Anotācija (ex-ante)

22-TA-745: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2021.gada 16.jūnija Īstenošanas Direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību (turpmāk - Direktīva 2021/971).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumos ieviest Direktīvas 2021/971 prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2022.
Pamatojums
Direktīvas 2021/971 prasības stājas spēkā 2022.gada 1.septembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumi Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi).
Noteikumus nepieciešams papildināt ar jaunākajām zinātniskajām pieejām lauku apskašu un pēcpārbaužu veikšanai, izmantojot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus. Šobrīd šādas prasības noteikumos nav.

Lai ieviestu prasības nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā ir stājusies Direktīva 2021/971, kas paredz, ka, lai identificētu augu šķirni, papildus var izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus (turpmāk - BMP), ja rodas šaubas par šķirnes identitāti veicot vizuālos augu fenotipa novērojumus lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā.
Augu selekcijā un sēklu testēšanā BMP attīstās strauji, un to izmantošana sēklu nozarē kļūst arvien nozīmīgāka. Izmantojot BMP ir iespējams auga šķirni identificēt, balstoties uz laboratorijas analīzēm, nevis tikai uz vizuāliem augu fenotipa novērojumiem uz lauka.

BMP varēs izmantot tām sugām, kurām oficiālajā šķirnes aprakstā būs iekļautas tās pazīmes izpausmes, kas ļautu šādi identificēt šķirni atbilstoši šķirnes aprakstā norādītajai informācijai. Šķirnes aprakstā būs noteikts tieši kādu attiecīgo BMP paņēmienu varēs pielietot. Pašlaik zinātniskās institūcijas strādā pie jaunām BMP un oficiālajiem sugu šķirņu aprakstiem jaunām šķirnēm.

Latvijā šobrīd nav iespējams veikt BMP šķirnes identifikācijā sēklu sertifikācijas vajadzībām, bet šo paņēmienu ir jāiekļauj noteikumos, jo nepieciešams nodrošināt iespēju nākotnē veikt šķirņu identifikāciju ar BMP, kad Latvijā sēklu sertifikācijā sāks izmantot BMP.

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) Sēklu shēmās ir noteiktas procedūras, pasākumi un paņēmieni, ar ko, ja pastāv šaubas par sēklu šķirnes identitāti, fenotipiskās pārbaudes vajadzībām BMP var izmantot par papildu instrumentu lauka apskatēs un pēcpārbaudēs. Izmantot var tikai tos BMP, ko atzinusi Starptautiskā Jaunu augu šķirņu aizsardzības savienība (UPOV), ESAO un Starptautiskā sēklu kontroles asociācija (ISTA), jo šīs organizācijas nosaka relevantos oficiāli atzītos starptautiskos BMP standartus.
Risinājuma apraksts
Noteikumi tiek papildināti ar  55.1 un  164.1 punktu, kas nosaka, ka Valsts augu aizsardzības  dienests (turpmāk – dienests) var izmantot BMP, ja rodas šaubas par šķirnes identitāti veicot vizuālos augu fenotipa novērojumus lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā.

Lai nodrošinātu BMP izmantošanu, dienestam ir nepieciešams apmācīt darbiniekus testu veikšanai, paraugu noņemšanai, kā arī iegādāties tehniskos līdzekļus - iekārtas (uz DNS metodi balstītā analīzes - Reālā laika PĶR (PCR) ierīce, uz proteīnu metodēm balstītas analīzes - Horizontāla elektroforēzes iekārta un Vertikālā elektroforēzes iekārta) un reaģentus. Tā kā Direktīva 2021/971 paredz, ka BMP varēs izmantot ne tikai lopbarības augu, bet arī labību, biešu, eļļas augu un šķiedraugu un dārzeņu šķirņu identificēšanā, tad aprēķini, kas saistīti ar tehnisko līdzekļu iegādi un uzturēšanu veikti tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".
Problēmas apraksts
Noteikumos ir noteikts, ka persona, kas nodarbojas ar sēklu tirgošanu, kārto sēklu uzskaites žurnālu. Ja sēkla tiek pārdota, sēklu uzskaites žurnālā norāda informāciju par pircēju (juridiskai personai – nosaukumu un reģistrācijas numuru, fiziskai personai – vārdu, uzvārdu un personas kodu). Tā kā tirdzniecības vietās nav iespējams nodrošināt, ka par katru nelielo saiņojumu tirgotājs varēs iegūt informāciju no fiziskas vai juridiskas personas, ir nepieciešams precizēt noteikumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek grozīts 146.punks, kurā tiek noteikta atkāpe nelielo iesaiņojumu tirdzniecībā un informācijas iegūšanā no fiziskas vai juridiskas personas, ja personas no tirgotāja iegādājas lopbarības augu sēklas nelielos Eiropas Savienības iesaiņojumos (A tipa - neto svars līdz 2,5 kilogramiem, un B tipa - neto svars līdz 10 kilogramiem). Šī apjoma sēklu materiāla pircēja datus nebūs jānorāda tirgotājam sēklu uzskaites žurnālā.
Problēmas apraksts
Šobrīd ir noteikts, ka dienests katru gadu līdz 1. martam par pākšaugiem un 20. aprīlim par pārējām lopbarības augu sugām apkopo iesniegumus, kuros norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikta minimālā sēklu dīgtspēja un par to informē Nacionālo augu šķirņu padomi. Ar iepriekšējiem grozījumiem noteikumos tika īpaši izdalīti pākšaugi, par kuriem ir jāziņo ātrāk, bet tā kā dažām lopbarības augu sugām (smilts vīķi, ungāru vīķi) ir ziemāju forma, tad ir jānosaka datums līdz kuram dienests apkopo un ziņo informāciju Nacionālajai augu šķirņu padomei par lopbarības augu ziemāju formām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 74.pants tiek papildināts ar to, ka par lopbarības augu sugu ziemāju formām dienestam informācija jāapkopo un jāziņo Nacionālajai augu šķirņu padomei ik gadu līdz 15.augustam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām fiziskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām juridiskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Joma tiks sakārtota un ieviestas inovācijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Pagaidām Valsts augu aizsardzības dienests nevar sākt izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus, ja rodas šaubas par šķirnes identitāti veicot vizuālos augu fenotipa novērojumus lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā, jo inspektori vēl nav apmācīti šo metožu izmantošanai, kā arī nav nodrošināta materiāltehniskā bāze paraugu analizēšanai. 

Tā kā Direktīva 2021/971 paredz, ka bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus varēs izmantot ne tikai lopbarības augu, bet arī labību, biešu, eļļas augu un šķiedraugu un dārzeņu šķirņu noteikšanu, tad aprēķini, kas saistīti ar darbinieku apmācību, tehnisko līdzekļu iegādi un uzturēšanu veikti tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (22-TA-701).

4.1.1. "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.3. "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.4. "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0971
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2021.gada 16.jūnija direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību.
Apraksts
Direktīvas 2021/971 prasības stājās spēkā - 2022.gada 1.septembrī.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2021.gada 16.jūnija direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 1.1. un 1.3. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 2.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 3.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 4.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 5.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās un piemērošanas kārtība.
-
-
3.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
4.pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijā šobrīd nav iespējams veikt bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus (turpmāk - BMP) šķirnes identifikācijā sēklu sertifikācijas vajadzībām, bet tā kā šis paņēmiens tiks iekļauts noteikumos, dienests varēs, ja nepieciešams, nodrošināt iespēju nākotnē veikt šķirņu identifikāciju ar BMP, kad Latvijā augu šķirņu noteikšanā sāks izmantot BMP.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi