23-TA-2189: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Toma Platača iecelšanu Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums (turpmāk – NILLTPFNL) 50.1 panta otrā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir ieteikt Saeimai iecelt Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatā Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka atlases komisijas ieteikto pretendentu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar NILLTPFNL 50.1 panta otro daļu Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieku pēc Ministru kabineta ieteikuma uz pieciem gadiem amatā ieceļ Saeima. Bijušās Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieces I.Znotiņas pilnvaras beidzās 2022.gada 31.maijā, un kopš pilnvaru termiņa beigām iestādes vadītāja pienākumus uzdots pildīt priekšnieka vietniekam Tomam Platacim.
Atbilstoši NILLTPFNL 50.1 panta trešajai daļai Ministru kabinets uz Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatu izsludina atklātu konkursu. Ievērojot minēto, Ministru kabinets 2023. gada 22. martā pieņēma rīkojumu Nr. 155 "Par atklāta konkursa izsludināšanu uz Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatu" (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/340437).
Pamatojoties uz rīkojumā minēto, 2023. gada 27. martā oficiālā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" tika publicēts sludinājums uz Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatu (pieejams: https://www.vestnesis.lv/op/2023/61.AKK2).
Atbilstoši NILLTPFNL 50.1 panta trešajai daļai Ministru kabinets uz Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatu izsludina atklātu konkursu. Ievērojot minēto, Ministru kabinets 2023. gada 22. martā pieņēma rīkojumu Nr. 155 "Par atklāta konkursa izsludināšanu uz Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatu" (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/340437).
Pamatojoties uz rīkojumā minēto, 2023. gada 27. martā oficiālā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" tika publicēts sludinājums uz Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatu (pieejams: https://www.vestnesis.lv/op/2023/61.AKK2).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar NILLTPFNL 50.1 panta otro daļu Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieku pēc Ministru kabineta ieteikuma uz pieciem gadiem amatā ieceļ Saeima. Līdz ar to Ministru kabinetam nepieciešams lemt par pretendenta ieteikšanu iecelšanai Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amatā.
Risinājuma apraksts
Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka atlase notika saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 656 "Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amata pretendentu atlases noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 656).
Saskaņā ar NILLTPFNL 50.1 ceturto daļu Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amata pretendentu atlasi veica komisija, kuru vadīja Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis, tās sastāvā bija ģenerālprokurors Juris Stukāns, Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs Dimitrijs Trofimovs, Finanšu ministrijas valsts sekretāre Baiba Bāne, Satversmes aizsardzības biroja direktors Egils Zviedris un Valsts drošības dienesta priekšnieks Normunds Mežviets. Tāpat pretendentu vērtēšanā ar padomdevēja tiesībām piedalījās šādi Finanšu sektora attīstības padomes deleģēti pārstāvji: biedrības “Fintech Latvija asociācija” valdes locekle Tīna Lūse, Latvijas Bankas padomes locekle Kristīne Černaja-Mežmale un Latvijas Darba devēju konfederācijas prezidents Andris Bite. Komisijas sekretariāta funkcijas nodrošināja Valsts kanceleja.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 656 4. punktam konkurss norisinājās trīs kārtās. Pirmajā kārtā atlases komisija izvērtēja iesniegtos dokumentus un pretendentu atbilstību obligātajām prasībām. Konkursa otrajā kārtā pretendenti konkursa komisijai skaidroja savu motivāciju ieņemt šo amatu, atbildēja uz komisijas jautājumiem un izklāstīja savu redzējumu par Finanšu izlūkošanas dienesta darbības prioritātēm un attīstību. Savukārt konkursa trešajā kārtā tika pārbaudītas pretendentu vadības kompetences.
Konkurss ir noslēdzies 2023. gada 10. augustā, konkursa komisijai pieņemot lēmumu atzīt Tomu Plataci par pretendentu, kurš vislabāk atbilst vakantā amata prasībām.
Toma Platača līdzšinējā darbavieta ir Finanšu izlūkošanas dienests, kurā viņš no 2019. gada ieņēmis dažādus amatus, tai skaitā kopš 2022. gada vidus bijis Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka pienākumu izpildītājs. Viņš bijis arī Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs, Sadarbības koordinācijas nodaļas vadītājs un no 2020. gada – Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka vietnieks. Pirms tam konkursa uzvarētājs strādājis advokātu birojā Deloitte Latvia par juristu.
Toms Platacis Latvijas Universitātē ieguvis profesionālo maģistra grādu tiesību zinātnē un jurista kvalifikāciju. Papildus tam viņš 2021. gadā kļuvis par sertificētu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas speciālistu.
Konkursa trešajā kārtā, kuras ietvaros tika pārbaudītas pretendentu vadības kompetences (pārmaiņu vadīšana, lēmumu pieņemšana, stratēģiskais redzējums, komandas vadīšana, rezultātu sasniegšana), Toms Platacis visās ieguva augstu novērtējumu – “ļoti labi”.
Saskaņā ar NILLTPFNL 50.1 ceturto daļu Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka amata pretendentu atlasi veica komisija, kuru vadīja Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis, tās sastāvā bija ģenerālprokurors Juris Stukāns, Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs Dimitrijs Trofimovs, Finanšu ministrijas valsts sekretāre Baiba Bāne, Satversmes aizsardzības biroja direktors Egils Zviedris un Valsts drošības dienesta priekšnieks Normunds Mežviets. Tāpat pretendentu vērtēšanā ar padomdevēja tiesībām piedalījās šādi Finanšu sektora attīstības padomes deleģēti pārstāvji: biedrības “Fintech Latvija asociācija” valdes locekle Tīna Lūse, Latvijas Bankas padomes locekle Kristīne Černaja-Mežmale un Latvijas Darba devēju konfederācijas prezidents Andris Bite. Komisijas sekretariāta funkcijas nodrošināja Valsts kanceleja.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 656 4. punktam konkurss norisinājās trīs kārtās. Pirmajā kārtā atlases komisija izvērtēja iesniegtos dokumentus un pretendentu atbilstību obligātajām prasībām. Konkursa otrajā kārtā pretendenti konkursa komisijai skaidroja savu motivāciju ieņemt šo amatu, atbildēja uz komisijas jautājumiem un izklāstīja savu redzējumu par Finanšu izlūkošanas dienesta darbības prioritātēm un attīstību. Savukārt konkursa trešajā kārtā tika pārbaudītas pretendentu vadības kompetences.
Konkurss ir noslēdzies 2023. gada 10. augustā, konkursa komisijai pieņemot lēmumu atzīt Tomu Plataci par pretendentu, kurš vislabāk atbilst vakantā amata prasībām.
Toma Platača līdzšinējā darbavieta ir Finanšu izlūkošanas dienests, kurā viņš no 2019. gada ieņēmis dažādus amatus, tai skaitā kopš 2022. gada vidus bijis Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka pienākumu izpildītājs. Viņš bijis arī Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs, Sadarbības koordinācijas nodaļas vadītājs un no 2020. gada – Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieka vietnieks. Pirms tam konkursa uzvarētājs strādājis advokātu birojā Deloitte Latvia par juristu.
Toms Platacis Latvijas Universitātē ieguvis profesionālo maģistra grādu tiesību zinātnē un jurista kvalifikāciju. Papildus tam viņš 2021. gadā kļuvis par sertificētu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas speciālistu.
Konkursa trešajā kārtā, kuras ietvaros tika pārbaudītas pretendentu vadības kompetences (pārmaiņu vadīšana, lēmumu pieņemšana, stratēģiskais redzējums, komandas vadīšana, rezultātu sasniegšana), Toms Platacis visās ieguva augstu novērtējumu – “ļoti labi”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Projektam ir ietekme uz fizisku personu - konkursa uzvarētāju Tomu Plataci.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Projekts attiecas uz iestādes darba iekšējo organizāciju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu izlūkošanas dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi