Anotācija

24-TA-2755: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 387 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, ņemot vērā esošo situāciju saistībā ar datortehnikas pasūtījumu, kā arī tās būtisko ietekmi uz Eiropas Savienības fondu deklarējamo izdevumu mērķa sasniegšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir precizēt datortehnikas pirkuma piedāvājuma apstiprināšanas datumu Elektronisko iepirkumu sistēmā un precizēt nacionālā rādītāja sasniedzamo vērtību, ņemot vērā situāciju saistībā ar datortehnikas iegādi, kas var būtiski ietekmēt Eiropas Savienības fondu deklarējamo izdevumu mērķa sasniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024.gada 9. augustā tika izsludināts Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu iesniegšanas konkurss. Izglītības un zinātnes ministrija kā Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr.387 “Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi) 12.punktā noteiktais projekta iesniedzējs 2024. gada 23.oktobrī ir iesniegusi projekta iesniegumu. Saskaņā ar Noteikumu 24. punktu finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas no 2024. gada 1. marta, kā arī Noteikumu protokollēmumā ir sniegta atļauja Izglītības un zinātnes ministrijai apstiprināt datortehnikas pirkuma piedāvājumu Elektroniskās iepirkumu sistēmas iepirkuma katalogā un uzņemties saistības pirms vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas, tāpēc Izglītības un zinātnes ministrija ir uzsākusi darbības saistībā ar datortehnikas pirkuma pieprasījuma izveidi un veikšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija 2024. gada 21. oktobrī izveidoja pirkuma pieprasījumu (turpmāk – Pirkuma pieprasījums) Elektronisko iepirkumu sistēmā (turpmāk – EIS) datortehnikas iegādei atbilstoši Noteikumiem. Noteikumu 30. punkts šobrīd paredz, ka Finansējuma saņēmējs apstiprina pirkuma pieprasījumu līdz 2024. gada 31. oktobrim EIS katalogā apstiprina datortehnikas pirkuma piedāvājumus par vismaz 80 procentiem no datortehnikas iegādei paredzētā projekta budžeta, t.i., par 16 064 084,41 euro (bez PVN). Izskatot Pirkuma pieprasījumā saņemtos piedāvājumus šobrīd tehniskās specifikācijas un Finansējuma saņēmēja vajadzībām atbilstošo piedāvājumu summa sastāda 5 788 090,93 euro (bez PVN), tādējādi sastādot 28,8% no datortehnikas iegādei paredzētā projekta budžeta. Šādu situāciju Finansējuma saņēmējs nevarēja iepriekš paredzēt, jo Pirkuma pieprasījumā piedāvātās datortehnikas cenas Finansējuma saņēmējam iepriekš nebija zināmas (piegādātāju komercnoslēpums), bet noteikumu nosacījumu plānošanas fāzē prognozē tika ņemtas vērā tā brīža cenas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā izveidojušos situāciju, noteikumu projekts paredz veikt grozījumus noteikumu 30. punktā, nosakot, ka finansējuma saņēmējam līdz 2024. gada 30. novembrim jāapstiprina datortehnikas pirkuma piedāvājumus. Lai nodrošinātu kvalitatīvāku pasūtījumu, sadarbībā ar profesionālās izglītības iestādēm plānots precizēt to vajadzības un iegādāties 10 līdz 15 tūkstošus datortehnikas vienību ar precizētām tehniskajām prasībām.
Lai nodrošinātu 4.2.1.5. pasākuma finansējuma apguvi, Izglītības un zinātnes ministrija līdz 2025. gada 15. janvārim sagatavo un noteiktā kartībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu, kas paredz mazināt deklarēto maksājumi izpildes plāna (n+3) nesasniegšanas risku.

Ņemot vērā, ka sadarbības partneri izteikuši vajadzību iegādāties datortehniku vairāk nekā 80% no pedagogu un atbalsta personāla, kas nodrošina vispārējās izglītības satura īstenošanu, tostarp pirmsskolās, kopējās darba slodzes likmes summas, un datortehnikas cena sniedz iespēju nodrošināt šo vajadzību, tiek precizēts Noteikumu 5.1. apakšpunkts, papildinot to ar vārdu "vismaz".

Ierosinātie grozījumi būtiski neietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi netraucējot pasākuma 1.kārtas sākotnējo mērķu sasniegšanu. Ņemot vērā, ka pašlaik notiek projekta iesnieguma vērtēšanas process, Izglītības un zinātnes ministrija kā projekta iesniedzējs pēc ierosināto grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā attiecīgi precizēs projekta iesniegumu, lai nodrošinātu tā atbilstību Ministru kabineta noteikumos par 4.2.1.5.pasākuma 1.kārtas īstenošanu ietvertajiem nosacījumiem. Pēc projekta apstiprināšanas projekta iesniedzējs kļūst par finanējuma saņēmēju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbalsta ieviešanas nosacījumi pēc būtības netiek mainīti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Centrālās finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk