Anotācija (ex-ante)

22-TA-119: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 1000 "Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ceļu satiksmes likuma 4.panta piektā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr.1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija” publisko maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi noteikt cenu jauniem valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk - CSDD) pakalpojumiem, mainīt atsevišķu pakalpojumu izcenojumus un izslēgt pakalpojumus, kas vairs netiek sniegti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
CSDD normatīvajos aktos paredzētajiem publiskajiem pakalpojumiem cena noteikta Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1000).
1. Saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 30.maija Regulas (ES) 2018/858 par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanu un tirgus uzraudzību un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 715/2007 un (EK) Nr. 595/2009 un atceļ Direktīvu 2007/46/EK, stāšanos spēkā no 2020.gada 1.septembra, valsts tipa apstiprinājumi M, N, O un L kategorijas transportlīdzekļiem vairs netiek piešķirti. Līdz ar to no Noteikumiem Nr. 1000 ir svītrojami atsevišķi pakalpojumi.
      2. Ceļu satiksmes likuma 10.2 panta otrajā daļā ir noteikts, ka elektroskrejriteņu reģistrāciju veic CSDD. Ar Ministru kabineta 2021.gada 12.oktobra noteikumiem Nr.682 "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumos Nr.1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi"" ir noteikta elektroskrejriteņu reģistrācijas kārtība, taču Noteikumos Nr.1000 nav noteikta cena par elektroskrejriteņa reģistrāciju. Elektroskrejriteņa reģistrācijas pakalpojuma cenas aprēķinā ir ņemtas vērā faktiskās pakalpojuma sniegšanas izmaksas. Noteikumu projektā paredzētā cena par elektroskrejriteņa tehnisko datu noteikšanu un reģistrāciju klientu apkalpošanas centrā (tostarp, reģistrējot īpašnieka maiņu) ir augstāka par elektroskrejriteņa reģistrāciju, izmantojot e-pakalpojumus, jo klientu apkalpošanas centrā elektroskrejriteņa tehnisko datu noteikšanu reģistrācijai nepieciešamo fotoattēlu iegūšanu un saglabāšanu Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (turpmāk - Reģistrs) veic CSDD darbinieks pēc elektroskrejriteņa apskates.
    Gan velosipēda, gan elektroskrejriteņa reģistrācijas apliecināšanai ir paredzēta reģistrācijas uzlīmes noformēšana un izsniegšana, kas abiem šiem transportlīdzekļu veidiem neatšķiras, tāpēc Noteikumu projektā paredzēts noteikt vienotu jaunu pakalpojuma cenu atbilstoši tās faktiskajām izmaksām.
3. Lai aktualizētu CSDD sniegto pakalpojumu cenas atbilstoši to faktiskajām izmaksām, jo ir mainījušās pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas, jo īpaši darbaspēka izmaksu pozīcijas, Noteikumu projekts paredz grozīt atsevišķas Noteikumos Nr.1000 noteiktās pakalpojumu cenas:
3.1. Noteikumos Nr.1000 cena transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanai ir vienota, līdz ar to pakalpojuma cena Latvijā iepriekš nereģistrētam transportlīdzeklim neatšķiras no pakalpojuma cenas Latvijā jau reģistrētam transportlīdzeklim, lai arī resursu ieguldījums minēto pakalpojumu nodrošināšanai ir ievērojami atšķirīgs. Agregātu numuru salīdzināšana ir transportlīdzekļa vai numurētā agregāta apskate, izmantojot arī tehniskus līdzekļus, lai pārliecinātos par reģistrāciju pamatojošajos dokumentos norādīto uzskaites un citu tehnisko datu atbilstību patiesajam stāvoklim, kā arī, lai pēc transportlīdzekļa apskates, ievadītu uzskaites un citus tehnisko datus Reģistrā, noformējot izziņu par agregātu numuru salīdzināšanu. Pirms Latvijā iepriekš nereģistrēta transportlīdzekļa reģistrācijas, veicot transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanu, CSDD veic konkrētā transportlīdzekļa identificēšanu un tehnisko datu noteikšanu, lai informāciju par konkrētā transportlīdzekļa tehniskajiem datiem iekļautu Reģistrā.
Agregātu numuru salīdzināšana transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa reģistrācijas procesā ir viena no cilvēkresursu ietilpīgākajām, līdz ar to, darba spēka izmaksu pieaugums tiešā veidā būtiski palielina pakalpojuma pašizmaksu.
Noteikumu projekts paredz nodalīt pakalpojuma cenu Latvijā reģistrēta transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanai no Latvijā iepriekš nereģistrēta transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanas, lai samazinātu cenas palielināšanas ietekmi uz pakalpojuma saņēmējiem, kas veic reģistrācijas darbības ar Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem.  

3.2. Ņemot vērā, ka atklātā konkursa “Transportlīdzekļu numura zīmju izgatavošana” rezultātā noslēgtajā līgumā par transportlīdzekļu numura zīmju izgatavošanu ir zemāka transportlīdzekļu numura zīmju iepirkuma cena un tā visiem numura zīmju tipiem un piegādes veidiem ir vienāda, ir nepieciešams noteikt jaunu transportlīdzekļa numura zīmes cenu, nenosakot atšķirīgu cenu dažādām vispārējās izmantošanas vai speciālas nozīmes numuru zīmēm. Numura zīmes cena ir iekļauta Noteikumu projektā un atteikšanās no Noteikumos Nr.1000 esošajām atšķirīgajām dažādu vispārējās izmantošanas vai speciālas nozīmes numura zīmēm ir paredzēta Noteikumu projektā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumu Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 11. un 11.1 punktu transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs, valdītājs) var rezervēt nomainīto valsts reģistrācijas numuru cita transportlīdzekļa reģistrācijai. Lai sniegtu minēto pakalpojumu, CSDD Reģistrā iekļauj informāciju par personām rezervētajiem numuriem un nodrošina personai iespēju saņemt atgādinājumu par saglabāta transportlīdzekļa reģistrācijas numura rezervācijas termiņa beigām vienu mēnesi pirms termiņa beigām. Par minēto pakalpojumu Noteikumos Nr.1000 nav noteikta cena, līdz ar to, Noteikumu projekts paredz transportlīdzekļa reģistrācijas numura rezervēšanas pakalpojuma cenu.    
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu transportlīdzekļa vadītājiem, kuri pārvietojas Latvijas teritorijā ar Reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā reģistrētiem transportlīdzekļiem obligāti nav jābūt klāt transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentam. Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumu Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 28.punktu, ja reģistrāciju veic izmantojot e-pakalpojumus un reģistrācijas rezultātā izsniedz jaunu reģistrācijas dokumentu, tad iepriekš izsniegto dokumentu uzskata par nederīgu un nodod CSDD klientu apkalpošanas centrā vai iznīcina patstāvīgi. Ņemot vērā, ka transportlīdzekļu īpašniekiem atsevišķos gadījumos ir atļauts pastāvīgi iznīcināt transportlīdzekļu reģistrācijas apliecību, nav samērīgi, ka sniedzot pakalpojumu CSDD klientu apkalpošanas centrā tiek piemērota paaugstināta maksa par reģistrācijas apliecības nozaudēšanu. Noteikumu projekts paredz atteikšanos no paaugstinātas maksas piemērošanas par reģistrācijas apliecības atjaunošanu nozaudētā vietā.
          Ņemot vērā iepriekš minēto, lai attiecībā uz CSDD izsniedzamiem transportlīdzekļu reģistrācijas dokumentiem tiktu noteikta līdzīga samaksas kārtība, nepieciešams atteikties arī no paaugstinātas maksas par Kuģošanas līdzekļa reģistrācijas apliecību, kuru izdod nozaudētās vietā. Šis grozījums ietverts Noteikumu projektā.
CSDD nodrošina transportlīdzekļu īpašniekiem vai turētājiem iespēju izvēlēties transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numurus no CSDD klientu apkalpošanas centros esošajām numura zīmēm un no 2020.gada 1.decembra tiek nodrošināts, ka izvēles numurus var izvēlēties un pasūtīt arī CSDD nodrošinātajos e-pakalpojumos no nākamās sērijas numura zīmēm, bet pieprasījums pēc valsts reģistrācijas numuriem, kas satur tikai viena cipara simbolus vai tādu ciparu kombināciju, kur pirmais cipars ir jebkāds skaitlis un visi atlikušie ciparu simboli ir “0”, ir būtiski lielāks par pieejamo minēto numuru skaitu. Šādi numuri tiek izvēlēti un pasūtīti transportlīdzekļu reģistrācijai dažu minūšu laikā pēc to piedāvāšanas CSDD e-pakalpojumos. Nereti pēc to iegūšanas transportlīdzekļu reģistrācijas numuri tiek piedāvāti pārdošanai dažādos portālos internetā. Lielā izvēles numuru pieprasījuma dēļ ir palielinājušās arī izmaksas, kuras ir saistītas ar papildus programmatūras izstrādāšanu un papildus izmaksām par infrastruktūras uzturēšanu un informācijas sniegšanu.
Lai veicinātu augsta pieprasījuma numuru pieejamības  samērīgumu ar to pieprasījumu, Noteikumu projektā paredzēts noteikt augstāku cenu par minētajiem numuriem, kā arī noteikt augstāku maksu par mopēdu, piekabju un kuģošanas līdzekļu numuru izvēli.
      3.3. Analizējot transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanu un iepazīstoties ar citu Eiropas Savienības un EEZ valstu labāko praksi, lai attīstītu un pilnveidotu transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanu, ir pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība”, kas paredz, ka AM kategorijas trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļu, B1 un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu figūras jeb speciālie manevri, kuri līdz šim tika veikti norobežotā laukumā, turpmāk tiks veikti reālajā ceļu satiksmē. Eksāmenu pieņemšanas kārtības pilnveidošana uzlabos jauno vadītāja apmācību autoskolās, lai nodrošinātu gatavību patstāvīgi piedalīties ceļu satiksmē, tādējādi paaugstinot satiksmes drošības līmeni.
       Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma II nodaļas 87. un 88.punkts nosaka vienotu pakalpojuma cenu vadīšanas eksāmenam un atkārtotam eksāmenam, neatkarīgi no transportlīdzekļa kategorijas, lai arī resursu ieguldījums minēto pakalpojumu nodrošināšanai ir ievērojami atšķirīgs. Pakalpojuma nodrošināšanai būtiskākais ir cilvēkresursu patēriņš, kura izmaksas kopš pakalpojuma cenas aprēķina ir būtiski paaugstinājušās.
Noteikumu projektā paredzēts noteikt jaunus transportlīdzekļu vadīšanas eksāmena pakalpojumus un to izcenojumus atkarībā no transportlīdzekļa kategorijas, kā arī nepieciešamības atkārtotā eksāmenā apliecināt iemaņas speciālo figūru izpildē. 
Noteikumu projektā precizētas pakalpojuma cenas teorētiskajam eksāmenam mehānisko transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu vadītājiem, mopēdu vadītājiem, kā arī transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas pasniedzēja un instruktora atestācijai.
     3.4. Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 121.punkts nosaka CSDD sniegtā elektrotransportlīdzekļu uzlādes pakalpojuma cenu atbilstoši faktiskajām izmaksām. Sākot ar 2021.gada otro pusi ir novērojams straujš elektroenerģijas cenu kāpums un, saskaņā ar Nord Pool biržas datiem,  elektroenerģijas vidējā mēneša cena salīdzinājumā ar vidējo mēneša elektroenerģijas cenu 2018.gadā ir pieaugusi četras reizes. Elektroenerģijas cenu kāpums atstāj iespaidu arī uz EUS tīkla uzturēšanas izmaksām.
Ieņēmumi no elektrotransportlīdzekļu uzlādes pakalpojuma nenosedz visas EUS tīkla uzturēšanas izmaksas un starpība, kas rodas no ieņēmumiem no uzlādes pakalpojumiem un faktiskajiem izdevumiem par EUS tīkla uzturēšanu, tiek segta no valsts budžeta. Palielinoties elektroenerģijas iegādes cenai, bet uzlādes pakalpojuma cenai saglabājoties nemainīgai, samazinās tā ieņēmumu daļa, kura tiek novirzīta pārējo izdevumu segšanai. Saglabājoties esošajai pakalpojuma cenai varētu rasties situācijas, kad uzlādes izmaksas CSDD uzturētajā tīklā ir lētākas nekā elektroenerģijas biržas cena, kas  nozīmētu, ka elektrotransportlīdzekļu lietotājiem tiek subsidēta elektroenerģija. Šāda elektroenerģijas subsidēšana nebūtu atbalstāma, jo tā var ietekmēt konkurenci un kavēt citu spēlētāju ienākšanu tirgū, kas ir būtisks priekšnoteikums elektromobilitātes attīstībai Latvijā.
Lai nodrošinātu CSDD elektrotransportlīdzekļu uzlādes pakalpojuma cenas atbilstību tirgus situācijai, nepieciešama 2018.gadā noteiktās uzlādes pakalpojuma cenas aktualizācija.
Grozījumu projekts paredz pakalpojuma cenu veidot no divām komponentēm – fiksētās un mainīgās, kur uzlādes pakalpojuma cenas mainīgā komponente tiktu pārrēķināta ne biežāk kā reizi mēnesī, ja elektroenerģijas vidējās mēneša cenas svārstības Nord Pool biržā pārsniedz 20% salīdzinot ar iepriekšējā aprēķinā izmantoto elektroenerģijas cenu palielinājuma vai samazinājuma virzienā. Tā piemēram, izmantojot šādu aprēķinu metodi uzlādes pakalpojuma cena atbilstoši elektroenerģijas vidējai mēneša cenai Nord Pool biržā 2021.gada decembrī būtu bijusi  0,30 EUR/min., savukārt 2022.gada martā, kad novērojams elektroenerģijas cenas kritums – 0,26 EUR/min.
Tādējādi tiks nodrošinātas elektrotransportlīdzekļu uzlādes pakalpojuma cenas atbilstība elektroenerģijas cenu svārstībām, kā arī netiktu palielināts EUS tīkla uzturēšanas izmaksu slogs uz valsts budžetu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 1000 nesatur regulējumu, izcenonojumu, kas attiecas uz  jauniem CSDD pakalpojumiem, tāpat arī tajos nav ietverts atsevišķu pakalpojumu izcenojums un nav izslēgti pakalpojumi, kuri vairs netiek sniegti. Ar Noteikumu projektu tiek novērsti minētie trūkumi.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek noteikta cena jauniem CSDD pakalpojumiem, tāpat arī tiek mainīts atsevišķu pakalpojumu izcenojums un izslēgti pakalpojumi, kuri vairs netiek sniegti. Jauniem CSDD pakalpojumiem, kuru izcenojumi tiek papildināti ar šo projektu vai pakalpojumiem, kuru izcenojumi tiek pārskatīti, izvērtēts un tiek norādīts vai pakalpojums tiek sniegts valsts funkcijas/ uzdevuma ietvarā, nepiemērojot PVN, vai pakalpojums tiek sniegts saimnieciskās darbības ietvaros, nodokli piemērojot vispārējā kārtībā
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Tieslietu ministrijas 2022.gada 9.jūnija atzinumu par noteikumu projektu (22-TA-1705), kas vienlaicīgi ar noteikumu projektu (22-TA-119) paredz izteikt jaunā redakcijā 2.pielikumu, turpmāk abos projektos (22-TA-1705) un (22-TA-119) iekļautais regulējums ir apvienots vienos grozījumos (22-TA-119).
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu īpašnieki (turētāji), kuri vēlas atjaunot reģistrācijas apliecību nozaudētās vietā vai izvēlēties transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numuru transportlīdzekļa reģistrācijai.
Elektroskrejriteņu īpašnieki, kuri izvēlēsies reģistrēt elektroskrejriteni CSDD.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu īpašnieki (turētāji), kuri vēlas atjaunot reģistrācijas apliecību nozaudētās vietā vai izvēlēties transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numuru transportlīdzekļa reģistrācijai.
Elektroskrejriteņu īpašnieki, kuri izvēlēsies reģistrēt elektroskrejriteni CSDD.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e779fa7a-42b0-4f84-bc99-8bafa9b3603f 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta CSDD līdzšinējo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi