Anotācija (ex-ante)

22-TA-3100: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, kas pieņemti 2022.gada 6.oktobrī. Ministru kabineta 2022.gada 27. septembra protokollēmuma Nr.49 25. §.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) 200 165 euro pārskaitīšanai pašvaldībām.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma paredz, ka nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, ēdināšanu finansē no valsts budžeta normatīvajos aktos par valsts budžetā izglītojamo ēdināšanai paredzēto līdzekļu aprēķināšanu, piešķiršanu un izlietošanu noteiktajā kārtībā, paredzot, ka no 2022.gada 1.septembra viena izglītojamā ēdināšanai dienā ir 2,15 euro.
  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
    Turpinoties Krievijas Federācijas izraisītajam karam Ukrainā, uz 2022.gada 1.septembri  Latvijas izglītības sistēmā ir nonākuši 1 225 Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri mācības apgūst no 1. līdz 4.klasei.

    Ņemot vērā Izglītības likumā noteikto regulējumu un to, ka jaunais 2022./2023.mācību gads jau ir sācies, nepilngadīgajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem uzsākot mācības 1., 2., 3. un 4. klasē kopā ar izglītojamajiem, uz kuriem tiek attiecināti Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumi Nr. 614 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai" (turpmāk- MK noteikumi Nr.614), 2022.gada 6.oktobrī tika pieņemti grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta septītajā daļā un papildināti pārejas noteikumi ar 22. punktu.

    Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta septītā daļa, nosaka, ka nepilngadīgajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, ēdināšanu finansē no valsts budžeta normatīvajos aktos par valsts budžetā izglītojamo ēdināšanai paredzēto līdzekļu aprēķināšanu, piešķiršanu un izlietošanu noteiktajā kārtībā, paredzot viena izglītojamā ēdināšanai dienā 2,15 euro.

    2022.gada 30.augustā tika pieņemti grozījumi MK noteikumos Nr.614 (22-TA-2358), kuros noteica, ka no 2022.gada 1.septembra Valsts budžeta līdzekļu apmērs vienam 1. līdz 4.klases izglītojamam valsts izglītības iestādēs ir 2,15 euro dienā, bet pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs – 1,075 euro dienā.


    Tā rezultātā IZM veica nepieciešamā valsts budžeta finansējuma  aprēķinu par periodu no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.decembrim. Ņemot vērā veiktos aprēķinus, no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", IZM ir pieprasījusi 1 519 758 euro (22-TA-3050). Šajā aprēķinā nav iekļauts nepieciešamais finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai, kuri no 2022.gada 1.septembra izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, paredzot viena izglītojamā ēdināšanai dienā 2,15 euro.

    IZM ir veikusi aprēķinus, lai nodrošinātu ēdināšanas pakalpojumu tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri  izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē un par kuriem Valsts izglītības informācijas sistēmā līdz attiecīgā gada 5. septembrim ievadīta un apstiprināta informācija par izglītojamo skaitu uz 2022.gada 1. septembri. Aprēķinātais nepieciešamais finansējums ir 200 165 euro apmērā.

    Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka piešķirtais finansējums var tikt izlietots tikai 1 līdz 4.klašu izglītojamo ēdināšanai. Finansējuma atlikuma gadījumā pašvaldības un privātās izglītības iestādes to nav tiesīgas pārdalīt izglītojamiem, kuri mācās citās izglītojamo klašu grupās. Par piešķirtā finansējuma izlietojumu pašvaldības iesniegs pārskatu izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti. Neizlietoto finansējumu pašvaldībām līdz 2023.gada 30.janvārim ir jāatskaita IZM.

     Savukārt, lai saņemtu izdevumu kompensāciju par to nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanu, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1. līdz 4. klasē, bet uzņemti izglītības programmā pēc kārtējā gada 1.septembra pašvaldības, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par minētajiem izdevumiem. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kompensē pašvaldībām iepriekš minēto nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanas izdevumus, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.



 
Risinājuma apraksts
Lai no 2022.gada 1.septembra nodrošinātu viena Ukrainas 1. līdz 4.klases civiliedzīvotāja izglītojamā ēdināšanas izmaksu segšanu 2,15 euro dienā, no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 200 165 euro.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
200 165
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
200 165
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-200 165
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-200 165
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
200 165
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
IZM ir veikusi nepieciešamā valsts budžeta finansējuma  aprēķinu par periodu no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.decembrim, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma punktā noteiktajam, ka no 2022.gada 1.septembra valsts budžeta līdzekļu apmērs vienam izglītojamam   ir 2,15 euro dienā un ņemot vērā, ka mācību dienu skaits attiecīgajā periodā no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.decembrim ir 76 dienas un Valsts izglītības informācijas sistēmā līdz attiecīgā gada 5. septembrim ievadītā un apstiprinātā informācija par izglītojamo skaitu uz 2022.gada 1. septembri ir 1 225 izglītojamie.

Aprēķini Exel formātā nosūtīti Finanšu ministrijai.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Ministru kabineta 2022.gada 27. septembra protokollēmuma Nr.49 25. § 6. punkts nosaka, ka tiek atbalstīt IZM priekšlikums 2022. gadā nepieciešamo finansējumu 200 165 euro apmērā nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē un kuri iekļauti Valsts izglītības informācijas sistēmā līdz attiecīgā gada 5. septembrim ievadīto un apstiprināto izglītojamo skaitā uz 2022. gada 1. septembri, ēdināšanas izmaksu segšanai nodrošināt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".


Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi