Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3656: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Izglītības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Izglītības likumā" (turpmāk - likumprojekts) paredz noteikt, ka likuma 59.panta sestā daļa attiecībā uz valsts finansiālo atbalstu pieaugušo izglītībai ir piemērojama ar 2023.gada 31.decembri, tādējādi salāgojot tiesisku ietvaru ar pašreizējo situāciju un uzņemtajām saistībām ieviešanas regulējuma izstrādei. 
Likumprojekts paredz pagarināt izdošanas termiņu Izglītības likuma 14.panta 34.punktā paredzētajiem Ministru kabineta noteikumiem.
Pieteiktās izmaiņas neradīs negatīvās sekas normatīvā regulējuma mērķauditorijai – darba devējiem un nodarbinātajiem –, jo līdz 2023. gadam minētajām mērķa turpinās iepriekšējā plānošanas perioda atbalsts grupām ES fondu ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz pagarināt 59. panta sestās daļas spēka stāšanos termiņu no 2022. gada 31.decembra uz 2023. gada 31.decembri. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības likuma 59. panta sestā daļa paredz valsts finansiālo atbalstu pieaugušo izglītībai, finansējot pieaugušo neformālās izglītības programmas, kā arī atbalstot darba devējus darbinieku papildu izglītošanā. Savukārt Izglītības likuma pārejas noteikumu 30. punkts precizē minētās normas stāšanos spēkā — ne vēlāk kā 2022. gada 31. decembrī.
Lai izstrādātu minēto normatīvo regulējumu, Latvija 2021. gada jūlijā uzsāka sadarbību ar OECD, Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta ģenerāldirektorāta atbalstītā projekta “Atbalsts darba devējiem prasmju attīstīšanas veicināšanā Latvijā” ("Suppor employers in promoting skills development in Latvia"(21LV06))” (turpmāk – TSI projekts) ietvaros. TSI projekta mērķis ir atbalstīt Izglītības un zinātnes ministriju jauna normatīvā regulējuma izstrādē, lai stimulētu darba devējus savu darbinieku prasmju paaugstināšanai un/vai pārkvalifikācijai. TSI projekta īstenošana tika atbalstīta arī Nodarbinātības ministru padomes 2021. gada 11. augusta sēdē. 
Saskaņā ar TSI projekta īstenošanas laika plānojumu  TSI projekta īstenošana turpināsies līdz 2023. gada augustam (saskaņots ar Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta ģenerāldirektorātu) un TSI projekta rezultāti kalpos par pamatu attiecīgā normatīvā regulējuma izstrādē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Darbs TSI projektā pie vienotā atbalsta ietvara, kas iekļauj: (1) atbalsta pasākumus darba devēju stimuliem (jo īpaši sīkiem, maziem un vidējiem uzņēmumiem) izglītot savus darbiniekus; (2) pienākumus un kritērijus atbalsta saņemšanai un (3) kārtību atbalsta saņemšanai izstrādes turpināsies līdz 2023. gada augustam un, balstoties uz TSI projekta rezultātiem, attiecīgā Ministru kabineta (turpmāk – MK) regulējuma izstrāde un apstiprināšana plānota līdz 2023. gada beigām.

Kopš uzsākšanas, TSI projekta ietvaros ir veikts galveno šķēršļu un apstākļu, kas veicina darba devēju ieguldījumus savu darbinieku prasmēs izvērtējums (2022. gada 2. ceturksnis) un ir identificēti starptautiskās labās prakses piemēri, kas mudina darba devējus ieguldīt savu darbinieku prasmēs (2022. gada 3. ceturksnis); un patlaban notiek darbs, t.sk. ar sociālo un sadarbības partneru iesaisti pie iespējamo atbalsta pasākumu identificēšanas.
2023. gada 1.pusē TSI projekta ietvaros citu starpā tiks veikts identificēto atbalstu pasākumu ieviešanas finanšu ietekmes novērtējums, un iespējamo finansēšanas avotu, t.sk. ārvalstu finanšu instrumentu analīze. Minētā analīze būs par pamatu attiecīgā MK regulējuma finanšu ietekmes novērtējuma aplēsēm, kā arī papildu valsts budžeta finansējuma pieprasījumam atbalsta pasākumu īstenošanai nekotē. Valsts budžeta finansējums minētajām atbalstam 2023.gadam netika paredzēts.

Attiecīgā MK regulējuma un TSI projekta īstenošana ir iekļauta Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā 2021.-2026. gadam, paredzot izveidot atbalsta instrumentus darba devējus darbinieku papildu izglītošanā līdz 2023. gada beigām (lūdzu skat. plāna 480., 703. un 704.punktu).
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka MK regulējums attiecībā uz valsts finansiālo atbalstu pieaugušo izglītībai, atbalstot darba devējus darbinieku papildu izglītošanā tiks izstrādāts, balstoties uz TSI projekta rezultātiem, kā arī apstākli, ka 2023. gadam šāds atbalsts valsts budžetā nav paredzēts, ir nepieciešami grozījumi Izglītības likumā, nosakot, ka likuma 59.panta sestā daļa attiecībā uz valsts finansiālo atbalstu pieaugušo izglītībai ir piemērojama ar 2023.gada 31.decembri. Vienlaikus nepieciešams pagarināt izdošanas termiņu Izglītības likuma 14.panta 34.punktā paredzētajiem Ministru kabineta noteikumiem, kas paredz noteikt atbalsta pasākumus darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā, tai skaitā kritērijus šāda atbalsta saņemšanai un atbalsta pasākumu īstenošanas kārtību.

Šādi grozījumi neradīs negatīvās sekas normatīvā regulējuma mērķauditorijai – darba devējiem un nodarbinātajiem –, jo līdz 2023. gadam tiks turpināts iepriekšējā plānošanas perioda atbalsts minētajām mērķa grupām ES fondu ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Likumprojekts nerada tiešu ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem. Taču tas paredz pārcelt termiņu līdz kurām MK ir jāparedz valsts finansiālais atbalsts darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā no 2023. gada uz 2024. gadu.
2023. gada 1.pusē TSI projekta ietvaros tiks izstrādātas atbalstu pasākumu ieviešanas finanšu ietekmes novērtējums, kas būs par pamatu attiecīgā MK regulējuma izstrādei, izdevumu aplēsēm un iespējamajiem finanšu avotiem, t.sk. papildu valsts budžeta finansējuma pieprasījumam atbalsta pasākumu īstenošanai (ja būs attiecināms).   
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts paredz tehniska rakstura grozījumus. Sabiedrības līdzdalība nodrošināta sekundārā regulējuma izstrādē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi