24-TA-1983: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par tiešās pārvaldes iestādes "Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāts" izveidošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz izveidot uz noteiktu laiku (līdz prezidentūras ES Padomē koordinācijas darba pabeigšanai 2029. gada 30. jūnijā) valsts pārvaldes iestādi "Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāts" (turpmāk - sekretariāts), kas atradīsies ārlietu ministra pakļautībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 16. jūlijā Ministru kabinets pieņēma zināšanai informatīvo ziņojumu "Informatīvais ziņojums par gatavošanos Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienības Padomē (2028. gada 1. jūlijs - 31. decembris)" (24-TA-818), kuram noteikts ierobežotas pieejamības statuss, un uzdeva Ārlietu ministrijai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē 2028. gadā sekretariāta izveidošanu (Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija sēdes protokola Nr. 29 2.1. apakšpunkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Gatavojoties Latvijas 2015. gada prezidentūrai Eiropas Savienības Padomē, atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 24. janvāra rīkojumam Nr. 39 "Par tiešās pārvaldes iestādes “Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāts” izveidošanu" tika izveidots uz noteiktu laiku sekretariāts, kurš ar Ministru kabineta 2015. gada 1. jūlija rīkojumu Nr. 352 “Par Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāta likvidāciju” likvidēts.
Risinājuma apraksts
Ar rīkojuma projektu tiks izveidots sekretariāts, kas nodrošinās nacionāla mēroga koordināciju starp valsts pārvaldes iestādēm sagatavošanās un Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē norises laikā, kā arī tiks izpildīts 2024. gada 16. jūlijā Ministru kabineta Ārlietu ministrijai uzdotais uzdevums noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē 2028. gadā sekretariāta izveidošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
2023. gada 12. septembrī Ārlietu ministrijas organizētā sanāksmē ar nozaru ministriju pārstāvjiem par 2015. gada prezidentūras pieredzi un secinājumiem, gatavojoties 2028. gada prezidentūrai, sanāksmes dalībnieki izteica plašu atbalstu līdzīgai centralizētai pieejai, tajā skaitā, attiecībā uz prezidentūras sekretariāta izveidi. Nozaru ministrijas pozitīvi novērtēja iepriekšējā sekretariāta darbu, jo tas nodrošināja efektīvu, racionālu valsts līdzekļu plānošanu un izmantošanu, vienlīdzīgu pieeju visām nozarēm, izvērtējot to lomu un līdzdarbību prezidentūrā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekts skars Ārlietu ministrijas nodarbinātos, jaunveidojamās iestādes nodarbinātos, citu ministriju un to padotības iestāžu nodarbinātos.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
443 432
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
443 432
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-443 432
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-443 432
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
443 432
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins Sekretariāta darbības nodrošināšanai 2025. gadam iekļauts kopā ar šo rīkojuma projektu iesniegtajā informatīvajā ziņojumā "Informatīvais ziņojums par Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē 2028. gadā sagatavošanai nepieciešamo finansējumu 2025. gadam".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
2025. gadā paredzēts sekretariātā izveidot 10 terminētas amata vietas, tajā skaitā ar 2025. gada 1. martu 5 amata vietas – sekretariāta direktors, sadarbības koordinators, juridiskais padomnieks, galvenais grāmatvedis un sekretariāta vadības asistents. Sākot ar 2025. gada 1. jūliju papildus vēl 5 amata vietas – sekretariāta direktora vietnieks, personāla vadības partneris, informācijas sistēmu uzturētājs, finansists un vecākais jurists.
Cita informācija
Sekretariāta darbības nodrošināšanai 2025. gadam nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 04.00.00 “Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē nodrošināšana” rezervētā finansējuma, Ārlietu ministrijai iesniedzot attiecīgu priekšlikumu Finanšu ministrijā likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā. Sekretariāts 2025. gadā sagatavos finansējuma pieprasījumu par tā darbībai 2026.-2029. gadam nepieciešamā finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 04.00.00 “Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē nodrošināšana” rezervētā finansējuma.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāta nolikums"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams izstrādāt tiešās pārvaldes iestādes nolikumu.
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Projekta izstrādē sabiedrības līdzdalība tiešā veidā netika īstenota. Vienlaikus sabiedrības pārstāvji tika aicināti un LDDK piedalījās Ārlietu ministrijas organizētā sanāksmē 12.09.2023. par 2015. gada Latvijas prezidentūras pieredzi un gatavošanos Latvijas prezidentūrai 2028.gadā. Ārlietu ministrijas skatījumā tieši jaunizveidojamam sekretariātam ir jāīsteno sabiedrības iesaiste, līdzko tas tiks izveidots. Sekretariāta nolikumā sabiedrības iesaiste ir paredzēta plašā apmērā 6.2., 6.7., 7.1., 7.2. punktos.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
- Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāts
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Jā
Tiks veidota jauna institūcija - Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāts.
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
Jā
Ārlietu ministrija atbilstoši rīkojumam nepieciešamības gadījumā var sniegt atbalstu Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariātam.
7.5. Cita informācija
Sekretariāts savu funkciju veikšanai sadarbosies ar pārējām valsts iestādēm.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi