Anotācija

25-TA-2136: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību aktu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumu projekts)  ir izstrādāts, lai precizētu vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem 2.3.1.2.i investīcijas (turpmāk - investīcija) ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiek paplašināts gala labuma guvēju loks, precizēts kopējais pieejamais finansējums un atviegloti avansa saņemšanas nosacījumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Investīcijas 2.3.1.2.i "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" (turpmāk - 2.3.1.2.i investīcija) ietvaros ir noslēgti līgumi par 16 357 008 EUR, taču kopējais pieejamais Atveseļošanas fonda (turpmāk - AF) finansējums ir 16 484 846 EUR, kas nozīmē, ka pastāv brīvais finansējums 127 838 EUR apmērā, lai lietderīgi izmantotu brīvo finansējumu, nepieciešams to novirzīt investīcijai, kurā tas tiktu efektīvi izmantots.

2.3.1.2.i investīcijas ietvaros ir noteikti konkrēti gala labuma guvēji - Latvijas Republikā reģistrēti sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielie komersanti, tai skaitā tie, kas reģistrēti Latvijas Republikā reģistrēta ārvalstu komersanta filiālē, kurš veic saimniecisko darbību Latvijā, un Latvijā reģistrētas biedrības un nodibinājumi, kas veic saimniecisko darbību, ņemot vērā, ka vēlmi apmācībās piedalīties izrādījušas arī pašnodarbinātas personas, plānots paplašināt gala labuma guvēju loku.

Šobrīd investīcijas ietvaros finansējums tiek apgūts diezgan lēni. Uz 2025. gada oktobra sākumu, no kopējā AF finansējuma 16 357 008 EUR ir apgūti tikai aptuveni 4 500 000 EUR. Investīcijas īstenošana plānota līdz 2026. gada vidum, tāpēc būtiski šobrīd veicināt ātrāku finansējuma apguvi un atvieglot nosacījumus avansa maksājumu saņemšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
 2.3.1.2.i investīcijas Ministru kabineta noteikumu 4. punkts nosaka, ka Investīcijas ietvaros gala labuma guvēji ir Latvijas Republikā reģistrēti sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielie komersanti, tai skaitā tie, kas reģistrēti Latvijas Republikā reģistrēta ārvalstu komersanta filiālē, kurš veic saimniecisko darbību Latvijā, un Latvijā reģistrētas biedrības un nodibinājumi, kas veic saimniecisko darbību. Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrija ir saņēmusi jautājumus par pašnodarbinātu personu iesaisti apmācībās, nepieciešams papildināt gala saņēmēju loku, lai pašnodarbinātas personas varētu iekļaut gala saņēmēju definīcijā.

Līdz šim pašnodarbinātas personas netika iekļautas, jo 2.3.1.2.i investīcija bija mērķēta tieši uz uzņēmumu digitālo prasmju attīstību, taču ņemot vērā, ka šobrīd atbalstu var saņemt arī biedrības un nodibinājumi, kas veic saimniecisko darbību, secināts, ka galvenais uzsvars gala labuma guvēju izpratnē ir tas, ka tie ir saimnieciskās darbības veicēji.  Līdz ar to gala saņēmēju loks var tikt paplašināts.

Saskaņā ar Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Dokuments attiecas uz EEZ)Dokuments attiecas uz EEZ, I PIELIKUMĀ minēto MVU DEFINĪCIJU : 1. pants "Uzņēmums" Par uzņēmumu uzskata jebkuru saimnieciskās darbības subjektu neatkarīgi no tā juridiskās formas. Tas jo īpaši ietver pašnodarbinātas personas un ģimenes uzņēmumus, kas nodarbojas ar amatniecību vai veic citu darbību, kā arī personālsabiedrības un apvienības, kas regulāri ir iesaistītas saimnieciskajā darbībā." Pamatojoties uz regulā noteikto definīciju, pašnodarbinātas personas, kas veic saimniecisko ir uzskatāmas par uzņēmumu un tiek ieskaitītas investīcijas rādītāja sasniegšanā.

Ekonomikas ministrija no investīcijas pirmās kārtas īstenotājiem ir saņēmusi lūgumu atvieglot ierobežojumus avansa maksājumu saņemšanai, lai mazinātu naudas plūsmas plaisu, kas, saskaņā ar finansējuma saņēmējiem, rodas mainoties tam, ka komersantiem vairs nav jāmaksā līdzfinansējums (de minimis atbalsts 100% apmērā) un ar ārpakalpojuma sniedzējiem ir jānorēķinās ātrāk, bet progresa pārskatu izskatīšana var ieilgt un finanšu plūsma bez avansa maksājumiem nav pietiekami elastīga.
Risinājuma apraksts
 1) 2.3.1.2.i investīcijas ietvaros šobrīd ir brīvais finansējums 127 838 EUR apmērā, ko novirza Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika"  3.1.1.7.i. investīcijai "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai" īstenošanai.

2) Lai finansējuma saņēmēji esošā finansējuma ietvaros varētu apmācīt pēc iespējas vairāk darbinieku, grozījumos tiek precizēta gala saņēmēju definīcija, kas nosaka, ka gala labuma guvēji var būt arī pašnodarbinātas personas, kas veic saimniecisko darbību. Papildus, vienojoties ar finansējuma saņēmējiem, pagarināts lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam termiņš, nosakot to 2026. gada 31. maiju. Finansējuma saņēmēji norādījuši, ka šis datums sniegs elastīgākas iespējas un nesasteigs gala saņēmēju pieteikumu izskatīšanu, jo apmācības plānots nodrošināt līdz projekta īstenošanas beigām - 2026. gada 30. jūnijam.

3) Tiek precizēti avansa saņemšanas nosacījumi. Tie paredz, ka finansējuma saņēmējs var saņemt avansa maksājumus, kas pārsniedz 30% ierobežojumu, kas minēts MKN 74. punktā, tad, ja finansējuma saņēmējs ar starpposma progresa pārskatu iekļauj informāciju par avansa maksājumu dzēšanu. Tas nozīmē, ka ar nākamo plānoto starpposma progresa pārskatu, finansējuma saņēmējam, vērtējot savas iespējas un konsultējoties ar CFLA, ir jānorāda apmērs, kādā tiks veikta avansa dzēšana. Pēc šāda progresa pārskata iesniegšanas, finansējuma saņēmējs var pieprasīt avansu, kas pārsniedz 30% no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra, iesniedzot avansa maksājuma pamatojošos dokumentus.

Šis nosacījums joprojām ir spēkā ar MKN 75. punktā minēto nosacījumu, ka CFLA finansējuma saņēmējam izmaksājamo avansa summu apstiprina vai noraida, pamatojoties uz sasniedzamajiem mērķiem un atskaites punktiem, maksājuma lietderību un finanšu drošību, ievērojot normatīvo aktu prasības maksājumu un darījumu apliecinošo dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas jomā. 

Pēc grozījumu spēkā stāšanās Ekonomikas ministrija informēs visus finansējuma saņēmējus, ka tagad apmācībās var iesaistīt pašnodarbinātas personas, kas veic saimniecisko darbību un apmācībās iesaistītās personas var attiecināt kopējā rādītāja sasniegšanai.
Papildus tiks informēta CFLA, ka nepieciešami līguma grozījumiem ar finansējuma saņēmējiem, ņemot vērā, ka tiek mainīti avansa maksāšanas nosacījumi.

Finansējuma pārdale:
2.3.1.2.i investīcijas ietvaros pieejamais AF finansējums ir 16 484 846 EUR, savukārt noslēgti līgumi ir par 16 357 008 EUR līdz ar to, veidojas brīvais finansējums 127 838 EUR apmērā.   
Ekonomikas ministrija, saskaņojot 25-TA-2302 "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna trešo papildinājumu" sākotnēji norādīja, ka investīcijas 2.3.1.2.i brīvais finansējums tiks pārvirzīts 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" realizācijai. Ekonomikas ministrija ir pārskatījusi tautsaimniecības prioritātes un nolēmusi 2.3.1.2.i ivestīcijas brīvo finansējumu pārvirzīt 3.1.1.7. investīcijas "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai" īstenošanai.
Šāds lēmums pieņemts, ņemot vērā 3.1.1.7 investīcijas būtisko nozīmi reģionālās attīstības veicināšanā. Investīcija ir vērsta uz zemas īres maksas mājokļu būvniecību ārpus Rīgas un Pierīgas reģiona, tādējādi sekmējot sabalansētu teritoriju attīstību, mazinot reģionālās atšķirības un veicinot iedzīvotāju dzīves kvalitātes uzlabošanos visā Latvijā. 3.1.1.7.i. investīcija atbilst šī brīža valdības uzsvaram uz reģionu attīstību un ilgtspējīgu mājokļu pieejamību, kas ir būtisks priekšnosacījums ekonomiskās aktivitātes veicināšanai ārpus galvaspilsētas. 

Citi precizējumi:
No notiekumu proejkta dzēsts 9.4. apakšpunkts, balstoties uz AF plāna 3. grozījumiem, kur no 2.3.1. r. ir dzēsts nosacījums par 2.3.1.r reformas ieguldījumu  – līdz 2025. gadam palielināt pieaugušo līdzdalību izglītībā līdz 8 %.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
CFLA ar Finansējuma saņēmējiem būs jāveic Līgumu grozījumi, jo ar šiem grozījumiem mainās nosacījumi, kas saistīti ar avansa piešķiršanas kārtību. Tiek papildināti nosacījumi, ka finansējuma saņēmējs var saņemt avansu maksājumus, kas pārsniedz 30%, ja ar nākamo starpposma maksājuma pieprasījumu tiek dzēsta saņemtā avansa maksājuma daļa.
Savukārt finansējuma saņēmējiem jāvērtē, vai nepieciešami līguma grozījumi/sagataves grozījumi ar gala labuma guvējiem, ņemot vērā, ka sākot ar grozījumu stāšanos spēkā, apmācībās var iesaistīt pašnodarbinātas personas, kas veic saimniecisko darbību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 009 773
-127 838
6 796 198
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 009 773
-127 838
6 796 198
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 009 773
-127 838
6 796 198
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
8 009 773
-127 838
6 796 198
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekts paredz samazināt investīcijas ANM finansējumu 127 838 eur apmērā, jo pēc investīcijas abu kārtu uzsaukumiem un pēc otrās kārtas otrā uzsaukuma ir palicis brīvais finansējums, jauni uzsaukumi nav plānoti, līdz ar to brīvais finansējums pārdalīts uz citu investīciju, kur finansējuma saņēmēju interese ir lielāka.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 74.07.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) finansējums projektu un pasākumu īstenotājiem”  ir ieplānots finansējums 2.3.1.2.i.investīcijas īstenošanai   2025. gadam  8 009 773 euro un 2026.gadam 6 796 198 euro,  2024. gadā izmantotais finansējums - 1 678 875 euro.
Finansējums 127 838  EUR apmērā no 2.3.1.2. i investīcijas  tiek  novirzīts Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.7.i. investīcijai "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai".

4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" un 3.1.1.7.i. investīcijas "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai" ietvaros". 

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka šo grozījumu ietvaros tiek veikta finansējuma pārdale no investīcijas 2.3.1.2.i. uz investīciju 3.1.1.7.i, Ekonomikas ministrijai jāveic grozījumi 3.1.1.7.i investīcijas Ministru kabineta noteikumos, iekļaujot finansējuma pārdali.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Jaunas finansējuma saņēmēju atlases netiek plānots sludināt, līdz ar to grozījumi ietekmē tikai finansējuma saņēmējus ar ko jau ir noslēgts līgums.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

CFLA ar Finansējuma saņēmējiem būs jāveic Līgumu grozījumi, jo ar šiem grozījumiem mainās nosacījumi, kas saistīti ar avansa piešķiršanas kārtību. 
Savukārt finansējuma saņēmējiem jāvērtē, vai nepieciešami līguma grozījumi/sagataves grozījumi ar gala labuma guvējiem, ņemot vērā, ka sākot ar grozījumu stāšanos spēkā, apmācībās var iesaistīt pašnodarbinātas personas, kas veic saimniecisko darbību.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi