Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1127: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"  (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 70.pantu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai stiprinātu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk - Birojs) kapacitāti, atjaunojot novecojošo informācijas tehnoloģiju nodrošinājumu, tādējādi veicinot valsts iekšējās drošības līmeņa paaugstināšanu saistībā ar ģeopolitiskajiem riskiem, īpaši kiberriskiem, un apdraudējumu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Birojs ir tiešās pārvaldes iestāde, kas pilda Korupcijas novērtēšanas un apkarošanas biroja likumā noteiktās funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī kontrolē politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un pārbauda, kā tiek ievēroti ierobežojumi, kas noteikti priekšvēlēšanu aģitācijai, aģitācijai pirms tautas nobalsošanas, aģitācijai par likuma ierosināšanu un aģitācijai par Saeimas atsaukšanas ierosināšanu. Vienlaikus Birojs ir izmeklēšanas iestāde un operatīvās darbības subjekts. Biroja darbības nepārtrauktība ir būtiska demokrātiskai valsts iekārtai un valsts drošībai.
Biroja amatpersonu un darbinieku tiešie amata pienākumi ir saistīti arī ar valsts noslēpuma un Eiropas Savienības klasificētās informācijas apstrādi. Tomēr pašreizējā Biroja lietvedības sistēma ir tehniski novecojusi, kas rada riskus efektīvai Biroja funkciju veikšanai un iespējamiem kiberuzbrukumiem, īpaši pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā. Lai panāktu iestādes procesu digitalizāciju un novērstu kiberriskus, ir uzsākts darbs pie jaunas Dokumentu un informācijas pārvaldības sistēmas (turpmāk - DIPS) izstrādes. Ieplānotās digitālās transformācijas ir paredzētas, lai uzlabotu Biroja apstrādājamās informācijas aizsardzību, nodrošinātu, ka Birojā apstrādājamā informācija tiek pienācīgi aizsargāta, apstrādāta, uzglabāta, pārraidīta un iznīcināta atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Vienlaikus procesu digitalizācija ļautu Birojam pievienoties E-Lietas platformai, nodrošinātu nepārtrauktības plāna izpildi, ļautu veidot aizsargātus kanālus informācijas apmaiņai ar citām institūcijām, kā arī saņemt informāciju datus no ārējām datubāzēm.
Atbilstoši veiktajam vērtējumam tika atzīts, ka Biroja politikas normatīvajos aktos un plānošanas dokumentos noteikto mērķu sasniegšanai atbilst Prokuratūras informācijas sistēma (turpmāk – PROIS), kas nodrošina Prokuratūras dokumentu pārvaldības sistēmas, kriminālprocesa uzskaites moduļa, darbinieku uzskaites moduļa, materiāli tehniskā nodrošinājuma uzskaites moduļa un citu moduļu funkcionēšanu. Birojs ieguva PROIS kodu, izvērtēja PROIS pilnveidošanas un attīstības iespējas Biroja vajadzībām un 2022. gadā tika izstrādāta tehniskā specifikācija, kā arī apzināts nepieciešamais finansējums.
Birojs iepirkuma procedūru uzsāka 2024. gada janvārī, Elektronisko iepirkumu sistēmā publicējot informatīvo ziņojumu. 2024. gada 19. maijā tika publicēta iepirkuma pirmā daļa, kura noslēgsies 2024. gada 20. jūnijā, otrā iepirkuma daļa provizoriski noslēgsies 2024. gada 25. jūlijā, pēc tam tiks slēgts līgums. Projekta izstrādes sākumā ir paredzēts iegādāties serverus DIPS darbības nodrošināšanai, kā arī licences. Birojs plāno, ka izstrādes pirmās daļas noslēgums varētu būt 2024. gadā, termiņi tiks precizēti izstrādes procesā. Papildus atsevišķi tiks izsludināts autoruzraudzības iepirkums.
Papildus Biroja funkciju efektīvai izpildei būtiski nomainīt novecojošo informācijas tehnoloģiju nodrošinājumu. Lai stiprinātu Biroja kapacitāti, uzlabojot Biroja informācijas tehnoloģiju nodrošinājumu izmeklēšanas, operatīvās darbības un analītisko funkciju veikšanai, tika identificēta novecojusī informācijas tehnoloģiju infrastruktūra un tās nomaiņai nepieciešamais finansējums. Lai mazinātu kiberriskus, daļa no informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma stiprināšanai nepieciešamajām iekārtām jau ir iepirkta un ir nepieciešams finansējums radušos izdevumu segšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai mazinātu kiberuzbrukumu un ievainojamības draudus un īstenotu Latvijas kiberdrošības stratēģijas 2023.-2026. gadam ieviešanas plānā paredzēto pasākumu īstenošanu, no 2024. līdz 2026. gadam ir nepieciešams izveidot un ieviest DIPS. Tādējādi Biroja amatpersonas varētu drošā veidā elektroniski radīt un apstrādāt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā, Operatīvās darbības likumā, Valsts pārvaldes iekārtas likumā, Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likumā paredzētos dokumentus un informāciju, kā arī minēto normatīvo aktu noteiktā kārtībā drošā veidā veikt informācijas izguvi, apstrādi un nodošanu ārējām informācijas sistēmām. Attiecīgi tiks mazināti arī kiberriski Biroja informācijas tehnoloģiju infrastruktūrai.
Turklāt norādāms, ka, izveidojot informācijas sistēmu DIPS, kas būtiski mazinātu kiberriskus Birojam, tiktu stiprināta arī citu valsts informācijas sistēmu kiberdrošība. Proti, tiktu mazināti riski, ka uzbrucēji, izmantojot Biroja informācijas sistēmu ievainojamības, varētu piekļūt citu institūciju informācijas sistēmām.
Biroja dokumentu elektronizācijas mērķis ir pāriet uz elektronisku dokumentu un datu apmaiņu, kā arī digitāli radītu dokumentu īpatsvara palielināšanu. Tas dos iespēju samazināt tos resursus, kas tiek tērēti esošās dokumentu aprites papīra formātā pārvaldības nodrošināšanai, kā arī uzlabos informācijas apmaiņas ātrumu un apjomu - elektroniski no sistēmas tiks veikta datu apmaiņa ar ārējām informācijas sistēmām.
Papildus norādāms, ka DIPS kodu vai koda daļu vēlāk varētu pārņemt un izmantot arī citas institūcijas.
Biroja novecojušās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras nomaiņai piešķirtais finansējums ļaus nodrošināt lenšu rezerves kopiju veidošanas iekārtas iegādi, kā arī Biroja infrastruktūras uzturēšanai paredzēto serveru un aprīkojuma iegādes.
 
Risinājuma apraksts
Birojs ir veicis rūpīgu esošās infrastruktūras, tehnoloģiju un informācijas sistēmas novērtējumu, identificējot potenciālās ievainojamības un riskus. 2022.gadā iepirkuma rezultātā ārpakalpojuma sniedzējs ir izveidojis DIPS tehnisko specifikāciju, kurā ir aprakstīts, kādas izmaiņas ir jāveic PROIS kodā, lai digitalizētu Birojā esošos procesus, informācijas sistēmas arhitektūrā liekot uzsvaru uz kiberdrošības pīlāriem – konfidencialitāti, integritāti, pieejamību, kā arī nenoliedzamību, autentiskumu, izsekojamību, noturību, mazāko tiesību principa, riska pārvaldības un vajadzības zināt principu. Arhitektūra paredz robustu kiberdrošības pasākumu ieviešanu, lai novērstu daļu no riskiem, kā arī paaugstinātu Biroja informācijas sistēmas noturību pret atlikušajiem potenciālajiem draudiem.

Ievērojot iepriekš minēto, lai stiprinātu Biroja kapacitāti, uzlabojot informācijas tehnoloģiju nodrošinājumu, rīkojuma projekts paredz:
1. pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 70. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 2024.gadā 854 091 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Biroja programmu 01.00.00 "Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs", lai stiprinātu Biroja kapacitāti, uzlabojot informācijas tehnoloģiju nodrošinājumu, tai skaitā:
- 715 546 euro apmērā – DIPS izstrādei;
- 138 545 euro apmērā – informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma stiprināšanai.
2. Birojam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojuma 1. punktam;
3. finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Savukārt, lai 2025. gadā pabeigtu DIPS izstrādi, rīkojuma projekta 4. punkts paredz palielināt Biroja budžeta bāzes izdevumus 2025. gadam budžeta programmā 01.00.00 "Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs" 972 259 euro apmērā, attiecīgi samazinot izdevumus budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
854 091
0
972 259
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
854 091
0
972 259
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-854 091
0
-972 259
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-854 091
0
-972 259
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
854 091
0
972 259
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Biroja informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma uzlabošanai nepieciešamais finansējums aprēķināts, veicot tirgus izpēti un izmantojot DIPS Tehnisko specifikāciju, kurā ir uzskaitīti veicamie darbi, attiecīgi katram veicamajam darbam ir aprēķinātas cilvēkstundas, nepieciešamās licences un tehniskais nodrošinājums. Līdz ar to Birojam nepieciešami:
2024.gadā:
DIPS izstrādei nepieciešamais finansējums 715 546 euro, tajā skaitā:
Lietvedības datu apstrādes moduļa un Arhīva datu apstrādes moduļa izstrādei,  testēšanai, labojumiem un apmācībām - 477 418  euro (4 950 cilvēkstundas x 96,448 euro);
četru serveru iegādei - 72 600 euro;
četru licenču iegādei - 165 528 euro;
Informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma stiprināšanai nepieciešamais finansējums 138 545 euro apmērā, kas aprēķināts veicot tirgus izpēti, tajā skaitā:
vienas lenšu iekārtas iegādei - 11 495 euro;
viena rezerves kopiju servera iegādei - 21 054 euro;
sešu Biroja infrastruktūras uzturēšanai paredzētu serveru iegādei - 105 996 euro.
2025.gadā:
DIPS Procesuālo darbību pārvaldības moduļa un citu moduļu izstrādei, testēšanai, labojumiem un apmācībām - 972 259  euro (10 080.65 cilvēkstunda x 96,448 euro).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Finansējuma pārdale tiks veikta uz Biroja programmu 01.00.00 "Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs" no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" prioritārajiem pasākumiem "Dokumentu un informācijas pārvaldības sistēmas izstrāde" un "Biroja informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma stiprināšana" rezervētā finansējuma.
2024.-2025. gada izdevumi ir uzskatāmi par vienreizējo pasākumu likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 5. panta 3. punkta “g” apakšpunkta (kiberdrošības stiprināšanai) izpratnē, kas tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.
Iegādēs iegūto vērtību (t.sk. licenču) uzturēšanas izmaksas turpmākajos gados tiks nodrošinātas Birojam piešķirto līdzekļu ietvaros, t.sk. sākot ar 2026.gadu DIPS uzturēšanai plānots finansējums 145 200 euro apmērā prioritārā pasākuma “Dokumentu un informācijas pārvaldības sistēmas izstrāde” ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
DIPS izveide ļaus drošā veidā, mazinot kiberriskus, elektroniski radīt un apstrādāt dokumentus un informāciju, kā arī drošā veidā veikt informācijas izguvi, apstrādi un nodošanu ārējām informācijas sistēmām. Vienlaikus uzlabosies informācijas apmaiņas ātrums un apjoms.
Pāriešana uz elektronisku dokumentu un datu apmaiņu, kā arī digitāli radītu dokumentu īpatsvara palielināšanu dos iespēju samazināt resursus, kas tiek tērēti esošās dokumentu aprites papīra formātā pārvaldības nodrošināšanai. 
 
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
DIPS izveide ļaus drošā veidā, mazinot kiberriskus, elektroniski radīt un apstrādāt dokumentus un informāciju, kā arī drošā veidā veikt informācijas izguvi, apstrādi un nodošanu ārējām informācijas sistēmām. Vienlaikus uzlabosies informācijas apmaiņas ātrums un apjoms.
Pāriešana uz elektronisku dokumentu un datu apmaiņu, kā arī digitāli radītu dokumentu īpatsvara palielināšanu dos iespēju samazināt resursus, kas tiek tērēti esošās dokumentu aprites papīra formātā pārvaldības nodrošināšanai. 
 
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
DIPS izveide nodrošinās funkcionalitāti datu apritei e-lietas platformas ietvaros.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts veicinās Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam 429. uzdevuma “Efektīva, ērta, savlaicīga, sabiedrībai saprotama un pieejama tiesībaizsardzības sistēma, nostiprinot tiesībaizsardzības iestāžu kapacitāti, savstarpēju sadarbību un vienotu izpratni juridisko procesu vienkāršošanai (savstarpēji papildinoši un pieejami digitālie risinājumi, kopējās sadarbības platformas un mācības, vienotas prakses, pētniecības un ekspertīzes), ieviešot inovatīvus, uz rezultātu vērstus un ekonomiskus risinājumus visās pirmstiesas izmeklēšanas iestādēs, tiesās un ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūcijās, t. sk. īstenojot mazaizsargāto un cietušo personu atbalsta un aizsardzības sistēmu” noteiktos indikatorus “Uzticēšanās tiesībaizsardzības sistēmai”, “Lietu izskatīšanas ilgums rajona (pilsētu) tiesās 1. instancē” un “Korupcijas uztvere”.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi