25-TA-1867: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra noteikumos Nr. 704 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikuma projekts izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas ietvaros neizmantoto finansējumu novirzīt 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma), nosakot, ka 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" ietvaros veselības aprūpei būtiska nozīme ir veselības sistēmas stiprināšanā, veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes uzlabošanā, attīstot visaptverošu un integrētu veselības sistēmu un paredzot ieguldījumus ārstniecības iestāžu attīstībai visos aprūpes līmeņos, atbilstoši pakalpojumu kartējumam, veselības aprūpes pakalpojumu attīstībai pieejamiem cilvēkresursiem un finanšu resursiem, t.sk. nodrošinot ārstniecības iestāžu gatavību potenciālo sabiedrības veselības krīžu ierobežošanai.
Ar Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra noteikumiem Nr. 704 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 704) noteikta kārtība, kādā tiek īstenota Programmas 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – 4.1.1. SAM) 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 4.1.1.1. pasākums) ceturtā kārta (turpmāk – pasākums).
Pašlaik pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 4 812 877 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 4 090 945 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 721 932 euro.
Pa kārtām 4.1.1.1. pasākuma finansējums šobrīd ir:
1) 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 114 061 260 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 96 952 070 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 17 109 190 euro.
2) 4.1.1.1. pasākuma otrās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 15 089 807 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 12 826 335 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, – 2 263 472 euro.
3) 4.1.1.1. pasākuma trešās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 7 957 886 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 6 764 203 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 1 193 683 euro.
4) 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir ir 4 812 877 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 4 090 945 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 721 932 euro.
5) 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 133 543 211 euro (no tā elastības finansējums – 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 113 511 729 euro (no tā elastības finansējums – 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 20 031 482 euro (no tā elastības finansējums – 7 002 344 euro).
Ar Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra noteikumiem Nr. 704 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 704) noteikta kārtība, kādā tiek īstenota Programmas 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – 4.1.1. SAM) 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 4.1.1.1. pasākums) ceturtā kārta (turpmāk – pasākums).
Pašlaik pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 4 812 877 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 4 090 945 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 721 932 euro.
Pa kārtām 4.1.1.1. pasākuma finansējums šobrīd ir:
1) 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 114 061 260 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 96 952 070 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 17 109 190 euro.
2) 4.1.1.1. pasākuma otrās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 15 089 807 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 12 826 335 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, – 2 263 472 euro.
3) 4.1.1.1. pasākuma trešās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 7 957 886 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 6 764 203 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 1 193 683 euro.
4) 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir ir 4 812 877 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 4 090 945 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 721 932 euro.
5) 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 133 543 211 euro (no tā elastības finansējums – 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 113 511 729 euro (no tā elastības finansējums – 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 20 031 482 euro (no tā elastības finansējums – 7 002 344 euro).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pasākuma atlases ietvaros izveidojies neizmantotais finansējums, jo:
1) No 47 potenciālajiem MK noteikumu Nr. 704 pielikumā minētajiem atbalsta saņēmējiem projekta iesniegumus iesniedza 28 ārstniecības iestādes. Izvērtējot iemeslus, kāpēc daļa potenciālo projektu iesniedzēju neiesniedza projektus, pieļaujams, ka potenciālie finansējuma saņēmēji atteicās lielā privātā līdzfinansējuma nodrošinājuma dēļ vai, izvērtējot projekta iesnieguma sagatavošanā ieguldāmo laiku un darbu, tika nolemts atlasē nepiedalīties.
2) Gatavojot projektu iesniegumus, projekta iesniedzējiem bija jānorāda projekta ietvaros nodrošināmais privātais līdzfinansējums, kura apmēru nosaka atbilstoši infrastruktūras izmantošanas valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai proporcijas aprēķināšanas un aprēķina iekļaušanas projekta iesnieguma veidlapā metodikai. Attiecīgi pēc visu iesniegto projektu iesniegumu apstiprināšanas tika konstatēts atlikums MK noteikumos Nr. 704 plānotajā finansējumā.
Līdz ar to MK noteikumos Nr. 704 noteiktais 4.1.1.1. pasākuma 4. kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums tiks izmantots daļēji.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 704 grozījumiem pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 4 300 047 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 3 346 264 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 953 783 euro (tai skaitā valsts budžeta finansējums 116 326,43 euro un privātais finansējums 837 456,84 euro).
Situācijas apraksts VSIA „Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” (turpmāk - TOS)
Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plānā 2022. – 2024. gadam (turpmāk – Plāns) ietvertais 6.4. pasākums paredz Uzlabot sarkomas tipa audzēju diagnostikas iespējas, tā rezultātā plānots nodrošināt Kvalitātes prasībām atbilstošu aprīkojumu mugurkaulāja un iegurņa onkoloģisko pacientu ķirurģiskai ārstēšanai. TOS ir vienīgā valsts medicīnas iestāde Rīgā, kura sniedz augsti kvalificētu deģeneratīvo muguras saslimšanu, mugurkaula traumu un traumu seku ķirurģisku ārstēšanu, sniedz ķirurģisku palīdzību onkoloģiskiem pacientiem ar sertificētiem mugurkaula ķirurģijas speciālistiem, kura var nodrošināt mugurkaula ķirurgu konsīlijus trīs speciālistu sastāvā un nepārtrauktu neatliekamu palīdzību.
Lai nodrošinātu Plānā noteikto, 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros TOS infrastruktūras attīstībai tika piešķirts finansējums 3 152 533 euro apmērā mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai. Ar šo finansējumu tiks veikta operāciju zāles paplašināšana, izveidojot to atbilstošu mūsdienu prasībām (t.i., pielietojot modernus materiālus, izveidojot jaunas elektroinstalācijas un ventilācijas sistēmas), kā arī sekojošu iekārtu iegāde:
- Intraoperatīvās neironavigācijas iekārta;
- 3 dimensiju radioloģiska vizualizācijas iekārta;
- Operāciju galds un operāciju lampa, kas paredzēti mugurkaula operācijām;
- Neiromonitorings.
Jau plānošanas laikā tika konstatēts, ka pilnvērtīgākai un efektīvākai Plānā noteiktā nodrošināšanai nepieciešams veikt Mugurkaula un locītavu ķirurģijas centra reorganizāciju (sadalot to divās patstāvīgās struktūrvienībās: "Lielo locītavu ķirurģijas centrs" un "Mugurkaula ķirurģijas centrs"), kas ietver ne tikai iepriekš minētās un projekta iesniegumā norādītās darbības, bet arī pacientu palātu izveidi (nodrošinot piemērotus apstākļus pirms un pēcoperācijas periodā), medicīniskās aprūpes un personāla telpu atjaunošanu un modernizāciju. Bez šo darbību veikšanas līdzšinējās investīcijas nesasniegs plānoto rezultātu. Darbību īstenošanai nepieciešams papildus finansējums 560 000 euro apmērā.
Situācijas apraksts Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs (turpmāk - VTMEC)
4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros VTMEC tika piešķirts finansējumu 5 500 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 4 675 000 euro un valsts budžeta finansējums 825 000 euro, lai attīstītu VTMEC infrastruktūru.
Apstiprinātā projekta ietvaros plānoti būvniecības darbi Hipokrāta ielas 2 divos korpusos (6. un 17. korpuss), kā arī tehnoloģiju iegāde.
Jau sākotnēji iezīmējās risks - lai sasniegtu projekta mērķi (nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi tiesu medicīnas ekspertīzes pakalpojumiem, attīstot Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra infrastruktūru) un nodrošinātu pilnvērtīgu telpu ekspluatāciju un pieejamību gan personālam, gan klientiem, attiecīgi nodrošinātu pilnu funkcionalitāti un rezultātu ilgtspēju, nepieciešams papildus finansējums 316 096 euro apmērā.
1) No 47 potenciālajiem MK noteikumu Nr. 704 pielikumā minētajiem atbalsta saņēmējiem projekta iesniegumus iesniedza 28 ārstniecības iestādes. Izvērtējot iemeslus, kāpēc daļa potenciālo projektu iesniedzēju neiesniedza projektus, pieļaujams, ka potenciālie finansējuma saņēmēji atteicās lielā privātā līdzfinansējuma nodrošinājuma dēļ vai, izvērtējot projekta iesnieguma sagatavošanā ieguldāmo laiku un darbu, tika nolemts atlasē nepiedalīties.
2) Gatavojot projektu iesniegumus, projekta iesniedzējiem bija jānorāda projekta ietvaros nodrošināmais privātais līdzfinansējums, kura apmēru nosaka atbilstoši infrastruktūras izmantošanas valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai proporcijas aprēķināšanas un aprēķina iekļaušanas projekta iesnieguma veidlapā metodikai. Attiecīgi pēc visu iesniegto projektu iesniegumu apstiprināšanas tika konstatēts atlikums MK noteikumos Nr. 704 plānotajā finansējumā.
Līdz ar to MK noteikumos Nr. 704 noteiktais 4.1.1.1. pasākuma 4. kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums tiks izmantots daļēji.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 704 grozījumiem pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 4 300 047 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 3 346 264 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 953 783 euro (tai skaitā valsts budžeta finansējums 116 326,43 euro un privātais finansējums 837 456,84 euro).
Situācijas apraksts VSIA „Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” (turpmāk - TOS)
Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plānā 2022. – 2024. gadam (turpmāk – Plāns) ietvertais 6.4. pasākums paredz Uzlabot sarkomas tipa audzēju diagnostikas iespējas, tā rezultātā plānots nodrošināt Kvalitātes prasībām atbilstošu aprīkojumu mugurkaulāja un iegurņa onkoloģisko pacientu ķirurģiskai ārstēšanai. TOS ir vienīgā valsts medicīnas iestāde Rīgā, kura sniedz augsti kvalificētu deģeneratīvo muguras saslimšanu, mugurkaula traumu un traumu seku ķirurģisku ārstēšanu, sniedz ķirurģisku palīdzību onkoloģiskiem pacientiem ar sertificētiem mugurkaula ķirurģijas speciālistiem, kura var nodrošināt mugurkaula ķirurgu konsīlijus trīs speciālistu sastāvā un nepārtrauktu neatliekamu palīdzību.
Lai nodrošinātu Plānā noteikto, 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros TOS infrastruktūras attīstībai tika piešķirts finansējums 3 152 533 euro apmērā mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai. Ar šo finansējumu tiks veikta operāciju zāles paplašināšana, izveidojot to atbilstošu mūsdienu prasībām (t.i., pielietojot modernus materiālus, izveidojot jaunas elektroinstalācijas un ventilācijas sistēmas), kā arī sekojošu iekārtu iegāde:
- Intraoperatīvās neironavigācijas iekārta;
- 3 dimensiju radioloģiska vizualizācijas iekārta;
- Operāciju galds un operāciju lampa, kas paredzēti mugurkaula operācijām;
- Neiromonitorings.
Jau plānošanas laikā tika konstatēts, ka pilnvērtīgākai un efektīvākai Plānā noteiktā nodrošināšanai nepieciešams veikt Mugurkaula un locītavu ķirurģijas centra reorganizāciju (sadalot to divās patstāvīgās struktūrvienībās: "Lielo locītavu ķirurģijas centrs" un "Mugurkaula ķirurģijas centrs"), kas ietver ne tikai iepriekš minētās un projekta iesniegumā norādītās darbības, bet arī pacientu palātu izveidi (nodrošinot piemērotus apstākļus pirms un pēcoperācijas periodā), medicīniskās aprūpes un personāla telpu atjaunošanu un modernizāciju. Bez šo darbību veikšanas līdzšinējās investīcijas nesasniegs plānoto rezultātu. Darbību īstenošanai nepieciešams papildus finansējums 560 000 euro apmērā.
Situācijas apraksts Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs (turpmāk - VTMEC)
4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros VTMEC tika piešķirts finansējumu 5 500 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 4 675 000 euro un valsts budžeta finansējums 825 000 euro, lai attīstītu VTMEC infrastruktūru.
Apstiprinātā projekta ietvaros plānoti būvniecības darbi Hipokrāta ielas 2 divos korpusos (6. un 17. korpuss), kā arī tehnoloģiju iegāde.
Jau sākotnēji iezīmējās risks - lai sasniegtu projekta mērķi (nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi tiesu medicīnas ekspertīzes pakalpojumiem, attīstot Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra infrastruktūru) un nodrošinātu pilnvērtīgu telpu ekspluatāciju un pieejamību gan personālam, gan klientiem, attiecīgi nodrošinātu pilnu funkcionalitāti un rezultātu ilgtspēju, nepieciešams papildus finansējums 316 096 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā veselības aprūpes nozares prioritātes, mērķus pakalpojumu pieejamībai un iepriekš minētās vajadzības, Veselības ministrija kā nozares ministrija lēma par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas atlases ietvaros neizmantotā finansējuma pārdali.
To plānots novirzīt sekojoši -
1) projekta Nr. 4.1.1.1/1/23/I/002 "Ārstniecības infrastruktūras attīstība VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca"" ietvaros TOS mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai 560 000 euro apmērā, tai skaitā ERAF 476 000 euro un nacionālais finansējums 84 000 euro.
2) projekta Nr. 4.1.1.1/1/23/I/001 "Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra infrastruktūras attīstība" VTMEC pilnas funkcionalitātes nodrošināšanai 316 096 euro apmērā, tai skaitā ERAF 268 681,60 euro un nacionālais finansējums 47 414,40 euro.
Noteikumu projektā veiktie grozījumi:
1. Noteikumu projekta 11. punktā precizēts 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums.
2. Papildus tiek precizēti rādītāji noteikumu projekta 8. un 9. punktā:
8. punktā - Pasākuma rezultāta rādītājs ir to personu skaits gadā, kuras izmanto jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu pakalpojumus, nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu pakalpojumus izmanto 473 681 (iepriekš - 77 991) lietotājs gadā.
9. punktā - Specifiskā atbalsta mērķa iznākuma rādītājs ir jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu kapacitāte, tai skaitā pasākuma ietvaros nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim izveidotās vai uzlabotās veselības aprūpes iestādes vismaz vienu reizi gada laikā apmeklēs 521 049 (iepriekš - 85 790) personu.
Strādājot pie Programmas, bija skaidrs plāns, ka viena no 4.1.1.1. pasākuma kārtām būs plānota tieši sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, lai stiprinātu to infrastruktūru. Diemžēl tobrīd vēl nebija skaidri kritēriji, pēc kuriem tiks atlasīti potenciālie finansējuma saņēmēji un, līdz ar to arī iespējas aprēķināt precīzu 4.1.1.1. pasākuma rezultāta rādītāja vērtību, kā arī attiecināt precīzu specifiskā atbalsta mērķa iznākuma rādītāja proporciju. Noslēdzoties 4.1.1.1.pasākuma ceturtajai kārtai ir redzams, ka finansējuma saņēmēji vairākkārt pārsniegs sākotnēji noteiktās vērtības un, līdz ar to abu rādītāju vērtības tiek palielinātas, lai tās atbilstu finansējuma saņēmēju projektu iesniegumos norādītajam mērķim, kā arī tiktu sasniegtas Programmā noteiktās abu rādītāju vērtību kopsummas.
3. Noteikumu projekta 23. punktā dzēsta prasība ar parakstu apliecināt projekta iesniedzēja interešu konflikta neesību, ņemot vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija), 61. panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
4. Noteikumu projekta 41.8. apakšpunktā veikts precizējums, norādot, ka finansējuma saņēmējs iepirkumus iespēju robežās veic sociāli atbildīgā veidā.
Atbilstoši Programmai 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 535 402 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 669 253 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 2 141 609 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 3 346 264 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 3 346 264 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 3 346 264 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 3 346 264 euro.
Ņemot vērā, ka tiek pārdalīts finansējums, kurš nav piesaistīts kādam projektam, noteikumu projektā iekļautie grozījumi neietekmēs jau īstenošanā esošos projektus.
To plānots novirzīt sekojoši -
1) projekta Nr. 4.1.1.1/1/23/I/002 "Ārstniecības infrastruktūras attīstība VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca"" ietvaros TOS mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai 560 000 euro apmērā, tai skaitā ERAF 476 000 euro un nacionālais finansējums 84 000 euro.
2) projekta Nr. 4.1.1.1/1/23/I/001 "Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra infrastruktūras attīstība" VTMEC pilnas funkcionalitātes nodrošināšanai 316 096 euro apmērā, tai skaitā ERAF 268 681,60 euro un nacionālais finansējums 47 414,40 euro.
Noteikumu projektā veiktie grozījumi:
1. Noteikumu projekta 11. punktā precizēts 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums.
2. Papildus tiek precizēti rādītāji noteikumu projekta 8. un 9. punktā:
8. punktā - Pasākuma rezultāta rādītājs ir to personu skaits gadā, kuras izmanto jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu pakalpojumus, nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu pakalpojumus izmanto 473 681 (iepriekš - 77 991) lietotājs gadā.
9. punktā - Specifiskā atbalsta mērķa iznākuma rādītājs ir jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu kapacitāte, tai skaitā pasākuma ietvaros nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim izveidotās vai uzlabotās veselības aprūpes iestādes vismaz vienu reizi gada laikā apmeklēs 521 049 (iepriekš - 85 790) personu.
Strādājot pie Programmas, bija skaidrs plāns, ka viena no 4.1.1.1. pasākuma kārtām būs plānota tieši sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, lai stiprinātu to infrastruktūru. Diemžēl tobrīd vēl nebija skaidri kritēriji, pēc kuriem tiks atlasīti potenciālie finansējuma saņēmēji un, līdz ar to arī iespējas aprēķināt precīzu 4.1.1.1. pasākuma rezultāta rādītāja vērtību, kā arī attiecināt precīzu specifiskā atbalsta mērķa iznākuma rādītāja proporciju. Noslēdzoties 4.1.1.1.pasākuma ceturtajai kārtai ir redzams, ka finansējuma saņēmēji vairākkārt pārsniegs sākotnēji noteiktās vērtības un, līdz ar to abu rādītāju vērtības tiek palielinātas, lai tās atbilstu finansējuma saņēmēju projektu iesniegumos norādītajam mērķim, kā arī tiktu sasniegtas Programmā noteiktās abu rādītāju vērtību kopsummas.
3. Noteikumu projekta 23. punktā dzēsta prasība ar parakstu apliecināt projekta iesniedzēja interešu konflikta neesību, ņemot vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija), 61. panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
4. Noteikumu projekta 41.8. apakšpunktā veikts precizējums, norādot, ka finansējuma saņēmējs iepirkumus iespēju robežās veic sociāli atbildīgā veidā.
Atbilstoši Programmai 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 535 402 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 669 253 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 2 141 609 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 3 346 264 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 3 346 264 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 3 346 264 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 3 346 264 euro.
Ņemot vērā, ka tiek pārdalīts finansējums, kurš nav piesaistīts kādam projektam, noteikumu projektā iekļautie grozījumi neietekmēs jau īstenošanā esošos projektus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
157 426
0
857 333
0
460 830
431 641
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
157 426
0
857 333
0
460 830
431 641
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
202 297
0
1 101 698
0
592 180
554 671
2.1. valsts pamatbudžets
0
202 297
0
1 101 698
0
592 180
554 671
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-44 871
0
-244 365
0
-131 350
-123 030
3.1. valsts pamatbudžets
0
-44 871
0
-244 365
0
-131 350
-123 030
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-44 871
-244 365
-131 350
-123 030
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Šobrīd 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas kopējais plānotais un pieejamais finansējums ir 4 812 877 euro (tai skaitā ERAF – 4 090 945 euro un nacionālais finansējums – 721 932 euro).
Plānotā finansējuma apguve 2025. gadam ir šāda - 17 411,76 euro (tai skaitā ERAF – 14 800,00 euro un nacionālais finansējums – 2 611,76 euro)
Pēc grozījumu projekta stāšanās spēkā 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas kopējais plānotais un pieejamais finansējums būs 4 300 047 euro (tai skaitā ERAF – 3 346 264 euro un nacionālais finansējums – 953 783 euro).
Šobrīd tiek prognozēts, ka minētais finansējums tiks izlietots šādi:
2025. gadā 202 297,06 euro (ERAF 157 426,02 euro; nacionālais finansējums 44 871,04 euro);
2026. gadā 1 101 697,60 euro (ERAF 857 332,62 euro; nacionālais finansējums 244 364,98 euro);
2027. gadā 592 180,29 euro (ERAF 460 830,16 euro; nacionālais finansējums 131 350,13 euro);
2028. gadā 554 671,16 euro (ERAF 431 640,84 euro; nacionālais finansējums 123 030,32 euro);
2029. gadā 1 849 200,30 euro (ERAF 1 439 033,49 euro; nacionālais finansējums 410 166,81 euro).
Šobrīd finansējums 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma ceturtajai kārtai nav iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Līdz šim finansējums tika pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. Plānots, ka finansējums finansējuma saņēmējiem tiks iestrādāts Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021 - 2027)” kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa no projekta attiecināmajām izmaksām.
Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie līdzekļi.
Plānotā finansējuma apguve 2025. gadam ir šāda - 17 411,76 euro (tai skaitā ERAF – 14 800,00 euro un nacionālais finansējums – 2 611,76 euro)
Pēc grozījumu projekta stāšanās spēkā 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma ceturtās kārtas kopējais plānotais un pieejamais finansējums būs 4 300 047 euro (tai skaitā ERAF – 3 346 264 euro un nacionālais finansējums – 953 783 euro).
Šobrīd tiek prognozēts, ka minētais finansējums tiks izlietots šādi:
2025. gadā 202 297,06 euro (ERAF 157 426,02 euro; nacionālais finansējums 44 871,04 euro);
2026. gadā 1 101 697,60 euro (ERAF 857 332,62 euro; nacionālais finansējums 244 364,98 euro);
2027. gadā 592 180,29 euro (ERAF 460 830,16 euro; nacionālais finansējums 131 350,13 euro);
2028. gadā 554 671,16 euro (ERAF 431 640,84 euro; nacionālais finansējums 123 030,32 euro);
2029. gadā 1 849 200,30 euro (ERAF 1 439 033,49 euro; nacionālais finansējums 410 166,81 euro).
Šobrīd finansējums 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma ceturtajai kārtai nav iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Līdz šim finansējums tika pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. Plānots, ka finansējums finansējuma saņēmējiem tiks iestrādāts Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021 - 2027)” kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa no projekta attiecināmajām izmaksām.
Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie līdzekļi.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamais valsts budžeta līdzfinansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumi Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka tiek pārdalīts finansējums no 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas uz 4.1.1.1. pasākuma pirmo kārtu, vienlaikus tiek veikti grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts nodrošina ātrāku un kvalitatīvāku 4.1.1. SAM mērķu sasniegšanu un pakalpojumu pieejamību sabiedrības interesēs un tam nav ietekmes uz sabiedrības interesēm un pienākumiem, līdz ar to nav nepieciešams organizēt sabiedrības informēšanas pasākumus saistībā ar šī projekta izstrādi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu grozījumu projekta mērķis ir novirzīt 4.1.1.1. pasākuma 4. kārtas ietvaros neizlietoto finansējumu TOS un VTMEC infrastruktūras attīstībai 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros, šim nolūkam 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros tiek sniegts atbalsts valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu infrastruktūras attīstībai saskaņā ar valsts nozīmes tautsaimniecības pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem. Šobrīd ir nepieciešamas izmaiņas, lai neiestātos situācija, ka nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu veselības aprūpi, papildus uzsverot, ka attiecībā uz ieguldījumiem ārstniecības iestāžu būvniecībā nav pieļaujams, ka valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi iedzīvotājiem netiks sniegti, jo tas tiešā veidā ietekmēs cilvēku veselību vai pat dzīvību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
