopības ministrijas 2022. gada 4. janvāra kārtību Nr. 1 "Augšņu agroķīmiskās izpētes un izpētes rezultātu novērtēšanas kārtība", kuras 5. pielikumā izvērsti ir aprakstītas augsnes agroķīmisko analīžu metodikas. Minētais regulējums nodrošinās savlaicīgu laboratoriju pāreju uz jaunām testēšanas metodēm, kuras tās līdz šim nav izmantojušas, un augsnes analīžu pakalpojuma saņēmējiem – objektīvu, salīdzināmu un novērtējamu informāciju par augsnes auglības agroķīmiskajiem rādītājiem. References laboratorija organizēs starplaboratoriju testēšanu un apmācības augšņu testēšanas jomā, sniedzot maksas pakalpojumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Tāpat noteikumu projektā noteikta kārtība, kādā atzīst citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām:
1) noteikts, ka var tikt atzīta nacionālajā akreditācijas institūcijā akreditēta laboratorija, kas izmanto šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētās metodes, lai testētu augsnes pH, organisko vielu, fosfora un kālija saturu, un šīs metodes ir iekļautas laboratorijas akreditācijas sfērā;
2) noteikti iesniedzamie dokumenti un informācija, kas nepieciešama, lai dienests pārbaudītu un izvērtētu citu laboratoriju atbilstību augsnes analīžu veikšanai agroķīmiskās izpētes vajadzībām;
3) noteikts, ka laboratorijai par tās atbilstības pārbaudi analīžu veikšanai augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām ir jāsedz izdevumi saskaņā ar dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi;
4) noteikts, ka, ja ir izpildītas visas noteikumu prasības, dienests pieņem lēmumu par laboratorijas atzīšanu augsnes analīžu veikšanai agroķīmiskās izpētes vajadzībām un pēc tam savā tīmekļvietnē publicē informāciju par atzīto laboratoriju, norādot laboratorijas nosaukumu, juridisko un faktisko adresi, kā arī augsnes agroķīmisko īpašību rādītājus, kuru testēšanai laboratorija izmanto dienesta tīmekļvietnē publicēto informāciju par izmantojamām augsnes testēšanas metodēm.
Lai dienests tīmekļvietnē spētu nodrošināt vienmēr aktuālu un ticamu informāciju par atzītajām laboratorijām, tām attiecīgi par izmaiņām jāinformē dienests.
Noteikumu projektā noteiktas dienesta funkcijas, tam pildot references laboratorijas funkcijas augšņu jomā, prasības references laboratorijai un references laboratorijas pienākumi.
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunktā ir noteikts, ka dienests savā tīmekļvietnē publicē informāciju par izmantojamām augšņu testēšanas metodēm. References laboratorija, veicot augšņu salīdzinošo testēšanu ar dažādām metodēm un ņemot vērā citu laboratoriju pieredzi, izstrādās vienādojumus, lai analīžu rezultātu, kas iegūts ar vienu metodi, varētu pārrēķināt uz rezultātiem, kas iegūti ar citu metodi. Tas ir darbietilpīgs process, tāpēc vienādojumi pēc nepieciešamības tiks izstrādāti plašāk izmantotajām analīžu metodēm. Noteikumu projekta 12. punktā noteikts, ka izmantojamo metožu saraksts ir jāpublicē līdz 2023. gada 30. aprīlim. Līdz minēto metožu publicēšanai references laboratorija izmantos Zemkopības ministrijas 2022. gada 4. janvāra kārtību Nr. 1 "Augšņu agroķīmiskās izpētes un izpētes rezultātu novērtēšanas kārtība", kuras 5. pielikumā izvērsti ir aprakstītas augsnes agroķīmisko analīžu metodikas. Minētais regulējums nodrošinās savlaicīgu laboratoriju pāreju uz jaunām testēšanas metodēm, kuras tās līdz šim nav izmantojušas, un augsnes analīžu pakalpojuma saņēmējiem – objektīvu, salīdzināmu un novērtējamu informāciju par augsnes auglības agroķīmiskajiem rādītājiem. References laboratorija organizēs starplaboratoriju testēšanu un apmācības augšņu testēšanas jomā, sniedzot maksas pakalpojumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Tāpat noteikumu projektā noteikta kārtība, kādā atzīst citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām:
1) noteikts, ka var tikt atzīta nacionālajā akreditācijas institūcijā akreditēta laboratorija, kas izmanto šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētās metodes, lai testētu augsnes pH, organisko vielu, fosfora un kālija saturu, un šīs metodes ir iekļautas laboratorijas akreditācijas sfērā;
2) noteikti iesniedzamie dokumenti un informācija, kas nepieciešama, lai dienests pārbaudītu un izvērtētu citu laboratoriju atbilstību augsnes analīžu veikšanai agroķīmiskās izpētes vajadzībām;
3) noteikts, ka laboratorijai par tās atbilstības pārbaudi analīžu veikšanai augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām ir jāsedz izdevumi saskaņā ar dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi;
4) noteikts, ka, ja ir izpildītas visas noteikumu prasības, dienests pieņem lēmumu par laboratorijas atzīšanu augsnes analīžu veikšanai agroķīmiskās izpētes vajadzībām un pēc tam savā tīmekļvietnē publicē informāciju par atzīto laboratoriju, norādot laboratorijas nosaukumu, juridisko un faktisko adresi, kā arī augsnes agroķīmisko īpašību rādītājus, kuru testēšanai laboratorija izmanto dienesta tīmekļvietnē publicēto informāciju par izmantojamām augsnes testēšanas metodēm.
Lai dienests tīmekļvietnē spētu nodrošināt vienmēr aktuālu un ticamu informāciju par atzītajām laboratorijām, tām attiecīgi par izmaiņām jāinformē dienests.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Lauksaimniecības zemju lietotāji
Ietekmes apraksts
Pašlaik Latvijā ir vairākas juridiskās personas, kuras nodrošina augšņu agroķīmiskās analīzes un starp kurām ir arī Valsts augu aizsardzības dienests, taču analīzēm tiek izmantotas dažādas testēšanas metodes, tāpēc analīžu rezultāti nav salīdzināmi. Lauksaimniecības zemes lietotāji nepārzina augšņu testēšanas metodes un to specifiku, tāpēc var neatbilstoši interpretēt un lietot iegūtos rezultātus.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Juridiskās personas
- Juridiskās personas, kas nodrošina augšņu agroķīmiskās analīzes, kā arī lauksaimniecības zemes lietotāji.
Ietekmes apraksts
Latvijā ir zināmas 10 akreditētas laboratorijas, kas veic augšņu analīzes.
Projekts ietekmēs šo juridisko personu darbību, jo minēto laboratoriju atzīšana augšņu analīžu veikšanai agroķīmiskās izpētes vajadzībām būs maksas pakalpojums, turklāt var būt gadījumi, kad laboratorijām būs jāpārorientējas uz citām augšņu testēšanas metodēm, kuras tās vēl nav lietojušas, tomēr līdz ar vienotu testēšanas metožu ieviešanu uzlabosies laboratoriju sniegto pakalpojumu kvalitāte un izmantojamība mēslošanas plānu izstrādē.
Ietekme uz lauksaimniecības zemes lietotājiem būs tāda pati kā iepriekšminētā ietekme uz fiziskajām personām.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Projekts ietekmēs šo juridisko personu darbību, jo minēto laboratoriju atzīšana augšņu analīžu veikšanai agroķīmiskās izpētes vajadzībām būs maksas pakalpojums, turklāt var būt gadījumi, kad laboratorijām būs jāpārorientējas uz citām augšņu testēšanas metodēm, kuras tās vēl nav lietojušas, tomēr līdz ar vienotu testēšanas metožu ieviešanu uzlabosies laboratoriju sniegto pakalpojumu kvalitāte un izmantojamība mēslošanas plānu izstrādē.
Ietekme uz lauksaimniecības zemes lietotājiem būs tāda pati kā iepriekšminētā ietekme uz fiziskajām personām.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
614
0
307
0
307
2 267
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
614
0
307
0
307
2 267
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
614
0
307
0
307
2 267
2.1. valsts pamatbudžets
0
614
0
307
0
307
2 267
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Budžeta programmā 27.00.00 "Augu veselība un augu aprites uzraudzība" plānoti ieņēmumi par jaunajiem maksas pakalpojumiem, t.i., par Atbilstības pārbaude un novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par laboratorijas atzīšanu veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām. Plānots, ka 2023. gadā Valsts augu aizsardzības dienests atzīs divu citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām (614 EUR), 2024. gadā – vienu laboratoriju (307 EUR) un 2025. gadā – vienu laboratoriju (307 EUR), 2026. gadā – atzīs vienu laboratoriju (307 EUR),
No 2026. gada 4 atzītās laboratorijas sāk piedalīties references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā un teorētiskajā un praktiskajā apmācībā (1960 EUR).
No 2026. gada 4 atzītās laboratorijas sāk piedalīties references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā un teorētiskajā un praktiskajā apmācībā (1960 EUR).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Maksas pakalpojumu izcenojumi.
1. Atbilstības pārbaude un novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par laboratorijas atzīšanu veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām.
Tiešās izmaksas – 281,18 EUR, t.sk.
a) agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, sagatavošanos vizītei, vizīti laboratorijā, iegūto novērojumu apkopošanu, lēmuma sagatavošanu, paziņošanu un publicēšanu – 217,68 EUR;
b) izdevumi par degvielu ceļam uz laboratoriju vizītē – 13,50 EUR;
c) izdevumi par datu apmaiņas un datu formātu pārbaudi starp informācijas sistēmām, aprēķināto koeficientu pārbaude – 50,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā – 25,47 EUR
Kopā 306,65 EUR
2. Atzītās laboratorijas dalība references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā testēšanā.
Tiešās izmaksas – 191,28 EUR, t.sk.
a) agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu ņemšanu, paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi – pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) 8 reizes atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, paraugu sagatavošanu nosūtīšanai atzītajām laboratorijām, atzīto laboratoriju rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu un rezultātu paziņošanu – 170,69 EUR;
b) izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus, – 7,50 EUR;
c) izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 8,09 EUR;
d) izdevumi paraugu nosūtīšanai atzītajām laboratorijām – 5,00 EUR
Netiešās izmaksas kopā 0150 25,47 EUR
Kopā 216,75 EUR
3. Dalība references laboratorijas organizētajā teorētiskajā apmācībā (grupai līdz 20 personām).
Tiešās izmaksas 79,72 EUR, t.sk.
agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par materiālu sagatavošanu mācībām, teorētiskās mācības – 79,72 EUR.
Netiešās izmaksas kopā – 25,47 EUR
Kopā 105,19 EUR
4. Dalība references laboratorijas organizētajās praktiskajā apmācībā.
Tiešās izmaksas – 142,58 EUR, t.sk.
a) agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par materiālu sagatavošanu mācībām, praktiskās nodarbības – 119,58 EUR;
b) izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 23,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā – 25,47 EUR
Kopā 168,05 EUR
1. Atbilstības pārbaude un novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par laboratorijas atzīšanu veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām.
Tiešās izmaksas – 281,18 EUR, t.sk.
a) agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, sagatavošanos vizītei, vizīti laboratorijā, iegūto novērojumu apkopošanu, lēmuma sagatavošanu, paziņošanu un publicēšanu – 217,68 EUR;
b) izdevumi par degvielu ceļam uz laboratoriju vizītē – 13,50 EUR;
c) izdevumi par datu apmaiņas un datu formātu pārbaudi starp informācijas sistēmām, aprēķināto koeficientu pārbaude – 50,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā – 25,47 EUR
Kopā 306,65 EUR
2. Atzītās laboratorijas dalība references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā testēšanā.
Tiešās izmaksas – 191,28 EUR, t.sk.
a) agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu ņemšanu, paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi – pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) 8 reizes atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, paraugu sagatavošanu nosūtīšanai atzītajām laboratorijām, atzīto laboratoriju rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu un rezultātu paziņošanu – 170,69 EUR;
b) izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus, – 7,50 EUR;
c) izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 8,09 EUR;
d) izdevumi paraugu nosūtīšanai atzītajām laboratorijām – 5,00 EUR
Netiešās izmaksas kopā 0150 25,47 EUR
Kopā 216,75 EUR
3. Dalība references laboratorijas organizētajā teorētiskajā apmācībā (grupai līdz 20 personām).
Tiešās izmaksas 79,72 EUR, t.sk.
agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par materiālu sagatavošanu mācībām, teorētiskās mācības – 79,72 EUR.
Netiešās izmaksas kopā – 25,47 EUR
Kopā 105,19 EUR
4. Dalība references laboratorijas organizētajās praktiskajā apmācībā.
Tiešās izmaksas – 142,58 EUR, t.sk.
a) agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par materiālu sagatavošanu mācībām, praktiskās nodarbības – 119,58 EUR;
b) izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 23,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā – 25,47 EUR
Kopā 168,05 EUR
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi, kas radīsies saistībā ar jauno pakalpojumu sniegšanu, tiks segti no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem.
Izdevumi | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
EKK 1000 | 436 | 218 | 218 | 1702 |
EKK 2000 | 178 | 89 | 89 | 565 |
Kopā | 614 | 307 | 307 | 2267 |
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunas amata vietas netiks veidotas.
Cita informācija
Valsts augu aizsardzības dienests references laboratorijas funkcijas augsnes testēšanas jomā pildīs ar esošajiem resursiem un ieņēmumiem no sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. jūlija noteikumos Nr. 493 "Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis"".
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekta 5. punktā noteikts, ka references laboratorija organizē starplaboratoriju testēšanu un apmācības augšņu testēšanas jomā, sniedzot maksas pakalpojumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Projekta 8. punktā noteikts, ka laboratorija par tās atbilstības pārbaudi analīžu veikšanai augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām sedz izdevumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Projekta 8. punktā noteikts, ka laboratorija par tās atbilstības pārbaudi analīžu veikšanai augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām sedz izdevumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6823a158-d8a9-4ba4-98f1-dab35c4be62c-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Valsts augu aizsardzības dienests pildīs references laboratorijas funkcijas augsnes testēšanas jomā, kā arī izvērtēs un atzīs citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām, piedalīsies un veiks testēšanu augšņu monitoringa programmās, organizēs starplaboratoriju salīdzinošo testēšanu augšņu testēšanas jomā, organizēs apmācību par augšņu testēšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Valsts augu aizsardzības dienests attīstīs augsnes agroķīmiskās testēšanas metodes, kas nodrošinās datu iegūšanu atbilstoši jaunākajām tehnoloģijām un starptautiski izmantotajām analīžu metodēm, sadarbosies ar Latvijas, Eiropas Savienības un citu valstu laboratorijām augšņu testēšanas jomā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
References laboratorijas ieteiktās un oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicētās augšņu analīžu metodes nodrošinās harmonizētu publisko pakalpojumu sniegšanu augšņu analīžu jomā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vienotu un salīdzināmu augšņu analīžu metožu izmantošana dos iespēju lauksaimniekiem un lauksaimniecības konsultantiem izstrādāt zinātniski pamatotus, vides prasībām atbilstošus mēslošanas plānus, kas sekmēs sabalansētu un videi draudzīgu mēslošanas līdzekļu izmantošanu un veicinās labas lauksaimniecības prakses īstenošanu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Objektīva, salīdzināma un visaptveroša informācija par augsnes agroķīmiskajiem rādītājiem ir viens no priekšnosacījumiem klimatneitrālai lauksaimniecībai. Zinātniski pamatota un sabalansēta mēslojuma izmantošana, kas balstīta uz objektīvām augsnes analīzēm, nodrošina mēslošanas efektivitāti, vienlaikus samazinot nepamatoti augstu mēslošanas līdzekļu normu lietošanu.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi