Anotācija (ex-ante)

24-TA-1215: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 291 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās"  5.1.1.3. pasākuma "Publiskās ārtelpas attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 291 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās”  5.1.1.3. pasākuma “Publiskās ārtelpas attīstība” īstenošanas noteikumi”" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk – MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir saskaņā ar plānošanas reģionu izteikto priekšlikumu veikt finansējuma pārdali no 5.1.1.1. pasākuma “Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam” (turpmāk – 5.1.1.1. pasākums) uz 5.1.1.3. pasākumu “Publiskās ārtelpas attīstība” (turpmāk – 5.1.1.3. pasākums), kas veicinātu ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā mērķa (turpmāk – n+3 princips) izpildi kopumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumiem Nr. 291 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.3. pasākuma “Publiskās ārtelpas attīstība” īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 291), 5.1.1.3. pasākuma projektiem pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums ir 23 664 000  euro, taču 5.1.1.3. pasākuma ietvaros ir iesniegti projektu iesniegumi par lielāku summu, nekā 5.1.1.3. pasākumam pieejamais ERAF finansējums. Kopumā finansējums nebija pietiekams 8 projektu apstiprināšanai, tai skaitā vienam Latgales plānošanas reģiona projektam, četriem Kurzemes plānošanas reģiona projektiem un trīs Rīgas plānošanas reģiona projektiem.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 55 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.55) noteikto 5.1.1.1. pasākuma ietvaros pašvaldībām ir pieejams ERAF finansējums 105 873 867 euro apmērā, t.sk. reģionālas nozīmes projektiem 39 933 000 euro (pirmā projektu iesniegumu atlases kārta (turpmāk – atlases kārta), ierobežota projektu iesniegumu atlase) un 65 940 867 euro konkursam katra reģiona ietvaros (otrā atlases kārta, atklāta projektu iesniegumu atlase, pirms finansējuma pārdales).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā plānoto grozījumu apstiprināšana ir nepieciešama pēc iespējas ātrāk, ievērojot, ka finansējuma pārdale veicinātu n+3 mērķu izpildi un ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā, jo 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projekti ir ar augstu gatavības pakāpi un ir ātri īstenojami (viena līdz divu gadu laikā). 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projekti ir saistīti ar būvdarbu veikšanu, tādejādi ir būtiski pēc iespējas ātrāk uzsākt projektu īstenošanu, lai pilnvērtīgi izmantotu atlikušo 2024. gada būvdarbu sezonu. Turklāt, 5.1.1.1. pasākuma izsludinātās otrās atlases kārtas pirmajam uzsaukumam projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš ir līdz 2024. gada 21. jūnijam, attiecīgi konkrēto plānošanas reģionu rosinātu reģionam noteiktā finansējuma pārdali nepieciešams veikt līdz otrās atlases kārtas pirmā uzsaukuma termiņa beigām, lai izmaiņas iekļautu projektu iesniegumu atlases nolikuma dokumentācijā un būtu piemērojamas projektiem.

Finansējuma pārdale no 5.1.1.1. pasākuma uz 5.1.1.3.pasākumu rada iespēju novirzīt finansējumu augstas gatavības projektiem un veicina budžeta izpildei noteikto mērķu sasniegšanu saskaņā ar MK 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokola Nr. 22, 28§  2.3. apakšpunktu, ar kuru nacionālajā līmenī katrai atbildīgajai iestādei ir apstiprināts n+3 princips, t.sk., VARAM ir noteikts ikgadēji Eiropas Komisijai pieprasāmo ES fondu daļas minimālais apjoms proporcionāli VARAM pārziņā esošajam ES fondu piešķīrumam.

Būtiski, ka, lai nodrošinātu sabalansētu perioda izdevumu plūsmu un sasniegtu Eiropas Komisijas noteikto pieprasāmo izdevumu minimālo apmēru kumulatīvi 2025. gadā un turpmāk ikgadēji līdz 2030. gadam (n+3 mērķis), budžeta izdevumiem ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda investīcijām 2025. gadā jābūt virs 700 milj. euro. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 105. pantā noteikto Eiropas Komisija atceļ saistības jebkurai programmas summas daļai, kas nav izmantota priekšfinansējumam vai par kuru līdz 31. decembrim trešajā gadā pēc programmas budžeta saistību gada nav sagatavots maksājuma pieteikums par 2021.–2026. gadu. Saistību daļu, kas joprojām pastāv 2029. gada 31. decembrī, atceļ, ja regulas Nr. 2021/1060 43. panta 1. punktā noteiktajā (līdz 2031. gada 15. februārim) termiņā Eiropas Komisijai nav iesniegta apliecinājumu pakete un galīgais snieguma ziņojums par programmām.

MK noteikumos Nr. 291 nav iekļauta norma, kas nosaka, ka projekta ietvaros attīstītajā publiskajā ārtelpā var tikt sniegti papildpakalpojumi. Lai gan papildpakalpojumu esamība publiskajā infrastruktūrā nemaina tās nesaimniecisko raksturu kopumā, pašvaldības aicina attiecīgi papildināt MK noteikumus Nr. 291, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā iekļautās izmaiņas veicina ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā mērķa (n+3 mērķis) izpildi kopumā.

Noteikumu projekts, balstoties uz plānošanas reģionu, kuri īsteno integrētās teritoriju attīstības stratēģijas (plānošanas reģionu attīstības programmas), rakstiski izteiktajiem priekšlikumiem, paredz finansējuma pārdali no 5.1.1.1. pasākuma otrās atlases kārtas uz 5.1.1.3. pasākumu  3 072 305 euro apmērā tiem reģioniem, kuri pārdali atbalsta (konkrēta plānošanas reģiona ietvaros, saskaņā ar attiecīgā plānošanas reģiona lēmumu, kas neietekmē citiem plānošanas reģioniem noteikto finansējumu, attiecīgi Latgales plānošanas reģionam 293 771 euro un Kurzemes plānošanas reģionam 2 778 534 euro). Vienlaikus noteikumu projekts paredz palielināt programmas iznākuma rādītāja “jaunizveidotas vai atjaunotas atvērtās zonas (publiskās teritorijas) pilsētvidē” vērtību proporcionāli pārdalāmā ERAF finansējuma apmēram no “117 666 m2” uz “132 944 m2”.

Pārdale tiek virzīta piecu 5.1.1.3. pasākuma projektu īstenošanai (viens Latgales plānošanas reģiona projekts un četri Kurzemes plānošanas reģiona projekti), ievērojot, ka ir saņemts finansējuma pārdales rakstveida  priekšlikums no Latgales plānošanas reģiona un Kurzemes plānošanas reģiona, norādot, ka ir pieņemts lēmums atbalstīt 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projektu īstenošanai nepieciešamā finansējuma pārdali no attiecīgajam reģionam noteiktā 5.1.1.1.pasākuma otrās atlases kārtas finansējuma, ņemot vērā plānošanas reģiona attīstības programmā noteiktos rīcības virzienus un pašvaldību attīstības programmu investīciju pasākumus, kā arī ņemot vērā projektu augsto gatavību, kas veicinātu Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu mērķa (n+3) izpildi. Savukārt, apzinot Rīgas plānošanas reģiona pašvaldību vajadzības un interesi uzņēmējdarbības publiskās infrastruktūras attīstībā un salīdzinoši zemo Rīgas plānošanas reģiona kopējo paredzēto ERAF finansējuma apjomu 5.1.1.1. pasākuma ietvaros, Rīgas plānošanas reģions nerosina veikt finansējuma pārdali trīs projektu īstenošanai, kuri 5.1.1.3.pasākuma ietvaros tika noraidīti nepietiekama finansējuma dēļ.

Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka projekta ietvaros  attīstītajā ar nesaimniecisko darbību saistītā infrastruktūrā var tikt nodrošināta papildpakalpojumu sniegšana. Papildpakalpojumi ir pakalpojumi (saimnieciska darbība) infrastruktūrā, ja pakalpojumus galvenokārt izmanto ar saimniecisku darbību nesaistītai infrastruktūras pamatdarbībai un kas parasti neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm (pakalpojumi ir vietēji), jo šie pakalpojumi diez vai piesaistītu citu dalībvalstu klientus un to finansēšana diez vai izraisītu būtisku ietekmi uz pārrobežu ieguldījumiem vai uzņēmējdarbību. Attiecīgi šādus pakalpojumus pamatā izmanto ierobežots lietotāju loks – tie, kas ir tieši saistīti ar konkrētās infrastruktūras darbību – piemēram, pašvaldības darbinieki un iedzīvotāji. Attiecīgi par parastajiem papildpakalpojumiem uzskata, piemēram, kafejnīcas vai ēdnīcas darbību, kafijas automātu ierīkošanu, mobilo saldējuma tirdzniecības vietu ierīkošanu, amatnieku vai mājražotāju tirdziņus, maksas stāvvietas, tādus neregulārus pasākumus kā pilsētas svētki, gadatirgi, kas ietver pagaidu estrādes, telšu, kiosku izvietošanu, ievērojot, ka tā nav pastāvīga tirdzniecība vai pastāvīga teritorijas ierobežošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja netiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 291, netiks izmantota iespēja novirzīt finansējumu augstas gatavības projektiem, kas veicinātu budžeta izpildei noteikto mērķu sasniegšanu saskaņā ar MK 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokola Nr. 22, 28§  2.3. apakšpunktu, ar kuru nacionālajā līmenī katrai atbildīgajai iestādei ir apstiprināts n+3 princips, t.sk., VARAM ir noteikts ikgadēji Eiropas Komisijai pieprasāmo ES fondu daļas minimālais apjoms proporcionāli VARAM pārziņā esošajam ES fondu piešķīrumam. 5.1.1.3. pasākuma projekti, kuru īstenošanai finansējums nav pietiekams, ir ar augstu gatavības pakāpi un ir ātri īstenojami (viena līdz divu gadu laikā), proti, novirzot papildu finansējumu 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projektu īstenošanai, tiktu veicināta arī ieguldījumu straujāka ienākšana tautsaimniecībā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 5.1.1.3.pasākuma projektu iesniedzēji un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA)
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz 5.1.1.3. pasākuma projektu iesniedzējiem. CFLA kā ES fondu sadarbības iestādei būs nepieciešams veikt izmaiņas 5.1.1.3. pasākuma projektu iesniegumu atlases nolikuma dokumentācijā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz izmaiņas, kas sekmē Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma nonākšanu tautsaimniecībā. Ieguvēji ir privātā sektora komersanti, kas nodrošina gan projektēšanas un būvdarbu pakalpojumus, gan arī komersanti kā netiešie labuma guvēji no projektu ietvaros attīstītās publiskās ārtelpas, ievērojot, ka publiskās ārtelpas attīstība ne tikai palielina vietas pievilcību un sabiedrisko drošību, bet arī var veidot multiplicējošu efektu vietējās uzņēmējdarbības attīstībai publiskās ārtelpas tuvumā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ieguldījumi publiskās ārtelpas attīstībā sniegs pozitīvu ietekmi uz būvniecības nozarē nodarbinātajiem.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētajai finansējuma pārdalei no 5.1.1.1. pasākuma uz 5.1.1.3. pasākumu 3 072 305 euro apmērā nav ietekmes uz valsts budžetu vai pašvaldību budžetiem, jo finansējuma pārdale tiek veikta starp diviem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" (turpmāk – 5.1.1. SAM) pasākumiem, neietekmējot kopējo 5.1.1. SAM plānotā finansējuma apmēru.

4.1.1. MK noteikumi Nr. 55

Pamatojums un apraksts
MK noteikumu projektu nepieciešams apstiprināt vienlaikus vai pēc grozījumu MK noteikumos Nr.55 apstiprināšanas MK.
Grozījumu MK noteikumos Nr.55 projekts paredz finansējuma pārdali no 5.1.1.1.pasākuma uz 5.1.1.3.pasākumu (konkrēta plānošanas reģiona ietvaros, saskaņā ar attiecīgā plānošanas reģiona lēmumu, kas neietekmē citiem plānošanas reģioniem noteikto finansējumu), ievērojot saņemtos finansējuma pārdales rakstveida priekšlikumus no Latgales plānošanas reģiona un Kurzemes plānošanas reģiona, norādot, ka ir pieņemts lēmums atbalstīt 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projektu īstenošanai nepieciešamā finansējuma pārdali no attiecīgajam reģionam noteiktā 5.1.1.1. pasākuma otrās atlases kārtas finansējuma, ņemot vērā plānošanas reģiona attīstības programmā noteiktos rīcības virzienus un pašvaldību attīstības programmu investīciju pasākumus, kā arī ņemot vērā projektu augsto gatavību, kas veicinātu Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu mērķa (n+3) izpildi.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir pārdalīt finansējumu iesniegto papildu projektu īstenošanai, kas veicinātu ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadējā n+3 principa izpildi kopumā. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • 5.1.1.3.pasākuma projektu iesniedzēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks attīstīta publiskā ārtelpa pilsētu funkcionālajās teritorijās, identificējot primāri svarīgās vietas, kur ieguldījumi var sniegt vislielāko atdevi, palielināt sabiedrības drošību vai uzlabot dzīves vides kvalitāti.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā ieguldījumi tiks veikti publiskajā ārtelpā, identificējot primāri svarīgās vietas, kur tie var sniegt vislielāko atdevi, palielināt sabiedrības drošību vai uzlabot dzīves vides kvalitāti, kas var ietvert multifunkcionālus risinājumus, “zaļo” un “zilo” infrastruktūru.

Projektu ieviesējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā ieguldījumi tiks veikti publiskajā ārtelpā, kas vienlaikus var ietvert “zaļās” infrastruktūras izmantošanu klimata risku ietekmes mazināšanai, identificējot primāri svarīgās vietas pilsētās un citās blīvi apdzīvotās vietās, kur “zaļā” infrastruktūra var sniegt vislielāko atdevi un sekmēt pielāgošanos klimata pārmaiņām.

Finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka projektā tiek paredzēts zaļais publiskais iepirkums vismaz vienai būvdarbu vai preču vai pakalpojumu grupai papildu tām preču un pakalpojumu grupām, kurām obligāti piemērojams zaļais publiskais iepirkums.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
5.1.1.3. pasākuma ietvaros tiks attīstīta piekļūstama publiskās ārtelpas infrastruktūra,  kas visiem iedzīvotājiem, īpaši personām ar invaliditāti un sociālās atstumtības pakļautiem iedzīvotājiem, mazinās sociālo atstumtību un dos iespēju īstenot savas tiesības un izmantot iespējas, kā arī tiks novērsti šķēršļi, kas to liedz, piemēram, vides nepieejamība, sabiedrības aizspriedumi u.c. Projektu īstenošanā tiek ievēroti Jaunā Eiropas “Bauhaus” principi: estētika, ilgtspēja, iekļautība.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
5.1.1.3. pasākuma īstenošanai ir netieša  pozitīva ietekme uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām. Noteikumu projekts paredz, ka publiskās peldvietas, publiskās tualetes un dzeramā ūdens ieguves vietas, soliņi un galdiņi ārtelpā u.c. publiskās ārtelpas infrastruktūra tiks veidota, ievērojot universālā dizaina principus.

Lai veicinātu publiskās ārtelpas piekļūstamību personām ar invaliditāti, vecāka gadagājuma cilvēkiem, ģimenēm ar bērniem,  noteikumu projekts paredz attiecināmās izmaksas vides pieejamības ekspertu konsultācijām. 

5.1.1.3. pasākuma īstenošanā tiek paredzētas darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas.
Projektu īstenošanā tiek ievēroti Jaunā Eiropas “Bauhaus” principi: estētika, ilgtspēja, iekļautība.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
5.1.1.3. psākuma  īstenošanai ir netieša pozitīva ietekme uz dzimumu līdztiesību. 
Attīstot publiskās ārtelpas infrastruktūru un ievērojot universālā dizaina principus, tiks veidota droša un ērta vide arī vecākiem ar maziem bērniem, vecāka gadagājuma cilvēkiem. Veidojot videi draudzīgu apgaismojumu, tai skaitā inovatīvus apgaismojuma risinājumus, vienlaikus tiks veicināta pārvietošanās drošība gan no ērtības un gan drošības kopumā, kas ir īpaši svarīgi sievietēm. Piemēram, labs apgaismojums mazinās riskus vardarbībai pret sievietēm, aizskaršanai/apdraudējumam. Tas būtu attiecināms arī uz vecāko paaudzi un jauniešiem.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi