Anotācija (ex-ante)

21-TA-697: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2021.gada 16.jūnija Īstenošanas Direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību (turpmāk - Direktīva 2021/971).
 
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumi Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr.554), kuros ir jāpārņem direktīvas 2021/971 prasības par iespēju izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus biešu sugu šķirņu identitātes pārbaudē.

Visos sēklaudzēšanas noteikumos  ir veiktas izmaiņas attiecībā par prasībām kultūraugu sugu šķirņu sēklaudzēšanā. Noteikumos Nr.554 nepieciešams precizēt  nosacījumus par  sēklaudzētāju reģistrāciju, lauka apskatēm, sēklu paraugu ņemšanu, prasībām sēklu kvalitātei, kā tas jau ir noteikts pārējos sēklaudzēšanas noteikumos. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumos Nr. 352 pārņemt direktīvas 2021/971 prasības un veikt atbilstošas izmaiņas par  nosacījumiem biešu sugu šķirņu sēklaudzēšanā līdzīgi kā ir citos sēklaudzēšanas noteikumos. 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Direktīvas 2021/971 prasības stājās spēkā  2022.gada 1.septembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 Spēkā esošie noteikumi Nr.554 šobrīd nosaka kārtību biešu sēklaudzēšanai un sēklu tirdzniecībai,  kas ir atšķirīga no pārējiem sēklaudzēšanas noteikumiem. Netika veikti grozījumi noteikumos , jo šobrīd Latvijā nenotiek biešu sēklaudzēšana. Ja tomēr tiks atsākta cukurbiešu un lopbarības biešu šķirņu sēklaudzēšana, tāpēc ir  nepieciešams noteikumus papildināt ar attiecīgiem nosacījumiem.
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 554 šobrīd biešu sugu šķirņu identificēšanai nav noteiktas prasības par bioķīmisku un molekulāru paņēmienu (turpmāk – BMP) lietošanu. Tie ir paredzēti, lai identificētu augu šķirni, ja  rodas šaubas par tās indentitāti. Tāpēc ir nepieciešams pārņemt direktīvu 2021/971 un noteikumos Nr. 554 iekļaut jaunākās zinātniskās pieejas lauku apskatēm un pēcpārbaudēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
 Šobrīd noteikumu Nr. 554 4. punktā noteikts, ka Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) reģistrē sēklaudzētājus, sēklu sagatavotājus, saiņotājus, ievedējus un tirgotājus Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā (turpmāk – KUVIS).
Noteikumu Nr. 554  7.5.apakšpunkts paredz  informācijas ievietošanu dienesta tīmekļvietnē par reģistrētajām personām. Savukārt  7.6. un 7.7. apakšpunktā  noteikta reģistrācija  KUVIS un svītrošana no tā.  
2019. gada 7. novembrī tika grozīts  Sēklu un šķirņu aprites likums,  norādot personas, kuras saskaņā ar likuma 4. pantu reģistrējamas KUVIS. Lai nedublētu Sēklu un šķirņu aprites likuma 4.pantā noteikto  personu reģistrācijas kārtību KUVIS un svītrošana no tā, ir nepieciešams precizēt attiecīgos punktus un apakšpunktus noteikumos Nr. 554.   
Risinājuma apraksts
Svītro noteikumu Nr.554 4.punktu (noteik. proj. 1.1. app.), 8. un 9.punktu (noteik. proj. 1.8 un 1.9. app.)  Tiek precizēts 5.punkts (noteik. proj. 1.2. app.). Noteikumu projekts groza noteikumos Nr.554  7.5.apakšpunktu (noteik. proj. 1.4.app.); 7.6.apakšpunktu (noteik. proj. 1.5. app.), 7.7.apakšpunktu (noteik. proj. 1.6. app.), 10.punktu (noteik. proj. 1.10.app.), par izmaiņām precizē 12.punktu (noteik. proj. 1.11.app.). Papildina noteikumus ar 13.1punktu (noteik. proj. 1.12.app..
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu līdz ar to nepieciešams svītrot šo terminu no noteikumu 7.4.2. apakšpunkta, lai nodrošinātu termina "juridiskā persona" nepārprotamu pielietojumu.

Komercreģistrs ir viens no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem, kurā ieraksta komersantus. Tā kā nav ierobežots juridisko personu loks, kas var iegādāties sēklas materiālu, tad nepieciešams no noteikumiem svītrot terminu "komercreģistrs".
Risinājuma apraksts
Noteikumu  7.4.2. apakšpunktā, 1. pielikumā svītroti termini "uzņēmums" un "komercreģistrs".
Problēmas apraksts
Patlaban iesnieguma iesniegšanas datums lauku apskatei ir noteikts 1. jūnijs.  Ievērojot pēdējo gadu klimata pārmaiņas (straujo veģetācijas attīstību pavasarī), noteikumu projektā tas tiek mainīts uz 25. maiju. Arī sēklu tirgotājiem, kas tirgo citās valstīs sertificētu sēklu sēklaudzēšanai, informācija dienestā būs jāiesniedz par 10 dienām agrāk – 20. maijā. Turpmāk dienests iesniegumus par tādu sēklu sertificēšanu un tirdzniecību, kurām ir pazemināta dīgtspēja, apkopos tikai līdz 20. aprīlim, nevis arī līdz 1. jūnijam, kā bija līdz šim. Tā kā sēklu sertificēšana notiek pirms 1. jūnija, tad nav nepieciešami divi termiņi. 
Līdz ar to tiek nodrošināts, ka informācija saskan ar Lauku atbalsta dienestā iesniegto informāciju, ja sēklaudzētājs pretendē uz valsts vai Eiropas Savienības tiešo atbalstu.  
Risinājuma apraksts
 Noteikumu projekts groza noteikumos Nr.554 27. punktu (noteik. proj. 1.13.app.). Savukārt noteikumu Nr. 554 9. pielikuma 5.1. apakšpunktā būs jānorāda lauka numurs atbilstoši Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmai (LAD  EPS).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 554  31.1. apakšpunktā ietvertā norma par izsētās sēklas kvalitāti nosaka atvieglotas prasības sēklaudzēšanas saimniecībai pašu audzētai sēklai, ko izmanto sējai tajā pašā saimniecībā, jo tad kā sēklas kvalitāti apliecinošs dokuments nepieciešams tikai sēklu testēšanas pārskats, kas apliecina sēklas atbilstību attiecīgās kategorijas prasībām. Ja sēkla sējai tiek iegādāta ārpus savas saimniecības no cita sēklaudzētāja, tad nepieciešami atbilstoši sēklas kvalitāti apliecinoši dokumenti (piem., sēklu iesaiņojama oficiālā etiķete).
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts groza noteikumos Nr.554 31.1.apakšpunktu (noteik. proj. 1.14.app.)
Problēmas apraksts
Spēkā ir stājusies direktīva 2021/971, kas paredz: lai identificētu augu šķirni, papildus var izmantot BMP, ja rodas šaubas par šķirnes identitāti vizuālajos augu fenotipa novērojumos lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā.
   Augu selekcijā un sēklu testēšanā BMP attīstās strauji, un to izmantošana sēklu nozarē kļūst arvien nozīmīgāka. Izmantojot BMP ir iespējams auga šķirni identificēt, pamatojoties uz Valsts augu aizsardzības dienesta laboratorijas analīzēm, nevis tikai uz vizuāliem augu fenotipa novērojumiem uz lauka. BMP varēs izmantot tām sugām, kurām oficiālajā šķirnes aprakstā būs iekļautas tās pazīmes izpausmes, kas ļautu šādi identificēt šķirni pēc šķirnes aprakstā norādītās informācijas. Tāpat būs noteikts, tieši kuru atbilstošo BMP paņēmienu varēs izmantot. Pašlaik zinātniskās institūcijas strādā pie jaunām BMP un arī oficiālajiem sugu šķirņu aprakstiem.
     Latvijā pagaidām nav iespējama BMP šķirnes identifikācija sēklu sertifikācijas vajadzībām, bet šo paņēmienu ir jāiekļauj noteikumos Nr. 554, jo nepieciešams nodrošināt iespēju nākotnē šķirnes identificēt ar BMP, kad tos sāks izmantot sēklu sertifikācijā arī Latvijā. To varēs izdarīt Valsts augu aizsardzības dienesta laboratorijā tām sugām, kurām oficiālajā šķirnes aprakstā būs iekļautas pazīmes izpausmes un ieteikta tā BMP metode, kas ļautu šādi identificēt šķirni pēc tās aprakstā norādītās informācijas.
      Tāpēc šobrīd dienesta tīmekļa vietnē  nav iespējams ievietot informāciju par konkrētiem BMP.   To varēs ievietot tikai, kad būs skaidrs kāda tieši akreditētā metode attiecīgajai sugai  būs ieviesta. Šobrīd dienestam nav finansiālu iespēju BMP ieviest, jo nepieciešama darbinieku apmācība ārpus Latvijas. Līdzko  tiks piešķirts finansējums, tad arī būs zināmas konkrētas BMP un tiktu precizēti šie noteikumi.  
      Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) Sēklu shēmās ir noteiktas procedūras, pasākumi un paņēmieni, ar kuriem, ja pastāv šaubas par sēklu šķirnes identitāti, fenotipiskās pārbaudes vajadzībām BMP var izmantot kā papildu instrumentu lauka apskatēs un pēcpārbaudēs. Izmantot var tikai tos BMP, ko atzinusi Starptautiskā Jaunu augu šķirņu aizsardzības savienība (UPOV), ESAO un Starptautiskā sēklu kontroles asociācija (ISTA), jo šīs organizācijas nosaka relevantos oficiāli atzītos starptautiskos BMP standartus. 
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 554 tiek papildināti ar  36.1 un 101.1 punktu (noteik. proj. 1.15. un 1.46. app.), kuros noteikts, ka Valsts augu aizsardzības dienests var izmantot BMP, ja pastāv šaubas par sēklu šķirnes identitāti vizuālajos augu fenotipa novērojumos lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā. Sakarā ar atsauces iekļaušanu uz jauno 36.1 punktu nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 554 42. punktu (noteik. proj. 1.16. app.).
Problēmas apraksts
Latvijā sēklu kvalitātes analīzes tiek veiktas dienesta Nacionālajā sēklu kontroles laboratorijā (turpmāk - NSKL) atbilstoši Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas (ISTA) noteikumiem. NSKL strādā saskaņā ar Sēklu un šķirņu aprites likuma un citu sēklaudzēšanu un sēklu apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām, vienlaikus nodrošinot patērētāju interešu aizsardzību. Sēklu paraugu noņemšana, kvalitātes noteikšanas analīzes un ISTA sertifikātu izsniegšana tiek veikta saskaņā ar Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas paredzētajiem noteikumiem un metodēm. Dienesta tīmekļvietnes sadaļā “Starptautiskās metodes” ir informācija par izmantotajām metodēm un procedūrām,kas izstrādātas uz ISTA noteikumu pamata, bet ne tieši ISTA noteikumi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu 48.2. apakšpunktā (noteik. projekta 1.17.app.)  tiek veikti precizējumi, lai noteikumu lietotājiem būtu skaidrs, ka dienesta tīmekļvietnē ir informācija par tām metodēm un procedūrām, kas izstrādātas uz ISTA noteikumu pamata un, ko izmanto dienests, lai nodrošinātu sēklu sertifikāciju. 
Tāpat nepieciešams precizēt pie kāda nosacījuma dienesta inspektors neveic sēklu partijas novērtēšanu atbilstoši menētajsi metodei, tāpēc tiek precizēts noteikumu 49.punkts (noteik. projekta 1.18.app.).
Problēmas apraksts
Noteikumu 56. punkts paredz, ka līdz 1.martam var iesniegt dienestā iesniegumu atļaujas saņemšanai sertificēt sēklas ar pazeminātu dīgtspēju, savukārt 58.punktā noteikts, ka dienests apkopo informāciju līdz šim datumam un informē Nacionālo augu šķirņu padomi. Citos sēklaudzēšanas noteikumos ir no teikts 15. aprīlis iesnieguma iesniegšanai. 
Risinājuma apraksts
Tiek grozīts iesnieguma iesniegšanas laiks uz 15.aprīli noteikumu 56.punkts (noteik. projekta 1.20. app.), līdzīgi kā tas noteikts citos sēklaudzēšanas noteikumos, lai Nacionālā augu šķirņu padome varētu vienlaicīgi izvērtēt iesniegumus groza 59.punkts (noteik. projekta 1.23.app.), 60.punkts (noteik. projekta 1.24.app.). 
Problēmas apraksts
Līdz šim noteikumos Nr. 554 noteikti divi dokumenti – sēklu sertifikāts un pārskats “Sēklu novērtēšanas rezultāti”, bet, lai vienkāršotu sistēmu, turpmāk visi sēklu kvalitātes testēšanas rezultāti tiks norādīti vienā dokumentā – sēklu testēšanas pārskatā. Sēklu kvalitāti apliecina etiķete, tāpēc turpmāk tiks izsniegts ne vairs sēklu sertifikāts, bet gan sēklu testēšanas pārskats, kurā būs norādīts, vai sēklu paraugs atbilst noteikumu Nr. 554 prasībām, un attiecīgi uz tā pamata atbilstoši lauku apskatu rezultātiem tiks izsniegtas oficiālās etiķetes. Sēklu testēšanas pārskatā tiks iekļauta norāde par to, vai sēklu partija atbilst vai neatbilst noteikumu Nr. 554 prasībām. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts groza noteikumos Nr.554 61.1. apakšpunktu (noteik. proj.1.27.app.), 83.punktu (noteik. proj.1.28.app.), 92.1.punktu (noteik. proj.1.35.app.), 93.punktu (noteik. proj.1.36.app.),94.punktu (noteik. proj.1.37.app.),95.punktu (noteik. proj.1.38.app.),97.1.punktu (noteik. proj.1.39.app.), 97.2.punktu (noteik. proj.1.40. app.). Groza 17.pielikumu  (noteik. proj.1.53.app.).
Svītro 18.pielikumu (noteik. proj.1.54.app.).
Problēmas apraksts
Tiek ieviests jauns sēklu sertificēšanas termiņš – 2 gadi, ja tiks izpildīti   attiecīgi nosacījumi,  tirdzniecībai paredzētām sēklām būs jāveic sēklu kvalitātes pārbaude pēc diviem vai viena gada vai trīs mēnešiem.
Lai sēklas sertificētu uz diviem gadiem, to dīgtspējai ir  jābūt vismaz par pieciem procentiem lielākai nekā noteikumu Nr. 554 3. pielikumā noteiktā minimālā dīgtspēja, jābūt atbilstošam mitrumam(neapstrādātām sēklām). Ja dīgtspēja atbilst  noteikumu Nr. 554 3. pielikumā noteiktajai minimālajai dīgtspējai, ir atbilstošs mitruma saturs  (neapstrādātām sēklām), tad  sēklas sertificē uz vienu gadu. Savukārt, ja sēklām būs paaugstināts mitrums, sēklas tiks sertificētas uz trim mēnešiem.
 Ar biopreparātiem, augu aizsardzības līdzekļiem un citām ķīmiskām vielām apstrādātām sēklām mitrums un kaitēkļi netiek pārbaudīti.
Ir nepieciešams papildināt notikumus ar nosacījumuiem par atkārtotu sēklu pārbaudi par citā Eiropas Savienības dalībvalstī sertificētām sēklām, kuras apstrādātas ar biopreparātiem, augu aizsardzības līdzekļiem vai ķīmiskām vielām un kuras tirgo Latvijā.
Risinājuma apraksts
Lai noteikumi Nr.554 būtu pārskatāmāki, noteikumu projekts papildināts ar 16.1 pielikumu (noteik. proj.1.52.app.), kurā vienkāršoti ir ietvertas prasības attiecībā uz sēklu sertifikācijas termiņiem un nosacījumiem.
Noteikumi papildināti ar 97.1punktu (noteik. proj.1.41. app.),97.2punktu (noteik. proj.1.42. app.), 97.3punktu (noteik. proj.1.43. app.), 97.4punktu   (noteik. proj.1.44. app.).
Problēmas apraksts
Ieviešot noteikumos Nr.554 Brīvas pakalpojumu sniegšanas likumā paredzēto klusēšanas un piekrišanas principu, tika paredzēts, ka dienests sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrācijas apliecību izsniegs pēc personas pieprasījuma. Praksē līdz šim brīdim reģistrācijas apliecība ir pieprasīta tikai dažas reizes, tāpēc dienests turpmāk pēc personas pieprasījuma vairs neizsniegs reģistrācijas apliecību, bet gan paziņos lēmumu par personas reģistrāciju reģistrā. Dienests pēc personas pieprasījuma elektroniski paziņo lēmumu par personas reģistrāciju reģistrā, izmantojot oficiālo elektronisko adresi, ja tā saņēmējam ir aktivizēta. Ja oficiālā elektroniskā adrese nav aktivizēta, tad dienests attiecīgo informāciju nosūta uz iesniegumā norādīto elektronisko pasta adresi. Tāpēc nav vairs nepieciešama šāda apliecība.
 
Risinājuma apraksts
Svītro noteikumu 2.pielikumu (noteik. projekta 1.49.app.).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pagaidām Valsts augu aizsardzības dienests nevar sākt izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus, ja rodas šaubas par šķirnes identitāti veicot vizuālos augu fenotipa novērojumus lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā, jo inspektori vēl nav apmācīti šo metožu izmantošanai, kā arī nav nodrošināta materiāltehniskā bāze paraugu analizēšanai. 

Tā kā Direktīva 2021/971 paredz, ka bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus varēs izmantot ne tikai lopbarības augu, bet arī labību, biešu, eļļas augu un šķiedraugu un dārzeņu šķirņu noteikšanu, tad aprēķini, kas saistīti ar darbinieku apmācību, tehnisko līdzekļu iegādi un uzturēšanu veikti tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (22-TA-701).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projekts attieksies uz biešu sēklaudzētājiem, sēklu sagatavotājiem un saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Ietekmes apraksts

 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz biešu sēklaudzētājiem, sēklu sagatavotājiem un saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Būs papildus iespēja noteikt šķirnes atbilstību šķirnes aprakstam, izmantojot BMP.
Tiek noteikti vienādi nosacījumi ar citiem kultūru sēklaudzēšanas un tirdzniecības noteikumiem.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

Noteikumu projekti ir izstrādes stadijā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0971
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 16. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību
Apraksts
Direktīvas 2021/971 prasības stājās spēkā 2022. gada 1. septembrī.
 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 16. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 1. punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 2. punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.pants 4.punkts
 Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. pants 5.punkts
Tiks pārņemtas ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās un piemērošanas kārtība.
-
-
3.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
4.pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
1.pants 3.punkts
Noteikumu projekta 1.15., 1.26. un 1.46. apakšpunkts (noteikumu Nr.554 36.1,42.  un 101.1 punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
 
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana
Zemnieku Saeimai, Latvijas Sēklaudzētāju asociācijai un Lauksaimniecības organizācijas sadarbības padomei (turpmāk – nevalstiskās organizācijas) tiks nosūtīta e-pasta vēstule ar informāciju par plānotajiem noteikumu Nr. 554 grozījumiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijā šobrīd nav iespējams veikt bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus (turpmāk - BMP) šķirnes identifikācijā sēklu sertifikācijas vajadzībām, bet tā kā šis paņēmiens tiks iekļauts noteikumos, dienests varēs, ja nepieciešams, nodrošināt iespēju nākotnē veikt šķirņu identifikāciju ar BMP, kad Latvijā augu šķirņu noteikšanā sāks izmantot BMP.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi