23-TA-1413: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 66 41. §) "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" 3., 4. un 5. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2021. gada 7. septembra instrukcijas Nr. 8 "Vienotā uzdevumu izpildes kontroles kārtība Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā" 17.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atzītu par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2022. gada 20.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 66 41. §) "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" 3., 4. un 5. punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK 2022.gada 21.decembra rīkojuma Nr.955 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"” (prot. Nr.66 41.§) 1.punktu Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) piešķīra finansējumu 361 200 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar medikamenta Paxlovid (Covid-19 ārstēšanai) iegādi.
MK 2022.gada 20.decembra protokollēmuma "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" (turpmāk - MK 2022.gada 20.decembra protokollēmums) (prot. Nr.66 41.§) 3.punkts paredz, ja nepieciešams, Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) nodrošināt medikamenta Paxlovid iegādi 2023. gadā, kopā iegādājoties medikamenta Paxlovid 500 kursus.
Savukārt, saskaņā ar MK 2022.gada 20.decembra protokollēmuma (prot. Nr.66 41.§) 4.punktu, medikamenta iegādes un loģistikas izdevumi, kas nepārsniedz 361 200 euro (ar PVN), 2023. gadā tiks segti no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai".
Turklāt, MK 2022.gada 20.decembra protokollēmuma (prot. Nr.66 41.§) 5.punkts paredz VM normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" atbilstoši minētā protokollēmuma 4. punktam un faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
MK 2022.gada 20.decembra protokollēmuma "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" (turpmāk - MK 2022.gada 20.decembra protokollēmums) (prot. Nr.66 41.§) 3.punkts paredz, ja nepieciešams, Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) nodrošināt medikamenta Paxlovid iegādi 2023. gadā, kopā iegādājoties medikamenta Paxlovid 500 kursus.
Savukārt, saskaņā ar MK 2022.gada 20.decembra protokollēmuma (prot. Nr.66 41.§) 4.punktu, medikamenta iegādes un loģistikas izdevumi, kas nepārsniedz 361 200 euro (ar PVN), 2023. gadā tiks segti no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai".
Turklāt, MK 2022.gada 20.decembra protokollēmuma (prot. Nr.66 41.§) 5.punkts paredz VM normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" atbilstoši minētā protokollēmuma 4. punktam un faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK 2022.gada 1.marta sēdē izskatīja informatīvo ziņojumu “Par Covid-19 zāļu veiktajiem iepirkumiem, krājumiem un plānotajiem iepirkumiem” (prot.Nr.12 69.§ 6.punkts) un nolēma Veselības ministrijai (Nacionālo veselības dienestam) saglabāt sākotnēji pieteikto medikamenta Paxlovid daudzumu – 5000 kursiem.
Saskaņā ar MK 2022.gada 1.marta sēdes protokollēmuma (prot.Nr.12 69.§) “Informatīvais ziņojums " Par Covid-19 zāļu veiktajiem iepirkumiem, krājumiem un plānotajiem iepirkumiem "" 7.punktu, medikamenta Paxlovid iegādes un loģistikas izdevumus, kas nepārsniedz 3 724 000 euro (ar PVN), 2022.gadā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
2022.gada 18.oktobrī Nacionālais veselības dienests (turpmāk - NVD) atbilstoši Veselības ministrijas (turpmāk - VM) Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupas ierosinājumam, kas ietvēra arī informāciju par zāļu Covid-19 ārstēšanai rezervēm ārstniecības iestādēs, Eiropas Komisijas centralizētā iepirkuma ietvaros pieteicās 500 medikamenta Paxlovid kursiem.
Ņemot vērā, ka tika iegādāti medikamenta Paxlovid 500 kursi par kopējo finansējumu 361 200 euro apmērā un ka 2022.gadā VM nepieprasīja ar MK 01.03.2022. sēdes protokollēmuma Nr.12 69.§ “Informatīvais ziņojums “Par Covid-19 zāļu veiktajiem iepirkumiem, krājumiem un plānotajiem iepirkumiem”” rezervēto atlikušo finansējuma daļu 3 362 800 euro apmērā (3 724 000 – 361 200= 3 362 800), VM Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupa rekomendēja neiegādāties visus 5000 medikamenta Paxlovid kursus, bet iegādāties kopā 1000 medikamenta Paxlovid kursus, iepērkot tos pa daļām, proti, sākotnēji 500 medikamenta Paxlovid kursus un, ja nepieciešams vēl 500 medikamenta Paxlovid kursus, kā arī iegādāties tos nacionālajā līmenī.
Gadījumā, ja 2023.gadā būs nepieciešams iegādāties vēl papildu 500 medikamenta Paxlovid kursus, tad VM normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai MK rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu, ne vairāk kā 361 200 euro apmērā, no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai", atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
2023.gada 31.maijā notika kārtējā VM Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupas sēde, kurā arī tika runāts par medikamentu Paxlovid. Medikamentu Paxlovid atlikums uz 2023.gada 1.maiju veido 472 kursus. Kopā medikamenta Paxlovid izlietots 28 pacientiem. Krājumā atlikušā medikamenta Paxlovid derīguma termiņš ir 2023.gada decembris (ieskaitot). VM Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupas eksperti norādīja, ka krājumā esošie 472 medikamenta Paxlovid kursi ir pietiekamā daudzumā un papildu 500 medikamenta Paxlovid kursus nav nepieciešams iepirkt, jo netiek prognozēts jauns Covid-19 uzliesmojums.
Ņemot vērā iepriekš minēto, VM uzskata, ka Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.66 41.§) "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" 3., 4. un 5.punktā dotais uzdevums ir zaudējis aktualitāti.
Saskaņā ar MK 2022.gada 1.marta sēdes protokollēmuma (prot.Nr.12 69.§) “Informatīvais ziņojums " Par Covid-19 zāļu veiktajiem iepirkumiem, krājumiem un plānotajiem iepirkumiem "" 7.punktu, medikamenta Paxlovid iegādes un loģistikas izdevumus, kas nepārsniedz 3 724 000 euro (ar PVN), 2022.gadā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
2022.gada 18.oktobrī Nacionālais veselības dienests (turpmāk - NVD) atbilstoši Veselības ministrijas (turpmāk - VM) Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupas ierosinājumam, kas ietvēra arī informāciju par zāļu Covid-19 ārstēšanai rezervēm ārstniecības iestādēs, Eiropas Komisijas centralizētā iepirkuma ietvaros pieteicās 500 medikamenta Paxlovid kursiem.
Ņemot vērā, ka tika iegādāti medikamenta Paxlovid 500 kursi par kopējo finansējumu 361 200 euro apmērā un ka 2022.gadā VM nepieprasīja ar MK 01.03.2022. sēdes protokollēmuma Nr.12 69.§ “Informatīvais ziņojums “Par Covid-19 zāļu veiktajiem iepirkumiem, krājumiem un plānotajiem iepirkumiem”” rezervēto atlikušo finansējuma daļu 3 362 800 euro apmērā (3 724 000 – 361 200= 3 362 800), VM Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupa rekomendēja neiegādāties visus 5000 medikamenta Paxlovid kursus, bet iegādāties kopā 1000 medikamenta Paxlovid kursus, iepērkot tos pa daļām, proti, sākotnēji 500 medikamenta Paxlovid kursus un, ja nepieciešams vēl 500 medikamenta Paxlovid kursus, kā arī iegādāties tos nacionālajā līmenī.
Gadījumā, ja 2023.gadā būs nepieciešams iegādāties vēl papildu 500 medikamenta Paxlovid kursus, tad VM normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai MK rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu, ne vairāk kā 361 200 euro apmērā, no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai", atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
2023.gada 31.maijā notika kārtējā VM Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupas sēde, kurā arī tika runāts par medikamentu Paxlovid. Medikamentu Paxlovid atlikums uz 2023.gada 1.maiju veido 472 kursus. Kopā medikamenta Paxlovid izlietots 28 pacientiem. Krājumā atlikušā medikamenta Paxlovid derīguma termiņš ir 2023.gada decembris (ieskaitot). VM Covid-19 infekcijas ierobežošanas farmācijas apakšgrupas eksperti norādīja, ka krājumā esošie 472 medikamenta Paxlovid kursi ir pietiekamā daudzumā un papildu 500 medikamenta Paxlovid kursus nav nepieciešams iepirkt, jo netiek prognozēts jauns Covid-19 uzliesmojums.
Ņemot vērā iepriekš minēto, VM uzskata, ka Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.66 41.§) "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" 3., 4. un 5.punktā dotais uzdevums ir zaudējis aktualitāti.
Risinājuma apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2022. gada 20.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 66 41. §) "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" 3., 4. un 5. punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Veselības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības ministrija
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi