25-TA-275: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punkts
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Piešķirt Zemkopības ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" valsts budžeta līdzekļus 65 247,29 euro apmērā, lai kompensētu izdevumus, kas saistīti ar 2024. gada 28. un 29. jūlijā stiprās vētras un lietusgāžu radīto postījumu novēršanu SIA "Bulduru tehnikums" (turpmāk – tehnikums).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra rīkojumu Nr. 922 (prot. Nr. 47 16.§) "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – MK rīkojums) Finanšu ministrija no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" saistībā ar 2024. gada 28. un 29. jūlija stiprās vētras un lietusgāžu radīto postījumu novēršanu piešķīra tehnikumam 92 484 euro.
Bojājumu novēršanas darbu izpildes termiņš tika noteikts līdz 2024. gada 18. decembrim.
Bojājumu novēršanas darbu izpildes termiņš tika noteikts līdz 2024. gada 18. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 28. jūlija vakarā un naktī uz 29. jūliju Latviju skāra stipra vētra un spēcīgas lietusgāzes, vēja ātrumam sasniedzot pat 27–30 m/s un nokrišņu daudzumam divās dienās – 199,6 mm. Tā ir vislielākā novērotā divu diennakšu nokrišņu summa novērojumu vēsturē.
Ekstremālās lietusgāzes, kurās kopējais divu dienu nokrišņu daudzums pārsniedza Kalnciema novērojumu stacijas jūlija normu, tika novērotas arī citviet Latvijas vidienē, īpaši tādās pilsētās kā Rīga, Jelgava, Dobele un Jūrmala. Jūrmalā vēja ātrums sasniedza pat 27–30 m/s, un, pēc plašsaziņas līdzekļos sniegtajām ziņām, nodarīti nozīmīgi bojājumi pilsētas infrastruktūrai.
Vētras un stiprās lietusgāzes postījumos nodarīti zaudējumi mācību ēkām, dienesta viesnīcām un mācību darbnīcām, tāpēc nepieciešams jumta, lietus noteku un fasāžu remonts. Bojājot jumtus, lietus sabojājis arī iekštelpas. Tehnikuma teritorijā nolauzti un izgāzti koki, radot izglītojamiem bīstamus apstākļus, kā arī nodarīti bojājumi dārza kolekcijai.
Lai gan, pamatojoties uz MK rīkojumu, tika piešķirti finanšu līdzekļi remontam, ziemas laikapstākļi tehnoloģiski nebija piemēroti mācību korpusa (kadastra apzīmējums 13000077801001) jumta remontam, un uzņēmējs, kas uzvarēja konkursā par jumta remontu, negarantēja remonta kvalitāti pēc jumta seguma nomaiņas tehnoloģiski neatbilstošos laikapstākļos. Lai efektīvi un lietderīgi izmantotu finanšu līdzekļus, tika pieņemts lēmums atmaksāt atpakaļ valsts budžetā 66 311,94 euro.
Iepirkuma konkursa process tika izsludināts 2024. gada 6. novembrī un noritēja saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 9. pantu. Tehnikums izveidoja iepirkuma komisiju, izvērtēja iepirkuma rezultātus un 2024. gada 4. decembrī parakstīja līgumu ar būvdarbu veicēju (turpmāk – līgums).
Tāme (par kopējo summu 65 247,29 euro), kas pievienota šī MK rīkojuma projekta anotācijai, tika aprēķināta bez uzkāpšanas uz jumta, tā stāvokli novērtējot vizuāli no zemes. Pēc līguma noslēgšanas būvdarbu veicējs, uzkāpis uz jumta, novērtēja reālo jumta stāvokli un atklāja defektus, kas nebija iekļauti tāmē. Tādējādi saskaņā ar līgumu ir paredzēti arī neplānoti un neparedzēti darbi, ko tehnikums īstenos par saviem līdzekļiem (14 611,50 euro).
2024. gadā no piešķirtā finansējuma 92 484 euro, izlietoti 26 172,06 euro, neizlietotie līdzekļi līdz gada beigām ir 66 311,94 euro, kas tika ieskaitīti atpakaļ budžetā. Atbilstoši tehnikuma sniegtajai informācijai faktiskais atlikums gada beigās bija 60 815,81 euro, kas bija jāatmaksā budžetā. Tehniskas kļūdas dēļ tehnikums budžetā atmaksāja visu atlikumu (66 311,94 euro). Pārējā summa 4428 euro ir nepieciešama reversā PVN samaksai.
Tādēļ, lai tehnikums pabeigtu jumta remonta darbus, 2025. gadā ir nepieciešami 65 247 euro.
Ekstremālās lietusgāzes, kurās kopējais divu dienu nokrišņu daudzums pārsniedza Kalnciema novērojumu stacijas jūlija normu, tika novērotas arī citviet Latvijas vidienē, īpaši tādās pilsētās kā Rīga, Jelgava, Dobele un Jūrmala. Jūrmalā vēja ātrums sasniedza pat 27–30 m/s, un, pēc plašsaziņas līdzekļos sniegtajām ziņām, nodarīti nozīmīgi bojājumi pilsētas infrastruktūrai.
Vētras un stiprās lietusgāzes postījumos nodarīti zaudējumi mācību ēkām, dienesta viesnīcām un mācību darbnīcām, tāpēc nepieciešams jumta, lietus noteku un fasāžu remonts. Bojājot jumtus, lietus sabojājis arī iekštelpas. Tehnikuma teritorijā nolauzti un izgāzti koki, radot izglītojamiem bīstamus apstākļus, kā arī nodarīti bojājumi dārza kolekcijai.
Lai gan, pamatojoties uz MK rīkojumu, tika piešķirti finanšu līdzekļi remontam, ziemas laikapstākļi tehnoloģiski nebija piemēroti mācību korpusa (kadastra apzīmējums 13000077801001) jumta remontam, un uzņēmējs, kas uzvarēja konkursā par jumta remontu, negarantēja remonta kvalitāti pēc jumta seguma nomaiņas tehnoloģiski neatbilstošos laikapstākļos. Lai efektīvi un lietderīgi izmantotu finanšu līdzekļus, tika pieņemts lēmums atmaksāt atpakaļ valsts budžetā 66 311,94 euro.
Iepirkuma konkursa process tika izsludināts 2024. gada 6. novembrī un noritēja saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 9. pantu. Tehnikums izveidoja iepirkuma komisiju, izvērtēja iepirkuma rezultātus un 2024. gada 4. decembrī parakstīja līgumu ar būvdarbu veicēju (turpmāk – līgums).
Tāme (par kopējo summu 65 247,29 euro), kas pievienota šī MK rīkojuma projekta anotācijai, tika aprēķināta bez uzkāpšanas uz jumta, tā stāvokli novērtējot vizuāli no zemes. Pēc līguma noslēgšanas būvdarbu veicējs, uzkāpis uz jumta, novērtēja reālo jumta stāvokli un atklāja defektus, kas nebija iekļauti tāmē. Tādējādi saskaņā ar līgumu ir paredzēti arī neplānoti un neparedzēti darbi, ko tehnikums īstenos par saviem līdzekļiem (14 611,50 euro).
2024. gadā no piešķirtā finansējuma 92 484 euro, izlietoti 26 172,06 euro, neizlietotie līdzekļi līdz gada beigām ir 66 311,94 euro, kas tika ieskaitīti atpakaļ budžetā. Atbilstoši tehnikuma sniegtajai informācijai faktiskais atlikums gada beigās bija 60 815,81 euro, kas bija jāatmaksā budžetā. Tehniskas kļūdas dēļ tehnikums budžetā atmaksāja visu atlikumu (66 311,94 euro). Pārējā summa 4428 euro ir nepieciešama reversā PVN samaksai.
Tādēļ, lai tehnikums pabeigtu jumta remonta darbus, 2025. gadā ir nepieciešami 65 247 euro.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekšminēto un to, ka ēkas jumts un bēniņi turpina bojāties, līdz ar to pasliktinoties ēkas stāvoklim, Zemkopības ministrija lūdz Finanšu ministrijai piešķirt nepieciešamos finanšu līdzekļus mācību korpusa (ar kadastra apzīmējumu 13000077801001) jumta remontam.
Būvnieks, kas uzvarēja konkursā, informēja, ka ir nepieciešama pastāvīga gaisa temperatūra >+5 oC, lai sekmīgi paveiktu darbus saistībā ar bitumena dakstiņu ieklāšanas tehnoloģisko procesu un materiāla ražotājs akceptētu garantiju izstrādājumam. Ziemas periodā nav pieļaujams ieklāt bitumena dakstiņus, tāpēc ka tiem ir jābūt pietiekami elastīgiem, lai piekļautos pie jumta virsmas izliekuma, neplaisājot un pielīpot cits pie cita.
Ja bitumena dakstiņi tiktu ieklāti, ievērojot ražotāja noteikto tehnoloģisko procesu, ne ražotājs, ne būvnieks negarantē darbu kvalitāti, tāpēc arī būvnieks nevar uzņemties atbildību par paveikto darbu un nedod tam garantiju (SIA "Eiro Eksperti" 2024. gada 6. un 16. decembra iesniegumi).
Tā kā ēkas jumta stāvoklis pasliktinās, ir steidzami nepieciešams tā remonts un finansējums jumta remontam. Tehnikuma ēkas nav bijušas apdrošinātas. Uzņēmums SIA "Eiro Eksperti" sagatavotā detalizētā tāme ir pievienota anotācijas pielikumā.
Būvnieks, kas uzvarēja konkursā, informēja, ka ir nepieciešama pastāvīga gaisa temperatūra >+5 oC, lai sekmīgi paveiktu darbus saistībā ar bitumena dakstiņu ieklāšanas tehnoloģisko procesu un materiāla ražotājs akceptētu garantiju izstrādājumam. Ziemas periodā nav pieļaujams ieklāt bitumena dakstiņus, tāpēc ka tiem ir jābūt pietiekami elastīgiem, lai piekļautos pie jumta virsmas izliekuma, neplaisājot un pielīpot cits pie cita.
Ja bitumena dakstiņi tiktu ieklāti, ievērojot ražotāja noteikto tehnoloģisko procesu, ne ražotājs, ne būvnieks negarantē darbu kvalitāti, tāpēc arī būvnieks nevar uzņemties atbildību par paveikto darbu un nedod tam garantiju (SIA "Eiro Eksperti" 2024. gada 6. un 16. decembra iesniegumi).
Tā kā ēkas jumta stāvoklis pasliktinās, ir steidzami nepieciešams tā remonts un finansējums jumta remontam. Tehnikuma ēkas nav bijušas apdrošinātas. Uzņēmums SIA "Eiro Eksperti" sagatavotā detalizētā tāme ir pievienota anotācijas pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Zemkopības ministrijas budžetā nav iespējams rast finanšu līdzekļus stiprās vētras un spēcīgās lietusgāzes seku likvidēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- skolēni
Ietekmes apraksts
Vētrā ir nodarīti bojājumi izglītības infrastruktūrai. Piešķirtie līdzekļi vētras seku novēršanai nodrošinātu izglītojamo un studējošo mācību procesa līdzšinējo kvalitāti un sadzīves apstākļus.
Juridiskās personas
- Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Bulduru tehnikums
Ietekmes apraksts
Ierobežoto pašu līdzekļu dēļ izglītības iestādes nav pilnvērtīgi apdrošinājušas savus īpašumus, turklāt pašu līdzekļu nepietiek, lai izdarītu nepieciešamos ieguldījumus vētras seku novēršanai. Piešķirtie līdzekļi dotu iespēju sakārtot bojātos īpašumus iepriekšējā stāvoklī.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
65 247
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
65 247
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-65 247
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-65 247
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
65 247
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildus nepieciešamā finansējuma detalizētie aprēķini (tāme) pievienoti anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai novērstu vētras un stiprās lietusgāzes postījumu dēļ radītos zaudējumus, no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tehnikumam papildus nepieciešami 65 247 euro, kas paredzēti daļas mācību korpusa jumta seguma nomaiņai, t. i., bitumena dakstiņu nomaiņa 600 m2 platībā. Kopējā summā 65 247 euro, ietverts PVN 11 323,91 euro apmērā (EKK 9720).
Zemkopības ministrija nodrošinās piešķirtā finansējuma izmantošanu līdz 2025. gada beigām.
Zemkopības ministrija nodrošinās piešķirtā finansējuma izmantošanu līdz 2025. gada beigām.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projektam nav ietekmes uz amata vietu skaita izmaiņām.
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Zemkopības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu finansējuma piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Plānotie darbi tiks izpildīti līdz 2025. gada jūlijam.
2024. gadā šim mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tika piešķirti 92 484 euro, no kuriem neizlietotais finansējums 66 311,94 euro apmērā 2024. gada beigās ieskaitīts atpakaļ budžetā.
Zemkopības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu finansējuma piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Plānotie darbi tiks izpildīti līdz 2025. gada jūlijam.
2024. gadā šim mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tika piešķirti 92 484 euro, no kuriem neizlietotais finansējums 66 311,94 euro apmērā 2024. gada beigās ieskaitīts atpakaļ budžetā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Tā kā rīkojuma projekts (25-TA-275) neatbilst minētajiem kritērijiem, projekta izstrādē netiek piemērota sabiedrības līdzdalības kārtība.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte
- Zemkopības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
