25-TA-625: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa rīkojumā Nr. 252 "Par valsts pētījumu programmu "Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa rīkojumā Nr. 252 "Par valsts pētījumu programmu "Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde" (turpmāk - MK Rīkojums Nr. 252) noteiktās programmas pētījumi jāveic secīgi, tāpēc nepieciešams valsts pētījumu programmu sadalīt divās daļās.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt valsts pētījumu programmas "Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde" (turpmāk - Programma) pirmās daļas īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši MK Rīkojuma Nr. 252 6.1. un 6.2. apakšpunktā noteiktajiem programmas uzdevumiem ir noslēgts līgums ar zinātnisko institūciju par darbu veikšanu līdz 2026. gada 31. decembrim, t.i. līdz MK Rīkojuma Nr. 252 1. punktā noteiktajam termiņam. Savukārt par MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteikto programmas uzdevumu veikšanu pretendenti nepieteicās, divi atklāti projektu konkursi noslēdzās bez rezultāta.
Jāņem vērā, ka MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteikto programmas uzdevumu veikšana jābalsta tostarp uz 6.1. un 6.2. apakšpunkta pētījumos līdz 2026. gada beigām iegūtajiem datiem.
Jāņem vērā, ka MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteikto programmas uzdevumu veikšana jābalsta tostarp uz 6.1. un 6.2. apakšpunkta pētījumos līdz 2026. gada beigām iegūtajiem datiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Zinātnes padomes sadarbībā ar nozares ministriju izsludinātie divi atklāti projektu konkursi noslēdzās bez rezultāta. Vienlaikus pētnieciskās institūcijas informēja nozares ministriju par lēmumu nepiedalīties valsts pētījumu programmas “Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde” konkursa otrajā kārtā, jo projekta uzdevumus nav iespējams kvalitatīvi realizēt paredzētajā laika posmā.
Ievērojot Latvijas vadošo augstāko mācību un zinātnes iestāžu pētnieku lūgumu, nozares ministrija lūdza Izglītības un zinātnes ministrijas viedokli par iespējamiem grozījumiem, pagarinot MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteikto uzdevumu īstenošanas termiņu līdz 2027. gada beigām, lai nodrošinātu iespēju izsludināt uzsaukumu MK rīkojuma 6.3. un 6.4. apakšpunktu uzdevumu izpildei 2026. gada otrajā pusē, projekta īstenošanai paredzot vismaz 12 mēnešus.
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” 3. punkts paredz, ka valsts pētījumu programmu, kas ilgāka par trīs gadiem, īsteno ilgtermiņa programmas veidā, izveidojot platformu projektu pieteikšanai. Tomēr MK Rīkojuma Nr. 252 ietvaros netiek plānota ilgtermiņa programmas projektu platformas izveide.
Ievērojot Latvijas vadošo augstāko mācību un zinātnes iestāžu pētnieku lūgumu, nozares ministrija lūdza Izglītības un zinātnes ministrijas viedokli par iespējamiem grozījumiem, pagarinot MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteikto uzdevumu īstenošanas termiņu līdz 2027. gada beigām, lai nodrošinātu iespēju izsludināt uzsaukumu MK rīkojuma 6.3. un 6.4. apakšpunktu uzdevumu izpildei 2026. gada otrajā pusē, projekta īstenošanai paredzot vismaz 12 mēnešus.
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” 3. punkts paredz, ka valsts pētījumu programmu, kas ilgāka par trīs gadiem, īsteno ilgtermiņa programmas veidā, izveidojot platformu projektu pieteikšanai. Tomēr MK Rīkojuma Nr. 252 ietvaros netiek plānota ilgtermiņa programmas projektu platformas izveide.
Risinājuma apraksts
Nozares ministrija sadarbībā ar Programmas Stratēģiskās vadības padomi, kas ir konsultatīva koleģiāla institūcija un atbilstoši MK noteikumu Nr. 560 6. punktam sniedz konsultatīvu atbalstu, kā arī sniedz priekšlikumus par programmas pilnveidi, izskatīja divu risinājuma variantus:
1) ja MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteiktie pētījumi netiek īstenoti, tad būtiski pētījumi, kas nepieciešami nozares politikas veidošanai un lēmumu pieņemšanai netiek veikti;
2) sadalīt valsts pētījumu programmu divās daļās: 1. daļā nodrošinot MK Rīkojuma Nr.252 6.1. un 6.2. apakšpunktā noteiktos pētījumus, savukārt 2. daļā īstenojot 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteiktos pētījumus.
Stratēģiskās vadības padomes 2025. gada 18. jūnija sēdē tika pieņems lēmums, lai nodrošinātu zinātniski pamatotu novērtējumu izstrādi, nepieciešams Programmu sadalīt divās daļās. Programmas pirmajā daļā plānots nodrošināt datu ieguvi, t.i., būtiski uzlabojot zināšanu bāzi par Eiropas nozīmes sugām un biotopiem, kuru aizsardzības statusa novērtējums ir nelabvēlīgs, kā arī aizsardzības statusa novērtējums nav zināms. savukārt otrajā daļā izstrādājot Eiropas Savienības nozīmes sugu un biotopu telpiskas savienotības modeli, kā arī pētījumu par biotopu dinamiku, ko ietekmē dažādas apsaimniekošanas metodes un klimata mainība.
1) ja MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteiktie pētījumi netiek īstenoti, tad būtiski pētījumi, kas nepieciešami nozares politikas veidošanai un lēmumu pieņemšanai netiek veikti;
2) sadalīt valsts pētījumu programmu divās daļās: 1. daļā nodrošinot MK Rīkojuma Nr.252 6.1. un 6.2. apakšpunktā noteiktos pētījumus, savukārt 2. daļā īstenojot 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteiktos pētījumus.
Stratēģiskās vadības padomes 2025. gada 18. jūnija sēdē tika pieņems lēmums, lai nodrošinātu zinātniski pamatotu novērtējumu izstrādi, nepieciešams Programmu sadalīt divās daļās. Programmas pirmajā daļā plānots nodrošināt datu ieguvi, t.i., būtiski uzlabojot zināšanu bāzi par Eiropas nozīmes sugām un biotopiem, kuru aizsardzības statusa novērtējums ir nelabvēlīgs, kā arī aizsardzības statusa novērtējums nav zināms. savukārt otrajā daļā izstrādājot Eiropas Savienības nozīmes sugu un biotopu telpiskas savienotības modeli, kā arī pētījumu par biotopu dinamiku, ko ietekmē dažādas apsaimniekošanas metodes un klimata mainība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ja MK Rīkojuma Nr. 252 6.3. un 6.4. apakšpunktā noteiktie pētījumi netiek īstenoti, tad būtiski pētījumi, kas nepieciešami nozares politikas veidošanai un lēmumu pieņemšanai, līdzsvarojot sociālekonomiskās, dabas un klimata intereses, netiek veikti. MK Rīkojuma Nr. 252 6.1. un 6.2. apakšpunktā datu ieguve un zināšanu bāzes palielināšana tiek nodrošināta, bet galvenie secinājumi un izvērtējumi netiek turpināti.
Programma kopumā ir izstrādāta atbilstoši Eiropas Komisijā saskaņotam stratēģiskajam daudzgadu plānošanas dokumentam Prioritāro rīcību programmai (turpmāk - PAF). PAF pasākumi Natura 2000 tīkla un ar to saistītās zaļās infrastruktūras izveidei ir noteikti, lai saglabātu, atjaunotu Eiropas Savienības nozīmes dabiskos biotopus un sugas ar labvēlīgu aizsardzības statusu, ievērojot ekonomiskās, sociālās un kultūras prasības, kā arī reģionālās un vietējās īpatnības. Līdz ar to neizpildot MK Rīkojumā Nr. 252 iekļautos pasākumus, vienlaikus netiek īstenoti arī PAF saskaņotie pasākumi.
Programma kopumā ir izstrādāta atbilstoši Eiropas Komisijā saskaņotam stratēģiskajam daudzgadu plānošanas dokumentam Prioritāro rīcību programmai (turpmāk - PAF). PAF pasākumi Natura 2000 tīkla un ar to saistītās zaļās infrastruktūras izveidei ir noteikti, lai saglabātu, atjaunotu Eiropas Savienības nozīmes dabiskos biotopus un sugas ar labvēlīgu aizsardzības statusu, ievērojot ekonomiskās, sociālās un kultūras prasības, kā arī reģionālās un vietējās īpatnības. Līdz ar to neizpildot MK Rīkojumā Nr. 252 iekļautos pasākumus, vienlaikus netiek īstenoti arī PAF saskaņotie pasākumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Izvērtējums tiks veikts PAF ieviešanai, lai noteiktu pasākumus nākamajam stratēģiskajam daudzgadu plānošanas dokumentam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē zinātniskajās institūcijās nodarbinātos, zinātniskās institūcijas, kas nodrošinās pētījumu izstrādi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa rīkojumu Nr. 252 "Par valsts pētījumu programmu "Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde" programmas kopējais finansējums ir 1 800 000 euro un to finansē no Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 "Zinātne" apakšprogrammas 05.01.00 "Zinātniskās darbības nodrošināšana" līdzekļiem.
Kopējais programmas finansējums rīkojuma grozījumu rezultātā netiek mainīts, taču programmas īstenošana tiek sadalīta divās daļās un ar šo rīkojumu tiek noteikts, ka programmas 1. daļas kopējais finansējums ir 1 180 000 euro, kas sadalījumā pa gadiem tiek plānots - 2024. gadam – 466 997 euro, 2025. gadam – 382 740 euro un 2026. gadam – 330 263 euro apmērā.
Programmas 2. daļas (25-TA-1531 “Par valsts pētījumu programmu "Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde, 2.daļa”) kopējais finansējums ir 620 000 euro, tai skaitā 2026. gadam – 100 000 euro, 2027. gadam – 420 000 euro un 2028. gadam – 100 000 euro apmērā."'
Kopējais programmas finansējums rīkojuma grozījumu rezultātā netiek mainīts, taču programmas īstenošana tiek sadalīta divās daļās un ar šo rīkojumu tiek noteikts, ka programmas 1. daļas kopējais finansējums ir 1 180 000 euro, kas sadalījumā pa gadiem tiek plānots - 2024. gadam – 466 997 euro, 2025. gadam – 382 740 euro un 2026. gadam – 330 263 euro apmērā.
Programmas 2. daļas (25-TA-1531 “Par valsts pētījumu programmu "Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde, 2.daļa”) kopējais finansējums ir 620 000 euro, tai skaitā 2026. gadam – 100 000 euro, 2027. gadam – 420 000 euro un 2028. gadam – 100 000 euro apmērā."'
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Vienlaikus ar MK Rīkojuma Nr. 252 grozījumu veikšanu ir sagatavots jauns rīkojuma projekts Bioloģiskās daudzveidības valsts pētījumu programmas 2. daļas noteikšanai.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts sagatavots atbilstoši valsts pētījumu programmas “Bioloģiskās daudzveidības prioritāro rīcību programmā noteikto pētījumu izstrāde” Stratēģiskās vadības padomes 2025. gada 18. jūnija sēdes lēmumam. Stratēģiskās vadības padome ir izveidota atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumiem Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” un sniedz nozares ministrijai konsultatīvu atbalstu un priekšlikumus programmas pilnveidei. Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktā minētajiem sabiedrības iesaistes kritērijiem, tāpēc publiskā apspriede netiek rīkota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Zinātnes padome
- Zinātniskās institūcijas, augstākās izglītības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Izmaksas valsts pētījumu programmu administrēšanai atbilstoši MK noteikumu Nr. 560 37. punktam plāno ne vairāk kā septiņu procentu apmērā no nozares ministrijai programmas īstenošanai piešķirtā kopējā valsts budžeta finansējuma.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas īstenošana kopumā radīs pozitīvu ietekmi uz Ministru kabineta 2022. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 583 “Par vides politikas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam” noteikto rīcības virzienu īstenošanu: 15. rīcības virziens: Pilnveidot ES nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju Natura 2000 tīklu, balstoties uz sugu un biotopu izplatības kartēšanā iegūtajiem datiem un ņemot vērā jaunāko zinātnisko pētījumu un monitoringa datus; 16. rīcības virziens: Aizsargājamo sugu dzīvotņu un biotopu atjaunošana un apsaimniekošana; 17. rīcības virziens: Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas pasākumu integrēšana tautsaimniecības nozarēs.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmas 2. daļas ietvaros plānota pētniecība bioloģiskās daudzveidības jomā, līdzsvarojot sociālekonomiskās, klimata un dabas intereses. Ieguvumi var būt saistīti ar klimata pārmaiņu mazināšanu, zemes izmantošanu, kā arī pielāgošanās pasākumiem klimata pārmaiņām.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
