25-TA-731: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 19. februāra noteikumos Nr. 73 "Prasības govs un kazas svaigpiena apritei nelielā apjomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojums Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" (turpmāk – Valdības rīcības plāns).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai īstenotu Valdības rīcības plāna 35.7. pasākuma 5. darbības rezultātu "Izvērtētas, pārskatītas un samazinātas normatīvajos aktos noteiktās Zemkopības ministrijas un tās iestāžu kontroles un uzraudzības funkcijas", nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2019. gada 19. februāra noteikumus Nr. 73 "Prasības govs un kazas svaigpiena apritei nelielā apjomā" (turpmāk – noteikumi Nr. 73), atsakoties no obligātas ikgadējas pārbaudes dzīvnieku novietnēs, kurās iegūst svaigpienu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošo noteikumu Nr. 73 19. punktā noteikta prasība, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) dzīvnieku novietni, kurā iegūst svaigpienu, pārbauda ne retāk kā reizi gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošā prasība dienestam veikt dzīvnieku novietņu pārbaudi ne retāk kā reizi gadā paredz atšķirīgu pieeju pārbaudēm dzīvnieku novietnēs attiecībā uz noteiktu svaigpiena ražotāju grupu, kuri tieši piegādā svaigpienu galapatērētājiem vai mazumtirdzniecības vietām. Šāda pieeja nav vienlīdzīga attiecībā uz visiem lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un primārās ražošanas operatoriem, kā arī rada papildu administratīvo slogu gan dienestam, gan minētajiem svaigpiena ražotājiem.
Turklāt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), 9. pantu kompetentās iestādes regulāri, pamatoti un pietiekami bieži veic visu operatoru oficiālās kontroles, ņemot vērā identificētos riska faktorus, kas saistīti ar tādu produktu un procesu izmantošanu, kuri var ietekmēt pārtikas nekaitīgumu, dzīvnieku veselību vai to labturību. Oficiālās kontroles notiek bez iepriekšēja paziņojuma, ar izņēmuma gadījumiem un, cik vien iespējams, tā, lai operatoriem saglabātos minimāls administratīvais slogs un darbības traucējumi, bet bez negatīvas ietekmes uz minēto kontroļu efektivitāti.
Turklāt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), 9. pantu kompetentās iestādes regulāri, pamatoti un pietiekami bieži veic visu operatoru oficiālās kontroles, ņemot vērā identificētos riska faktorus, kas saistīti ar tādu produktu un procesu izmantošanu, kuri var ietekmēt pārtikas nekaitīgumu, dzīvnieku veselību vai to labturību. Oficiālās kontroles notiek bez iepriekšēja paziņojuma, ar izņēmuma gadījumiem un, cik vien iespējams, tā, lai operatoriem saglabātos minimāls administratīvais slogs un darbības traucējumi, bet bez negatīvas ietekmes uz minēto kontroļu efektivitāti.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams svītrot noteikumu Nr. 73 19. punktu. Turpmāk dzīvnieku novietņu pārbaudes tiks plānotas, pamatojoties uz riska analīzi, tāpat kā citās dzīvnieku turēšanas vietās. Tas ļaus nodrošināt vienotus pārbaužu principus visiem lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un primārās ražošanas operatoriem, vienlaikus novēršot papildu prasības konkrētai svaigpiena ražotāju grupai. Riska analīzē var identificēt tās novietnes, kurās, iespējams, netiek ievērotas normatīvajos aktos noteiktās prasības, tostarp saistībā ar dzīvnieku veselības, higiēnas un svaigpiena kvalitātes nodrošināšanu, tāpēc šajās novietnēs var būt pastiprinātas kontroles.
Šāda pieeja samazinātu administratīvo un finanšu slogu svaigpiena ražotājiem, kuri ievēro spēkā esošās prasības, jo tiem piederošajās dzīvnieku novietnēs dienesta pārbaudes nenotiks obligāti katru gadu un tas ietaupīs gan laika, gan finanšu resursus. Kopējais ietaupījums svaigpiena ražotājiem, ko sniedz atteikšanās no obligātās ikgadējās pārbaudes, tiek aprēķināts 2089,80 euro gadā – no tiem 1178,20 euro attiecas uz juridiskajām un 911,60 euro uz fiziskajām personām (kopā 243 svaigpiena ražotāji). Aprēķins balstīts uz pieņēmumu, ka katras pārbaudes veikšanai, svaigpiena ražotājam jāpatērē aptuveni divas stundas, bet ražotāja vienas stundas izmaksas ir 4,30 euro, kas atbilst valstī noteiktajai minimālajai stundas likmei, saskaņā ar Labklājības ministrijas ziņojumu par minimālo algu no 2025. gada 1. janvāra (740 euro mēnesī).
Ja riska analīze liecinās, ka ievērojama daļa svaigpiena ražotāju atbilst normatīvo aktu prasībām, resursus būs iespējams izmantot mērķtiecīgāk, neizmantotos finanšu līdzekļus novirzot ar riska analīzi pamatotām ārpuskārtas kontrolēm dzīvnieku novietnēs vai citām nepieciešamajām kontrolēm. Tas nozīmē, ka dienesta administratīvais slogs būs cieši saistīts ar ražotāju atbilstības līmeni.
Šāda pieeja samazinātu administratīvo un finanšu slogu svaigpiena ražotājiem, kuri ievēro spēkā esošās prasības, jo tiem piederošajās dzīvnieku novietnēs dienesta pārbaudes nenotiks obligāti katru gadu un tas ietaupīs gan laika, gan finanšu resursus. Kopējais ietaupījums svaigpiena ražotājiem, ko sniedz atteikšanās no obligātās ikgadējās pārbaudes, tiek aprēķināts 2089,80 euro gadā – no tiem 1178,20 euro attiecas uz juridiskajām un 911,60 euro uz fiziskajām personām (kopā 243 svaigpiena ražotāji). Aprēķins balstīts uz pieņēmumu, ka katras pārbaudes veikšanai, svaigpiena ražotājam jāpatērē aptuveni divas stundas, bet ražotāja vienas stundas izmaksas ir 4,30 euro, kas atbilst valstī noteiktajai minimālajai stundas likmei, saskaņā ar Labklājības ministrijas ziņojumu par minimālo algu no 2025. gada 1. janvāra (740 euro mēnesī).
Ja riska analīze liecinās, ka ievērojama daļa svaigpiena ražotāju atbilst normatīvo aktu prasībām, resursus būs iespējams izmantot mērķtiecīgāk, neizmantotos finanšu līdzekļus novirzot ar riska analīzi pamatotām ārpuskārtas kontrolēm dzīvnieku novietnēs vai citām nepieciešamajām kontrolēm. Tas nozīmē, ka dienesta administratīvais slogs būs cieši saistīts ar ražotāju atbilstības līmeni.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Svaigpiena ražotāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk dienests veiks pārbaudes dzīvnieku novietnēs pamatojoties uz risku analīzi.
Juridiskās personas
- Svaigpiena ražotāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk dienests veiks pārbaudes dzīvnieku novietnēs, pamatojoties uz risku analīzi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Paredzot, ka dzīvnieku novietņu uzraudzību dienests veiks pamatojoties uz riska analīzi, tiek samazināts administratīvais slogs zema riska svaigpiena ražotājiem, kas savukārt veicina elastīgāku un mērķtiecīgāku uzraudzību. Tas ļauj efektīvāk izmantot resursus un uzlabo nozares konkurētspēju.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Pāreja uz riska analīzē balstītu uzraudzību samazina regulāro pārbaužu apjomu zema riska svaigpiena ražotājiem, kas samazina viņu administratīvo un laika resursu slogu. Tiek veicināta uzņēmējdarbības vides elastība.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Samazinās administratīvais slogs mazo un vidējo uzņēmēju segmentā, laika un finanšu ietaupījums ļauj koncentrēties uz saimnieciskās darbības un atbilstības uzlabošanu.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Dienests noteikumos paredzēto īstenos tam piešķirtā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/4117f08e-d0ea-42a2-b584-64617332606c
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts tika izsludināts publiskajā apspriešanā un par to elektroniski informētas biedrības "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome", "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija", "Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija", "Latvijas Piensaimnieku centrālā savienība", "Zemnieku saeima", "Pārtikas amatnieki" un "Latvijas Zemnieku federācija". No šīm biedrībām nav saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Dienests veiks dzīvnieku novietņu pārbaudes, pamatojoties uz riska analīzi, bet ne obligāti katru gadu, kā noteikts pašlaik.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
