Anotācija (ex-ante)

24-TA-927: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Zemes pārvaldības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabinets 2023. gada 21. novembrī pieņēma rīkojumu "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu", kur sēdes protokola Nr. 58 14. § 3. punkts uzdod Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (no 2024. gada 1. jūlija Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija) sešu mēnešu laikā sagatavot nepieciešamos grozījumus normatīvajā regulējumā, lai sakārtotu zemes vienību, kas kļuvušas par bezmantinieka mantu un bezīpašnieka lietu un kas nodrošina piekļuvi citiem privātiem īpašumiem, palikšanu atvasinātas publiskas personas – pašvaldības – īpašumā. 
Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa sēdē (Nr. 14 35. §) tika izskatīts informatīvais ziņojums "Par rīcības plānu administratīvā sloga mazināšanai nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā" (turpmāk – Informatīvais ziņojums), kur kā viens no veicamajiem pasākumiem ir noteikts nepieciešamība grozīt normatīvo regulējumu, radot risinājumu privātpersonu izbūvētiem ceļiem, būvējot privātmāju ciematus (Informatīvā ziņojuma 8.4.1. apakšpunkts) 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi "Zemes pārvaldības likumā"" (turpmāk – Likumprojekts) mērķis ir precizēt esošo regulējumu par publiskās infrastruktūras piekritību, veidojot jaunas apbūves teritorijas, kā arī noteikt piekritību vienam no nekustamā īpašuma veidiem, kas ir kļuvis par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Teritorijas attīstībai un plānošanai ir jābūt vērstai sabiedrības interesēs, tai jābūt ilgtspējīgai (dzīvotspējīgai, lai tiktu apmierinātas arī nākamo paaudžu intereses), mērķētai uz dzīves vides kvalitātes paaugstināšanu. Publiskās infrastruktūras, tai skaitā ceļu, esamība ir viens no priekšnoteikumiem, lai nodrošinātu atbilstošu dzīves vides kvalitāti, kā arī efektīvu īpašumu izmantošanu. Ceļš kalpo ne tikai tam, lai piekļūtu atsevišķiem īpašumiem, bet arī daudz plašākām interesēm: administratīvās teritorijas iedzīvotāju vajadzībām, valsts un pašvaldības interesēm (Senāta  Administratīvo lietu departamenta  2023. gada 11. jūlija sprieduma lietā Nr. SKA-218/2023 (A420298619) 7. punkts​).  
 
Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrā daļa noteic, ka, paplašinot pilsētas un ciemus vai veidojot jaunas apbūves teritorijas, pirms teritorijas plānojuma, lokālplānojuma vai detālplānojuma apstiprināšanas pašvaldība un zemes īpašnieki vienojas par ielu būvniecībai to sarkanajās līnijās vai ceļu būvniecībai nepieciešamās zemes atsavināšanu pašvaldībai, kā arī par inženierbūvju būvniecību. Ja vienošanos par nepieciešamās zemes atsavināšanu panākt nav iespējams, pašvaldība uzsāk sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu.
Minētais regulējums ir skatāms kopsakarā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 31. panta pirmā un otrā daļā noteikto, ka detālplānojumu īsteno saskaņā ar administratīvo līgumu, kas noslēgts starp pašvaldību un detālplānojuma izstrādes īstenotāju, un šajā līgumā iekļauj dažādus nosacījumus un prasības attiecībā uz objektu būvdarbu uzsākšanas termiņu, kā arī publiskās infrastruktūras apsaimniekošanu, izbūves kārtām un to secību, tai skaitā vienošanos ceļu būvniecību un to nodošanu pašvaldības īpašumā.
Vairākas pašvaldības pieredzē par detālplānojumu īstenošanu ir atzinušas, ka būtiska problēma ir to īstenošanas kārtībā, neskatoties uz to, ka par detālplānojuma īstenošanu starp zemes īpašnieku un pašvaldību tiek slēgts administratīvais līgums. Proti, kaut detālplānojuma izstrādes mērķis lielākoties bijis attīstīt teritoriju, tajā izbūvējot ielas, inženierkomunikācijas, un sadalīt teritoriju zemes vienībās pirms dzīvojamo māju būvniecības, nereti detālplānojumu izstrādes ierosinātāji aprobežojušies vien ar zemes vienības sadalīšanu un atsavināšanu. Rezultātā detālplānojumu teritorijās ir veikta apbūve vai izsniegtas būvatļaujas, bet piekļuve tiek nodrošināta pa detālplānojumā plānotiem ceļiem, kas līdz galam nav izbūvēti un nodoti ekspluatācijā. Savukārt pašvaldības nav ieinteresētas pārņemt šādus nepabeigtus ceļus savā īpašumā, kā arī pašvaldībām nav instrumentu, kā motivēt zemes īpašnieku līdz galam īstenot plānojumā paredzēto un ar vienošanos pielīgto. Līdz ar to ceļš paliek sākotnējā zemes īpašnieka īpašumā. Vairumā šādu gadījumu apbūves gabalu īpašniekiem nav noteiktas ceļa servitūta tiesības, līdz ar to piekļuve vispār nav juridiski nodrošināta.
Pašvaldības regulāri saņem sūdzības par neapmierinošo ceļa stāvokli un inženierkomunikāciju neesamību. Gan pašvaldības, gan apbūves zemes gabalu īpašnieki nonāk ķīlnieku lomā: 1) administratīvā līguma nosacījumi nav saistoši jaunajiem zemes īpašniekiem, bet detālplānojums nav saistošs detālplānojuma ierosinātājam, tiklīdz tas atsavinājis pēdējo zemes vienību detālplānojuma teritorijā; 2) atsevišķos gadījumos pašvaldības būvvalde nevar izdot būvatļaujas dzīvojamo māju būvniecībai, jo nav izpildīti administratīvajā līgumā paredzētie nosacījumi; 3) piekļuves ceļi un inženierkomunikācijas nav izbūvētas, un nav iespējams noteikt subjektu, kuram ir pienākums tās izbūvēt; 4) pašvaldība kā atbildīgā par detālplānojuma izstrādi, tā koordinēšanu un uzraudzību tiek pakļauta konfliktsituācijām ar jaunizveidoto apbūves gabalu jaunajiem zemes īpašniekiem; 5) pašvaldības budžetā nav pieejami līdzekļi detālplānojuma izstrādes īstenotāja neizpildīto saistību izpildei, turklāt tas neatbilst detālplānojuma sākotnējam izstrādes mērķim; 6) nereti pašvaldības tiek iesaistītas tiesvedībās ar iedzīvotājiem, kuras nebūtu bijušas, ja detālplānojuma izstrādes īstenotājs būtu izpildījis uzņemtās saistības. 
Lai arī Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrā daļa paredz pašvaldības tiesības piemērot normatīvo regulējumu par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām gadījumos, kad vienošanos par ceļa atsavināšanu panākt nav iespējams, tomēr līdz šim praksē tādi gadījumi nav bijuši. Tam ir vairāki iemesli, un viens no tiem ir pašvaldību ierobežotās finansiālās iespējas iegādāties nekustamo īpašumu par atlīdzību, kuru veido īpašuma tirgus vērtība, tai skaitā ņemot vērā apstākli, ka apbūves zemes gabala vērtībā pārsvarā gadījumu ir iekļauti arī infrastruktūras, tai skaitā ceļu, izbūves izdevumi.   
Tādēļ, kaut arī esošais regulējums paredz risinājumus, kādā veidā risināt pastāvošo problemātiku, joprojām turpinās prakse, kad detālplānojumā ietvertajā teritorijā zeme zem ceļiem paliek privātajā īpašumā vai arī pāriet jaunizveidoto zemes vienību īpašnieku kopīpašumā, jo dažādu iemeslu dēļ vienošanos par ceļu būvniecību un ceļu atsavināšanu pašvaldībai nav iespējams izpildīt. Šī pieeja sevi nav attaisnojusi un rada būtiskas problēmas šajās teritorijās esošajiem iedzīvotājiem, piemēram, ceļu izbūve netiek pabeigta, netiek nodrošināta to uzturēšana utt. 
Informatīvajā ziņojumā pēc būtības tiek atspoguļota problēmātika saistībā ar esošā regulējuma piemērošanu un ziņojumā tiek norādīts: "attīstot privātmāju ciematus, vienlaicīgi tiek attīstīta visa ciemata pastāvēšanai nepieciešama infrastruktūra, tai skaitā koplietošanas ceļi (ielas). Lai gan tie faktiski atbilst pašvaldības ceļa (ielas) statusam, pašvaldības nevēlas tās pārņemt savā īpašumā, jo nespēj nodrošināt šo ceļu (ielu) uzturēšanu. Faktiski veidojas situācija, kad pēc privātmāju pārdošanas nekustamā īpašuma attīstītāja īpašumā paliek ceļu infrastruktūra, kurai nav reģistrēts apgrūtinājums (ceļa servitūts) un juridiski netiek nodrošināts koplietošanas statuss. Šāda situācija satur potenciālās problēmas, nekustamā īpašuma attīstītājs var neuzturēt ceļu (ielu), tam var tikt pasludināts arī bankrots, tikmēr privātmāju īpašniekiem nav tiesību rīkoties ar citai personai piederošo īpašumu. Attīstītājs var ierobežot ceļu izmantošanu, traucējot īpašniekiem pilnvērtīgi lietot savas privātmājas un netraucēti piekļūt pie tām. Dzīvojamo māju īpašnieki var risināt strīdu tiesā, noslogojot tiesas un ieslīgstot garajās tiesvedībās. Līdzīgas problēmas rodas ar citiem koplietošanas elementiem – bērnu rotaļu laukumiem, kopējiem pagalmiem u.tml."
Līdz ar to informatīvajā ziņojumā kā risinājums ir noteikts nepieciešamība grozīt normatīvo regulējumu, radot risinājumu privātpersonu izbūvētiem ceļiem, būvējot privātmāju ciematus. 

Pašlaik Civillikumā ir nostiprināts princips, ka bez īpašnieka palikusi manta piekrīt valstij un likumā noteiktos gadījumos arī pašvaldībai. Tas izriet no spēkā esošās Civillikuma 416. panta pirmās daļas, gan no 417. panta un 930. panta piezīmes. Pašvaldībai atbilstoši Pašvaldību likuma 73. panta piektajai daļai piekrīt noteikta veida ar dzīvojamo funkciju saistītie nekustamie īpašumi – dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums vai to domājamās daļas, kas atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam ir atzīta kā bezmantinieka manta vai atbilstoši Civillikuma 930. pantā noteiktajam kā bezīpašnieka lieta.  
Valstij piekrītošo mantu, kas nav apgrūtināta ar kredītsaistībām, atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumiem Nr. 1354 "Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā" (turpmāk – noteikumi Nr. 1354) uzskaita Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID), kas nodrošina kontroli par tās novērtēšanu un realizāciju, ieskaitot nodošanu bez maksas. Minētie noteikumi cita starpā paredz arī kārtību (32. punkts), ka valstij piekritīgi nekustamie īpašumi ar Ministru kabineta rīkojumu var tikt nodoti bez atlīdzības pašvaldībai. Vienlaikus, nododot šādus nekustamos īpašumus pašvaldībai, jāievēro arī publiskas personas mantas atsavināšanas tiesiskais regulējums, kas noteic, ka pašvaldībai nodotais īpašums ir izmantojams tai noteikto funkciju īstenošanai, un gadījumā, ja īpašums vairs nav nepieciešams funkciju īstenošanai, tas ir atdodams atpakaļ valstij. Esošais process no brīža, kad nekustamais īpašums kļūst par piekritīgu valstij, līdz brīdim, kad tas tiek nodots pašvaldībai, ir ļoti laikietilpīgs, kura laikā nekustamais īpašums netiek izmantots.
Noteikumu Nr. 1354 regulējums neuzliek pašvaldībai par pienākumu visos gadījumos pārņemt par bezmantinieka mantu kļuvušu nekustamo īpašumu, un gadījumā, ja pašvaldība īpašumu nepārņem, tad VID nekustamo īpašumu atbilstoši minēto noteikumu 32.3. apakšpunktam nodod Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ) pārvaldīšanā.
Praksē arvien biežāk ir gadījumi, kad par bezsaimnieka mantu tiek atzīts nekustamais īpašums, kas sastāv no zemes vienības, kas atbilstoši detālplānojumam vai zemes ierīcības projektam  paredzēta ceļa izbūvei, lai nodrošinātu piekļuvi citām izveidotām savrupmāju apbūvei paredzētām zemes vienībām. Lielākoties tādu gadījumu inženierbūve nekustamajos īpašumos nav izbūvēta un labiekārtota, vai arī inženierbūve noteiktā kārtībā nav nodota ekspluatācijā. Līdz ar to situācijas, kad izdalītās zemes vienības ceļiem kļūst par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu, ir īpaši komplicētas.
Minēto apbūves teritoriju ceļu zemes vienības neatbilst valsts autoceļu statusam un tādējādi tie nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai un, tā kā tos nepārņem arī pašvaldība, tie varētu tikt atsavināti.
Ja šādi nekustamie īpašumi (apbūves teritoriju ceļu zemes vienības) tiek virzīti atsavināšanai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, tad jāņem vērā, ka, atsavinot tādu publiskas personas nekustamo īpašumu, to var iegādāties jebkura persona, un tālākā ceļa izbūve, kā arī piekļuves nodrošināšana privātpersonām piederošajiem apbūves zemesgabaliem pie koplietošanas valsts un pašvaldību ceļiem ir atkarīga no šīs personas subjektīviem ieskatiem. Tas rada vairākus riskus attiecībā uz privātpersonu piekļuves iespējām tiem piederošajiem nekustamajiem īpašumiem: privātpersonas dažādu apsvērumu, tostarp ekonomisku, dēļ ilgstoši neveic ielu izbūvi, līdz ar to tiek apgrūtināta piegulošo nekustamo īpašumu īpašnieku piekļuve savam īpašumam, kā arī operatīvā transporta piekļuve; ielu īpašnieki ierobežo piekļuvi piegulošo nekustamo īpašumu īpašniekiem, izvietojot barjeras; visu detālplānojumā paredzēto ielu izbūve nenotiek vienlaicīgi; nekustamajiem īpašumiem nav nodrošināta piekļuve pašvaldības ceļam. Šāda nekustamo īpašumu atsavināšana un iziešana no publiskās personas kontroles nākotnē, iespējams, būs jārisina ar citiem līdzekļiem, piemēram, atsavinot sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu likumā noteiktajā kārtībā.
Savukārt gadījumos, kad pašvaldībai autonomo funkciju īstenošanai tiek piedāvātas pārņemt īpašumā bez atlīdzības valstij piekritīgās domājamās daļas no šādām apbūves teritoriju ceļu zemes vienībām, pašvaldības atsakās tās pārņemt, norādot uz kopīpašuma gadījumā nepieciešamību īpašuma apsaimniekošanas rīcību skaņot ar vairākiem citiem īpašniekiem, kas apgrūtina īpašuma apsaimniekošanu un uzturēšanu.
Līdz ar to šādi nekustamie īpašumi, kas plānoti un izveidoti, lai nodrošinātu piekļuves iespējas citiem nekustamajiem īpašumiem, nebūtu atsavināmi privātpersonām, un meklējami risinājumi to saglabāšanai publiskā īpašumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams rast risinājumu efektīvai īpašumu un infrastruktūras objektu, kas nodrošina piekļuvi citiem privātiem īpašumiem, nodošanai pašvaldības īpašumā, tai skaitā tādiem, kas atzīti par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu Informatīvajā ziņojumā identificētās problēmas privātmāju ciematu un to funkcionēšanai nepieciešamās infrastruktūras attīstīšanā un nodrošinātu, ka izbūvētā publiskā infrastruktūra kalpo daudz plašākiem mērķiem un sabiedrības interesēm, likumprojekts paredz Zemes pārvaldības likuma 7. panta otro daļu aizstāt ar jaunu 7.prim pantu, kurā ietverts regulējums par ielu tīkla izveidi, piekritību un uzturēšanu,  veidojot jaunas dzīvojamās apbūves teritorijas.  
    7.prim pantā ir piecas daļas. Panta pirmā daļa noteic, ka, veidojot jaunu apbūves teritoriju, kas teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā ir noteiktas kā dzīvojamās apbūves teritorijas, šajā teritorijā plānotajam ielu tīklam ir jāiekļaujas kopējā transporta infrastruktūras shēmā un tas ir pašvaldības vienotā ceļu tīkla sastāvdaļa, kas piekrīt pašvaldībai vai arī noteiktos gadījumos atkarībā no ceļa kategorijas saglabājas zemes īpašnieka īpašumā. Šajā daļā lietotais termins “piekrīt” tiek lietots nozīmē, kas pauž ar likumprojektu sasniedzamo mērķi, ka publiskai infrastruktūrai ir jānonāk publiskas personas, šajā gadījumā pašvaldības, pārvaldībā līdz šīs publiskās infrastruktūras atsavināšanai pašvaldības īpašumā. Termins “piekrīt” netiek lietots piederības nozīmē, ka izveidojamais ceļa tīkls pieder pašvaldībai, bet tiek lietots, lai norādītu, ka plānotais ielu tīkls noteiktā kārtībā nonāk vai  pāriet sākotnēji pašvaldības pārvaldībā un noteiktos gadījumos un kārtībā arī īpašumā. 
Atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 81. panta pirmajai daļai pašvaldības nozīmes ceļš ir privātā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojums nekustamajam īpašumam, kas noteikts sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības ikvienam to izmantot. Kā atzinusi tiesa, Zemes pārvaldības likuma 8.1 pantā paredzētās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statusa noteikšanas mērķis ir risināt divus problēmjautājumus – privātīpašumā esošu ceļu un ielu uzturēšanu pienācīgā stāvoklī, arī inženierkomunikāciju izveidi zem šiem ceļiem un ielām, un nodrošināt piekļuvi citu personu zemes īpašumiem (sk., piemēram, Administratīvās apgabaltiesas 2022. gada 23. septembra lēmuma lietā Nr. A420196022 12. apakšpunktu). Tāpat minētā panta regulējums noteic kārtību, kādā šis nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojums tiek noteikts. 
Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumi Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" (turpmāk – Plānošanas noteikumi)  noteic, ka ielas, laukumus, autoceļus un dzelzceļus nosaka kā transporta infrastruktūras teritorijas un izdala kā atsevišķas zemes vienības, un tām pēc to funkcijām un nozīmes nosaka atbilstošu kategoriju. Saskaņā ar Plānošanas noteikumu 86. punktu B kategorijas ielas (galvenās ielas) ir ar dominējošu savienošanas funkciju, C kategorijas ielas (maģistrālās ielas) nodrošina savienošanas un piekļūšanas funkciju, bet D kategorijas (pilsētas vai ciema nozīmes ielas) un E kategorijas ielas (vietējās nozīmes ielas) nodrošina piekļūšanas funkciju zemesgabaliem. Tādējādi, piemēram, ar detālplānojumu, veidojot jaunu dzīvojamās apbūves teritoriju,  plānotās ielas izdalāmas kā atsevišķas zemes vienības, nosakot plānotajām ielām atbilstošu kategoriju. 7. prim panta otrā un trešā daļa noteic, ka pašvaldība, apstiprinot attiecīgo teritorijas attīstības plānošanas dokumentu, atbilstoši 81.panta otrajai vai trešajai daļai nosaka, kuras no apbūves teritorijā plānotajām ielām ir nepieciešamas sabiedrības interešu nodrošināšanai, tas ir kurām ielām ir nosakāms pašvaldības nozīmes ielas statuss. Visos gadījumos tas ir nosakāms galvenajām ielām (B kategorija), bet maģistrālajām ielām (C kategorija) – vienojoties ar zemes īpašnieku. Savukārt pilsētas vai ciema nozīmes ielas (D kategorija) un vietējas nozīmes ielas (E kategorija) saglabājas zemes īpašnieka īpašumā un zemes īpašnieks nodrošina minēto kategoriju ielu uzturēšanu līdz zemes īpašnieks tās nodod pašvaldības īpašumā bez atlīdzības, bet pašvaldībai ir pienākums šādas ielas pārņemt savā īpašumā.  
Ielu izbūve un to nodošana ekspluatācijā ir zemes īpašnieka jeb apbūves teritorijas attīstītāja pienākums, ko var veikt arī pa kārtām atbilstoši attiecīgā plānošanas dokumenta īstenošanas nosacījumiem vai administratīvajā līgumā pielīgtajam. Ielu, kurām ir noteikts pašvaldības nozīmes ielas statuss, uzturēšana pēc tam, kad tās ir nodotas ekspluatācijā, ir pašvaldības pienākums.  
      Lai nodrošinātu minēto ielu kvalitatīvu uzturēšanu, tiek noteikts ierobežojums tās atsavināt citām personām, tai skaitā piegulošo zemes gabalu īpašniekiem.  
       
       Teritorijas plānošana ir pašvaldību autonomā funkcija, proti, pašvaldība ir atbildīga par zemes izmantošanas plānošanu. Lauksaimniecībā izmantojamai zemei, kurai atļautā teritorijas izmantošana atbilstoši teritorijas plānojumam ir noteikta kā, piemēram, savrupmāju apbūve, ir ievērojami augstāka vērtība nekā tādai pat lauksaimniecībā izmantojamai zemei, kas teritorijas plānojumā noteikta kā lauksaimniecības teritorija. Izstrādājot šai teritorijai detālplānojumu, kā arī no pašvaldības saņemot atļauju pieslēgties pašvaldības īpašumā esošajām komunikācijām (tai skaitā pašvaldības īpašumā esošajiem ceļiem), īpašuma vērtība kļūst vēl daudzkārt lielāka, kāda tā bija sākotnēji kā lauksaimniecībā izmantojamai zemei. Piemēram, Pierīgas novados lauksaimniecībā izmantojamās zemes cena ir amplitūdā no 0,5-2 euro/m2, savukārt dzīvojamajai apbūvei piemērotas zemes cena sasniedz 30 – 40 euro/m2. Minētā zemes vienību cenu atšķirība veidojas no iepriekš minētajiem faktoriem, kā arī no tā, ka zemes cenā tiek ieskaitīti arī esošie vai potenciālie izdevumi nepieciešamās infrastruktūras, tai skaitā ielu, izbūvei. 
Līdz ar to likumprojektā iekļautais par ielas pēc tās nodošanas ekspluatācijā nodošanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības tiek noteikts leģitīma mērķa sasniegšanai, tas ir, sabiedrības interesēs, kas ir arī samērīgs risinājums, jo, nododot ceļa infrastruktūru pašvaldībai, kas pēc būtības ir izmantojama publiskiem mērķiem, bijušajam zemes īpašniekam, kurš veicis teritorijas attīstību, netiek radīti papildu izdevumi vai zaudējumi ceļa uzturēšanai. Ieguvēji  ir ne vien jaunie zemes īpašnieki (iedzīvotāji), kuri izmanto šo infrastruktūru, un pašvaldība, kurai nav jāizlieto budžeta līdzekļi īpašuma iegādei, bet arī sabiedrība kopumā, jo vienota un sakārtota infrastruktūra veicina kvalitatīvu dzīves vidi un teritorijas attīstību.   
7.prim panta piektā daļa paredz nosacījumu, ka ēkas var nodot ekspluatācijā pēc tam, kad ekspluatācijā nodoti attiecīgie infrastruktūras objekti, tai skaitā ielas. Šāda nosacījuma mērķis ir novērst detālplānojumu īstenošanas negatīvo praksi, kad detālplānojuma īstenošana nereti aprobežojusies vien ar zemes vienības sadalīšanu un atsavināšanu, kā rezultātā piekļuve zemes gabaliem notiek pa līdz galam neizbūvētiem, neapmierinoša tehniskā stāvokļa ielā vai dabā neeksistējošām ielām, kā arī nav pieejamas nepieciešamās inženierkomunikācijas.  Potenciālie zemes gabalu pircēji informāciju par konkrētā zemes gabala atļauto izmantošanu un noteiktajiem zemes izmantošanas ierobežojumiem un nosacījumiem varēs saņemt Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas publiskajā daļā (geolatvija.lv), līdz ar to, ja kāda persona pirms zemes iegādes vēlēsies iegūt informāciju par konkrētā zemes gabala atļauto izmantošanu un zemes gabalam noteiktajiem zemes izmantošanas ierobežojumiem un nosacījumiem, tad šī informācija pazīmes veidā būs pieejama Valsts vienotājā ģeotelpiskās informācijas portāla Geolatvija.lv sadaļā Teritorijas izmantošana. 
Apkopojot iepriekš minēto, veiktie grozījumi Zemes pārvaldības likumā, papildinot to ar jaunu 71. pantu, noteic  veicamās rīcības un to, kuras no tām ir zemes gabala īpašnieka jeb attīstītāja pienākumos un kuras – pašvaldības pienākumos, lai nodrošinātu kvalitatīvu un ilgtspējīgu teritorijas attīstību un apbūvei atbilstošus apstākļus. Tādējādi tiek panākta samērā vienkārša, skaidra  un efektīva sistēma ilgtspējīgai teritorijas attīstībai, sadarbojoties un sabalansējot privātās un publiskās intereses.  
  
Civillikumā noteiktais servitūta institūta instruments ir izmantojams piekļuves jaunveidojamiem zemes gabaliem nodrošināšanai, tomēr servitūta kā tiesību institūta pamats ir tas, ka līgums par servitūta nodibināšanu tiek slēgts starp vienu kalpojošo īpašumu un vienu valdošo īpašumu. Savukārt servitūtu nodibināšana starp daudziem īpašumiem ir tiesiski sarežģīts un finanšu un laika ietilpīgs process. Tāpat tiesa atzīst (sk., Senāta Administratīvo lietu departamenta 2025.gada 25.marta spriedums lietā Nr. A420124821, SKA-66/2025), ka servitūta ceļa pastāvēšana ciema vai pilsētas teritorijā ir absolūta izņēmuma situācija, nevis viens no teritorijas plānošanā piemērojamiem piekļuves risinājumiem. Tāpēc tiek piedāvāts, ka likuma 71. panta regulējums būtu piemērojams gadījumos, kad plānots izveidot vismaz trīs apbūvējamas zemes vienības.  
 
      Latvijas Republikas Satversmes 105. pants paredz gan īpašuma tiesību netraucētu īstenošanu, gan arī valsts tiesības sabiedrības interesēs ierobežot šīs tiesības. Ņemot vērā, ka būtiski mainās modelis, kādā privātpersonai tiek noteikts nekustamā īpašuma lietošanas aprobežojums un pašvaldība pārņem savā pārvaldībā privātpersonai piederošu īpašumu, no Satversmes tiesas judikatūras izriet, ka, izvērtējot pamattiesību ierobežojuma samērīgumu, jāpārbauda, vai: 
1)       izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai jeb vai ar izraudzīto līdzekli var sasniegt leģitīmo mērķi; 
2)       šāda rīcība ir nepieciešama; 
3)       vai ierobežojums ir atbilstošs jeb vai labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām nodarīto kaitējumu (sk. Satversmes tiesas 2014. gada 10. oktobra sprieduma lietā Nr. 2014-04-03 15. punktu). 
    
     Teritorijas plānošanas process pēc būtības ir vispiemērotākais, lai plānotu kādas teritorijas turpmāko izmantošanu un attīstību. Šis jautājums prasa kompleksu risināšanu, noskaidrojot visas intereses, apsverot jautājumu kontekstā ar teritorijas attīstības, tostarp citiem infrastruktūras, risinājumiem atbilstoši visiem teritorijas plānošanas principiem. Kā secinājusi Satversmes tiesa, attiecinot terminu “komplekss” uz teritorijas plānošanas un būvniecības jomu, tas nozīmētu noteiktam nolūkam veidotu tādu būvju kopumu, kuras ir savstarpēji saistītas un veido vienotu sistēmu (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 11. novembra lēmuma par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2008-24-03 10.1. apakšpunktu). Ar teritorijas plānošanu tiek nodrošināta vides aizsardzības prasību īstenošana, pareiza infrastruktūras būvniecība un funkcionēšana (sk. Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2011. gada 1. jūlija sprieduma lietā Nr. SKA-216/2011 (A42476808) 9. punktu). 
No minētā var secināt, ka teritorijas attīstībai jānotiek kompleksi un vienotā sistēmā ar nepieciešamās infrastruktūras nodrošinājumu. Esošā Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrās daļas regulējuma precizēšana ir nepieciešama, jo tas novērsīs jaunu apbūves teritoriju veidošanās bez tai nepieciešamās infrastruktūras, tai skaitā ceļiem vai ielām. 
Pastāvot ilgstoši neatrisinātām problēmām, kas ietekmē vairāku nekustamo īpašumu īpašnieku un iedzīvotāju iespējas piekļūt savam īpašumam un kuriem individuāli ir sarežģīti atrisināt šīs problēmas, pašvaldībai ir no tiesību normām izrietošs pienākums rīkoties tā, lai šo jautājumu risinātu (sal. Administratīvās apgabaltiesas 2022. gada 23. septembra lēmuma lietā Nr. A420196022 5.9. apakšpunkts). Tas ir viens no iemesliem, kāpēc Pašvaldību likumā (4. panta pirmās daļas 3. punkts) kā viena pašvaldības autonomām funkcijām ir noteikta gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību. Tomēr pašvaldībai normatīvajā regulējumā noteiktais pienākums gādāt par publisko infrastruktūru  nozīmē, ka pašvaldībai jānodrošina iespēja iedzīvotājiem saņemt šos pakalpojumus, bet tas nenozīmē, ka visos gadījumos tas jāveic par pašvaldības budžeta līdzekļiem. Šajos darbos ir jāiesaistās arī personām, kas plāno un īsteno jaunu apbūves teritoriju attīstību un izveidi. Veicot jaunu privātu teritoriju attīstību un objektu būvniecību, infrastruktūras izbūvē būtu jāiesaistās ne tikai valstij un pašvaldībai, bet arī attiecīgās teritorijas īpašniekam vai attīstītājam, kurš gūst labumu no attiecīgā projekta īstenošanas. Veidojas nesamērīgi apstākļi un negodprātīga prakse, ja zemes īpašnieks vai attīstītājs gūst peļņu no zemesgabala attīstības, bet par nodokļu maksātāju naudu tiek segtas visas šim zemesgabalam nepieciešamās infrastruktūras izbūve.  
     Normatīvajā regulējumā iekļaujot principus jaunas apbūves īstenošanai un nosakot, ka infrastruktūra tiek apgrūtināta sabiedrības interesēs, kā arī nosakot pašvaldības pienākumu nodrošināt šo objektu pārvaldību, sabiedrība iegūst būtiskus labumus: apbūves teritorijas nodrošinātas ar inženiertīkliem un ielām; pareiza infrastruktūras būvniecība un funkcionēšana, kas nodrošina dzīves vides atbilstošu kvalitāti; noteikti skaidri nosacījumi un priekšnoteikumi jaunu apbūves teritoriju izveidošanai gan pašvaldībām un vietējiem iedzīvotājiem, gan arī nekustamo īpašumu attīstītājiem; samazināsies riski, ka pašvaldībai ir jāpārņem infrastruktūra, kas nav izbūvēta atbilstoši detālplānojuma nosacījumiem un administratīvajā līgumā paredzētajam, un secīgi – nav izmantojama paredzētajiem mērķiem, tādējādi tās izbūves pabeigšanai nebūtu jāiegulda pašvaldības budžeta jeb nodokļu maksātāju līdzekļi. 
     Tādējādi ierobežojums ir atbilstošs, un labums, ko iegūs sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām nodarīto kaitējumu. 
      Sabiedrības iegūtais labums, nosakot šādu regulējumu, būtu iespēja netraucēti lietot attiecīgās ielas vienotā tīklā ar citiem publiskajiem ceļiem. Tiktu nodrošināta ielu uzturēšana, jo pašvaldība nav tiesīga ieguldīt finanšu līdzekļus citas personas īpašumā, kā tas izriet no Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. un 3.pantā noteiktā. Savukārt, saglabājot ielu privātā pārvaldībā, uzturēšana jānodrošina tā lietotājiem, kas ir papildu finanšu izdevumi tiem izdevumiem, ko zemes īpašnieki jau maksā nodokļu veidā.  
        Līdz ar to likumprojektā iekļautais par pašvaldības nozīmes ceļa statusa noteikšanu pēc tā nodošanas ekspluatācijā un iespējas to nodot pašvaldības īpašumā bez atlīdzības tiek noteikts leģitīma mērķa sasniegšanai, tas ir sabiedrības interesēs, tas ir arī samērīgs, jo nododot ceļa infrastruktūru pašvaldības pārvaldībā, kas pēc būtības ir izmantojama publiskiem mērķiem, bijušajam zemes īpašniekam, kurš veicis teritorijas attīstību, netiek radīti zaudējumi, bet ieguvēji  ir ne vien jaunie zemes īpašnieki (iedzīvotāji), kuri izmanto šo infrastruktūru, bet arī sabiedrība kopumā, jo vienota un sakārtota infrastruktūra veicina kvalitatīvu dzīves vidi un teritorijas attīstību.   
      Apkopojot minēto, var secināt, ka izraudzītais līdzeklis – jaunas dzīvojamās apbūves teritorijas nodrošināt ar inženiertīkliem un ielām – , ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, t.i., sabiedrības interešu nodrošināšanai un labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par personas tiesībām un likumiskajām interesēm nodarīto zaudējumu. 
          Lai risinātu jautājumus ar publiskās infrastruktūras piekritību, kas kļuvusi par  bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu, Zemes pārvaldības likums tiek papildināts ar jaunu pantu (82. pants), kas noteic, ka gadījumos, kad par bezīpašnieka lietu vai bezmantinieka mantu tiek atzīts ceļš, tas ir piekritīgs pašvaldībai. Šajā pantā un visā likumprojektā lietotais termins "ceļš"  ir lietots kā termins, kas apzīmē vienotu nekustamo īpašumu, kas sastāv no zemes gabala, kas atbilstoši apstiprinātajam detālplānojumam vai zemes ierīcības projektam, nodrošina vai plāno nodrošināt piekļuvi cietiem zemes gabaliem, un inženierbūvi, ja tāda zemes gabalā izbūvēta. Minētais termins ir attiecināms arī uz ielām, jo saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1. panta 3. punktā noteikto un atbilstoši likumam "Par autoceļiem" ceļi cita starpā iedalās autoceļos un ielās. 
 Tādējādi paredzot vēl vienu izņēmuma gadījumu atbilstoši Civillikuma 416. panta pirmajā daļā un 930. panta piezīmēs noteiktajam, ka bezmantinieku manta vai bezīpašnieka lieta nepiekrīt valstij, bet pašvaldībai. Tādējādi, ņemot vērā, ka dzīvojamo māju apbūves teritorijās izbūvētiem ceļiem piemīt koplietošanas ceļa pazīmes, jo visbiežāk tie ir savienoti ar pašvaldības ceļu tīkliem (vienota pašvaldības ceļu tīkla sastāvdaļa), turklāt tie kalpo sabiedrības interešu un vietējo iedzīvotāju dzīves kvalitātes nodrošināšanai, pašvaldībām autonomo funkciju nodrošināšanai izrietēs pienākums pārņemt šādu ceļu īpašumus neatkarīgi no tā izbūves stadijas, kuri kļuvuši par bezmantinieku mantu vai bezīpašnieka lietu. Attiecīgi mazinātos arī birokrātiskās procedūras ilgums, pārņemot valsts uzskaitē tādus nekustamos īpašumus, kas nav nepieciešami valsts funkciju nodrošināšanai, lai nodotu īpašumus tālāk pašvaldībām. Ja zemes gabalā ir noteiktā kārtībā izbūvēts ceļš un tas ir nodots ekspluatācijā, pārņemot zemes gabalu pašvaldības īpašumā, pašvaldība to kopā ar izbūvēto infrastruktūru uzņem savā bilancē un noteiktā kārtībā iekļauj pašvaldību ielu un ceļu reģistrā. Ja ceļš nav izbūvēts, tad pašvaldība nodrošina ceļa izbūvi atbilstoši pašvaldības budžeta iespējām un attīstības plānošanas dokumentos noteiktajām investīcijām satiksmes infrastruktūras attīstībai, kā arī attiecīgās apbūves teritorijas attīstībai.  
Minētais pants attiecas arī uz gadījumiem, kad par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu ir kļuvušas domājamās daļas no īpašuma, kas ir ceļš. Pašvaldībai kā publiskai personai nevajadzētu būt kopīpašniekam ar privātām personām vairāku iemeslu dēļ, kas saistīti ar iespējamiem juridiskiem, ekonomiskiem un pārvaldības riskiem: esot kopīpašumā ar privātpersonām, pašvaldība var nonākt interešu konfliktā, jo tā var būt spiesta pieņemt saistošus vai administratīvus lēmumus, kas būtu attiecināmi uz kādu no kopīpašnieku; kopīpašuma pārvaldība starp pašvaldību un privātpersonām var būt sarežģīta, jo īpaši, ja ir atšķirības lēmumu pieņemšanas procesā, kas var radīt nesaskaņas, palēnināt lēmumu pieņemšanu un radīt pārvaldības problēmas; tam var būt arī juridiski izaicinājumi, jo kopīpašuma pārvaldīšana bieži vien prasa detalizētus juridiskos līgumus, kas nosaka pušu tiesības un pienākumus. Līdz ar to, pašvaldībai pārņemot tai piekrītošu īpašuma daļu, būtu jāvienojas ar pārējiem kopīpašniekiem par to īpašumā esošo domājamo daļu atsavināšanu pašvaldībai, vai arī par pašvaldībai piekrītošo domājamo daļu atsavināšanu pārējiem zemes gabala kopīpašniekiem proporcionāli kopīpašuma katrai domājamajai daļai. Atsavinot šādas kopīpašumā esošas domājamās daļas, pašvaldībai ir jāievēro  Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktā kārtība.  
 Ņemot vērā, ka ir samērā daudz gadījumu, kad šāda veida ceļi jau ir atzīti par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu, tad Zemes pārvaldības  likuma Pārejas noteikumi tiek papildināti ar jaunu punktu, kas noteic, ka gadījumos, kad ceļš ir kļuvis par bezmantinieka mantu līdz šā likumprojekta spēkā stāšanās brīdim, ceļi gada laikā noteiktā kārtībā nododami pašvaldību īpašumā. Pašvaldības, pārņemot šādu ceļu, gadījumā, ja tas kā inženierbūve noteiktā kārtībā nav nodots ekspluatācijā, ceļa izbūvi nodrošina atbilstoši pašvaldības budžeta iespējām un atbilstoši konkrētās apbūves teritorijas apbūves attīstībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums ir izvērtēta iespēja, ka normatīvais regulējums netiek grozīts un saglabāta esošā kārtība, kad par bezīpašnieka vai bezmantinieka mantu tiek atzīts nekustamais īpašums piekrīt valstij. Tad rīcība ar to notiek atbilstoši noteikumu Nr. 1354 noteiktā kārtībā, tas ir, ja pašvaldība piekrīt īpašumu pārņemt, tad Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma kārtībā tas tiek nodots pašvaldības īpašumā, bet gadījumos, ja pašvaldība īpašumu nepiekrīt pārņemt, tad tas tiek nodots atsavināšanai. Iepriekš anotācijā jau ir norādīts, ka šāds risinājums ir laikietilpīgs un rada nevajadzīgu administratīvo slogu, kā arī rada būtiskus riskus īpašuma turpmākai izmantošanai piekļuves nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai nodrošinātu sabiedrības iespējas iegūt informāciju par uz detālpānojuma teritoriju attiecināmiem nosacījumiem, ievērojot likumprojektā ietverto Zemes pārvaldības likuma 71. panta redakciju, likuma Pārejas noteikumi papildināti ar jaunu punktu, kas noteic, ka minētā panta regulējums stājas spēkā 2026. gada 1. jūlijā. Minētais termiņš tiek noteikts ar mērķi, lai būtu iespējams veikt nepieciešamās izmaiņas Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā (TAPIS), kas nodrošinātu, ka interesentam, izmantojot Valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla Geolatvija.lv funkcionalitāti, būs iespējams no TAPIS iegūt informāciju par atļauto zemes izmantošanu un citiem nosacījumiem, tai skaitā arī par ierobežojumiem ēku nodošanai ekspluatācijā, ja tā būs attiecināma uz personas interesējošo teritoriju. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Privātpersonas, kas veic teritoriju attīstību, veidojot jaunu dzīvojamo māju apbūvi
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Zemes īpašniekiem un teritoriju attīstītājiem, kas veido jaunas dzīvojamo māju apbūves teritorijas, būs pienākums, teritorijas attīstību sākt ar nepieciešamās infrastruktūras izbūvi un pēc tās nodošanas ekspluatācijā nodot to pašvaldības īpašumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekta ietekmi uz pašvaldību budžetu nav iespējams noteikt. Bet pašvaldībām, pārņemot īpašumā zemes gabalus ar izbūvētām ielām vai ceļiem vai arī vēl neizbūvētām, palielinās pašvaldību budžeta izdevumus, jo būs nepieciešami papildus līdzekļi ielu un ceļu uzturēšanai vai būvniecībai.
Izmaiņu izstrāde TAPIS tiks nodrošināta no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas budžetā paredzētajiem sistēmas uzturēšanas līdzekļiem. 
Zemes pārvaldības likuma 13.panta pirmās daļas 7. un 8.punkts uzdod Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus par Augšņu informācijas sistēmas izveidošanu un par augsnes kartēšanas, zemes kvalitātes vērtēšanas un iegūtās informācijas uzturēšanas un aktualizēšanas kārtību, kā arī noteikumus par augšņu klasifikāciju. Minētie noteikumi ir izstrādāti un nodoti institūciju saskaņošanai (2024-TA-2620 un 2024-TA-2634). Ņemot vērā, ka izskatīšanai Ministru kabinetā nav virzāmi tādi noteikumu projekti, kuru īstenošanai nav nodrošināts finansējums, minēto projektu virzība tiks turpināta Zemkopības ministrijas personā līdz tās budžetā būs ieplānoti nepieciešami līdzekļi augšņu kartēšanas procesa nodrošināšanai.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/1aed0f9a-2970-4f08-93d1-a40294f4ce6e 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Likumprojekta publiskās apspriešanas gaitā sabiedrības iebildumi un priekšlikumi
netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi