Anotācija (ex-ante)

25-TA-2179: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumos Nr. 284 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumos Nr. 284 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) kā Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot  Eiropas Savienības fondu 2021. — 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktā ietverto deleģējumu, kas nosaka Ministru kabinetam izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.
Ar noteikumu projektu paredzēts veikt izmaiņas ES kohēzijas politikas programmas (turpmāk-Programma) 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" (turpmāk - 2.1.3.1. pasākums) īstenošanas Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumos Nr. 284 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 284).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sniegt papildus atbalstu infrastruktūras izveides un atjaunošanas darbībām, kas vērstas uz pašvaldību pielāgošanos klimata pārmaiņām, nosakot 2.1.3.1. pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas (turpmāk - otrā atlases kārta) mērķi, īstenošanas nosacījumus, prasības finansējuma saņēmējiem, projekta sadarbības partneriem (ja attiecināms), atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, komercdarbības atbalsta nosacījumus, pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus, kā arī veikt MK noteikumu Nr. 284 nosacījumu tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumos Nr. 284 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 284) šobrīd izvirzītas prasības 2.1.3.1. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas (turpmāk - pirmā atlases kārta) īstenošanai, savukārt 2.1.3.1. pasākuma ietvaros ir paredzēts elastības finansējums, kas pieejams pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu.  

Kopumā 2.1.3.1. pasākumā līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami  Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam (turpmāk - Programma) noteiktie iznākuma rādītāji:
- nacionālās un vietējās stratēģijas, kas vērstas uz pielāgošanos klimata pārmaiņām – 15 stratēģijas. 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros – 10 stratēģijas;
- zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām – 31 ha. 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros– 21 ha

Programmas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzamais rādītājs RCO 26 – “Zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām” noteikts 91 ha.

MK noteikumu Nr. 284 11. punktā ir noteikts 2.1.3.1. pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums  41 818 431 euro apmērā, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums (t. sk. elastības finansējums) 35 545 666 euro apmērā un nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldību un privātais finansējums, – ne mazāks kā 6 272 765 euro. 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš bija noteikts no 2024. gada 26.jūnija līdz 2024. gada. 26. novembrim. Šobrīd noris projektu īstenošana un viena projekta vērtēšana, līdz ar to ir izveidojies arī pieejamā finansējuma atlikums.

2025. gada 29. maijā Eiropas komisijā tika iesniegtas VARAM ierosinātās finansējuma pārdales no 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas uz Programmas 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, zaļo infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.2. pasākumu "Vides izglītību veicinoši pasākumi sabiedrības informētībai un prasmju attīstībai” 1 000 000 euro apmērā un 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, zaļo infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākumu "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" 653 360 euro apmērā.

2025. gada 22. maijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 449 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, zaļo infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.2. pasākuma "Vides izglītību veicinoši pasākumi sabiedrības informētībai un prasmju attīstībai" īstenošanas noteikumi" un ar 2025. gada 20. maija Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 20 18.§ 3. punktu tika atbalstīta ERAF finansējuma 1 000 000 euro apmērā novirzīšana no 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas uz Programmas 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, zaļo infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.2. pasākumu "Vides izglītību veicinoši pasākumi sabiedrības informētībai un prasmju attīstībai".

2025. gada 25. jūlijā stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 18. februāra noteikumos Nr. 107 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, zaļo infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" projektu iesniegumu trešās un ceturtās atlases kārtas īstenošanas noteikumi" un ar Ministru kabineta 2025. gada 22. jūlija  sēdes protokola Nr. 29 43.§ 3. punktu tika atbalstīta ERAF finansējuma 653 360 euro apmērā novirzīšana no 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas uz Programmas 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, zaļo infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai"  projektu iesniegumu ceturto atlases kārtu.

Ar Ministru kabineta 2025. gada 20. maija sēdes protokola Nr. 20 18. § 3.punktu un Ministru Kabineta 2025. gada 22. jūlija sēdes protokola Nr. 29 43. § 3.punktu ir veikta ERAF finansējuma pārdale no 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas uz citiem Programmas specifiskā atbalsta mērķiem kopsummā 1 653 360 euro apmērā, 2.1.3.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai pieejamo finansējumu saglabājot 33 892 306 euro apmērā. Programmas vidusposma grozījumi, kas paredz finansējuma pārdali no 2.1.3.1. pasākuma uz 2.2.3.2. pasākumu “Vides izglītību veicinoši pasākumi sabiedrības informētībai un prasmju attīstībai"” un 2.2.3.3. pasākumu "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai", kā arī 2.1.3.1. pasākuma otrajai atlases kārtai pieejamo finansējumu, noteikumu projekta izstrādes brīdī ir stājušies spēkā.

No aprakstītajām finansējuma pārdalēm, kā arī esošās situācijas projektu iesniegumu vērtēšanā un īstenošanā izriet, ka plānotais ERAF finansējums 2.1.3.1 pasākuma otrajai atlases kārtai ir 9 264 007  euro, kuru veido 8 407 694 euro plānotais elastības finansējums un 856 313 euro atlikums no 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas, savukārt pirmajā atlases kārtā ERAF finansējums ir 33 035 993  euro.

2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas noteikumos ietvertas prasības par projekta ietvaros radīto elektronisko iekārtu atkritumu, azbestu saturošo atkritumu un citi atkritumu apsaimniekošanu atbilstoši attiecīgo jomu regulējošo normatīvo aktu prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 284 saturs nenosaka 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas mērķi, prasības finansējuma saņēmējiem un projekta sadarbības partneriem, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus, kā arī nenosaka pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus. MK noteikumu Nr. 284 nosaukumā nav ietverta norāde uz 2.1.3.1. pasākuma otro atlases kārtu.

MK noteikumu Nr. 284 10. punktā noteikts, ka 2.1.3.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai kopējais pieejamais finansējums ir ne mazāks kā 34 762 296 euro, tai skaitā ERAF – 29 547 951 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldību un privātais finansējums, – ne mazāks kā 5 214 345 euro, savukārt no dienas, kad Eiropas Komisijā tika apstiprināti Programmas grozījumi, kas apstiprināja finansējuma pārdali starp VARAM specifiskajiem atbalsta mērķiem no 2. politikas mērķa "Zaļāka un noturīgāka Eiropa ar zemām oglekļa emisijām, kurā notiek pāreja uz bezoglekļa ekonomiku neto izteiksmē, veicinot taisnīgu pārkārtošanos uz tīru enerģiju, zaļās un zilās investīcijas, aprites ekonomiku, klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos tām, risku novēršanu un pārvaldību un ilgtspējīgu mobilitāti pilsētvidēs" uz 4. politikas mērķi "Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru" 2.1.3.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai kopējais pieejamais finansējums ir ne mazāks kā 41 818 431 euro, tai skaitā ERAF – 35 545 666 euro un nacionālais līdzfinansējums, ne mazāks kā 6 272 765 euro, atbilstoši 11. punktam un  VI. daļas “Noslēguma jautājumi” 46. un 47. punktam.

2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu iesniegšana noslēdzās 2024. gada 26. novembrī. Kopā iesniegti 23 projektu iesniegumi, par 22 projektu iesniegumu noteikumu projekta izstrādes brīdī ir noslēgti līgumi, viens projektu iesniegums vērtēšanā. Kopā 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektos paredzētais finansējums ir 39 542 409,07 euro, no tā ERAF – 33 035 993 euro, kas ir 83,5% no kopējā finansējuma, nacionālais un privātais līdzfinansējums – 6 506 416,09 euro, kas ir 16,5% no kopējā finansējuma. Secināms, ka 2.1.3.1. pasākuma pirmajā atlases kārtā veidojas finansējuma atlikums.

Programmas ietvaros 2.1.3.1 pasākumam kopējais pieejamais ERAF elastības finansējums noteikts 8 407 694 euro, attiecīgi nacionālais līdzfinansējums, paredzot ERAF atbalsta intensitāti ne lielāku kā 85%, ir ne mazāks kā 1 525 031 euro (ne mazāk kā 15%),  kopā pieejamo finansējumu veidojot ne mazāku kā 10 166 872 euro.
Līdz 2029. gada 31. decembrim, saskaņā ar Programmu, 2.1.3.1. pasākumā ir noteikti vēl papildu sasniedzamie rādītāji:
 - nacionālās un vietējās stratēģijas, kas vērstas uz pielāgošanos klimata pārmaiņām – 5 stratēģijas;
- zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām – 10 ha.

2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros sasniedzamais rādītājs “zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām”, atbilstoši MK noteikumu Nr. 284 6. punktam tika piemērots, ja projektā tika paredzētas darbības, kurām piemērojami šie rādītāji, vienlaikus 24. punktā nosakot, ka atbalstāmās darbības ietver investīcijas infrastruktūras izveidei, prioritāri izmantojot zaļo infrastruktūru. 2.1.3.1 pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros, izvērtējot īstenošanā esošajos projektos iekļautās darbības, ir redzams, ka projektu iesniedzēji ir izvēlējušies īstenot būtisku apjomu pelēkās infrastruktūras attīstības darbību (t.sk. meliorācijas sistēmu atjaunošanu un pārbūvi), kas nesekmē zaļās infrastruktūras attīstību un tādējādi ir secināms, ka 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektos plānotās darbības neveicināja pietiekošu Programmā noteiktā rādītāja RCO 26 “zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām” izpildi.

Programmas 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” ietvaros sasniedzamais rādītājs “Zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām” ir 91 ha un daļu no šī rādītāja bija paredzēts izpildīt 2.1.3.2. atbalsta pasākuma “Nacionālas nozīmes plūdu un krasta erozijas pasākumi” (turpmāk – 2.1.3.2. pasākums) otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā, kurā iznākuma rādītāja “zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta, lai pielāgotos klimata pārmaiņām” sasniedzamā vērtība tika noteikta 52,12 ha un tā sasniegšanai ierobežotā projektu iesniegumu atlasē tika izvēlētas 11 pašvaldības vai to izveidotas iestādes, kas var iesniegt projektu iesniegumus, lai nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās atjaunotu, pārbūvētu vai izbūvētu infrastruktūru, kas novērš plūdu risku, mazina applūšanu un krasta eroziju. 2.1.3.2. pasākuma otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā daļa (vismaz divi) priekšatlasē izvēlēto projektu iesniedzēji ir informējuši VARAM, ka neiesniegs projektu iesniegumus, kuros tika plānots sasniegt būtisku rādītāja vērtības apjomu, un secināms, ka tas rada papildu riskus iznākuma rādītāja “Zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām” sasniegšanai 2.1.3.2. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros.

2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros apstiprinātajos projektos ievērojami ieguldījumi veikti pašvaldības īpašumā esošo un pašvaldības nozīmes koplietošanas meliorācijas sistēmu atjaunošanā un pārbūvē, vienlaikus minimāli sekmējot iznākuma rādītāja "zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām", sasniegšanu. Lai meliorācijas sistēma funkcionētu un spētu  novērst klimata pārmaiņu radītus plūdus un palus, tās atjaunošana jāveic plašā teritorijā, tostarp nodrošinot meliorācijas sistēmas atjaunošanu līdz izplūdei dabiskā ūdenstilpē, kas nozīmē, ka pašvaldības nozīmes koplietošanas meliorācijas sistēmu atjaunošana vai pārbūve jāveic vairākos nekustamajos īpašumos, kuru īpašnieki vai valdītāji ir fiziskas un juridiskas  personas, kas nav finansējuma saņēmēji. Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs var veikt ieguldījumus tam piederošā, valdījumā vai bezatlīdzības turējumā esošā īpašumā vai nekustamajā īpašumā, uz kuru finansējuma saņēmējam ir apbūves tiesība, īpašumtiesību nostiprināšana kopā ar meliorācijas sistēmas atjaunošanas laikā veiktajiem būvdarbiem prasa lielus finanšu ieguldījumus (gan projekta sagatavošanai, personāla darba samaksai un būvdarbiem), vienlaikus neveicinot 2.1.3.1. pasākuma iznākuma rādītāju izpildi. VARAM kā atbildīgā iestāde secina, ka meliorācijas sistēmu sakārtošana pašvaldībām ir aktuāls jautājums, vienlaikus 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros tā netika paredzēta kā galvenā atbalstāmā darbība, kā arī tā nesekmē Programmā noteiktā šim pasākumam piemērotā rādītāja izpildi.

Viens no klimata pārmaiņu radītajiem riskiem ir riski, kas ir saistīti gan ar paaugstinātu gada nokrišņu daudzumu, gan pēkšņām, straujām lietusgāzēm. Daļā pašvaldību lietus ūdens tiek savākts kanalizācijas kopsistēmā, kas paredzēta notekūdeņu un lietus ūdeņu novadīšanai pa vienu cauruļvadu, vai kombinētajā (jauktajā) kanalizācijas sistēmā, kur lietus notekūdens atsevišķos posmos tiek savākts vienā cauruļvadā ar citiem notekūdeņiem, bet projektējot šīs kanalizācijas sistēmas tālāko attīstību, lietus notekūdeņus plānots savākt dalīti no citiem notekūdeņiem. Strauju lietusgāžu un lietavu radītu plūdu laikā, lietus ūdenim saplūstot vienā kanalizācijas sistēmā kopā ar sadzīves un ražošanas notekūdeņiem, tiek radīta paaugstināta slodze gan kanalizācijas sistēmai, gan notekūdeņu attīrīšanas iekārtām, traucējot to darbību un palielinot gan apdzīvotu vietu applūšanas risku, gan risku neattīrītu notekūdeņu emisijai vidē. Attiecīgi 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā nepieciešams definēt kanalizācijas kopsistēmas, kombinētās (jauktās) sistēmas pārbūvi kā atbalstāmo darbību. 

Programmas specifiskā atbalsta mērķa 2.1.3. “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā (turpmāk – NBK novērtējums) secināts, ka 2.1.3.1. pasākumā tiek veikti ieguldījumi aktivitātēs, kas būtiski nepalielina piesārņojošo vielu emisijas tostarp siltumnīcefekta gāzu piesārņojumu un neveicinās atkritumu rašanās palielināšanos. Par atkritumu rašanos NBK novērtējumā minēts, ka 2.1.3.1. pasākuma īstenošanas laikā atkritumu rašanās iespējama tikai būvniecības un infrastruktūras izveides laikā – tie jāapsaimnieko atbilstoši normatīvajos aktos paredzētajai kārtībai, neizvirzot specifiskas prasības projekta īstenošanā.  MK noteikumu 284 28.10. apakšpunkts nosaka, ka projektā ir attiecināmas projekta vadības personāla izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi sešu procentu apmērā no pārējām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas, lai gan projektā, atkarībā no tā specifikas, var būt nepieciešamas personāla nodrošinājums gan projekta vadībai, gan projekta īstenošanai.

MK noteikumu Nr. 284 36.5. apakšpunktā ir noteikts, ka 2.1.3.1. pasākumā plānoto projektu ietvaros ievēro Jaunā Eiropas Bauhaus principus: estētika, ilgtspēja un iekļautība. Jaunā Eiropas Bauhaus principa kritēriju vērtēšanas pamatā ir Eiropas Komisijas 2022. gada 17. jūnija dokuments “New European Bauhaus territorial development model (NEB TDM) financial instrument” (https://www.fi-compass.eu/sites/default/files/publications/NEB_TDM_financial_instrument.pdf) un projekta iesnieguma vērtēšanā šie trīs principi skatāmi kopsakarā. Lai projektā tiktu izpildīts MK noteikumu Nr. 284 36.5. apakšpunktā noteiktais, visiem 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektiem būtu jāpiemēro iepriekš minētie principi, bet, ņemot vērā 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā atbalstāmās darbības, secināms, ka ne visiem projektiem ir iespējams piemērot Jaunā Eiropas Bauhaus principus pilnā apmērā.  
 
2.1.3.1. pasākuma ietvaros netiek atbalstītas darbības, kurām atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, izņemot komercdarbības atbalstu sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam. Gadījumā, ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā īstenošanas gaitā vai uzraudzības periodā pēc tā pabeigšanas kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējam no finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.  
 
Labklājības ministrija 2025. gada 1. augustā aktualizējusi “Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)”. MK noteikumu Nr. 284 36.2. apakšpunkta nosacījumos par horizontāla principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk – HP VINPI) ievērošanu un datu uzkrāšanu par projekta ietekmi uz HP VINPI rādītājiem lietotie rādītāju nosaukumi lietoti atbilstoši HP VINPI vadlīnijām, kas bija spēkā MK noteikumu Nr. 284 izdošanas brīdī. 
Risinājuma apraksts
Ar tiesību akta projektu tiek veikti tehniski grozījumi MK noteikumu Nr. 284 nosaukumā, precizējot atbilstoši MK noteikumu Nr. 284 saturam, un saturā, lai nosacījumus 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas īstenošanai piemērotu 2.1.3.1 pasākuma pirmajai atlases kārtai un otrajai atlases kārtai, kā arī noteiktu 2.1.3.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai un otrajai atlases kārtai pieejamo finansējumu, 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā sasniedzamos rādītājus, projektu īstenošanas termiņu un 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros atbalstāmās darbības. 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros atbalsts tiek sniegts infrastruktūras izveidei, pārbūvei un (vai) atjaunošanai, kā arī tās funkcionalitātes nodrošināšanai (ietverot arī dabā balstītus risinājumus un ar pielāgošanos klimata pārmaiņām saistītu civilās aizsardzības pasākumu tehnisko nodrošinājumu), kas sekmē pielāgošanos klimata pārmaiņām un ir saskaņā ar pašvaldību attīstības programmās noteikto.  

2.1.3.1 pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros stādījumiem zaļās infrastruktūras teritoriju tīklā izmanto ilgtspējīgus koku, krūmu un citu daudzgadīgo augu stādījumus, kas nav iekļauti Dabas aizsardzības pārvaldes invazīvo sugu faktu lapās vai Valsts augu aizsardzības dienesta invazīvo sugu sarakstā, kā arī, lai veicinātu projektos sasniegto rezultātu ilgtspēju un novērstu nelabvēlīgu ietekmi uz blakus esošām ekosistēmām, pirms projektā atjaunoto (tīrīto) ūdensteču ieplūdes citā ūdenstilpē vai ūdenstecē ir vēlams izveidot praktiskus risinājumus iepriekšminētās ietekmes nodrošināšanai, piemēram, ierīkojot sedimentācijas baseinus. Lai sekmētu, ka 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros ieguldījumi nodrošina 2.1.3.1 pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāja sasniegšanu ar noteikumu projektu paredzēts MK noteikumus Nr. 284 papildināt ar 24.1 punktu 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros nostiprinot pieeju, ka pelēkā infrastruktūra tiek izmantota kā papildinājums zaļajai infrastruktūrai gadījumos, kad ir pamatots, ka zaļās infrastruktūras izmantošana nav iespējama un papildus pievienots 25.1punkts, kas nosaka, ka 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros netiek atbalstīta dabiskas ekosistēmas pārveidošana par mākslīgu (stipri pārveidotu) jeb esošas dabas pamatnes sistēmas nedrīkst pārveidot tā, ka tās zaudē dabiskai ekosistēmai raksturīgās vizuālās īpašības, funkcionalitāti un (vai) dabisko struktūru.  

Ņemot vērā 2.1.3.1. pasākuma otrajai atlases kārtai ierobežoto finansējumu, 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros atbalsts tiek piešķirts tādām darbībām, kas sekmē 2.1.3.1. pasākuma iznākuma rādītāja sasniegšanu, par vienlīdzīgiem finanšu ieguldījumiem izveidojot vai jauninot lielāka zaļās infrastruktūras platības, līdz ar to ar noteikumu projektu atbilstošais iznākuma rādītājs - Zaļā infrastruktūra, kas izveidota vai jaunināta nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām, ir piemērojams visiem 2.1.3.1 pasākuma otrās atlases kārtas projektiem proporcionāli projektā plānotajā ERAF finansējuma apmēram par katriem 1 000 000 euro ERAF finansējuma sasniedzamo RCO26 iznākuma rādītāja vērtību palielinot par vismaz 1 hektāru, t.i., ja projektā plānotais ERAF finansējums ir 500 000 euro, ir sasniedzami vismaz 0,5 ha zaļās infrastruktūras platības, taču, ja plānotais ERAF finansējums ir 1 700 000 euro, tad sasniedzami vismaz 1,7 ha zaļās infrastruktūras platības. Iznākuma rādītāja “Nacionālās un vietējās stratēģijas, kas vērstas uz pielāgošanos klimata pārmaiņām” sasniedzamā vērtība 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros tiek noteikta - piecu pašvaldību stratēģijas, nacionālais rādītājs “Jaunizveidota vai nostiprināta piekrastes joslas un upju un ezeru krastu aizsardzība pret plūdiem” tiek piemērots 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektiem, ja projekta ietvaros veikti ieguldījumi, kas no plūdiem aizsargā krasta joslu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem. Nacionālais rādītājs piemērojams gan jūras piekrastes pašvaldībām, gan pašvaldībām, kuru teritorijā neatrodas jūras piekrastes zona. 

2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros nozīmīga ERAF finansējuma daļa tika novirzīta pašvaldības īpašumā esošu vai koplietošanas meliorācijas sistēmu atjaunošanai, vienlaikus lai meliorācijas sistēma funkcionētu un novērstu klimata pārmaiņu radītus plūdus un palus, tās atjaunošana jāveic plašā teritorijā. Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs var veikt ieguldījumus tam piederošā, valdījumā vai bezatlīdzības turējumā esošā īpašumā vai nekustamajā īpašumā, uz kuru finansējuma saņēmējam ir apbūves tiesība, īpašumtiesību nostiprināšana kopā ar meliorācijas sistēmas atjaunošanas darbībām ir laikietilpīga un prasa nesamērīgi lielus finanšu ieguldījumus pret projektā sasniegto 2.1.3.1 pasākuma iznākuma rādītāju rezultātu. Tāpat jāņem vērā arī tas, ka uz noteikumu projekta izstrādes brīdi nav veiktas izmaiņas horizontālajā regulējumā, kas nodrošinātu iespējas pašvaldībām veikt ieguldījumus pašvaldību nozīmes koplietošanas meliorācijas sistēmās, neievērojot nepieciešamību iegūt tiesības veikt būvdarbus citas personas īpašumā.

Ņemot vērā augstāk minēto, kā arī Emisiju kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros plānoto finansējumu līdz 40 milj. euro plūdu riska mazināšanas pasākumiem, kas indikatīvi paredz ietvert ieguldījumus meliorācijas sistēmu attīstībā, lai nodrošinātu investīciju savstarpēju demarkāciju un ERAF finansējuma plūsmu, veicinātu 2.1.3.1 pasākuma īstenošanai pieejamā finansējuma ieguldījumus zaļās infrastruktūras un dabā balstītu risināju attīstīšanai, kā arī, lai veicinātu zaļās infrastruktūras attīstību sinerģijā ar publiski pieejamas ārtelpas zaļināšanu un labiekārtošanu, kā arī, lai veicinātu civilās aizsardzības nodrošinājuma iegādi, 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros atbalsts netiek piešķirts esošo meliorācijas sistēmu atjaunošanai.

Lai veicinātu pašvaldību noturību pret lietusgāžu radītajiem applūšanas riskiem, ar noteikumu projektu 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā kā atbalstāmā darbība tiek noteikta esošas kanalizācijas kopsistēmas vai kombinētas (jauktas) kanalizācijas sistēmas vai to daļu pārbūve par šķirtsistēmu, kura paredzēta sadzīves vai komunālo notekūdeņu un lietus ūdeņu novadīšanai pa diviem nesaistītiem cauruļvadiem vai daļēju šķirtsistēmu, piemēram, ja tiek izveidots risinājums lietusūdens savākšanai caur filtrācijas kasetēm uz ūdenstilpi - lokālu lietusūdens uzkrāšanas vietu, bet sadzīves vai komunālo notekūdeņu plūsmai konkrētajā posmā tiek izveidots jauns cauruļvads (esošā cauruļvada nolietojuma dēļ) vai to plūsma saglabāta esošajā kanalizācijas cauruļvadā. Attiecībā uz šo atbalstāmo darbību, tāpat kā citām 2.1.3.1. pasākuma ietvaros atbalstāmajām infrastruktūras attīstības darbībām, tiek saglabāta prasība prioritāri izmantot zaļo infrastruktūru. Gadījumā, ja kanalizācijas kopsistēmas atdalīšanas darbos ir nepieciešams veikt arī ūdensvada pārbūvi, bet tā nav saistāma ar projekta mērķi, tad ūdensvada pārbūves izmaksas nav iekļaujamas projekta attiecināmajās izmaksās. Vienlaikus jāņem vērā, ka no publisko līdzekļu lietderīgas izmantošanas aspekta nav atbalstāma tādu kopsistēmu un kombinēto (jaukto) sistēmu pārbūve, kuru izbūve veikta pēc 2001. gada 16. marta, kad Latvijas Republika parakstīja pirmos finanšu memorandus "Latvijas valdības un Eiropas Komisijas vienošanās par Pirmsiestāšanās strukturālās politikas instrumenta (ISPA) palīdzības piešķiršanu" ūdenssaimniecības nozares projektu finansiālam atbalstam, vai tā neatbilst 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas mērķim un projekta iesniegumā nav pamatots, kā kanalizācijas tīklu pārbūve veicinās pašvaldības  pielāgošanos klimata pārmaiņām un klimata pārmaiņu izraisītu katastrofu riska mazināšanu.

Atbilstoši noteikumu projekta starpinstitūciju saskaņošanā saņemtajam priekšlikumam,  MK noteikumos Nr. 284 tiek iekļauta pirmās atlases kārtas vērtēšanas komisijas pieņemtā horizontālā pieeja, lai sekmētu Meliorācijas likuma pirmā panta 2. un 5. punkta prasību izpildi, nosakot, ka 2.1.3.1. pasākuma projektu ietvaros darbības plānojot meliorācijas sistēmās, kas nav reģistrētas VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" meliorācijas kadastra informācijas sistēmā, projekta ietvaros pārbūvētā vai atjaunotā meliorācijas sistēma vai tās daļa ir jāreģistrē VSIA “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” meliorācijas kadastrā pirms projekta pabeigšanas (pirms noslēguma maksājuma veikšanas).

Ņemot vērā 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektos plānotās darbības un to īstenošanai nepieciešamā finansējuma sadali budžeta pozīcijās, lai veicinātu zaļās infrastruktūras attīstību arī publiski pieejamā ārtelpā, 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektos par labiekārtojuma izmaksām uzskatāmas tādas izmaksas, kas nepieciešamas projekta mērķa sasniegšanai, ir saistītas ar teritorijas pabeigšanu atbilstoši projekta un pasākuma mērķim, kā arī nav pretrunā ar 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā noteiktajiem vispārīgajiem nosacījumiem par darbību atbalstāmību, kā arī labiekārtojuma izmaksām kopā ar invazīvo sugu ierobežošanas un apkarošanas pasākumiem un kaitēkļu apkarošanas pasākumiem, ar noteikumu projektu 2.1.3.1 pasākuma otrajā atlases kārtā ierobežojums palielināts līdz 20% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.  

Ar noteikumu projektu MK noteikumi Nr. 284 tiek papildināti ar jaunu attiecināmo izmaksu pozīciju, kas piemērojama 2.1.3.1 pasākuma otrās atlases kārtas projektiem - virszemes un pazemes inženiertīklu (ūdensapgādes, kanalizācijas, siltumapgādes, elektronisko sakaru un elektroapgādes tīklu, gāzes apgādes tīklu ar spiedienu līdz 1,6 MPa) pārbūves izmaksas, nepalielinot tās apkalpes jaudu raksturojošos tehniskos parametrus, ja, īstenojot projektā paredzētās darbības, saskaņā ar sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinumu konstatēts, ka pastāv sabiedriskā pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās infrastruktūras bojāšanas risks vai nav iespējams izvairīties no virszemes vai pazemes inženiertīklu pārbūves vietās, kurās nav papildu pieprasījuma pēc sabiedriskajiem pakalpojumiem un elektroapgādes pakalpojumiem, kā arī nodrošinot, ka investīcijas nerada priekšrocības inženiertīklu īpašniekam un atbilst nosacījumiem par komercdarbības atbalsta sniegšanu. 2.1.3.1. pasākuma ietvaros meliorācijas sistēma vai tās daļa, t.sk. drena un (vai) drenu sistēma netiek iekļauta inženiertīklu jēdziena tvērumā. 

Ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr. 284 24.5. apakšpunktu 2.1.3.1. pasākuma ietvaros projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (t.sk. sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs) var veikt ar pielāgošanos klimata pārmaiņām saistīta civilās aizsardzības nodrošinājuma iegādi vai izveidi, ar noteikumu projektu precizēts MK noteikumu Nr. 284 29.2. apakšpunkts norādot, ka sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēja iegādātās civilās aizsardzības iekārtas un aprīkojums pēc projekta īstenošanas ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja īpašumā. 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem, veicot civilās aizsardzības nodrošinājuma iegādi, tai skaitā specializētu transportlīdzekļu iegādi, piemērojams Eiropas parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta iii) apakšpunktā noteiktais izņēmums, kas nosaka, ka no ERAF fonda neatbalsta investīcijas, kas saistītas ar fosilā kurināmā izmantošanu, izņemot, ja investīcijas tiek veiktas transportlīdzekļos, kas izgatavoti civilās aizsardzības dienestu un ugunsdzēsības dienestu vajadzībām. Citu civilās aizsardzības nodrošinājuma iekārtu, kuru darbībā tiek izmantots fosilais kurināmais, iegāde, saskaņā ar Eiropas Komisija sniegtajām atbildēm RegioWiki platformā par ERAF un Kohēzijas fonda atbalstu investīcijām fosilo kurināmo izmantojošās iekārtās, 2.1.3.1. pasākuma ietvaros ir atbalstāma, ja ir pamatots ka šīm iekārtām nav pieejamas citas, alternatīvas tehnoloģijas. Minētais pamatojums jāsniedz projekta iesniegumā. 

Civilās aizsardzības aprīkojuma iegāde atbilstoši MK noteikumu Nr. 284 24.5. apakšpunktam, tostarp mobilā elektroenerģijas ģeneratora iegāde, ir atbalstāma, ja projekta iesniegumā ir pamatots, kā iegādātais aprīkojums uzlabos civilo aizsardzību pašvaldībā. Projektā iegādātais aprīkojums izmantojams tikai civilai aizsardzībai.

2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros atbalstāmā darbība ir elektrotīklu un vājstrāvu tīklu izbūve vai esošo vājstrāvas tīklu pārbūve. Ja elektrotīklu un vājstrāvu tīklu izbūve vai pārbūve tiek veikta nolūkā nodrošināt teritorijas labiekārtojumu (piemēram, apgaismojumu), tad šīs darbības izmaksas uzskatāmas par labiekārtojuma izmaksām. Projektā, vērtējot izmaksu sadalījumu pa attiecināmo izmaksu pozīcijām, jāņem vērā, ka elektrotīklu un vājstrāvas tīklu pārbūve var būt saistīta ar projekta pamata darbību, kas ir jaunizveidota vai atjaunota publiskā infrastruktūra ar mērķi pielāgoties klimata pārmaiņām, piemēram, lai nodrošinātu ūdens padevi vertikālajiem sienu stādījumiem un jumta dārziem, u.c.

Līdzīga pieeja piemērojama zaļās un zilās infrastruktūras izveides izmaksām. 2.1.3.1 pasākuma ietvaros izmaksas par augu stādījumu, zaļo zonu, mitrāju, ūdens aizturēšanas zonu, lietusdārzu izveidi vai līdzīgām MK noteikumos Nr. 284 definētajām atbalstāmām darbībām, ir attiecināmas kā tiešās attiecināmās izmaksas par būvdarbu un pakalpojumu līgumiem, kas nav ar projekta iesniegumu un īstenošanu saistītās pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, ja tiek veiktas ar nolūku izveidot ilgtspējīgu zaļo un zilo infrastruktūru, kas sekmē pielāgošanos klimata pārmaiņām.

Situācijās, kurās pamatotu apsvērumu dēļ nav viennozīmīgi vērtējama projektā paredzētās darbības atbilstība MK noteikumu Nr. 284 nosacījumiem, gan projekta iesnieguma sagatavošanas procesā (projekta iesniedzējs), gan tā vērtēšanas procesā (sadarbības iestāde) 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā var piesaistīt attiecīgajā klimata pārmaiņu ietekmētajā jomā kompetentu ekspertu atzinuma sniegšanai par paredzēto darbību atbilstību pastāvošajai klimata pārmaiņu izraisītajai ietekmei pašvaldības teritorijā (piemēram, krasta erozijas kā risināmās problēmas gadījumā piesaistot ģeologu vai hidroģeologu atzinuma sniegšanai).     

Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu netiek veiktas izmaiņas 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas atbalstāmajās darbībās, netiek atstāta ietekme uz  2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu īstenošanu.

Ņemot vērā, ka 2.1.3.1. pasākuma otrā projektu iesniegumu atlase indikatīvi plānota atbilstoši Finanšu ministrijas Informatīvā ziņojuma “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2025. gada oktobrim” 3. pielikumā pievienotajam Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķu ieviešanu izstrādes laika grafikam, ar noteikumu projektu 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektu īstenošanas termiņš tiek noteikts līdz 2029. gada 31. decembrim.

2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektu darbību sekmīgai izpildei projekta iesniedzējs var piesaistīt sadarbības partneri.

Lai funkcijas uzlicējs (pašvaldība) varētu kvalitatīvi novērst pārkompensācijas riskus un izpildīt pienākumu par pārkompensācijas uzraudzību, funkcijas uzlicējam jānosaka atlīdzības (kompensācijas) mehānisma kontroles un pārskatīšanas kārtība, ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi. Šādu kārtību iespējams noteikt, piemēram, sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas līgumā iekļaujot detalizētu pārkompensācijas kontroles mehānisma aprakstu. 

2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā iespējams piesaistīt sadarbības partneri lietusūdens infrastruktūras attīstīšanai, ja tāds ir nepieciešams (piemēram, pakalpojumu pašvaldībā sniedz kapitālsabiedrība, nevis pašvaldības iestāde). Šādā gadījumā projekta iesnieguma vērtēšanas laikā tiek vērtēts, vai starp pašvaldību un pakalpojuma sniedzēju noslēgts atbilstošs līgums par minēto pakalpojumu sniegšanu.

Lai nodrošinātu 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektu vērtēšanu, tiks izstrādāti jauni 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas vērtēšanas kritēriji un to piemērošanas metodika, tostarp, kritēriji precizēti un vienkāršoti, ņemot vērā 2.1.3.1. pasākuma pirmajā atlases kārtā gūto pieredzi, nepieciešamību samazināt projekta iesniedzamās informācijas apjomu, un aktualizēti atbilstoši Finanšu ministrijas 2025. gada 7. jūlija metodikai Nr. 3.1 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodika 2021.–2027. gadam.”

Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 284 Noslēguma nodaļa tika paredzēta kā risinājums, lai pielāgotos Programmā plānotajām izmaiņām, kas uz šo noteikumu projekta izstrādes brīdi ir stājušās spēkā - finansējuma pārdalei no 2. politikas mērķa "Zaļāka un noturīgāka Eiropa ar zemām oglekļa emisijām, kurā notiek pāreja uz bezoglekļa ekonomiku neto izteiksmē, veicinot taisnīgu pārkārtošanos uz tīru enerģiju, "zaļās" un "zilās" investīcijas, aprites ekonomiku, klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos tām, risku novēršanu un pārvaldību un ilgtspējīgu mobilitāti pilsētvidēs" uz 4. politikas mērķi "Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru", tad MK noteikumu Nr. 284 10. punkts nav piemērojams.

Tā kā noteikumu projekts paredz 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas īstenošanas noteikumus un MK noteikumos Nr. 284 ir jāiekļauj regulējums par 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā pieejamo finansējumu, ar noteikumu projektu Noslēguma jautājumu nodaļa no MK noteikumiem Nr. 284 tiek svītrota, vienlaikus MK noteikumu Nr. 284 10. punktā nosakot 2.1.3.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai pieejamo ERAF finansējumu atbilstoši apstiprināto un vērtēšanai esošo projektu budžetā paredzētajai ERAF summai 33 035 993 euro apmērā un saglabājot MK noteikumu Nr. 284 esošās prasības attiecībā uz nacionālā līdzfinansējuma intensitāti 15% apjomā, 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas nacionālais līdzfinansējums tiek noteikts vismaz 5 829 882 euro, ERAF finansējumam un līdzfinansējumam 2.1.3.1. pasākuma pirmajā atlases kārtā kopā veidojot vismaz 38 865 875 euro, bet MK noteikumu Nr. 284 11. punktā nosakot otrajai atlases kārtai pieejamo ERAF finansējumu atbilstoši Programmā plānotā ERAF finansējuma - 8 407 694 euro, un 2.1.3.1 pasākuma pirmās atlases kārtas ERAF finansējuma atlikuma -  856 313 euro, summai – 9 264 007 euro, nacionālo līdzfinansējumu intensitāti nosakot vismaz 15% apmērā   - 1 634 825 euro, ERAF un nacionālajam  līdzfinansējumam kopā veidojot vismaz 10 898 832 euro. Programmas vidusposma grozījumi, ar kuriem 2.1.3.1. pasākuma otrajai atlases kārtai paredzēts piešķirt ERAF elastības finansējumu ir stājušies spēkā, noteikumu projekta virzība pirms 2026. gada 1. janvāra ļaus uzsākt 2.1.3.1. pasākumu otrās atlases kārtas projektu atlasi un līgumu slēgšanu atbilstoši  Finanšu ministrijas Informatīvā ziņojuma “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2025. gada oktobrim” 3. pielikumā pievienotajam Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķu ieviešanu izstrādes laika grafikam, dodot vairāk laika projektu īstenošanai līdz 2029. gada 31. decembrim, līdz ar to tiks vecināta Programmā plānoto investīciju plūsma un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadējā deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa (n+3 principa) izpilde.

Visas 2.1.3.1. pasākuma ietvaros (t.sk. otrajā atlases kārtā) plānotās atbalstāmās darbības atbilst Programmas 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” noteiktajam intervences kodam – 060 “Pasākumi saistībā ar pielāgošanos klimata pārmaiņām un ar klimatu saistīto risku novēršana un pārvaldība: citi, piemēram, vētras un sausums (tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas)”.

Tā kā ERAF finansējums tiek saglabāts atbilstoši 2.1.3.1. pasākuma pirmajā atlases kārtā apstiprināto un vērtēšanā esošo projektu budžeta summai un netiek mainīti nosacījumi, kas ietekmē projektu iesniegumu vērtēšanu, ar noteikumu projektu veiktās izmaiņas neietekmēs esošo 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu atlasi vai īstenošanā esošos projektus.

Papildus ar noteikumu projektu tiek tehniski precizēts MK noteikumu Nr. 284 36.7. apakšpunkts, svītrojot atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. pantu, bet vienlaikus atstājot nemainītu nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta neesamību, kas ir atbilstoši iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī aktualizēts MK noteikumu Nr. 284 9. punktā ietvertais atbildīgās iestādes nosaukums. Tehniski precizējumi veikti ar noteikumu projektu 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā saglabājot prasību finansējuma saņēmējam  ievērot visus Jaunā Eiropas Bauhaus principus. Ja projektā nav iespējams ievērot kādu no Jaunā Eiropas Bauhaus principiem, tas pieļaujams tikai gadījumā, kad projekta iesniedzējs to pamatojis projekta iesniegumā.

Noteikumu projekts paredz, ka 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas un otrās  atlases kārtas projektu iesniegumi tiek sagatavoti atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniegti sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Pēc MK noteikumu Nr. 284 stāšanās spēkā 2.1.3.1 otrajai atlases kārtai tiks sagatavots atlases nolikums.

Lai nodrošinātu MK noteikumu Nr. 284 un Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu prasības, ar noteikumu projektu tehniski precizēts MK noteikumu Nr. 284 45. punkts, nosakot, ka grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes vērtējamas uzņēmuma  un tā saistīto personu līmenī.

Atbilstoši NBK novērtējumam ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā vairs netiek atsevišķi izvirzīti nosacījumi par projekta ietvaros radīto elektronisko iekārtu atkritumu, azbestu saturošo atkritumu un citu atkritumu apsaimniekošanu atbilstoši attiecīgo jomu regulējošo normatīvo aktu prasībām (kas iesniedzējam ir jāizpilda, ievērojot normatīvos aktus vides jomā), kā arī tehniski tiek precizēts MK noteikumu Nr. 284 28.10. apakšpunkts par personāla izmaksām saglabājot attiecīgajai budžeta pozīcijai noteikto sešu procentu limitu un neierobežojot projekta iesniedzēja iespējas personāla sastāva izvēlei, kā arī precizēts MK noteikumu Nr. 284 32. punkts par netiešajām attiecināmajām projekta personāla izmaksām.

Lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta nosacījumu piemērošanu un kontroli atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktajam, ar noteikumu projektu MK noteikumi Nr. 284 tiek papildināti ar 41.1 punktu nosakot, ka ja projekta īstenošanas laikā tiek veiktas darbības, kuras var veidot neto ieņēmumus, projekta iesniedzējs pirms pēdējā maksājuma pieprasījuma sagatavošanas iesniedz sadarbības iestādē aktualizētu projekta finanšu analīzi tajā norādot projekta īstenošanas laikā gūtos neto ieņēmumus un atbilstoši aprēķinātajiem neto ieņēmumiem tiek samazināts projekta Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums. 
 
Lai mazinātu administratīvo slogu un atbilstoši Finanšu ministrijas 2025. gada 25. novembrī izteiktajam priekšlikumam  MK noteikumu Nr. 284 44. punkts tiek attiecināts tikai uz 2.1.3.1. pasākuma pirmo atlases kārtu. 
 
Tehniski tiek precizēti MK noteikumu Nr. 284 36.2. apakšpunktā lietotie HP VINPI rādītāju nosaukumi aktualizējot tos atbilstoši Labklājības ministrijas 2025. gada 1. augustā aktualizēto “Vadlīniju horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)” lietotajai HP VINPI rādītāju nosaukumu redakcijai, nemainot 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu iesniegumu vērtēšanas kārtību, līdz ar to veiktās izmaiņas neatstās ietekmi uz 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu iesniegumu vērtēšanu un projektu īstenošanu.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka, lai 2.1.3.1 pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros projekts tiktu akceptēts, tajā paredzētajiem ieguldījumiem jābūt ekonomiski pamatotiem, tostarp ir jābūt iekļautam izvērtējumam par investīciju uzturēšanai un ilgtspējai nepieciešamo finansējuma apjomu un darbību kopumu pēc objekta nodošanas ekspluatācijā saskaņā ar projekta dzīves ciklu. Ekonomiskā pamatojuma un investīciju uzturēšanas un ilgtspējas nodrošināšanai nepieciešamā finansējuma izvērtējums uzskatāms par izmaksu un ieguvumu analīzei līdzvērtīgu projekta ekonomiskā novērtējuma dokumentu, ievērojot projekta raksturu (pašvaldības funkciju nodrošināšanai nav peļņas aspekta u.c.), vienlaikus projekta iesniedzējs netiek ierobežots un var minētā ietekmes izvērtējuma pielikumā attiecībā uz aprēķiniem par projekta īstenošanas finanšu/ekonomiskajiem ieguvumiem pievienot izmaksu un ieguvumu analīzi (t.sk. vienkāršotu).

Ja projekta īstenošanas laikā tiek veiktas darbības, kuras var veidot ieņēmumus (piemēram, koku, krūmu izciršana un realizēšana, projekta iesniedzējs veic finanšu analīzi vai sniedz skaidrojumu projekta iesniegumā, ka plānotās darbības tiks veiktas, neradot ieņēmumus. Ja projektā veidojas ieņēmumi, piemēram, par nocirstā kokmateriāla pārdošanu, atbilstoši faktiskajiem ieņēmumiem tiek samazināts ERAF finansējums.

Tāpat ES fondu sniegtais finansiālais pienesums pašvaldībām, lai veiksmīgāk pielāgotos klimata pārmaiņām, nodrošinās, ka pašvaldības varēs noteiktu sava budžeta finansējuma apjomu ieguldīt vēl citās ar pielāgošanos klimata pārmaiņām saistītās investīcijās. Pašvaldības attīstības programmas investīciju plānā būs iespējams identificēt, kāds pasākums vēl tiks īstenots pašvaldībā, lai pielāgotos klimata pārmaiņām, kas tādējādi nodrošinās arī lielāku iegūto punktu skaitu projektu iesniegumu vērtēšanas procesā.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Īstenojot projektus, pašvaldību publiskās teritorijas tiks pielāgotas klimata pārmaiņām, tādējādi sekmējot iedzīvotājiem mūsdienu apstākļiem piemērotas pilsētvides nodrošināšanu
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldības 2.1.3.1. pasākuma ietvaros ir finansējuma saņēmējas. Finansējuma saņēmēja  sadarbības partneris var būt pašvaldību izveidotas iestādes, pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldību deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, valsts tiešās pārvaldes iestādes, valsts kapitālsabiedrības, ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji. Ar tiesību akta projektu tiks nodrošināts, ka finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem būs iespēja īstenot lielāku projektu skaitu, vienlaikus finansējuma saņēmējiem nebūs jāveic grozījumi noslēgtajos līgumos vai vienošanās par 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas projektu īstenošanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiks veicinātas esošās ietekmes - klimata pārmaiņām pielāgota publiskā infrastruktūra turpmāko gadu laikā būs nozīmīgs pašvaldības teritorijas konkurētspējas aspekts – vietējā uzņēmējdarbība var tikt attīstīta, pateicoties pielāgotai pašvaldības publiskajai teritorijai, piemēram, īstenojot apmeklētāju plūsmas organizēšanas pasākumus ar mērķi mazināt krasta erozijas riskus, ko izraisa klimata pārmaiņas, vai veicot darbus peldvietu saglabāšanai, pašvaldības teritorija var kļūt pievilcīgāka vietējiem un ārzemju tūristiem konkrēto objektu apmeklēšanai, no kā iegūst arī ēdināšanas nozare, vietējie mājražotāji vai citi saimnieciskās darbības veicēji, kas jau darbojas vai plāno uzsākt savu saimniecisko darbību attiecīgajā pašvaldībā vai teritorijā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ieguldījumi, lai pielāgotos klimata pārmaiņām, sniegs pozitīvu ietekmi uz būvniecības nozarē, pakalpojumu sektorā (saistībā ar dažādu pakalpojumu veikšanu, iekārtu piegādi, uzstādīšanu, apkalpošanu u.c.) nodarbinātajiem Latvijas Republikas pašvaldībās.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
6 439 538
0
6 439 538
0
12 298 414
12 953 707
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
6 439 538
0
6 439 538
0
12 298 414
12 953 707
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
7 575 927
0
7 575 927
0
14 468 723
15 239 656
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 439 538
0
6 439 538
0
12 298 414
12 953 707
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
1 136 389
0
1 136 389
0
2 170 309
2 285 949
3. Finansiālā ietekme
0
-1 136 389
0
-1 136 389
0
-2 170 309
-2 285 949
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-1 136 389
0
-1 136 389
0
-2 170 309
-2 285 949
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-1 136 389
-1 136 389
-2 170 309
-2 285 949
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-1 136 389
-1 136 389
-2 170 309
-2 285 949
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas un otrās atlases kārtas projektu darbības un finansējums tiek prognozēts saskaņā ar plānoto laika grafiku, taču tas var mainīties atbilstoši faktiskajai situācijai.
Ņemot vērā, ka līdz ar noteikumu projektu tiek paredzēts viss 2.1.3.1. pasākumam pieejamais finansējums (pamata piešķīrums un elastības finansējums), turpmāk budžeta sadalījums tiek sniegts par 2.1.3.1. pasākuma abām atlases kārtām. Attiecībā uz 2.1.3.1. pasākuma pirmo un otro atlases kārtu kopējo valsts budžeta ieņēmumu summu veido 2.1.3.1. pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas ERAF finansējuma summa 42 300 000 euro apmērā. Kopējo izdevumu summa ir ERAF finansējuma un pašvaldību līdzfinansējuma summa – 49 764 707 euro.

VARAM plānotās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem (pirmās un otrās atlases kārtas ietvaros) indikatīvi ir šādas:
2025. gadā: 15,2234941% jeb 7 575 927 euro (49 764 707 /100*15,2234941). No tā ERAF finansējums 85% jeb 6 439 538 euro, pašvaldību līdzfinansējums 15% jeb 1 136 389 euro

2026. gadā: gadā 15,2234941% jeb 7 575 927 euro (49 764 707 /100*15,2234941). No tā ERAF finansējums 85% jeb 6 439 538 euro, pašvaldību līdzfinansējums 15%   jeb 1 136 389 euro

2027. gadā: 29,0742648% jeb 14 468 723 euro (49 764 707 /100*29,0742648). No tā ERAF finansējums 85% jeb 12 298 414 euro, pašvaldību līdzfinansējums 15% jeb 2 170 309 euro
 
2028. gadā: 30,6234208 % jeb 15 239 656 euro (49 764 707 /100 *30,6234208). No tā ERAF finansējums 85%  jeb 12 953 707 euro, pašvaldību līdzfinansējums 15% jeb 2 285 949 euro
 
2029. gadā: 9,8553262 % jeb 4 904 474 euro (49 764 707 / 100 * 9,8553262). No tā ERAF finansējums 85% jeb 4 168 803 euro, pašvaldību līdzfinansējums 15%   jeb 735 671 euro

Finansiālā ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem izriet no attiecības starp iepriekšminētajiem ieņēmumiem un izdevumiem pa gadiem.

Finansiālā ietekme uz valsts pamatbudžetu:
2025. gadā: 6 439 538– 6 439 538= 0 euro (valsts pamatbudžets)
2026. gadā: 6 439 538– 6 439 538= 0 euro  (valsts pamatbudžets)
2027. gadā: 12 298 414– 12 298 414= 0 euro (valsts pamatbudžets)
2028. gadā: 12 953 707 – 12 953 707 = 0 euro (valsts pamatbudžets)
2029. gadā: 4 168 803 – 4 168 803 = 0 euro  (valsts pamatbudžets)

Finansiālā ietekme uz pašvaldību budžetu:
2025. gadā: 0 – 1 136 389 = - 1 136 389 euro
2026. gadā: 0 – 1 136 389 = - 1 136 389 euro
2027. gadā: 0 – 2 145 056= - 2 145 056 euro
2028. gadā: 0 – 2 285 949= - 2 285 949 euro
2029. gadā: 0 –  735 671= - 735 671 euro

Tā kā pirms projektu atlases noslēgšanās nav zināms precīzs pašvaldības un, ja attiecināms, privātais līdzfinansējuma apmērs katrā gadā, aprēķinā tika norādīts indikatīvais maksimālais ERAF finansējums, minimālais pašvaldības līdzfinansējums situācijā, kad privātais līdzfinansējums netiek piesaistīts 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts ietekmē amata vietu skaitu, t.i., plānojot projekta īstenošanu, t.sk. 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta pasākumu īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros.
Cita informācija
Finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.


Pēc projektu īstenošanas finansējums infrastruktūras uzturēšanai finansējuma saņēmējam būs jāsedz no saviem līdzekļiem, finansējuma saņēmējs izvērtē spēju izdevumus segt, projekta iesniegumā sniedzot informāciju par paredzēto ieguldījumu ekonomisko pamatojumu, tostarp izvērtējumu par investīciju uzturēšanai un ilgtspējai nepieciešamo finansējumu un darbību kopumu pēc objekta nodošanas ekspluatācijā saskaņā ar projekta dzīves ciklu. Uzturēšanas izdevumi jāparedz arī, piemēram, kaitēkļu vai invazīvo sugu apkarošanas pasākumu turpināšanai, ja tādus pašvaldība veic projekta ietvaros, kā arī zaļās infrastruktūras uzturēšanai, piemēram, stādījumu apsaimniekošanai – ravēšanai u.tml.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, t.sk. netiek mainīti atlases kārtas projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, līdz ar to publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar tiesību akta projektu tiek piešķirts atbalsts 2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas projektiem, kuru aktivitātes saistītas ar infrastruktūras izveides un atjaunošanas darbībām, kas vērstas uz pašvaldību pielāgošanos klimata pārmaiņām aktivitātēm, kas labvēlīgi ietekmēs publisko pakalpojumu attīstību, jo 2.1.3.1. pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas ietvaros pašvaldība var īstenot komplementāru projektu par saviem budžeta līdzekļiem, ieguldījumus veicot klimatneitrālās jomās. Attiecīgi plānotajam īstenojamajam klimatneitralitātes pasākumam jābūt iekļautam pašvaldības attīstības programmas investīciju plānā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
2.1.3.1. pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros īstenotie projekti labvēlīgi ietekmēs Nacionālā attīstības plāna 2021. – 2027. gadam prioritātes “Kvalitatīva dzīves vide un teritoriju attīstība” rīcības virziena “Daba un vide – “Zaļais kurss”” uzdevuma Nr. 282 – “Klimata pārmaiņu ietekmju mazināšana, īstenojot pielāgošanās klimata pārmaiņām pasākumus un panākot materiāltehniskā un infrastruktūras nodrošinājuma uzlabojumus (katastrofu draudu, t. sk. plūdu un krasta erozijas, novēršanas un to pārvaldīšanas pasākumu īstenošanai), kā arī tautsaimniecības nozaru pārvaldībā, un ilgtspējīgā nokrišņu notekūdeņu apsaimniekošanā, ņemot vērā jaunākos zinātniskos datus un prognozes par klimatnoturīguma sasniegšanu un stiprināšanu” izpildi, jo tiešā veidā paredz ieguldījumus klimata pārmaiņu ietekmju mazināšanā.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks veicināti papildu ieguldījumi, kas veikti saskaņā ar pašvaldību attīstības programmām, papildus veicinot vides pielāgošanu klimata pārmaiņām – atjaunojot esošas meliorācijas un lietusūdens savākšanas sistēmas, piemērojot atbilstošus risinājumus applūstošajām teritorijām un erozijas skartām krasta joslām un veidojot ilgtspējīgu jaunu zaļo un zilo infrastruktūru, tādējādi ieguldījumus 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā līdz 2029. gada 31. decembrim veicot saskaņā ar vismaz 5 nacionālām un vietējām stratēģijām, kas vērstas uz pielāgošanos klimata pārmaiņām (2.1.3.1. pasākumā kopumā ieguldījumus veicot atbilstoši 15 stratēģijām).

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks nodrošināti papildus ieguldījumi vides pielāgošanai klimata pārmaiņām, izmantojot dabā balstītus risinājumus un sekmējot vides pieejamību. 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā tiks jaunizveidota vai nostiprināta piekrastes josla un sekmēta upju un ezeru krastu aizsardzība pret plūdiem, kā arī izveidota vai jaunināta zaļā infrastruktūra nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām 10 ha platībā līdz 2029. gada 31. decembrim, pozitīvi ietekmējot pašvaldību publiskās vides attīstību (2.1.3.1. pasākumā kopumā 31 ha platībā).

Finansējuma saņemējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks nodrošināts papildu atbalsts ieguldījumiem publiskajā infrastruktūrā, kas ietvers zaļās infrastruktūras izmantošanu klimata risku ietekmes mazināšanai, identificējot primāri svarīgās vietas pilsētās un apdzīvotās vietās, kur zaļā infrastruktūra var sniegt vislielāko atdevi un sekmēt pielāgošanos klimata pārmaiņām.

Finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka projektā tiek paredzēts zaļais publiskais iepirkums vismaz vienai būvdarbu vai preču vai pakalpojumu grupai papildu tām preču un pakalpojumu grupām, kurām obligāti piemērojams zaļais publiskais iepirkums saskaņā ar Ministru Kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros tiks attīstīta klimata pārmaiņām pielāgota piekļūstama publiskā infrastruktūra,  kas visiem iedzīvotājiem, īpaši personām ar invaliditāti un sociālās atstumtības pakļautiem iedzīvotājiem, mazinās sociālo atstumtību un dos iespēju īstenot savas tiesības un izmantot iespējas, kā arī tiks novērsti šķēršļi, kas to liedz, piemēram, vides nepieejamība, sabiedrības aizspriedumi u.c.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma otrās atlases kārtas īstenošanai ir netieša pozitīva ietekme uz personas ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām. Tiesību akta projekts paredz, ka, vietās kur attiecināms, jaunveidojamā infrastruktūra (piemēram, apmeklētāju plūsmas kontrolēšanai erozijas skartās teritorijās) tiks veidota, ievērojot universālā dizaina principus. Piemēram, lietusūdens savākšanas sistēmas risinājumi tiks veidoti tā, lai netraucētu personu ar invaliditāti pārvietošanos.
Lai veicinātu infrastruktūras piekļūstamību personām ar invaliditāti, vecāka gadagājuma cilvēkiem, ģimenēm ar bērniem, Noteikumu projekts paredz attiecināmās izmaksas ekspertu (t.sk. vides pieejamības) konsultācijām.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma otrās atlases kārtas īstenošanai ir netieša pozitīva ietekme uz dzimumu līdztiesību. 
Attīstot infrastruktūru, kas pielāgota klimata pārmaiņām un ievērojot universālā dizaina principus, tiks veidota droša un ērta vide arī vecākiem ar maziem bērniem, vecāka gadagājuma cilvēkiem. Projektu īstenošanā darbinieki netiks diskriminēti pēc dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās pārliecības, rases un etniskās izcelsmes vai seksuālās orientācijas.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

2.1.3.1. pasākuma otrās projektu atlases kārtas īstenošanas prasības, kas ietekmē horizontālos principus “Nenodarīt būtisku kaitējumu”, “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, “Klimatnodrošināšana” tiek saglabātas atbilstoši 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas nosacījumiem, attiecīgi ietekmes uz horizontālajiem principiem saglabājas. 
2.1.3.1. pasākuma pirmajai atlases kārtai tās īstenošanas noteikumu izstrādes laikā tika noteikta netieša ietekme uz horizontālo principu “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un pirmās atlases kārtas projekti tiek vērtēti atbilstoši  pasākuma pirmās atlases kārtas horizontālā principa specifiskajam atbilstības kritērijam  un tā vērtēšanas metodikai. 
 
Ar noteikumu projektu 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā noteikts, ka projektiem nav ietekmes uz horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā". Ņemot vērā pirmajā atlases kārtā īstenošanā esošo projektu tematisko tvērumu (kas saglabāsies arī otrajā atlases kārtā), t.i., balstoties uz pirmās atlases kārtas ietvaros esošajiem projektiem, ir secināts, ka pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām projekti tiek īstenoti ar uzsvaru uz zaļās infrastruktūras, lietusūdens sistēmu, ūdenstilpju tīrīšanu, parku un citu pilsētu zaļo teritoriju sakārtošanu, tamdēļ secināms, ka šīs darbības neizdara būtisku ietekmi uz enerģijas patēriņu, siltumnīcefekta gāzu emisijām (ciktāl tās saistāmas ar enerģijas patēriņu), atkarību no energoresursiem u.c. aspektiem, kas vērtējami horizontālā principa ietvarā. 
 
Tāpat 2.1.3.1. pasākuma otrajā atlases kārtā jāņem vērā, ka atbalsts netiek sniegts darbībām, kuru primārais mērķis ir veicināt pāreju uz atjaunīgajiem energoresursiem un palielināt atjaunīgās enerģijas ražošanu. 
Pielikumi