25-TA-1195: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 18. februāra noteikumos Nr. 107 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" projektu iesniegumu trešās un ceturtās atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 18. februāra noteikumos Nr. 107 "Eiropas Savienības (turpmāk – ES) kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" (turpmāk - 2.2.3.3. pasākums) projektu iesniegumu trešās un ceturtās atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) kā ES fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktā ietverto deleģējumu, kas nosaka Ministru kabinetam izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir precizēt 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā pieejamo finansējumu, papildināt tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas, precizēt nosacījumu par sadarbības partneru, kuri saņem komercdarbības atbalstu, atbalstāmajām darbībām, tehniski precizēt nosacījumu par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību un citus nosacījumus, lai nodrošinātu pēc iespējas ātrāku šī pasākuma projektu īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
VARAM ir izstrādāti Ministru kabineta 2025. gada 18. februāra noteikumi Nr. 107 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" projektu iesniegumu trešās un ceturtās atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 107), kuru mērķis ir uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību ES nozīmes sugām un biotopiem, īstenojot aizsardzības un apsaimniekošanas pasākumus Natura 2000 teritorijās. Mērķa sasniegšanai MK noteikumu Nr. 107 14. punkts nosaka, ka 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā pašvaldībām vai tās iestādēm, kuru teritorijā atrodas Natura 2000 teritorija vai tai pieguloša teritorija, pieejamais finansējums ir 8 561 765 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums (turpmāk – ERAF) – 7 277 500 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldības budžeta un privātais līdzfinansējums, – vismaz 1 284 265 euro, kā arī valsts budžeta līdzfinansējums, ja projekta īstenošanā kā sadarbības partneris tiek piesaistīta valsts kapitālsabiedrība.
2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas atklāta projektu iesniegumu atlase ir uzsākta un projektu iesniegšanas termiņš ir no 2025. gada 1. aprīļa līdz 2025. gada 19. augustam.
2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas atklāta projektu iesniegumu atlase ir uzsākta un projektu iesniegšanas termiņš ir no 2025. gada 1. aprīļa līdz 2025. gada 19. augustam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025. gada 20. jūnijā ir stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumos Nr. 196 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" pirmās un otrās atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 196), kuros ir precizēts 2.2.3.3. pasākuma otrajai atlases kārtai pieejamais finansējums atbilstoši apstiprināto projektu budžetu kopsavilkumam, jo 2.2.3.3. pasākuma otrajā atlases kārta tika īstenoti un ir noslēgušies divi uzsaukumi. Saskaņā ar Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pieejamo informāciju abos uzsaukumos kopā finansējums ir piešķirts astoņiem projektiem ar kopējo attiecināmo finansējumu 1 993 250 euro, no kura ERAF finansējums veido 1 694 262 euro. Līdz ar to no sākotnēji plānotā ERAF līdzfinansējuma pašvaldībām vai to iestādēm 2.2.3.3. pasākuma otrajā atlases kārtā - 2 500 000 euro, veidojas ERAF finansējuma atlikums 805 738 euro apmērā. MK noteikumu Nr. 196 grozījumi paredz neizmantoto finansējumu no 2.2.3.3. pasākuma otrās atlases kārtas pārdalīt uz 2.2.3.3. pasākuma ceturto atlases kārtu.
Ņemot vērā, ka 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" (turpmāk - 2.1.3.1. pasākums) pirmās atlases kārtas ietvaros ir izvērtēti visi iesniegtie projektu iesniegumi, jauni uzsaukumi nav plānoti un ir palicis neizmantots ERAF finansējums, ar ierosinātajiem ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma grozījumiem ir paredzēta finansējuma pārdale no 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas uz 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “"Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu"” pasākumiem, tostarp 1 000 000 euro, ko veido 653 360 euro ERAF finansējums un 346 640 euro elastības finansējums, plānots pārdalīt uz 2.2.3.3. pasākuma ceturto atlases kārtu.
Tāpat nepieciešams veikt izmaiņas nosakot, ka 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā sadarbības partneris, kas ir fiziska vai juridiska persona, kam piemērojams komercdarbības atbalsts var īstenot ne tikai MK noteikumu Nr. 107 33.1. apakšpunktā minēto biotopu un sugu dzīvotņu kvalitātes atjaunošanu un labvēlīga stāvokļa nodrošināšanu saskaņā ar dabas, sugu vai biotopu aizsardzības plāniem, bet arī 33.5 apakšpunktā minētās darbības, kas ir "zaļās" un "zilās" infrastruktūras elementu izveide un dabisku degradētu ekosistēmu atjaunošana, piemēram, augsnes erozijas mazināšana izmantojot "zaļo" infrastruktūru, kas var būt augu stādījumi, akmeņu krāvumi, zaļā koridora veidošana ar ekosistēmu un biotopu savienojamības uzlabošanai. Tāpat tādi zilās infrastruktūras risinājumi kā zivju ceļu izbūve, lai nodrošinātu upju garenvirzienu nepārtrauktību, kā arī dabiski degradētu ekosistēmu atjaunošanas pasākumi ar mērķi atjaunot labvēlīgu biotopu un sugu dzīvotņu stāvokli. MK noteikumu Nr. 107 33.1. un 33.5. apakšpunktos noteiktās 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā atbalstāms darbības ir savstarpēji papildinošas un līdz ar to jānosaka kā atbalstāmas, attiecinot komercdarbības atbalsta regulējumu.
Vienlaikus 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā nav atbalstāmas darbības, lai īstenotu sanāciju vai remediāciju vai gadījumos, ja iespējams identificēt "piesārņotāju" atbilstoši principam “Piesārņotājs maksā”, kā arī degradēto ekosistēmu atjaunošanu pēc ieguves (tostarp kūdras) darbību izbeigšanas saskaņā ar MK noteikumu Nr. 107 49.7 punktu.
2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas ietvaros noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas MK noteikumu Nr. 107 33. punktā minēto darbību īstenošanai. Ņemot vērā 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā pieejamo finansējuma apjomu, noteikto atbalstāmo darbību un Natura2000 tīklā iekļauto vai tām piegulošo teritoriju, kas vienlaikus ir arī 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas projektu īstenošanas teritorijas, daudzveidību, kā arī prasību projekta darbības ieviest atbilstoši attiecīgās teritorijas spēkā vai izstrādē esošajam dabas aizsardzības plānam nodrošinot labvēlīgus apstākļus un apsaimniekošanas režīmu teritorijā mītošo īpaši aizsargājamo sugu un biotopu uzturēšanai, paredzama ievērojama plānoto aktivitāšu dažādība, piemēram, ar būvniecību (t. sk. demontāžu, atjaunošanu) saistītas darbības, biotehniski pasākumi, hidrotehniski un melioratīvi pasākumi, ainavu kopšana, inženiertehnisko komunikāciju izveide un atjaunošana, zemes iegāde dabas aizsardzības pasākumu īstenošanai, “zaļās” un “zilās” infrastruktūras elementu izveide, bioloģiski vērtīgu koku un dižkoku apsaimniekošana.
2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas projektu darbības īstenojamas nodrošinot kvalitatīvu projektu aktivitāšu ieviešanu vienlaikus ņemot vērā projektu teritorijas specifiskās prasības un nepieļaujot būtiska kaitējuma nodarīšana videi, tostarp, Natura 2000 teritorijā esošajām īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem. Līdz ar to uz atsevišķām projektu aktivitātēm piesaistāmi kvalificēti speciālisti, kuru pakalpojumus vislietderīgāk ir iepirkt pēc nepieciešamības, nodrošinot konsultācijas, darbu izpildes un sagatavotās dokumentācijas kvalitātes uzraudzību tādās jomās, kur projekta personālam nav pietiekošas kompetences, piemēram, meliorācijas, ģeoloģijas, arboristu, hidrologu, elektroinženieru konsultācijas, būvniecības jomas speciālistu konsultācijas atzinumu un saskaņojumu saņemšanai no valsts un pašvaldības iestādēm, darbu detalizētā plānošanā un koordinācijā starp būvniecības procesā iesaistītajām pusēm, konsultācijas saistībā ar “zaļās” un “zilās” infrastruktūras elementu izveidi, juristu konsultācijas īpašumtiesību noformēšanai atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Šie pakalpojumi nav definējami kā tiešās attiecināmās izmaksas projekta iesnieguma un projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai, kas tieši saistītas ar projektā plānotajām darbībām un kas nav radušās uz darba līguma pamata, zinātniskās izpētes un monitoringa izmaksas, tostarp augsnes, hidroķīmisko un citu analīžu izmaksas, esošās infrastruktūras stāvokļa diagnostikas un tehniskā stāvokļa pārbaudes izmaksas, tiešās attiecināmās projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai (MK noteikumu Nr. 107 36.1., 36.4., 36.5.1., 36.12., 36.14., 36.15. apakšpunktos minētās tiešās attiecināmās izmaksas).
MK noteikumu Nr. 107 46.8. apakšpunkts pamatots ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509) 61. pantu, kas tieši piemērojama tādiem projektiem, kas saistīti ar ES fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros, atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim, finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem vai gala saņēmējiem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti) un tādējādi tā nav piemērojama 2.2.3.3. pasākuma trešajai un ceturtajai atlases kārtai.
MK noteikumu Nr. 107 36.10. apakšpunktā par tiešajām attiecināmajām izmaksām lietots termins “informatīvie un publicitātes pasākumi”. Lai atvieglotu ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā īstenoto atbalsta pasākumu ieviešanu Ministru kabineta noteikumos izmantojami Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā lietotie vispārpieņemtie termini, kur lai apzīmētu informatīvos un publicitātes pasākumus tiek lietots termins “komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi”.
Ņemot vērā, ka 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" (turpmāk - 2.1.3.1. pasākums) pirmās atlases kārtas ietvaros ir izvērtēti visi iesniegtie projektu iesniegumi, jauni uzsaukumi nav plānoti un ir palicis neizmantots ERAF finansējums, ar ierosinātajiem ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma grozījumiem ir paredzēta finansējuma pārdale no 2.1.3.1. pasākuma pirmās atlases kārtas uz 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “"Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu"” pasākumiem, tostarp 1 000 000 euro, ko veido 653 360 euro ERAF finansējums un 346 640 euro elastības finansējums, plānots pārdalīt uz 2.2.3.3. pasākuma ceturto atlases kārtu.
Tāpat nepieciešams veikt izmaiņas nosakot, ka 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā sadarbības partneris, kas ir fiziska vai juridiska persona, kam piemērojams komercdarbības atbalsts var īstenot ne tikai MK noteikumu Nr. 107 33.1. apakšpunktā minēto biotopu un sugu dzīvotņu kvalitātes atjaunošanu un labvēlīga stāvokļa nodrošināšanu saskaņā ar dabas, sugu vai biotopu aizsardzības plāniem, bet arī 33.5 apakšpunktā minētās darbības, kas ir "zaļās" un "zilās" infrastruktūras elementu izveide un dabisku degradētu ekosistēmu atjaunošana, piemēram, augsnes erozijas mazināšana izmantojot "zaļo" infrastruktūru, kas var būt augu stādījumi, akmeņu krāvumi, zaļā koridora veidošana ar ekosistēmu un biotopu savienojamības uzlabošanai. Tāpat tādi zilās infrastruktūras risinājumi kā zivju ceļu izbūve, lai nodrošinātu upju garenvirzienu nepārtrauktību, kā arī dabiski degradētu ekosistēmu atjaunošanas pasākumi ar mērķi atjaunot labvēlīgu biotopu un sugu dzīvotņu stāvokli. MK noteikumu Nr. 107 33.1. un 33.5. apakšpunktos noteiktās 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā atbalstāms darbības ir savstarpēji papildinošas un līdz ar to jānosaka kā atbalstāmas, attiecinot komercdarbības atbalsta regulējumu.
Vienlaikus 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā nav atbalstāmas darbības, lai īstenotu sanāciju vai remediāciju vai gadījumos, ja iespējams identificēt "piesārņotāju" atbilstoši principam “Piesārņotājs maksā”, kā arī degradēto ekosistēmu atjaunošanu pēc ieguves (tostarp kūdras) darbību izbeigšanas saskaņā ar MK noteikumu Nr. 107 49.7 punktu.
2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas ietvaros noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas MK noteikumu Nr. 107 33. punktā minēto darbību īstenošanai. Ņemot vērā 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā pieejamo finansējuma apjomu, noteikto atbalstāmo darbību un Natura2000 tīklā iekļauto vai tām piegulošo teritoriju, kas vienlaikus ir arī 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas projektu īstenošanas teritorijas, daudzveidību, kā arī prasību projekta darbības ieviest atbilstoši attiecīgās teritorijas spēkā vai izstrādē esošajam dabas aizsardzības plānam nodrošinot labvēlīgus apstākļus un apsaimniekošanas režīmu teritorijā mītošo īpaši aizsargājamo sugu un biotopu uzturēšanai, paredzama ievērojama plānoto aktivitāšu dažādība, piemēram, ar būvniecību (t. sk. demontāžu, atjaunošanu) saistītas darbības, biotehniski pasākumi, hidrotehniski un melioratīvi pasākumi, ainavu kopšana, inženiertehnisko komunikāciju izveide un atjaunošana, zemes iegāde dabas aizsardzības pasākumu īstenošanai, “zaļās” un “zilās” infrastruktūras elementu izveide, bioloģiski vērtīgu koku un dižkoku apsaimniekošana.
2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas projektu darbības īstenojamas nodrošinot kvalitatīvu projektu aktivitāšu ieviešanu vienlaikus ņemot vērā projektu teritorijas specifiskās prasības un nepieļaujot būtiska kaitējuma nodarīšana videi, tostarp, Natura 2000 teritorijā esošajām īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem. Līdz ar to uz atsevišķām projektu aktivitātēm piesaistāmi kvalificēti speciālisti, kuru pakalpojumus vislietderīgāk ir iepirkt pēc nepieciešamības, nodrošinot konsultācijas, darbu izpildes un sagatavotās dokumentācijas kvalitātes uzraudzību tādās jomās, kur projekta personālam nav pietiekošas kompetences, piemēram, meliorācijas, ģeoloģijas, arboristu, hidrologu, elektroinženieru konsultācijas, būvniecības jomas speciālistu konsultācijas atzinumu un saskaņojumu saņemšanai no valsts un pašvaldības iestādēm, darbu detalizētā plānošanā un koordinācijā starp būvniecības procesā iesaistītajām pusēm, konsultācijas saistībā ar “zaļās” un “zilās” infrastruktūras elementu izveidi, juristu konsultācijas īpašumtiesību noformēšanai atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Šie pakalpojumi nav definējami kā tiešās attiecināmās izmaksas projekta iesnieguma un projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai, kas tieši saistītas ar projektā plānotajām darbībām un kas nav radušās uz darba līguma pamata, zinātniskās izpētes un monitoringa izmaksas, tostarp augsnes, hidroķīmisko un citu analīžu izmaksas, esošās infrastruktūras stāvokļa diagnostikas un tehniskā stāvokļa pārbaudes izmaksas, tiešās attiecināmās projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai (MK noteikumu Nr. 107 36.1., 36.4., 36.5.1., 36.12., 36.14., 36.15. apakšpunktos minētās tiešās attiecināmās izmaksas).
MK noteikumu Nr. 107 46.8. apakšpunkts pamatots ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509) 61. pantu, kas tieši piemērojama tādiem projektiem, kas saistīti ar ES fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros, atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim, finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem vai gala saņēmējiem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti) un tādējādi tā nav piemērojama 2.2.3.3. pasākuma trešajai un ceturtajai atlases kārtai.
MK noteikumu Nr. 107 36.10. apakšpunktā par tiešajām attiecināmajām izmaksām lietots termins “informatīvie un publicitātes pasākumi”. Lai atvieglotu ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā īstenoto atbalsta pasākumu ieviešanu Ministru kabineta noteikumos izmantojami Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā lietotie vispārpieņemtie termini, kur lai apzīmētu informatīvos un publicitātes pasākumus tiek lietots termins “komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi”.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz MK noteikumos Nr. 196 veiktajiem grozījumiem ar kuriem precizēts 2.2.3.3. pasākuma otrajā atlases kārtā pašvaldībām vai to iestādēm pieejamais finansējums atbilstoši apstiprināto projektu budžeta summai, un pamatojoties uz ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma grozījumiem, ar kuriem tiek paredzēts pieejamā ERAF finansējuma palielinājums 2.2.3.3. pasākumam par 1 000 000 euro, ar noteikumu projektu tiek palielināts 2.2.3.3. ceturtajā atlases kārtā pieejamais ERAF finansējums un veiktas izmaiņas MK noteikumu Nr. 107 14. punktā, paredzot 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā pašvaldībām vai to iestādēm pieejamo ERAF finansējumu 9 083 238 euro. Tā kā ERAF finansējuma intensitāte ir noteikta ne vairāk kā 85 % apmērā, tiek palielināts 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā pieejamais nacionālais līdzfinansējums līdz 1 602 925 euro un kopā pieejamais finansējums 10 686 163 euro.
Ar noteikumu projektu tiks nodrošināts lielāks atbalsts 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas finansējuma saņēmējiem, atvieglojot Natura 2000 vai piegulošo teritorijas apsaimniekošanu un dabas, biotopu un/vai sugu aizsardzības plānos noteikto darbību īstenošanu, kas vienlaikus ietilpst pašvaldības vai to iestāžu deleģētajos pienākumos.
Līdz ar izmaiņām MK noteikumos Nr. 196 un ES kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, 2.2.3.3. pasākuma ceturtajai atlases kārtai pieejams papildus finansējums un būs iespēja apstiprināt lielāku skaitu iesniegto projektu, veicināt MK noteikumos Nr. 107 noteikto uzraudzības rādītāju izpildi, kā arī nodrošināt ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam plānoto investīciju plūsmu un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadējā deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa (n+3 principa) izpildi.
Lai nodrošinātu, ka 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas projektu izstrādes un īstenošanas laikā iespējams saņemt dažādās nozarēs kvalificētu speciālistu konsultācijas ar noteikumu projektu tiek papildināts 36. punkts par projektu tiešajām attiecināmām izmaksām, tam pievienojot 36.17. apakšpunktu, kas paredz, ka ERAF finansējums attiecināms arī uz citu speciālistu un pakalpojumu līgumu izmaksām, ja tās saistītas ar MK noteikumu Nr. 107 33.1., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6., 33.7.,33.9., 33.12. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanu, izņemot šo noteikumu 36.1., 36.4., 36.5.1., 36.12., 36.14., 36.15. apakšpunktā minētās izmaksas, vienlaikus nosakot, ka 36.17. punktā noteiktās tiešās attiecināmās izmaksas nepārsniedz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Papildinot projektu tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas tiks atvieglota projektu ieviešana.
Lai sekmētu vienotu biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanu un labvēlīga aizsardzības stāvokļa saglabāšanu, kā arī dabiski degradēto ekosistēmu atjaunošanu Natura 2000 teritorijās, ar noteikumu projektu tiek papildināts MK noteikumu Nr. 107 29. punkts pievienojot atsauci uz 33.5. apakšpunktu, kā rezultātā arī fiziskām un juridiskām personām, kurām tiek piemērots komercdarbības atbalsts, būs iespēja veikt "zaļās" un "zilās" infrastruktūras elementu izveidi un dabisku degradētu ekosistēmu atjaunošanu Natura 2000 teritorijās, kas sekmēs 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas uzraudzības rādītāju un mērķa sasniegšana. Tajā pašā laikā 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā atbalst netiek sniegts īstenojot sanāciju vai remediāciju, gadījumos kad piemērojams princips “Piesārņotājs maksā”, kā arī degradēto ekosistēmu atjaunošanu pēc ieguves (tostarp kūdras) darbu izbeigšanas atbilstoši spēkā esošajiem MK noteikumiem Nr. 107.
Ar noteikumu projektu papildinot 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā piesaistīto sadarbības partneru, kas ir komercdarbības atbalsta saņēmēji, atbalstāmās darbības, tiks veicināta projekta iesniedzēja sadarbība ar valsts iestādēm un valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldības iestādēm un pašvaldības kapitālsabiedrībām, fiziskām un juridiskām personām sekmējot dabas aizsardzības plānos noteikto apsaimniekošanas pasākumu īstenošanu.
Tiek tehniski precizēts MK noteikumu Nr. 107 46.8 apakšpunkts svītrojot atsauci uz Regulas 2024/2509 61. pantu, bet vienlaikus atstājot nemainītu nosacījumu, ka īstenojot projektu finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, kas ir atbilstoši iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām.
Ņemot vērā aktuālo terminu lietojumu Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā, MK noteikumu Nr. 107 36.10. apakšpunktā lietotā frāze “informatīvie un publicitātes pasākumi” tiek tehniski precizēta aizstājot ar frāzi “komunikācijas un vizuālās identitātes”, nemainot 36.10. apakšpunktu pēc būtības.
Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas veicami nepieciešamie labojumi 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas nolikumā un vienošanās par projekta īstenošanu.
Ar noteikumu projektu tiks nodrošināts lielāks atbalsts 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas finansējuma saņēmējiem, atvieglojot Natura 2000 vai piegulošo teritorijas apsaimniekošanu un dabas, biotopu un/vai sugu aizsardzības plānos noteikto darbību īstenošanu, kas vienlaikus ietilpst pašvaldības vai to iestāžu deleģētajos pienākumos.
Līdz ar izmaiņām MK noteikumos Nr. 196 un ES kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, 2.2.3.3. pasākuma ceturtajai atlases kārtai pieejams papildus finansējums un būs iespēja apstiprināt lielāku skaitu iesniegto projektu, veicināt MK noteikumos Nr. 107 noteikto uzraudzības rādītāju izpildi, kā arī nodrošināt ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam plānoto investīciju plūsmu un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadējā deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa (n+3 principa) izpildi.
Lai nodrošinātu, ka 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas projektu izstrādes un īstenošanas laikā iespējams saņemt dažādās nozarēs kvalificētu speciālistu konsultācijas ar noteikumu projektu tiek papildināts 36. punkts par projektu tiešajām attiecināmām izmaksām, tam pievienojot 36.17. apakšpunktu, kas paredz, ka ERAF finansējums attiecināms arī uz citu speciālistu un pakalpojumu līgumu izmaksām, ja tās saistītas ar MK noteikumu Nr. 107 33.1., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6., 33.7.,33.9., 33.12. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanu, izņemot šo noteikumu 36.1., 36.4., 36.5.1., 36.12., 36.14., 36.15. apakšpunktā minētās izmaksas, vienlaikus nosakot, ka 36.17. punktā noteiktās tiešās attiecināmās izmaksas nepārsniedz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Papildinot projektu tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas tiks atvieglota projektu ieviešana.
Lai sekmētu vienotu biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanu un labvēlīga aizsardzības stāvokļa saglabāšanu, kā arī dabiski degradēto ekosistēmu atjaunošanu Natura 2000 teritorijās, ar noteikumu projektu tiek papildināts MK noteikumu Nr. 107 29. punkts pievienojot atsauci uz 33.5. apakšpunktu, kā rezultātā arī fiziskām un juridiskām personām, kurām tiek piemērots komercdarbības atbalsts, būs iespēja veikt "zaļās" un "zilās" infrastruktūras elementu izveidi un dabisku degradētu ekosistēmu atjaunošanu Natura 2000 teritorijās, kas sekmēs 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas uzraudzības rādītāju un mērķa sasniegšana. Tajā pašā laikā 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā atbalst netiek sniegts īstenojot sanāciju vai remediāciju, gadījumos kad piemērojams princips “Piesārņotājs maksā”, kā arī degradēto ekosistēmu atjaunošanu pēc ieguves (tostarp kūdras) darbu izbeigšanas atbilstoši spēkā esošajiem MK noteikumiem Nr. 107.
Ar noteikumu projektu papildinot 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā piesaistīto sadarbības partneru, kas ir komercdarbības atbalsta saņēmēji, atbalstāmās darbības, tiks veicināta projekta iesniedzēja sadarbība ar valsts iestādēm un valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldības iestādēm un pašvaldības kapitālsabiedrībām, fiziskām un juridiskām personām sekmējot dabas aizsardzības plānos noteikto apsaimniekošanas pasākumu īstenošanu.
Tiek tehniski precizēts MK noteikumu Nr. 107 46.8 apakšpunkts svītrojot atsauci uz Regulas 2024/2509 61. pantu, bet vienlaikus atstājot nemainītu nosacījumu, ka īstenojot projektu finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, kas ir atbilstoši iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām.
Ņemot vērā aktuālo terminu lietojumu Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā, MK noteikumu Nr. 107 36.10. apakšpunktā lietotā frāze “informatīvie un publicitātes pasākumi” tiek tehniski precizēta aizstājot ar frāzi “komunikācijas un vizuālās identitātes”, nemainot 36.10. apakšpunktu pēc būtības.
Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas veicami nepieciešamie labojumi 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas nolikumā un vienošanās par projekta īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā norisinās projektu pieteikumu iesniegšana, kur trešajā atlases kārtā projektu iesniegšanas termiņš ir noteikts līdz 2027. gada 30. decembrim, ceturtajā atlases kārtā – līdz 2025. gada 19. augustam.
2.2.3.3. pasākuma trešajā atlases kārtā (ierobežota projektu atlase) paredzams, ka tiks iesniegti trīs projekti, no kuriem ir iesniegts viens projekts un notiek tā vērtēšana, savukārt ceturtajā atlases kārtā (atklāta projektu atlase) projektu pieteikumu vērtēšana tiks uzsākta 2025. gada 20. augustā.
Ar noteikumu projektu veiktās izmaiņas, nodrošinās iespēju atbalstīt lielāku skaitu iesniegtos projektus 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā, kā arī finansējuma saņēmējiem būs iespēja piesaistīt papildus speciālistus un pakalpojumus, līdz ar to tiks atvieglota projektu vērtēšanas gaita.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiks nodrošināta iespēja 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā kā sadarbības partnerus piesaistīt fiziskas personas, kas varēs veikt biotopu atjaunošanu un darbības laba biotopu stāvokļa nodrošināšanai to īpašumā.
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek palielināts 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtai pieejamais finansējums un tiks veicinātas sugu un biotopu apsaimniekošanas darbības pozitīvi ietekmējot apkārtējās vides kvalitāti, rezultātā sabiedrībai būs pieejamāki tādi ekosistēmu pakalpojumi kā sēņošana vai ogošana, būs izveidotas vietas pastaigām un vides izzināšanai un rekreācijai. Tāpat sagaidāms, ka vairāk tiks veiktas darbības invazīvo sugu apjoma mazināšanai tās iznīcinot, kas pozitīvi ietekmēs sabiedrību kopumā, piemēram, Sosnovska latvāņa ierobežošana, ne tikai uzlabos sugu daudzveidību un teritorijas vizuālo stāvoklis, bet arī samazinās draudus cilvēka veselībai
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek palielināts 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtai pieejamais finansējums un tiks veicinātas sugu un biotopu apsaimniekošanas darbības pozitīvi ietekmējot apkārtējās vides kvalitāti, rezultātā sabiedrībai būs pieejamāki tādi ekosistēmu pakalpojumi kā sēņošana vai ogošana, būs izveidotas vietas pastaigām un vides izzināšanai un rekreācijai. Tāpat sagaidāms, ka vairāk tiks veiktas darbības invazīvo sugu apjoma mazināšanai tās iznīcinot, kas pozitīvi ietekmēs sabiedrību kopumā, piemēram, Sosnovska latvāņa ierobežošana, ne tikai uzlabos sugu daudzveidību un teritorijas vizuālo stāvoklis, bet arī samazinās draudus cilvēka veselībai
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Sākotnēji izstrādājot MK noteikumus Nr. 107 prognozēts, ka 2.2.3.3. pasākuma trešās un ceturtās atlases kārtas projektu īstenošana ietekmēs saimnieciskās darbības veicējus konkrētajās teritorijās. Prognozētā ietekme pamatā saistīta ar nepieciešamību pēc darbaspēka projektos plānoto aktivitāšu īstenošanai.
Papildus prognozēts, ka 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā iespējams piesaistīt sadarbības partnerus, kas ir juridiskas personas un var veikt biotopu apsaimniekošanas un biotopu stāvokļa uzlabojošas darbības, kas uzlabo bioloģisko daudzveidību, tādējādi juridiskai personai ir iespēja uzlabot savā īpašumā esošo Natura 2000 teritoriju biotopu kvalitāti.
Noteikumu projekts paredz papildus finansējuma piešķiršanu 2.2.3.3. pasākuma ceturtajai atlases kārtai, tādejādi palielinot īstenoto projektu skaitu un pastiprinot sākotnēji plānoto ietekmi uz juridiskām personām.
Papildus prognozēts, ka 2.2.3.3. pasākuma trešajā un ceturtajā atlases kārtā iespējams piesaistīt sadarbības partnerus, kas ir juridiskas personas un var veikt biotopu apsaimniekošanas un biotopu stāvokļa uzlabojošas darbības, kas uzlabo bioloģisko daudzveidību, tādējādi juridiskai personai ir iespēja uzlabot savā īpašumā esošo Natura 2000 teritoriju biotopu kvalitāti.
Noteikumu projekts paredz papildus finansējuma piešķiršanu 2.2.3.3. pasākuma ceturtajai atlases kārtai, tādejādi palielinot īstenoto projektu skaitu un pastiprinot sākotnēji plānoto ietekmi uz juridiskām personām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ar tiesību aktu projektu tiek palielināts atbalsts ar infrastruktūras izveidi un ar biotopu apsaimniekošanu saistītām aktivitātēm, kuru izpildei nepieciešami būvuzņēmēju pakalpojumi, dažādu nozaru speciālisti un darbaspēks.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks papildus piešķirts līdzfinansējums tādu projektu realizācijai, kas ietekmēs mazos un vidējos uzņēmumus, kas nodarbojas ar būvniecības dokumentācijas izstrādi, būvniecību, biotopu apsaimniekošanu, sugu un dabas aizsardzības plānu ieviešanu utt. Tāpat netieša ietekme ir uz ekotūrisma nozares komersantiem, ļaujot plānot jaunus maršrutus.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā pieejamā finansējuma palielinājumu, noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz nodarbinātību, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība, tiek veicināta nodarbinātība būvniecībā, pakalpojumu sektorā saistībā ar infrastruktūras izveidi.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
167 934
0
279 528
0
361 689
454 865
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
167 934
0
279 528
0
361 689
454 865
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
197 569
0
328 857
0
425 517
535 135
2.1. valsts pamatbudžets
0
167 934
0
279 528
0
361 689
454 865
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
29 635
0
49 329
0
63 828
80 270
3. Finansiālā ietekme
0
-29 635
0
-49 329
0
-63 828
-80 270
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-29 635
0
-49 329
0
-63 828
-80 270
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-29 635
-49 329
-63 828
-80 270
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-29 635
-49 329
-63 828
-80 270
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekta ietekme uz valsts budžetu vērtējama 14. punktā noteiktā finansējuma izmaiņu apmērā (noteikumu projekts paredz finansējuma palielinājumu pret spēkā esošo regulējumu par 2 124 398 euro, tai skaitā ERAF finansējums 1 805 738 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējumu 318 660 euro apmērā). Noteikumu projekta ietekme uz plānoto valsts budžetu saistībā ar 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas finansējumu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta finansējumu norādīta saskaņā ar VARAM plānoto attiecīgo izdevumu proporciju dalījumu pa gadiem indikatīvi:
2025. gadā: 9,3% jeb 197 569 euro (10 686 163 *(9,3/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 167 934 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 29 635 euro;
2026. gadā: 15,48% jeb 328 857 euro (10 686 163 *(15,48/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 279 528 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 49 329 euro;
2027. gadā 20,03% jeb 425 517 euro (10 686 163 *(20,03/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 361 689 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 63 828 euro;
2028. gadā – 25,19 % jeb 535 136 euro (10 686 163 *(25,19/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 454 865 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 80 270 euro;
2029. gadā – 17,47% jeb 371 132 euro (10 686 163 *(17,47/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 315 462 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 55 670 euro;
2030. gadā – 12,53% jeb 266 187 euro (10 686 163 *(12,53/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 226 259 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 39 928 euro;
Izmaiņas kārtējā gadā norādītas atbilstoši prognozēm par projektu īstenošanas gaitu un plānotajām darbībām. Budžeta ieņēmumi plānoti kā ERAF finansējuma atmaksas, savukārt izdevumi - projektā plānotais ERAF finansējums un pašvaldību budžeta līdzfinansējuma summa.
Ņemot vērā, ka 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas ietvaros kā sadarbības partneri var piesaistīt valsts kapitālsabiedrības, kuru īpašumā vai valdījumā ir īpašums, kas atrodas Natura 2000 teritorijā vai tai piegulošā teritorija un kuras deleģētajos pārvaldes uzdevumos ietilpst šo īpašumu apsaimniekošana, pārvaldība vai aizsardzība, pārvaldes uzdevumu izpildei var būt nepieciešams piesaistīt valsts budžeta līdzfinansējumu, kurš iekļausies jau norādītajā kopējā līdzfinansējuma abās atlases kārtās neradot papildus ietekmi uz valsts budžeta sadalījumu, taču konkrēts apjoms nav norādīts, jo kapitālsabiedrību kā sadarbības partneru piesaiste nav obligāta un ir atkarīga no projekta iesniedzēja un attiecīgi var netikt īstenota. Gadījumos, ja tiks piesaistīts valsts budžeta līdzfinansējums, tas projektā nedrīkst pārsniegt 15% no projekta kopējām attiecināmām izmaksām.
Noteikumu projekts paredz investīcijas zem šādiem intervences kodiem:
- intervences kodam 079 “Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai, investīcijas dabas aizsardzības plānu izstrādei pirmajā projekta atlases kārtā” 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā tiek palielināts ERAF finansējums par 805 738 euro.
- intervences kodam 078 “Natura 2000 teritoriju aizsardzība, atjaunošana un ilgtspējīga izmantošana. Investīcijas Natura 2000 teritoriju aizsardzības un apsaimniekošanas pasākumu īstenošanai” 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā tiek palielināts ERAF finansējums par 1 000 000 euro, kopsummā sasniedzot 8 277 500 euro.
2025. gadā: 9,3% jeb 197 569 euro (10 686 163 *(9,3/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 167 934 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 29 635 euro;
2026. gadā: 15,48% jeb 328 857 euro (10 686 163 *(15,48/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 279 528 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 49 329 euro;
2027. gadā 20,03% jeb 425 517 euro (10 686 163 *(20,03/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 361 689 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 63 828 euro;
2028. gadā – 25,19 % jeb 535 136 euro (10 686 163 *(25,19/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 454 865 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 80 270 euro;
2029. gadā – 17,47% jeb 371 132 euro (10 686 163 *(17,47/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 315 462 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 55 670 euro;
2030. gadā – 12,53% jeb 266 187 euro (10 686 163 *(12,53/100)), no kuriem ERAF finansējums (85%) ir 226 259 euro, bet pašvaldību budžeta līdzfinansējums (15%) – 39 928 euro;
Izmaiņas kārtējā gadā norādītas atbilstoši prognozēm par projektu īstenošanas gaitu un plānotajām darbībām. Budžeta ieņēmumi plānoti kā ERAF finansējuma atmaksas, savukārt izdevumi - projektā plānotais ERAF finansējums un pašvaldību budžeta līdzfinansējuma summa.
Ņemot vērā, ka 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas ietvaros kā sadarbības partneri var piesaistīt valsts kapitālsabiedrības, kuru īpašumā vai valdījumā ir īpašums, kas atrodas Natura 2000 teritorijā vai tai piegulošā teritorija un kuras deleģētajos pārvaldes uzdevumos ietilpst šo īpašumu apsaimniekošana, pārvaldība vai aizsardzība, pārvaldes uzdevumu izpildei var būt nepieciešams piesaistīt valsts budžeta līdzfinansējumu, kurš iekļausies jau norādītajā kopējā līdzfinansējuma abās atlases kārtās neradot papildus ietekmi uz valsts budžeta sadalījumu, taču konkrēts apjoms nav norādīts, jo kapitālsabiedrību kā sadarbības partneru piesaiste nav obligāta un ir atkarīga no projekta iesniedzēja un attiecīgi var netikt īstenota. Gadījumos, ja tiks piesaistīts valsts budžeta līdzfinansējums, tas projektā nedrīkst pārsniegt 15% no projekta kopējām attiecināmām izmaksām.
Noteikumu projekts paredz investīcijas zem šādiem intervences kodiem:
- intervences kodam 079 “Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai, investīcijas dabas aizsardzības plānu izstrādei pirmajā projekta atlases kārtā” 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā tiek palielināts ERAF finansējums par 805 738 euro.
- intervences kodam 078 “Natura 2000 teritoriju aizsardzība, atjaunošana un ilgtspējīga izmantošana. Investīcijas Natura 2000 teritoriju aizsardzības un apsaimniekošanas pasākumu īstenošanai” 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā tiek palielināts ERAF finansējums par 1 000 000 euro, kopsummā sasniedzot 8 277 500 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ieņēmumi plānoti kā ERAF finansējuma daļa 85% apmērā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi plānoti kā ERAF (85%) un pašvaldību budžeta līdzfinansējuma daļas (15%) summa.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pasākumam nepieciešamais ERAF un valsts budžets līdzfinansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks izmaksāts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Neskatoties uz to, ka 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā pieejamais ERAF finansējums tiek palielināts par 24,81% jeb 1 805 738 euro, finansējuma saņēmējs ir pašvaldības vai to iestādes un MK noteikumi Nr. 107 paredz iespēju finansējuma saņēmējam projektos piesaistīt sadarbības partnerus t. sk. fiziskas vai juridiskas personas kurām atbalsts tiktu sniegts ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu(turpmāk - Regulu Nr. 651/2014). Netiek paredzēts, ka ar Regulu Nr. 651/2014 piešķirtā finansējuma palielinājums sasniegs 20% no šobrīd Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu (SANI2) paziņotajiem izdevumiem (800 000 euro). Līdz ar to Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmā (SANI2) kopsavilkuma informāciju par noteikumu projektu paziņot nav nepieciešams.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, t.sk. netiek mainīti atlases kārtas projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, līdz ar to publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz piešķirt papildus finansējumu 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas projektiem, kuros paredzētās aktivitātes ietekmē vairākus Nacionālā attīstības plāna rīcības virziena “Daba un vide “Zaļais kurss”” mērķus un uzdevumus, piemēram, Nr. 258 “Bioloģiskās daudzveidības saglabāšana, kas balstīta zinātniskajos pētījumos, līdzsvarojot ekoloģiskās, ekonomiskās un sociālās intereses”, Nr. 289 “Bioloģiskās daudzveidības aizsardzības sistēmas pilnveidošana, izstrādājot zinātniski pamatotus bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas mērķus, rādītājus un īstenojot pasākumus labvēlīga ES un nacionālas nozīmes biotopu un sugu aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai Latvijā, ņemot vērā sabiedrības ekonomiskās un sociālās intereses un reģionālās attīstības vajadzības”, Nr. 290 “Aizsargājamo biotopu un sugu aizsardzības stāvokļa uzlabošanas pasākumu realizēšana saskaņā ar zinātniski pamatotiem sugu un biotopu aizsardzības un dabas aizsardzības plāniem”.
Īstenojot atbalstītos projektus, var tikt labvēlīgi ietekmēti šādi Nacionālā attīstības plāna rādītāji – “Lauku putnu indekss” un “Meža putnu indekss”.
Īstenojot atbalstītos projektus, var tikt labvēlīgi ietekmēti šādi Nacionālā attīstības plāna rādītāji – “Lauku putnu indekss” un “Meža putnu indekss”.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Samazinātā cilvēka radītā negatīvā iedarbība uz teritorijām, kur izveidota infrastruktūra antropogēnās slodzes mazināšanai, pozitīvi ietekmēs apkārtējās vides stāvokli ne tikai ļaujot dabiskajiem procesiem norisināties ar minimālu cilvēku iesaistīšanos, bet arī samazinot cilvēku saimnieciskās darbības sekas – samazināts trokšņa un gaismas piesārņojums, uzlabota gaisa kvalitāte (samazināts putekļu daudzums gaisā), samazināts daudzums ar izmestiem atkritumiem, izmīdīti biotopi, ugunskuru veidošana neatļautās vietās, ūdenstilpņu un ūdensteču stāvokļa uzlabojumi, utt.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar noteikumu projektu 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas ietvaros tiks atbalstīts lielāks skaits projektu, kuru laikā netiek veiktas darbības, kas tiešā veida radītu siltumnīcefekta gāzu emisijas. Var uzskatīt, ka 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas īstenošana ilgtermiņā var pozitīvi ietekmēt bioloģisko daudzveidību un uzlabot biotopu stāvokli, samazinot antropogēno slodzi, tādējādi samazinot klimata pārmaiņu ietekmi.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar noteikumu projektu tiks nodrošināts atbalsts lielākam skaitam 2.2.3.3. pasākuma ceturtās atlases kārtas projektu, kuros tiks piemēroti Horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk – HP VINPI) nosacījumi, piemēram, publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī nodrošinot informāciju, kas pieejama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus, tiks izbūvēta antropogēno slodzi mazinoša infrastruktūra, kas nodrošinās dabas teritoriju un ekotūrismu pieejamību cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī tiks izmantotas citas aktivitātes, kas ir atbilstošas HP VINPI nosacījumiem.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Attīstot infrastruktūru Natura 2000 teritorijās, teritorijas kļūst pievilcīgas tūrismam, tai skaitā ekotūrismam, kas ir ne tikai ilgtspējīgs un lokālo ekonomiku veicinošs, bet arī veselību pozitīvi ietekmējošs, jo veicina apmeklētāju fizisko aktivitāti. Savukārt, paaugstināta fiziskā aktivitāte var novest pie pozitīvas ietekmes kā uz fizisko veselību, tā arī psiholoģisko veselību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
