25-TA-348: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 20.janvāra rīkojumu Nr.55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai”) (turpmāk – Valdības rīcības plāns) 35.4. pasākuma dotais uzdevums - lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekta mērķis ir:
1) samazināt kritēriju apjomu ierobežotās projektu iesniegumu atlasēs, tādējādi - vienkāršojot minētās atlases projektu iesniegumu vērtēšanas procesu;
2) piemērot elastīgāku pieeju attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu.
1) samazināt kritēriju apjomu ierobežotās projektu iesniegumu atlasēs, tādējādi - vienkāršojot minētās atlases projektu iesniegumu vērtēšanas procesu;
2) piemērot elastīgāku pieeju attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023.gada 19.jūlijā stājās spēkā MK 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.408), kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – ES fondi) vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu, tai skaitā minētie noteikumi regulē projektu iesniegumu atlases, projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju un to piemērošanas metodikas izstrādes apjomu un kārtību, atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 7.panta un 19.panta 2. un 10.punktā noteiktajam pilnvarojumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No MK noteikumu Nr.408 noteikumu 16.punkta pirmā teikuma izriet, ka projektu iesniegumu vērtēšanas komisija pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām vērtē projektu iesniegumus saskaņā ar projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, ievērojot kritēriju piemērošanas metodiku. Atbilstoši līdzšinējai jau iestrādātajai praksei ES fondos, gan ierobežotās, gan atklātās projektu iesniegumu atlasēs neatkarīgi no projektu iesniegumu atlases veida projekta iesniegumi tiek vērtēti pēc šādiem kritērijiem:
- vienotie kritēriji, tai skaitā vienotie izvēles kritēriji;
- specifiskie atbilstības kritēriji;
- kvalitātes kritēriji.
Vienotos kritērijus, tai skaitā vienotos izvēles kritērijus, kas jau ir apstiprināti Eiropas Savienības fondu uzraudzības komitejā 2021.-2027.gadam (turpmāk – Uzraudzības komiteja) kopā ar Finanšu ministrijas kā ES fondu vadošā iestādes (turpmāk – vadošā iestāde) izstrādāto metodiku Nr.3.1. “Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodiku 2021.–2027.gadam”[1] (turpmāk – vienotā atlases metodika) izstrādā vadošā iestāde, bet specifiskos atbilstības kritērijus un kvalitātes kritērijus izstrādā ES fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde).
Lai gan ierobežotās projektu iesniegumu atlasē jau ir iepriekš zināms ES fondu projektu iesniedzēju loks, starp projekta iesniedzējiem nepastāv konkurence un prioritāri īstenojamie ES fondu projekti tiek noteikti valdības apstiprinātajās nozares stratēģijās/pamatnostādnēs, plānošanas reģionu teritorijas attīstības plānošanas dokumentos, kā arī normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (turpmāk – SAM noteikumi), tomēr minētajā atlasē projekta iesniegumi tiek vērtēti arī pēc specifiskajiem atbilstības un, ja nepieciešams, kvalitātes kritērijiem.
MK noteikumu Nr.408 24.punkts nosaka nepieciešamību, ka gan atklātas, gan ierobežotas projektu iesniegumu atlases gadījumā atbildīgajai iestādei jāizstrādā specifiskos atbilstības kritērijus un, ja nepieciešams, arī kvalitātes kritērijus, un minētā prakse tiek piemērota visos gadījumos minēto atlašu ietvaros. Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju komplektu, kurā ietverti gan vienotie kritēriji, gan vienotie izvēles kritēriji, gan specifiskie atbilstības kritēriji, gan kvalitātes kritēriji (ja attiecināms), atbildīgajai iestādei ir nepieciešams virzīt izskatīšanai Uzraudzības komitejas apakškomitejā un pēc tam apstiprināšanai Uzraudzības komitejā. Minētais process ir noteikts Uzraudzības komitejas un apakškomiteju reglamentos un vienotā atlases metodikā. Vadošā iestāde ar ES fondu sadarbības iestādi (turpmāk – sadarbības iestāde), kopīgi izvērtēja līdzšinējo praksi attiecībā uz projekta iesniegumu vērtēšanu ierobežotās projektu iesniegumu atlasēs, vienlaikus izvērtējot arī atbildīgo iestāžu sniegtos priekšlikumus ES fondu ieviešanas vienkāršošanai, un konstatēja, ka minētais vērtēšanas process ir vienkāršojams, dodot iespēju ierobežotu projektu iesniegumu atlašu ietvaros piemērot tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus.
Attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu, izvērtējot iestrādāto praksi, Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu nosacījumus un Eiropas Komisijas 2021.gada 21.oktobra vadlīnijas [2], secināms, ka projektiem, kuri pēc to pabeigšanas gūst neto ienākumus, pilnā izmaksu un ieguvumu analīze ne vienmēr ir jāveic.
[1]https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/eiropas-regionalas-attistibas-fonda-eiropas-sociala-fonda-plus-kohezijas-fonda-un-taisnigas-parkartosanas-fonda-projektu-iesniegumu-atlases-metodika-2021-2027-gadam
[2]https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/publications/guides/2021/economic-appraisal-vademecum-2021-2027-general-principles-and-sector-applications
- vienotie kritēriji, tai skaitā vienotie izvēles kritēriji;
- specifiskie atbilstības kritēriji;
- kvalitātes kritēriji.
Vienotos kritērijus, tai skaitā vienotos izvēles kritērijus, kas jau ir apstiprināti Eiropas Savienības fondu uzraudzības komitejā 2021.-2027.gadam (turpmāk – Uzraudzības komiteja) kopā ar Finanšu ministrijas kā ES fondu vadošā iestādes (turpmāk – vadošā iestāde) izstrādāto metodiku Nr.3.1. “Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodiku 2021.–2027.gadam”[1] (turpmāk – vienotā atlases metodika) izstrādā vadošā iestāde, bet specifiskos atbilstības kritērijus un kvalitātes kritērijus izstrādā ES fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde).
Lai gan ierobežotās projektu iesniegumu atlasē jau ir iepriekš zināms ES fondu projektu iesniedzēju loks, starp projekta iesniedzējiem nepastāv konkurence un prioritāri īstenojamie ES fondu projekti tiek noteikti valdības apstiprinātajās nozares stratēģijās/pamatnostādnēs, plānošanas reģionu teritorijas attīstības plānošanas dokumentos, kā arī normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (turpmāk – SAM noteikumi), tomēr minētajā atlasē projekta iesniegumi tiek vērtēti arī pēc specifiskajiem atbilstības un, ja nepieciešams, kvalitātes kritērijiem.
MK noteikumu Nr.408 24.punkts nosaka nepieciešamību, ka gan atklātas, gan ierobežotas projektu iesniegumu atlases gadījumā atbildīgajai iestādei jāizstrādā specifiskos atbilstības kritērijus un, ja nepieciešams, arī kvalitātes kritērijus, un minētā prakse tiek piemērota visos gadījumos minēto atlašu ietvaros. Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju komplektu, kurā ietverti gan vienotie kritēriji, gan vienotie izvēles kritēriji, gan specifiskie atbilstības kritēriji, gan kvalitātes kritēriji (ja attiecināms), atbildīgajai iestādei ir nepieciešams virzīt izskatīšanai Uzraudzības komitejas apakškomitejā un pēc tam apstiprināšanai Uzraudzības komitejā. Minētais process ir noteikts Uzraudzības komitejas un apakškomiteju reglamentos un vienotā atlases metodikā. Vadošā iestāde ar ES fondu sadarbības iestādi (turpmāk – sadarbības iestāde), kopīgi izvērtēja līdzšinējo praksi attiecībā uz projekta iesniegumu vērtēšanu ierobežotās projektu iesniegumu atlasēs, vienlaikus izvērtējot arī atbildīgo iestāžu sniegtos priekšlikumus ES fondu ieviešanas vienkāršošanai, un konstatēja, ka minētais vērtēšanas process ir vienkāršojams, dodot iespēju ierobežotu projektu iesniegumu atlašu ietvaros piemērot tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus.
Attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu, izvērtējot iestrādāto praksi, Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu nosacījumus un Eiropas Komisijas 2021.gada 21.oktobra vadlīnijas [2], secināms, ka projektiem, kuri pēc to pabeigšanas gūst neto ienākumus, pilnā izmaksu un ieguvumu analīze ne vienmēr ir jāveic.
[1]https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/eiropas-regionalas-attistibas-fonda-eiropas-sociala-fonda-plus-kohezijas-fonda-un-taisnigas-parkartosanas-fonda-projektu-iesniegumu-atlases-metodika-2021-2027-gadam
[2]https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/publications/guides/2021/economic-appraisal-vademecum-2021-2027-general-principles-and-sector-applications
Risinājuma apraksts
Lai izpildītu Valdības rīcības plānā noteikto uzdevumu, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.408 16.punktā, paredzot gadījumu, kad atbildīgā iestāde MK noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (turpmāk – SAM MK noteikumi), ņemot vērā projekta specifiku, plānoto ieviešanas mehānismu un finansējuma saņēmējus, var noteikt, ka minētajā atlasē piemēro tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus.
Šāda pieeja ir arī atbilstoša Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 14. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 73.pantā noteiktajam, jo vienotie kritēji un vienotie izvēles kritēriji jau aptver minētajā regulējumu ietvertos projekta iesniegumu atlases principus.
Atbildīgā iestāde var piemērot minēto vienkāršoto projekta iesniegumu atlases vērtēšanas procesu, sniedzot pamatotu skaidrojumu SAM MK noteikumu sākotnējā ietekmes novērtējumā (anotācijā). Šāda atvieglotā pieeja piemērojama galvenokārt gadījumos, kad projekta iesniedzējs ir valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību juridiska persona, kura veic deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildi, sniedz sabiedrisko pakalpojumu, piemērojot Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES[1], vai veic sabiedrībai vai tautsaimniecībai nozīmīga projekta īstenošanu. Minētais izņēmums, kas paredz iespēju piemērot tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus, nav piemērojams gadījumos, kad SAM MK noteikumos ir plānota komercdarbības atbalsta sniegšana, piemērojot citu komercdarbības atbalsta regulējumu, kas nav atrunāti vienotās atlases metodikas vienotajos kritērijos (minētās metodikas 2. un 3.pielikums) un vienotajos izvēles kritērijos (minētās metodikas 4. un 5.pielikums, izņemot regulu Nr. 651/2014[2]).
Rezultātā, gadījumos, kad atbildīgā iestāde būs noteikusi iespēju projektu iesniegumu atlasei piemērot tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus, sadarbības iestāde varēs uzsākt atlases nolikuma izstrādi uzreiz pēc SAM MK noteikumu apstiprināšanas, atbildīgajai iestādei nevirzot projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus (specifiskos atbilstības kritērijus un kvalitātes kritērijus) izskatīšanai Uzraudzības komitejas apakškomitejā un apstiprināšanai Uzraudzības komitejā, kas attiecīgi paātrinās projekta iesniegumu atlašu uzsākšanas procesu, projektu iesniegumu vērtēšanas procesu un investīciju ieviešanas uzsākšanu. Turpmāk vairs netiks veidots izņēmuma ierobežotas projektu iesniegumu atlašu saraksts, kurās var tikt piemēroti tikai vienotie kritēriji un vienotie izvēles kritēriji, kas jāapstiprina ar Uzraudzības komitejas lēmumu. Minētais savukārt sekmēs ES fondu investīciju ātrāku uzsākšanu, maksājumu veikšanu un attiecīgo izdevumu deklarēšanu Eiropas Komisijai.
Tādējādi arī samazināsies laika un citu resursu izmaksas, vienlaikus saglabājot atbilstību ES fondu piešķiršanas nosacījumiem, jo projekta iesniegumi tāpat tiks izvērtēti atbilstoši vienotajiem kritērijiem un vienotajiem izvēles kritērijiem. Tātad tiks nodrošināta droša, efektīva un caurskatāma vienota pieeja ES fondu administrēšanā. Vienlaikus aicinām ES fondu atbildīgās iestādes, kur tas ir piemēroti un lietderīgi, veikt izmaksu un ieguvumu analīzi jau ES fondu SAM pasākuma līmenī, nevis paredzēt tās veikšanu katram projektam atsevišķi (atbilstoši Finanšu ministrijas 2025.gada 3.aprīļa vēstulē Nr. 5.1-24/21/1043 “Par administratīvā sloga mazināšanu un normatīvā regulējuma pārskatīšanu”) sniegtajai informācijai.
Kas attiecas uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu, tad MK noteikumu Nr.408 44.punkts ir svītrots, ņemot vērā tā lietderību, un to ka minēto noteikumu 45.punkts precizēts pēc būtības paredzot, ka izmaksu un ieguvumu analīzi vai tās daļu (finanšu analīzi, ekonomisko analīzi vai jutīguma analīzi) veic, ja to paredz SAM MK noteikumi. Izmaksu un ieguvumu analīzes apjomu nosaka SAM MK noteikumu izstrādes laikā katra atbildīgā iestāde. Vienlaikus jāatzīmē, ka izmaksu un ieguvumu analīzes primārais mērķis publiskajā sektorā ir noteikt projekta ekonomisko atdevi – vai projekts ir izdevīgs valstij kopumā un vai projekta atdeve ir pietiekami liela.
Gadījumos, kad, piemēram, atbilstoši komercdarbības atbalsta nosacījumiem projektā jāveic finanšu iztrūkuma jeb deficīta likmes aprēķins, obligāti jāveic tikai finanšu analīze, lai noteiktu ES fondu līdzfinansējuma likmi, savukārt ekonomiskā analīze un jutīguma analīze šādos gadījumos nav nepieciešama. Ekonomisko analīzi nepieciešams veikt publiskā sektora īstenotajos projektos, kas nav saistīti ar komercdarbības atbalstu, bet jutīguma analīzi atbildīgā iestāde paredz gadījumos, kad saredz riskus, ka atsevišķu mainīgo izmaiņas varētu būtiski ietekmēt projekta dzīvotspēju. Tādējādi precizēts arī MK noteikumu Nr.408 4.pielikums, precizējot arī skaidrojumu pie kura no projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veida ir jāveic attiecīgā analīze. Vienlaikus no minētā pielikuma tiek izslēgta riska novērtējuma analīze, ņemot vērā, ka tā tiek veikta projekta iesnieguma veidlapas “Projekta risku izvērtējums” ietvaros. Tāpat arī precizēts MK noteikumu Nr.408 IX. nodaļas nosaukums atspoguļojot minētās nodaļas nosaukumu atbilstoši tās mērķim. Piemērotā pieeja mazinās administratīvo slogu projektu iesniedzējiem.
[1] Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmums Nr.2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi
[2] Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regula (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Šāda pieeja ir arī atbilstoša Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 14. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 73.pantā noteiktajam, jo vienotie kritēji un vienotie izvēles kritēriji jau aptver minētajā regulējumu ietvertos projekta iesniegumu atlases principus.
Atbildīgā iestāde var piemērot minēto vienkāršoto projekta iesniegumu atlases vērtēšanas procesu, sniedzot pamatotu skaidrojumu SAM MK noteikumu sākotnējā ietekmes novērtējumā (anotācijā). Šāda atvieglotā pieeja piemērojama galvenokārt gadījumos, kad projekta iesniedzējs ir valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību juridiska persona, kura veic deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildi, sniedz sabiedrisko pakalpojumu, piemērojot Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES[1], vai veic sabiedrībai vai tautsaimniecībai nozīmīga projekta īstenošanu. Minētais izņēmums, kas paredz iespēju piemērot tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus, nav piemērojams gadījumos, kad SAM MK noteikumos ir plānota komercdarbības atbalsta sniegšana, piemērojot citu komercdarbības atbalsta regulējumu, kas nav atrunāti vienotās atlases metodikas vienotajos kritērijos (minētās metodikas 2. un 3.pielikums) un vienotajos izvēles kritērijos (minētās metodikas 4. un 5.pielikums, izņemot regulu Nr. 651/2014[2]).
Rezultātā, gadījumos, kad atbildīgā iestāde būs noteikusi iespēju projektu iesniegumu atlasei piemērot tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus, sadarbības iestāde varēs uzsākt atlases nolikuma izstrādi uzreiz pēc SAM MK noteikumu apstiprināšanas, atbildīgajai iestādei nevirzot projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus (specifiskos atbilstības kritērijus un kvalitātes kritērijus) izskatīšanai Uzraudzības komitejas apakškomitejā un apstiprināšanai Uzraudzības komitejā, kas attiecīgi paātrinās projekta iesniegumu atlašu uzsākšanas procesu, projektu iesniegumu vērtēšanas procesu un investīciju ieviešanas uzsākšanu. Turpmāk vairs netiks veidots izņēmuma ierobežotas projektu iesniegumu atlašu saraksts, kurās var tikt piemēroti tikai vienotie kritēriji un vienotie izvēles kritēriji, kas jāapstiprina ar Uzraudzības komitejas lēmumu. Minētais savukārt sekmēs ES fondu investīciju ātrāku uzsākšanu, maksājumu veikšanu un attiecīgo izdevumu deklarēšanu Eiropas Komisijai.
Tādējādi arī samazināsies laika un citu resursu izmaksas, vienlaikus saglabājot atbilstību ES fondu piešķiršanas nosacījumiem, jo projekta iesniegumi tāpat tiks izvērtēti atbilstoši vienotajiem kritērijiem un vienotajiem izvēles kritērijiem. Tātad tiks nodrošināta droša, efektīva un caurskatāma vienota pieeja ES fondu administrēšanā. Vienlaikus aicinām ES fondu atbildīgās iestādes, kur tas ir piemēroti un lietderīgi, veikt izmaksu un ieguvumu analīzi jau ES fondu SAM pasākuma līmenī, nevis paredzēt tās veikšanu katram projektam atsevišķi (atbilstoši Finanšu ministrijas 2025.gada 3.aprīļa vēstulē Nr. 5.1-24/21/1043 “Par administratīvā sloga mazināšanu un normatīvā regulējuma pārskatīšanu”) sniegtajai informācijai.
Kas attiecas uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu, tad MK noteikumu Nr.408 44.punkts ir svītrots, ņemot vērā tā lietderību, un to ka minēto noteikumu 45.punkts precizēts pēc būtības paredzot, ka izmaksu un ieguvumu analīzi vai tās daļu (finanšu analīzi, ekonomisko analīzi vai jutīguma analīzi) veic, ja to paredz SAM MK noteikumi. Izmaksu un ieguvumu analīzes apjomu nosaka SAM MK noteikumu izstrādes laikā katra atbildīgā iestāde. Vienlaikus jāatzīmē, ka izmaksu un ieguvumu analīzes primārais mērķis publiskajā sektorā ir noteikt projekta ekonomisko atdevi – vai projekts ir izdevīgs valstij kopumā un vai projekta atdeve ir pietiekami liela.
Gadījumos, kad, piemēram, atbilstoši komercdarbības atbalsta nosacījumiem projektā jāveic finanšu iztrūkuma jeb deficīta likmes aprēķins, obligāti jāveic tikai finanšu analīze, lai noteiktu ES fondu līdzfinansējuma likmi, savukārt ekonomiskā analīze un jutīguma analīze šādos gadījumos nav nepieciešama. Ekonomisko analīzi nepieciešams veikt publiskā sektora īstenotajos projektos, kas nav saistīti ar komercdarbības atbalstu, bet jutīguma analīzi atbildīgā iestāde paredz gadījumos, kad saredz riskus, ka atsevišķu mainīgo izmaiņas varētu būtiski ietekmēt projekta dzīvotspēju. Tādējādi precizēts arī MK noteikumu Nr.408 4.pielikums, precizējot arī skaidrojumu pie kura no projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veida ir jāveic attiecīgā analīze. Vienlaikus no minētā pielikuma tiek izslēgta riska novērtējuma analīze, ņemot vērā, ka tā tiek veikta projekta iesnieguma veidlapas “Projekta risku izvērtējums” ietvaros. Tāpat arī precizēts MK noteikumu Nr.408 IX. nodaļas nosaukums atspoguļojot minētās nodaļas nosaukumu atbilstoši tās mērķim. Piemērotā pieeja mazinās administratīvo slogu projektu iesniedzējiem.
[1] Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmums Nr.2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi
[2] Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regula (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Projekta iesniedzēji kā privāto tiesību subjekti.
Ietekmes apraksts
Ir ietekme uz projekta iesniedzējiem kā privāto tiesību subjektiem, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekts paredz elastīgāku pieeju attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu, tas ir t.i. neveikt pilnu izmaksu un ieguvumu analīzi, bet gan kādu no tās veidiem (finanšu, ekonomisko, jutīguma).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Projekta iesniedzēji kā privāto tiesību subjekti.
samazinās
Vērtības nozīme:
10,41
euro
96,00
stundas
1
viens
1
viens
-999,36
Ir ietekme uz projekta iesniedzējiem, taču tā kā nav iespējams paredzēt, kurš no izmaksu un ieguvumu veidiem tiks izvēlēts, tādējādi administratīvo izmaksu novērtējums ir veikts attiecībā uz vienu ES fondu projektu, kura ietvaros netiktu veikta pilna projekta izmaksu un ieguvumu analīze, bet tikai daļa - finanšu analīze, kas izriet no MK noteikumu projekta 4.pielikuma. Ja projekts iesniedzējs veic pilno izmaksu un ieguvumu novērtējumu, tas aizņem vidēji piecpadsmit darbadienas, atkarībā no ES fonda projekta un to pasākuma, kas pēc specifikas, apjoma, sarežģītības ir ļoti atšķirīgi. Taču, gadījumā, ja tiek veikta tikai finanšu analīze, tad vidēji divpadsmit darbadienas. Tāpat, lai veiktu attiecīgo analīzi ir jāpieprasa un jāanalizē dati, kas ir atšķirīga apjoma.
Kopā
-999,36
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar MK 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas skar sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvas un procesus, it īpaši reformu izstrādi un īstenošanas procesu un publiskā finansējuma plānošanu. Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr.408, vienkāršojot ierobežotas projektu iesniegumu atlases vērtēšanas procesu, taču nemainot projektu iesniegumu vērtēšanas procesu pēc būtības, līdz ar to publiskā apspriede nav nepieciešama.
Vienlaikus MK noteikumu Nr.408 grozījumu saskaņošanas ietvaros tika saņemts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iebildums par elastīgākas pieejas piemērošanu attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu efektivitātes novērtēšanu. Minētais iebildums tika ņemts vērā, papildinot noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas rada pozitīvu ietekmi projekta iesniedzējam, mazinot administratīvo slogu attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu efektivitātes veikšanu.
Vienlaikus MK noteikumu Nr.408 grozījumu saskaņošanas ietvaros tika saņemts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iebildums par elastīgākas pieejas piemērošanu attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu efektivitātes novērtēšanu. Minētais iebildums tika ņemts vērā, papildinot noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas rada pozitīvu ietekmi projekta iesniedzējam, mazinot administratīvo slogu attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu efektivitātes veikšanu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Projekta iesniedzēji kā publisko tiesību subjekti.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Projekta iesniedzēji kā publisko tiesību subjekti.
samazinās
Vērtības nozīme:
10,55
euro
96,00
stundas
1
viens
1
viens
-1 012,80
Ir ietekme uz projekta iesniedzējiem, taču tā kā nav iespējams paredzēt, kurš no izmaksu un ieguvumu veidiem tiks izvēlēts, tādējādi administratīvo izmaksu novērtējums ir veikts attiecībā uz vienu ES fondu projektu, kura ietvaros netiktu veikta pilna projekta izmaksu un ieguvumu analīze, bet tikai daļa - finanšu analīze, kas izriet no MK noteikumu projekta 4.pielikuma. Ja projekts iesniedzējs veic pilno izmaksu un ieguvumu novērtējumu, tas aizņem vidēji piecpadsmit darbadienas, atkarībā no ES fonda projekta un to pasākuma, kas pēc specifikas, apjoma, sarežģītības ir ļoti atšķirīgi. Taču, gadījumā, ja tiek veikta tikai finanšu analīze, tad vidēji divpadsmit darbadienas. Tāpat, lai veiktu attiecīgo analīzi ir jāpieprasa un jāanalizē dati, kas ir atšķirīga apjoma.
Kopā
-1 012,80
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu projekts skar projekta iesniedzējus, kas nodrošina ES fondu projektu īstenošanu, tāpat arī ES fondu vadībā iesaistītās iestādes - vadošo iestādi, sadarbības iestādi un atbildīgās iestādes, jo MK noteikumos Nr.408 tiks iestrādāts regulējums, kas vienkāršos ierobežotas projektu iesniegumu atlases vērtēšanas procesu, paātrinās līgumu vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanu, tāpat arī ES fondu investīciju progresu, kā arī tika piemērota elastīgāka pieeja attiecībā uz projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
