22-TA-1135: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta par diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), karavīru, Latvijas Republikas pārstāvja Eirojustā un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz tiesībsarga 2019. gada 4. jūnija atzinumā Nr. 6-1/979 “Par valsts veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām par diplomātu laulātajiem” (turpmāk – Atzinums) sniegto rekomendāciju līdz 2019. gada 1. novembrim pārskatīt Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumu Nr. 230 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 230) 3. un 4. punktā noteikto obligāto iemaksu apmēru. Tiesībsarga rekomendācija sniegta, izskatot biedrības “Latvijas Ārlietu dienesta darbinieku ģimeņu asociācija” iesniegumu par iespējamu Latvijas Republikas Satversmes 109. panta pārkāpumu.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru prezidenta 2019. gada 10. jūnija rezolūciju Nr. 90/TA-1058, kas adresēta labklājības, finanšu, ārlietu, aizsardzības ministriem, ar lūgumu iepazīties ar tiesībsarga 2019. gada 4. jūnija Atzinumā Nr. 6-1/979 ietvertajām rekomendācijām, kopīgi izvērtēt to ieviešanas iespējas un atbilstoši izvērtējuma rezultātam lemt par attiecīgu grozījumu sagatavošanu Noteikumos Nr. 230.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir ar 2023. gada 1.aprīli veidot atsevišķu, Latvijas Republikas Satversmes 109. pantam atbilstošu kārtību, kādā veic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
Noteikumi nosaka kārtību, kādā veic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam paredzot, ka šī norma attiecas uz personu, kura
- atradusies attiecīgajā ārvalstī kā tādas personas laulātais, kurai piešķirts diplomātiskais rangs saskaņā ar Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumu, un kura pilda diplomātisko un konsulāro dienestu ārvalstī;
- atradusies attiecīgajā ārvalstī dienesta pienākumus pildoša karavīru laulāto statusā, izņemot gadījumu, ja karavīrs piedalās starptautiskajā operācijā, militārajās mācībās, manevros vai atrodas komandējumā;
- atradusies attiecīgajā ārvalstī kā sakaru virsnieka laulātais;
- atradusies attiecīgajā ārvalstī kā Latvijas Republikas pārstāvja Eirojustā laulātais.
- atradusies attiecīgajā ārvalstī kā tādas personas laulātais, kurai piešķirts diplomātiskais rangs saskaņā ar Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumu, un kura pilda diplomātisko un konsulāro dienestu ārvalstī;
- atradusies attiecīgajā ārvalstī dienesta pienākumus pildoša karavīru laulāto statusā, izņemot gadījumu, ja karavīrs piedalās starptautiskajā operācijā, militārajās mācībās, manevros vai atrodas komandējumā;
- atradusies attiecīgajā ārvalstī kā sakaru virsnieka laulātais;
- atradusies attiecīgajā ārvalstī kā Latvijas Republikas pārstāvja Eirojustā laulātais.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Noteikumiem Nr. 230 no valsts pamatbudžeta veicamo obligāto iemaksu objekts par personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie ir 71,14 euro. Pirms Noteikumu Nr. 230 stāšanos spēkā iemaksu objekta apmērs bija piesaistīts valstī noteiktajai minimālajai mēneša darba algai, bet ar Noteikumu Nr. 230 stāšanos spēkā iemaksu objekta apmērs tika noteikts kā konstants lielums – 50 lati jeb 71,14 euro. Neskatoties uz to, ka minimālā mēneša darba alga ir būtiski palielināta, iemaksu objekts palielināts nav, un nav mainīts kopš 2001. gada 14. jūnija, kad stājās spēkā Noteikumi Nr. 230.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši 2019. gada Labklājības ministrijas sniegtajiem aprēķiniem tiesībsargam esošais iemaksu objekta lielums nozīmē, ka personai, par kuru kopš 1998. gada ir veiktas iemaksas pensiju apdrošināšanai no 71,14 euro, aptuvenā vecuma pensija 2018. gadā, pensionējoties 63 gadu vecumā, būtu 34 euro. Ja personai aprēķinātā vecuma pensija ir mazāka par valstī noteikto, tad personai aprēķinātais pensijas apmērs tiek paaugstināts līdz valstī noteiktajam minimālajam vecuma pensijas apmēram. Savukārt bezdarbnieka pabalsts personai ar 30 un vairāk gadu apdrošināšanas stāža pirmajos trīs pabalsta izmaksas mēnešos būtu 45 euro mēnesī.
Šo iemeslu dēļ tiesībsargs Atzinumā secināja, ka formāli valsts ir izpildījusi savu no Satversmes 109. panta izrietošo pozitīvo pienākumu diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulāto sociālo tiesību aizsardzībai, tomēr, tiesībsarga ieskatā, “veiktie pasākumi nav veikti pienācīgi”.
Jāuzsver, ka salīdzinot ar pārējām Noteikumos Nr. 230 minētajām personām, noteikumu projektā minētās personas ilgstoši atrodas ārpus Latvijas darba tirgus (pat 20 un vairāk gadus), savukārt šo personu iespējas strādāt ārvalstīs ir būtiski ierobežotas, jo tam nepieciešamas darba atļaujas (izņemot Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstis). Šobrīd par diplomātu dzīvesbiedru apmaksātu nodarbinātību ir noslēgti sadarbības līgumi ar četrām valstīm - Kanādu, Izraēlu, Lielbritāniju un ASV. Tāpat ne visa Latvijā iegūtā izglītība/profesionālā kvalifikācija tiek atzīta ārvalstīs. Minētais jautājums starpvalstu līmenī tiek regulēts tikai ES ietvaros ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 7. septembra direktīvu 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu. Bieži vien šo personu laulātajiem, lai viņi varētu strādāt savā profesijā konkrētajā valstī nav atbilstoša līmeņa valodas zināšanas, jo tām jābūt vismaz B2 vai pat C1 līmenī, bet šāda līmeņa valodas apguvei nepieciešams ilgs laiks. Darba iespējas ir ierobežotas arī mūsu diplomātiskajās pārstāvniecībās - vidējās un mazajās pārstāvniecībās nav pietiekošs amata vietu skaits, un arī šeit ir nepieciešamas mītnes zemes valodas prasmes. Pārstāvniecībās nav iespējams nodarbināt arī to diplomātu laulātos, kas līdz aizbraukšanai līdzi dzīvesbiedram paši ir bijuši diplomāti, jo, pārtraucot civildienesta attiecības ar Ārlietu ministriju, viņiem tiek saglabāts diplomātiskais rangs, kas neļauj pieņemt viņus darbā uz līgumdarbinieku amatu vietām.
Šo iemeslu dēļ tiesībsargs Atzinumā secināja, ka formāli valsts ir izpildījusi savu no Satversmes 109. panta izrietošo pozitīvo pienākumu diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulāto sociālo tiesību aizsardzībai, tomēr, tiesībsarga ieskatā, “veiktie pasākumi nav veikti pienācīgi”.
Jāuzsver, ka salīdzinot ar pārējām Noteikumos Nr. 230 minētajām personām, noteikumu projektā minētās personas ilgstoši atrodas ārpus Latvijas darba tirgus (pat 20 un vairāk gadus), savukārt šo personu iespējas strādāt ārvalstīs ir būtiski ierobežotas, jo tam nepieciešamas darba atļaujas (izņemot Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstis). Šobrīd par diplomātu dzīvesbiedru apmaksātu nodarbinātību ir noslēgti sadarbības līgumi ar četrām valstīm - Kanādu, Izraēlu, Lielbritāniju un ASV. Tāpat ne visa Latvijā iegūtā izglītība/profesionālā kvalifikācija tiek atzīta ārvalstīs. Minētais jautājums starpvalstu līmenī tiek regulēts tikai ES ietvaros ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 7. septembra direktīvu 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu. Bieži vien šo personu laulātajiem, lai viņi varētu strādāt savā profesijā konkrētajā valstī nav atbilstoša līmeņa valodas zināšanas, jo tām jābūt vismaz B2 vai pat C1 līmenī, bet šāda līmeņa valodas apguvei nepieciešams ilgs laiks. Darba iespējas ir ierobežotas arī mūsu diplomātiskajās pārstāvniecībās - vidējās un mazajās pārstāvniecībās nav pietiekošs amata vietu skaits, un arī šeit ir nepieciešamas mītnes zemes valodas prasmes. Pārstāvniecībās nav iespējams nodarbināt arī to diplomātu laulātos, kas līdz aizbraukšanai līdzi dzīvesbiedram paši ir bijuši diplomāti, jo, pārtraucot civildienesta attiecības ar Ārlietu ministriju, viņiem tiek saglabāts diplomātiskais rangs, kas neļauj pieņemt viņus darbā uz līgumdarbinieku amatu vietām.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu šos trūkumus, ir izstrādāti jauni Ministru kabineta noteikumi, kuri noteiks no valsts pamatbudžeta veicamo obligāto iemaksu apjomu un kārtību, kādā tiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam par personām, kuras uzturas ārvalstīs kā diplomāta, karavīra, sakaru virsnieka vai Eirojusta pārstāvju laulātie. Noteikumu projektā paredzēts, ka par minētajām personām pensiju apdrošināšanai un apdrošināšanai pret bezdarbu no valsts pamatbudžeta tiek veiktas obligātās iemaksas no 1000 euro, attiecīgi 20% apmērā pensiju apdrošināšanai un Ministru kabineta noteiktajā apmērā apdrošināšanai pret bezdarbu.
Lietuvā sociālo iemaksu apmērs par diplomātu laulātajiem tiek aprēķināts no 0,5 diplomāta amatalgas, kas ir atkarīga no ieņemamā amata, piemēram, zemākā diplomātiskā un konsulārā dienesta amata amatalga ir 2006 euro. Minētais apmērs ir pietuvināts vidējai mēnešalgai Latvijā, kas 2021. gada 3. ceturksnī bija 1280 euro.
Uzsākot šo Ministru kabineta noteikumu saskaņošanu 2022.gada sākumā, minimālā mēnešalga Latvijā bija 500 euro, un sākotnēji šo noteikumu projekta 3.punktā tika iestrādāts formulējums par obligātajām iemaksām 20% apmērā no divām minimālajām mēnešalgām. Tādējādi finansējums, kas 2022.gadā šim nolūkam tika piešķirts prioritārā pasākuma 11_04_H "Sociālo garantiju diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), valsts tiešās pārvaldes amatpersonu (darbinieku), karavīru, prokuroru un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem palielināšana" ietvaros, tika piešķirts, no 1000 euro. Jāatzīmē, ka arī viens no Finanšu ministrijas sākotnējiem iebildumiem bija par obligāto iemaksu objekta noteikšanu kā konstantu apmēru, nepiesaistot to minimālās mēneša darba algas apmēram, pamatojoties uz Ministru kabineta 2019.gada 13.septembra sēdes protokollēmumu (prot.Nr. 41, 1. §) 20.punktā noteikto, ka ar 2020.gada 1.janvāri valsts budžeta izdevumi, kas ir tieši saistīti ar minimālo algu, netiek piesaistīti minimālās algas apmēram.
Lietuvā sociālo iemaksu apmērs par diplomātu laulātajiem tiek aprēķināts no 0,5 diplomāta amatalgas, kas ir atkarīga no ieņemamā amata, piemēram, zemākā diplomātiskā un konsulārā dienesta amata amatalga ir 2006 euro. Minētais apmērs ir pietuvināts vidējai mēnešalgai Latvijā, kas 2021. gada 3. ceturksnī bija 1280 euro.
Uzsākot šo Ministru kabineta noteikumu saskaņošanu 2022.gada sākumā, minimālā mēnešalga Latvijā bija 500 euro, un sākotnēji šo noteikumu projekta 3.punktā tika iestrādāts formulējums par obligātajām iemaksām 20% apmērā no divām minimālajām mēnešalgām. Tādējādi finansējums, kas 2022.gadā šim nolūkam tika piešķirts prioritārā pasākuma 11_04_H "Sociālo garantiju diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), valsts tiešās pārvaldes amatpersonu (darbinieku), karavīru, prokuroru un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem palielināšana" ietvaros, tika piešķirts, no 1000 euro. Jāatzīmē, ka arī viens no Finanšu ministrijas sākotnējiem iebildumiem bija par obligāto iemaksu objekta noteikšanu kā konstantu apmēru, nepiesaistot to minimālās mēneša darba algas apmēram, pamatojoties uz Ministru kabineta 2019.gada 13.septembra sēdes protokollēmumu (prot.Nr. 41, 1. §) 20.punktā noteikto, ka ar 2020.gada 1.janvāri valsts budžeta izdevumi, kas ir tieši saistīti ar minimālo algu, netiek piesaistīti minimālās algas apmēram.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kuras uzturas ārvalstīs kā diplomāta, karavīra, sakaru virsnieka vai Eirojusta pārstāvja laulātie.
Ietekmes apraksts
Piedāvātais regulējums labvēlīgi ietekmēs augstākminēto personu tiesības uz sociālo nodrošinājumu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
36 517
0
36 517
0
36 517
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
36 517
0
36 517
0
36 517
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
36 517
358 543
36 517
489 884
36 517
491 690
491 690
2.1. valsts pamatbudžets
36 517
358 543
36 517
489 884
36 517
491 690
491 690
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-358 543
0
-489 884
0
-491 690
-491 690
3.1. valsts pamatbudžets
0
-358 543
0
-489 884
0
-491 690
-491 690
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-358 543
-489 884
-491 690
-491 690
5.1. valsts pamatbudžets
-358 543
-489 884
-491 690
-491 690
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Aprēķini veikti, pamatojoties uz iesaistīto valsts iestāžu (Aizsardzības ministrijas, Ārlietu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas, Latvijas Republikas prokuratūras, Iekšlietu ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Labklājības ministrijas, Latvijas Republikas Saeimas, Satiksmes ministrijas, Tieslietu ministrijas, Vides un reģionālās attīstības ministrijas, Veselības ministrijas un Zemkopības ministrijas) iesūtīto informāciju, kas iegūta, plānojot specializēto atašeju un viņu dzīvesbiedru skaitu 2023.-2025.gadu periodā.
Kopējais ministrijām pieejamais finansējums 2023.gadā VSAOI valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumiem 2023.gadā un turpmāk katru gadu sastāda 36 517 euro apmērā. Papildu nepieciešamais finansējums ministrijām 2023.gadā un turpmāk VSAOI valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumiem nepieciešams šādā apmērā:
2023.gadā (9 mēnešiem) 358 543 euro
2024.gadā 489 884 euro
2025.gadā un turpmāk katru gadu 491 690 euro
Kopējais ministrijām pieejamais finansējums 2023.gadā VSAOI valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumiem 2023.gadā un turpmāk katru gadu sastāda 36 517 euro apmērā. Papildu nepieciešamais finansējums ministrijām 2023.gadā un turpmāk VSAOI valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumiem nepieciešams šādā apmērā:
2023.gadā (9 mēnešiem) 358 543 euro
2024.gadā 489 884 euro
2025.gadā un turpmāk katru gadu 491 690 euro
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt Pielikumu sadaļu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 2, 1. §) "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam"" 2. punktu atbalstīti informatīvā ziņojuma 1., 2., 3., 4. pielikumā ietvertie prioritārie pasākumi 2023.–2025. gadam, tajā skaitā Ārlietu ministrijas iesniegtais starpnozaru prioritārais pasākums 11_04_H "Sociālo garantiju diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), valsts tiešās pārvaldes amatpersonu (darbinieku), karavīru, prokuroru un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem palielināšana" (1.pielikuma, 52.punkts).
Prioritārajam pasākumam piešķirtais finansējums ir iekļauts attiecīgo ministriju budžetos likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”.
Gadījumos, ja personai kārtējā gadā uz dienesta vietu ārvalstī līdzi dodas laulātais, par kuru ir jāveic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam, ministrijas var pieprasīt papildu finansējumu no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem""
Pamatojums un apraksts
Ir izstrādāts un nodots saskaņošanai noteikumu projekts (22-TA-1187)
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija, Latvijas Republikas Saeima, Latvijas Republikas prokuratūraNevalstiskās organizācijas
Biedrība “Latvijas Ārlietu dienesta darbinieku ģimeņu asociācija”Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Viedokļa sniegšana izstrādes stadijā
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Biedrībai “Latvijas Ārlietu dienesta darbinieku ģimeņu asociācija” par tiesību akta projektu komentāru nav, bet, biedrības ieskatā, ir svarīgi, ka obligāto iemaksu objekts tiek piesaistītas divām minimālajām mēneša darba algām, nevis konstantai summai. Būtiski ir tas, ka tiesiskais regulējums tiek izstrādāts ilgākam laika posmam.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Finanšu ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Kultūras ministrija
- Labklājības ministrija
- Satiksmes ministrija
- Tieslietu ministrija
- Latvijas Republikas prokuratūra
- Veselības ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Zemkopības ministrija
- Latvijas Republikas Saeima
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Piedāvātais regulējums labvēlīgi ietekmēs tādu personu tiesības uz sociālo nodrošinājumu, kas atradušās ārvalstīs kā diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku vai Eirojusta pārstāvju laulātie.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pilnveidota sociālās aizsardzības sistēma personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulātie. Tādējādi novēršot to, ka valsts tikai formāli ir izpildījusi savu pozitīvo pienākumu, kas nostiprināts Latvijas Republikas Satversmes 109.pantā, minēto personu sociālo tiesību aizsardzībai, un ieviešot pienācīgus pasākumus konkrētā pienākuma izpildei.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi