Anotācija (ex-ante)

22-TA-1219: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022.gada 12.aprīļa sēdē tika konceptuāli atbalstīta energoapgādes drošuma rezervju izveide (12.04.2022. sēdes protokols Nr.20, 5. §, 3.punkts)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka tiek izveidotas energoapgādes drošuma rezerves, kas tiks uzglabātas Inčukalna pazemes gāzes krātuvē, lai nodrošinātu dabasgāzes nepārtrauktu apgādi.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Energoapgādes drošuma rezerves nodrošinās, ka dabasgāze valstī ir pieejama pietiekamā apjomā, lai novērstu enerģētiskās krīzes iestāšanos.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Dabasgāzes pieejamības jautājums šī likumprojekta kontekstā ir cieši saistīts ar elektroapgādes nodrošināšanu. Baltijas valstis vēsturiski ir strādājušas un arī patlaban strādā sinhroni ar Krievijas un Baltkrievijas elektroenerģijas sistēmām (BRELL). Vairāku elektroenerģijas sistēmu sinhrons darbs nozīmē, ka tās ir saistītas savā starpā ar maiņstrāvas saitēm, sistēmas darbojas vienā frekfencē un elektroenerģijas plūsmas starp sistēmām nosaka ražošanas un patēriņa attiecība katrā no sistēmām. Šobrīd Baltijas elektroenerģijas sistēmas sinhronizācija ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem plānota 2025. gadā pēc visu tehnisko priekšnosacījumu izpildes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Krievijas militāro iebrukumu Ukrainā un tā rezultātā Krievijai, Baltkrievijai un tās fiziskajām personām piemērotās starptautiskās sankcijas, to ietekme var apdraudēt Latvijas (Baltijas) energosistēmas paralēlu darbu ar Krievijas energosistēmu un potenciāli novest pie priekšlaicīgas atvienošanās no BRELL elektrotīkla pirms 2025.gada, kad ir paredzēta plānotā Baltijas valstu elektrotīklu sinhronizācija ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem. Šāda scenārija gadījumā tiktu ietekmēta Baltijas energosistēmas darbības stabilitāte un energosistēmu drošums. Desinhronizācijas no BRELL gadījumā būtu nepieciešama papildus elektroenerģijas ražošana TEC-2 koģenerācijas stacijā, kas nozīmē, ka būtu nepieciešama papildus dabasgāze, lai ražotu elektroenerģiju. Tehniskie aprēķini parāda, ka desinhronizācijas gadījumā Latvijai līdz 2022. gada beigām būtu nepieciešamas vēl 2 TWh dabasgāzes jeb 2 sašķidrinātās dabasgāzes kuģu kravas (divu sašķidrinātās dabasgāzes kuģu ietilpība būtu aptuveni 1,8-2,2 TWh atkarībā no pieejamā sašķidrinātās dabasgāzes kuģu piedāvājuma). Šāda apjoma dabasgāzes iegāde un uzglabāšana Inčukalna pazemes gāzes krātuvē uzskatāma kā būtisks drošības elements, lai neplānotas desinhronizācijas gadījumā būtu iespēja darbināt TEC-2 vienu energobloku atbilstoši darbības režīmiem, kurus būs noteicis elektroenerģijas pārvades sistēmas operators.
 
Risinājuma apraksts
Jau šobrīd Enerģētikas likuma 1. panta 6. punktā esošajā terminā “drošības rezerves” ir definētas dabasgāzes rezerves, ko Latvija uztur noteiktā apjomā saskaņā ar šā likuma 64. panta pirmās daļas 3. punktā noteikto kārtību, tomēr šīs drošības rezerves būtiski atšķiras, jo tās paredzēts izmantot tikai izsludinātas enerģētiskās krīzes situācijā un tikai nodrošināmo lietotāju apgādei. Lai arī sākotnējais pamata mērķis ir nodrošināties pret desinhronizācijas riskiem, ilgtermiņā energoapgādes drošuma rezerves būtu paredzētas dabasgāzes nodrošinājumam dažādos lietošanas veidos un arī ārpus enerģētiskās krīzes situācijas. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas virzītajā paralēlajā likumprojektā "Grozījumi Enerģētikas likumā" (Nr.1368/Lp13) Ekonomikas ministrija piedāvāja Enerģētikas likuma 1.panta 6.punktā minētās dabasgāzes rezerves pārsaukt par dabasgāzes stratēģiskajām rezervēm, lai radītu skaidrāku atšķirību starp abu veidu rezervēm. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija atbalstīja stratēģisko rezervju un energoapgādes drošuma rezervju definīciju izveidi komisijas 2022.gada 6.aprīļa sēdē. Turklāt jāņem vērā, ka šobrīd tiek pārskatīta  Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 25. oktobra Regulas (ES) 2017/1938 par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 994/2010, kurā cita starpā tiek noteikts, ka stratēģiskās rezerves ir nodrošināmo lietotāju dabasgāzes apgādei. Tādējādi nacionālais regulējums jau preventīvi tiktu salāgots ar Eiropas Savienības regulējumu.
Vienlaikus, abus likumprojektus nav iespējams apvienot, jo šis likumprojekts tiek virzīts kā steidzams un tam nepieciešams stāties spēkā līdz 2022.gada 25.aprīlim, kas ir datums, kad Klaipēdas sašķidrinātās dabasgāzes termināli sākas 4.ceturkšņa krātuves jaudu rezervācijas.

Gadījumā, ja neiestātos neplānotas desinhronizācijas no Krievijas energosistēmas scenārijs, iegādātais dabasgāzes apjoms kalpos kā valsts energoapgādes drošuma rezerves, kuras piederētu valstij kā sava veida aktīvs, kuru valsts var pārdot krīzes situācijas, ja būtu tāda nepieciešamība. Tādējādi valsts izdevumu pozīciju ilgtermiņā veidotu nevis dabasgāzes iegādes cena, bet gan cenu svārstības starp dabasgāzes iegādes un pārdošanas cenu.
Ņemot vērā, ka ilgtermiņā Latvijā vai reģionā var parādīties jauni dabasgāzes avoti, tad no izmaksu efektivitātes viedokļa raugoties tiek pievienots likuma pārejas noteikumu 59. punkts, nosakot, ka Ministru kabinets var lemt par rezervju apjoma pārskatīšanu, ja mainās energoapgādes apstākļi.
AS “Latvenergo” energoapgādes drošuma rezervju iegādi veiks 2022.gada 4.ceturksnī no Klaipēdas sašķidrinātās dabasgāzes termināļa. Tādējādi rezervju nodrošināšanas prasība tiek noteikta ar 2023.gada 1.janvāri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Energoapgādes drošuma rezerves nodrošinās energoapgādes nepārtrauktību galalietotājiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Energoapgādes drošuma rezerves nodrošinās energoapgādes nepārtrauktību galalietotājiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Energoapgādes drošuma rezerves nodrošinās energoapgādes nepārtrauktību galalietotājiem.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Energoapgādes drošuma rezerves nodrošinās energoapgādes nepārtrauktību galalietotājiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
230 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
230 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-230 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-230 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-230 000 000
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Šī brīža TTF indekss rāda, ka dabasgāzes iegādes brīdī 2022.gada 4.cetursknī dabasgāzes cena par 1 TWh varētu svārstīties aptuveni 115 milj.euro robežās. Tādējādi kopējās sākotnējās izmaksas par papildus 2 TWh iegādi veidotu aptuveni 230 milj.euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atsevišķa sabiedrības līdzdalība un komunikācija par likumprojektu nav paredzēta.

6.4. Cita informācija

Valsts un pašvaldību institūcijas un nevalstiskās organizācijas tika informētas par energoapgādes drošuma rezervju izveidi Valsts enerģētiskās krīzes centra sanāksmē 2022.gada 14.aprīlī, kurā dalībnieki atbalstīja Ekonomikas ministrijas piedāvāto pieeju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • AS "Latvenergo"; AS "Conexus Baltic Grid"; AS "Augstsprieguma tīkls"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi