Anotācija

25-TA-2133: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 254 "Noteikumi par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju 4.1.1.2.i. "Atbalsts universitātes un reģionālo slimnīcu veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz 2021.gada 12. februāra Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241) un Likuma par budžeta un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts (grozījumi) izstrādāts, ņemot vērā, ka saskaņā ar 2025.gada 28.augusta Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas sēdē pieņemtajiem lēmumiem, ir nepieciešamas izmaiņas Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 19. aprīļa noteikumu Nr.254 ieviešanas nosacījumos un pielikumā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd atbilstoši MK 2022. gada 19. aprīļa noteikumiem Nr. 254 “Noteikumi par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju 4.1.1.2.i. “Atbalsts universitātes un reģionālo slimnīcu veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā”” (turpmāk – MK noteikumi Nr.254) tiek īstenoti Atveseļošanas fonda projekti piecpadsmit slimnīcās t.sk. SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – RAKUS) īsteno projektu “SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” infekciju slimību un plaušu veselības korpusa būvniecība”, kā ietvaros ir paredzēts realizēt jauna infekciju slimību un plaušu veselības korpusa būvniecību.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – RAKUS) 2025. gada jūlijā noslēdza līgumu par Infekciju slimību un plaušu veselības korpusa (turpmāk – LIC) būvniecību 84 113 220 euro ar PVN apmērā. Sākotnēji  LIC projekta īstenošana tika paredzēta divos posmos – projekta 1.posms no Atveseļošanas fonda (turpmāk - AF) līdzekļiem 14 534 897 euro ar PVN apmērā, savukārt projekta 2.posms no Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma (turpmāk – ERAF) 69 578 323 euro ar PVN apmērā.  

Taču ņemot vērā, ka RAKUS 4.1.1.2.i. investīcijas “Atbalsts slimnīcu infrastruktūrai vai aprīkojumam” (turpmāk - 4.1.1.2.i. investīcija) projekta  ietvaros un VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – PSKUS) 4.1.1.2.i investīcijas projekta ietvaros tika rasta iespēja samazināt izmaksas tehnoloģiju iegādei, kā arī to, ka 4.1.1.3.i. investīcijas “Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai” (turpmāk - 4.1.1.3.i. investīcija) ietvaros veidojas atlikums 88 718 euro apmērā, 4.2.1.1.i. investīcijas “Atbalsts cilvēkresursu attīstības sistēmas ieviešanai” (turpmāk – 4.2.1.1.investīcija) ietvaros veidojas atlikums 58 908 euro apmērā un 4.1.1.2.investīcijas SIA “Daugavpils Reģionālā slimnīca” īstenotā projekta ietvaros veidojas atlikums 1 euro apmērā, LIC īstenošana šobrīd tiek plānota šādos posmos, pamatojoties uz augstāk minētajām izmaiņām konkrētajos AF projektos un pārdali starp investīcijām: 

1) LIC būvniecības 1.posms tiek finansēts 4.1.1.2.i. investīcijas RAKUS projekta ietvaros līdz 2026.gada 30.jūnijam 14 534 897 euro ar PVN apmērā. Īstenojamie darbi - projektēšanas darbu veikšanas 1.posms, būvdarbu uzsākšana un autoruzraudzība, saistīto ēku (garāžu) demontāža, būvlaukuma un būvbedres sagatavošana, ārējo inženiertīklu izbūves 1.posms (siltumtīkli, elektroapgāde, lietusūdens un kanalizācijas tīkls), pievadceļa izbūves 1.posms; 

2) finansējums, kas tiek ietaupīts 4.1.1.2.i. investīcijas RAKUS, PSKUS, SIA "Daugavpils Reģionālā slimnīca", 4.1.1.3.i. investīcijas un 4.2.1.1.i. investīcijas projektu ietvaros tiek novirzīts LIC 2.posma 1.kārtas īstenošanai 7 093 190 euro ar PVN apmērā (no kura 5 862 140 euro ir AF finansējums un 1 231 050 euro PVN segšanai) (skatīt anotācijas tabulu Nr.1 "Finansējuma sadalījums"). Minētie līdzekļi izmantojami kā AF finansējuma atlikums RAKUS, kā AF 3.kārtas finansējuma saņēmējam, iesniedzot jaunu projektu LIC būvniecības 2.posma 1.kārtas īstenošanai ar īstenošanas termiņu  līdz 2026.gada 31.decembrim. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas projekta līdzekļiem, bet ar šiem grozījumiem MK noteikumos Nr.254, šis ERAF finansējums tiek atbrīvots pārvirzīšanai RAKUS Latvijas Onkoloģijas centra renovācijai. Īstenojamie darbi - būvdarbi un autoruzraudzība, būvuzraudzība, projektēšana, zemes darbi, ārējo inženiertīklu un pievadceļu izbūves 2.posma uzsākšana, pamatu sagatavošana, lielgabarīta iekārtu iegāde, kopņu un pārsegumu izbūve, kā arī dzelzsbetona konstrukciju darbi;

3) LIC 2.posma 2.kārta 62 485 133 euro apmērā tiek īstenota ERAF ietvaros atbilstoši iepriekš plānotajam. 

Līdz ar to šobrīd ir ierosināti grozījumi MK noteikumos Nr. 254, definējot AF atbalstu LIC īstenošanai atbilstoši iepriekš minētajam. Papildus paralēli veikti grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi" (25-TA-2255), kuros RAKUS tiek pārdalīts 4.1.1.3. pasākuma "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" pirmās kārtas ietvaros neizlietotais finansējums 1,2 milj. euro apmērā, un 3.1.1.6. pasākuma "Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība"  paredzētais finansējums 12,54 milj. euro apmērā. 

Tabula Nr.1 Finansējuma sadalījums  
  Atveseļošanas fonda finansējums (euro Valsts budžets finansējums (euro Kopā (euro)
RAKUS finansējums MK 254  38 314 676  8 046 082  46 360 758 
PSKUS finansējums MK 254  34 746 476  7 296 760  42 043 236 
Daugavpils reģionālā slimnīca (DRS) finansējums MK 254  9 580 406  2 011 885  11 592 291 
       
Izmaiņas RAKUS 1.kārtas finansējumā  -3 878 669  -814 521  -4 693 190 
Izmaiņas PSKUS finansējumā  -1 861 465  -390 908  -2 252 373 
Izmaiņas DRS finansējumā  -1  0 -1
       
RAKUS finansējums MK 254 grozījumos  34 436 007  7 231 561  41 667 568 
PSKUS finansējums MK 254 grozījumos  32 885 011  6 905 852  39 790 863 
DRS finansējums MK 254 grozījumos  9 580 405  2 011 885  11 592 290 
       
4.1.1.2.i.investīcijas projektiem nepiesaistītais finansējums  5 740 135  1 205 429  6 945 564 
4.1.1.3.i.investīcijas projektiem nepiesaistītais finansējums  73 321  15 397  88 718 
4.2.1.1.i.investīcijas projektiem nepiesaistītais finansējums  48 684  10 224  58 908 
       
Novirzīt RAKUS LIC (līdz 31.12.2026.)  5 862 140  1 231 050  7 093 190 

Ņemot vērā plānotos grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 254, kā arī MK sēdes protokollēmuma projekta 3. un 4. punktā noteikto par nepieciešamību atbrīvot finansējumu no 4.1.1.2.i. investīciju projektiem, jo ir radies 6 945 564 euro AF finansējuma ietaupījums RAKUS 4.1.1.2.i. investīcijas “Atbalsts slimnīcu infrastruktūrai vai aprīkojumam” projekta ietvaros (4 693 190 euro) un VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" 4.1.1.2.i investīcijas projekta ietvaros (2 252 373 euro), tiks veikti attiecīgi grozījumi RAKUS, PSKUS noslēgtajos līgumos par investīciju projektu īstenošanu. Grozījumu mērķis būs nodrošināt atbilstību aktualizētajam finansējuma sadalījumam un normatīvajām prasībām.  
 
Ņemot vērā, ka šā protokollēmuma 5. punktā noteiktās izmaiņas (attiecībā uz AF finansējuma pārdali) ir tehniski precizējumi, neietekmējot MK 2023. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 325 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīcijas "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" īstenošanas saturu, mērķus, atbilstības kritērijus vai rezultātu rādītājus, šobrīd nav nepieciešams veikt minēto noteikumu grozījumus.  

Tāpat, ņemot vērā, ka izmaiņas neparedz jaunas politikas iniciatīvas, neietekmē projektu atlases vai īstenošanas nosacījumus un neizraisa izmaiņas normatīvajā regulējumā vai projektu īstenošanas kārtībā, nav nepieciešams arī papildinošs informatīvais ziņojums MK 2024. gada 5. novembra sēdē (prot. Nr. 47 38. §) izskatītajam informatīvajam ziņojumam "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4. komponentes "Veselība" 4.2. reformu un investīciju virziena "Cilvēkresursu nodrošinājums un prasmju pilnveide" 4.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts cilvēkresursu attīstības sistēmas ieviešanai" projektu atlases īstenošanu". 
Līdz ar to Veselības ministrijai nav pamata virzīt tehniskus precizējumus MK 2023. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 325 vai papildināt minēto informatīvo ziņojumu pēc būtības un šādā gadījumā piemērojams Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.1 punkts, ja vien netiek konstatēta nepieciešamība veikt citus būtiskus grozījumus īstenošanas nosacījumos. 

Attiecīgi, MK sēdes protokollēmums tiek papildināts ar 6.punktu un 7.punktu:
“6. Pieņemt zināšanai, ka:
          6.1. 4.1.1.3.i. investīcijas “Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā” Atveseļošanas fonda finansējums ir 7 722 380 euro un valsts budžeta finansējums 109 040 euro;
          6.2. 4.2.1.1.i. investīcijas “Atbalsts cilvēkresursu attīstības sistēmas ieviešanai” Atveseļošanas fonda finansējums ir 2 951 316 euro un valsts budžeta finansējums 619 776 euro.”
Pieņemt zināšanai, ka Veselības ministrija saistībā ar šā protokollēmuma 6. punktā noteiktajām izmaiņām Atveseļošanas fonda plāna investīciju finansējumā veiks grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 325 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīcijas "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" īstenošanas noteikumi” vienlaikus ar attiecīgo normatīvo aktu grozījumiem pēc būtības un virzīs papildinošu informatīvo ziņojumu Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra sēdē (prot. Nr. 47 38. §) izskatītajam informatīvajam ziņojumam "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4. komponentes "Veselība" 4.2. reformu un investīciju virziena "Cilvēkresursu nodrošinājums un prasmju pilnveide" 4.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts cilvēkresursu attīstības sistēmas ieviešanai" projektu atlases īstenošanu" kopā ar citām būtiskām izmaiņām īstenošanas nosacījumos.”

Saskaņā ar AF plāna  nosacījumiem, 4.1.1.2.i. investīcijas ietvaros līdz 2026. gada 31. augustam ir jānodrošina, ka AF projekti ir pabeigti un uzlabota infrastruktūra ir izveidota vismaz 15 slimnīcās, neatkarīgi no tā, vai kopējais piešķirtais projektu budžets ir pilnībā izlietots. Tiek plānots šo rādītāju sasniegt, izmantojot samazinātu finansējumu. AF projektu ietvaros neizlietotais finansējums tiks izmantots LIC būvniecības turpināšanai pēc 2026. gada 30. jūnija ar nosacījumu, ka šis finansējums tiks izlietots līdz 2026. gada 31. decembrim 3.kārtas finansējuma saņēmēja – RAKUS  LIC būvniecībai projekta ietvaros attīstītajai infrastruktūrai un ar to saistītajām izmaksām, kas atbilst MK noteikumos Nr.254 noteiktajām atbalstāmajām darbībām un attiecināmo izmaksu pozīcijām un ir pieļaujamas AF RAKUS 4.1.1.2.i. investīcijas projektā.  
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekts tiek papildināts ar 3.kārtas ieviešanu, tehniski tiek papildināti vairāki MK noteikumu punkti un apakšpunkti (10.2., 25., 26., 39.1., 43.5.).

Lai nodrošinātu skaidru demarkāciju starp RAKUS LIC projekta posmiem un finansējuma avotiem, katram finansējuma avotam tiks noslēgts atsevišķs līgums, kurā būs noteiktas konkrētās aktivitātes, izmaksu pozīcijas un sasniedzamie rezultāti. Katram posmam tiks sagatavots detalizēts apraksts, kas ietvers darbu saturu un paredzamos sasniedzamos rādītājus. Katram projekta posmam tiks noteikts konkrēts finansējuma avots (piemēram, ES struktūrfondu līdzekļi, valsts budžeta līdzfinansējums, RAKUS pašu līdzekļi). Projekta finanšu uzskaite tiks veikta atsevišķi pa finansējuma avotiem, ievērojot attiecīgo programmu un normatīvo aktu prasības, lai novērstu izmaksu pārklāšanos vai dubulto finansējumu. Starp dažādiem finansējuma avotiem un projekta posmiem tiks nodrošināta skaidra funkcionāla un finansiāla robežšķirtne. 
Iepriekš minētā pieeja ļauj efektīvi pārorientēt sākotnēji LIC būvniecībai rezervēto ERAF finansējumu, vienlaikus nodrošinot AF plānā noteikto rādītāju sasniegšanu un atbilstību finanšu prasībām. 
 
Tāpat grozījumi MK noteikumos Nr.254 paredz, ka ja finansējuma saņēmējam projekta īstenošanas laikā rodas objektīvi apstākļi, kuru dēļ nav iespējams pilnībā izlietot piešķirto AF finansējumu līdz sākotnēji noteiktajam termiņam – 2026. gada 30. jūnijam, atsevišķos gadījumos, saskaņojot ar nozares ministriju un līgumslēdzēju, izdevumu veikšanas termiņu var pagarināt, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 15. jūlijam. 
Par izņēmuma gadījumiem šī noteikuma izpratnē uzskatāmi šādi apstākļi, ja tie apdraud projekta mērķu sasniegšanu:  
1) būvdarbu vai iepirkuma procedūru kavēšanās, kas radusies nepārvaramas varas apstākļu vai trešo personu rīcības dēļ, tostarp piegādes ķēžu traucējumu, būvdarbu līgumu izpildes aizkavēšanās vai projektu saskaņošanas kavējumu dēļ; 
2) citi objektīvi un dokumentēti apstākļi, kas nav atkarīgi no finansējuma saņēmēja. 
 Šāds pagarinājums neietekmē AF rādītāju sasniegšanas termiņu, jo arī noslēguma maksājuma pieprasījums finansējuma saņēmējam ir jāiesniedz līdz 2026. gada 15. jūlijam. Attiecīgi tiek papildināts MK noteikumu Nr. 254 49.1. apakšpunkts "izņēmuma gadījumos, finansējuma saņēmējs, saskaņojot ar nozares ministriju un līgumslēdzēju, izdevumu veikšanas termiņu var pagarināt līdz 2026. gada 15. jūlijam”. 
 
Ņemot vērā augstāk minētās Atveseļošanas fonda finansējuma pārdales, ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.254 16.punktu, un noteikt, ka 4.1.1.2.i. investīcijas finansējums tiek palielināts par 147 626 euro (ietaupītais AF 4.1.1.3.i. un AF 4.2.1.1.i. finansējums), līdz ar to izsakot 16.punktu, sekojošā redakcijā:
“Investīcijas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 181 042 625 euro (tai skaitā finansējums no ietaupījuma 147 626 euro), tai skaitā Atveseļošanas fonda finansējums ir 149 622 005 euro (tai skaitā finansējums no Atveseļošanas fonda finansējuma ietaupījuma 122 005 euro) un valsts budžeta finansējums PVN segšanai – ne vairāk kā 31 420 620 euro (tai skaitā finansējums no ietaupījuma 25 621 euro) (tai skaitā saskaņā ar šo noteikumu 37. punktu noteiktais privātais finansējums, par kuru samazināts valsts budžeta finansējums).”

Lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Līdz ar to tiek papildināts MK noteikumu Nr. 254 48.7.apakšpunkta redakcija, paredzot, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Kā arī ņemot vērā 2025. gada 21. februārī Ministru prezidentes Evikas Siliņas paziņotās valdības 4x4 prioritātes 2025. gadam, ikgadējā ziņojumā Saeimai iekļauto apņemšanos 2025. gadā turpināt darbu pie birokrātijas mazināšanas pasākumiem Eiropas Savienības fondu apguvē un publisko iepirkumu jomā un 2024. gada 20. janvārī apstiprinātā Valdības rīcības plāna 35.4. pasākuma darbības rezultātu “pārskatītas un iespēju robežās mazinātas nacionālajos horizontālajos un specifisko atbalsta mērķu ieviešanu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās prasības”, tiek veikti precizējumi MK noteikumu Nr.254 48.7. apakšpunktā, izsakot to sekojošā redakcijā: "48.7. nodrošina, ka iepirkumu, kas nepieciešams atbalstāmo darbību īstenošanai, var veikt kā sociāli atbildīgu iepirkumu un pakalpojuma sniedzējus izvēlas saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru”.

2025. gada 7. maijā Eiropas Komisija (turpmāk – EK) apstiprināja AF Darbības kārtības otros grozījumus, ar kuriem t. sk. tiek svītrots Darbības kārtības 2. pielikums “Uzraudzības kārtība un grafiks”, kas noteica AF reformu un investīciju uzraudzības rādītājus. Līdz ar to Latvijai no EK vairs nav prasību par uzraudzības rādītāju uzkrāšanu un ziņošanu. Finanšu ministrija (turpmāk – FM) 2025. gada 23. maijā nosūtīja vēstuli atbildīgajām nozaru ministrijām, kurā tās tika aicinātas informēt finansējuma saņēmējus, ka uzraudzības datu uzkrāšana un uzraudzīšana nav turpināma administratīvā sloga mazināšanas nolūkos. Līdz ar to ņemot vērā ierosinātos MK noteikumu Nr. 254 grozījumus, tiek svītrotas attiecīgās prasības par uzraudzības rādītājiem (MK noteikumu Nr. 254 9.punkts, 9.1. un 9.2. apakšpunkti): 
9.1. līdz 2023. gada 31. decembrim – kopējā projektu budžeta izpilde, vērtējot pēc veiktajiem iepirkumiem klīnisko universitāšu un reģionālo slimnīcu infrastruktūras uzlabošanas projektos, – vismaz 40 000 000 euro apmērā; 
9.2. līdz 2025. gada 31. decembrim – slimnīcu skaits ar uzlabotu infrastruktūru – 3 slimnīcas. 
Administratīvā sloga mazināšanas nolūkā minēto uzraudzības rādītāju svītrošana no CFLA un finansējuma saņēmēju līgumiem tiks veikta tikai gadījumos, kad būs nepieciešams veikt arī citus grozījumus līgumā. 
 
Atsaucoties uz EK iniciatīvu vienkāršot atskaitīšanos par sasniegtiem AF plānā noteiktiem maksājuma pieprasījuma rādītājiem, t.sk. iesaistītajiem mazinot administratīvo slogu, kā arī lai mazinātu iespējamos riskus, FM sadarbībā ar iesaistītajām atbildīgajām institūcijām ir uzsākusi jaunu AF plāna grozījumu Nr. 3 izstrādi, līdz ar to tiek precizēts AF 4.1.1.2.i. investīcijas nosaukums un rādītāji.  2025. gada 4.novembrī FM AF plāna grozījumi ir pieņemti MK un secīgi pēc tam FM tos iesniegs EK lēmuma pieņemšanai.  
AF plāna grozījumos Nr.3 ierosinātas sekojošas izmaiņas: 
1) svītrots 139.rādītājs – “līdz 2024. gada 31. decembrim – kopējā projektu budžeta izpilde, vērtējot pēc veiktajiem iepirkumiem klīnisko universitāšu un reģionālo slimnīcu infrastruktūras uzlabošanas projektos vismaz 59 800 000 euro apmērā. Ar veiktajiem iepirkumiem saprotama iepirkumu rezultātā noslēgto līgumu summa konkrētajā brīdī” (MK noteikumu Nr. 254 8.2.punkts); 
2) precizēts 4.1.1.2.i investīcijas nosaukums,  svītrojot vārdus “universitāšu un reģionālo”, “veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā”, ņemot vērā, ka sākotnēji tika plānots atbalsts universitāšu un reģionālajām slimnīcām, tomēr šobrīd pieņemts lēmums paplašināt finansējuma saņēmēju loku un atbalsts paredzēts arī specializētajām slimnīcām. Līdz ar to grozītais 4.1.1.2.i. investīcijas nosaukums ir “Atbalsts slimnīcu infrastruktūrai vai aprīkojumam”; 
3) 140.mērķis tiek pārveidots par 140.atskaites punktu, izsakot to sekojošā redakcijā: “Slimnīcu infrastruktūra vai aprīkojums”, kas paredz infrastruktūras uzlabošanu 15 slimnīcās (MK noteikumu Nr. 254 8.3.apakšpunkts). Kā arī AF plāna “Darbības kārtības, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija” pielikumā 140. mērķa / atskaites punkta apraksts tiek izteikts sekojošā redakcijā: “Centrālās finanšu un līgumu aģentūras vēstules par projektu pabeigšanu 15 slimnīcās attiecībā uz infrastruktūru un aprīkojumu, kas atbilst līgumiem, kurus finansē Atveseļošanas fonds” (angļu valodā – “Letters of completion issued by the Central Finance and Contracting Agency for projects carried out in 15 hospitals, concerning infrastructure and equipment, corresponding to contracts financed by the RRF”). 
4) tiek precizēts 4.1.1.2.i. investīcijas mērķis (“Pasākuma mērķis ir palielināt veselības nozares noturību un pakalpojumu pieejamību. Pasākums sastāv no ieguldījumiem slimnīcu infrastruktūrā vai aprīkojumā”), attiecīgi, atbilstoši Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna grozījumu Nr.3 priekšlikumiem, MK noteikumu grozījumos Nr. 254 tiek precizēts 5. punkts.
Tāpat tiek svītrots MK noteikumu Nr. 254 21.punkts, 21.1 punkts un 21.2 punkts, 43.4.2. apakšpunkts (kopā ar 43.4.2.1. apakšpunktu un 43.4.2.2. apakšpunktu), kas zaudē aktualitāti, ņemot vērā, ka tiek svītrots mērķis Nr.139 (MK noteikumu Nr. 254 8.2.apakšpunkts). Līdz ar to tiek precizēta arī MK noteikumu Nr.254 15.punkta un 43.4. apakšpunkta redakcija, svītrojot atsauci uz 8.2. apakšpunktu.

MK noteikumos tiek precizēts 45.punkts, atbilstoši aktuālajām AF publicitātes prasībām: “Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu.” Tāpat Finansējuma saņēmēji nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus atbilstoši arī ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteiktajam.

Lai nodrošinātu MK noteikumu Nr. 254 precizitāti, 11.1. apakšpunkts tiek papildināts ar vārdiem “specializēto slimnīcu”, ņemot vērā, ka 2025. gada janvārī tika pieņemts lēmums par 4.1.1.2.i. investīcijas atbalsta paplašināšanu arī specializētajām slimnīcām. 

MK noteikumi Nr. 254 tiek papildināti ar normu, kas nosaka pārejas kārtību gadījumos, kad noteikumu grozījumi skar AF plāna grozījumus. 55. punkts: Grozījumi šo noteikumu 4.1.1.2.i. investīcijas nosaukumā "Atbalsts slimnīcu infrastruktūrai vai aprīkojumam", 1. punkta ievaddaļā, 5.punktā, 8.3. apakšpunktā par izmaiņām investīcijas ietvaros sasniedzamajā rādītājā, 15.punktā un 43.4.apakšpunktā,  kā arī 8.2. apakšpunkta, 21. punkta, 21.1 apakšpunkta, 21.2 apakšpunkta svītrošana, stājas spēkā vienlaikus ar dienu, kad stājas spēkā Eiropas Komisijas lēmums par attiecīgajiem Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem. Veselības ministrija pēc tam, kad ir stājies spēkā Eiropas Komisijas lēmums par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Tādējādi tiks nodrošināta saskaņotība starp nacionālo regulējumu un Eiropas Komisijas lēmumiem par AF plāna grozījumiem. Izmaiņas, kas saistītas ar AF plāna grozījumiem, stāsies spēkā vienlaikus ar EK lēmuma pieņemšanu, un Veselības ministrija par to informēs oficiālo izdevēju Latvijas Vēstnesi, lai publicētu paziņojumu oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis. Tai skaitā šo MK sēdes protokollēmums papildināts ar punktu - Veselības ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumu priekšlikumiem Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā.
 
Finansējuma saņēmēji ir informēti par plānotajām izmaiņām attiecīgajos projektos, tostarp par iespējamo finansējuma samazinājumu. Tāpat saņēmēji ir informēti, ka AF uzraudzības rādītāju uzkrāšana un uzraudzīšana konkrētajos projektos nav turpināma. Šī informācija nodrošina skaidru izpratni par projekta īstenošanas nosacījumiem un atbildību par turpmāko datu pārvaldību. 

Investīcijas ietvaros ir atbalstāmi būvdarbi, tai skaitā ēkas pilnvērtīgas funkcionalitātes nodrošināšanai nepieciešamie ūdenssaimniecības, siltumapgādes un elektroenerģijas pieslēgumu būvniecības, pārbūves vai atjaunošanas darbi, tostarp pieslēguma izveidošanas izmaksas efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai, ievērojot Komisijas lēmuma (2012/21/ES) par Līguma par ES darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi piemērošanas, tostarp, nodrošinot, ka attiecīgās izmaksas tiek attiecinātas, ievērojot infrastruktūras izmantošanas proporciju valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai. Ņemot vērā iepriekš minēto, attiecīgi MK noteikumu Nr.254 32.punkts tiek papildināts ar 32.3.apakšpunktu.


 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt  MK noteikumu Nr. 254 ieviešanas nosacījumus un pielikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
  • VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca"
Ietekmes apraksts
Sniegts atbalsts klīnisko universitāšu, reģionālo slimnīcu un specializēto ārstniecības iestāžu infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā. 
Tiks veikti grozījumi attiecīgajos līgumos par investīciju projektu īstenošanu, nodrošinot to atbilstību plānotajiem finansējuma grozījumiem saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 254 un MK sēdes protokollēmuma projektu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
palielinās
Vērtības nozīme:
10,19
euro/h
20,00
stundas
1
iestāde
2
Projektu grozījumu un pieteikuma iesniegšanas reižu skaits
407,60
Aprēķinam izmantots pieņēmums, ka projekta grozījumi un 3.kārtas projekta pieteikums tiek iesniegti elektroniski, šo pienākumu veic darbinieki ar vidējo mēneša darba samaksu sabiedriskajā sektorā, kas 2023. gadā Latvijā bija 1 433 euro mēnesī (https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070/table/tableViewLayout1/), kam atbilst stundas samaksas likme 10,19 euro. Projekta pieteikuma iesniegšana notiek saskaņā ar MK noteikumu Nr. 254 grozījumu 10.2 punktu un pielikuma 17.punktu, savukārt, projekta grozījumu iesniegšana notiek saskaņā ar MK noteikumu pielikuma Nr. 1 punktu.
VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca"
palielinās
Vērtības nozīme:
10,19
euro/h
4,00
stundas
1
iestāde
1
Projekta pieteikuma iesniegšanas reižu skaits
40,76
Aprēķinam izmantots pieņēmums, ka projekta grozījumi tiek iesniegti elektroniski, šo pienākumu veic darbinieki ar vidējo mēneša darba samaksu sabiedriskajā sektorā, kas 2023. gadā Latvijā bija 1 433 euro mēnesī (https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070/table/tableViewLayout1/), kam atbilst stundas samaksas likme 10,19 euro. Projekta grozījumu iesniegšana notiek saskaņā ar MK noteikumu Nr. 254 grozījumu pielikuma 2.punktu.
Kopā
448,36

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
39 318 947
20 905 488
43 859 409
10 780 832
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
39 318 947
20 905 488
43 859 409
10 780 832
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
48 075 466
24 796 100
53 069 885
13 044 808
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
48 075 466
24 796 100
53 069 885
13 044 808
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-8 756 519
-3 890 612
-9 210 476
-2 263 976
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-8 756 519
-3 890 612
-9 210 476
-2 263 976
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-3 890 612
-2 263 976
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-3 890 612
-2 263 976
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atveseļošanas fonda plāna 2.pielikuma 2.tabulā “Plānotās izmaksas un ekoloģiskā un digitālā ietekme” plānoto izmaksu, kurām pieprasīts finansējums,  ir noteikts finansējuma sadalījums pa gadiem. Investīcijas finansējums sastāda 181 042 625 euro, tai skaitā Atveseļošanas fonda plāna finansējums 149 622 005 euro bez PVN un valsts budžeta finansējums PVN segšanai ne vairāk kā 31 420 620 euro apmērā. Finansējuma saņēmējs publiskā un privātā finansējuma daļu nosaka atbilstoši infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinam, atbilstoši MK noteikumu 37.punktā noteiktajam.  
Atveseļošanas fonda plāna finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums PVN segšanai tiek plānots Finanšu ministrijas  budžeta 74.07.00 apakšprogrammā “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) finansējums projektu un pasākumu īstenotājiem” un saskaņā ar 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” tiks pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Gads ANM  plāna finansējums (euro)  Maksimālais valsts budžeta finansējums PVN segšanai (euro)  KOPĀ (euro) 
2022. 5 463 876  1 147 413  6 611 289 
2023. 8 413 597  1 766 855  10 180 452 
2024. 20 879 856  4 384 769  25 264 625 
2025. 60 224 435  12 647 131  72 871 566 
2026. 54 640 241  11 474 452  66 114 693 
KOPĀ: 149 622 005  31 420 620  181 042 625 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.1.punktu. 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar. 
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Savienības saistības – lēmumi un regulas – ir ieviestas ar sākotnējo Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 254 projektu. Ar veiktajiem grozījumiem tiek saglabātas iepriekš minētās saistības, un netiek ieviestas jaunas prasības. 
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav plānota, jo noteikumu projekts paredz investīcijas ieviešanu saskaņā ar 2021. gada 27. aprīlī (prot. Nr. 36 27. §) Ministru kabinetā apstiprināto Atveseļošanas fonda  plānu [1], kuram tika nodrošināta sabiedrības līdzdalība. 
 
[1] https://likumi.lv/ta/id/322858-par-latvijas-atveselosanas-un-noturibas-mehanisma-planu 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
neietekmē
Veselības ministrija
neietekmē
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas ietvaros ir pieejams atbalsts ārstniecības iestāžu infrastruktūras stiprināšanai, tostarp veselības aprūpes pakalpojumu fiziskās vides piekļūstamības (tajā skaitā, lai nodrošinātu piekļuvi personām ar funkcionāliem traucējumiem) uzlabošanai. 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un kvalitāte. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi