Anotācija (ex-ante)

22-TA-612: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "E-lietas uzraudzības padomes nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekta "Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likums" (Nr.1205/Lp13) (turpmāk – likumprojekts), kas Saeimā 2.lasījumā pieņemts 2022. gada 17. februārī, 11. panta sestās daļas 1.punktā ietvertais deleģējums E-lietas uzraudzības padomes (turpmāk –Padome) funkciju un darba organizācijas noteikšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "E-lietas uzraudzības padomes nolikums" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi noteikt funkcijas un darba organizāciju Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likumā ietvertajai Padomei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likumprojekta 11.panta sestajā daļā paredzētajam deleģējumam noteikumu projektā tiek noteiktas Padomes funkcijas un darba organizācija, bet, ņemot vērā, ka e-lietas izstrādes process ir nepārtraukts, un ir nepieciešama pastāvīga sadarbība starp iestādēm, izstrādājot un pilnveidojot savas iestādes pamatdarbības informācijas sistēmas, tad attiecīgi likumprojektā tiek dots uzdevums Ministru kabinetam izveidot starpinistitucionālu darba grupu (turpmāk - darba grupa).
Valsts kontroles 2020. gada 23. decembra revīzijas ziņojumā "Noziedzīgu nodarījumu ekonomikas un finanšu jomā izmeklēšanas un iztiesāšanas efektivitāte" (turpmāk – revīzijas ziņojums), kur viens no izvērtētajiem elementiem ir "E-lietas programmas vadības risku izvērtējums", tiek norādīts: "E-lietas ieviešanas mērķu sasniegšanai nav izveidota vienota organizatoriskā struktūra un noteikta atbildīgā iestāde par programmu kopumā, lai uzraudzītu ne tikai atsevišķo programmas komponenšu īstenošanu, bet arī e-lietas kā vienota procesa un vides īstenošanu. Līdz šim iestādēs izveidotās organizatoriskās struktūras ir atbildīgas par konkrētiem projektiem, bet nav noteikta atbildība par e-lietas kopējo pārvaldību, ieviešanas koordinēšanu un uzraudzību kopumā, kas aptvertu e-lietas ieviešanu izmeklēšanas un tiesvedības procesos visās jomās – kriminālprocesā, administratīvo pārkāpumu procesā, civilprocesā un administratīvajā procesā tiesā." (Valsts kontrole "E-lietas programmas vadības risku izvērtējums", Rīga, 2020, 7.lp un 8.lp. Pieejams: https://www.lrvk.gov.lv/lv/getrevisionfile/29451-ItgGSFfrrX10hQVILE4jizHEC4aWZIvu.pdf) Līdz ar to, lai novērstu e-lietas virsuzraudzības trūkumu e-lietas ieviešanā kriminālprocesa, administratīvā pārkāpuma procesa, administratīvā procesa, civilprocesa, procesa par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanas bērniem un nolēmuma izpildes procesa īstenošanai elektroniskā vidē, likumprojektā tika iestrādāta norma, ar kuru tiek izveidota Padome, kuras pamatuzdevums ir īstenot e-lietas pārraudzību un koordinēt e-lietas darbību un attīstību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Padomes institūts ir nostiprināts likumprojekta 11. pantā, kurā ir ietverts regulējums Padomes sastāvam, bet nav izvērsti uzskaitītas Padomes funkcijas, un nav skaidrota tālāka Padomes darba organizācija. Ja netiks regulētas Padomes funkcijas un noteiktā darba kārtība, var rasties pārpratumi par pilnvaru robežām, kādas piekrīt Padomei, darba grupai vai iestādei, kuras informācijas sistēma izmantos e-lietas platformu savu funkciju nodrošināšanai. Lai novērstu iespējamās domstarpības par Padomei piekrītošām funkcijām un noteiktu skaidru lēmumu pieņemšanas kārtību, kas attiecīgi veicinās Padomi sasniegt mērķi un īstenot kvalitatīvu darba procesu, ir nepieciešams noregulēt minētos jautājumus.
Tāpat arī revīzijas ziņojumā tika norādīts, ka šobrīd valstī nav kopēja redzējuma un rīcības plāna e-lietas izveidei, trūkst vienota e-lietas izveides plānošanas dokumenta, pēc kura vērtēt progresu vai un kā jau īstenotās e-lietas ieviešanas aktivitātes nodrošinās pilnīgu izmeklēšanas un tiesvedības procesu digitalizāciju un papīra dokumentu aprites aizstāšanu. Proti, Valsts kontrole ir izteikusi priekšlikumu izstrādāt turpmāk e-lietas ieviešanas rīcības plānu un aktualizēt e-lietas informācijas sistēmas konceptuālo arhitektūru.
Tādēļ atbilstoši likumprojekta 11. panta sestās daļa 1. punktā dotajam deleģējumam Ministru kabinetam, noteikumu projektā tiek atrunātas Padomes funkcijas un darba organizācija.
Risinājuma apraksts
Ņemot par pamatu Valsts kontroles izteikto ieteikumu un izvērtējot e-lietas ieviešanai nepieciešamo rīcību, noteikumu projekta 2. punktā tiek definētas Padomes galvenās funkcijas. Kā viena no funkcijām Padomei ir nodrošināt vienotu nacionāla līmeņa e-lietas attīstību. Šo funkciju Padome īsteno, apstiprinot darba grupas izstrādāto un aktualizēto vienoto nacionāla līmeņa e-lietas koncepciju, vienoto e-lietas arhitektūru un e-lietas ieviešanas rīcības plānu, kā arī citus darba grupas izstrādātos dokumentus. Tāpat arī Padomei piekrīt funkcija apstiprināt darba grupas piedāvāto iniciatīvu finansēšanas avotu. Ņemot vērā, ka Padome ir koleģiāla institūcija, kuras sastāvs ir ietverts likumprojekta 11. panta otrajā daļā un kas īsteno e-lietas pārraudzību un koordinē e-lietas darbību un attīstību, līdz ar to Padomei piekrīt uzraudzības funkcija, jo Padome uzrauga, kā kopumā valstī tiek ieviesta apstiprinātā vienota nacionāla līmeņa e-lietas koncepcija un vienotā e-lietas arhitektūra, un kā tiek īstenots e-lietas ieviešanas rīcības plāns. Minēto informāciju Padome iegūst no darba grupas vadītāja sniegtajām atskaitēm par e-lietas ieviešanas gaitu. E-lietas 2.posms tiks īstenots Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētas platformas un sistēmas" ietvaros īstenotajā projektā "Sabiedriskās kārtības un drošības procesu, izmeklēšanas un tiesvedības procesu, kā arī soda izpildes un uzraudzības procesu un saistīto pakalpojumu digitālajā transformācijā, t.sk. e-lietas attīstībā"", līdz ar to Padomes funkciju izpilde sākotnēji būs saistīta arī ar minētā projekta īstenošanu.

Noteikumu projekta 3. punkts noteic Padomes priekšsēdētāja uzdevumus, organizējot un vadot Padomes darbu. Attiecīgi arī šajā punktā ir nostiprinātas Padomes priekšsēdētāja paraksta tiesības parakstīt Padomes lēmumus un citus dokumentus.

Noteikumu projekta 4. un 5. punkts noteic kārtību sēdes sasaukšanai un sēdes darba kārtības izziņošanai. Padomes sēdes ir sasaucamas vismaz divas reizes gadā. Šāds regulējums ir pietiekami elastīgs, lai Padomes priekšsēdētājs, izvērtējot izskatāmā jautājuma steidzamību, varētu sēdes sasaukt arī biežāk, ja rodas nepieciešamība un nav iespējams organizēt rakstveida procesu. Padomes sēdes laiks un darba kārtība Padomes locekļiem un uzaicinātajām personām izziņojami vismaz 10 darbdienas pirms plānotās sēdes, lai attiecīgi Padomes locekļi, ja ir tāda nepieciešamība, var pagūt pieteikt arī sev aktuālu jautājumu.

Attiecīgi nākošajos noteikuma projekta punktos tiek regulēta lēmumu pieņemšanas kārtība, paredzot, ka Padome lēmumu pieņem atklāti balsojot. Ja Padomes locekļu balsis dalās, tad lēmuma pieņemšanā izšķirošā balss ir Padomes priekšsēdētājam. Lai efektīvāk organizētu lēmumu pieņemšanu un to būtu iespējams izdarīt, nesasaucot klātienes vai tiešsaistes Padomes sēdes, noteikumu projektā tiek paredzēts, ka lēmumu pieņemšana ir iespējama arī rakstveida procedūrā. Par rakstveida procedūras detalizētāku norisi Padome vienojas iekšējā tiesību aktā.

Noteikumu projekta 9. punkts atrunā gadījumu, kad Padomes priekšsēdētājs nevar piedalīties iepriekš sasauktā Padomes sēdē, un paredz, ka priekšsēdētājs ir tiesīgs pilnvarot pārstāvi, kas attiecīgi Padomes sēdes laikā pilda priekšsēdētāja funkcijas.
Detalizētāka Padomes darba organizācija nosakāma padomes izdotā iekšējā tiesību aktā.

Ņemot vērā likumprojekta 11. panta piektajā daļā noteikto, tiesības piedalīties Padomes sēdē ir arī valsts institūciju amatpersonām un darbiniekiem, nevalstisko organizāciju pārstāvjiem, ekspertiem un citiem speciālistiem, kurus Padomes priekšsēdētājs ir uzaicinājis piedalīties Padomes sēdē. Minētās pieaicinātās personas Padomes sēdē piedalās bez balsstiesībām, bet tām ir padomdevēja tiesības. Šādu tiesību piešķiršana minētajām personām ir būtiska, jo tādējādi tiek nodrošināts, ka pirms Padomē tiek pieņemti lēmumi, iestādes var izteikt savu viedokli un savā ieskatā piemērotākos risinājumus, līdz ar to Padomes pieņemtie lēmumi iestādēm ir izpildāmi un tie ir savietojami ar iestādes funkcijām.

Tieslietu ministrija pilda Padomes sekretariāta funkcijas un nodrošina materiāltehnisko atbalstu, lai Padome varētu kvalitatīvi funkcionēt un tai tiktu nodrošināts tehniskais atbalsts Padomes sēdes organizēšanā, lēmumu un sēdes darba kārtības sagatavošanā un citu organizatorisku jautājumu risināšanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Noteikumu projekts saistīts ar Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par starpinstitucionālas darba grupas izveidi vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotās e-lietas arhitektūras īstenošanai un attīstībai, kā arī turpmākai e-lietas pārvaldības mehānisma īstenošanai" un tiks virzīti uz Ministru kabinetu izskatīšanai kopā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Tieslietu ministrija, Tiesu administrācija, Valsts probācijas dienests, Latvijas Republikas prokuratūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta saturs neskar sabiedrības intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Iekšlietu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • E-lietas uzraudzības padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tieslietu ministrijai tiek noteikta sekretariāta funkcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta normu izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. Sekretariāta funkcija tiks nodrošināta Tieslietu ministrijā esošo amata vietu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Padome apstiprina vienotu nacionāla līmeņa e-lietas koncepciju, vienoto e-lietas arhitektūru un e-lietas ieviešanas rīcības plānu un citus ar e-lietas darbību un attīstību saistītus dokumentus. Atbilstoši Padomes pieņemtajiem lēmumiem pamatdarbības informācijas sistēmu pārziņiem un turētājiem būs pienākums savās informācijas sistēmās veikt visas nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu pamatdarbības informācijas sistēmas sadarbspēju ar e-lietas platformu.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk