Anotācija

24-TA-2478: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 18. panta pirmo daļu ministrija ir attiecīgās valsts pārvaldes nozares vadošā (augstākā) iestāde. Ministrija organizē un koordinē likumu un citu normatīvo aktu īstenošanu, tā piedalās nozares politikas izstrādāšanā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 242 „Satiksmes ministrijas nolikums” 1. punktu Satiksmes ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta politikas un sakaru politikas jomā. 
Projekts ir izstrādāts, balstoties uz Ministru kabinetā 2024. gada 23. jūlijā pieņemto  informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību”(prot. Nr. 30, 57. §), lai veiktu atbilstošus grozījumus Latvijas Republikas valsts robežas likumā (turpmāk – Likums).
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 30, 57. §) 11. punktā noteikto un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 45, 51. §) 2. punktā noteikto, Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas ietvaros un robežšķērsošanas elektroniskās iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienests) un Iekšlietu ministriju (Valsts robežsardze (turpmāk - VRS)) nepieciešams sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos grozījumus Likumā, nosakot
- pienākumu pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas transportlīdzekli (transportlīdzeklis - Ceļu satiksmes likuma 1. panta 11. punktā minētajā izpratnē) reģistrēt  Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā (turpmāk - elektroniskā rindas rezervācijas sistēma);
- ka reģistrēšanās elektroniskā rindas rezervācijas sistēmā ir maksas pakalpojums;
- deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus, nosakot kārtību, kādā notiek elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas organizēšana un reģistrēšanās sistēmā,  kārtību, kādā tiek veikta apmaksa par reģistrāciju, noteikt valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekli jāreģistrē elektroniskajā rindā, kārtību, kādā robežu var šķērsot ārpus kārtas, un noteikt gadījumus, kādos piemēro atbrīvojumu no samaksas par reģistrācijas pakalpojumu, kā arī par elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā un Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmā (turpmāk - elektronizētās pārvaldības sistēma) (atbildīgā institūcija - FM (VID) iekļaujamo datu par personu un transportlīdzekli apjomu, datu glabāšanas termiņiem, par kārtību, kādā informāciju apstrādā, un par nosacījumiem piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajai informācijai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt maksimāli efektīvu transportlīdzekļu rindas administrāciju pirms autoceļu robežšķērsošanas vietām, mazinot rindas un sakārtojot satiksmes organizāciju uz autoceļiem pirms ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietām. Noteikt pienākumu transportlīdzekļus pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas elektroniski reģistrēt elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā un šīs reģistrēšanas nosacījumus, paredzēt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt e-rindas organizēšanas, transportlīdzekļu pieteikšanas un reģistrēšanas e-rindā kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ievērojot šobrīd izveidojušos ģeopolitisko situāciju un pastiprinātu kravu un pasažieru pārvadājumu kontroli robežšķērsošanas vietās (turpmāk - RŠV), pirms sauszemes ārējās robežas RŠV "Pāternieki", "Terehova", "Grebņeva " veidojas gan kravu, gan pasažieru pārvadātāju, gan vieglo transportlīdzekļu rindas. Saistībā ar Ukrainas un Moldovas valstspiederīgo pārvadājumiem un pasažieru pārvadājumiem Baltkrievijas virzienā ir ievērojami pieaugusi arī neregulāro pārvadājumu ar autobusiem plūsma.
Transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri nepiemērotos un antisanitāros apstākļos ir spiesti ilgstoši uzturēties uz koplietošanas autoceļiem pirms RŠV, kas rada drošības riskus sabiedrībai un var radīt izaicinājumus RŠV režīma nodrošināšanai.
Transportlīdzekļu rindas, nepastāvot atbilstošai ceļu infrastruktūrai un satiksmes plūsmas organizācijas rīkiem, pirms RŠV veicina gan ceļu satiksmes drošības, gan sabiedriskās kārtības pārkāpumus.  Izveidojoties transportlīdzekļu rindai, var rasties bīstamas situācijas, pa brauktuvi virzoties lielgabarīta transportlīdzekļiem, kas apbrauc rindu, izmantojot savas leģitīmās tiesības šķērsot ārējo robežu ārpus kārtas (piem., kravas transportlīdzekļi ar ātrbojīgajām kravām, pasažieru autobusi, kas veic regulāros pārvadājumus). Gadījumi, kad tiek apbraukti citi rindā stāvoši transportlīdzekļi, rada konfliktsituācijas. Vienlaikus pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā, uz autoceļa vienuviet atrodoties lielam skaitam transportlīdzekļu, nevar izslēgt arī iespējamos provokāciju, drošības apdraudējumu vai hibrīduzbrukumu riskus.

Sadarbojoties Satiksmes ministrijai, Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienests), Iekšlietu ministrijai (VRS), Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un Zemkopības ministrijai (Pārtikas un veterinārais dienests), paredzēts pirms Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ārējās robežas RŠV ieviest iepriekšēju elektronisko pieteikšanos (rindas rezervāciju) elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, lai nodrošinātu maksimāli efektīvu transportlīdzekļu rindas administrāciju pirms ierašanās RŠV.

Ministru kabinets 2024. gada 23. jūlijā pieņēma zināšanai Satiksmes ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” (turpmāk – informatīvais ziņojums) (prot. Nr. 30, 57. §). Informatīvajā ziņojumā ir norādīts, ka vienotā risinājuma ieviešana ir plānota divos posmos, no kuriem pirmais posms sadalīts divos apakšposmos, vispirms ieviešot MVP (Minimum viable product) jeb Paātrinātās elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmu (paātrinātā elektroniskās rindas rezervācijas sistēma). Paātrinātās elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma (MVP) tiks ieviesta kā starpnodevums, vienlaikus realizējot elektronisko rindas rezervācijas sistēmas risinājumu. MVP  ietvaros tiks ieviesta transportlīdzekļu iepriekšēja elektroniska pieteikšana (rindas rezervācija) elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā vēl pirms robežas šķērsošanas, un vienlaicīgi  tiks īstenots arī pamatrisinājums – Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma (elektroniskā rindas rezervācijas sistēma). MVP mērķis - e-rindas sistēmas ātrākas izmantošanas iespējas nodrošināšana. Gala rezultātā MVP iekļausies pamatsistēmas risinājumā - Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā (elektroniskās rindas rezervācijas sistēma).
 Atbildīgā institūcija par informatīvajā ziņojumā minētā risinājuma pirmā posma - realizāciju ir Satiksmes ministrija (valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – LVRTC) un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”(turpmāk - ATD).

Atbildīgā institūcija par Ministru kabineta 2024.gada 22.oktobra sēdē pieņemtajā informatīvajā ziņojumā "Par Latvijas Republikas ārējās robežas  šķērsošanas elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma, un robežšķērsošanas vietas kontroles procesa elektronizētas pārvaldības risinājumu" (prot. Nr. 45, 51. §) minētā valsts pārvaldes uzdevuma otrā posma risinājuma realizāciju ir  Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) un LVRTC.

Otrā posma ietvaros realizējamās elektronizētajai pārvaldības sistēmai noteiktās funkcijas ietver valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietu iekšējo procesu norises, kas ietver transportlīdzekļu plūsmas automatizāciju, procesu digitalizāciju un elektronisku pārvaldību un savstarpējas datu apmaiņas nodrošināšanu starp robežšķērsošanas pārbaudēs iesaistīto kompetento iestāžu (Likuma 1.panta 11.punkta izpratnē) informācijas sistēmām. Savstarpējā datu apmaiņa notiks  atbilstoši pašlaik spēkā esošajam datu apkopošanas procesam, tikai elektronizētās pārvaldības sistēmā šis process tiks digitalizēts un notiks elektroniski. Datu apmaiņas nosacījumi un kārtība tiks noteikti Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumos.
Lai nodrošinātu elektronizētu robežšķērsošanas vietas pārvaldību, elektronizētajā pārvaldības sistēmā apstrādā informāciju par transportlīdzekli, tā vadītāju un pasažieriem, pārvadāto kravu, un par attiecībā uz personām, transportlīdzekļiem un precēm veiktajām kontroles darbībām.

Likumprojektā lietotais termins "informācijas sistēmas pārzinis" tiek lietots Valsts informācijas sistēmu likuma 1.panta 2. punkta izpratnē un ir attiecināms uz  institūciju, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmas darbību.
Termins "personas datu apstrādes pārzinis" tiek lietots Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Vispārīgā datu aizsardzības regula) izpratnē. Personas datu apstrādes pārzinis šā likuma izpratnē ir persona, kas viena pati vai kopīgi ar citām nosaka personas datu apstrādes nolūkus un līdzekļus.

ATD kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzinis organizēs un vadīs minētās valsts informācijas sistēmas darbību, izņemot sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas funkciju nodrošināšanu, kas saskaņā ar  MK 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmumā Nr.30, 57. §  noteikto tiks uzdota LVRTC. Abu iestāžu atbildības sadalījuma likumiskais pamats, tostarp LVRTC atbildība un konkrētās funkcijas, iesaistoties sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas procesā, tiks noteiktas, sistēmas pārzinim saskaņojot funkciju sadalījumu ar Satiksmes ministriju, kā arī noslēdzot attiecīgu līgumu (vienošanos) ar LVRTC.  Atbildības un funkciju sadalījumu saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma  8.pantu paredzēts noteikt Ministru kabineta noteikumos.

Izvērtējot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas iespējas, secināts, ka jau risinājuma ieviešanas pirmā posma ietvaros ir iespējams attiecināt transportlīdzekļa reģistrāciju uz visiem transportlīdzekļiem.
Lai iespējami ātrāk nodrošinātu transportlīdzekļu, tā vadītāju un kravu pārvadājumu plūsmas organizāciju pirms RŠV sasniegšanas un novērstu dažādus drošības riskus pierobežā, Satiksmes ministrija kā vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta un sakaru nozarē, sadarbībā ar LVRTC ir izstrādājusi paātrināto elektroniskās rindas rezervācijas sistēmu (MVP), izveidojot transportlīdzekļu elektroniskās organizēšanas rīku iepriekšējai reģistrācijai elektroniskajā rindā, ko plānots ieviest 2025. gadā. 
MVP ir elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas sastāvdaļa, kurā paredzēts veikt tehnoloģisko paaudžu maiņu. 
Paātrinātās elektroniskās rindas rezervācijas posmā nav paredzēta reģistrēta lietotāja profila izveide. Katrā rezervēšanas reizē tiks ievadīs noteikts transportlīdzekļa veidam un plūsmai atbilstošs datu apjoms.

Lai nodrošinātu robežšķērsošanas pieteikšanās kustības organizēšanu, reģistrējoties elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, tiks apstrādātas šādi dati:
dati par transportlīdzekļa vadītāju: vārds, uzvārds; dzimšanas gads, valstspiederība, personas identifikācijas dokumenta numurs, personas identifikācijas dokumenta veids, personas identifikācijas dokumenta derīguma termiņš un kontaktinformācija;
dati par transportlīdzekli: transportlīdzekļa reģistrācijas valsts un numurs. Transportlīdzekļa piekabes vai puspiekabes valsts reģistrācijas numurs.
dati par kravu: kravas esība, norādot muitas deklarācijas galveno atsauces numuru (MRN) vai neesība. Ja ir krava, ar kuru transportlīdzeklim atbilstoši normatīvajiem aktiem par ārpus kārtas transportējamām kravām atļauts robežu šķērsot ārpus kārtas, norādāms preču pavaddokumentos minēto preču kombinētās nomenklatūras kods.
Autobusu reģistrācijas plūsmā tās darbības nodrošināšanai tiks iegūti dati par pasažieru skaitu autobusā, bet attiecībā uz autobusiem, kas veic pasažieru regulāros pārvadājumus, transportlīdzekļa identificēšanai un plūsmas darbības nodrošināšanai papildus tiks iegūti dati par maršruta numuru.

Sistēmā tiks ievākti tikai minimāli nepieciešamie dati, lai nodrošinātu rindas organizāciju un elektroniskās rindas pakalpojuma sniegšanu attiecīgās sistēmas ietvaros.
Secīgi, līdz ar otrā posma - elektronizētas pārvaldības sistēmas ieviešanu, tiks ievākts tāds datu apjoms, kas nepieciešams otrā posmā izstrādājamās elektronizētas pārvaldības sistēmas darbībai.
Lai nodrošinātu elektronizētu robežšķērsošanas vietas pārvaldību, elektronizētās pārvaldības sistēmā tiks apstrādātas šādas datu kategorijas:
Transportlīdzekli identificējošie dati;
Transportlīdzekļa vadītāju identificējošie dati;
Transportlīdzekļa pasažieri identificējošie dati;
Dati par pārvadājamo kravu un tās kontroli.
Datu apjoms ir identificēts intervijās ar iesaistītām pusēm –VID, VRS, Valsts drošības dienestu (turpmāk – VDD), kā arī nozares asociācijām.
Datu ievākšana par transportlīdzekļa vadītāju (vārds, uzvārds, dzimšanas gads, valstspiederība, personas identifikācijas dokumenta numurs un veids, derīguma termiņš) nepieciešama iestāžu vajadzībām, kuras savas kompetences ietvaros veic ar valsts drošību, sabiedrības kārtību vai drošību, vai sabiedrības veselību, vai valsts robežas drošību saistīto pasākumu kontroli. Informācija tiks uzturēta tādā apjomā, lai panāktu drošu un efektīvu rindas pieteikšanas un apkalpošanas mehānismu.
ATD kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzinis un personas datu apstrādes pārzinis ievēro personu tiesības uz personas datu apstrādes likumību saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu un citiem normatīvajiem aktiem privātuma un datu apstrādes jomā.

Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 1.1  daļas 2. punktā un 8.punktā noteikto Valsts informācijas sistēmā iekļaujamā informācija funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai tiks iekļauta Ministru kabineta noteikumos (likumprojekta 10.1 panta astotā daļa).

Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzinis un arī datu apstrādes pārzinis būs ATD. Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas izstrādi, sistēmas uzturēšanas un pilnveidošanas funkciju izpildi atbilstoši starp ATD un LVRTC noslēgtajam līgumam nodrošinās LVRTC.

ATD veiks rindas rezervācijas procesa organizāciju elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā pirms reģistrēto transportlīdzekļu iebraukšanas RŠV.

Ārējās sauszemes robežas šķērsošanas procesa organizāciju RŠV savas kompetences ietvaros nodrošina VRS. Ārējās robežas šķērsošanas kārtība, kustības organizācija RŠV, kārtība, kādā RŠV drīkst uzturēties un pārvietoties personas, kā arī kārtība, kādā kompetentās iestādes veic darbības, kas saistītas ar personu laišanu, kā arī mantu un preču pārvietošanu pāri ārējai robežai, jau šobrīd ir noteikta Likuma 22., 25., 26. un 27.pantā, kā arī Ministru kabineta 2010.gada 27.jūnija noteikumos Nr.697 “Robežšķērsošanas režīma noteikumi”.
Sākotnēji, ieviešot paātrinātās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmu, VRS amatpersonas kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas lietotāji, neiesaistoties minētās sistēmas administrēšanā, atbilstoši savai kompetencei veiks nepieciešamās darbības ārējās sauszemes  robežas šķērsošanas nodrošināšanai, pārliecinoties par e-rindā reģistrēto transportlīdzekļu datu atbilstību pie RŠV piebraukušā transportlīdzekļa identifikācijas datiem. Atbilstības gadījumā tiks pacelta barjera un transporta līdzeklis tiks ielaists RŠV.  VRS nenodrošinās jautājumu risināšanu, kas skar kopīgos rindas organizācijas pasākumus, t.sk. transportlīdzekļu aicināšanu uz robežšķērsošanas vietu, skaidrojumu sniegšanu transportlīdzekļu vadītājiem par rindas organizāciju un reģistrēšanās niansēm, savu rindas kārtu objektīvu apsvērumu ietekmē nokavējošo integrēšanu rindā, ārpus kārtas ārējo robežu šķērsojošo organizāciju u.c. Paātrinātās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas darbības posmā  netiek paredzēta nedz video kameru izmantošana, nedz automātiska barjeru pacelšana, bet, pakāpeniski paplašinot sistēmas funkcionalitāti, risinājuma pirmā posma ietvaros elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā tiks ieviestas gan video kameras ar numuru atpazīšanas funkcionalitāti, gan darbosies automatizētas barjeras pie posteņiem.

Transportlīdzekļa reģistrācija elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā būs maksas pakalpojums, ko segs transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs. Maksa netiek paredzēta par robežas šķērsošanu, bet gan par rindas reģistrāciju - pakalpojumu, kas ietver transportlīdzekļa savlaicīgu reģistrāciju elektroniskajā rindā un vadītāja informēšanu, kas tiks realizēta pirms ierašanās RŠV, vienlaikus ar šādu risinājumu uzlabojot ceļu satiksmes drošību un organizējot transportlīdzekļu plūsmu uz autoceļiem pirms ārējās robežas. 
Iekasētie līdzekļi tiks pilnībā ieguldīti elektroniskās rindas reģistrācijas sistēmas uzturēšanā un tālākā pilnveidošanā, nodrošinot satiksmes organizēšanu uz autoceļiem RŠV tuvumā. 

Eiropas Savienības tiesas praksē pieļauts, ka dalībvalstis nosaka obligātu (bez alternatīvām) iepriekšēju reģistrēšanos rindā pirms robežas šķērsošana un maksas iekasēšanu pa to, un šāda valsts rīcība nav pretrunā ar cilvēku tiesībām šķērsot valsts robežu. Šāds pakalpojums arī neierobežo Latvijas Republikas Satversmes 98. pantā noteiktās tiesības ikvienam brīvi izbraukt no Latvijas, bet gan atvieglo un rada labvēlīgākus apstākļus robežšķērsotājiem.
Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 euro dienā. Ja šobrīd transportlīdzekļu gaidīšanas laiks uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis, tad, salīdzinot transportlīdzekļa dīkstāves izmaksas, gaidot rindā uz autoceļa, elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pakalpojuma izmantošanas izmaksas dienā par vienu transportlīdzekli varētu būt līdz četrām reizēm mazākas. Maksas apmērs par vienu transportlīdzekļa elektroniskās rindas rezervāciju indikatīvi varētu tikt noteikts 10 - 20 euro apmērā, iekasētos līdzekļus pilnībā ieguldot turpmākā elektroniskās rindas reģistrācijas sistēmas uzturēšanā un pilnveidošanā, satiksmes organizēšanā un nodrošināšanā uz ceļiem RŠV tuvumā, tādējādi negūstot peļņu.
Informācija par aprēķiniem, kas pamato maksas apmēru un metodiku, tiks iekļauts attiecīgo Ministru kabineta noteikumu anotācijā. Maksa par vietas rezervāciju transportlīdzekļa reģistrēšanai elektroniskajā rindā būs pamatota un samērīga.

Prasība reģistrēt transporta līdzekli pirms ārējās sauszemes robežas šķērsošanas ir obligāta. Reģistrēšanās ir paredzēta katram robežšķērsošanas gadījumam atsevišķi.

Reģistrācijas veidi elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā:
- iepriekšēja reģistrācija uz konkrētu robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku, kad transportlīdzekļa vadītājs vēlas šķērsot robežu;
- iepriekšēja reģistrācija, ja transportlīdzeklim saskaņā ar normatīvajos tiesību aktos noteikto ir tiesības šķērsot valsts ārējo robežu ārpus kārtas;
- reģistrēšanās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā pieejamos laikos, ierodoties RŠV pirms robežas šķērsošanas.
Reģistrēšanās tieši pirms ārējās sauszemes robežas šķērsošanas jeb “dzīvā rinda” paredz iespēju transportlīdzeklim, kas ieradies pie RŠV bez iepriekšējas reģistrēšanās, elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā atrast un reģistrēties tuvākajam iespējamajam brīvajam laika logam. Ņemot vērā RŠV noslodzi un rindā reģistrēto transportlīdzekļu skaitu, gaidīšanas laiks (t.i. tuvākais pieejamais laika logs) šajā gadījumā var būt svārstīgs, līdz ar to, primārais pieteikšanās veids ir iepriekšēja reģistrācija pirms ierašanās pie RŠV.

E-rindas pirmā posma pamatrisinājums paredz, ka sistēmas lietotājs (persona, kura veiks transportlīdzekļa reģistrāciju elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, - tas var būt gan konkrētā transporta līdzekļa vadītājs, īpašnieks, turētājs (pārvadātāju uzņēmuma pārstāvis)) - šo reģistrāciju varēs veikt divējādi:
1) nereģistrēts lietotājs, reģistrējot transportlīdzekli, aizpilda attiecīgu pieteikuma formu, norādot vajadzīgos datus;
2) tiek izveidots reģistrēta lietotāja profils ar definētu funkcionalitāti, kas atvieglos reģistrācijas procesu, ja klientam (piem., loģistikas darbiniekam) tas būs aktuāli – piemēram, saglabājot informāciju par uzņēmuma transporta līdzekļiem vai citu informāciju savā profilā.
Nereģistrēts lietotājs varēs mainīt savu rezervāciju, ievadot unikālu identifikatoru vai citu rezervāciju identificējošu informāciju e-rindas sistēmā, drošā veidā apliecinot savu sasaisti ar konkrēto rezervāciju. Savukārt, ja rezervācija tiks veikta, izmantojot reģistrēta lietotāja profilu, datus mainīt būs iespējams arī profilā.

Pienākums reģistrēt transportlīdzekli elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā  būs arī diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbiniekiem, kas Ministru kabineta noteiktajās ārējās sauszemes robežšķērsošanas vietās ar transportlīdzekli šķērso robežu.  Likuma 10. panta desmitajā daļā ir noteikts personu loks, tostarp diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbinieki, kam ļauts šķērsot ārējo robežu RŠV ārpus kārtas. Personas, uz kurām attiecināms minētais izņēmums, pamatojoties uz normatīvajos tiesību aktos noteiktajām tiesībām šķērsot valsts ārējo robežu bez rindas, robežu varēs šķērsot paātrināti, ar izņēmumu no kopējās transportlīdzekļu plūsmas. Ministru kabineta noteikumu projektā tiks noteikts atbrīvojums no maksas par reģistrācijas pakalpojumu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību un to darbinieku transportlīdzekļiem, kā arī transportlīdzekļiem, kas ir tādas personas īpašumā vai turējumā, kuras dodas īstermiņa braucienā, tostarp tranzītā, oficiālo funkciju veikšanai vai tehniskā atbalsta nodrošināšanai Latvijas vai ārvalstu diplomātiskajai vai konsulārajai pārstāvniecībai vai starptautiskai organizācijai. 
Rindas organizācija e-rindas pamatrisinājumā ir plānota, izmantojot gan videokameras transporta līdzekļa numura zīmju nolasīšanai, gan rindošanas algoritmu, kas konkrētiem transporta līdzekļiem piešķirs prioritātes. Paredzēts, ka rindas reģistrācija tiks veidota vairākās plūsmās. Transportlīdzekļu plūsmai paredzēta atsevišķa kategorija “Ārpuskārtas šķērsotāji”, kur ietilps gan diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbiniekiem, gan izņēmumi uz starptautisku līgumu pamata u.c. kategorijas, atbilstoši Likumā noteiktajiem izņēmumiem. Paredzēts, ka e-rindas sistēmā, veicot transportlīdzekļa reģistrāciju, būs iespēja norādīt transportlīdzekļa ārpuskārtas statusu un tas attiecīgi tiks novirzīts tam paredzētajā plūsmā.

Jāņem vērā, ka dažādu objektīvu apstākļu dēļ (piem., tehniskas problēmas vai traucējumi RŠV darbībā, transporta plūsmas caurlaidības ierobežojumi laika apstākļu dēļ vai citu ārkārtēju  situāciju dēļ) rezervācija nevar garantēt robežas šķērsošanu precīzi rezervētajā laikā. Rindā reģistrētie transportlīdzekļi iebraukšanu robežšķērsošanas vietā gaidīs transportlīdzekļu stāvēšanai atļautās vietās (speciālos stāvlaukumos robežas tuvumā) un pirms reģistrētā robežšķērsošanas laika (vēlams, divas stundas iepriekš) ieradīsies tieši pie RŠV. Ja rindā reģistrētais transportlīdzeklis RŠV neieradīsies triju stundu laikā pēc reģistrētā  laika, attiecīgā transportlīdzekļa reģistrācija rindā  tiks atcelta un rindas rezervācija un pakalpojuma maksa būs jāveic no jauna. Šobrīd ir identificēts 3 stundu atļautais kavēšanas laiks, jeb laika logs, kurā transportlīdzeklis drīkst ierasties pie RŠV un tiks pieņemts reģistrētās rindas kārtībā.
Ja kavējums nav radies transportlīdzekļa vadītāja (īpašnieka vai turētāja) vainas dēļ, piemēram, to rada objektīvi apstākļi, kā piemēram, RŠV darbības īslaicīga apturēšana, caurlaidības samazinājums vai citas ārkārtējas situācijas, rezervācija netiks anulēta arī pēc noteiktā maksimālā kavējuma laika. Šādos gadījumos sistēmas pārzinis risinās situāciju, rezervācija tiks saglabāta un transportlīdzeklim tiks nodrošināta iespēja šķērsot robežu iespējami drīz. Minētos jautājumus plānots regulēt Ministru kabineta noteikumu projektā un anotācijā, kas noteiks kārtību, kādā notiks rindas organizācija un reģistrēšanās rindā. 

Ņemot vērā, ka vieta rindā tiek rezervēta konkrētam transportlīdzeklim, vienlaikus elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā transportlīdzekļa vadītājam (īpašniekam vai turētājam) var būt reģistrēts tikai viens aktīvs pieteikums robežas šķērsošanai. Pieeja, ka transporta līdzeklim var rezervēt tikai vienu laika logu iebraukšanai RŠV robežas šķērsošanai, tiek pielietota gan Lietuvā, gan Igaunijā, kā arī identificēta intervijās ar VRS pārstāvjiem.

Laika posms, kādā būs pieejama reģistrēšanas iespēja (piemēram, nedēļa, mēnesis u.tml.) tiek paredzēts kā konfigurējama vērtība un būs maināms, pielāgojot konkrētai situācijai.

Pēc rindas pieteikšanas transportlīdzekļa vadītājam (īpašniekam vai turētājam), saglabājot iepriekš pieteikto rezervācijas laiku, ir iespēja labot  transportlīdzekļa vadītāja (īpašnieka vai turētāja) datus. Tāpat aktīvās rezervācijas ietvaros ir iespēja savlaicīgi mainīt rezervēto laiku uz citu sistēmā pieejamu laiku iebraukšanai RŠV, neveicot atkārtotu samaksu par rindas rezervācijas pakalpojumu.
Datu maiņas ierobežojums (atļauja mainīt tikai transporta līdzekļa vadītāja datus vai reģistrēto iebraukšanas RŠV laiku uz citu) ir  ierasts risinājums un šāda prakse ir gan Lietuvā, gan Igaunijā (katrā valstī ir normatīvos aktos definēts pieļaujamais maināmo datu apjoms). Arī intervijās ar nozares pārstāvjiem un asociācijām ir identificēta nepieciešamība ierobežot pieļaujamo maināmo datu apjomu, lai izvairītos no krāpniecības riskiem (piemēram, īsi pirms iebraukšanas RŠV tiek samainīts transporta līdzeklis vai piekabe). Gadījumā, ja transporta līdzeklis rezervētajā laika logā nevar ierasties RŠV, pārvadātājam ir jāveic jauna rindas rezervācija, un jāveic apmaksa par rindas rezervācijas pakalpojumu.
Transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura vai RŠV maiņa pēc rezervācijas veikšanas nav atļauta. Šajā gadījumā jāatceļ esošā rezervācija un jāveic jauna. 
Ja nav veikta transportlīdzekļa iepriekšēja reģistrācija, tad, ierodoties RŠV tuvumā, reģistrācija jāveic tieši pirms ārējās robežas šķērsošanas.

Lai savlaicīgi informētu robežšķērsotājus par robežšķērsošanas elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas e-pakalpojuma izveidi, Satiksmes ministrija ir nodrošinājusi ATD finansējumu 50 000 euro apmērā 2024. un 2025. gadam informatīvās kampaņas nodrošināšanai.
Sistēmas darbības uzraudzība un iesaistīto institūciju atbalsts sistēmas lietotājiem sistēmas darbības kļūdu gadījumos tiks veikts no LVRTC puses. Tiks nodrošināta iespēja 24/7 režīmā iesaistītajām pusēm (piemēram, ATD, VRS u.c.) informēt LVRTC par novērotām problēmām sistēmas tehnoloģiskā darbībā.
Savukārt ārējo klientu atbalsts par rindas reģistrēšanas jautājumiem un pieejamības 24 stundu ietvarā tiks risināts, sistēmas pārzinim (ATD) savstarpēji vienojoties par lomu un atbildību sadalījumu ar LVRTC attiecīga līguma ietvaros.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uz koplietošanas autoceļiem pirms ārējās sauszemes robežas RŠV "Pāternieki", "Terehova", "Grebņeva" veidojas gan kravu, gan pasažieru pārvadātāju, gan vieglo transportlīdzekļu rindas. Personas ir spiestas līdz pat 15 diennaktīm pavadīt uz koplietošanas autoceļiem pirms sauszemes ārējās robežas RŠV "Pāternieki", "Terehova", "Grebņeva". Tāpēc uz autoceļiem pirms ES ārējās sauszemes robežas nepieciešams nodrošināt efektīvu transportlīdzekļu rindas administrāciju, ieviešot transportlīdzekļa iepriekšēju reģistrāciju elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā (rindas rezervāciju), tādējādi organizējot ceļu satiksmi un sakārtojot transportlīdzekļu kustību vēl pirms transportlīdzekļa ierašanās pie RŠV. 
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu Likuma 10.1 pants tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka transportlīdzekļa vadītājam, īpašniekam vai turētājam, kurš plāno šķērsot valsts ārējo sauszemes robežu, pirms robežas šķērsošanas transportlīdzeklis elektroniskā veidā jāreģistrē rindā elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā (10.1 panta pirmā daļa).
Problēmas apraksts
Reģistrējoties elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, rindas kustības organizēšanai nepieciešams ievākt noteiktu informāciju un datus par transportlīdzekli un vadītāju.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu Likuma 10.1 pants tiek izteikts jaunā redakcijā, 10.1 panta otrajā daļā nosakot, kādas datu kategorijas tiks apstrādātas.
Problēmas apraksts
Transportlīdzekļa reģistrācija elektroniskajā rindā (vietas rezervācija) ir maksas pakalpojums, ko segs transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs. Iekasētie līdzekļi tiks pilnībā ieguldīti turpmākajā elektroniskās rindas reģistrācijas sistēmas uzturēšanā un pilnveidošanā, lai ar sistēmas palīdzību nodrošinātu satiksmes organizēšanu uz autoceļiem RŠV tuvumā.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu Likuma 10.1 pants tiek izteikts jaunā redakcijā, panta trešajā daļā nosakot, ka transportlīdzekļa reģistrācija elektroniskajā rindā (vietas rezervācija) ir maksas pakalpojums un ka attiecīgos izdevumus sedz  transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs, izmantojot ATD un LVRTC uzturētās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pakalpojumu. 
Problēmas apraksts
Likumprojektā jānoteic elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pakalpojuma risinājuma īstenotājus. Atbilstoši MK 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmumam Nr.30, 57. § un MK 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmumam Nr.45, 51.§ Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārziņa pienākumus pildīs ATD (atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likumam). Sistēmas pārzinis ir arī personas datu apstrādes pārzinis Vispārējās datu aizsardzības regulas izpratnē.  ATD, noslēdzot ar LVRTC attiecīgu līgumu, vienosies, ka ATD kā sistēmas pārzinis pildīs sistēmas organizēšanas uzdevumus, izņemot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas izveidi, attīstību un sistēmas uzturēšanu, ko nodrošinās LVRTC.
Lai robežšķērsotājus informētu par šādas rindu sistēmas esamību un nepieciešamību to izmantot, ATD kompetencē būs informēšanas funkcijas nodrošināšana - informācijas izvietošana internetā, plakāti, informatīvās zīmes robežšķērsošanas vietās pierobežas pašvaldībās un citos RŠV, caur kuriem tranzīta pārvadātāji iebrauc Latvijā.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu Likuma 10.1 pants tiek izteikts jaunā redakcijā, panta ceturtajā daļā nosakot, ka elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārziņa pienākumi un personas datu apstrādes pārziņa pienākumi tiek deleģēti ATD, izņemot izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšanu, kas tiek uzdota LVRTC.
Problēmas apraksts
Nepieciešams norādīt Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmai (elektronizētās pārvaldības sistēma) noteiktās funkcijas un datu kategorijas, kas tiks apstrādātas elektronizētajā pārvaldības sistēmā, lai nodrošinātu elektronizētu robežšķērsošanas vietas pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu Likuma 10.1 pants tiek izteikts jaunā redakcijā, panta piektajā un sestajā daļā nosakot Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmai noteiktās funkcijas un datu kategorijas, ko sistēmas pārzinis (Valsts ieņēmumu dienests) apstrādās elektronizētās pārvaldības sistēmā.
Problēmas apraksts
Ar likumprojektu nepieciešams deleģēt elektronizētās pārvaldības sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšanas uzdevumu un elektronizētās pārvaldības sistēmas pārziņa un datu apstrādes pārziņa pienākumus.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu Likuma 10.1 pants tiek izteikts jaunā redakcijā, panta septītajā daļā nosakot, ka elektronizētās pārvaldības sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšanas uzdevums tiek deleģēts LVRTC, bet elektronizētās pārvaldības sistēmas pārziņa un datu apstrādes pārziņa pienākumus veiks Valsts ieņēmumu dienests.
Problēmas apraksts
Likumprojektā nepieciešams noteikt LVRTC un ATD veicamās darbības transportlīdzekļu e-rindas organizēšanā, transportlīdzekļu pieteikšanu e-rindā, iegūto datu par transportlīdzekli, tā vadītāju, īpašnieku vai turētāju apjomu, to apstrādes  nosacījumus un šo datu glabāšanas termiņus, kā arī kārtību, kādā kompetentās iestādes (valsts pārvaldes iestādes, kas veic personu, mantu un preču pārbaudes RŠV, uz valsts robežas un pierobežā) saņem piekļuvi ārējo robežu šķērsojošo transportlīdzekļu datiem.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu Likuma 10.1 pants tiek izteikts jaunā redakcijā, panta astotajā un devītajā daļā nosakot deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par transportlīdzekļu e-rindas organizēšanas kārtību, transportlīdzekļu pieteikšanas un reģistrēšanas e-rindā kārtību, elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā un elektronizētās pārvaldības sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu, datu glabāšanas termiņus, kārtību, kādā informāciju apstrādā un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajai informācijai.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešanu projekta pirmā posma ietvaros un nodrošinātu šīs sistēmas darbības uzsākšanu iespējami ātrāk (no 2025.gada 1.oktobra), un secīgu elektronizētās pārvaldības sistēmas funkcionalitātes ieviešanu projekta otrajā posmā (paredzēta no 2028. gada 1. jūlija), sakarā ar to, ka otrajam projekta posmam nepieciešama apjomīgāka un laikietilpīgāka izstrāde, nepieciešams attiecīgi papildināt likumprojektu ar uzdevumu Ministru kabinetam noteiktā termiņā izdot likumprojektā paredzētos Ministru kabineta noteikumus, norādot pārejas noteikumos attiecīgo likuma 10.1 panta daļu spēkā stāšanās laiku.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojekta 2. punktu Likuma pārejas noteikumi tiek papildināti ar 15. un 16. punktu, nosakot, ka 10.1 panta astotajā daļā minētās Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas ieviešanas termiņš ir 2025. gada 1. oktobris, bet šā panta devītajā daļā minētā Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētās pārvaldības sistēmas ieviešanas termiņš ir 2028.gada 1.jūlijs. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas izceļo ar transporta līdzekli, šķērsojot Latvijas ārējo sauszemes robežu
Ietekmes apraksts
Lai fiziskā persona izceļotu ar transportlīdzekli pa valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietām, tā vadītājam (īpašniekam vai turētājam) transportlīdzeklis jāreģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, tiks novērsta nepieciešamība ilgstoši un nepiemērotos apstākļos atrasties uz autoceļiem pirms RŠV. Iepriekšējā reģistrēšanās ļaus transportlīdzeklim ierasties pie robežšķērsošanas vietas noteiktā laikā, atbilstoši iepriekš izvēlētajam un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā reģistrētajam laikam. Maksa tiks noteikta par vienu reģistrācijas reizi. Maksas pakalpojums atsvērs ilgstošu gaidīšanu rindā, atrodoties apgrūtinošos apstākļos uz autoceļa. 
Juridiskās personas
  • Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem.
Ietekmes apraksts
Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem. Lai izceļotu ar transportlīdzekli, tā vadītājam tas jāreģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 euro dienā. Ja šobrīd transportlīdzekļu gaidīšanas ilgums rindā uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis, tad, izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, kuras izmaksas par vienu transportlīdzekļa elektroniskās rindas rezervāciju vēl tiks aprēķinātas, bet  indikatīvi varētu būt līdz četrām reizēm mazākas, salīdzinot ar dīkstāves izmaksām, izdevīgums transportlīdzekļu vadītājiem un kravu pārvadātāju uzņēmumiem ir acīmredzams.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Reģistrēšanās elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā būs maksas pakalpojums un tās uzturēšanas izdevumi tiks segti no ieņēmumiem par šo pakalpojumu. Finanšu līdzekļi no valsts budžeta šā uzdevuma veikšanai nebūs nepieciešami. Uzturēšanas izdevumu aprēķins tiks norādīts Ministru kabineta noteikumu projektā, kas noteiks maksu par pakalpojumu - reģistrēšanos rindā un kārtību, kādā tiek veikta apmaksa par reģistrāciju elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, kā arī sniegta informācija, kas nodrošinās maksas iekasēšanu un tās novirzīšanu elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas uzturēšanai. Maksa  par vietas rezervāciju transportlīdzekļa reģistrēšanai elektroniskajā rindā būs pamatota un samērīga.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 45, 51. §) 5. punktā noteikto Satiksmes ministrija nodrošina finansējumu 50 000 euro apmērā 2024. un 2025. gadam ATD informatīvās kampaņas nodrošināšanai saistībā ar elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešanu Latvijas ārējās robežas šķērsošanai no budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” prioritārajam pasākumam “Satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reforma” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.”

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Līdz ar grozījumu Latvijas Republikas valsts robežas likumā nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumu Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" VI nodaļā Kārtība, kādā autoceļa robežšķērsošanas vietā veicamas nepieciešamās darbības, kas saistītas ar personu laišanu, kā arī mantu un preču pārvietošanu pāri ārējai robeža, kā arī jāizstrādā jauni Ministru kabineta noteikumi par transportlīdzekļu elektroniskās rindas ārējās robežas šķērsošanai organizēšanas kārtību, maksas noteikšanu par reģistrāciju elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā un kārtību, kādā tiek veikta apmaksa par reģistrāciju transportlīdzekļu pieteikšanas un reģistrēšanas e-rindā kārtību, sniedzamo datu par transportlīdzekli, tā vadītāja kontaktinformācijas apjomu, datu glabāšanas termiņus, datu apstrādes  nosacījumus un kārtību, kādā institūcijas saņem piekļuvi ārējo robežu šķērsojošo transportlīdzekļu datiem, robežšķērsošanas vietas, kurās valsts robežu šķērso, iepriekš reģistrējoties rindā elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, reģistrēšanās kārtību un nosacījumus.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā notiek rindas organizācija reģistrēšanai elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, transportlīdzekļa reģistrācija valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanai un samaksa par pakalpojumu" (24-TA-3321).

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz  Latvijas Republikas valsts robežas likuma  10.1 panta astoto daļu, lai noteiktu kārtību, kādā autotransporta līdzekļus reģistrē Elektroniskajā ārējās sauszemes robežšķērsošanas iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā  Latvijas Republikas ārējās sauszemes robežas šķērsošanai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.3. Ministru kabineta noteikumu projekts, kas nosaka elektronizētās pārvaldības sistēmas funkcijas un kārtību, kādā notiek  valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietu iekšējo procesu norises elektroniska pārvaldība un savstarpējas datu apmaiņas nodrošināšana starp robežšķērsošanas pārbaudēs iesaistīto kompetento iestāžu informācijas sistēmām, 
elektronizētās pārvaldības sistēmā iekļaujamo personu un transportlīdzekļu datu apjomu, datu glabāšanas termiņus, kārtību, kādā informāciju apstrādā, un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajiem datiem, kā arī nosaka kompetentās institūcijas, kurām ir tiesības piekļūt elektronizētās pārvaldības sistēmā esošajiem datiem.

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests), pamatojoties uz  Latvijas Republikas valsts robežas likuma  10.1 panta devīto daļu, lai noteiktu elektronizētās pārvaldības sistēmas funkcijas un kārtību, kādā notiek  valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietu iekšējo procesu norises elektroniska pārvaldība un savstarpējas datu apmaiņas nodrošināšana starp robežšķērsošanas pārbaudēs iesaistīto kompetento iestāžu informācijas sistēmām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts robežsardze, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija", Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/fb47989f-ee38-4c33-a4ee-44665975d72b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • Valsts robežsardze
  • Satiksmes ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Zemkopības ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks efektivizēts kontrolējošo iestāžu darbs RŠV.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Elektronizētās pārvaldības sistēmas funkcijas ietver transportlīdzekļu plūsmas automatizāciju, procesu digitalizāciju un elektronisku pārvaldību un savstarpējas datu apmaiņas nodrošināšanu starp robežšķērsošanas pārbaudēs iesaistīto kompetento iestāžu informācijas sistēmām. 
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiks optimizēts kontrolējošo iestāžu darbs RŠV.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ATD kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un personas datu apstrādes pārzinis ievēro personu tiesības uz personas datu apstrādes likumību saskaņā ar piemērojamajiem tiesību aktiem - Vispārīgo datu aizsardzības regulu un citiem normatīvajiem aktiem privātuma un datu apstrādes jomā.
Datu subjektu loks: fiziskas personas. Savā darbībā ATD aizsargā datu subjekta personas datus, īstenojot administratīvos, tehniskos un fiziskos drošības pasākumus, ciktāl tie ir samērīgi ar iespējamajiem riskiem; informē un izskaidro klientam, kādi personas dati ir nepieciešami pakalpojumu saņemšanai un kādiem mērķiem tie tiks izmantoti; datu nodošanu trešajām personām īsteno, ievērojot spēkā esošo normatīvo regulējumu. Personas datu apstrāde tiek veikta saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu, - lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu un saskaņā ar Likuma 10.1 pantu reģistrētu transportlīdzekli Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā.
Informācija tiks apkopota ar nolūku nodrošināt efektīvu rindas pārvaldības pakalpojuma sniegšanu, informētu transportlīdzekļu vadītāju par rindas virzību utt. Plānotais apstrādājamo datu apjoms elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas risinājuma ietvaros ir dati par transportlīdzekļa veidu (autobuss, kravas transportlīdzeklis, vieglais transportlīdzeklis), transportlīdzekļa vadītāja dati - vārds, uzvārds, e-pasta adrese (komunikācijai), tālruņa numurs (informācijas nosūtīšanai). 

Lai nodrošinātu elektronizētu robežšķērsošanas vietas pārvaldību, elektronizētajā pārvaldības sistēmā apstrādā informāciju par transportlīdzekli, tā vadītāju un pasažieriem, pārvadāto kravu, to kontroli. Elektronizētās pārvaldības sistēmas pārziņa pienākumus un personas datu apstrādes pārziņa pienākumus pildīs Valsts ieņēmumu dienests.

Personas datu apstrāde nepieciešama - konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai -  elektroniskās iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un elektronizētās pārvaldības sistēmas ieviešanas ietvaros, kas tiek realizēta, pamatojoties uz uzdevumiem, kas doti Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 30, 57. §) un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 45, 51. §).
Datu apstrāde tiks nodrošināta atbilstoši Datu regulas 5.pantā noteiktajiem principiem, veicot datu apstrādi minimāli nepieciešamajā apjomā, lai nodrošinātu realizējamo uzdevumu izpildi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi