Anotācija (ex-ante)

22-TA-1647: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 19. maija sēdē (prot. Nr.3 2.§) pieņemtais lēmums aicināt Ministru kabinetu piešķirt valsts budžeta līdzekļus biedrībai "Latvijas Hokeja federācija" (turpmāk - LHF), biedrībai "Latvijas Kamaniņu sporta federācija" (turpmāk - LKSF), biedrībai "Latvijas Vieglatlētikas savienība" (turpmāk - LVS) un biedrībai "Latvijas Šaha federācija" (turpmāk - LŠF).
Apraksts
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 19. maija sēdē (prot. Nr.3 3.§) pieņemtais lēmums aicināt Ministru kabinetu piešķirt valsts budžeta līdzekļus Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Olimpiskā vienība" (turpmāk - LOV) naudas balvu izmaksai LOV sporta ārstiem un fizioterapeitiem par ieguldījumu Latvijas sportistu sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022. gada Ziemas Olimpiskajās spēlēs Pekinā (Ķīna).
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) 448 663 euro pārskaitīšanai LHF, LKSF, LVS, LŠF un LOV.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
LHF ir iesniegusi IZM finanšu pieprasījumu, kurā norāda, ka 2021. gada 28. decembrī, Covid-19 izplatības dēļ ar Starptautiskās Ledus hokeja federācijas (IIHF) lēmumu tika apturēts 2022 IIHF U20 Pasaules čempionāts elites divīzijā Edmontonā (Kanāda), vēlāk informējot IIHF biedrus, ka čempionāts tiks aizvadīts 2022. gada vasarā. 2022. gada 28. februārī pēc Krievijas Federācijas (ar Baltkrievijas Republikas iesaisti) karadarbības uzsākšanas Ukrainā IIHF ārkārtas padomes sēdē pieņēma lēmumu apturēt Krievijas un Baltkrievijas visu vecumu nacionālo izlašu un klubu dalību visos IIHF organizētājos pasākumos, kā arī atsauca 2023 IIHF U20 Pasaules čempionāta rīkošanu Krievijā. 2022. gada 19. martā IIHF oficiāli paziņoja par 2022 IIHF U20 Pasaules čempionāta elites divīzijā pārcelšanu uz 2022. gada 9.-20. augustu Edmontonā, Kanādā un Latvijas nacionālās U20 hokeja izlases dalību čempionātā, izslēgtās Krievijas hokeja izlases vietā, kā arī par speciālo sacensību kārtību, kura šogad paredz visu dalībnieku komandu vietu saglabāšanu līdz 2023 IIHF U20 Pasaules čempionātam elites divīzijā 2022. gada decembrī. Ņemot vērā visu iepriekš minēto, Latvijas nacionālās U20 hokeja izlasei 2022. gadā pēc kārtas ir jāpiedalās divos IIHF U20 Pasaules čempionātos elites grupā, kuri norisināsies Kanādā 2022. gada augustā un 2022. gada decembrī, kam nepieciešami papildus līdzekļi. Finanšu pieprasījumā LHF lūdz piešķirt papildus valsts budžeta līdzekļus 240 781 euro apmērā.

Tāpat LHF ir iesniegusi finanšu pieprasījumu Latvijas vīriešu hokeja izlases spēlētāju apdrošināšanai saistībā ar spēlētāju piedalīšanos Latvijas vīriešu hokeja izlases treniņprocesā, pārbaudes spēlēs un 2022. gada pasaules čempionātā hokejā, kam valsts budžeta līdzekļi ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu ir tikuši piešķirti arī iepriekšējos gados. Sākotnēji LHF šim mērķim lūdza līdz 100 000 euro, tomēr vēlāk pieprasījums tika samazināts līdz 70 000 euro, jo daļu no izmaksām (kas saistītas ar spēlētāju no Nacionālās Hokeja līgas apdrošināšanu) segs IIHF.

LKSF ir iesniegusi finanšu pieprasījumu, kurā informē, ka ir saskārusies ar iepriekš neparedzētām izmaiņām junioru un jauniešu 2022./2023. gada kamaniņu sporta sacensību kalendārā, jo Starptautiskā Kamaniņu sporta federācija (FIL) ir pieņēmusi jaunus noteikumus – junioru un jauniešu Pasaules kausa sacensības kamaniņu sportā vairs nenotiks vienviet, bet tā vietā ir izveidots katrai vecuma grupai savs sacensību kalendārs. Šīs izmaiņas noteikumos krietni sadārdzina mācību treniņu darba un sacensību izmaksas. Lai Latvijas jauniešu kamaniņu sporta izlase varētu pretendēt uz dalību Jaunatnes Ziemas Olimpiskajās spēlēs Phjončhanā, Korejā 2024. gadā, tai 2023. gada februārī ir jāpiedalās FIL organizētā starptautiskajā treniņu nometnē Korejā un jāņem dalība 2022./ 2023. gada jaunatnes Pasaules kausa sacensībās. Lai nodrošinātu Latvijas jauniešu kamaniņu sporta izlasei dalību visās Pasaules kausa sacensībās, kā arī iespēju kvalifcēties Jaunatnes Ziemas olimpiskajām spēlēm papildus nepieciešami 57 000 euro. Tāpat LKSF norāda, ka sakarā ar iepriekš minētajām izmaiņām sacensību kalendārā nepieciešams piesaistīt papildu trenerus un mehāniķi, lai gādātu par augstvērtīgu un profesionālu sagatavošanos Pasaules kausu sezonai kamaniņu sportā gan junioru, gan jauniešu izlasēs, kam papildus nepieciešami 60 000 euro treneru un mehāniķu algu fondam.

IZM ir saņēmusi arī LVS finanšu pieprasījumu, kurā dažādu Latvijas vieglatlētikas izlašu dalībai 2022. gada starptautiskajos čempionātos papildu pieprasīti 115 420 euro. Precizētajā LVS finanšu pieprasījumā papildu pieprasīto līdzekļu apmērs tika samazināts līdz 79 248 euro izlašu dalību 2022. gada pasaules čempionātā, pasaules U-20 čempionātā un Eiropas U-18 čempionātā. LVS norāda, ka pēc divu gadu pārtraukuma 2022. gadā starptautiskais sacensību kalendārs atjaunots pilnā apmērā un papildus notiks vairāki Covid-19 pandēmijas dēļ pārceltie starptautiskie čempionāti. Attiecībā uz pasaules čempionātu Oregonā (ASV) LVS norāda, ka saskaņā ar starptautisko sacensību kalendāru Pasaules čempionāts bija paredzēts no 2021. gada 6. līdz 15. augustam, taču Covid-19 pandēmijas radīto seku dēļ tika pārcelts uz 2022. gada 15-24. jūliju. Pasaules un Eiropas čempionāti cikliski norisinās reizi divos gados, savstarpēji nepārklājoties, proti, tie netiek organizēti viena gada ietvarā, tomēr 2022. gadā norisināsies gan Pasaules čempionāts Oregonā (ASV), gan Eiropas čempionāts Minhenē (Vācija). Attiecībā uz Eiropas čempionātu U18 vecuma grupā Jeruzalemē (Izraēla) LVS norāda, ka sākotnēji Eiropas U18 čempionāts starptautisko sacensību kalendārā bija paredzēts 2021.gadā Itālijā, bet Covid-19 pandēmijas dēļ tika pārcelts uz 2022. gadu, radot neplānotus izdevumus. Attiecībā uz pasaules čempionātu U20 vecuma grupā Kalī (Kolumbija) LVS norāda, ka tradicionāli šāda veida čempionāti notiek Eiropā Āfrikā, bet šogad Pasaules Vieglatlētikas asociācija pasaules U20 čempionātu 2022. gadā piešķīra rīkot Kolumbijai, kas Latvijas izlases dalības nodrošināšanai veido būtiski augstākus izdevumus.

Papildu finansējuma pieprasījumu IZM ir iesniegusi arī LŠF, kura informē, ka sākotnēji 2022. gada Pasaules šaha olimpiādes norise bija paredzēta Maskavā (Krievijas Federācija), bet pēc tās uzsāktā kara pret Ukrainu Starptautiskā Šaha federācija pieņēma lēmumu par Pasaules šaha olimpiādes norises vietas pārcelšanu uz Čenaju (Indija), kā rezultātā būtiski pieauguši ceļa izdevumi. Sākotnēji dažādu izdevumu segšanai LŠF lūdza piešķirt 20 046 euro, tomēr vēlāk iesniegtajā precizējumā pieprasījums ir samazināts līdz 15 444 euro, ko veido tikai ceļa izdevumu starpība aprēķins. LŠF arī norāda, ka ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu papildu līdzekļi LŠF dalības nodrošināšanai Pasaules šaha olimpiādē ir tikuši piešķirti arī 2016. gadā (20 000 euro) un 2018. gadā (27 633 euro).

Tāpat IZM ir saņēmusi LOV finanšu pieprasījumu par finansējuma piešķiršanu naudas balvu izmaksai LOV sporta ārstiem un fizioterapeitiem par ieguldījumu Latvijas sportistu sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022.gada Ziemas olimpiskajās spēlēs Pekinā (Ķīna).

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 19. maija sēdē (prot. Nr.3 2. §), izvērtējot LHF, LKSF, LVS un LŠF finanšu pieprasījumus, tika pieņemts lēmums (prot. Nr.3 2.§, 2.2. apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM finansējumu, kas nepārsniedz 426 692 euro, no tiem līdz 180 000 euro pārskaitīšanai LHF (U20), līdz 35 000 euro pārskaitīšanai LHF (apdrošināšanai, bet nepārsniedzot faktiski nepieciešamo izdevumu apmēru saskaņā ar Latvijas vīriešu hokeja izlases spēlētāju apdrošināšanas polisi), līdz 15 444 euro pārskaitīšanai LŠF, līdz 79 248 euro LVS un līdz 117 000 euro pārskaitīšanai LKSF.

Tāpat Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 19. maija sēdē (prot. Nr.3 3. §) tika izskatīts jautājums par finansējuma piešķiršanu naudas balvu izmaksai LOV sporta ārstiem un fizioterapeitiem par ieguldījumu Latvijas sportistu sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022.gada Ziemas olimpiskajās spēlēs Pekinā (Ķīna), kā rezultātā tika pieņemts lēmums (prot. Nr.3 3.§, 2.2. apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 28 426 euro pārskaitīšanai LOV.

Izvērtējot minētos finanšu pieprasījumus (tai skaitā iesniegtās aktuālās izdevumu tāmes) kā arī, ņemot vērā Latvijas Nacionālās sporta padomes sēdē nolemto, IZM rosina LHF pieprasījumu U20 izlases nodrošināšanai atbalstīt 180 000 euro apmērā, LHF pieprasījumu par apdrošināšanas izdevumu segšanu atbalstīt 35 000 euro apmērā (ņemot vērā arī LHF iesniegtos attaisnojuma dokumentus par šāda apmēra summas samaksu, kā arī iesniegto apdrošināšanas polisi), LKSF un LŠF pieprasījumu atbalstīt pilnā apmērā (attiecīgi 117 000 euro un 15 444 euro). Attiecībā uz LVS pieprasījumu IZM rosina atbalstīt 72 793 euro apmērā (neatbalstot sporta formu iegādes izdevumus [jo šie izdevumi nav saistāmi ar čempionātu pārcelšanas faktu], samazinot atbalstu Covid-19 testu veikšanai [ņemot vērā pieprasīto un papildus saņemto informāciju no LVS par testu skaitu un izmaksām], kā arī U20 čempionāta gadījumā atbalstot tikai ceļa izdevumu sadārdzinājumu nokļūšanai čempionāta norises vietā [ņemot vērā, ka sākotnēji čempionāta norise bija plānota Itālijā, savukārt Pasaules Vieglatlētikas asociācija pasaules U20 čempionātu 2022. gadā piešķīra rīkot Kolumbijai, tad atbalstāma tikai papildus ceļa izdevumu starpības segšana (viena sportista ceļa izdevumiem pieaugums no 200 euro līdz 1600 euro, kas kopumā 10 sportistu dalības pasaules U20 čempionātā nodrošināšanai [jo divu izmaksas sedz Pasaules Vieglatlētikas asociācija] veido sadārdzinājumu 14 000 euro)].
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
(1) Nepieciešamība sniegt atbalstu LHF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas U-20 jauniešu izlases hokejā sagatavošanos un dalību divos 2022. gadā paredzētajos pasaules čempionātos hokejā U-20 jauniešiem A grupā, kā arī lai nodrošinātu Latvijas vīriešu hokeja izlases spēlētāju apdrošināšanu saistībā ar spēlētāju piedalīšanos Latvijas vīriešu hokeja izlases treniņprocesā, pārbaudes spēlēs un 2022. gada pasaules čempionātā hokejā.
(2) Nepieciešamība sniegt atbalstu LKSF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas junioru un jauniešu izlašu dalību Pasaules kausa sacensībās kamaniņu sportā.
(3) Nepieciešamība sniegt atbalstu LVS, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas vieglatlētikas izlašu dalību 2022. gada pasaules čempionātā, pasaules U-20 čempionātā un Eiropas U-18 čempionātā.
(4) Nepieciešamība piešķirt līdzekļus LOV naudas balvu izmaksai LOV sporta ārstiem un fizioterapeitiem par ieguldījumu Latvijas sportistu sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022. gada Ziemas Olimpiskajās spēlēs Pekinā (Ķīna).
(5) Nepieciešamība sniegt atbalstu LŠF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas šaha izlases dalību 2022. gada Pasaules šaha olimpiādē.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 448 663 euro, tai skaitā:
(1) 215 000 euro pārskaitīšanai LHF, no tiem: [a] izdevumu segšanai, kas saistīti ar Latvijas U-20 jauniešu izlases hokejā sagatavošanos un dalību divos 2022. gadā paredzētajos pasaules čempionātos hokejā U-20 jauniešiem A grupā - 180 000 euro; [b] Latvijas vīriešu hokeja izlases spēlētāju apdrošināšanai saistībā ar spēlētāju piedalīšanos Latvijas vīriešu hokeja izlases treniņprocesā, pārbaudes spēlēs un 2022. gada pasaules čempionātā hokejā - 35 000 euro;
(2) 117 000 euro pārskaitīšanai LKSF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas junioru un jauniešu izlašu dalību Pasaules kausa sacensībās kamaniņu sportā;
(3) 72 793 euro pārskaitīšanai LVS, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas vieglatlētikas izlašu dalību 2022. gada pasaules čempionātā, pasaules U-20 čempionātā un Eiropas U-18 čempionātā;
(4) 28 426 euro pārskaitīšanai LOV naudas balvu izmaksai LOV sporta ārstiem un fizioterapeitiem par ieguldījumu Latvijas sportistu sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022. gada Ziemas Olimpiskajās spēlēs Pekinā (Ķīna);
(5) 15 444 euro pārskaitīšanai biedrībai "Latvijas Šaha federācija", lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas šaha izlases dalību 2022. gada Pasaules šaha olimpiādē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu  līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa. Izvērtējot LHF finanšu pieprasījumu U20 izlasei, IZM ieskatā to var klasificēt kā neparedzētu gadījumu, ņemot vērā faktu, ka Latvijas U20 izlase tiesības startēt A grupā ieguva pēc Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas U20 izlašu izslēgšanas no čempionāta, kā arī to, ka divi čempionāti vienā gadā norisinās Covid-19 uzliesmojuma dēļ, kad 2021. gadā čempionāta norise tika pārtraukta un tiek turpināta 2022.gadā. Izvērtējot LKSF finanšu pieprasījumu, IZM ieskatā to var klasificēt kā neparedzētu gadījumu, ņemot vērā FIL pieņemto lēmumu par to, ka junioru un jauniešu Pasaules kausa sacensības kamaniņu sportā vairs nenotiks vienviet, bet tā vietā ir izveidots katrai vecuma grupai savs sacensību kalendārs, kas neparedzēti sadārdzina mācību treniņu darba un sacensību izmaksas. Piemēram, lai gādātu par augstvērtīgu un profesionālu sagatavošanos Pasaules kausu sezonai kamaniņu sportā, kā arī dalību visos pasaules kausa posmos gan junioru, gan jauniešu izlasēs, nepieciešams piesaistīt papildu trenerus un mehāniķi, lai gādātu par augstvērtīgu un profesionālu sagatavošanos Pasaules kausu sezonai kamaniņu sportā gan junioru, gan jauniešu izlasēs, kā arī nodrošinātu gan junioru, gan jauniešu izlašu dalību FIL organizētā starptautiskajā treniņu nometnē Pjongčhanā (Koreja). Izvērtējot LVS finanšu pieprasījumu attiecībā uz Latvijas vieglatlētikas izlašu dalību 2022. gada pasaules čempionātā, pasaules U-20 čempionātā un Eiropas U-18 čempionātā, IZM ieskatā to var klasificēt kā neparedzētu gadījumu, ņemot vērā, ka pēc divu gadu pārtraukuma 2022. gadā starptautiskais sacensību kalendārs atjaunots pilnā apmērā un papildus notiks vairāki Covid-19 pandēmijas dēļ pārceltie starptautiskie čempionāti. Attiecībā uz pasaules čempionātu Oregonā (ASV) konstatējams, ka saskaņā ar starptautisko sacensību kalendāru Pasaules čempionāts bija paredzēts no 2021. gada 6. līdz 15. augustam, taču Covid-19 pandēmijas radīto seku dēļ tika pārcelts uz 2022. gada 15-24. jūliju. Pasaules un Eiropas čempionāti cikliski norisinās reizi divos gados, savstarpēji nepārklājoties, proti, tie netiek organizēti viena gada ietvarā, tomēr 2022. gadā norisināsies gan Pasaules čempionāts Oregonā (ASV), gan Eiropas čempionāts Minhenē (Vācija). Attiecībā uz Eiropas čempionātu U18 vecuma grupā Jeruzalemē (Izraēla) konstatējams, ka sākotnēji Eiropas U18 čempionāts starptautisko sacensību kalendārā bija paredzēts 2021.gadā Itālijā, bet Covid-19 pandēmijas dēļ tika pārcelts uz 2022. gadu, radot neplānotus izdevumus. Attiecībā uz pasaules čempionātu U20 vecuma grupā Kalī (Kolumbija) konstatējams, ka tradicionāli šāda veida čempionāti notiek Eiropā vai Āfrikā un sākotnēji arī 2022. gada čempionāta norise bija plānota Itālijā, tomēr Pasaules Vieglatlētikas asociācija pasaules U20 čempionātu 2022. gadā piešķīra rīkot Kolumbijai, kas Latvijas izlases dalības nodrošināšanai rada papildus ceļa izdevumu starpību. Izvērtējot LŠF finanšu pieprasījumu, IZM ieskatā to var klasificēt kā neparedzētu gadījumu, ņemot vērā, ka sākotnēji 2022. gada Pasaules šaha olimpiādes norise bija paredzēta Maskavā (Krievijas Federācija), bet pēc tās uzsāktā kara pret Ukrainu Starptautiskā Šaha federācija pieņēma lēmumu par Pasaules šaha olimpiādes norises vietas pārcelšanu uz Čenaju (Indija), kā rezultātā būtiski pieauguši ceļa izdevumi. IZM vērtējumā jautājumu par finansējuma piešķiršanu naudas balvu izmaksai LOV sporta ārstiem un fizioterapeitiem par ieguldījumu Latvijas sportistu sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022.gada Ziemas olimpiskajās spēlēs Pekinā (Ķīna) var klasificēt kā valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu, ņemot vērā to, ka Latvijas labāko sportistu dalība Olimpiskajās spēlēs ir valstiski nozīmīgs pasākums. Turklāt šajā gadījumā ir runa ne tikai par sportistu sagatavošanu visa olimpiskā cikla (četru gadu) garumā, bet arī teicamu darba kvalitāti, kas rezultējusies gan ar sportistu kvalificēšanos Olimpiskajām spēlēm, gan ar to, ka daļa no sportistiem 2022.gada Ziemas olimpiskajās spēlēs sasniedza izcilus sasniegumus (tai skaitā kamaniņu stafetes komanda ieguva bronzas medaļas), kā arī vēl vairāki sportisti izcīnīja vietas olimpiskajā sešiniekā. IZM vērtējumā par valstiski nozīmīgu pasākumu var klasificēt arī LHF finanšu pieprasījumu Latvijas vīriešu hokeja izlases spēlētāju apdrošināšanai saistībā ar spēlētāju piedalīšanos Latvijas vīriešu hokeja izlases treniņprocesā, pārbaudes spēlēs un 2022. gada pasaules čempionātā hokejā, jo dalība pasaules čempionātā hokejā ir valstiski nozīmīgs pasākums. Kopumā attiecībā uz visiem finanšu pieprasījumiem atzīmējams arī fakts, ka aicinājums tos atbalstīt ir izteikts Latvijas Nacionālās sporta padomes sēdē (prot. Nr.3 2., 3. §). Tāpat ir norādāms, ka LHF, LKSF, LVS un LŠF ir valstiski nozīmīgas sporta organizācijas, kas nodrošina tām Sporta likuma 10. panta ceturtajā daļā kā atzītajām sporta federācijām noteikto uzdevumu izpildi, savukārt LOV gadījumā nodrošina tai Sporta likuma 10. panta 10. daļā noteikto uzdevumu izpildi. Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.

IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LHF, LKSF, LVS, LŠF un LOV atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.

Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Konstatējams, ka atbalsta sniegšana valsts izlašu sportistu sagatavošanai un dalībai oficiālās valsts izlašu sporta sacensībās nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro. Tāpat uzsverams fakts, ka nevalstiskās sporta organizācijas (biedrības) [kādas ir arī LHF, LKSF, LVS un LŠF] darbojas to statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu (konkrētā sporta veida attīstības veicināšana Latvijā) sasniegšanai un to darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir attiecīgā sporta veida bērnu un jaunatnes un tautas sporta attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu (Latvijas izlases sportistu) darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. Sporta federāciju biedri ir tikai Latvijā reģistrētas juridiskas personas (sporta klubi), kas apvieno Latvijas iedzīvotājus, vai arī Latvijā reģistrētas sporta izglītības iestādes. Savukārt LOV nodrošina tikai LOV sportistu medicīnisko aprūpi, tādejādi darbojas ārpus tirgus apstākļiem. Atzīmējams, ka no Rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu izlašu sportistu dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās. Tāpat skaidrojam, ka atbalsts LHF, LKSF, LVS, LŠF un LOV nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
448 663
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
448 663
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-448 663
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-448 663
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
448 663
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopējā piešķiramā summa 448 663 euro.

LHF tiks piešķirti 215 000 euro, no tiem: (1) 180 000 euro izdevumu segšanai, kas saistīti ar Latvijas U-20 jauniešu izlases hokejā sagatavošanos un dalību divos 2022. gadā paredzētajos pasaules čempionātos hokejā U-20 jauniešiem A grupā; (2) 35 000 euro Latvijas vīriešu hokeja izlases spēlētāju apdrošināšanai saistībā ar spēlētāju piedalīšanos Latvijas vīriešu hokeja izlases treniņprocesā, pārbaudes spēlēs un 2022. gada pasaules čempionātā hokejā.

LKSF tiks piešķirti 117 000 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas junioru un jauniešu izlašu dalību Pasaules kausa sacensībās kamaniņu sportā.

LVS tiks piešķirti 72 793 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas vieglatlētikas izlašu dalību 2022. gada pasaules čempionātā, pasaules U-20 čempionātā un Eiropas U-18 čempionātā.

LOV tiks piešķirti 28 426 euro naudas balvu izmaksai (tai skaitā nodokļu samaksai) LOV sporta ārstiem un fizioterapeitiem par ieguldījumu Latvijas sportistu sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022. gada Ziemas Olimpiskajās spēlēs Pekinā (Ķīna).

LŠF tiks piešķirti 15 444 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Latvijas šaha izlases dalību 2022. gada Pasaules šaha olimpiādē.

Papildus informāciju skatīt pievienotajos paskaidrojošajos materiālos (LHF, LKSF, LVS, LOV un LŠF finanšu pieprasījumos).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". 

Piešķirot finansējumu, IZM nodrošināt to piešķiršanu finansējuma saņēmējiem līdz 2022. gada 31. decembrim. Finansējuma saņēmēji pamatā nodrošinās līdzekļu izlietošanu līdz 2022. gada 31. decembrim, tomēr atsevišķos gadījumos, ņemot vērā finanšu pieprasījumā norādīto aktivitāšu sezonalitātes dēļ (piemēram, LHF viens no diviem šogad paredzētajiem U20 čempionātiem A grupā norisināsies 26.12.2022.-05.01.2023; savukārt LKSF atsevišķas izdevumu pozīcijas tiks segtas visas 2022./2023. gada kamaniņu sezonas ietvaros, nodrošinot visu līdzekļu apguvi līdz 2023. gada 31. martam). Visos gadījumos tiks sasniegts plānotais mērķis, kā arī netiks radītas saistības papildu valsts budžeta izdevumiem turpmākajiem gadiem. Ņemot vērā faktu, ka vēl nav noslēgusies kvalifikācija dalībai LVS atbalstītajā finanšu pieprasījumā minētajās sporta sacensībās, tāmē norādītais sportistu skaits ir uzskatāms par provizorisku. Gadījumā, ja kādā no atbalstītajiem čempionātiem kvalificēsies mazāk personu, savukārt kādā vairāk, tad, nepalielinot kopējo LVS atbalstīto finansējumu un saglabājot tāmē iekļautās izdevumu pozīcijas, IZM un LVS līgumā par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu noteiktā kārtībā līgumam pievienotā tāme (kurā noteiktas no valsts budžeta atbalstāmās izdevumu pozīcijas) šajā aspektā var tikt precizētas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, SIA "Latvijas Olimpiskā vienība"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Hokeja federācija", biedrība "Latvijas Kamaniņu sporta federācija", biedrība "Latvijas Vieglatlētikas savienība", biedrība "Latvijas Šaha federācija"
Cits
Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Jautājums par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu LHF, LKSF, LVS, LŠF un LOV izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022.gada 19. maija sēdē (prot. Nr.3 2., 3. §.).

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022.gada 19. maija sēdē Ministru kabinetam tika izteikts aicinājums (prot. Nr.3 2.§., 2.2.apakšpunkts) no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM finansējumu, kas nepārsniedz 426 692 euro, no tiem 180 000 euro LHF (U20 izlasei), 117 000 euro LKSF, 79 248 euro LVS, 15 444 euro LŠF un līdz 35 000 euro LHF (apdrošināšanai).

Tāpat Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022.gada 19. maija sēdē Ministru kabinetam tika izteikts aicinājums (prot. Nr.3 3.§., 3.2.apakšpunkts) no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM piešķirt IZM 28 426 euro pārskaitīšanai LOV.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Biedrība "Latvijas Hokeja federācija"
  • Biedrība "Latvijas Kamaniņu sporta federācija"
  • Biedrība "Latvijas Vieglatlētikas savienība"
  • Biedrība "Latvijas Šaha federācija"
  • SIA "Latvijas Olimpiskā vienība"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi