24-TA-1462: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu” īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Fondu vadības likums) 19. panta 6. un 13. punktu, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021. - 2027.gadam un Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021. - 2027. gadam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pasākuma mērķis ir stiprināt Eiropas Savienības piegāžu ķēdes kritiski svarīgo jūras vēju tehnoloģiju ražošanas attīstību, nodrošinot ieguldījumus Rīgas brīvostas infrastruktūras attīstībā, lai izveidotu zaļo industriālo teritoriju, ļaujot tajā uzņēmumiem izvietot ražotnes atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanai, resursefektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2021.gada 16.februāra rīkojumu Nr.93 “Par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” atbalstītajās Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam (turpmāk – NIP) noteikts -lai nodrošinātu tehnoloģijas bāzes attīstību, būtiski ir veicināt investīciju piesaisti, nodrošinot publiskās infrastruktūras pielāgošanu. Veicinot investīcijas jaunās tehnoloģijās, tai skaitā, lai nodrošinātu siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisiju samazināšanos un veiktu jaunus klimata tehnoloģiju atklājumus, izmantojot risinājumus klimata pārmaiņu mazināšanai, vienlaicīgi virzoties uz klimatnoturīgu ekonomikas attīstību. 2024.gada 30.aprīļa Ministru kabineta sēdē (prot. Nr. 18, 52.§.) apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā “Par Latvijas ekonomikas attīstību” (“Latvijas tautsaimniecība – produktivitāte, konkurētspēja, izaugsme”) (24-TA-1057) (turpmāk – informatīvais ziņojums par Latvijas ekonomikas attīstību) kā viens no tautsaimniecības attīstības virzieniem noteikts – klimata pārmaiņas un ieguldījumi zaļajā infrastruktūrā, lai sekmētu enerģijas uzkrāšanas tehnoloģiju attīstīšanu un ražošanu. Ņemot vērā noteiktās prioritātes, lai nodrošinātu jaunu klimatnoturīgu investīciju ienākšanu Latvijā, tiek izstrādāts atbalsta risinājums, kas paredz attīstīt Rīgas brīvostas infrastruktūru, lai izveidotu teritoriju, kas ļautu tajā ienākt investoriem un izvietot ražotnes atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanai, resursefektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanai.
2022. gadā Latvijas valdība un Saeima, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, ir pieņēmusi virkni operatīvu un stratēģisku lēmumu attiecībā uz enerģētisko neatkarību un atjaunojamo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanu elektroenerģijas ražošanā. 2022. gadā ir arī izstrādāts un stājies spēkā Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likums[1], veikti grozījumi Enerģētikas likumā [2] un Elektroenerģijas tirgus likumā[3], izstrādātas vadlīnijas par vēja parku iekļaušanu pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentos teritorijas plānojumā un ilgtspējīgas attīstības stratēģijā[4]. Vienlaikus izvirzītajam mērķim iezīmējas arī sarežģījumi, kas saistīti ar izejvielu vai produktu izstrādei nepieciešamo komponenšu pieejamību, piegādes termiņiem un izmaksām.
Ņemot vērā Latvijai un tās kaimiņvalstīm pārskatāmā nākotnē prognozējamo nepieciešamību pēc AER ražošanai nepieciešamo iekārtu (piemēram, vēja turbīnas, saules paneļu sistēmas u.c.) iegādes, Latvijas valstij ir iespēja īstenot NIP noteikto – “stiprināt Latvijas nišas piedāvājumu Viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – RIS3) zināšanu jomā “viedā enerģētika un mobilitāte”, sagatavojot bāzes infrastruktūru un nacionālo piedāvājumu investīciju piesaistei AER komponenšu ražotņu izveidei Latvijā. Šāda virziena noteikšana ļautu apzināti transformēt tautsaimniecības virzienus, kāpināt Latvijas konkurētspēju un eksporta apjomus, izveidot jaunas darbavietas un kompetences, lai nākotnē izstrādātu inovatīvas tirgū pieprasītas tehnoloģijas, papildus ļaujot mazināt būtiskus komponenšu un kompetenču pieejamības riskus plānotajiem Latvijas AER projektiem, galvenokārt sauszemes un atkrastes vēja parku attīstībai. Ņemot vērā AER komponenšu specifiku un to, ka pēc izmēra lielākas vēja turbīnas tiek uzstādītas jūrā, stratēģiski vēja turbīnu komponenšu ražotnes būtu jāizvieto ostu teritorijās ar piekļuvi piestātnēm, lai to piegādes uz eksporta mērķvalstīm varētu īstenot ar šajā jomā konkurētspējīgo jūras transportu.
Šobrīd Baltijas jūras austrumu krasta ostās (ieskaitot Baltijas valstis) nav izveidota ostu infrastruktūra, kas būtu piemērota liela apjoma atkrastes vēja turbīnu komponenšu ražotņu vai komplektēšanas uzņēmumu attīstībai. Tāpat, ņemot vērā AER iekārtu komplektēšanai un ražošanai nepieciešamo specializēto iekārtu un infrastruktūras apmēru, ir ierobežots ostu skaits, kurās šādu infrastruktūru būtu iespējams izveidot. Rīgas brīvosta ir noteikusi Kundziņsalu par vienu no galvenajām tās attīstības teritorijām, jo tajā ir ne tikai izvietota attīstīta un mūsdienīga transporta infrastruktūra, bet arī atrodas brīvas un līdz šim neapbūvētas teritorijas 119,8 ha platībā piestātņu, kravu terminālu, laukumu un ražošanas infrastruktūras attīstībai.
Lai veiktu līdz šim neapbūvēto Kundziņsalas teritoriju pilnvērtīgu izmantošanu ostas, loģistikas un ražošanas infrastruktūras attīstībai, ir nepieciešams veikt ieguldījumus grunts pamatnes stiprināšanā, komunikāciju tīklu, elektrotīklu, ceļu un dzelzceļa infrastruktūras, piestātņu būvniecībā, kā arī krastu stiprinājumu pārbūvē un gultnes padziļināšanā.
AER nozares uzņēmumu piesaiste Latvijai un Rīgas brīvostas teritorijai būtu unikāla Rīgas brīvostas attīstības iespēja, kas vienlaikus atbilst “Rīgas brīvostas Attīstības programmas 2019-2028” vairākiem stratēģiskajiem mērķiem (SM) – gan attiecībā uz kravu piesaisti (SM1: Veicināt stabilu kravu apjomu pieaugumu ilgtermiņā), gan arī attiecībā uz ostas teritoriju attīstību, jaunu pakalpojumu veidošanu un industrializāciju (SM3: Veicināt efektīvāku ostas teritorijas izmantošanu un piesaistīt brīvajām ostas teritorijām attīstības projektus, kas veicina jūras kravu apgrozījuma palielināšanos, SM4: Veicināt ražošanas un kravu pievienotās vērtības pakalpojumu attīstību Rīgas brīvostā un SM5: Veicināt Rīgas brīvostas atpazīstamību un piesaistīt jaunus klientus).
[1] https://m.likumi.lv/ta/id/336089-energetiskas-drosibas-un-neatkaribas-veicinasanai-nepieciesamas-atvieglotas-energoapgades-buvju-buvniecibas-kartibas-likums
[2] Enerģētikas likums, https://likumi.lv/ta/id/49833#
[3] Elektroenerģijas tirgus likums, https://likumi.lv/ta/id/108834#
[4] https://www.varam.gov.lv/lv/media/33749/download?attachment
2022. gadā Latvijas valdība un Saeima, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, ir pieņēmusi virkni operatīvu un stratēģisku lēmumu attiecībā uz enerģētisko neatkarību un atjaunojamo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanu elektroenerģijas ražošanā. 2022. gadā ir arī izstrādāts un stājies spēkā Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likums[1], veikti grozījumi Enerģētikas likumā [2] un Elektroenerģijas tirgus likumā[3], izstrādātas vadlīnijas par vēja parku iekļaušanu pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentos teritorijas plānojumā un ilgtspējīgas attīstības stratēģijā[4]. Vienlaikus izvirzītajam mērķim iezīmējas arī sarežģījumi, kas saistīti ar izejvielu vai produktu izstrādei nepieciešamo komponenšu pieejamību, piegādes termiņiem un izmaksām.
Ņemot vērā Latvijai un tās kaimiņvalstīm pārskatāmā nākotnē prognozējamo nepieciešamību pēc AER ražošanai nepieciešamo iekārtu (piemēram, vēja turbīnas, saules paneļu sistēmas u.c.) iegādes, Latvijas valstij ir iespēja īstenot NIP noteikto – “stiprināt Latvijas nišas piedāvājumu Viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – RIS3) zināšanu jomā “viedā enerģētika un mobilitāte”, sagatavojot bāzes infrastruktūru un nacionālo piedāvājumu investīciju piesaistei AER komponenšu ražotņu izveidei Latvijā. Šāda virziena noteikšana ļautu apzināti transformēt tautsaimniecības virzienus, kāpināt Latvijas konkurētspēju un eksporta apjomus, izveidot jaunas darbavietas un kompetences, lai nākotnē izstrādātu inovatīvas tirgū pieprasītas tehnoloģijas, papildus ļaujot mazināt būtiskus komponenšu un kompetenču pieejamības riskus plānotajiem Latvijas AER projektiem, galvenokārt sauszemes un atkrastes vēja parku attīstībai. Ņemot vērā AER komponenšu specifiku un to, ka pēc izmēra lielākas vēja turbīnas tiek uzstādītas jūrā, stratēģiski vēja turbīnu komponenšu ražotnes būtu jāizvieto ostu teritorijās ar piekļuvi piestātnēm, lai to piegādes uz eksporta mērķvalstīm varētu īstenot ar šajā jomā konkurētspējīgo jūras transportu.
Šobrīd Baltijas jūras austrumu krasta ostās (ieskaitot Baltijas valstis) nav izveidota ostu infrastruktūra, kas būtu piemērota liela apjoma atkrastes vēja turbīnu komponenšu ražotņu vai komplektēšanas uzņēmumu attīstībai. Tāpat, ņemot vērā AER iekārtu komplektēšanai un ražošanai nepieciešamo specializēto iekārtu un infrastruktūras apmēru, ir ierobežots ostu skaits, kurās šādu infrastruktūru būtu iespējams izveidot. Rīgas brīvosta ir noteikusi Kundziņsalu par vienu no galvenajām tās attīstības teritorijām, jo tajā ir ne tikai izvietota attīstīta un mūsdienīga transporta infrastruktūra, bet arī atrodas brīvas un līdz šim neapbūvētas teritorijas 119,8 ha platībā piestātņu, kravu terminālu, laukumu un ražošanas infrastruktūras attīstībai.
Lai veiktu līdz šim neapbūvēto Kundziņsalas teritoriju pilnvērtīgu izmantošanu ostas, loģistikas un ražošanas infrastruktūras attīstībai, ir nepieciešams veikt ieguldījumus grunts pamatnes stiprināšanā, komunikāciju tīklu, elektrotīklu, ceļu un dzelzceļa infrastruktūras, piestātņu būvniecībā, kā arī krastu stiprinājumu pārbūvē un gultnes padziļināšanā.
AER nozares uzņēmumu piesaiste Latvijai un Rīgas brīvostas teritorijai būtu unikāla Rīgas brīvostas attīstības iespēja, kas vienlaikus atbilst “Rīgas brīvostas Attīstības programmas 2019-2028” vairākiem stratēģiskajiem mērķiem (SM) – gan attiecībā uz kravu piesaisti (SM1: Veicināt stabilu kravu apjomu pieaugumu ilgtermiņā), gan arī attiecībā uz ostas teritoriju attīstību, jaunu pakalpojumu veidošanu un industrializāciju (SM3: Veicināt efektīvāku ostas teritorijas izmantošanu un piesaistīt brīvajām ostas teritorijām attīstības projektus, kas veicina jūras kravu apgrozījuma palielināšanos, SM4: Veicināt ražošanas un kravu pievienotās vērtības pakalpojumu attīstību Rīgas brīvostā un SM5: Veicināt Rīgas brīvostas atpazīstamību un piesaistīt jaunus klientus).
[1] https://m.likumi.lv/ta/id/336089-energetiskas-drosibas-un-neatkaribas-veicinasanai-nepieciesamas-atvieglotas-energoapgades-buvju-buvniecibas-kartibas-likums
[2] Enerģētikas likums, https://likumi.lv/ta/id/49833#
[3] Elektroenerģijas tirgus likums, https://likumi.lv/ta/id/108834#
[4] https://www.varam.gov.lv/lv/media/33749/download?attachment
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīgas brīvostas teritorijā esošā Kundziņsala ir viens no svarīgākajiem multimodālajiem mezgliem Rīgas brīvostā, kas atrodas tiešā ostas krastmalas tuvumā pie galvenā kuģu kanāla. Lielākā daļa Kundziņsalas salas ir meliorēta zeme, kas izveidota no grunts, kura iegūta, padziļinot galveno kuģošanas kanālu. Šobrīd daļa teritorijas netiek pilnvērtīgi izmantota, taču veicot atbilstošus ieguldījumus teritorijas infrastruktūras attīstībā tiktu nodrošināta teritorijas ilgtermiņa pielāgošana loģistikas un ražošanas infrastruktūras attīstībai, vienlaikus sekmējot ražotņu izveidi tīro, resursefektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju ražošanai Rīgas brīvostas teritorijā.
Eiropas Komisijas 2019. gada decembra paziņojumā “Eiropas zaļais kurss” pausta apņemšanās cīnīties pret klimata pārmaiņām, pārveidojot Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ekonomiku un sabiedrības uzvedību, lai līdz 2050. gadam panāktu klimatneitralitāti, ņemot vērā nepieciešamību novērst klimata pārmaiņu negatīvās sekas, tostarp draudus pārtikas nodrošinājumam, sabiedrības veselībai un ekonomikas stabilitātei. Redzot zaļo mērķu globālos izaicinājumus, būtiski ir jau šobrīd stiprināt zaļāku Eiropu ar zemām oglekļa emisijām ceļā uz klimatneitralitāti, veicinot tīru un taisnīgu enerģētikas pārkārtošanu, atbalstot investīcijas tādas infrastruktūras pielāgošanā, kas sekmē atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanu, resursefektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanu.
Lai sekmētu atjaunojamās enerģijas pieejamību un attīstīšanu, ir nepieciešams izstrādāt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk – politikas programma) 2.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu” 2.5.1.0. pasākumu “Enerģētiskās neatkarības un atjaunīgās enerģijas kapacitātes celšana” (turpmāk – pasākums), kas ietilpst politikas programmas otrā politikas mērķī “Zaļāka un noturīgāka Eiropa ar zemām oglekļa emisijām, kurā notiek pāreja uz bezoglekļa ekonomiku neto izteiksmē, veicinot taisnīgu pārkārtošanos uz tīru enerģiju, "zaļās" un "zilās" investīcijas, aprites ekonomiku, klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos tām, risku novēršanu un pārvaldību un ilgtspējīgu mobilitāti pilsētvidēs”. Otrā politikas mērķa zaļajām investīcijām ir izšķiroša nozīme taisnīgas pārkārtošanās un klimata pārmaiņu mazināšanā. Noteikumu projekts nodrošinās arī NIP un informatīvajā ziņojumā par Latvijas ekonomikas attīstību noteikto mērķu sasniegšanu, jo Noteikumu projektā paredzētās aktivitātes vērstas uz zaļo investīciju piesaisti, stiprinot klimatnoturīgas ekonomikas attīstību.
Jau izstrādājot Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 29.februāra Regulu (ES) 2024/795, ar ko izveido Eiropas stratēģisko tehnoloģiju platformu (“ STEP ”) un groza Direktīvu 2003/87/EK un Regulas (ES) 2021/1058, (ES) 2021/1056, (ES) 2021/1057, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) 2021/1060, (ES) 2021/523, (ES) 2021/695, (ES) 2021/697 un (ES) 2021/241 (turpmāk – STEP regula), kā viens no būtiskākajiem trūkumiem zaļās pārejas tehnoloģiju ražošanā, tika identificētas grūtības atrast piemērotu ražošanas infrastruktūru. Tāpat sarunās ar dažādiem potenciālajiem investoriem Latvijā tika konstatēts, ka jūras vēja tehnoloģiju un to komponentu ražošanas gadījumā būtiskākais ierobežojošais faktors ES ir piemērotu industriālo teritoriju trūkums (īpaši Baltijas jūras reģionā). Šo tehnoloģiju ražošanai ir nepieciešama specifiska infrastruktūra, kas spēj izturēt milzīgas slodzes un ļauj transportēt ļoti liela izmēra objektus (piemēram, liela izmēra vēja turbīnu pamatus, torņus, naceles un lāpstiņas). Turklāt jūras ostu (kuras ir pielāgotas tik liela mēroga objektu iekraušanai, izkraušanai un uzglabāšanai) tuvums ir kritiski svarīgs, lai saražotās vēja turbīnas un to sastāvdaļas transportētu.
Eiropas Komisijas 2019. gada decembra paziņojumā “Eiropas zaļais kurss” pausta apņemšanās cīnīties pret klimata pārmaiņām, pārveidojot Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ekonomiku un sabiedrības uzvedību, lai līdz 2050. gadam panāktu klimatneitralitāti, ņemot vērā nepieciešamību novērst klimata pārmaiņu negatīvās sekas, tostarp draudus pārtikas nodrošinājumam, sabiedrības veselībai un ekonomikas stabilitātei. Redzot zaļo mērķu globālos izaicinājumus, būtiski ir jau šobrīd stiprināt zaļāku Eiropu ar zemām oglekļa emisijām ceļā uz klimatneitralitāti, veicinot tīru un taisnīgu enerģētikas pārkārtošanu, atbalstot investīcijas tādas infrastruktūras pielāgošanā, kas sekmē atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanu, resursefektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanu.
Lai sekmētu atjaunojamās enerģijas pieejamību un attīstīšanu, ir nepieciešams izstrādāt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk – politikas programma) 2.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu” 2.5.1.0. pasākumu “Enerģētiskās neatkarības un atjaunīgās enerģijas kapacitātes celšana” (turpmāk – pasākums), kas ietilpst politikas programmas otrā politikas mērķī “Zaļāka un noturīgāka Eiropa ar zemām oglekļa emisijām, kurā notiek pāreja uz bezoglekļa ekonomiku neto izteiksmē, veicinot taisnīgu pārkārtošanos uz tīru enerģiju, "zaļās" un "zilās" investīcijas, aprites ekonomiku, klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos tām, risku novēršanu un pārvaldību un ilgtspējīgu mobilitāti pilsētvidēs”. Otrā politikas mērķa zaļajām investīcijām ir izšķiroša nozīme taisnīgas pārkārtošanās un klimata pārmaiņu mazināšanā. Noteikumu projekts nodrošinās arī NIP un informatīvajā ziņojumā par Latvijas ekonomikas attīstību noteikto mērķu sasniegšanu, jo Noteikumu projektā paredzētās aktivitātes vērstas uz zaļo investīciju piesaisti, stiprinot klimatnoturīgas ekonomikas attīstību.
Jau izstrādājot Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 29.februāra Regulu (ES) 2024/795, ar ko izveido Eiropas stratēģisko tehnoloģiju platformu (“ STEP ”) un groza Direktīvu 2003/87/EK un Regulas (ES) 2021/1058, (ES) 2021/1056, (ES) 2021/1057, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) 2021/1060, (ES) 2021/523, (ES) 2021/695, (ES) 2021/697 un (ES) 2021/241 (turpmāk – STEP regula), kā viens no būtiskākajiem trūkumiem zaļās pārejas tehnoloģiju ražošanā, tika identificētas grūtības atrast piemērotu ražošanas infrastruktūru. Tāpat sarunās ar dažādiem potenciālajiem investoriem Latvijā tika konstatēts, ka jūras vēja tehnoloģiju un to komponentu ražošanas gadījumā būtiskākais ierobežojošais faktors ES ir piemērotu industriālo teritoriju trūkums (īpaši Baltijas jūras reģionā). Šo tehnoloģiju ražošanai ir nepieciešama specifiska infrastruktūra, kas spēj izturēt milzīgas slodzes un ļauj transportēt ļoti liela izmēra objektus (piemēram, liela izmēra vēja turbīnu pamatus, torņus, naceles un lāpstiņas). Turklāt jūras ostu (kuras ir pielāgotas tik liela mēroga objektu iekraušanai, izkraušanai un uzglabāšanai) tuvums ir kritiski svarīgs, lai saražotās vēja turbīnas un to sastāvdaļas transportētu.
Risinājuma apraksts
Pasākuma ietvaros plānots, ka Rīgas brīvostas pārvalde sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk - sadarbības iestāde). Rīgas brīvostas pārvalde pasākuma ietvaros nodrošina Kundziņsalas teritorijas infrastruktūras attīstību, lai nodrošinātu teritorijas turpmāku pieejamību un iznomāšanu komersantiem, kas paredz veikt ieguldījumus tīrajās un resursu efektīvajās tehnoloģijās un dziļo tehnoloģiju inovācijās. Pasākuma ietvaros plānots, ka līdz 2029. gada 31. decembrim tiktu attīstīta ostas loģistikas infrastruktūra 30 ha platībā un tiktu atbalstīti vismaz divi komersanti, kuriem tiktu iznomāta attīstītā teritorija un šo uzņēmuma saimnieciskā darbība galvenokārt būtu saistīta ar ienesīgām investīcijām tīrās tehnoloģijās, kas atbilst STEP regulas tvērumam. Pasākuma rezultātu ilgtspēja tiks nodrošināta no privāto investīciju līdzekļu un par izveidotās infrastruktūras uzturēšanu atbildīga būs Rīgas brīvosta.
1. Atbalsts un pieejamais finansējums
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 64 570 017 euro (tostarp elastības finansējums 10 184 327 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 54 884 514 euro (tostarp elastības finansējums 8 656 678 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 9 685 503 euro (tostarp elastības finansējums 1 527 649 euro).
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 54 385 690 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 46 227 836 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 8 157 854 euro apmērā.
2. Finansējuma saņēmējs
Projektu atlases veids finansējuma saņemšanai ir ierobežota projektu iesniegumu atlase, kurā projekta iesniedzējs, kas pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi kļūs par finansējuma saņēmēju, ir Rīgas brīvostas pārvalde.
Finansējuma saņēmējs sagatavos projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniegs to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, projekta iesniegumam pievienojot projekta biznesa plānu, kurā norādīta detalizēta informācija par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, risinājumiem, ietekmi uz finansējuma saņēmēja turpmāko ekonomisko attīstību, izmaksu un ieguvumu analīzi, sagaidāmo peļņu no projekta īstenotajām aktivitātēm, finansējuma saņēmēja projekta ieviešanas pārvaldību, kā arī sasniedzamajiem rādītājiem, lai nodrošinātu pasākuma mērķa sasniegšanu. Projekta biznesa plānā iekļauj arī informāciju par radītās infrastruktūras nomas līgumu slēgšanas procesu ar uzņēmumiem. Finansējuma saņēmējs nodrošina attīstītās infrastruktūras un tai piegulošās attīstības teritorijas iznomāšanu tīrās tehnoloģijas uzņēmumam – komersantam, kas atbilst šādiem kvalifikācijas nosacījumiem:
- paredz veikt ieguldījumus tīrajās un resursefektīvajās tehnoloģijās un dziļo tehnoloģiju inovācijās;
- tas vai tā filiāle ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēts komersants.
3. Sasniedzamie rādītāji
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rādītāji:
- iznākuma rādītājs - atbalstītie uzņēmumi, kas galvenokārt saistīti ar ienesīgām investīcijām tīrās tehnoloģijās, kas atbilst STEP regulas tvērumam – 2;
- rezultāta rādītājs - radīta infrastruktūra tīro tehnoloģiju uzņēmumiem – 30 ha.
- nacionālie rādītāji:
1) vismaz viens no nomniekiem izbūvētajā teritorijā ir uzsācis atjaunojamo energoresursu ražotnes būvniecību tīro tehnoloģiju uzņēmumiem;
2) līdz ostas infrastruktūras pabeigšanai starp Rīgas brīvostu un nomniekiem ir noslēgti līgumi par privāto investīciju ieguldījumu vismaz 40 miljonu EUR apmērā, no kuriem 10% jau ir faktiski ieguldīti tīro tehnoloģiju uzņēmumu ražotnes būvniecībā.
Radītājus var uzskatīt par izpildītu, ja līdz projekta īstenošanas beigām, bet ne vēlāk kā līdz 2029.gada 31.decembrim ir noslēgti līgumi par ieguldījumiem ar tīro tehnoloģiju uzņēmumiem par pasākuma ietvaros attīstītās infrastruktūras un tai piegulošās attīstības teritorijas iznomāšanu.
Noteiktos rādītājus paredzēts sasniegt, balstoties uz pasākumam plānoto kopējo attiecināmo finansējumu.
Finansējuma saņēmējs Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā vismaz reizi gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu uzkrāj informāciju par minēto rādītāju izpildi vai nodrošina informācijas iesniegšanu atbildīgajai iestādei 10 darbdienu laikā pēc tās pieprasījumā.
4. Finansējuma saņēmēja atbalstāmās darbības
Pasākuma ietvaros Finansējuma saņēmējam atbalstāmas šādas darbības:
- projekta vadības nodrošināšana;
- inženierizpētes (ģeotehniskā, topogrāfiskā un / vai cita veida) veikšana;
- tehniskās dokumentācijas izstrāde;
- ekspertīzes veikšana;
- zemes sagatavošanas darbi;
- inženiertīklu izbūve;
- apakšstaciju izbūve;
- tīklu jaudas palielināšana;
- jaunu pievedceļu un dzelzceļa pārbrauktuves izveide;
- paaugstinātas nestspējas dziļūdens piestātņu izbūve;
- loģistikas un transporta laukumu, tai skaitā, kravu īslaicīgas novietošanas zonas izbūve;
- RoRo rampu izbūve;
- krasta nostiprinājumu pārbūve un izbūve;
- akvatorijas grunts padziļināšana;
- autoruzraudzības pakalpojumi;
- būvdarbu būvuzraudzības pakalpojumi;
- atmežošanas kompensācija;
- pievadceļu izveide ostas teritorijā.
Ar inženierkomunikāciju izbūvi ir saprotams Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Regula Nr. 651/2014) 56.b pantā noteiktais attiecināmo izmaksu tvērumus.
Finansējuma saņēmējs atbalstāmās darbības var uzsākt tikai pēc atbalsta pieteikuma iesniegšanas sadarbības iestādē. Ja atbalsta pieteikums netiek apstiprināts, finansējuma saņēmējs visas projekta izmaksas sedz no saviem līdzekļiem. Noteikumu ietvaros nav atbalstāmas darbības pirms darba sākuma, kas ir radušās pirms projekta pieteikuma iesniegšanas sadarbības iestādē. Projekta izmaksas ir attiecināmas no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam grozījumu ar šajos noteikumos paredzētā pasākuma apstiprināšanas Ministru kabinetā. Ja Eiropas Komisija neatbalsta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam grozījumus ar šajos noteikumos paredzēto pasākumu un atbalsta pieteikums netiek apstiprināts, finansējuma saņēmējs visas projekta izmaksas sedz no saviem līdzekļiem.
5. Projekta ieviešanas nosacījumi
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi.
Līgumos, kurus finansējuma saņēmējs slēdz ar būvdarbu veicējiem un pakalpojuma sniedzējiem, avansa maksājumus var paredzēt līdz 30% no attiecīgā līguma summas atbilstoši finansējuma saņēmēja izstrādātajiem avansa apjoma noteikšanas kritērijiem.
Sadarbības iestāde pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu finansējuma saņēmējam, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā finansējuma. Avanss tiek piešķirts atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa noteikumiem Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā".
Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta ieviešanas uzraudzību, t.sk:
- komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060) 47. un 50. pantu un normatīvo aktu par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā un ES fondu 2021.-2027. gada un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
- nodrošina principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu, lai projekta pieteikumā iekļautajām atbalstāmajām darbībām nav ietekmes uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā, vai paredzamā ietekme ir nebūtiska;
nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/1046), 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
- izstrādā iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai Rīgas brīvostas pārvaldē atbilstoši normatīvo aktu prasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanas iekšējās kontroles sistēmu jomā.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka komersantu, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto teritoriju un infrastruktūru, tiks izvēlēts konkurenci nodrošinošā, pārredzamā, nediskriminējošā un beznosacījumu procedūrā, par infrastruktūras izmantošanu nosakot tirgus cenu. Minēto nomas izsoli izsludina ne ātrāk kā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
Finansējuma saņēmējs tiek izvērtēts atbilstoši Fondu vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem.
Augstāk minēto izslēgšanas nosacījumu kontrole tiek veikta, tostarp pārbaudot attiecīgās personas sodāmību Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” (turpmāk - Sodu reģistrs) (saņemot informāciju izziņas veidā) saskaņā ar zemāk norādītajām normām. Pēc informācijas sistēmas saņemšanas no Sodu reģistra, Finansējuma saņēmējs informāciju par Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem pārbauda VID un Valsts darba inspekcijā. Informācija attiecībā uz konkurences tiesību pārkāpumu izņēmumu gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi, ir publiski pieejama un pārbaudāma Konkurences padomes tīmekļvietnē sadaļā “Lēmumi”.
Lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi, ir sagatavots principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējuma apraksts, kur norādīts, ka pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības neradīs tiešu ietekmi uz klimata pārmaiņām, nerada kaitējumu ūdens resursu ekoloģiskajam potenciālam, kā arī pasākuma īstenošana nerada piesārņojumu un nerada kaitējumu vides ekosistēmai.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par atbalsta sniegšanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
- finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos par atbalsta saņemšanu, tai skaitā netiek ievēroti noteiktie termiņi, vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa, tā iznākuma vai rezultāta rādītāju sasniegšanu;
- finansējums saņēmējs apzināti ir sniedzis sadarbības iestādei nepatiesu informāciju;
- citos gadījumos, ko paredz vienošanās par atbalsta saņemšanu.
Finansējuma saņēmējam kopā ar projekta iesniegumu apliecināt, ka projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī Finansējuma saņēmējs ir informēts par Regulas Nr. 2018/1046, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīvas Nr. 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK, likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Eiropas Komisijas 2021. gada 9.aprīļa paziņojuma Nr. C/2021/2119 "Norādījumu par izvairīšanos no interešu konfliktiem un to pārvaldību saskaņā ar Finanšu regulu" un apņemas tās ievērot. Šāds nosacījuma nepieciešamība izriet no Revīzijas iestādes audita Nr. SA/ESIF/2020/10 ziņojumā ietvertā ieteikuma.
6. Komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi finansējuma saņēmējam
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
Pasākuma ietvaros maksimālā atbalsta intensitāte tiek noteikta saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014) 56. b) panta 5.punktu atkarībā no projekta kopējām attiecināmām izmaksām:
1) ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir mazākas par 22 000 000 euro, atbalsta intensitāte ir 100 % no attiecināmām izmaksām;
2) ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 22 000 000 euro, bet ir mazākas par 55 000 000 euro, atbalsta intensitāte ir 80% no attiecināmām izmaksām;
3) ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 55 000 000 euro, atbalsta intensitāte ir 60% no attiecināmajām izmaksām. Projekta atbalsta intensitāti var paaugstināt par 10 procentpunktiem ieguldījumiem atbalstāmos apgabalos, kuri atbilst Līguma 107. panta 3. punkta a) apakšpunkta nosacījumiem.
Projekta atbalsta intensitāti var paaugstināt par 10 procentpunktiem ieguldījumiem atbalstāmos apgabalos, kuri atbilst Līguma 107. panta 3. punkta “a” apakšpunkta nosacījumiem.
Maksimālā atbalsta intensitāte projektam ir 100% apmērā, ievērojot regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta ee) apakšpunktā noteiktos sliekšņus.
Finansējuma saņēmējs atbalstu drīkst kumulēt ar citu atbalstu, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegts Komisijas regulas Nr. 651/2014 56. b) pantā noteiktā attiecīgā atbalsta summa un robežlielums.
Finansējuma saņēmējam saskaņā ar publiski pieejamo informāciju Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos.Ja Finansējuma saņēmējs neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējam atbalstu nepiešķir.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Lai saņemtu atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 56. b) pantu, komersantam jāievēro šādi nosacījumi:
1) sniegtajam atbalstam ir stimulējoša ietekme atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētajām pazīmēm:
2) projekta pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju un tas ir iesniegts pirms darbu uzsākšanas projektā;
3) ja projektam piesaista citu publisko finansējumu, darbu ar projektu var uzsākt tad, kad visās iestādēs, kurās pretendē uz atbalstu, ir iesniegts pieteikums un ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai noslēgts līgums, ja atbalstu nepiešķir ar lēmumu.
Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam grozījumu apstiprināšanu ar šajos noteikumos paredzēto pasākumu. Savukārt Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam grozījumu apstiprināšanu ar šajos noteikumos paredzēto pasākumu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
1. Atbalsts un pieejamais finansējums
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 64 570 017 euro (tostarp elastības finansējums 10 184 327 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 54 884 514 euro (tostarp elastības finansējums 8 656 678 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 9 685 503 euro (tostarp elastības finansējums 1 527 649 euro).
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 54 385 690 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 46 227 836 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 8 157 854 euro apmērā.
2. Finansējuma saņēmējs
Projektu atlases veids finansējuma saņemšanai ir ierobežota projektu iesniegumu atlase, kurā projekta iesniedzējs, kas pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi kļūs par finansējuma saņēmēju, ir Rīgas brīvostas pārvalde.
Finansējuma saņēmējs sagatavos projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniegs to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, projekta iesniegumam pievienojot projekta biznesa plānu, kurā norādīta detalizēta informācija par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, risinājumiem, ietekmi uz finansējuma saņēmēja turpmāko ekonomisko attīstību, izmaksu un ieguvumu analīzi, sagaidāmo peļņu no projekta īstenotajām aktivitātēm, finansējuma saņēmēja projekta ieviešanas pārvaldību, kā arī sasniedzamajiem rādītājiem, lai nodrošinātu pasākuma mērķa sasniegšanu. Projekta biznesa plānā iekļauj arī informāciju par radītās infrastruktūras nomas līgumu slēgšanas procesu ar uzņēmumiem. Finansējuma saņēmējs nodrošina attīstītās infrastruktūras un tai piegulošās attīstības teritorijas iznomāšanu tīrās tehnoloģijas uzņēmumam – komersantam, kas atbilst šādiem kvalifikācijas nosacījumiem:
- paredz veikt ieguldījumus tīrajās un resursefektīvajās tehnoloģijās un dziļo tehnoloģiju inovācijās;
- tas vai tā filiāle ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēts komersants.
3. Sasniedzamie rādītāji
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rādītāji:
- iznākuma rādītājs - atbalstītie uzņēmumi, kas galvenokārt saistīti ar ienesīgām investīcijām tīrās tehnoloģijās, kas atbilst STEP regulas tvērumam – 2;
- rezultāta rādītājs - radīta infrastruktūra tīro tehnoloģiju uzņēmumiem – 30 ha.
- nacionālie rādītāji:
1) vismaz viens no nomniekiem izbūvētajā teritorijā ir uzsācis atjaunojamo energoresursu ražotnes būvniecību tīro tehnoloģiju uzņēmumiem;
2) līdz ostas infrastruktūras pabeigšanai starp Rīgas brīvostu un nomniekiem ir noslēgti līgumi par privāto investīciju ieguldījumu vismaz 40 miljonu EUR apmērā, no kuriem 10% jau ir faktiski ieguldīti tīro tehnoloģiju uzņēmumu ražotnes būvniecībā.
Radītājus var uzskatīt par izpildītu, ja līdz projekta īstenošanas beigām, bet ne vēlāk kā līdz 2029.gada 31.decembrim ir noslēgti līgumi par ieguldījumiem ar tīro tehnoloģiju uzņēmumiem par pasākuma ietvaros attīstītās infrastruktūras un tai piegulošās attīstības teritorijas iznomāšanu.
Noteiktos rādītājus paredzēts sasniegt, balstoties uz pasākumam plānoto kopējo attiecināmo finansējumu.
Finansējuma saņēmējs Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā vismaz reizi gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu uzkrāj informāciju par minēto rādītāju izpildi vai nodrošina informācijas iesniegšanu atbildīgajai iestādei 10 darbdienu laikā pēc tās pieprasījumā.
4. Finansējuma saņēmēja atbalstāmās darbības
Pasākuma ietvaros Finansējuma saņēmējam atbalstāmas šādas darbības:
- projekta vadības nodrošināšana;
- inženierizpētes (ģeotehniskā, topogrāfiskā un / vai cita veida) veikšana;
- tehniskās dokumentācijas izstrāde;
- ekspertīzes veikšana;
- zemes sagatavošanas darbi;
- inženiertīklu izbūve;
- apakšstaciju izbūve;
- tīklu jaudas palielināšana;
- jaunu pievedceļu un dzelzceļa pārbrauktuves izveide;
- paaugstinātas nestspējas dziļūdens piestātņu izbūve;
- loģistikas un transporta laukumu, tai skaitā, kravu īslaicīgas novietošanas zonas izbūve;
- RoRo rampu izbūve;
- krasta nostiprinājumu pārbūve un izbūve;
- akvatorijas grunts padziļināšana;
- autoruzraudzības pakalpojumi;
- būvdarbu būvuzraudzības pakalpojumi;
- atmežošanas kompensācija;
- pievadceļu izveide ostas teritorijā.
Ar inženierkomunikāciju izbūvi ir saprotams Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Regula Nr. 651/2014) 56.b pantā noteiktais attiecināmo izmaksu tvērumus.
Finansējuma saņēmējs atbalstāmās darbības var uzsākt tikai pēc atbalsta pieteikuma iesniegšanas sadarbības iestādē. Ja atbalsta pieteikums netiek apstiprināts, finansējuma saņēmējs visas projekta izmaksas sedz no saviem līdzekļiem. Noteikumu ietvaros nav atbalstāmas darbības pirms darba sākuma, kas ir radušās pirms projekta pieteikuma iesniegšanas sadarbības iestādē. Projekta izmaksas ir attiecināmas no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam grozījumu ar šajos noteikumos paredzētā pasākuma apstiprināšanas Ministru kabinetā. Ja Eiropas Komisija neatbalsta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam grozījumus ar šajos noteikumos paredzēto pasākumu un atbalsta pieteikums netiek apstiprināts, finansējuma saņēmējs visas projekta izmaksas sedz no saviem līdzekļiem.
5. Projekta ieviešanas nosacījumi
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi.
Līgumos, kurus finansējuma saņēmējs slēdz ar būvdarbu veicējiem un pakalpojuma sniedzējiem, avansa maksājumus var paredzēt līdz 30% no attiecīgā līguma summas atbilstoši finansējuma saņēmēja izstrādātajiem avansa apjoma noteikšanas kritērijiem.
Sadarbības iestāde pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu finansējuma saņēmējam, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā finansējuma. Avanss tiek piešķirts atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa noteikumiem Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā".
Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta ieviešanas uzraudzību, t.sk:
- komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060) 47. un 50. pantu un normatīvo aktu par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā un ES fondu 2021.-2027. gada un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
- nodrošina principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu, lai projekta pieteikumā iekļautajām atbalstāmajām darbībām nav ietekmes uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā, vai paredzamā ietekme ir nebūtiska;
nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/1046), 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
- izstrādā iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai Rīgas brīvostas pārvaldē atbilstoši normatīvo aktu prasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanas iekšējās kontroles sistēmu jomā.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka komersantu, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto teritoriju un infrastruktūru, tiks izvēlēts konkurenci nodrošinošā, pārredzamā, nediskriminējošā un beznosacījumu procedūrā, par infrastruktūras izmantošanu nosakot tirgus cenu. Minēto nomas izsoli izsludina ne ātrāk kā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
Finansējuma saņēmējs tiek izvērtēts atbilstoši Fondu vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem.
Augstāk minēto izslēgšanas nosacījumu kontrole tiek veikta, tostarp pārbaudot attiecīgās personas sodāmību Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” (turpmāk - Sodu reģistrs) (saņemot informāciju izziņas veidā) saskaņā ar zemāk norādītajām normām. Pēc informācijas sistēmas saņemšanas no Sodu reģistra, Finansējuma saņēmējs informāciju par Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem pārbauda VID un Valsts darba inspekcijā. Informācija attiecībā uz konkurences tiesību pārkāpumu izņēmumu gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi, ir publiski pieejama un pārbaudāma Konkurences padomes tīmekļvietnē sadaļā “Lēmumi”.
| Personas dalības veids | Tiesību akts | Tiesību akta norma |
| Pārbaudāmā persona, pārbaudāmās personas valdes vai padomes loceklis, prokūrists vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt pārbaudāmo personu darbībās, kas saistītas ar filiāli | Krimināllikums | 79.1 pants. Terorisms 79.2 pants. Terorisma finansēšana 79.3 pants. Teroristu grupa 79.4 pants. Personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam 79.5 pants. Ceļošana terorisma nolūkā 79.6 pants. Terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu un terorisma draudi 89.1 pants. Noziedzīga organizācija 154.1 pants. Cilvēku tirdzniecība 177. pants. Krāpšana 179. pants. Piesavināšanās 184.pants trešā daļa. Izspiešana organizētā grupā 195. pants. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana 198. pants. Neatļauta labumu pieņemšana 199. pants. Komerciālā uzpirkšana 218. pants. Izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas 320. pants. Kukuļņemšana 321. pants. Kukuļa piesavināšanās 322. pants Starpniecība kukuļošanā (ja kriminālprocess ierosināts līdz Krimināllikuma grozījumu stāšanās spēkā, t.i. 2022. gada 4. maijam) 323. pants. Kukuļdošana 326.1 pants. Tirgošanās ar ietekmi 326.2 pants. Prettiesiska labumu pieprasīšana un pieņemšana 326.3 pants. Prettiesiska labumu došana |
| Par nodokļiem un nodevām | 142.panta otrā daļa. Informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošanu | |
| Pārbaudāmā persona | Konkurences likums |
11. panta pirmā daļa (tostarp jebkurš no minētās daļas punktiem), ja par vertikālo vienošanos, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanos kā izslēgšanas pamatu no iepirkuma procedūras Sodu reģistrā ir norādījusi Konkurences padome |
| Imigrācijas likums | 68.4 pants (1) Par vienas vai vairāku personu (līdz piecām personām) nodarbināšanu, ja attiecīgā persona ir tiesīga uzturēties Latvijas Republikā, bet tai nav piešķirtas tiesības uz nodarbinātību un to nepieciešamību nosaka šis likums. (2) Par vairāk nekā piecu personu nodarbināšanu, ja tās ir tiesīgas uzturēties Latvijas Republikā, bet tām nav piešķirtas tiesības uz nodarbinātību un to nepieciešamību nosaka šis likums. (3) Par vienas vai vairāku tādu personu (līdz piecām personām) nodarbināšanu, kuras nav tiesīgas uzturēties Latvijas Republikā. |
|
| Darba likums | 158. pants. Darba līguma nenoslēgšana rakstveida formā |
Lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi, ir sagatavots principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējuma apraksts, kur norādīts, ka pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības neradīs tiešu ietekmi uz klimata pārmaiņām, nerada kaitējumu ūdens resursu ekoloģiskajam potenciālam, kā arī pasākuma īstenošana nerada piesārņojumu un nerada kaitējumu vides ekosistēmai.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par atbalsta sniegšanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
- finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos par atbalsta saņemšanu, tai skaitā netiek ievēroti noteiktie termiņi, vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa, tā iznākuma vai rezultāta rādītāju sasniegšanu;
- finansējums saņēmējs apzināti ir sniedzis sadarbības iestādei nepatiesu informāciju;
- citos gadījumos, ko paredz vienošanās par atbalsta saņemšanu.
Finansējuma saņēmējam kopā ar projekta iesniegumu apliecināt, ka projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī Finansējuma saņēmējs ir informēts par Regulas Nr. 2018/1046, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīvas Nr. 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK, likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Eiropas Komisijas 2021. gada 9.aprīļa paziņojuma Nr. C/2021/2119 "Norādījumu par izvairīšanos no interešu konfliktiem un to pārvaldību saskaņā ar Finanšu regulu" un apņemas tās ievērot. Šāds nosacījuma nepieciešamība izriet no Revīzijas iestādes audita Nr. SA/ESIF/2020/10 ziņojumā ietvertā ieteikuma.
6. Komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi finansējuma saņēmējam
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
Pasākuma ietvaros maksimālā atbalsta intensitāte tiek noteikta saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014) 56. b) panta 5.punktu atkarībā no projekta kopējām attiecināmām izmaksām:
1) ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir mazākas par 22 000 000 euro, atbalsta intensitāte ir 100 % no attiecināmām izmaksām;
2) ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 22 000 000 euro, bet ir mazākas par 55 000 000 euro, atbalsta intensitāte ir 80% no attiecināmām izmaksām;
3) ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 55 000 000 euro, atbalsta intensitāte ir 60% no attiecināmajām izmaksām. Projekta atbalsta intensitāti var paaugstināt par 10 procentpunktiem ieguldījumiem atbalstāmos apgabalos, kuri atbilst Līguma 107. panta 3. punkta a) apakšpunkta nosacījumiem.
Projekta atbalsta intensitāti var paaugstināt par 10 procentpunktiem ieguldījumiem atbalstāmos apgabalos, kuri atbilst Līguma 107. panta 3. punkta “a” apakšpunkta nosacījumiem.
Maksimālā atbalsta intensitāte projektam ir 100% apmērā, ievērojot regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta ee) apakšpunktā noteiktos sliekšņus.
Finansējuma saņēmējs atbalstu drīkst kumulēt ar citu atbalstu, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegts Komisijas regulas Nr. 651/2014 56. b) pantā noteiktā attiecīgā atbalsta summa un robežlielums.
Finansējuma saņēmējam saskaņā ar publiski pieejamo informāciju Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos.Ja Finansējuma saņēmējs neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējam atbalstu nepiešķir.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Lai saņemtu atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 56. b) pantu, komersantam jāievēro šādi nosacījumi:
1) sniegtajam atbalstam ir stimulējoša ietekme atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētajām pazīmēm:
2) projekta pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju un tas ir iesniegts pirms darbu uzsākšanas projektā;
3) ja projektam piesaista citu publisko finansējumu, darbu ar projektu var uzsākt tad, kad visās iestādēs, kurās pretendē uz atbalstu, ir iesniegts pieteikums un ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai noslēgts līgums, ja atbalstu nepiešķir ar lēmumu.
Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam grozījumu apstiprināšanu ar šajos noteikumos paredzēto pasākumu. Savukārt Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam grozījumu apstiprināšanu ar šajos noteikumos paredzēto pasākumu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projekta iesniedzējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi atbilstoši sadarbības iestādes metodiskajiem materiāliem. Projekta iesniedzējs atbalstāmās darbības īsteno saskaņā ar projekta biznesa plānu, kurā norādīta detalizēta informācija par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, risinājumiem, ietekme uz finansējuma saņēmēja turpmāko ekonomisko attīstību, izmaksu un ieguvumu analīze, sagaidāmā peļņa no projekta īstenotajām aktivitātēm, finansējuma saņēmēja projekta ieviešanas pārvaldība, kā arī sasniedzamie rādītāji, lai nodrošinātu pasākuma mērķa sasniegšanu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
n/a
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- vidējie uzņēmumi
- mazie uzņēmumi
- vidējas kapitalizācijas sabiedrības
- Rīgas brīvostas pārvalde
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbību un investīciju piesaisti, jo attīstot zaļo industriālo teritoriju 30 ha platībā Rīgas brīvostas teritorijā, tiks sniegta iespēja tajā izvietot ražotnes atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanai, resursu efektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanai. Ekonomikas ministrija pildīs atbildīgas iestādes funkcijas, savukārt Rīgas brīvostas pārvaldes pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs komersantu konkurētspēju, īpaši tos, kas plāno attīstīt ražošanu tīrajās un resursu efektīvajās tehnoloģijās un dziļo tehnoloģiju inovāciju jomā. Plānots, ka projekta ietvaros attīstot ostas teritoriju un nodrošinot izbūvētās teritorijas iznomāšanu tīro, resursefektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražojošiem uzņēmumiem tiks nodrošināts eksports 160 milj. euro apmērā, radītas 650 darba vietas un ik gadu nodrošināta nodokļu nomaksu vismaz 7,8 milj. euro apmērā.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, jo attīstot zaļo industriālo teritoriju 30 ha platībā Rīgas brīvostas teritorijā, tiks sniegta iespēja tajā izvietot ražotnes atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanai, resursu efektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanai. Plānots, ka projekta ietvaros attīstot ostas teritoriju un nodrošinot izbūvētās teritorijas iznomāšanu tīro, resursefektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražojošiem uzņēmumiem tiks nodrošināts eksports 160 milj. euro apmērā, radītas 650 darba vietas un ik gadu nodrošināta nodokļu nomaksu vismaz 7,8 milj. euro apmērā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, jo attīstot zaļo industriālo teritoriju 30 ha platībā Rīgas brīvostas teritorijā, tiks sniegta iespēja tajā izvietot ražotnes atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanai, resursu efektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanai.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
214,24
vidējie uzņēmumi
neietekmē
mazie uzņēmumi
neietekmē
vidējas kapitalizācijas sabiedrības
neietekmē
.
Rīgas brīvostas pārvalde
palielinās
Vērtības nozīme:
26,78
euro
8,00
stunda
1
finansējuma saņēmējs
1
reize
214,24
Projekta pieteikuma sagatavošanai aptuveni var būt nepieciešamas aptuveni 8 stundas . Ņemot vērā valstī vidējo atalgojumu par 1 stundu veido 26,78 euro, kas nozīmē, ka finansējuma saņēmēja darbiniekam dokumentu sagatavošanai monetārās izmaksas nav lielākas kā 214,24 euro.
Kopā
214,24
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 667 467
0
12 504 247
0
25 010 249
15 702 551
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 667 467
0
12 504 247
0
25 010 249
15 702 551
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 961 726
0
14 710 879
0
29 423 822
18 473 589
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 961 726
0
14 710 879
0
29 423 822
18 473 589
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-294 259
0
-2 206 632
0
-4 413 573
-2 771 038
3.1. valsts pamatbudžets
0
-294 259
0
-2 206 632
0
-4 413 573
-2 771 038
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-294 259
-2 206 632
-4 413 573
-2 771 038
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 64 570 017 euro (tostarp elastības finansējums 10 184 327 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 54 884 514 euro (tostarp elastības finansējums 8 656 678 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 9 685 503 euro (tostarp elastības finansējums 1 527 649 euro).
Provizoriskais plānotā kopējā finansējuma izlietojums pa gadiem:
2024.g – 1 961 726 euro;
2025.g. – 14 710 897 euro;
2026.g. – 29 423 822 euro;
2027.g. – 18 473 589 euro.
Provizoriskais plānotā kopējā finansējuma izlietojums pa gadiem:
2024.g – 1 961 726 euro;
2025.g. – 14 710 897 euro;
2026.g. – 29 423 822 euro;
2027.g. – 18 473 589 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
n/a
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
n/a
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
n/a
Cita informācija
Pasākuma īstenošanai Ekonomikas ministrija pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046; 32015R1017; 32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18.jūlija Regula 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012;
Eiropas Komisijas 2021.gada 24.jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai;
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
Apraksts
n/a
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
n/a
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18.jūlija Regula 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012;
Eiropas Komisijas 2021.gada 24.jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai;
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 32.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2018/1046 61. pants
Noteikumu projekta 32.5.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 56. b) pants
Noteikumu projekta 44., 45. un 46. punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
n/a
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā un tam tiek nodrošināta sabiedrības līdzdalība.
6.4. Cita informācija
Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Centrālā finanšu līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākums nodrošinās Rīgas brīvostas teritorijas attīstību, veicot atbilstošus infrastruktūras pielāgojumus investoru ienākšanai tajā, lai nodrošinātu tīro un resursu efektīvo tehnoloģiju ražošanu.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākuma ietvaros paredzēts attīstīt Rīgas brīvostas teritoriju, kas ļautu tajā uzņēmumiem izvietot ražotnes atjaunojamās enerģijas komponenšu ražošanai, resursu efektīvo tehnoloģiju un dziļo tehnoloģiju inovāciju ražošanai.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Pasākumam nav ietekmes uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”.
Vienlaikus pasākuma īstenošanā tiks ievēroti vispārīgi nosacījumi, kas netieši veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
Piemēram, projekta personāla atlasē netiks pieļauta diskriminācija rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās piederības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem. Vienlaikus visiem darbiniekiem ar invaliditāti ir jānodrošina vienlīdzīgas iespējas, tostarp nodrošinot piekļūstamību, pielāgojot darba vietu un tehnoloģijas
Publiskie iepirkumi, kur tas ir attiecināms un atbilst ieguldījumu saturam, tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem.
Savukārt informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanā tiks ievēroti nediskriminācijas principi, nepieļaujot stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju. Informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana ir saskaņā ar saistošo normatīvo aktu un citu dokumentu noteiktajām prasībām, tostarp nodrošinot, ka informācijas saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus.
Pasākuma nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem:
* “Klimatdrošināšana”;
* “Energoefektivitāte pirmajā vietā”;
* “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Vienlaikus pasākuma īstenošanā tiks ievēroti vispārīgi nosacījumi, kas netieši veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
Piemēram, projekta personāla atlasē netiks pieļauta diskriminācija rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās piederības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem. Vienlaikus visiem darbiniekiem ar invaliditāti ir jānodrošina vienlīdzīgas iespējas, tostarp nodrošinot piekļūstamību, pielāgojot darba vietu un tehnoloģijas
Publiskie iepirkumi, kur tas ir attiecināms un atbilst ieguldījumu saturam, tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem.
Savukārt informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanā tiks ievēroti nediskriminācijas principi, nepieļaujot stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju. Informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana ir saskaņā ar saistošo normatīvo aktu un citu dokumentu noteiktajām prasībām, tostarp nodrošinot, ka informācijas saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus.
Pasākuma nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem:
* “Klimatdrošināšana”;
* “Energoefektivitāte pirmajā vietā”;
* “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Pielikumi
