24-TA-2616: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 15. marta rīkojumā Nr. 131 "Par Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu sarakstu un Paskaidrojošo rakstu Eiropas Cilvēktiesību tiesai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (ECK) 26. panta 4. punkta otrajam teikumam un Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) Reglamenta 29. punkta 1(a) apakšpunktam ECK dalībvalstīm ECT jāiesniedz trīs līdz piecu ad hoc tiesnešu saraksts, no kura ECT palātas vai paneļa, kas izskata lietu vai lemj par lietas, kurā Latvija ir valsts-atbildētāja, nodošanu izskatīšanai ECT Lielajā palātā, priekšsēdētājs var izvēlēties ad hoc tiesnesi konkrētas lietas izskatīšanai, ja no attiecīgās valsts ievēlētā pastāvīgā tiesneša amats šīs lietas izskatīšanas laikā ir vakants vai tiesnesis nevar piedalīties lietas izskatīšanā citu iemeslu dēļ.
2024. gada 16. aprīlī Eiropas Padomes Parlamentārā asambleja vienu no līdzšinējiem Latvijas izvirzītajiem ECT ad hoc tiesnešiem A.Kuču ievēlēja ECT pastāvīgā tiesneša amatā. Savus amata pienākumus jaunievēlētais tiesnesis uzsāka pildīt 2024. gada 3. septembrī. Līdz ar to Latvijas valdībai ir jāsniedz ECT atjaunots Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu saraksts.
2024. gada 16. aprīlī Eiropas Padomes Parlamentārā asambleja vienu no līdzšinējiem Latvijas izvirzītajiem ECT ad hoc tiesnešiem A.Kuču ievēlēja ECT pastāvīgā tiesneša amatā. Savus amata pienākumus jaunievēlētais tiesnesis uzsāka pildīt 2024. gada 3. septembrī. Līdz ar to Latvijas valdībai ir jāsniedz ECT atjaunots Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu saraksts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir atjaunot Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu ECT sarakstu, lai atspoguļotu faktisko situāciju pēc jauna Latvijas tiesneša ievēlēšanas ECT un nodrošinātu, ka nepieciešamības gadījumā, ja attiecībā uz Latviju ievēlētais tiesnesis nevar piedalīties konkrētas lietas izskatīšanā vai amata vieta ir vakanta, ECT var lietas iztiesāšanā pieaicināt Latvijas izvirzītu ad hoc tiesnesi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz Latvijas izvirzīto ECT ad hoc tiesnešu sarakstā ir iekļauti Jautrīte Briede, Artūrs Kučs un Daiga Rezevska. Tomēr kopš Artūra Kuča stāšanās amatā 2024.gada 3.septembrī faktiski Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu sarakstā ir iekļautas tikai divas personas. Līdz ar to, lai nodrošinātu, ka Latvijas iesniegtais ad hoc tiesnešu saraksts atbilst ECT Reglamentā izvirzītajām prasībām, nepieciešams izdarīt grozījumus rīkojumā un izvirzīt jaunus ad hoc tiesnešus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot, ka 2024. gada 3. septembrī viens no Latvijas iepriekš izvirzītajiem ad hoc tiesnešiem A.Kučs stājās ECT pastāvīgā tiesneša amatā, šobrīd ir nepieciešams viņa vārdu svītrot no Latvijas ad hoc tiesnešu ECT saraksta, kā arī papildināt sarakstu ar citiem kandidātiem, lai tas atbilstu ECT Reglamenta 29. punkta 1(a) apakšpunkta prasībām.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojumu tiks grozīts Latvijas izvirzīto ECT ad hoc tiesnešu saraksts, svītrojot no tā A.Kuču un papildinot to ar diviem jauniem kandidātiem - Satversmes tiesas tiesnesi, bijušo Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesnesi Dr. iur. Mārtiņu Mitu un Satversmes tiesas tiesnesi, Dr. iur. Jāni Neimani. M.Mita kandidatūra izvēlēta, ievērojot viņa iepriekšējo pieredzi darbā ECT pastāvīgā tiesneša amatā. Savukārt J.Neimaņa kandidatūra izvēlēta, ievērojot viņa sniegumu ECT pastāvīgā tiesneša amata atlases konkursā, kā rezultātā viņš bija viens no Ministru kabineta 2024.gada 27. februāra rīkojumā Nr. 156 "Par kandidatūru apstiprināšanu Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesneša amatam" izvirzītajiem pretendentiem Latvijas pastāvīgā tiesneša amatam ECT. M.Mits un J.Neimanis ir piekrituši viņu kandidatūru iekļaušanai Latvijas ad hoc tiesnešu sarakstā. Savukārt Latvijas izvirzīto ECT ad hoc tiesnešu sarakstā jau esošās kandidātes Satversmes tiesas tiesnese Dr.iur. Jautrīte Briede un Dr.iur. prof. Daiga Rezevska ir apstiprinājušas savu kandidatūru saglabāšanu sarakstā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (ECK)
Apraksts
Atbilstoši ECK 26. panta 4. punktam, ja attiecībā uz Latviju nav ievēlēts tiesnesis vai ievēlētais tiesnesis kādu apsvērumu dēļ nevar piedalīties konkrētas lietas izskatīšanā, ECT attiecīgās palātas priekšsēdētājs pieņem lēmumu par cita tiesneša pieaicināšanu lietas izskatīšanā ex officio. Šo normu konkretizē ECT Reglamenta 29. punkts, kurā noteikts, ka šādiem gadījumiem valstīm ir tiesības izvirzīt trīs līdz piecu ad hoc tiesnešu sarakstu, iesniedzot šo sarakstu ECT.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (ECK)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Saskaņā ar ECK 26. panta 4. punkta otro teikumu un ECT Reglamenta 29. punkta 1(a) apakšpunktu valstīm jāiesniedz trīs līdz piecu ad hoc tiesnešu saraksts, no kura ECT attiecīgās palātas priekšsēdētājs var izvēlēties ad hoc tiesnesi konkrētas lietas izskatīšanai, ja no attiecīgās valsts ievēlētā tiesneša amats šīs lietas izskatīšanas laikā ir vakants vai tiesnesis nevar piedalīties lietas izskatīšanā.
Nav attiecināms.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nē
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts attiecas uz jautājumu, kas ietilpst Ārlietu ministrijas kompetencē un ir saistīts ar procesuāliem jautājumiem tiesvedības ECT ietvaros, kas skar Latvijas kā valdības intereses šajā procesā. Ievērojot minēto, rīkojuma projekts neskar sabiedrības tiesības/intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi